Τετάρτη 3 Ιούνη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΔΙΑ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ

ΥΠΟ-ΓΡΑΜΜΙΣΕΙΣ
Το χτίσιμο του μονοπώλιου

«Η General Motors γεννήθηκε το 1908, όταν ο Ουίλιαμ Ντουράντ εξαγόρασε ποσοστό 51% της νεαρής τότε Buick Motor Company. Μέσα σε ένα χρόνο, ο Ντουράντ είχε εξαγοράσει τις Cadillac, Pontiac και Oldsmobile. Η Cadillac εξαγοράσθηκε για 5,5 εκατ. το 1909, τεράστιο ποσό που αντιστοιχεί σε 130 εκατ. σημερινά δολάρια. Η εταιρεία ακολούθησε πολιτική ταχείας επέκτασης, εγκαινιάζοντας αντιπροσωπείες στο εξωτερικό και εξαγοράζοντας τη γερμανική Opel και τη βρετανική Vauxhall τη δεκαετία του 1920. Η εταιρεία εισήχθη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης το 1925, ενώ ο Ντουράντ ίδρυσε μια ακόμη εικονική αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, τη Chevrolet (...)

Η ταύτιση

Οι τύχες της εταιρίας απογειώνονται μετά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Τη δεκαετία του 1950, όταν ο διευθύνων σύμβουλος της General Motors Τσαρλς Ουίλσον παρουσιάσθηκε ενώπιον της γερουσίας για να αναλάβει το υπουργείο Αμυνας, δήλωσε: "Ο,τι είναι καλό για τη χώρα, είναι καλό για τη General Motors και τούμπαλιν". Η General Motors δεν ήταν μόνο ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στον κόσμο, αλλά η μεγαλύτερη εταιρεία στον πλανήτη (...) Η εταιρεία κατασκεύασε το 100ό εκατομμυριοστό της αυτοκίνητο το 1967, εγκαινιάζοντας 50ώροφο ουρανοξύστη στη Νέα Υόρκη για τα αρχηγεία της.

Ο ανταγωνισμός

Τα προβλήματα για τη General Motors μόλις άρχιζαν, όμως. Η πετρελαϊκή κρίση της δεκαετίας του 1970 έδειξε για πρώτη φορά ότι η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία είναι ευάλωτη στον ανταγωνισμό μικρότερων και πιο οικονομικών οχημάτων, όπως αυτά που κατασκευάζουν οι Ιάπωνες. Οι προσπάθειες της General Motors να μεταβάλει ριζικά τις μεθόδους παραγωγής της οδήγησαν σε κλιμακούμενες εργασιακές εντάσεις. Η General Motors εμφάνισε κερδοφορία για τελευταία φορά το 2004. Η τελική ταπείνωση ήλθε τον περασμένο Δεκέμβριο, όταν η εταιρεία, μαζί με την Chrysler, υποχρεώθηκε να ζητήσει τη βοήθεια του αμερικανικού κράτους για να επιβιώσει»

(τα αποσπάσματα από σχετικό αφιέρωμα στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ