Πέμπτη 29 Νοέμβρη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ

Η απάτη του δικομματισμού στην Παιδεία

Δεν είναι λίγες οι φορές που η Παιδεία γίνεται αντικείμενο του δικομματικού καυγά. Η κυβέρνηση εξωραΐζει την κατάσταση, προβάλλοντας τη βιτρίνα την οποία επιδιώκει να στήσει, προκειμένου να κρύψει την πραγματική εικόνα της υποχρηματοδότησης και των ταξικών φραγμών, που διευρύνθηκαν τα τελευταία χρόνια. Η ΝΔ, από την πλευρά της, δημαγωγεί ασύστολα πάνω στα υπαρκτά προβλήματα, χωρίς φυσικά να αγγίζει τις αιτίες που τα δημιουργούν, δηλαδή την ίδια αντιλαϊκή πολιτική στήριξης του κεφαλαίου, που και η ίδια υπηρετεί. Το επικοινωνιακό σκηνικό που στήθηκε μέσα στη βδομάδα και αναπαρήγαγαν τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ είχε στην υπερβολή του έναν βασικό στόχο. Από τη μεριά της κυβέρνησης, με τα εγκαίνια ενός νέου γυμναστηρίου στα Μελίσσια, να δείξει ότι κάνει έργο. Από τη μεριά της ΝΔ, να δείξει την ανικανότητα των κυβερνώντων σε ένα σεισμόπληκτο από το 1999 σχολείο και την αναγκαιότητα της ρηξικέλευθης πρότασής της για λύσεις που θα προέλθουν από ένα «εθνικό διάλογο για την Παιδεία». Και οι δύο τακτικές είναι φενάκη.

Γιατί η κυβέρνηση με κάποια έργα, που πρέπει να θεωρούνται αυτονόητα, θέλει να βγει από πάνω και να δείξει μια δήθεν κοσμογονία. Την ίδια στιγμή, που έχει αυξηθεί η μαθητική διαρροή από το λύκειο, που η «δωρεάν Παιδεία» απομυζά, οικονομικά, τα λαϊκά νοικοκυριά και χιλιάδες νέοι στέλνονται βίαια και πρόωρα στην αποσπασματική κατάρτιση. Αλλά και η ΝΔ, όσο και αν ασκεί κριτική για καθυστερήσεις, ελλείψεις και διαχειριστικές ανεπάρκειες, δεν παύει να είναι ο βασικός συνοδοιπόρος της κυβέρνησης στην προώθηση της Παιδείας της ΟΝΕ και της ικανοποίησης των σημερινών αναγκών του κεφαλαίου. Της Παιδείας που θέλει δανεικά από τράπεζες για να χτιστούν σχολεία, που ανοίγει συστηματικά το δρόμο στους επιχειρηματίες να διευρύνουν την εμπορευματοποίηση σε αυτό τον τομέα.

Και οι δύο θέλουν να κρύψουν την «ταμπακέρα». Αυτή που αναδείχτηκε με τους μεγάλους μαθητικούς και φοιτητικούς αγώνες, οι οποίοι έθεσαν επί τάπητος το ζήτημα τι Παιδεία έχουν ανάγκη οι νέοι και τα λαϊκά στρώματα. Και αυτή η ουσιαστική Παιδεία, που θα βοηθάει τους νέους να ολοκληρωθούν ως προσωπικότητες, δε χωράει στα πλαίσια του διπλού δικτύου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με το υπερεντατικοποιημένο ενιαίο λύκειο και τα υποβαθμισμένα και εγκαταλειμμένα ΤΕΕ. Δε χωράει την ψευτο-ανώτατη εκπαίδευση που κατακερματίζει τη γνώση, που κατηγοριοποιεί τους αποφοίτους, στη μάζα των αυριανών απασχολήσιμων και σε μια μικρή ελίτ επιστημόνων.

Τα επικοινωνιακά τρικ των εταίρων του δικομματισμού χρειάζεται ακόμα παραπέρα να αποκαλυφθούν και να τσακιστούν μαζί με τους φορείς τους, από την ακόμα μεγαλύτερη λαϊκή παρέμβαση στο χώρο της Παιδείας. Το κοινωνικό αυτό δικαίωμα μπορεί και πρέπει να γίνει υπόθεση, αίτημα πάλης του κάθε ζωντανού φορέα του λαϊκού κινήματος και πρώτ' απ' όλα της εργατικής τάξης. Των συνδικάτων, των οργανώσεων του κινήματος, ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας όλων των βαθμίδων, των γονέων, των δυνάμεων που διεκδικούν μια πραγματικά λαϊκή Αυτοδιοίκηση.


Δημήτρης ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ