Πέμπτη 26 Μάη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Ανάμεσα σε δυο κόσμους...

Κινηματογραφική βδομάδα με το Φεστιβάλ των Καννών να «κάνει την κίνησή του» στην κινηματογραφική αλλά και πολιτική σκακιέρα, αφού η έναρξή του σηματοδοτήθηκε από τη ζωντανή «παρέμβαση» του Προέδρου της Ουκρανίας, Βολοντίμιρ Ζελένσκι... Το Φεστιβάλ των Καννών, ίσως η σημαντικότερη κινηματογραφική διοργάνωση και αγορά, τουλάχιστον στα ευρωπαϊκά δεδομένα, δήλωσε πίστη στις επιταγές της ΕΕ και του ΝΑΤΟ διαλέγοντας πλευρά, όπως και σχεδόν όλα τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά φεστιβάλ του είδους, αφού επέλεξε «Ρώσους καλλιτέχνες και επαγγελματίες του κινηματογράφου που δεν σταμάτησαν ποτέ να αγωνίζονται ενάντια στο σύγχρονο καθεστώς», όπως είχε ήδη δηλώσει από την πρώτη ανακοίνωσή του, τον Μάρτη. Στην παρέμβασή του στην έναρξη, ο Ζελένσκι, ανάμεσα σε αλλά, δήλωσε ότι «ο κόσμος χρειάζεται έναν νέο Τσάπλιν που θα αποδείξει σε εμάς ότι το σινεμά δεν είναι σιωπηλό. Χρειαζόμαστε ένα σινεμά που θα δείξει ότι κάθε φορά το τέλος θα είναι με την πλευρά της ελευθερίας»...

Η παρέμβασή του όμως προκάλεσε την αντίδραση του μεγάλου σκηνοθέτη Ζαν Λικ Γκοντάρ, ο οποίος ιδιαίτερα εύστοχα περιέγραψε την πραγματική διάσταση των γεγονότων με την ακόλουθη δήλωση: «Η παρέμβαση του Ζελένσκι στο φεστιβάλ των Καννών είναι προφανής, αν την εξετάσουμε από την άποψη αυτού που ονομάζεται "σκηνοθεσία": Ενας κακός ηθοποιός, ένας επαγγελματίας κωμικός υπό το βλέμμα άλλων επαγγελματιών οικείων επαγγελμάτων. Νομίζω ότι έχω πει κάτι ανάλογο πριν από πολύ καιρό. Χρειάστηκε έτσι η σκηνοθεσία του νιοστού παγκόσμιου πολέμου και η απειλή μιας ακόμη καταστροφής για να μάθει ο κόσμος ότι οι Κάννες είναι ένα εργαλείο προπαγάνδας, όπως όλα τα άλλα. Προπαγανδίζουν τη δυτική αισθητική... Η συνειδητοποίηση αυτή δεν είναι κάτι σπουδαίο κι όμως ήδη είναι. Η αλήθεια των εικόνων έρχεται αργά. Τώρα, φανταστείτε ότι ο ίδιος ο πόλεμος είναι αυτή η αισθητική που αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια ενός παγκόσμιου φεστιβάλ, του οποίου οι ενδιαφερόμενοι είναι τα κράτη που βρίσκονται σε σύγκρουση ή μάλλον "συμφέροντα", που μεταδίδουν αναπαραστάσεις των οποίων είμαστε όλοι θεατές... εσείς και εγώ. Ακούω συχνά τον όρο "σύγκρουση συμφερόντων", ο οποίος είναι ταυτολογία. Υπάρχει σύγκρουση, μικρή ή μεγάλη, μόνο αν υπάρχει συμφέρον. Πέραν της μαζικοποίησης των δολοφονιών, δεν έχουν αλλάξει πολλά: Βρούτος, Νέρωνας, Μπάιντεν ή Πούτιν, Κωνσταντινούπολη, Ιράκ ή Ουκρανία...».

Στα δικά μας χωρικά ύδατα... βγαίνουν μόλις 4 ταινίες από τις εταιρείες διανομής αυτήν τη βδομάδα. Μια μικρή ανάπαυλα (;) πριν μπει για τα καλά το καλοκαίρι από τον καταιγισμό νέων ταινιών που έχουν μείνει στα ράφια περιμένοντας τους θερινούς κινηματογράφους για να βρουν το κοινό τους. Ας ελπίσουμε στον μικρό χρόνο προβολής τους στις αίθουσες να μην περάσουν απαρατήρητες. Η συμπαθέστατη παιδική ταινία «Ικαρος και Δαίδαλος» του Κάρλο Βόγελε, που απευθύνεται σε μικρότερους σινεφίλ, μας ξεναγεί στην ελληνική μυθολογία και συγκεκριμένα στη Μινωική Κρήτη, χρησιμοποιώντας υβριδική τεχνική animation και δίνοντας μια ξεχωριστή διάσταση στον μύθο του Ικάρου. Το «Top Gun: Maverick» του Τζόζεφ Κουίνσι το πολυαναμενόμενο μπλοκμπάστερ του καλοκαιριού, για τους λάτρεις του είδους, αν και είναι άξιος συνεχιστής του πρώτου «Top Gun», εντούτοις περιλαμβάνει όλα τα κλισέ και τις τεράστιες υπερβολές που μπορεί να συναντήσει κανείς σε μια χολιγουντιανή ταινία δράσης χωρίς κανένα ιδιαίτερο περιεχόμενο. Ναι, είναι εντυπωσιακός ο Τομ Κρουζ και κάνει μόνος του, σε αυτή την ηλικία δε, όλες τις σκηνές, αλλά πέρα από τον εντυπωσιασμό, ουσία μηδέν... Στο «Θαύμα» του Μπόγκνταν Τζόρτζε Απέτρι, μια νεαρή μοναχή φεύγει από το μοναστήρι μυστηριωδώς, ώστε να βρει λύση σε κάποιο προσωπικό της πρόβλημα, αλλά καθώς επιστρέφει άπρακτη στο μοναστήρι, η μοίρα της επιφυλάσσει μια απροσδόκητη εξέλιξη... Η αργή και αινιγματική αφήγηση, όπως και η επίμονη αντιδιαστολή μεταξύ θαύματος και πραγματικότητας, δυστυχώς δεν καταφέρνουν να φτιάξουν ένα στιβαρό αστυνομικό θρίλερ...

Ανάμεσα σε Δύο Κόσμους/ Ouistreham/ Εμανουέλ Καρέρ/ 2021/ 106 λεπτά

Η Μαριάν, μια πολύ γνωστή συγγραφέας, μετακομίζει στη Βόρεια Γαλλία προκειμένου να κάνει μία έρευνα για το νέο της βιβλίο με θέμα την εργασιακή ανασφάλεια. Χωρίς να αποκαλύπτει την πραγματική της ταυτότητα, προσλαμβάνεται σαν καθαρίστρια και βιώνει από πρώτο χέρι τις δύσκολες συνθήκες δουλειάς και ζωής των γυναικών της εργατικής τάξης.

Αναμφισβήτητα μια από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς. Ο Καρέρ στηρίζεται στο βιβλίο της της Φλοράνς Ομπενά, που εξερευνά τις συνθήκες εργασίας των καθαριστριών στη Γαλλία και φτιάχνει μια σπουδαία κοινωνική ταινία, αντανακλώντας τόσο τις εκφάνσεις της βαρβαρότητας, την εκμετάλλευση, τις απάνθρωπες συνθήκες που βιώνουν αυτοί που κινούν τα γρανάζια του κόσμου, όσο και την αμέριστη αλληλεγγύη και τη συντροφικότητα μεταξύ τους. Οι χαρακτήρες που περιγράφει είναι πρότυπα υπέροχων λαϊκών ανθρώπων, που στέκονται ο ένας δίπλα στον άλλον στα πάντα. Είναι ταξικά συνειδητοποιημένες οι γυναίκες αυτές; Ξέρουν ότι κρατούν στα χέρια τους το κλειδί για μια καλύτερη κοινωνία; Μπορεί η Μαριάν με το βιβλίο της να αλλάξει τον κόσμο; Οχι. Εχει αυτό τον σκοπό; Μα δεν είναι εδώ η τέχνη για να μας δώσει έτοιμη τη λύση, είναι όμως εδώ να ξεγυμνώσει τις συνθήκες δουλειάς, για να μας προβληματίσει... Και να μας θυμίσει ότι υπάρχει κι αυτό το σινεμά.

Φεστιβάλ και αφιερώματα

Σήμερα Πέμπτη ξεκινάει το 12ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας, που θα διαρκέσει μέχρι και τις 15 Ιούνη, με πλήθος αφιερωμάτων και ταινιών στα οποία ήδη αναφερθήκαμε και αξίζει να επισκεφτείτε τη σελίδα του φεστιβάλ για περισσότερες πληροφορίες (http://www.tainiothiki.gr/el/ekdiloseis/arxeio-ekdiloseon/1152-12thaagff) όπως και την online πλατφόρμα στην οποία θα προβληθούν επιλεγμένα προγράμματα (https://online.tainiothiki.gr/).

Σήμερα επίσης ξεκινάει και το Ταινιόραμα στον κινηματογράφο «ΑΣΤΥ», που θα διαρκέσει μέχρι τις 22 Ιούνη και περιλαμβάνει 83 ταινίες συνολικά, 3 διαφορετικές προβολές καθημερινά με 1 εισιτήριο των 6 ευρώ και περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα του κινηματογράφου (https://www.asty-cinema.gr/).

Την Κυριακή 29 Μάη στον κινηματογράφο «STUDIO New Star Art Cinema» θα πραγματοποιηθεί αφιέρωμα στον Ροβήρο Μανθούλη, προβάλλοντας 3 δημιουργίες του και 2 ντοκιμαντέρ φίλων και συνεργατών του για τη δουλειά και το έργο του μεγάλου καλλιτέχνη, ενώ παράλληλα θα γίνει παρουσίαση και δύο βιβλίων του σκηνοθέτη, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.


Π. Α.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ