Τετάρτη 18 Οχτώβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ

Στο δρόμο για την Παιδεία

Η πραγματικότητα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, και όχι μόνο, βοά. Αν συγκριθεί μόνο ο μαθητικός πληθυσμός της σχολικής χρονιάς '98 - '99 με αυτόν της χρονιάς '99 - 2000, σε ό,τι αφορά συνολικά τα δημόσια, ιδιωτικά, ημερήσια και νυχτερινά λύκεια, είναι κατά 17,5% μειωμένος. Ταυτόχρονα, η μαθητική διαρροή στο δημόσιο ημερήσιο λύκειο, πριν και μετά την αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση, σχεδόν πενταπλασιάστηκε, δηλαδή 50.000 και πλέον μαθητές δεν τελειώνουν το λύκειο. Την ίδια στιγμή, με βάση τα αποτελέσματα από τις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις, απορρίφθηκαν το 18,2% των μαθητών της Β` Λυκείου. Στην προπαγάνδα, ωστόσο, της κυβέρνησης προβάλλεται κατά κόρον ότι η επιτυχία στη Γ` Λυκείου είναι 96,4%, χωρίς να εξηγείται ότι αυτό βγαίνει από ένα συνεχώς μειούμενο μαθητικό πληθυσμό, αφού η διαδικασία αποψίλωσης βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.

Αυτή η πραγματικότητα δε χωράει στις φαμφάρες του υπουργείου και της κυβέρνησης περί επιτυχίας της «εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης». Ούτε, βεβαίως, στα σόου για τις τηλεοπτικές κάμερες, του πρωθυπουργού με αριστεύσαντες μαθητές, που, μέσω ΕΕ, επισκέφτηκαν άλλες χώρες, για να γνωρίσουν τον περιβάλλοντα χώρο τους...

Η κατάσταση στα Λύκεια και τα ΤΕΕ - το σκουπιδοντενεκέ της εκπαίδευσης, όπως εύστοχα τα αποκαλούν οι μαθητές - είναι απαράδεκτη, ακόμα και ένα μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Χαρακτηριστικά και ιδιαιτέρως αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα από την ΟΛΜΕ:

  • Από τις 39, σε σύνολο 59 Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας, λείπουν 2.581 εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, εκ των οποίων οι 1.459 στα ΤΕΕ. Ενώ συνολικά υπολογίζονται σε 3.500 τα κενά.
  • Η δήθεν εναλλακτική λύση των ειδικοτήτων των ΤΕΕ πρακτικά είναι σε πολλές περιπτώσεις χωρίς ουσιαστικό περιεχόμενο και εργαστηριακή υποδομή, ενώ οι ανάγκες καλύπτονται κατά πλειοψηφία από μη μόνιμους εκπαιδευτικούς, με αποτέλεσμα οι μαθητές να μη διδάσκονται μαθήματα ειδικότητας. Ενώ μόλις φέτος, μετά από 3 χρόνια λειτουργίας των ΤΕΕ, έγιναν προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών ειδικοτήτων και με χρήση ωρομισθίων.
  • Σοβαρές είναι οι καθυστερήσεις με την παράδοση των νέων βιβλίων. Η ΟΛΜΕ καταγγέλλει πως δαπανήθηκε 1 δισ. για αγορά από το εμπόριο 108 τίτλων βιβλίων, τα οποία αντιστοιχούν στο 1/7 των απαιτούμενων βιβλίων για όλες τις ειδικότητες των ΤΕΕ. Λείπουν για όλες τις ειδικότητες περίπου 700 βιβλία.

Την ίδια στιγμή, για τους χιλιάδες μαθητές στα Λύκεια ο «Γολγοθάς» έχει ξεκινήσει. Με τη ζωή - ποδήλατο, ανάμεσα στο σχολείο και το φροντιστήριο, με τη χαμένη εφηβεία, την αποστέωση της ουσιαστικής γνώσης, το κυνήγι του βαθμού, που έχει φτάσει σε εκφυλιστικά φαινόμενα. Η επιτυχία πλέον σ' αυτό το σύστημα του ξέφρενου ανταγωνισμού, που κρίνεται πια στο χιλιοστό του μορίου, καθορίζεται από το πορτοφόλι της οικογένειας, που θα μπορεί ή όχι να εξασφαλίσει την απαραίτητη προετοιμασία. Τα μερεμέτια της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, υπό τον κ. Ευθυμίου (κυρίως μείωση εξεταζόμενων μαθημάτων από 14 σε 9), που και αυτά δε θα γίνονταν αν δεν υπήρχε η πίεση του μαθητικού και λαϊκού κινήματος, δεν μπορούν να «θολώσουν τα νερά». Η κυβέρνηση το μόνο δρόμο που καταλαβαίνει είναι αυτός του συντονισμένου αγώνα.

Να, γιατί, για την υπόθεση της Παιδείας, χρειάζεται να αναπτυχθεί ένα ρωμαλέο μέτωπο μαθητών, εργαζομένων, εκπαιδευτικών, γονιών, που θα βάλει εμπόδια στην αντιλαϊκή πολιτική, θα προβάλει την Παιδεία που έχουν ανάγκη τα λαϊκά στρώματα, θα διεκδικήσει ενιαίο, βασικό, υποχρεωτικό, δημόσιο και δωρεάν 12χρονο σχολείο, προαπαιτούμενο για όλους τους νέους μέχρι τα 18 τους χρόνια, πριν από κάθε επιλογή ζωής. Στους δρόμους, λοιπόν, θα κριθούμε όλοι, στη ρήξη με το σήμερα, στην ανατροπή αύριο.


Δημήτρης ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ