Τετάρτη 1 Δεκέμβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 5
ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ

Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
Συμβάσεις ληστείας

Η κυβέρνηση, πιστή στο δόγμα και την πολιτική ιδιωτικοποίησης των πάντων - όπως, άλλωστε, και η προηγούμενη του ΠΑΣΟΚ - δε διστάζει να παραχωρήσει στους κατασκευαστικούς επιχειρηματικούς ομίλους τα δημόσια έργα υποδομής. «Το 2005 θα είναι έτος των συμβάσεων παραχώρησης», δήλωσε απροκάλυπτα ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς, ο οποίος, περιοδεύοντας ανά την Ελλάδα, προσπαθεί να διαφημίσει τα έργα αυτού του τόπου στο λαό, ο οποίος, μάλιστα, καλείται να τα χρυσοπληρώσει διπλά και τρίδιπλα: Και για την κατασκευή και για τη χρήση, μέσω πανάκριβων διοδίων, «σπατόσημων» και άλλων τελών.

Πρόκειται για ληστρικές συμβάσεις, που ευνοούν σαφώς τη συγκέντρωση και συγκεντροποίηση του κεφαλαίου στον κατασκευαστικό τομέα, ενώ ωφελημένες βγαίνουν και οι μεγάλες τράπεζες, οι οποίες δανειοδοτούν τα έργα. Πρόκειται για μια πολιτική, που βασίζεται σε έωλα και αβάσιμα επιχειρήματα του τύπου: «Με τον τρόπο αυτό, περιορίζονται τα έξοδα του κράτους για τα έργα υποδομής, ενώ κινητοποιούνται ιδιωτικά κεφάλαια». Πρόκειται για ένα εντελώς απροκάλυπτο ψέμα. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΚΕΠΕ, που δημοσίευσε ο «Ρ», και αναφέρεται στα τρία γνωστά έργα που κατασκευάστηκαν μ' αυτήν τη μέθοδο, δηλαδή το Αεροδρόμιο Σπάτων, την Αττική Οδό και το Ρίο - Αντίρριο, ο μύθος αυτός καταρρίπτεται απόλυτα, αφού: Οι επιχειρηματικοί όμιλοι κατέβαλαν ελάχιστα κεφάλαια από την τσέπη τους, ενώ, στις περισσότερες των περιπτώσεων, και αυτά καλύφθηκαν από τις προκαταβολές του Δημοσίου. Υπάρχουν, επίσης, πλήθος από ευνοϊκούς όρους, φοροαπαλλαγές και εγγυήσεις, που καθιστούν μηδαμινό το επιχειρηματικό ρίσκο των μεγαλοεργολάβων.

Οι μεγαλοεργολάβοι, λοιπόν, με τη μέθοδο αυτή των «συμβάσεων παραχώρησης», αρκούνται να εισπράττουν, ενώ ο ελληνικός λαός υποχρεώνεται να πληρώνει για δεκαετίες πανάκριβα, ακόμη και διαδρομές μερικών χιλιομέτρων μέσα στον πολεοδομικό ιστό, όπως γίνεται στην Αττική Οδό και όπως πρόκειται να γίνει με την υποθαλάσσια οδό της Θεσσαλονίκης. Ηδη, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ παραδέχτηκε, εμμέσως πλην σαφώς, ότι μόλις ολοκληρωθούν τα έξι «αυτοχρηματοδοτούμενα» έργα που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στα σκαριά, τα διόδια στην Εθνική Οδό θα υπερτριπλασιαστούν!

Πρόκειται, όμως, για μια μέθοδο επικίνδυνη και για άλλους λόγους, αν μάλιστα αρχίσει να υλοποιείται και στα μικρότερα έργα, όπως εξαγγέλλεται από την κυβέρνηση, αφού την αναγκαιότητα κατασκευής των έργων υποδομής δε θα την κρίνουν οι ανάγκες του λαού, αλλά οι μεγαλοεργολάβοι και οι μεγαλοτραπεζίτες, με βάση τα κέρδη που μπορούν να αποκομίσουν από αυτά, δηλαδή με μόνη παράμετρο την ανταποδοτικότητά τους! Το μέλλον του τόπου δεν μπορεί να ταυτίζεται, βέβαια, με τη στήριξη της κερδοφορίας ελάχιστων μονοπωλιακών ομίλων και με το διαρκές χαράτσωμα των κατοίκων. Γι' αυτό και η μόνη ελπιδοφόρα διέξοδος είναι αυτή που δείχνει το ΚΚΕ. Μια λύση, που απαιτεί ριζική αλλαγή του συστήματος παραγωγής των έργων, η οποία θα περιλαμβάνει το σύνολο των συντελεστών και των φάσεων της συγκεκριμένης διαδικασίας, με γνώμονα τη συνδυασμένη ικανοποίηση του συνόλου των λαϊκών αναγκών και όχι το καπιταλιστικό κέρδος.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ