Τετάρτη 9 Φλεβάρη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΝΕΟΛΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Πλούσιο πρόγραμμα παρεμβάσεων για «το ΕΠΑΛ αλλιώς»

Οι Οργανώσεις της ΚΝΕ συζητούν πλατιά με τους μαθητές και τις μαθήτριες των ΕΠΑΛ την ανάγκη να δυναμώσει ο αγώνας για την ουσιαστική αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης

Στους μαθητές των ΕΠΑΛ της χώρας απευθύνεται η ΚΝΕ, που το επόμενο διάστημα ξεδιπλώνει ένα πλούσιο πρόγραμμα παρεμβάσεων με τη νέα επεξεργασμένη ανακοίνωση που κυκλοφόρησε με σύνθημα «Το ΕΠΑΛ αλλιώς!».

Με περιοδείες, συσκέψεις, εκδηλώσεις, μέσα και από πολύμορφη δραστηριότητα, όπως τη συμπλήρωση ερωτηματολογίων που ήδη κυκλοφορούν, οι Οργανώσεις της ΚΝΕ σε όλη την Ελλάδα συζητούν πλατιά με τους μαθητές και τις μαθήτριες των ΕΠΑΛ την ανάγκη να δυναμώσει ο αγώνας για την ουσιαστική αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Για να μαθαίνουν ολοκληρωμένα την ειδικότητά τους και το πτυχίο ειδικότητας που παίρνουν να είναι η μόνη προϋπόθεση για εργασία με δικαιώματα. Για να αναβαθμιστεί ο τρόπος πραγματοποίησης της μαθητείας, με πλήρη κατοχυρωμένα εργασιακά δικαιώματα, για να εξυπηρετείται πραγματικά η μάθηση και η επαφή με το αντικείμενο εργασίας. Για να συναντηθούν σε αυτόν τον αγώνα με τους εργαζόμενους, τα σωματεία και τις ενώσεις τους για το παρόν και το μέλλον τους με δικαιώματα σε μόρφωση, εργασία, ζωή.

Ηδη, ο «Οδηγητής» του Φλεβάρη φιλοξενεί στις σελίδες του συνεντεύξεις μαθητών ΕΠΑΛ για τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν, με τις μεγάλες ελλείψεις καθηγητών, υποβαθμισμένα και απαρχαιωμένα εργαστήρια ειδικότητας, προβλήματα στο θεσμό του «έτους μαθητείας». Αναφέρονται στις κινητοποιήσεις των μαθητών των ΕΠΑΛ όλο αυτό το διάστημα, κόντρα στην πολιτική που αντιμετωπίζει τα σχολεία τους ως σχολεία β' κατηγορίας κ.λπ.

Στην ανακοίνωση προς τους μαθητές των ΕΠΑΛ η ΚΝΕ τονίζει τα εξής:

«Είπες ότι τα ΕΠΑΛ είναι:

"Εξειδίκευση"

"Επαγγελματικό Λύκειο, λέμε τώρα... "

"Υποβαθμισμένα εργαστήρια"

"Αγώνες"


"Να θες να γίνεις κάτι που σου διαφημίζουν και τελικά η ειδικότητα να κλείνει"

"Λύση ανάγκης"

"Παιδιά που αναγκάστηκαν να μεγαλώσουν γρήγορα"

"Ευκαιρία για δουλειά"

"Σχολεία που τα έχουν παρατήσει"

"Να σε λένε κατώτερο αυτοί που σε υποβαθμίζουν"

Αυτό μόνο είναι το ΕΠΑΛ;

Αυτό μόνο μπορεί να είναι;

Χάλασέ τους τα σχέδια, αξίζεις καλύτερα!

Το ΕΠΑΛ μπορεί να είναι και αλλιώς!

Ολες οι κυβερνήσεις (τώρα η ΝΔ, πριν ο ΣΥΡΙΖΑ) σου λένε: "Εγώ θα αναβαθμίσω τα ΕΠΑΛ", "Θα κάνω νέα αρχή", "Θα φτιάξω πρότυπα ΕΠΑΛ".

Εσύ, όμως, ξέρεις. Αυτή η περιβόητη αναβάθμιση όλο έρχεται και όλο κάπου χάνεται στον δρόμο. Εκτός αν θεωρείται αναβάθμιση:

Να πηγαίνεις ΕΠΑΛ για να μάθεις μια ειδικότητα και να μην υπάρχει καθηγητής τη μισή χρονιά.

Να μπαίνεις για άλλη ειδικότητα και με άλλη να βγαίνεις.

Τα εργαστήρια, ο εξοπλισμός και τα βιβλία να είναι σχεδόν του περασμένου αιώνα, μακριά από τις εξελίξεις και την ανάπτυξη της τεχνολογίας.

Η μαθητεία να γίνεται συχνά σε άσχετες ειδικότητες και να ψάχνεις μόνος σου να βρεις την άκρη.

Να παίρνεις πτυχίο Επαγγελματικού Λυκείου, αλλά να μη "λέει τίποτα" αν δεν κάνεις μαθητεία, δεν δώσεις εξετάσεις πιστοποίησης επί πληρωμή, δεν ξανακάνεις ειδικότητα ή πανάκριβα σεμινάρια. Αυτός ο παραλογισμός είναι η λογική της ΕΕ που θέλει "προσόντα" και όχι πτυχία για όλους μας!

Η ΚΝΕ σου λέει: "Γίνεται αλλιώς"

Μπορεί να υπάρξει ουσιαστική αναβάθμιση των ΕΠΑΛ!

Η ειδικότητα που διάλεξες, για να "πάρεις το χαρτί" και να εργαστείς στο μέλλον, μπορείς και πρέπει να τη μάθεις όσο πιο ολοκληρωμένα και αναβαθμισμένα γίνεται.


Τα πράγματα συνεχώς αλλάζουν, ο "κόσμος τρέχει". Η σύγχρονη τεχνολογία που εισάγεται σε όλα τα επαγγέλματα θέλει ο επαγγελματίας να έχει υψηλότερου επιπέδου μόρφωση. Ο σύγχρονος εργαζόμενος πρέπει να δουλεύει πιο πολύ με το μυαλό παρά με τα χέρια του.

Γι' αυτό και το σχολείο σου πρέπει να είναι πραγματικά σύγχρονο, με κατάλληλες, σύγχρονες υποδομές, καθηγητές και σύγχρονα βιβλία.

Η γνώση της θεωρίας και της πράξης μαζί είναι η απαραίτητη βάση για να μπορείς να εξελιχθείς σε αυτό που διάλεξες, να παρακολουθείς τα νέα δεδομένα που προκύπτουν.

***

Σου λένε: "Η μαθητεία είναι ευκαιρία! Και θα μάθεις και θα πληρωθείς"

Καλά, αυτό θα έλειπε κιόλας να δουλεύουμε τζάμπα.

Η μαθητεία είναι χρήσιμη, μπορείς πραγματικά να μάθεις από αυτή. Ετσι όπως γίνεται όμως σήμερα, δεν προσφέρει ό,τι θα έπρεπε.

Οι κυβερνήσεις αξιοποιούν τη "μαθητεία" και την πρακτική για να στέλνουν στα μεγάλα αφεντικά φθηνούς εργαζόμενους, συχνά για το χαμαλίκι.

Οι μεγάλοι εργοδότες βρίσκουν φθηνούς εργαζόμενους κάθε νέα χρονιά, για να τους βγάζουν τη δουλειά. Εκμεταλλεύονται το πόσο υποβαθμισμένη είναι η παροχή τεχνικής γνώσης στο ΕΠΑΛ και την ανάγκη σου να μάθεις την τέχνη σου.

71% των εργοδοτών δεν πρότειναν στους μαθητευόμενους θέση εργασίας

81% των εργοδοτών δεν πρότειναν τους μαθητευόμενους ούτε για εργασία σε άλλες επιχειρήσεις

16,83% συνέχισε να εργάζεται στον φορέα που πραγματοποίησε τη μαθητεία

Γίνεται αλλιώς!

Να αναβαθμιστεί εδώ και τώρα ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η μαθητεία. Να βοηθάει πραγματικά να μάθει κανείς αυτό που επέλεξε και να συνδέεται με την επαγγελματική προοπτική. Να οργανώνεται με ευθύνη του υπ. Παιδείας. Να μην εξαρτάται από το κάθε σχολείο ή ατομικά από τον κάθε ΕΠΑΛίτη να βρει εργοδότες και να εξασφαλίσει το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό.

***

Σου λένε: "Τα προβλήματα θα λυθούν αν είμαστε ανοιχτοί στην αγορά".

Γιατί, δεν είμαστε ήδη; Δεν μαθαίνουμε για να δουλέψουμε σε κάποια επιχείρηση; Ξέρεις ήδη καλά πως δεν αρκεί να μαθαίνουμε αυτό που κάθε φορά έχει ζήτηση. Τόσα χρόνια αυτό γίνεται, όμως οι νόμοι της αγοράς είναι συγκεκριμένοι. Σε αυτόν τον κόσμο τα πάντα πουλιούνται και αγοράζονται, ακόμα και η εργατική σου δύναμη είναι εμπόρευμα.

Για να βγάζει όλο και περισσότερο κέρδος η μεγαλοεργοδοσία, οι νέοι εργαζόμενοι πρέπει να δουλεύουν περισσότερο και πιο αποδοτικά και να "κοστίζουν" λιγότερο.

Γι' αυτό συνεχώς μια σειρά από ειδικότητες ανοίγουν και κλείνουν ανάλογα με αυτές τις ανάγκες της αγοράς. Και αλλάζουν συνεχώς χωρίς να σε "ρωτήσουν" και ούτε που νοιάζονται για τις δικές σου ανάγκες, για αναβαθμισμένο πτυχίο στο ΕΠΑΛ, για μόνιμη και σταθερή δουλειά.

Η ΚΝΕ σου λέει:

Ναι, το πτυχίο ειδικότητάς σου πρέπει να συνδέεται με την εργασία! Το ουσιαστικά αναβαθμισμένο πτυχίο ειδικότητας μπορεί και πρέπει να είναι η μόνη προϋπόθεση για την πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα.

Η γνώση που δίνεται μέσα στο πτυχίο ειδικότητας του ΕΠΑΛ, με προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού, εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού των εργαστηρίων και σύγχρονα βιβλία, να σου δίνει όλα τα εφόδια για να βρεις εργασία με δικαιώματα. Οχι να περιπλανιέσαι ανάμεσα σε άσχετα, κακοπληρωμένα επαγγέλματα για να βγει το μεροκάματο και σε πανάκριβα σεμινάρια και πιστοποιήσεις για να "προλάβεις" κάθε φορά τις ανάγκες της αγοράς και του κέρδους των μεγάλων αφεντικών.

***

Σου λένε: "Μη ζητάς και πολλά, δεν τα παίρνεις τα γράμματα εσύ".

Σε κανέναν να μην επιτρέπεις να σου κολλά την ταμπέλα του "σκάρτου μαθητή", του "καμένου χαρτιού". Δεν είσαι για τα λίγα και για τα μισά. Είσαι για τα πολλά και τα μεγάλα. Γιατί σε σένα και σε όλο τον λαό ανήκει ο κόσμος. Αλλοι είναι τα καμένα χαρτιά. Τον πλούτο, ό,τι υπάρχει γύρω μας, τον παράγουμε εμείς!

Οι πολλοί εκμεταλλευόμενοι παράγουν τα πάντα και όχι οι λίγοι εκμεταλλευτές τους, που μας τσακίζουν, ενώ αυτοί ζουν μέσα στη χλίδα, κάνοντας κουμάντο στις ζωές και στα όνειρά μας.

Η ΚΝΕ και το ΚΚΕ δίνουμε όλες μας τις δυνάμεις να ανατρέψουμε αυτό το σάπιο σύστημα της εκμετάλλευσης. Να πάρει ο λαός την εξουσία και να φτιάξει την κοινωνία που θα κάνει αυτός κουμάντο, τον σοσιαλισμό - κομμουνισμό. Για να ζούμε έτσι όπως μας αξίζει τον 21ο αιώνα. Με μια ριζικά διαφορετική επαγγελματική εκπαίδευση. Τεχνική εκπαίδευση που δεν θα είναι υποβαθμισμένη και λύση ανάγκης, αλλά για όλους και μέσα στο σχολείο.

Για να καλύπτονται οι ανάγκες όλων μας σε αθλητισμό, πολιτισμό, ελεύθερο χρόνο, διακοπές και ψυχαγωγία.

Κανείς δεν θα είναι ούτε θα αισθάνεται περιττός.

Πάρε τη ζωή, το παρόν και το μέλλον στα χέρια σου. Μην τους χαρίζεις ούτε λεπτό.

Κάνε δύναμη τη μαγκιά που έχεις αποκτήσει από την ίδια σου τη ζωή, τα βιώματα και τις εμπειρίες σου.

Πάρε δύναμη από το γεγονός πως δεν είσαι μόνος ή μόνη. Ανήκεις στο στρατόπεδο των πολλών, αυτών που, αν πιστέψουν στη δύναμή τους και μπουν στον αγώνα, φέρνουν τα πάνω κάτω.

Το σύστημα της αδικίας και της εκμετάλλευσης κάνει σήμερα τη μόρφωση ζήτημα πορτοφολιού για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών, είτε πηγαίνουν σε ΕΠΑΛ είτε σε ΓΕΛ. Επιδιώκει η οργή σου να κατευθύνεται αλλού: Στον "μικρό" μετανάστη αντί για τα μεγάλα αφεντικά, γι' αυτό και οπλίζει "το χέρι του φασίστα". Γι' αυτό κάνουν την εμφάνισή τους στο σχολείο σου και άλλα φαινόμενα, όπως η διακίνηση ναρκωτικών. Γιατί ναρκωμένα μυαλά σημαίνει "ναρκωμένη οργή" που δεν ενοχλεί το σύστημα.

Δύναμη αγώνα να γίνει η οργή

Χρέος της γενιάς μας η ανατροπή!

Είμαστε μαζί σου και είσαι ένας από εμάς!

Ελα μαζί μας!».

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
  • «Το ΕΠΑΛ αλλιώς»: Στους μαθητές των ΕΠΑΛ της χώρας απευθύνεται η ΚΝΕ, ξεδιπλώνοντας ένα πλούσιο πρόγραμμα παρεμβάσεων με νέα επεξεργασμένη ανακοίνωση που κυκλοφορεί
  • Δραστηριότητες της ΚΝΕ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
  • Αρθρο: Η ιλαροτραγωδία της διαρκούς εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση - Η περιπέτεια ενός πανεπιστημιακού τμήματος
  • Εκπαιδευτική επικαιρότητα
PODCAST ΤΗΣ ΚΝΕ
Τι πραγματικά συνέβη στο Καζακστάν;

Το Podcast της ΚΝΕ επανέρχεται με μία ...εξέγερση! Το 30ό επεισόδιο αφιερώνεται στις μεγάλες απεργίες και μαζικές εργατικές - λαϊκές διαδηλώσεις, με χαρακτηριστικά εξέγερσης, που πραγματοποιήθηκαν στο Καζακστάν, λίγες μέρες πριν.

Καλεσμένος ο Ελισαίος Βαγενάς, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνος του Τμήματος Διεθνών Σχέσεων της ΚΕ. Μέσω skype παρεμβαίνει ο Αϊνούρ Κουρμάνοφ, συμπρόεδρος του Σοσιαλιστικού Κινήματος Καζακστάν, ο οποίος μεταφέρει λεπτό προς λεπτό τα γεγονότα της εξέγερσης, πώς τα βίωσαν ο λαός και η νέα γενιά του Καζακστάν κ.λπ.

Το επεισόδιο θα είναι διαθέσιμο από την Παρασκευή 11 Φλεβάρη στις 20.00, στο κανάλι της ΚΝΕ στο YouTube, καθώς και σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες (Spotify, Google podcasts κ.λπ.).

Ελα και εσύ στη θεατρική ομάδα της ΚΝΕ!

Νέο δυναμικό ξεκίνημα για τη θεατρική ομάδα της ΚΝΕ, με καινούριες εγγραφές μελών, νέες πρόβες, συζητήσεις και θεατρικό παιχνίδι! Παλιά και νέα μέλη της ομάδας θα ξεκινήσουν σε λίγες μέρες τις συναντήσεις τους, με ανανεωμένες ιδέες και πλούσιο πρόγραμμα!

Η θεατρική ομάδα της ΚΝΕ βασίζεται στην εθελοντική δουλειά και το μεράκι όσων συμβάλλουν σε αυτήν τη συλλογική προσπάθεια!

Με αυτά τα υλικά προετοιμάζονται αξιόλογες και προσεγμένες παραγωγές που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ της ΚΝΕ και του «Οδηγητή» στην Αθήνα, ένα ραντεβού που είναι καθιερωμένο πια σε όλους τους επισκέπτες και φίλους του Φεστιβάλ!

Οι πρόβες και οι συναντήσεις της ομάδας φιλοξενούνται στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ στην Αθήνα και αποτελούν μια μοναδική ανάσα έκφρασης και δημιουργίας για κάθε νέο και νέα που αγαπάει το θέατρο και θέλει να έρθει σε επαφή με το έργο μεγάλων συγγραφέων και δραματουργών.

Οι εγγραφές νέων μελών στη θεατρική ομάδα της ΚΝΕ θα πραγματοποιούνται μέχρι τις 28 Φλεβάρη.

Στοιχεία επικοινωνίας: Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ Αθήνα (Τροίας 36, ΗΣΑΠ «Βικτώρια»). Επικοινωνία: 210.8823.674, steki@kne.gr ή στο τηλ. 6972.901.516.

ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΝΕ ΣΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Αντιφασιστικές εκδηλώσεις

Οι Οργανώσεις της ΚΝΕ στην Κεντρική Μακεδονία διοργανώνουν συσκέψεις με τίτλο «Σήμερα ο Αλκης, αύριο εσύ; Ως εδώ! Τάγματα εφόδου - νεοναζί χτυπάνε με του κράτους την ανοχή»

  • Συγκεκριμένα, το Σάββατο 12/2:

-- Η Τομεακή Οργάνωση Δήμου Θεσσαλονίκης διοργανώνει σύσκεψη στις 18.00, στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ (Βελισσαρίου 5, περιοχή Ευζώνων). Θα μιλήσει ο Ανδρέας Κοράκης, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ.

-- Η Τομεακή Οργάνωση Πιερίας διοργανώνει σύσκεψη το Σάββατο 12/2, στις 18.30, στο μαγαζί «Οι πότες της στρογγυλής τραπέζης» στην Κατερίνη. Θα μιλήσει η Αρχοντία Παπαγεωργίου, μέλος του ΣΠ Κεντρικής Μακεδονίας της ΚΝΕ. Θα ακολουθήσει κοπή πίτας.

-- Η Τομεακή Οργάνωση Σερρών διοργανώνει σύσκεψη το Σάββατο 12/2, στις 17.00, στο Πάρκο Δορυλαίου. Θα μιλήσει ο Γιώργος Φέρτης, μέλος του ΣΠ Κεντρικής Μακεδονίας της ΚΝΕ. Θα ακολουθήσει αθλητική δραστηριότητα από την ΟΒ Γυμνασίων.

  • Την Κυριακή 13/2:

-- Οι Τομεακές Οργανώσεις Μαθητείας - Κατάρτισης και Εργατικού διοργανώνουν σύσκεψη στις 19.00, στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ. Θα μιλήσει ο Γιώργος Καψάλης, μέλος του ΓΠ Κεντρικής Μακεδονίας της ΚΝΕ.

-- Η Τομεακή Οργάνωση Ανατολικής Θεσσαλονίκης διοργανώνει σύσκεψη στις 18.00, στο θεατράκι της Χιλής στο κέντρο της Καλαμαριάς. Θα μιλήσει η Αναστασία Ποικιλίδου, μέλος του ΓΠ Κεντρικής Μακεδονίας της ΚΝΕ.

-- Η ΠΟ Σπουδάζουσας διοργανώνει προβολή ντοκιμαντέρ της ΚΝΕ για τον Παύλο Φύσσα με τίτλο «Δεν ξεχνάμε» και αφιέρωμα με αντιφασιστικά τραγούδια από φοιτητικό συγκρότημα, στις 19.00, στο κινηματοθέατρο των Α εστιών.

Με αφορμή τα 80 χρόνια από την ίδρυση του ΕΛΑΣ

Παράλληλα, οι Οργανώσεις Κεντρικής Μακεδονίας της ΚΝΕ συνεχίζουν την παρέμβασή τους αξιοποιώντας την δράση του ΕΛΑΣ και την ίδρυσή του πριν από 80 χρόνια, για να βγουν συμπεράσματα, να αποκαλυφτεί η αλήθεια ότι ΕΑΜ - ΕΛΑΣ απελευθέρωσαν την χώρα από τους ναζί κατακτητές.

Συγκεκριμένα:

-- Οι Μαθητικές Οργανώσεις Θεσσαλονίκης διοργανώνουν την Κυριακή 27/2 επίσκεψη στο μουσείο του Μεταλλικού Κιλκίς και ιστορικό περίπατο σε ιστορικά σημεία στην πόλη του Κιλκίς. Αναχώρηση στις 10 π.μ. από το Αγαλμα Βενιζέλου.

-- Οι κλαδικές και εδαφικές Οργανώσεις Θεσσαλονίκης διοργανώνουν εκδρομή στο Νεστόριο την Κυριακή 27/2. Η εκδρομή θα ξεκινήσει με πεζοπορία προς το Νοσοκομείο του ΔΣΕ, θα ακολουθήσει επίσκεψη στο Μουσείο - Μνημείο του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ-ΔΣΕ στο Νεστόριο. Αναχώρηση από τη Θεσσαλονίκη στις 8.30 π.μ.

-- Η ΠΟ Σπουδάζουσας διοργανώνει εκδήλωση προς τιμήν του Καπετάν Διαμαντή, την Τετάρτη 23/2, στις 12.00, με τίτλο «Εμπνεόμαστε, διδασκόμαστε, συνεχίζουμε - μόνο ο λαός θα σώσει τον λαό βαδίζοντας στο δρόμο της ανατροπής». Θα μιλήσει ο Δημήτρης Παπατολίδης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην πλακέτα - μνημείο προς τιμήν του Καπετάν Διαμαντή, η οποία βρίσκεται έξω από το κτίριο της ΝΟΠΕ του ΑΠΘ.

Τι είπε και τι ξέχασε

Με τη μαθητική ομάδα «Minders», που διακρίθηκε στην Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2021, συναντήθηκε χτες ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης. Στο πλαίσιο της συνάντησης υποστήριξε ότι «έχουμε στηρίξει πολύ τη ρομποτική» και αυτή «αρχίζει και μπαίνει δυναμικά σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης». Ξέχασε όμως να προσθέσει ότι τέτοιου είδους εργαστήρια και εξοπλισμός παραμένουν πολύ ακριβά, απλησίαστα τις περισσότερες φορές για τα δημόσια σχολεία. Εξάλλου, και η μαθητική ομάδα με την οποία συναντήθηκε προέρχεται από ιδιωτικό σχολείο, που μετράει διακρίσεις όλη την τελευταία δεκαετία στη ρομποτική και δεν περίμενε τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων που θεσμοθέτησε τώρα η κυβέρνηση...

Παράλληλα ο πρωθυπουργός δεν έχασε την ευκαιρία να εκθειάσει την επιχειρηματικότητα και το να μπορεί μια καινοτόμα ιδέα να μετατραπεί σε μία βιώσιμη επιχείρηση, γιατί όπως είπε «δεν είναι μόνο η καινοτομία για την καινοτομία, η οποία από μόνη της έχει πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Είναι η καινοτομία για να βελτιώσει, τελικά, τις ζωές μας». Ομως σε αυτό το σύστημα η καινοτομία δεν μπαίνει στη ζωή αν δεν αποφέρει κέρδος και δεν αποφέρει τη βελτίωση στις ζωές όλων μας, παρά μόνο όσων μπορούν να την αγοράσουν από τη στιγμή που θα γίνει εμπορεύσιμο προϊόν...

ΚΑΛΑΜΑΤΑ - ΕΚΛΕΓΜΕΝΟΙ ΜΕ ΤΗΝ «ΠΑΝΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΗ ΚΣ»
Καταγγέλλουν τις περικοπές στη δωρεάν σίτιση

Τις περικοπές στη δωρεάν σίτιση των φοιτητών στα πανεπιστημιακά τμήματα της Καλαμάτας καταγγέλλουν οι εκλεγμένοι με την «Πανσπουδαστική ΚΣ» στους φοιτητικούς συλλόγους της πόλης.

Οπως σημειώνουν, με τη νέα σύμβαση για τη σίτιση μειώθηκαν κατά 200 όσοι δικαιούνται να σιτίζονται δωρεάν, ενώ «θεσμοθετήθηκε» η έννοια του... επιλαχόντος στο δωρεάν φαγητό, όπως και η έννοια των «αδικαιολόγητων απουσιών», μέσω της οποίας μετά από τρεις απουσίες από το εστιατόριο αφαιρείται το δικαίωμα στη δωρεάν σίτιση. Οι εκλεγμένοι με την «Πανσπουδαστική ΚΣ» καταγγέλλουν ακόμα ότι για τους πάνω από 150 φοιτητές που μένουν στη φοιτητική εστία όχι μόνο δεν προβλέπεται να πηγαίνει το φαγητό στην εστία, αλλά να πηγαίνουν καθημερινά στον Αντικάλαμο για να τρώνε.

Οι φοιτητές της «Πανσπουδαστικής ΚΣ» καταγγέλλουν την υποχρηματοδότηση και τα αποτελέσματά της στη φοιτητική μέριμνα, επισημαίνοντας τις ευθύνες κυβέρνησης και διοίκησης του ιδρύματος και προσθέτουν: «Η ίδια αιτία είναι που εν μέσω εξεταστικής και με γεμάτο πανεπιστήμιο δεν υπάρχει θέρμανση και γράφουμε μέσα στο κρύο, που άφησαν τη φοιτητική εστία μέσα στο καταχείμωνο χωρίς θέρμανση και ζεστό νερό, που για να σπουδάσει ένας φοιτητής στην Καλαμάτα πρέπει να πληρώσει λες και μένει σε 5άστερο ξενοδοχείο, που πάμε σαν σαρδέλες με το λεωφορείο στον Αντικάλαμο και ο κατάλογος δεν έχει τελειωμό».

Καλούν, τέλος, τους φοιτητές να οργανωθούν και να παλέψουν μέσα από τους φοιτητικούς συλλόγους, διεκδικώντας:

  • Να μη μείνει κανένας φοιτητής που έκανε αίτηση χωρίς δωρεάν σίτιση
  • Να μην εφαρμοστεί κανένας «κόφτης» και με οποιοδήποτε πρόσχημα
  • Να εξασφαλιστεί για όλους τους φοιτητές δωρεάν σίτιση
  • Ειδικά για τους φοιτητές της εστίας, πρέπει να διαμορφωθεί χώρος για να τρώνε σαν άνθρωποι στην εστία και να μεταφέρεται το φαγητό εκεί
  • Να μπορούν όλοι οι φοιτητές να τρώνε και στο εστιατόριο που είναι στη Σχολή που βρίσκεται στο κέντρο της Καλαμάτας
  • Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης
ΕΕΕΕΚ ΡΕΘΥΜΝΟΥ
Προβλήματα στέγασης που μετρούν μια εικοσαετία

Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ προς τον υπουργό Εσωτερικών

Να δοθούν λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ) Ρεθύμνου από το 2002 μέχρι σήμερα, και να αντιμετωπιστούν παράλληλα τα ζητήματα υποδομών του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου, του Ειδικού Νηπιαγωγείου και του ΕΝΕΕΓΥΛ Ρεθύμνου, ζητά το ΚΚΕ με Επίκαιρη Ερώτηση προς τον υπουργό Εσωτερικών.

Το ΕΕΕΕΚ Ρεθύμνου επί 20 χρόνια φιλοξενείται σε αίθουσες του 1ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου, μαζί με το 1ο Ειδικό Νηπιαγωγείο, το οποίο λόγω της ασφυκτικής κατάστασης μεταστεγάστηκε προσωρινά σε προκάτ αίθουσες στην περιοχή του Σταυρωμένου, με τους περίπου 80 μαθητές και τους πάνω από 50 εκπαιδευτικούς να στοιβάζονται σε χώρους παντελώς ακατάλληλους, ανθυγιεινούς και επικίνδυνους, ειδικά σε συνθήκες πανδημίας. Λείπουν χώροι διδασκαλίας, οι υπάρχουσες αίθουσες είναι ασφυκτικά μικρές, λείπουν χώροι εργαστηρίων, η τραπεζαρία στεγάζεται σε χώρο χωρίς αερισμό και φυσικό φωτισμό, που προοριζόταν για αποθήκη. Υπήρχαν μόλις 3 τουαλέτες, και γι' αυτό πρόσφατα επιστρατεύτηκε η «λύση» του κοντέινερ στην - έτσι κι αλλιώς - πολύ μικρή αυλή του σχολείου. Επίσης, δεν υπάρχουν γραφεία για τους διδάσκοντες του ΕΕΕΕΚ.

Τα παραπάνω παραθέτει ο βουλευτής του ΚΚΕ Μ. Συντυχάκης, σημειώνοντας πως οι υποσχέσεις αναφορικά με την ανακατασκευή του ΚΕΓΕ για τη μεταστέγαση του ΕΕΕΕΚ και του ΕΝΕΕΓΥΛ Ρεθύμνου - που κι αυτό λειτουργεί σε ακατάλληλο κτίριο - δεν έχουν υλοποιηθεί, με ευθύνη όλων των εμπλεκόμενων φορέων (κυβέρνησης, δήμου, Περιφέρειας κ.λπ.). «Τα παραπάνω αποτελούν παιχνίδι μετάθεσης και διάχυσης ευθυνών ανάμεσα σε κεντρικό και τοπικό κράτος, αφού από τη μία αναμένεται η τεχνική μελέτη για το κτίριο του ΚΕΓΕ, από την άλλη η μελέτη δεν καλύπτει τις προδιαγραφές και την επομένη δεν υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Θύματα αυτής της κατάστασης είναι οι μαθητές, οι οικογένειές τους και οι εκπαιδευτικοί των σχολείων αυτών. Μάλιστα είναι τέτοια η απαξίωση της κυβέρνησης για τις χρόνιες και κραυγαλέες ελλείψεις των υποδομών στο ΕΕΕΕΚ, όπως και σε όλα τα δημόσια Ειδικά Σχολεία του Ρεθύμνου, που δεν έχει απαντήσει σε δύο σχετικές Ερωτήσεις του ΚΚΕ που κατατέθηκαν το 2020. Παρά τη διαδοχή των κυβερνήσεων, η κατάσταση παραμένει ίδια από την ίδρυση του σχολείου έως σήμερα, αφού η σχολική στέγη θεωρείται κόστος», τονίζει ο βουλευτής του ΚΚΕ και ρωτά σε ποιες κατεπείγουσες ενέργειες θα προβεί η κυβέρνηση για να αποκτήσουν τα παραπάνω σχολεία κτίριο που να ανταποκρίνεται στον ρόλο τους και την αποστολή τους, για να καλύπτονται οι σύγχρονες, διαρκώς διευρυνόμενες ανάγκες εκπαίδευσης των παιδιών.

Διευκολυντικές στάσεις εργασίας από την ΑΔΕΔΥ

Σε κήρυξη διευκολυντικών στάσεων εργασίας, για την ανάδειξη των ζητημάτων της Παιδείας και τη συμμετοχή σε συγκεντρώσεις και συλλαλητήρια που προγραμματίζονται κατά τόπους, προχωρά η Εκτελεστική Γραμματεία της ΑΔΕΔΥ.

Το πρόγραμμα κινητοποιήσεων ξεκινά από την επόμενη Τετάρτη στην Πάτρα, ακολουθούν άλλες πόλεις, ενώ στις 9 Μάρτη προγραμματίζεται συγκέντρωση στην Αθήνα. Οι διευκολυντικές στάσεις εργασίας θα πραγματοποιηθούν από τις 12 το μεσημέρι έως τη λήξη του ωραρίου.

ΠΥΛΑΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Να μεταφερθεί σε κατάλληλο κτίριο το Ειδικό Σχολείο για παιδιά με Αυτισμό

Τη μεταφορά του σχολείου σε κατάλληλο κτίριο, μέχρι την ανέγερση σύγχρονου διδακτηρίου, ζητά ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Ειδικού Σχολείου για παιδιά με Αυτισμό. Το σχολείο στεγάζεται σε ακατάλληλο πρώην βιοτεχνικό χώρο στην Πυλαία Θεσσαλονίκης. Στο ίδιο κτίριο στεγάζεται και το 2ο Ειδικό Εργαστήριο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ).

Το ζήτημα της μεταφοράς των σχολείων σε κατάλληλο κτίριο επανέρχεται με αφορμή τη λήξη της μίσθωσης της σύμβασης για το συγκεκριμένο κτίριο και τις διαδικασίες που έχουν κινηθεί για τη στέγασή τους. Σήμερα, το υπουργείο Παιδείας πληρώνει 10.300 ευρώ τον μήνα ως ενοίκιο για το ακίνητο.

Στο συγκεκριμένο κτίριο οι δύο σχολικές μονάδες λειτουργούν από το 2008 παρά την ακαταλληλότητα του χώρου και τις συνεχείς διαμαρτυρίες γονέων και εκπαιδευτικών. Θυμίζουμε ότι το 2018 μαθητές και εκπαιδευτικοί βρέθηκαν να κάνουν μάθημα συντροφιά με τα ποντίκια.

Στο ισόγειο του κτιρίου, κάτω ακριβώς από το σχολείο, βρίσκεται χώρος αποθήκευσης υλικών καθαριότητας και στάθμευσης βαρέων οχημάτων του δήμου. Δίπλα ακριβώς από τα σχολεία, στο ίδιο οικοδομικό συγκρότημα, βρίσκεται αποθήκη - βαφείο οχημάτων και επίσης λειτουργεί βιοτεχνία κατασκευής ιατροτεχνολογικού ιματισμού.

Ο σχολικός χώρος δεν διαθέτει καμία έξοδο κινδύνου σε περίπτωση σεισμού ή πυρκαγιάς καθώς οι είσοδοι στο κτίριο συνδέονται με τον εξωτερικό χώρο αλλά οδηγούν στο μπαλκόνι και όχι έξω και μακριά από το κτίριο.

Με Ερώτησή της προς τη διοίκηση του δήμου η «Λαϊκή Συσπείρωση» Πυλαίας - Χορτιάτη ζητά ενημέρωση «για τις εξελίξεις του θέματος και συγκεκριμένα να μας στείλετε προς ενημέρωση το συμβόλαιο της μίσθωσης του ακινήτου και όλα τα σχετικά έγγραφα της μίσθωσης. Επίσης παρακαλούμε να μας στείλετε το πρώτο πρακτικό της Επιτροπής Καταλληλότητας του κτιρίου του 2008 καθώς και το πρακτικό της Επιτροπής Καταλληλότητας που συνεδρίασε την Παρασκευή 4/2/2022».

H ιλαροτραγωδία της διαρκούς εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Η περιπέτεια ενός πανεπιστημιακού τμήματος

Θα αρχίσουμε με μια συνοπτική και χρήσιμη ιστορική αναδρομή για το Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Πατρών, ενδεικτική για τις παρεμβάσεις στον χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης τα τελευταία χρόνια, αλλά και για το πώς αντιμετωπίζονται οι σπουδές περιβάλλοντος σήμερα στη χώρα μας.

1998, κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ: Ιδρύεται το Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος (ΤΜΠ) του Πανεπιστημίου Πατρών (ΠΠ) με την ονομασία Τμήμα Διαχείρισης Περιβάλλοντος & Φυσικών Πόρων (ΔΠΦΠ), με έδρα το Αγρίνιο, όπου και βρίσκεται μέχρι σήμερα. Ανήκει στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (ΠΙ) και μαζί με το τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων & Τροφίμων αποτελούν τη Σχολή Διαχείρισης Φυσικών Πόρων και Επιχειρήσεων. Οι απόφοιτοι τoυ Τμήματος ΔΠΦΠ αποκτούν την ειδικότητα του «διαχειριστή περιβάλλοντος», η οποία δεν συνοδεύεται από επαγγελματικά δικαιώματα.

2009, κυβέρνηση ΝΔ: Λίγο πριν τις εκλογές ιδρύεται το Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδας (ΠΔΕ) με έδρα το Αγρίνιο, στο οποίο εντάσσεται και το τμήμα ΔΠΦΠ καταργώντας όμως τη σχετική σχολή.

2009-2011, κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ: Με δεδομένο το ότι ως νέο ίδρυμα είχε διορισμένη διοίκηση, αρχικώς το ΠΔΕ ήταν ένα καλό πεδίο εφαρμογής της πολιτικής τότε ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας (Διαμαντοπούλου - Πανάρετος) για τη διοίκηση των ΑΕΙ: Συμβούλιο εξωπανεπιστημιακών «προσωπικοτήτων», επιχειρηματικότητα, σύνδεση με τις τοπικές αρχές στο όνομα της εξωστρέφειας, δηλαδή της εμπορευματοποίησης κ.λπ. Το μοντέλο διοίκησης αυτό αποκρυσταλλώθηκε στη συνέχεια στα Συμβούλια Ιδρύματος που θεσμοθέτησε ο Ν.4009/2011, γνωστός ως νόμος Διαμαντοπούλου, ο οποίος άλλαζε ριζικά τη μέχρι τότε φυσιογνωμία του δημόσιου Πανεπιστημίου, επιταχύνοντας την πορεία σύγκλισης με την Μπολόνια.

2013, κυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ: Το ΠΔΕ καταργείται, μιας και ήδη είχαν εγκαταλειφθεί τα σχέδια της κυβέρνησης, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης. Το νέο Πανεπιστήμιο εκφυλίστηκε σε ένα πεδίο μετατάξεων ημετέρων διοικητικών υπαλλήλων, μέχρι που εγκαταλείφθηκε στην τύχη του. Είχε ωστόσο προλάβει να έχει μια γενιά αποφοίτων, στα πτυχία των οποίων αναγράφονται δυο ιδρύματα: ΠΙ και ΠΔΕ, μιας και είχαν εισαχθεί στο ένα, αλλά πήραν πτυχίο από το άλλο! Μετά την κατάργηση του ΠΔΕ, το Τμήμα ΔΠΦΠ περιήλθε στο ΠΠ και εντάχθηκε στην Πολυτεχνική Σχολή, χωρίς όμως να μετονομαστεί σε Τμήμα Μηχανικών. Ηδη από το 2008, το Τμήμα ΔΠΦΠ είχε ξεκινήσει μια προσπάθεια για τη μετατροπή του σε Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος και ταυτόχρονη μεταφορά της έδρας του στην Πάτρα, η οποία προσπάθεια συνοδεύτηκε από αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών, προσθήκη μηχανικών στο προσωπικό κ.λπ. Η ένταξη του τμήματος στην Πολυτεχνική Σχολή χαιρετίστηκε τότε ως πρώτο βήμα προς τη μετατροπή του σε Τμήμα Μηχανικών, αλλά δεν συνοδεύτηκε από αλλαγή ειδικότητας των αποφοίτων, οι οποίοι παρέμεναν «διαχειριστές περιβάλλοντος» χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα. Ταυτοχρόνως, η έδρα του Τμήματος παρέμενε στο Αγρίνιο.

2019, κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ: Με τον νόμο Γαβρόγλου, το Τμήμα ΔΠΦΠ μετονομάζεται σε Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος, χωρίς όμως να μεταφερθεί στην Πάτρα. Αρχίζει τότε ένας αγώνας για αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων από το ΤΕΕ, για επικαιροποίηση του προγράμματος σπουδών, για διαχείριση των αποφοίτων των παλαιότερων ετών που αιτήθηκαν ισοτιμίας πτυχίων/διπλωμάτων και πολλά άλλα.

2021, κυβέρνηση ΝΔ: Το ΠΠ εκπονεί Στρατηγικό Σχεδιασμό για την Ακαδημαϊκή και Ερευνητική Ανάπτυξή του, σύμφωνα με τον οποίον θα καταργηθεί το ΤΜΠ και στη θέση του θα δημιουργηθεί ένα τμήμα Αειφορικής Γεωργίας, που θα ανήκει στη Γεωπονική Σχολή του ΠΠ και θα εδρεύει και πάλι στο Αγρίνιο. Το Σχέδιο διαπνέεται από το πνεύμα των συγχωνεύσεων - καταργήσεων τμημάτων, που είναι διακηρυγμένος στόχος του υπουργείου Παιδείας και τιτλοφορείται «ανασυγκρότηση του χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης». Ο σχεδιασμός αυτός εγκρίνεται κατά πλειοψηφία από τη Σύγκλητο και αποστέλλεται στο ΥΠΑΙΘ, το οποίο τον προωθεί στην ΕΘΑΑΕ. Η τελευταία τον ενέκρινε κι έκτοτε αναμένεται η έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος.

Συνοπτικά, έχουμε ένα Τμήμα που στα 23 χρόνια της ύπαρξής του ανήκε σε δυο διαφορετικές σχολές και τρία διαφορετικά ιδρύματα, που έχει αλλάξει ονομασία δυο φορές ήδη και που κάποιοι από τους αποφοίτους του απέκτησαν επαγγελματικά δικαιώματα 22 χρόνια μετά την ίδρυσή του. Και το οποίο πρόκειται να καταργηθεί άμεσα! Το τμήμα αυτό έχει ταλαιπωρηθεί όλα τα χρόνια που υπάρχει, χωρίς να αποκτήσει ποτέ το δικαίωμα να ζήσει σε συνθήκες ακαδημαϊκής κανονικότητας, ώστε να δείξει τις εκπαιδευτικές και ερευνητικές του δυνατότητες. Απομονωμένο εκτός πανεπιστημιουπόλεων πάντοτε, χωρίς επιστημονικές και εκπαιδευτικές συνέργειες με άλλα ομοειδή ή έστω συναφή τμήματα, χωρίς επαγγελματικά δικαιώματα μέχρι πέρσι, πώς αλήθεια να αναπτυχθεί;

Ας δούμε τώρα τη μεγάλη εικόνα

Στον καπιταλισμό το περιβάλλον αντιμετωπίζεται ως ένα πεδίο εκμετάλλευσης φυσικών και ανθρώπινων πόρων, αλλά και ως μια επιπλέον κερδοφόρα διέξοδος στα υπερσυσσωρευμένα κεφάλαια. Με δεδομένο όμως ότι οι διαθέσιμοι πόροι αυτοί δεν είναι ανεξάντλητοι, η καπιταλιστική οικονομία «αναγκάστηκε» να προωθήσει τη μελέτη και διαχείρισή τους, ούτως ώστε να διασφαλίζεται σε κάποιον βαθμό η συνέχειά τους. Οικονομικοί, κοινωνικοί αλλά και νομικοί λόγοι καθόρισαν την ειδικότητα του Μηχανικού Περιβάλλοντος να είναι εκείνη που μελετά την ένταξη των ανθρωπογενών δραστηριοτήτων στο οικοσύστημα, ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να ελέγξει την επιβάρυνση που αυτές προκαλούν.

Γιατί λοιπόν να καταργείται ένα τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος σε μια χώρα με ιδιαίτερα περιβαλλοντικά προβλήματα, όπως τα βλέπουμε κάθε καλοκαίρι με τις πυρκαγιές και κάθε χειμώνα με τις πλημμύρες; Μήπως είναι πολλά τα, δυο όλα κι όλα, τμήματα Μηχανικών Περιβάλλοντος (το υπό κατάργηση του Πανεπιστημίου Πατρών και του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου στην Ξάνθη) που διατηρεί η χώρα;

Είναι μάλλον προφανές ότι υπάρχει πολιτική απόφαση για υποβάθμιση και ουσιαστική κατάργηση των περιβαλλοντικών σπουδών. Και αυτό συμβαίνει αποκλειστικά σε προπτυχιακό επίπεδο, ενώ σε μεταπτυχιακό επίπεδο οι περιβαλλοντικές σπουδές ενισχύονται με τα λογής λογής τμηματικά, διατμητικά ή και δι-ιδρυματικά μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών, συχνά με δίδακτρα. Από τη σκοπιά του ΥΠΑΙΘ, η απόφαση αυτή τεκμηριώνεται από τη «χαμηλή ζήτηση» τέτοιων ειδικοτήτων, η οποία συνεπάγεται αντίστοιχα «χαμηλή ζήτηση» των σχετικών πανεπιστημιακών τμημάτων. Πέραν του γεγονότος ότι αυτή η λογική υιοθετεί απροκάλυπτα τα κριτήρια της αγοράς στον σχεδιασμό και την ανάπτυξη του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας, ποσοτικοποιώντας την Εκπαίδευση ως εμπόρευμα, είναι και δηλωτική της στάσης του ΥΠΑΙΘ και της κυβέρνησης απέναντι στην Ανώτατη Εκπαίδευση: Αντί να ενισχύσει τα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών που είναι δωρεάν, ώστε να προσφέρουν ολοκληρωμένα την απαραίτητη γνώση στα πλαίσια του βασικού τίτλου σπουδών συνδέοντάς τον με το αντίστοιχο επάγγελμα, προκρίνει την προσφορά αποσπασματικής γνώσης μέσω μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών, συνήθως με δίδακτρα.

Η παραπάνω τάση είναι διακριτή σε πάρα πολλά επιστημονικά πεδία. Ειδικώς όσον αφορά στο περιβάλλον, ένας επιπλέον λόγος για την υποβάθμιση/κατάργηση των σπουδών Περιβάλλοντος σε προπτυχιακό επίπεδο είναι ο τρόπος λειτουργίας του κεφαλαίου στην Ελλάδα του σήμερα. Είναι σαφές ότι το κεφάλαιο που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα αυτή την εποχή αντιλαμβάνεται το περιβάλλον ως περιοριστικό παράγοντα για τις επενδύσεις του και όχι ως πεδίο που θα μπορούσε το ίδιο να αποφέρει κερδοφορία. Στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης και του ευρωπαϊκού New Deal, το κεφάλαιο, έχοντας ανάγκη για επικερδείς γρήγορες μπίζνες, θέλει να «εξαφανίσει» ακόμη και τους τελευταίους περιοριστικούς για την κερδοφορία του παράγοντες, όπως είναι οι ανάγκες για σοβαρή επιστημονική υποστήριξη και προδιαγραφές, πόσο μάλλον η επιστημονικά τεκμηριωμένη αμφισβήτηση. Για παράδειγμα, το κεφάλαιο απαιτεί να γίνει το green deal στην Ενέργεια όπως υπαγορεύεται από την τρέχουσα σχέση κόστους/ωφέλειας για μέγιστη κερδοφορία, ενώ τα ΜΜΕ προπαγανδίζουν τις επενδυτικές αιχμές (ηλεκτροκίνηση οχημάτων, ΑΠΕ στους αγρούς και στις στέγες κ.λπ.), παρουσιάζοντάς τες ως ευρύτερα κοινωνικά ωφέλιμες.

Η επιστημονική ειδίκευση του Μηχανικού Περιβάλλοντος δεν μπορεί παρά να θέσει ζητήματα που μπορούν να αποβούν καθοριστικά για την πορεία των όποιων επενδύσεων, ακόμη και μέσα στο πλαίσιο λειτουργίας των επιχειρηματικών ομίλων, όπως π.χ. οι επιπτώσεις της βίαιης μετατροπής των χρήσεων γης για τέτοιες επενδύσεις, η διαχείριση του κύκλου ζωής συσκευών κ.λπ. Δεδομένου ότι τέτοιες πρακτικές δεν είναι συμβατές με την ασφυκτική πίεση για γρήγορη κερδοφορία, το πλαίσιο επιχειρηματικής δραστηριότητας καθορίζεται διαχρονικά από τις κυβερνήσεις σε συνεργασία με τις ηγεσίες του ΤΕΕ προς όφελος των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων και εις βάρος τελικά του περιβάλλοντος και των αναγκών της κοινωνικής πλειοψηφίας. Με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων μέχρι σήμερα, διατηρούνται οι ελλείψεις, οι επικαλύψεις και οι γκρίζες ζώνες στα επαγγελματικά δικαιώματα των μηχανικών, ώστε αυτοί να διαγκωνίζονται μέσα σε ένα θολό τοπίο με συχνά δυσδιάκριτες διαχωριστικές γραμμές και τεχνητά συντεχνιακά δίπολα, όπως «παλιές» και «νέες» ειδικότητες, απ' όπου τελικά κερδισμένοι βγαίνουν αυτοί που πραγματικά έχουν την πίτα και το μαχαίρι: Οι μετρημένοι στα δάκτυλα κατασκευαστικοί όμιλοι με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που τους στηρίζουν. Σε αυτό το πλαίσιο, αυξάνει η ανεργία του κλάδου και καλλιεργείται συνολικά η απαξίωση των σχετικών τμημάτων στα μάτια των μαθητών/υποψηφίων που είναι άλλωστε ένας από τους λόγους της χαμηλής δημοφιλίας στην Ελλάδα των τμημάτων που σχετίζονται με το περιβάλλον.

Η θέση μας είναι ότι οι σπουδές του Μηχανικού Περιβάλλοντος πρέπει να υπάρξουν και να ενταθούν στο μέλλον, επειδή πρέπει να μελετήσουμε επιστημονικά τη σχέση του ανθρώπου με το εκάστοτε οικοσύστημα στο οποίο ανήκει ή/και παρεμβαίνει, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να ανακαλύψουμε τρόπους και μεθόδους αποκατάστασης της περιβαλλοντικής ζημιάς που έχει προκληθεί έως σήμερα, αλλά και μηχανισμούς πρόληψής της στο μέλλον. Προφανώς, αυτή η οπτική δεν μπορεί να υλοποιηθεί στο πλαίσιο μιας καπιταλιστικής οικονομίας, επειδή δεν αντιλαμβάνεται το περιβάλλον ως ένα σύμπαν που υπερβαίνει ποσοτικά, ποιοτικά αλλά και χρονικά τις ανθρώπινες δραστηριότητες.

Συμπερασματικά

Είναι προφανές ότι οι σπουδές Μηχανικού Περιβάλλοντος είναι απαραίτητες για να συμβάλουν στη μελέτη, στην πρόβλεψη και τον σχεδιασμό διεργασιών διαχείρισης του περιβάλλοντος από τη σκοπιά των λαϊκών απαιτήσεων και αναγκών της εποχής μας. Και είναι βαθιά αντίφαση της ελληνικής πραγματικότητας όχι μόνο να μην υποστηρίζει αυτού του είδους τις σπουδές, αλλά να τις υποβαθμίζει και να τις καταργεί, ευνοώντας έτσι τις τρέχουσες επιλογές του κεφαλαίου. Εμείς επιδιώκουμε και διεκδικούμε σύγχρονη επιστημονική αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών ζητημάτων με στόχο μια καλύτερη ζωή για όλους μας, απαλλαγμένη από τα προβλήματα και τις παγίδες που βάζει η μεγιστοποίηση της κερδοφορίας του κεφαλαίου που επενδύεται στη χώρα. Αυτή η αντιμετώπιση περνάει μόνο μέσα από σοβαρές περιβαλλοντικές σπουδές που θα αντανακλούν τις τρέχουσες εξελίξεις στο ιδιαίτερα ευαίσθητο αυτό πεδίο, οι οποίες θα πρέπει να εξασφαλίζουν την πρόσβαση στο επάγγελμα με μοναδική προϋπόθεση το δίπλωμα, χωρίς επιπλέον κύκλους σπουδών, πιστοποιητικά και καταρτίσεις.


Φραγκίσκος ΚΟΥΤΕΛΙΕΡΗΣ
Καθηγητής, πρόεδρος του Τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Πατρών



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ