Τετάρτη 9 Νοέμβρη 2016 - 2η έκδοση
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Η πείρα από τη δουλειά μας στους συλλόγους που συσπειρώνονται στο ΜΑΣ, στην Πάτρα

Με αφορμή τα φοιτητικά συλλαλητήρια που διοργανώθηκαν σε δεκάδες πόλεις της χώρας στις 3 Νοέμβρη, συγκεντρώνεται πείρα που μπορεί να αποτελέσει παρακαταθήκη για τη συνέχεια της δουλειάς μας στους συλλόγους και στο φοιτητικό κίνημα.

Ξεχωρίζει η δουλειά και η δράση που αναπτύχθηκε στους συλλόγους που συσπειρώνονται στο ΜΑΣ και έχουν την πλειοψηφία στα Διοικητικά Συμβούλια οι αντιπρόσωποι της Πανσπουδαστικής ΚΣ.

Από την αρχή της χρονιάς, πάρθηκαν πρωτοβουλίες ώστε με οργανωμένο τρόπο να πραγματοποιηθούν τα καλωσορίσματα των πρωτοετών φοιτητών. Γράφτηκαν ανακοινώσεις καλωσορίσματος, οργανώθηκαν γλέντια υποδοχής πρωτοετών, τα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων ενημέρωσαν τα νέα μέλη του συλλόγου για τα δικαιώματά τους, το σύλλογο και την πορεία του. Αυτές οι πρωτοβουλίες βοήθησαν στο να καταξιωθεί ο σύλλογος στα μάτια νέων φοιτητών, να ανοίξει το θέμα για το πώς μπορούν να συμβάλουν οι φοιτητές στην ενδυνάμωση του συλλόγου. Είναι χαρακτηριστικό ότι σχεδόν σε όλα τα τμήματα του ΤΕΙ Πάτρας πραγματοποιήθηκαν συνελεύσεις πρώτου έτους, εκλέχτηκαν επιτροπές, πολλοί από τους πρωτοετείς φοιτητές εντάχθηκαν στις αθλητικές και πολιτιστικές ομάδες του συλλόγου.

Μπροστά στα οξυμένα ζητήματα που υπήρχαν σε κάθε χώρο, έγινε προσπάθεια να φτιαχτούν αγωνιστικά καλέσματα διεκδίκησης, πραγματοποιήθηκαν δεκάδες πρωτοβουλίες και κινητοποιήσεις. Στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, μπροστά στον κίνδυνο να μην εγκριθούν οι αιτήσεις των φοιτητών για να πάρουν δωμάτιο στην Εστία, με ευθύνη του Συλλόγου Οικοτρόφων Εστίας Πάτρας οργανώθηκε η ενημέρωση όλων των συλλόγων, στήθηκε επιτροπή «αστέγων φοιτητών», οργανώθηκε η αλληλεγγύη και φιλοξενία, πραγματοποιήθηκαν μια σειρά κινητοποιήσεις και πρωτοβουλίες γι' αυτό το θέμα, με κορύφωση τη συμμετοχή του συλλόγου στην κινητοποίηση στο υπουργείο Παιδείας.

Στη ΣΕΥΠ του ΤΕΙ Πάτρας, μπροστά στα ιδιαίτερα οξυμένα ζητήματα που αντιμετώπιζαν οι φοιτητές της Λογοθεραπείας, το Διοικητικό Συμβούλιο πραγματοποίησε ανοιχτό ΔΣ, όπου συζήτησε με τους φοιτητές για τα ζητήματα αυτά, κατέληξε σε πλαίσιο διεκδίκησης και οργάνωσε μια σειρά πρωτοβουλίες και κινητοποιήσεις. Ενώ πάρθηκαν μέτρα, ώστε να ανεβεί ο βαθμός οργάνωσης σε κάθε έτος. Πραγματοποιήθηκαν συνελεύσεις ετών και εκλέχτηκαν επιτροπές σε όλα τα έτη, οι οποίες από κοινού με το Διοικητικό Συμβούλιο συντόνιζαν τη δράση, ενημέρωναν τους φοιτητές, οργάνωναν τη συνέχεια της πάλης τους.

Περισσότεροι φοιτητές στη δουλειά για τη διοργάνωση του συλλαλητηρίου

Σε αυτή την πορεία, οι σύλλογοι που συσπειρώνονται στο ΜΑΣ πήραν την πρωτοβουλία να καλέσουν όλους τους φοιτητικούς και σπουδαστικούς συλλόγους της Πάτρας σε σύσκεψη, ώστε να συντονίσουν τη δράση τους, διεκδικώντας κρατική χρηματοδότηση για την Παιδεία, δωρεάν σίτιση, στέγαση και μετακίνηση, πτυχία που θα αποτελούν τη μόνη προϋπόθεση για δουλειά, δουλειά με δικαιώματα. Να δώσουν ενιαία απάντηση στο νέο γύρο επίθεσης που προετοιμάζουν κυβέρνηση - ΕΕ - ΔΝΤ. Να διοργανώσουν από κοινού το συλλαλητήριο στις 3 Νοέμβρη που είχαν πάρει απόφαση ήδη κάποιοι σύλλογοι. Αποτέλεσμα και αυτής της προσπάθειας ήταν να συμμετέχουν στο συλλαλητήριο 23 φοιτητικοί και σπουδαστικοί σύλλογοι.

Στην πορεία προετοιμασίας για τις 3 Νοέμβρη, μετρήθηκαν βήματα ώστε περισσότεροι φοιτητές να αναλάβουν την προπαγάνδα, τη διοργάνωση και τη διεξαγωγή του συλλαλητηρίου.

Τα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων οργάνωναν σταθερά περιοδείες, ενημερώνοντας τους φοιτητές για τις εξελίξεις, τη θέση του συλλόγου, τις πρωτοβουλίες που υπάρχουν. Προετοίμασαν τις Γενικές Συνελεύσεις των συλλόγων με συγκεκριμένη θεματολογία, εισήγηση που δινόταν στους φοιτητές από πριν, με ειδικό κάλεσμα συμμετοχής στις συνελεύσεις των πρωτοετών φοιτητών. Πήραν πρωτοβουλίες που απαντούν στο σύνολο των αναγκών των φοιτητών, όπως προετοιμασία αθλητικών τουρνουά, δημιουργία πολιτιστικών ομάδων.

Αξίζει να σημειωθεί πως ξεχώρισε και έγινε μια οργανωμένη δουλειά και σε συλλόγους όπου οι συσχετισμοί είναι αρνητικοί. Για παράδειγμα, στο Σύλλογο των Η/Υ στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, η δράση και η λειτουργία της Επιτροπής Αγώνα έδωσε ζωντάνια στη λειτουργία του συλλόγου. Οργάνωσε υποδοχή των πρωτοετών φοιτητών, πρωτοστάτησε στην ενημέρωση για κάθε ζήτημα στο σύλλογο, πήρε πρωτοβουλίες για διοργάνωση τουρνουά μπάσκετ και σκάκι. Παρά τα εμπόδια από τις άλλες δυνάμεις, πρωτοστάτησε στη συζήτηση και την πάλη σε κάθε έτος, με αποτέλεσμα να πραγματοποιηθούν συνελεύσεις ετών.

Παρά τις δυσκολίες ανοίγονται δυνατότητες

Επιβεβαιώνεται ότι παρά τις δυσκολίες, τις συγχύσεις, την υποχώρηση του κινήματος, η ίδια η πορεία των εξελίξεων και η αντικειμενική πραγματικότητα γεννούν παράλληλα και δυνατότητες που μπορούν να συμβάλουν στην πορεία ανασύνταξης του κινήματος.

Οσο στο επίκεντρο της συζήτησης και της πάλης μπαίνουν τα ζητήματα που αφορούν το σύνολο των σπουδών και της ζωής της νεολαίας - ανεξάρτητα από το εάν υπάρχει κάποια εξέλιξη π.χ. κάποιο νομοσχέδιο που μπορεί να δημιουργήσει κάποια κινητικότητα - δημιουργούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις για να ξεχωρίσει ένα πιο πρωτοπόρο κομμάτι στο φοιτητικό κίνημα, που θα συμβάλει στην πορεία ανασύνταξής του. Οταν περισσότερος κόσμος μπαίνει στη δράση, οι δυνατότητες που υπάρχουν πολλαπλασιάζονται, δημιουργείται έδαφος να φτάσεις σε όλο και περισσότερο κόσμο, που δεν έχει έρθει ποτέ σε επαφή με την οργανωμένη συλλογική διεκδίκηση.

Μέσα και από αυτόν το δρόμο της οργάνωσης, της συσπείρωσης, της διεκδίκησης, ανοίγει η διαπάλη και δημιουργείται έδαφος ώστε να ενισχυθεί η ιδεολογική - πολιτική δουλειά της ΚΝΕ. Τα ιδεολογήματα που συναντήσαμε και θα συνεχίσουν να υπάρχουν, ακόμα και σε νέους που κινητοποιήθηκαν και πρωτοστάτησαν στο συλλαλητήριο, όπως «δεν υπάρχουν λεφτά», «τα κανονίζουν όλα οι απ' έξω και ο Τσίπρας δέχεται εντολές», «η διασύνδεση του πανεπιστημίου με την αγορά μπορεί να μας βοηθήσει να βρίσκουμε δουλειά», «ο αγώνας δεν έχει αποτέλεσμα» και άλλα τόσα, ανεβάζουν τον πήχη της παρέμβασης των μελών της ΚΝΕ. Απαιτείται ολοκληρωμένο, εύστοχο και πολύμορφο σχέδιο ιδεολογικής και πολιτικής δουλειάς της ΚΝΕ σε κάθε χώρο, ώστε να κερδίζονται συνειδήσεις και να μπαίνουν στον αγώνα νέες δυνάμεις.


Σταύρος ΚΑΡΑΜΠΑΛΗΣ
Μέλος της ΕΟΕ Περιοχής Δυτικής Ελλάδας της ΚΝΕ

Ο «νέος αριστερός ρεαλισμός» και το «ιερατείο» του κ. Γαβρόγλου

Στην ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ για τον πρόσφατο ανασχηματισμό σημειώνεται, μεταξύ άλλων: «Πέρα απ' τον επικοινωνιακό του χαρακτήρα, ο ανασχηματισμός της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ έχει στόχο τη δημιουργία ενός σχήματος που, με μεγαλύτερη σταθερότητα και όσο δυνατόν λιγότερες ταλαντεύσεις, θα υλοποιεί μέχρι κεραίας τις αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις και τις δεσμεύσεις του 3ου μνημονίου».

Αυτό ακριβώς το πνεύμα διαπνέει τις αλλαγές στο κυβερνητικό σχήμα, ενώ τα όποια επιμέρους στοιχεία χρωματίζουν συγκεκριμένες επιλογές, επιδρούν συμπληρωματικά στην προώθηση αυτής της κατεύθυνσης.

Αυτό ακριβώς ισχύει και στην περίπτωση της επιλογής του κ. Γαβρόγλου ως νέου υπουργού Παιδείας, η οποία προβλήθηκε αρκετά.

Ο λόγος για τον οποίο επιλέχθηκε μια τέτοια προβολή του νέου υπουργού Παιδείας είναι προφανής: Ο κ. Γαβρόγλου πράγματι δεν έχει καμία σχέση ως προσωπικότητα με τους προκατόχους του στις προηγούμενες κυβερνήσεις ΣΥΡΙΖΑ: Ούτε έχει το «στιλ» του κ. Μπαλτά ούτε και την «εριστικότητα» του κ. Φίλη. Ισα ίσα, περιβάλλεται από το κύρος που έχει κατακτήσει στην πορεία της επιστημονικής του διαδρομής, και πολλοί προσβλέπουν σε αυτό για να αποφευχθούν οι κακοτοπιές ανεπιθύμητων συγκρούσεων ή αφελών χειρισμών.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα ανοιχτά μέτωπα στον τομέα της Εκπαίδευσης, σε όλες τις βαθμίδες, είναι πολλά. Αλλωστε, οι πρώτες δηλώσεις του νέου υπουργού δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνειών. «Θα λάβουμε υπόψη τις οδηγίες του ΟΟΣΑ και των θεσμών». Στα απλά Ελληνικά σημαίνει θα κινηθούμε στην πορεία της υλοποίησης του 3ου μνημονίου στην Εκπαίδευση. Και αυτό παρ' όλες τις κατά καιρούς αντιπαραθέσεις με τη ΝΔ και τα άλλα αστικά κόμματα. Δε χρειάζεται παρά να θυμηθεί κανείς την πρόσφατη συζήτηση επί του σχεδίου νόμου για τα μεταπτυχιακά.

Από την προηγούμενη παράγραφο, ας κρατήσουμε το αντιπαραθέσεις. Κι αυτό όχι για λόγους ιδεοληψίας, αλλά γιατί σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο προσπαθεί να κινηθεί και να επιτύχει προς όφελος του κεφαλαίου η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Εξ ου και η επιλογή Γαβρόγλου, άλλωστε, όπως υπονόησε και ο απερχόμενος υπουργός.

Τι εχέγγυα προσφέρει η επιλογή Γαβρόγλου;

Τι εχέγγυα, λοιπόν, προσφέρει για την υλοποίηση της αντιλαϊκής πολιτικής της κυβέρνησης η επιλογή Γαβρόγλου; Επιλέγουμε να αναφερθούμε μόνο σε δύο τοποθετήσεις του κ. Γαβρόγλου, από τις οποίες αναδεικνύεται με κρυστάλλινη σαφήνεια ο τόνος που θα έχει η προσωπική του παρέμβαση στην κυβερνητική πολιτική.

Προλογίζοντας μια σειρά άρθρων της «Αυγής», στο πλαίσιο ενός αφιερώματος της εφημερίδας του ΣΥΡΙΖΑ με θέμα «Η επιστροφή της αριστεράς», ο νέος υπουργός Παιδείας έγραφε στις 29 Ιούνη 2014: «Σαν ένα παράδειγμα μιας τέτοιας ατζέντας θα ήθελα να επικεντρωθώ σε ένα μόνον θέμα: Το πρόβλημα των μεταρρυθμίσεων, για το οποίο γίνεται και τόσο πολύς λόγος. Η συζήτηση σήμερα για μεταρρύθμιση γίνεται σε ένα πλαίσιο που ορίζεται από την προσμονή ότι στο σχετικά σύντομο μέλλον υπάρχουν οι δυνατότητες για μια αριστερή κυβέρνηση. Επίσης, γνωρίζουμε, όλοι και όλες, ότι μια τέτοια κυβέρνηση δεν μπορεί να κάνει πολλά περισσότερα από το να ξαναφέρει μέτρα που η σοσιαλδημοκρατία, στο όχι και τόσο μακρινό παρελθόν, είχε ως προτεραιότητές της. Πώς, λοιπόν, συζητάμε το πρόβλημα των μεταρρυθμίσεων από αριστερή σκοπιά, όταν, στην καλύτερη περίπτωση, μια μελλοντική κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ θα έχει ως βασικό της στόχο να επαναφέρει αυτά που ήταν αδιαπραγμάτευτα για την σοσιαλδημοκρατία;».

Δε θα δελεαστούμε να προβούμε σε σχολιασμό της παραπάνω τοποθέτησης, προτού παραθέσουμε και το δεύτερο απόσπασμα που θέλουμε να θυμίσουμε. Θα αρκεστούμε μόνο στο να επισημάνουμε πως αυτά γράφονται προτού ο ΣΥΡΙΖΑ αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας και προτού «τσακιστούν» στο βωμό του μνημονίου Τσίπρα και του ορυμαγδού των αντιλαϊκών μέτρων της κυβερνητικής πολιτικής οι ελπίδες και οι αυταπάτες πολλών λαϊκών ανθρώπων που ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ προσδοκώντας σε κάποια «αλλαγή» σε σχέση με τις προηγούμενες αστικές κυβερνήσεις.

Η δεύτερη τοποθέτηση είναι πρόσφατη, έγινε στις 17 Οκτώβρη, στη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για το «Ελληνικό Ιδρυμα Ερευνας και Καινοτομίας». Εκεί, ο κ. Γαβρόγλου, αναλαμβάνοντας εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ την ευθύνη να απαντήσει στην αποκαλυπτική κριτική που άσκησαν οι βουλευτές του ΚΚΕ για το πώς η κυβέρνηση προωθεί, συνεχίζοντας στον ίδιο δρόμο με τους προκατόχους της, την επιχειρηματική δραστηριότητα στο χώρο της Ερευνας, ανέφερε: «Μιλώντας τώρα για επιχειρήσεις, ξέρω ότι προκαλώ τους αγαπημένους μου συναδέλφους του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος. Τι εννοώ "προκαλώ"; Εννοώ ότι οι επιχειρήσεις, το μόνο που σκέπτονται είναι ο καπιταλισμός, τα κέρδη και προφανώς οτιδήποτε αξιοποιήσουν, θα το αξιοποιήσουν σε αυτήν την κατεύθυνση. Αυτό είναι σωστό. Δεν το αμφισβητεί κανείς αυτό. Το ερώτημα είναι, αν στο υπάρχον σύστημα μπορούν ταυτοχρόνως να υπάρχουν και δραστηριότητες που αναπτύσσουν το κοινωνικό αγαθό, το δημόσιο αγαθό, γιατί τα αποτελέσματα της Ερευνας βεβαίως αξιοποιούνται από τις επιχειρήσεις για τους δικούς τους λόγους. Το ερώτημά μας σήμερα σε αυτή τη συγκυρία, σε αυτή την ώρα και σε αυτόν τον κόσμο που ζούμε είναι, εάν μπορούμε να ανοίξουμε και εκείνες τις χαραμάδες, όπου θα υπάρχει και η Ερευνα και τα αποτελέσματά της ως δημόσια αγαθά. Η δική μας πεποίθηση είναι ότι αυτό είναι δυνατό να γίνει. Θα γίνει αυτομάτως; Η απάντηση είναι όχι. Σε αυτό θα πρέπει να παίξουν ρόλο όλοι οι φορείς της κοινωνίας. Θα πρέπει να γίνει ανταγωνιστικά στις επιχειρήσεις; Η δική μας απάντηση είναι πάλι όχι, για να είμαι καθαρός. Προφανώς και οι επιχειρήσεις έχουν το ρόλο τους, στον βαθμό που είναι και αυτές μέσα σε ένα πλαίσιο υγιούς επιχειρηματικότητας».

Είναι σαφές, λοιπόν, γιατί κανείς δεν πρέπει να τρέφει κι αυταπάτες για το τι μέλλει γενέσθαι με υπουργό Παιδείας πλέον τον κ. Γαβρόγλου. Αυτές οι δύο αναφορές αρκούν για να γίνει κατανοητό το κύριο: Με την υπουργία Γαβρόγλου, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επιδιώκει την προώθηση μιας σοσιαλδημοκρατικού τύπου (προσαρμοσμένης στα τρέχοντα δεδομένα και περιορισμούς) αστικής πολιτικής, για την προάσπιση και ενίσχυση των συμφερόντων των επιχειρηματικών ομίλων (και) στο χώρο της Εκπαίδευσης, συνοδευόμενης από «αριστερόστροφη» φρασεολογία. Θα μπορούσε κανείς να κάνει λόγο για... «νέο αριστερό ρεαλισμό», αν μας επιτρέπεται ένα λογοπαίγνιο συναφές με τα επιστημονικά ενδιαφέροντα του υπουργού, αν και μάλλον τα εισαγωγικά θα έπρεπε να μπουν σε καθεμιά από τις τρεις αυτές λέξεις...

Αλλωστε, κανείς δεν πρέπει να παραγνωρίσει τον ενεργό ρόλο του κ. Γαβρόγλου ως προέδρου της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής την προηγούμενη περίοδο στην υλοποίηση του περίφημου «Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία». Τα πορίσματα της Επιτροπής του κ. Γαβρόγλου, που προδιαγράφουν την επίθεση με την οποία θα βρεθούν αντιμέτωποι στη συνέχεια οι εργαζόμενοι στην Εκπαίδευση και τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας, έγινε προσπάθεια, όπως ο ίδιος δήλωσε, να εκφράζουν τη συναίνεση, το σεβασμό των απόψεων των άλλων αστικών κομμάτων. Μάλιστα, τον περασμένη Μάη, ο Κ. Γαβρόγλου είχε δηλώσει σχετικά με την αποχώρηση της ΝΔ από το διάλογο στο τέλος του, ότι αυτή έγινε γιατί η ΝΔ «έχει δει πολλές προτάσεις της να είναι μέσα στο πόρισμα της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων» και «δεν αντέχει αυτήν την πραγματικότητα»...

Στην ισχυροποίηση του ΚΚΕ η ελπίδα απέναντι στην πολιτική του κεφαλαίου και στην Παιδεία

Η προαναφερθείσα ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ για τον κυβερνητικό ανασχηματισμό κατέληγε ως εξής: «Το ζήτημα είναι ο λαός να γυρίσει σταθερά την πλάτη σε εκείνες τις πολιτικές δυνάμεις που, μέσω της κυβερνητικής εναλλαγής, του υπόσχονται ότι η καπιταλιστική ανάκαμψη σε όφελος των μονοπωλίων θα φέρει διέξοδο και ανακούφιση στα οξυμένα λαϊκά προβλήματα. Να εμπιστευτεί τη δική του δύναμη και να οργανώσει την αντεπίθεσή του, χωρίς καθυστέρηση, για να βάλει εμπόδια στην αντιλαϊκή πολιτική, στοχεύοντας τον πραγματικό αντίπαλο, το κεφάλαιο και την εξουσία του. Ελπίδα κι αποκούμπι σ' αυτόν τον αγώνα μπορεί να είναι ένα πολύ πιο ισχυρό ΚΚΕ». Αυτό ακριβώς ισχύει και για το χώρο της Παιδείας.

Αλλωστε, αυτό μάλλον το γνωρίζει πολύ καλά και ο ίδιος ο κ. Γαβρόγλου. Εξ ου και φρόντισε από την πρώτη στιγμή να καταστήσει σαφές ότι ξέρει πολύ καλά ποιος είναι ο πραγματικός αντίπαλος της πολιτικής που πρεσβεύει, αναπαράγοντας χιλιομασημένα αντικομμουνιστικά φληναφήματα, αναφερόμενος κατά την τελετή παράδοσης - παραλαβής στο υπουργείο Παιδείας στις «ιδεολογικές» του καταβολές, που, όπως είπε, ανατρέχουν στο 1968 και τη ρήξη με το «ιερατείο του ΚΚΕ». Δεν είναι τυχαίο ότι ο κ. Γαβρόγλου φαίνεται να επιλέγεται για να δώσει από την πρώτη γραμμή την αντιπαράθεση με το ΚΚΕ. Βλέπετε, κουβαλά στις αποσκευές του και τη φήμη του διεθνούς κύρους «μαρξιστή» ιστορικού της επιστήμης. Εφόδιο που αναγνωρίστηκε κι από τους κατάλληλους ανθρώπους, οι οποίοι τον τοποθέτησαν και στο Εκτελεστικό Συμβούλιο του Ιδρύματος Λάτση, το οποίο χρηματοδοτεί και το «Κέντρο Ερευνας για τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες», το οποίο συνέστησε ο κ. Γαβρόγλου και του οποίου προεδρεύει...


Δ.




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org