Κυριακή 9 Γενάρη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΑΕΙ
Για μια Παιδεία που θα υπηρετεί τα συμφέροντα και τις ανάγκες του λαού

Αποσπάσματα από τη Διακήρυξη της ΔΗΠΑΚ μπροστά στο 10ο Συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ

Από τις 13 έως τις 16 Γενάρη 2011 θα διεξαχθεί το 10ο Συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ) των Πανεπιστημίων. Οι εκλογοαπολογιστικές διαδικασίες στους συλλόγους της ΠΟΣΔΕΠ βρίσκονται σε εξέλιξη και η Δημοκρατική Πανεπιστημονική Κίνηση (ΔΗΠΑΚ) ΑΕΙ απευθύνεται στους πανεπιστημιακούς με ένα κείμενο διακήρυξης μπροστά στο Συνέδριο, όπου αναφέρεται στις εξελίξεις της περιόδου που διανύουμε (τόσο τις γενικές πολιτικές, όσο και τις εξελίξεις στην Ανώτατη Εκπαίδευση), τη στάση των άλλων δυνάμεων απέναντι σ' αυτές τις εξελίξεις και τη θέση της για την Ανώτατη Παιδεία που έχει ανάγκη ο λαός.

Ο «Ρ» δημοσιεύει παρακάτω αναλυτικά αποσπάσματα από το κείμενο διακήρυξης της ΔΗΠΑΚ:

Το κείμενο διαβούλευσης απορρίπτεται

«Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, συνεχίζοντας επάξια το έργο της κυβέρνησης της ΝΔ, φαίνεται αποφασισμένη να κατεδαφίσει ό,τι έχει απομείνει από το δημόσιο χαρακτήρα της Ανώτατης Εκπαίδευσης, θεσμοθετώντας και νομιμοποιώντας πλήρως την ιδιωτικοποιημένη - επιχειρηματική λειτουργία της.

Η ΔΗΠΑΚ θεωρεί ότι το "πλαίσιο αλλαγών" του υπουργείου, αλλά και η γενικότερη πολιτική της κυβέρνησης επιχειρεί να ολοκληρώσει την πλήρη προσαρμογή του Ελληνικού Πανεπιστημίου στις στρατηγικές στοχεύσεις του μεγάλου κεφαλαίου. Tο κείμενο διαβούλευσης για τις αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αποτελεί το επιστέγασμα των προηγούμενων αλλαγών στην Παιδεία, στα πλαίσια των διακηρύξεων της Λισαβόνας και της Μπολόνια.

  • Η παρεχόμενη εκπαίδευση και η Παιδεία γενικότερα μετατρέπονται και θεσμικά σε εμπόρευμα. Η επιστημονική γνώση μετατρέπεται σε κατάρτιση για τους πολλούς, που θα αναζητούν εργασία ως φτηνοί, ευέλικτοι, καταρτισμένοι εργαζόμενοι και όχι ως ολοκληρωμένοι επιστήμονες.
  • Τα ιδρύματα μετατρέπονται σε επιχειρήσεις παροχής εκπαιδευτικών και άλλων υπηρεσιών. Η "οικονομική" αυτοτέλεια των Ιδρυμάτων στην ουσία σημαίνει την "ανταμοιβή" των ιδρυμάτων εκείνων που βρίσκουν χορηγούς, που υποτάσσουν απόλυτα τη λειτουργία τους, τις εκπαιδευτικές και ερευνητικές τους δραστηριότητες, στις επιδιώξεις των επιχειρήσεων, που γίνονται τα ίδια "Ανώνυμες Εταιρείες".
  • Τα προγράμματα σπουδών ανάγονται σε σημείο αναφοράς των "παρεχόμενων υπηρεσιών", που θα διαμορφώνονται και θα παρέχονται από τις Σχολές/ΑΕΙ ανάλογα με τις συγκυριακές απαιτήσεις. Τα ευέλικτα προγράμματα "ενοτήτων γνώσεων", που δεν έχουν σχέση με την επιστήμη, θα καθορίζονται από το πανεπιστήμιο - επιχείρηση και τους χρηματοδότες του που θα "ανοίγουν τα μάτια" των φοιτητών για το τι ζητάει η "αγορά". Το "νέο" πανεπιστήμιο καλείται να "εκπαιδεύσει" τους εργαζόμενους που θέλει η "αγορά", εργαζόμενους πολλών και διαφοροποιημένων σχέσεων εργασίας με ατομικές συμβάσεις δουλειάς.
  • Τα πτυχία αποσυνδέονται από τα επιστημονικά αντικείμενα και τα επαγγελματικά δικαιώματα. Τα επιστημονικά αντικείμενα διασπώνται και αντικαθίστανται από πιστωτικές μονάδες. Πανεπιστήμια, ΤΕΙ, κολέγια, ΙΕΚ, ΚΕΚ, διάφοροι διοργανωτές σεμιναρίων θα προσφέρουν πιστωτικές μονάδες που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την απόκτηση επαγγελματικών δικαιωμάτων. Δημιουργούνται τεράστιες προοπτικές για επιχειρηματικές δραστηριότητες στην εκπαίδευση.
  • Συρρικνώνεται περαιτέρω κάθε έννοια ακαδημαϊκής ελευθερίας και ανεξάρτητης αναζήτησης της επιστημονικής αλήθειας. Στην πράξη καταργείται η βασική έρευνα και προωθείται μόνο η εφήμερη - εφαρμοσμένη, ως πηγή καινοτομίας για τις επιχειρήσεις.
  • Οι βασικές λειτουργίες των ιδρυμάτων ανατίθενται στους εκπροσώπους του μεγάλου κεφαλαίου, των "δυνάμεων της αγοράς". Η διοίκηση περνάει και τυπικά στον έλεγχο των επιχειρήσεων.
  • Η κρατική χρηματοδότηση θα γίνεται με προγραμματικές συμφωνίες - συμβόλαια επιχειρηματικού χαρακτήρα (τα γνωστά από το 2007 4ετή συμβόλαια) και με κριτήρια "ανταγωνιστικότητας". Τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ θα αναζητούν χορηγούς και φοιτητές-πελάτες, θα επιβάλουν δίδακτρα. Σχολές και τμήματα με μειωμένες δυνατότητες στην αναζήτηση πόρων από την "αγορά" θα απειλούνται άμεσα με οικονομικό στραγγαλισμό.
  • Χειροτερεύουν οι συνθήκες έρευνας και διδασκαλίας του διδακτικού προσωπικού, ιδιαίτερα των κατώτερων βαθμίδων. Το εργασιακό καθεστώς του προσωπικού των ΑΕΙ εξατομικεύεται. Οι αμοιβές διασπώνται σε ένα ελάχιστο και σε πριμ αποδοτικότητας. Οι Λέκτορες μετατρέπονται σε αποκλειστικά διδακτικό προσωπικό χωρίς δυνατότητες ακαδημαϊκής εξέλιξης.
  • Με την κάρτα του φοιτητή και τα φοιτητικά δάνεια, οι φοιτητές και σπουδαστές υποθηκεύουν όλη τους τη ζωή ήδη από τα φοιτητικά χρόνια στις τράπεζες, για να αντεπεξέλθουν στο κόστος σπουδών, που ήδη και σήμερα είναι βαρύ φορτίο για τη λαϊκή οικογένεια.
  • Ολες αυτές οι αλλαγές συμπληρώνονται από τη λεγόμενη "αξιολόγηση και λογοδοσία" που θα γίνεται με κριτήρια τον τζίρο και τα απονεμόμενα πτυχία.

Η ΔΗΠΑΚ απορρίπτει το κείμενο διαβούλευσης του υπουργείου και τον προσχηματικό διάλογο της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ που επιδιώκει την εξασφάλιση της μέγιστης συναίνεσης της πανεπιστημιακής κοινότητας, τη στήριξη του "πλαισίου αλλαγών" και τη συμβολή της στην υλοποίησή του. Απορρίπτει και τα κείμενα των προτάσεων που κατέθεσαν ορισμένα ΑΕΙ γιατί δεν απαντούν στα σύγχρονα προβλήματα της Παιδείας, δεν θίγουν το αντιδραστικό νομικό πλαίσιο που θεσμοθέτησε η ΝΔ, υιοθετούν τα βασικά σημεία των θέσεων του υπουργείου και συμβάλλουν στην εξειδίκευση πολλών από αυτά. Παράλληλα προωθούν την επιδίωξη να αναθέσει η κυβέρνηση στα ίδια τα ιδρύματα, αντί στο "Συμβούλιο Διοίκησης", να υλοποιήσουν το "πλαίσιο αλλαγών" που προωθεί. Αποδεικνύεται ότι με κάλυμμα την "αποδοκιμασία του κειμένου διαβούλευσης" της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, τα κείμενα των επιτροπών αποτελούν όχημα για να περάσουν οι αντιδραστικές αλλαγές από το παράθυρο».

Για τις άλλες δυνάμεις

«Στις σημερινές συνθήκες έντασης της επίθεσης στο σύνολο των λαϊκών κατακτήσεων έχει ιδιαίτερη αξία η αποκάλυψη και η πολιτική καταδίκη όλων όσοι στηρίζουν έμπρακτα το "πλαίσιο αλλαγών" της κυβέρνησης για το επιχειρηματικό πανεπιστήμιο, που συμβάλλουν στη διαβούλευση και στη συγκεκριμενοποίηση πλευρών του κειμένου του υπουργείου, που υπονομεύουν τις κινητοποιήσεις και τις αγωνιστικές διεκδικήσεις του κλάδου, όλων αυτών που αποτέλεσαν και αποτελούν "δούρειο ίππο" στην υλοποίηση των κατευθύνσεων της "Μπολόνια".

Η ηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ (ΚΙΠΑΝ, ΑΡΜΕ, ΑΣΚΙ/"γιατροί") στήριξε και στηρίζει τις κυβερνητικές επιλογές, υπονόμευσε τις κινητοποιήσεις και κάθε διεκδίκηση του κλάδου. Διοργάνωσε "συνέδρια" με προκαθορισμένους ομιλητές συγκεκριμένων απόψεων, που λειτούργησαν ως βήμα προβολής της κυβερνητικής πολιτικής και επένδυσής της με "επιστημονική αίγλη". Ανταμείβεται με 5 εκατομμύρια ευρώ μέσω ΕΣΠΑ, από κοινού με την ΟΣΕΠ - ΤΕΙ και την Ε.Ε.Ε., για σύσταση "Κέντρου Μελετών & Ανάπτυξης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης & Ερευνας", κρατικοδίαιτου μηχανισμού στήριξης των επιλογών της εκάστοτε εξουσίας. Συμμετέχει στη διαβούλευση, στηρίζοντας με το πολιτικό πλαίσιο και τις προτάσεις της κυβέρνησης.

Η ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ όλο το προηγούμενο διάστημα αναζητούσε "ομόφωνες" αποφάσεις και κοινή δράση με την ηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ. Η κριτική της στο πλαίσιο αλλαγών της κυβέρνησης δίνει βαρύτητα σε πλευρές νομικού χαρακτήρα ή/και ηθικής (αντισυνταγματικότητα, απόκρουση συκοφαντικών επιθέσεων κλπ.), ενώ απουσιάζει η πολιτική/οικονομική πλευρά του "πλαισίου αλλαγών" (εφαρμοζόμενες πολιτικές ΕΕ, κλπ.) και κάθε αναφορά στο επιχειρηματικό πανεπιστήμιο του σήμερα και του αύριο. Μέλη και στελέχη της συμμετέχουν στη διαμόρφωση προτάσεων συμμετέχοντας στο διάλογο με τις προτάσεις του υπουργείου. Οι παλινωδίες της τόσο για τη διαβούλευση όσο και για τις κινητοποιήσεις υπονόμευσαν την έκφραση της αντίθεσης της πλειοψηφίας της ακαδημαϊκής κοινότητας και την αγωνιστική στάση των συναδέλφων απέναντι στα σχέδια της κυβέρνησης».

Για την Ανώτατη Εκπαίδευση που έχει ανάγκη ο λαός

«Η ΔΗΠΑΚ δεν αποδέχεται την υπάρχουσα κατάσταση, ούτε αποδέχεται να γίνει πρόσχημα για την ολοκληρωτική παράδοσή της στις επιδιώξεις των μονοπωλίων. Εχει επανειλημμένα προβάλει/καταθέσει τις θέσεις της για τη διαμόρφωση μιας Ανώτατης Εκπαίδευσης ενιαίας, αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν, σύγχρονης, υψηλού επιπέδου, με δημοκρατική λειτουργία, κεντρικά σχεδιασμένης, που θα υπηρετεί ένα δρόμο ανάπτυξης προς όφελος του ελληνικού λαού. Μιας Ανώτατης Εκπαίδευσης που:

  • Φιλοδοξεί να ενώσει όλες τις διαθέσιμες επιστημονικές δυνάμεις, για να φωτίσει τους τρόπους που η ανθρωπότητα θα ελευθερωθεί από τα δεσμά των καταναγκασμών της φυσικής και κοινωνικής πραγματικότητας.
  • Δε θεωρεί καμία επιστήμη περιττή, όπως σήμερα γίνεται με όλους εκείνους τους τομείς που δεν προσελκύουν χρήμα, ούτε υπάρχουν σε αυτήν επιστήμονες που πλεονάζουν.
  • Ετοιμάζει επιστημονικό δυναμικό ικανό να αναπτύξει στο έπακρο τις παραγωγικές και πνευματικές δυνατότητες της χώρας μας.
  • Εξασφαλίζει την πρόοδο και την ευημερία του λαού της χώρας μας.

Η Ανώτατη Εκπαίδευση πρέπει να λειτουργεί με ενιαίο πρόγραμμα στις βασικές κατευθύνσεις της που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας και της επιστήμης. Σε μια Ανώτατη Εκπαίδευση με τους παραπάνω στόχους και χαρακτηριστικά δε θα υπάρχουν σχολές και τμήματα πολλών κατηγοριών, ταχυτήτων, ακαδημαϊκών επιπέδων, επαγγελματικών προοπτικών, όπου σήμερα η πρόσβαση είναι στοιχείο κυρίως οικονομικών δυνατοτήτων και λιγότερο ικανοτήτων».

Με τους πανεπιστημιακούς που δεν έχουν υποκύψει

«Η αναγκαία αναμόρφωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς σύγκρουση με τους μηχανισμούς της ΕΕ, του ΔΝΤ, του ΟΟΣΑ και των άλλων κέντρων που καθοδηγούν και υπαγορεύουν την πολιτική στην παιδεία, στην εργασία, συνολικά στην κοινωνική ζωή. Το καθήκον αυτό επαφίεται στους φοιτητές, στους διδάσκοντες και στους εργαζόμενους σε Πανεπιστήμια, ΤΕΙ και Ερευνητικά Κέντρα που εντάσσουν τις φιλοδοξίες και την αγωνιστικότητά τους στην προσπάθεια για την απαλλαγή της ανθρώπινης ζωής από το μόχθο, τις στερήσεις, την άγνοια, τις προλήψεις. Επαφίεται στο λαϊκό κίνημα να εντάξει το καθήκον αυτό στον αγώνα του για μια καλύτερη κοινωνία.

Οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι που δεν έχουν υποκύψει στη λογική του "Πανεπιστήμιου - Α.Ε." οφείλουν να αγωνιστούν για μια Παιδεία που θα υπηρετεί τα συμφέροντα και τις ανάγκες του λαού και όχι του κεφαλαίου. Για άλλον δρόμο ανάπτυξης, όπου οι άνθρωποι του μόχθου θα καρπώνονται τον πλούτο που παράγουν. Για μια κοινωνία που θα έχει ως κινητήρια δύναμη την ανθρώπινη ευημερία και όχι το επιχειρηματικό κέρδος.

Στην κατεύθυνση αυτή η ΔΗΠΑΚ σας καλεί σε οργανωμένη αντίδραση στην αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, του μνημονίου, της ΕΕ και των υποστηριχτών της. Σας καλεί σε κοινό αγώνα με το Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών και με αυτόν που βαδίζει το ταξικό εργατικό κίνημα».




Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org