Τετάρτη 8 Αυγούστου 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορείτε να διαβάσετε:

-- Με πλούσιο και ενδιαφέρον περιεχόμενο το Στέκι Νέων Εργαζομένων και Ανέργων στις κεντρικές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ στην Αθήνα.

-- Καλοκαιρινές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ σε διάφορες περιοχές της χώρας.

-- Αρθρο: Η κυβέρνηση προχωρά ταχύτατα στην πιο στενή προσαρμογή της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ) στις ανάγκες των επιχειρήσεων.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ 100 ΧΡΟΝΙΑ ΚΚΕ - 50 ΧΡΟΝΙΑ ΚΝΕ
Ραντεβού στο Στέκι Νέων Εργαζομένων και Ανέργων

Με το σύνθημα «Ηταν μακρύς ο δρόμος ως εδώ. Δύσκολος δρόμος!... Σίγουρος δρόμος... Φεστιβάλ 100 χρόνια ΚΚΕ - 50 χρόνια ΚΝΕ... Τώρα είναι δικός σου αυτός ο δρόμος!», οι εκδηλώσεις του Φεστιβάλ κορυφώνονται στο κεντρικό τριήμερο που θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα, στον γνώριμο χώρο του Πάρκου Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης «Αντώνης Τρίτσης», στο Ιλιον, στις 20, 21 και 22 Σεπτέμβρη.

Οι εκδηλώσεις θα κορυφωθούν το Σάββατο 22 Σεπτέμβρη, με τη μεγάλη πολιτική συγκέντρωση στο χώρο του Φεστιβάλ. Στις 20.30 χαιρετισμό θα απευθύνει ο Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ, Νίκος Αμπατιέλος, και στη συνέχεια θα μιλήσει ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας.

Συνεχίζοντας την παρουσίαση των χώρων που θα υπάρχουν στο κεντρικό Φεστιβάλ της Αθήνας, ο «Ριζοσπάστης» παρουσιάζει σήμερα το Στέκι Νέων Εργαζομένων και Ανέργων, στο οποίο και φέτος ετοιμάζεται ένα ενδιαφέρον και πλούσιο πρόγραμμα. Σε επόμενα φύλλα, πλησιάζοντας προς τις κεντρικές εκδηλώσεις, θα δημοσιευτούν αναλυτικότερα οι πλούσιες δραστηριότητες και οι συζητήσεις στους διάφορους χώρους του Φεστιβάλ.

Και φέτος οι νέοι εργαζόμενοι, οι άνεργοι, οι σπουδαστές των σχολών της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης, θα έχουν το δικό τους στέκι στο κεντρικό Φεστιβάλ. Πολλοί από αυτούς έχουν συναντηθεί στη διάρκεια της χρονιάς που πέρασε με τα μέλη της ΚΝΕ που ζουν, δουλεύουν και σπουδάζουν στους ίδιους χώρους, στις απεργιακές φρουρές και συγκεντρώσεις, στους αγώνες για την υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, στις κινητοποιήσεις για μέτρα προστασίας των ανέργων, αλλά και ενάντια στη διαγραφή των σπουδαστών από τις λίστες του ΟΑΕΔ. Φυσικά το Στέκι θα αποτελέσει χώρο συνάντησης και για όσους τελείωσαν πρόσφατα το σχολείο και ετοιμάζονται να ξεκινήσουν τις σπουδές τους στα ΙΕΚ, στις ΕΠΑΣ και στις ΑΕΝ.

Σε νέο χώρο του Φεστιβάλ


Το Στέκι, που μάλιστα φέτος θα βρίσκεται σε νέο χώρο, θα φιλοξενήσει εκθέσεις, κατασκευές, αλλά και την καθιερωμένη εκδήλωση - συζήτηση. Για την υλοποίηση όλων των παραπάνω έχουν συγκροτηθεί εδώ και καιρό, με ευθύνη της Εργατικής Επιτροπής του ΚΣ της ΚΝΕ, ομάδες εργασίας οι οποίες έχουν ήδη ριχτεί στη δουλειά με πολλή όρεξη και μεράκι, για να υπάρξει ένα αποτέλεσμα αντάξιο του περιεχομένου του φετινού Φεστιβάλ, που είναι αφιερωμένο στα 100 χρόνια ηρωικής ζωής και δράσης του ΚΚΕ και στα 50 χρόνια από την ίδρυση της ΚΝΕ.

Σε κοντινή απόσταση από το Στέκι θα βρίσκεται η νέα, τέταρτη σκηνή που θα φιλοξενήσει φέτος το Φεστιβάλ, η σκηνή φοιτητών και νέων εργαζομένων, που θα έχει το δικό της πολύ ενδιαφέρον καλλιτεχνικό πρόγραμμα.

Μια πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση - συζήτηση

Η εκδήλωση - συζήτηση που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 20 Σεπτέμβρη θα έχει θέμα της τη λεγόμενη «4η βιομηχανική επανάσταση». Πρόκειται για ένα θέμα που απασχολεί πολλούς νέους και νέες, καθώς συζητιέται στα ΑΕΙ αλλά και στις σχολές τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης, ενώ πολλές φορές αναπαράγεται με παραπλανητικό τρόπο από τα αστικά κόμματα και ΜΜΕ και τον εργοδοτικό συνδικαλισμό.

Τι ονομάζεται «4η βιομηχανική επανάσταση»; Είναι η τεχνολογική πρόοδος υπαίτια για την ανεργία και την απώλεια θέσεων εργασίας; Πόση βάση έχει η άποψη ότι λόγω της προόδου αυτής «σήμερα πλέον δεν υπάρχει εργατική τάξη»; Τι δυνατότητες μπορούν να απελευθερώσουν οι σοσιαλιστικές σχέσεις παραγωγής; Ποιες κατακτήσεις απολάμβανε η εργατική τάξη στο σοσιαλισμό και πώς αξιοποιούνταν εκεί η τεχνολογική πρόοδος; Αυτά είναι κάποια από τα ερωτήματα που θα επιχειρήσουν να απαντήσουν οι ομιλίες και οι παρεμβάσεις. Ο τίτλος, ο κεντρικός ομιλητής και η ώρα έναρξης της εκδήλωσης θα ανακοινωθούν τις επόμενες μέρες.

Ακόμα στο Στέκι θα υπάρχουν:

  • Εκθεση με θέμα τη συμβολή του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στο εργατικό κίνημα διαχρονικά, αλλά και σήμερα.
  • Τρισδιάστατη κατασκευή βασισμένη στη γνωστή ζωγραφιά που απεικονίζει εργάτες από τη μια πλευρά και καπιταλιστές από την άλλη να τραβούν με σχοινιά τον λεπτοδείκτη ενός ρολογιού, ενώ ο ωροδείκτης βρίσκεται στο 8. Η εικόνα αυτή συνδέθηκε με τον αγώνα της εργατικής τάξης διεθνώς και στη χώρα μας για το οκτάωρο.
  • Περίπτερο με εξώφυλλα του «Οδηγητή» και αφίσες της ΚΝΕ από όλη την 50χρονη πορεία της. Να σημειωθεί ότι στις 22 Σεπτέμβρη, τρίτη μέρα του Φεστιβάλ, συμπληρώνονται ακριβώς 50 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου φύλλου του «Οδηγητή». Από τότε μέχρι και σήμερα ο «Οδηγητής» είναι το μοναδικό έντυπο νεολαίας που σταθερά αναδεικνύει τα προβλήματα και τους αγώνες των νέων της εργατικής τάξης, καθώς και προβάλλει τη μοναδική διέξοδο για αυτούς, την κατάκτηση της εργατικής εξουσίας.
  • Τον δικό τους ειδικό χώρο θα έχουν στο Στέκι οι σπουδαστές της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης και της ΑΕΝ.
Προφεστιβαλικές εκδηλώσεις σε όλη τη χώρα

Με εκδηλώσεις στη Λαμία σήμερα και σε Ικαρία και Θάσο αύριο, συνεχίζεται το καλοκαιρινό ταξίδι του Φεστιβάλ σε όλη τη χώρα. Αναλυτικά το πρόγραμμα των εκδηλώσεων για τις επόμενες ημέρες έχει ως εξής:

Σήμερα Τετάρτη

Στη Λαμία, στην πλατεία Εργατικής Πρωτομαγιάς, στις εργατικές κατοικίες στα Γαλανέικα στις 8 μ.μ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει χαιρετισμό από την Δήμητρα Γεροκούδη, μέλος του Τομεακού Γραφείου Φθιώτιδας της ΚΝΕ, προβολή βίντεο «100 χρόνια ΚΚΕ» και θεατρική παράσταση με τίτλο «Η που θα τρελαθούμε ή που θα ξεσηκωθούμε» , που επιμελήθηκαν και παρουσιάζουν μέλη της ΤΟ Φθιώτιδας της ΚΝΕ.

Αύριο Πέμπτη:

-- Ικαρία, στον Καραβόσταμο (Ρέμα), στις 9 μ.μ. Θα μιλήσει ο Σπύρος Χαλβατζής, στέλεχος του ΚΚΕ. Η εκδήλωση περιλαμβάνει επίσης: Αφιέρωμα για τα 100 χρόνια του ΚΚΕ από ομάδα της ΚΝΕ. Εκθεση και προβολή βίντεο για τις ηρωικές μορφές του νησιού και την Ιστορία του Κόμματος. Εκθέσεις με θέμα «Να σκοτώνονται οι λαοί για του αφέντη το ψωμί» και «Γιατί γεμίζουν με αντικομμουνισμό τα βιβλία μας;». Πλούσιο καλλιτεχνικό πρόγραμμα και γλέντι με το συγκρότημα του Κυριάκου Σταυριανουδάκη. Στο χώρο θα λειτουργούν έκθεση βιβλίου και παιδότοπος.

-- Θάσος, στα Λιμενάρια, στις Αποθήκες Μεταλλείων, στις 8 μ.μ. Θα μιλήσει ο Κώστας Παρασκευάς, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης συναυλία με τη Ρίτα Αντωνοπούλου και τον Μανώλη Ανδρουλιδάκη και παρουσίαση αφιερώματος για το ελληνικό τραγούδι από το Μουσικό Εργαστήρι Θάσου.

Τις επόμενες μέρες

-- Χανιά, στο Λιμανάκι στις Καλύβες Αποκόρωνα, την Παρασκευή 10 Αυγούστου στις 8 μ.μ. Θα μιλήσει ο Σπύρος Αγριμάκης, μέλος του Γραφείου Περιοχής Κρήτης της ΚΝΕ, και το πρόγραμμα περιλαμβάνει: Παρουσίαση συλλογικής ερευνητικής εργασίας μαθητών Λυκείου - Γυμνασίου Βάμου και Γυμνασίου Βρυσσών, με θέμα «Ψάχνουμε την αλήθεια που μας κρύβουν τα σχολικά βιβλία». Προβολή ντοκιμαντέρ αφιερωμένου στους τελευταίους αντάρτες της Ευρώπης, Γιώργο Τζομπανάκη και Σπύρο Μπλαζάκη, που μιλάνε οι ίδιοι για την ζωή τους. Μεγάλο κρητικό γλέντι.

-- Νάξος, το Σάββατο 11 Αυγούστου, στις 7.30 μ.μ. στο πάρκο Δημαρχείου. Θα μιλήσει ο Ορέστης Σιώπης, μέλος της Επιτροπής Αιγαίου του ΚΣ της ΚΝΕ. Επίσης, θα προβληθεί βίντεο του Κεντρικού Συμβουλίου της ΚΝΕ αφιερωμένο στα 50 χρόνια από την ίδρυση της Οργάνωσης και θα ακολουθήσουν παραδοσιακό ναξιώτικο γλέντι - με τους Γιάννη Φραντζέσκο (λαούτο/τραγούδι) και Πέτρο Φραντζέσκο (βιολί) - και λαϊκό γλέντι από νεανικό συγκρότημα.

-- Λιτόχωρο, στις 11 Αυγούστου, στις 8.30 μ.μ. στο θεατράκι στο πάρκο. Θα μιλήσει ο Ευθύμης Δημάκης, μέλος του Γραφείου Περιοχής της ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, και θα παρουσιαστούν αφιέρωμα στα 50 χρόνια από την ίδρυση της ΚΝΕ και βίντεο. Θα ακολουθήσει συναυλία με τους Σίσσυ Πολυδώρου, Κωστή Μπαλανίκα, Γιάννη Μπουντόλα και Βαγγέλη Καρακίτσιο.

-- Λήμνος, στο λιμάνι της Μύρινας, την Κυριακή 12 Αυγούστου. Θα μιλήσει ο Βασίλης Αμπελογιάννης, μέλος της Κομματικής Επιτροπής Αιγαίου του ΚΚΕ. Το πρόγραμμα συμπληρώνουν μουσικοαφηγηματικό αφιέρωμα στον Γιάννη Ρίτσο, που επιμελήθηκε η ΟΒ Λήμνου της ΚΝΕ, και συναυλία από νεανικό συγκρότημα.

-- Χανιά, τη Δευτέρα 13 Αυγούστου, ιστορικός περίπατος «Ακολουθώντας τα βήματα του ΔΣΕ στα Χανιά», με σημείο εκκίνησης στο Μαδαρό Κεραμειών και προβολή ταινίας στους Αρμένους Αποκορώνου.

-- Θάσος, στην πλατεία Καλλιράχης, τη Δευτέρα 13 Αυγούστου στις 9 μ.μ. Θα μιλήσει η Μαρία Χριστοδουλέα, μέλος του Γραφείου Περιοχής του ΣΠ της Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης της ΚΝΕ, θα παρουσιαστεί μικρό χρονικό με θέμα «Η ζωή και η δράση του ΚΚΕ στη Θάσο» και θα ακολουθήσει λαϊκό γλέντι.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ
Κυβερνητικά μέτρα για πιο στενή προσαρμογή στις ανάγκες των επιχειρήσεων

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και τη φετινή χρονιά (2017 - 2018) έδωσε ιδιαίτερο βάρος στα ΕΠΑΛ και συνολικά στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ).

Πήρε τη σκυτάλη από τις προηγούμενες κυβερνήσεις (ΝΔ - ΠΑΣΟΚ) και προχώρησε με ιδιαίτερα γοργά βήματα στην αναδιοργάνωσή της, με μια σειρά μέτρων που πήρε. Η κυβέρνηση και το υπουργείο με τα μέτρα αυτά προσπαθούν να πετύχουν τόση και τέτοια αναβάθμιση ώστε να υπηρετείται καλύτερα το κεφάλαιο. Υπ' αυτό το πρίσμα θέλουν να κάνουν την Επαγγελματική Εκπαίδευση πιο «ελκυστική» για τους μαθητές, να την εκσυγχρονίσουν. Φυσικά, στη διαδικασία αυτή υπάρχουν αντιφατικά χαρακτηριστικά, π.χ. το κόστος για υποδομές που κυρίως βρίσκονται από προγράμματα ΕΣΠΑ και δεν αφορούν όλα τα σχολεία, οι περικοπές τμημάτων - τομέων - ειδικοτήτων μέσω διαρκών «αξιολογήσεων» των δομών, υποβαθμίζουν αντικειμενικά τις σπουδές των μαθητών.

Βασική στόχευσή τους, όπως και όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, με τις διάφορες νομοθετικές πρωτοβουλίες και μέτρα που πήραν τα δύο τελευταία χρόνια, είναι η ΕΕΚ συνολικά να παίξει πιο ενεργό ρόλο στην καπιταλιστική οικονομία και στις κάθε φορά ανάγκες των εργοδοτών και των επιχειρήσεων, τόσο σε κλαδικό επίπεδο όσο και σε περιφερειακό.


Δεν είναι τυχαίες άλλωστε ούτε οι δομικές αλλαγές που εμπεριέχονται στο 3ο μνημόνιο και η επέκταση της μαθητείας στη χώρα μας, που ψηφίστηκε από όλα τα αστικά κόμματα, αλλά ούτε και ο προβληματισμός που υπάρχει στα αστικά επιτελεία σε όλα τα επίπεδα μέχρι και την ΕΕ (υπουργοί Παιδείας ΕΕ το 2015, βασικό πακέτο μεσοπρόθεσμων μέτρων για την περίοδο 2015 - 2020), για το ρόλο που πρέπει να διαδραματίσει η ΕΕΚ.

Τα στελέχη του υπουργείου Παιδείας μπορούμε να πούμε ότι «όργωσαν» και φέτος όλη την Ελλάδα και τα ΕΠΑΛ, για να παρουσιάσουν το έργο τους για την ΕΕΚ, ενώ ταυτόχρονα έκαναν διάφορες εκδηλώσεις (π.χ. «Το ΕΠΑΛ δημιουργεί») και «έτρεξαν» και καμπάνια ενημέρωσης μαθητών και γονέων για να διαφημίσουν τα ΕΠΑΛ.

Το υπουργείο ανέλυσε με ειδική έκθεση την υφιστάμενη κατάσταση στα ΕΠΑΛ (μεγάλη υποβάθμιση, λύση ανάγκης κι όχι επιλογή, δύσκολα ψυχοκοινωνικά προβλήματα που ζητούν λύση, «αποστράτευση» μερίδας εκπαιδευτικών κ.λπ.). Ο προβληματισμός επικεντρώθηκε στην έμφαση που πρέπει να δοθεί στην παρακολούθηση και την πιο στενή σύνδεσή της με τους κλάδους που το κεφάλαιο κάθε φορά αναπτύσσει για να εξασφαλιστεί η κερδοφορία του αλλά και στους τρόπους γενίκευσης της μαθητείας, της φθηνής, δηλαδή, προσφοράς εργατικού δυναμικού για τις επιχειρήσεις.

Οι ανάγκες των μαθητών των ΕΠΑΛ να μάθουν ουσιαστικά ένα επάγγελμα, να έχουν πλήρη δικαιώματα και σταθερή εργασία βρίσκονται στον αντίποδα των κυβερνητικών επιλογών, των άλλων αστικών κομμάτων. Γι' αυτόν το λόγο μια σειρά ΜΜΕ (ανεξάρτητα από τη στάση τους απέναντι στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, π.χ. ΣΚΑΪ) διαφημίζουν τις αλλαγές στα ΕΠΑΛ, ιεραρχώντας τες ως στρατηγικό στόχο για την ανάκαμψη των κερδών του κεφαλαίου.

Στη συνέχεια σταχυολογούνται ορισμένα από τα μέτρα που πήρε η κυβέρνηση.

Ενισχυτική διδασκαλία σε μαθητές

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε την έναρξη της ενισχυτικής διδασκαλίας στα ΕΠΑΛ, όπως προβλέπεται στα Γυμνάσια και στα ΓΕΛ. Ενα πάγιο αίτημα των εκπαιδευτικών και των μαθητών, που καθιερώθηκε μόλις φέτος, την ίδια ώρα όμως οι προσλήψεις των εκπαιδευτικών για να στηρίξουν την ενισχυτική δεν ήταν αρκετές για να καλύψουν τις ανάγκες των μαθητών.

Στο ίδιο πλαίσιο προσανατολίζεται να λειτουργήσει την επόμενη σχολική χρονιά το πρόγραμμα «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ». Το πρόγραμμα αφορά τη στήριξη μαθητών και εκπαιδευτικών με μια νέα μορφή ενισχυτικής διδασκαλίας στη Γλώσσα και στα Μαθηματικά, όπως επίσης και την ψυχοκοινωνική στήριξη των μαθητών από ψυχολόγους, την εκπόνηση σχεδίων δράσης με στόχο την καινοτομία και τη δημιουργικότητα, την εφαρμογή του θεσμού του Συμβούλου Καθηγητή, τον εξοπλισμό των σχολείων με συστήματα τηλεδιάσκεψης για δικτύωση των σχολείων μεταξύ τους αλλά και με την κοινωνία. Μάλιστα, το ίδιο το πρόγραμμα η κυβέρνηση το διαφημίζει στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (CEDEFOP), που το προβάλλει ως μια καλή σχολική πρακτική. Για το σκοπό αυτό τη νέα σχολική χρονιά θα προσληφθούν επιπλέον 700 αναπληρωτές στις ειδικότητες φιλολόγων, μαθηματικών και ψυχολόγων. Σταγόνα στον ωκεανό, δηλαδή, για τις πραγματικές ανάγκες των ΕΠΑΛ. Αλλά και πέρα από αυτό, κατά τη γνώμη μας είναι ζήτημα που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής. Δηλαδή, το γεγονός ότι με την πρόσληψη ψυχολόγων μόνο στα ΕΠΑΛ, ουσιαστικά δημιουργούνται προϋποθέσεις ώστε να μπαίνουν ταμπέλες στους μαθητές, να θεωρείται ότι τα προβλήματα των μαθητών των ΕΠΑΛ είναι ψυχολογικά και ότι δεν αναπτύσσονται στη βάση των κοινωνικών αντιθέσεων που γεννά ο καπιταλισμός και η κυβερνητική πολιτική που τον υπηρετεί.

Για τα ολιγομελή τμήματα

Τα ολιγομελή τμήματα προκύπτουν αντικειμενικά λόγω της φύσης αλλά και της δομής της ΕΕΚ. Από τη μια, υπάρχει ανάγκη να υπάρχουν μικρά τμήματα λόγω των εργαστηριακών μαθημάτων και της ανάγκης πιο άμεσης εμπλοκής των εκπαιδευτικών στη μαθησιακή διαδικασία. Από την άλλη, λόγω της επιλογής τομέα και ειδικότητας στη Β' και στη Γ' τάξη αντίστοιχα, ο αριθμός των τμημάτων ανά τμήμα μεταβάλλεται διαρκώς από χρονιά σε χρονιά.

Το πρόβλημα της μη έγκρισης των ολιγομελών τμημάτων εμφανίζεται κάθε χρόνο ολοένα και πιο οξυμένο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η κυβέρνηση με την πολιτική των περικοπών και της μείωσης των προσλήψεων εκπαιδευτικών προσπαθεί να διαχειριστεί το υπάρχον προσωπικό εις βάρος των μορφωτικών δικαιωμάτων των παιδιών.

Για άλλη μια χρονιά η κυβέρνηση αναγκάστηκε να εγκρίνει, κάτω από το βάρος των αντιδράσεων και των κινητοποιήσεων μαθητών και ΕΛΜΕ, έναν σημαντικό αριθμό ολιγομελών τμημάτων, προχώρησε όμως και στην κατάργηση αρκετών εξ αυτών, αναγκάζοντας μαθητές είτε να αλλάξουν τομέα/ειδικότητα είτε να αλλάξουν σχολείο, αρκετές φορές και μακριά από τον τόπο κατοικίας τους, για να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο αντικείμενο που επέλεξαν.

Μαθητεία

Για τα θέματα της μαθητείας συνολικά, στο νόμο που ψηφίστηκε για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής προβλέπεται η σύσταση Εθνικού Οργάνου, όπου μέλη του μεταξύ άλλων θα είναι ο ΣΕΒ, ο ΣΕΤΕ, η ΕΣΕΕ, η ΓΣΕΒΕΕ κ.ά. Με πιο επιτελικό τρόπο δηλαδή οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ, μέσω της μαθητείας, θα γίνουν το «ανακυκλώσιμο υλικό» για τη «δίκαιη ανάπτυξη» που υπόσχεται η κυβέρνηση στους μεγαλοεργοδότες και επιχειρηματίες. Με 7 αποφάσεις που υπέγραψε τον Ιούλη ο υφυπουργός Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων, Δημήτρης Μπαξεβανάκης, εκσυγχρονίζονται και προσαρμόζονται στα μαθησιακά αποτελέσματα τα προγράμματα σπουδών του μεταλυκειακού έτους - τάξης μαθητείας των ΕΠΑΛ για 7 ειδικότητες που εντάχθηκαν από την πρώτη φάση εφαρμογής του θεσμού της μαθητείας.

Βιβλία και εργαστήρια στα αζήτητα

Και φέτος, τα σχολικά βιβλία δόθηκαν αρκετά μετά το άνοιγμα των ΕΠΑΛ. Πέρυσι τα βιβλία αρκετών ειδικοτήτων έφτασαν το Γενάρη. Φέτος, παρόλο που με δελτίο Τύπου προσπάθησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, τα βιβλία ξεκίνησαν να διανέμονται στα τέλη Οκτώβρη και σε ορισμένες περιπτώσεις (ναυτικά ΕΠΑΛ) έφτασαν στις αρχές Φλεβάρη. Μάλιστα, ορισμένα μαθήματα είναι και πανελλαδικώς εξεταζόμενα. Τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί, όπως και πέρσι, αναγκάζονται να καταφύγουν στις φωτοτυπίες. Πρόκειται για απαράδεκτη κατάσταση, που υποβαθμίζει κατάφωρα την εκπαιδευτική διαδικασία.

Απαράδεκτη κατάσταση επικρατεί και στον τεχνολογικό και εργαστηριακό εξοπλισμό. Τα κυβερνητικά στελέχη διαφημίζουν ότι εξασφάλισαν χρηματοδότηση για την αναβάθμιση και εγκατάσταση νέου εργαστηριακού εξοπλισμού μέσω των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων (ΠΕΠ) και των ΕΣΠΑ, προγραμμάτων ανταγωνιστικών, που καλύπτουν όσα σχολεία καταφέρουν να ενταχθούν σε αυτά.

Εξεταζόμενα μαθήματα

Η κυβέρνηση φέτος προχώρησε στη μείωση των γραπτών εξεταζόμενων μαθημάτων για τις προαγωγικές, τις απολυτήριες και τις πτυχιακές εξετάσεις. Ετσι από 19 μαθήματα που είχαν να δώσουν τα παιδιά της Γ' Λυκείου, τα έφτασε στα 5 με 9 μαθήματα ανάλογα με την ειδικότητα (Νέα Ελληνικά, Αλγεβρα, θεωρητικά μαθήματα ειδικότητας/θεωρητικό μέρος μεικτών μαθημάτων). Επίσης κατάργησε την εξέταση των εργαστηριακών μαθημάτων ή το εργαστηριακό μέρος των μεικτών μαθημάτων.

Την ίδια στιγμή όμως που «διαφήμιζε» αυτό το μέτρο επέβαλε ένα αυστηρότατο χρονικό περιθώριο για να δώσουν οι μαθητές των ΕΠΑΛ τις ενδοσχολικές τους εξετάσεις. Αγνοώντας ακόμα και την κοινή λογική και σίγουρα αδιαφορώντας πλήρως για την ανάγκη μιας στοιχειωδώς ανθρώπινης εξεταστικής διαδικασίας, το υπουργείο εφάρμοσε φέτος τα εξής: Μέσα σε 7 εργάσιμες, συμπεριλαμβανομένης και μιας μέρας για επαναληπτικές, οι μαθητές της Γ΄ ημερήσιων και Δ΄ εσπερινών ΕΠΑΛ να πρέπει να δώσουν, ανάλογα με την ειδικότητά τους, 5 έως 7 μαθήματα (π.χ. για την ειδικότητα βοηθών Φαρμακείου 7 μαθήματα και για την ειδικότητα βοηθών Φυσικοθεραπείας 6 μαθήματα) και την αμέσως επόμενη μέρα, χωρίς ανάσα, να δώσουν Πανελλαδικές εξετάσεις. Πρόκειται για μια μαραθώνια και ψυχοφθόρα για τους μαθητές διαδικασία.

Πρόγραμμα επιμόρφωσης... επί πληρωμή

Υλοποίησε ετήσιο πρόγραμμα παιδαγωγικής επιμόρφωσης για τους μόνιμους εκπαιδευτικούς ΤΕ01 / ΔΕ01 με τη συνεργασία της ΑΣΠΑΙΤΕ. Το πρόγραμμα αυτό όμως αφήνει έξω τη μεγάλη μάζα εκπαιδευτικών αυτών των κλάδων, ενώ για όσους επιλέχθηκαν και εντάχθηκαν στη λίστα καταβάλλονται 600 ευρώ συνολικά (300 ανά εξάμηνο). Αντίστοιχα, μεγεθύνεται το τμήμα των εκπαιδευτικών ΠΕ (κυρίως των ΤΕΙ) που δεν διαθέτουν πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας και προσφεύγουν σε προγράμματα παιδαγωγικής κατάρτισης επί πληρωμή. Επί της ουσίας, το κράτος έχει μετακυλήσει τις δικές του ευθύνες στους εκπαιδευτικούς αυτούς, ως ατομική ακριβοπληρωμένη υπόθεση.

Είναι, επίσης, απαράδεκτο, πέρα από τα 600 ευρώ που καταβάλλονται ετησίως, να μην παρέχονται δωρεάν όλα τα απαραίτητα βιβλία και συγγράμματα, να υπάρχουν μεγάλες μετακινήσεις σε ορισμένες περιοχές, να μη διαθέτουν οι επιμορφωνόμενοι πάσο ή άλλα ωφελήματα που έχουν οι φοιτητές, να υπάρχει μέριμνα για εκπαιδευτική άδεια - διευκολύνσεις από τις διδακτικές υποχρεώσεις κ.λπ.

Για τις σύγχρονες ανάγκες και διεκδικήσεις των μαθητών των ΕΠΑΛ

Απέναντι σ' αυτήν την πολιτική που θέλει την ΕΕΚ έρμαιο στις ορέξεις των επιχειρήσεων, που βάζει σοβαρά εμπόδια στην προσπάθεια των μαθητών να μάθουν την ειδικότητα που επέλεξαν, που καταστρατηγεί εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, πρέπει το επόμενο διάστημα να αντιπαραθέσουμε ως βασικό ζήτημα τη σύγχρονη ανάγκη οι μαθητές των ΕΠΑΛ να αποκτούν ουσιαστική γνώση, που χρειάζεται σε όλους τους ανθρώπους αλλά και στους αυριανούς τεχνικούς και να δουλεύουν σε αυτό που σπούδασαν χωρίς εμπόδια και πιστοποιήσεις. Να γίνεται κατανοητό ότι από τα παιδιά των ΕΠΑΛ στερούν σήμερα τη μόρφωση αυτοί που αύριο θα τους στερούν τα δικαιώματά τους στη δουλειά και τη ζωή.

Σήμερα, χρειάζεται να τεθεί στο επίκεντρο η διεκδίκηση για μια σειρά από μέτρα ενίσχυσης του μορφωτικού ρόλου των ΕΠΑΛ. Για παράδειγμα, πρέπει να υπάρξουν μέτρα αντιμετώπισης της μαθητικής διαρροής, όπως γενίκευση της ενισχυτικής διδασκαλίας κ.ά., να δίνονται έγκαιρα όλα τα βιβλία και αυτά να είναι γραμμένα με βάση τις σύγχρονες ανάγκες και εξελίξεις, να βρίσκονται στη θέση τους από την αρχή της χρονιάς όλοι οι εκπαιδευτικοί, να πάψει αυτό το καθεστώς που κάθε χρόνο κλείνουν τμήματα που χαρακτηρίζονται ολιγομελή, ώστε να μπορεί ο κάθε μαθητής να έχει πρόσβαση στην ειδικότητα που επιλέγει και να την ολοκληρώνει χωρίς εμπόδια.

Ταυτόχρονα, είναι ώριμο και σύγχρονο σήμερα οι μαθητές των ΕΠΑΛ να μορφώνονται ολόπλευρα, να μη στερούνται τη Γενική Παιδεία, να μη στερούνται ούτε ένα γνωστικό αντικείμενο από αυτά που έχει ανάγκη ο νέος άνθρωπος προκειμένου να κατανοήσει τις εξελίξεις, να μπορεί δημιουργικά να εντάσσεται στην κοινωνία.

Αντίστοιχα, θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα για τον εργαστηριακό εξοπλισμό αυτών των σχολείων, που σε πολλές περιπτώσεις είναι από απαρχαιωμένος έως ανύπαρκτος. Χρειάζεται άμεση στήριξη στα Εργαστηριακά Κέντρα και την υποδομή τους, για να γίνεται ουσιαστικά η σύνδεση θεωρίας και πράξης για όλους τους μαθητές των ΕΠΑΛ, καθώς και να παρέχεται δωρεάν ο εξοπλισμός που απαιτείται και να μην τον αγοράζουν οι μαθητές. Απαιτούνται εργαστήρια σύγχρονα, χωρίς την εμπλοκή εταιρειών και ιδιωτών, ενώ μέτρα εκσυγχρονισμού θα ήταν και η μείωση των μαθητών ανά τάξη και εργαστήριο (π.χ. με δύο εκπαιδευτικούς ανά 10 μαθητές) και η διαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με ευθύνη του κράτους.

Το πρόγραμμα της μαθητείας, επίσης, πρέπει να γίνεται σε εργασιακά αντικείμενα που συνδέονται με τον κλάδο των αποφοίτων των ΕΠΑΛ, ο μαθητής να έχει όλα τα εργασιακά δικαιώματα και να πληρώνεται στο ύψος του βασικού μισθού της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (751 ευρώ), με κατάργηση της διάκρισης πριν και μετά τα 25 έτη. Ενώ όσοι μαθητές (των νυχτερινών, και όχι μόνο, ΕΠΑΛ) εργάζονται θα πρέπει να δουλεύουν με 6ωρο - 5ήμερο - 30ωρο και να διευκολύνονται με άδεια και αποδοχές στην περίοδο των εξετάσεων.


Δημήτρης ΑΚΤΥΠΗΣ
Εκλεγμένος με το ψηφοδέλτιο της ΑΣΕ στο ΔΣ της ΟΛΜΕ

ΦΕΣΤΙΒΑΛ 100 ΧΡΟΝΙΑ ΚΚΕ - 50 ΧΡΟΝΙΑ ΚΝΕ
Στιγμιότυπα από τις καλοκαιρινές εκδηλώσεις σε κάθε γωνιά της χώρας

Συνεχίζεται με επιτυχία το ταξίδι του Φεστιβάλ σε όλη τη χώρα. Μέσα από τις εκδηλώσεις που στήνονται στα νησιά, σε μικρές και μεγάλες πόλεις απ' άκρη σ' άκρη στη χώρα, με μεράκι και εθελοντική δουλειά, τίθενται στο επίκεντρο επίκαιρα ζητήματα που απασχολούν το λαό και τη νεολαία, απευθύνεται κάλεσμα διεκδίκησης και αγώνα σε κάθε νέο και νέα που σήμερα προβληματίζεται για τα όσα αντιμετωπίζει στις σπουδές, στη δουλειά, στη ζωή του.

Παράλληλα, οι νέοι γνωρίζονται με πλευρές της 100χρονης Ιστορίας του ΚΚΕ και της 50χρονης δράσης της ΚΝΕ, μέσα από αφιερώματα, προβολές βίντεο, εκθέσεις, ιστορικούς περιπάτους κ.ά., ενώ σε πολλές περιπτώσεις το περιεχόμενο των εκδηλώσεων δίνει την ευκαιρία στους νέους να γνωριστούν με πλευρές της Ιστορίας του εργατικού - λαϊκού κινήματος στον τόπο τους, με τη συμβολή αγωνιστών της περιοχής. Ταυτόχρονα, προβάλλονται η καλλιτεχνική δημιουργία, το καλό βιβλίο, πραγματοποιούνται δεκάδες συναυλίες από ντόπιους δημιουργούς, νεανικά μουσικά σχήματα και γνωστούς καλλιτέχνες.

Στην Ικαρία

Με μεγάλη συμμετοχή πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 31 Ιούλη η προφεστιβαλική εκδήλωση στον Αγιο Κήρυκο στην Ικαρία, με τη συμμετοχή νεολαίας της περιοχής. Στην ομιλία της η Γεωργία Λαρδά, Γραμματέας του Τομεακού Συμβουλίου Ικαρίας της ΚΝΕ, αναφέρθηκε σύντομα στην Ιστορία του νησιού, που είναι δεμένη με την Ιστορία του Κόμματος και αποτελεί πολύτιμο εφόδιο και έμπνευση για τη νέα γενιά σήμερα.

Στην Ικαρία
Στην Ικαρία
Κάλεσε τη νεολαία να μην πέσει θύμα της προπαγάνδας της κυβέρνησης για τη «μεταμνημονιακή εποχή», αλλά αποφασιστικά να μπει στον αγώνα ενάντια στο σύστημα που δεν υπολογίζει την ανθρώπινη ζωή, τη θυσιάζει στο βωμό του κέρδους και της καπιταλιστικής ανάπτυξης, όπως επιβεβαιώθηκε τραγικά για ακόμη μια φορά στις πρόσφατες πυρκαγιές στην Αττική.

Στο Ρέθυμνο

Με επιτυχία ξεκίνησε το ταξίδι του Φεστιβάλ και στο νομό Ρεθύμνου, στο πάρκο της Επισκοπής, με τη συμμετοχή νεολαίας της περιοχής. Στο επίκεντρο της προφεστιβαλικής εκδήλωσης που έγινε στις 31 Ιούλη βρέθηκαν ζητήματα όπως το ποιος ωφελείται σήμερα από την ανάπτυξη του τουρισμού, οι ευθύνες για την βαθύτερη εμπλοκή της χώρας μας στα σχέδια των ιμπεριαλιστών, ο ρόλος της Χρυσής Αυγής. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, οι παρευρισκόμενοι παρακολούθησαν τη συζήτηση που οργανώθηκε από τα μέλη της ΚΝΕ, όπου παρουσιάστηκε η πρόταση του ΚΚΕ για μια ριζικά διαφορετική κοινωνία, για το σοσιαλισμό - κομμουνισμό.

Στη συνέχεια, οι μαθητές φτιάχνοντας ομάδες έπαιξαν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι ενάντια στον πόλεμο, με τίτλο «ΝΑΤΟ - ΕΕ, σας ξέρουμε καλά, για κέρδη και πετρέλαια σκοτώνετε παιδιά». Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού αναδείχθηκε ο ρόλος του ΝΑΤΟ και της ΕΕ, η εμπλοκή της Ελλάδας στους πολέμους, η στάση της κυβέρνησης, που αποδεικνύεται καθημερινά ο καλύτερος υπερασπιστής των συμφερόντων του ΝΑΤΟ στην περιοχή. Ιδιαίτερη εντύπωση έκαναν τα στοιχεία που αποδεικνύουν τη βαθύτερη εμπλοκή της χώρας στους πολέμους των ιμπεριαλιστών. Το παιχνίδι κατέληξε με το «Γερμανικό Εγχειρίδιο Πολέμου» του Μπ. Μπρεχτ, τονίζοντας την τελευταία στροφή: «Στρατηγέ, ο άνθρωπος είναι χρήσιμος πολύ. Ξέρει να πετάει. Ξέρει και να σκοτώνει. Μόνο που έχει ένα ελάττωμα, ξέρει να σκέφτεται».

Αθλητικά τουρνουά σε Χανιά και Ρόδο

Στη Ρόδο
Στη Ρόδο
Με συμμετοχή δεκάδων μαθητών ολοκληρώθηκε το διήμερο τουρνουά ποδοσφαίρου 5x5 που πραγματοποιήθηκε στην Παλαιόχωρα το Σαββατοκύριακο 28 - 29 Ιούλη, στο πλαίσιο των φεστιβαλικών εκδηλώσεων 100 χρόνια ΚΚΕ - 50 χρόνια ΚΝΕ στα Χανιά.

Με την ολοκλήρωση του τουρνουά οι μαθητές παρακολούθησαν βίντεο που έφτιαξαν μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου της Παλαιόχωρας, με θέμα την Ιστορία του τόπου, τους αγώνες του λαού της περιοχής ενάντια στο φασισμό, ενώ αναδείκνυε και το ρόλο που παίζουν διαχρονικά οι φασίστες. Εγινε επίσης συζήτηση για τα συμπεράσματα που μπορεί να αντλήσει ένας νέος σήμερα από τους αγώνες που έδωσε ο λαός μας ενάντια στο φασισμό και στο σύστημα που τον γεννά. Στο τέλος του τουρνουά έγινε απονομή επαίνων σε όλους τους μαθητές που συμμετείχαν.

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το 3ο τουρνουά μπάσκετ 3on3 της ΚΝΕ ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά, στο κλειστό γήπεδο Κρεμαστής της Ρόδου. Παράλληλα με το τουρνουά πραγματοποιήθηκε διαγωνισμός τριπόντων για τις ηλικίες 13 - 15 και 15 - 17 ετών.

Το «παρών» έδωσε το παράρτημα ΚΕΘΕΑ «Αριάδνη», Συμβουλευτικό Κέντρο Ρόδου, που διένειμε και σχετικό υλικό στους συμμετέχοντες, ενώ τις θέσεις της ΚΝΕ ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά ανέδειξε στην ομιλία εκ μέρους της ΤΟ Ρόδου της ΚΝΕ η Χρυσούλα Γιακαλή, τονίζοντας μεταξύ άλλων πως «ενάντια σε όσους θέλουν μια κοινωνία με ελεύθερα τα ναρκωτικά, το ΚΚΕ και η ΚΝΕ παλεύουν για μια κοινωνία ελεύθερη από ναρκωτικά. Πρωτοστατούμε στον αγώνα ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά, γιατί παλεύουμε ενάντια στον ίδιο τον καπιταλισμό και τους καταναγκασμούς που επιβάλλει στον άνθρωπο. Δίνουμε ιδιαίτερο αγώνα για την ενίσχυση των στεγνών προγραμμάτων απεξάρτησης, για την επανένταξη των χρηστών στην κοινωνική ζωή και την ολόπλευρη στήριξη κρατικών δομών πρόληψης - απεξάρτησης - κοινωνικής επανένταξης».

Στη Χαλκιδική

Με τη συμμετοχή πολλών μαθητών της περιοχής ολοκληρώθηκε η παρέμβαση της ΤΟ Χαλκιδικής της ΚΝΕ στη Νέα Φώκαια. Στην εκδήλωση με θέμα «Αθλητισμός και Φασισμός δεν πάνε μαζί» προβλήθηκε βίντεο σχετικό με τον περίφημο «αγώνα του θανάτου» στο κατεχόμενο από τους ναζί Κίεβο το 1942, που κατέληξε, έπειτα από νίκη σε ποδοσφαιρικό αγώνα απέναντι στους ναζί κατακτητές, στην εκτέλεση 15 Σοβιετικών ποδοσφαιριστών από την Ουκρανία, αφού τόλμησαν να αμφισβητήσουν με συγκεκριμένο τρόπο τους κατακτητές.

Παράλληλα, οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τις θέσεις της ΚΝΕ για τον αθλητισμό, αλλά και συζήτησαν για τη στάση που πρέπει να κρατήσει ένας νέος απέναντι στο φασισμό, που αποτελεί την άλλη όψη του ίδιου νομίσματος, του καπιταλισμού.

Στη Θάσο

Με επιτυχία ξεκίνησε την Πέμπτη 2 Αυγούστου το ταξίδι του Φεστιβάλ 100 χρόνια ΚΚΕ - 50 χρόνια ΚΝΕ στις Μαριές. Η εκδήλωση ξεκίνησε με χαιρετισμό της Μαρίας Χριστοδουλέα, μέλους του ΓΠ ΑΜΘ της ΚΝΕ, ενώ ακολούθησε ομιλία του Νίκου Χρυσάφη, μέλους της ΕΠ ΑΜΘ του ΚΚΕ.

Ξεχωριστή στιγμή της εκδήλωσης ήταν όταν ακούστηκαν τα ονόματα αγωνιστών από τις Μαριές και την υπόλοιπη Θάσο, μέλη και στελέχη του Κόμματος οι οποίοι αφιέρωσαν τη ζωή τους στον αγώνα και διώχθηκαν από το αστικό κράτος. Οπως τονίστηκε, δεκάδες καπνεργάτες από τη Θάσο πρωτοστάτησαν στους ηρωικούς καπνεργατικούς αγώνες, φυλακίστηκαν, δολοφονήθηκαν, όπως ο ΟΚΝίτης Γιάννης Ψαρόπουλος από την Καλλιράχη. Εγινε αναφορά και στη συμβολή μετέπειτα στην ΕΑΜική Εθνική Αντίσταση και στον ΔΣΕ, με τις ανταρτοομάδες του Αγαμέμνωνα, του καπετάν Στρυμόνα από τις Μαριές, που έδρασαν στο νησί αλλά και στην ηπειρωτική Ελλάδα. Σημειώθηκε επίσης πως δεκάδες στελέχη του ΚΚΕ ήταν από τη Θάσο, όπως ο Κώστας Φαρμάκης, ο Γιώργης Γεωργίου, ο Γιώργος Κορδέλης, ενώ εκατοντάδες Θάσιοι, για τη συμμετοχή τους στο λαϊκό κίνημα, για τη συμπόρευσή τους με το ΚΚΕ, κλείστηκαν στα μπουντρούμια του αστικού κράτους, εξορίστηκαν, εκτελέστηκαν.




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org