Πέμπτη 7 Μάη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΑΛΑΚΤΟΣ - ΤΡΟΦΙΜΩΝ - ΠΟΤΩΝ
Συνάντηση με τον ΣΕΒ για τις Συλλογικές Συμβάσεις

Με ανακοίνωσή της, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργατοτεχνιτών και Υπαλλήλων Γάλακτος - Τροφίμων - Ποτών απευθύνεται στους εργαζόμενους του κλάδου, ενόψει της συνάντησης που θα έχει την Τρίτη 12 Μάη με το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) για τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας (ΣΣΕ). Η συνάντηση ορίστηκε μετά το αίτημα της Ομοσπονδίας και αφού είχαν κατατεθεί τα σχέδια των ΣΣΕ για το 2015.

Η Ομοσπονδία υπενθυμίζει ότι οι τελευταίες ΣΣΕ υπογράφτηκαν το καλοκαίρι του 2009, ύστερα από μεγάλη κινητοποίηση του κλάδου. «Από τότε κύλησε "αρκετό νερό στο αυλάκι" και με τη βοήθεια των κυβερνήσεων, της ΕΕ, οι βιομήχανοι χτύπησαν ό,τι δικαιώματα είχε κατακτήσει η εργατική τάξη», σημειώνει η Ομοσπονδία και συνεχίζει:

Εκμεταλλεύτηκαν την καπιταλιστική κρίση στη χώρα μας, για να βάλουν χέρι στις ΣΣΕ, στα δικαιώματα που απορρέουν από αυτές, μείωσαν μισθούς, τσάκισαν εργασιακά δικαιώματα, πέταξαν εκατομμύρια εργαζόμενους στην ανεργία. Παράλληλα, οι κυβερνήσεις μείωσαν συντάξεις, αύξησαν τα φορολογικά βάρη για τους εργαζόμενους. Στρατηγικό σύμμαχο στο τσάκισμα των εργαζομένων είχαν και έχουν τον παλιό και νέο κυβερνητικό - εργοδοτικό συνδικαλισμό».

Στην ανακοίνωση, η Ομοσπονδία κάνει απολογισμό της δράσης που ανέπτυξε για το ζήτημα των Συμβάσεων τα προηγούμενα χρόνια, της προσπάθειας συντονισμού με άλλες κλαδικές Ομοσπονδίες.

Καταλήγοντας, σημειώνει για τη συνάντηση της ερχόμενης Τρίτης ότι «πηγαίνουμε για να υπογράψουμε νέες κλαδικές Συμβάσεις. Ξέρουμε ότι οι βιομήχανοι είναι ενωμένοι απέναντί μας, παρά το ότι έχουν μεταξύ τους πόλεμο. Η μάχη για τις ΣΣΕ είναι διαρκής, δύσκολη και θέλει επιμονή, μαχητικότητα και αποφασιστικότητα όλου του κλάδου. Σας καλούμε σε επαγρύπνηση και ετοιμότητα για αγώνα. Μόνο η αγωνιστική ενότητα μπορεί να κάμψει την αντίσταση που θα προβάλουν οι εργοδότες».

Οι εξελίξεις στο μέτωπο των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους δανειστές και η νέα αντιλαϊκή συμφωνία που δρομολογείται τροποποίησαν ένα μέρος της ύλης του τετρασέλιδου, στο οποίο συμπεριλήφθηκε σαν κεντρικό θέμα η ανακοίνωση που εξέδωσε το ΠΑΜΕ για την κοινή δήλωση Τσίπρα - Γιούνκερ. Τα υπόλοιπα θέματα του τετρασέλιδου, είναι τα εξής:

  • Ο «Ριζοσπάστης» συζητά με τους απεργούς στο Νεώριο της Σύρου.
  • Οι εξελίξεις στον κλάδο των ΤΑΞΙ και οι θέσεις του αντιμονοπωλιακού κινήματος των ΕΒΕ.
  • Ιστορικό: Η πανεργατική απεργία στις 23 Αυγούστου 1923 και το συλλαλητήριο στο Πασαλιμάνι. Εντεκα νεκροί, 100 τραυματίες, 500 συλληφθέντες!
  • Το πρόγραμμα της επόμενης αγωνιστικής του Τουρνουά Ποδοσφαίρου του ΠΑΜΕ.
ΠΑΝΕΡΓΑΤΙΚΟ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ
Να δοθεί οργανωμένη απάντηση στα σχέδια κυβέρνησης - δανειστών

Ανακοίνωση για την κοινή δήλωση Τσίπρα - Γιούνκερ

Από κινητοποίηση του ΠΑΜΕ για τις Συλλογικές Συμβάσεις
Από κινητοποίηση του ΠΑΜΕ για τις Συλλογικές Συμβάσεις
Σε ανακοίνωση για την κοινή δήλωση Τσίπρα - Γιούνκερ, το Πανεργατικό Αγωνιστικό Μέτωπο σημειώνει: «H κοινή δήλωση των Τσίπρα - Γιούνκερ για τα εργασιακά και το Ασφαλιστικό και η καταγραφή του περιεχόμενου της ως δείγμα προόδου σημαίνει ότι φτάνουμε ακόμα πιο κοντά σε νέα αντιλαϊκά - αντεργατικά μέτρα. Η κοινή δήλωση αποτελεί προάγγελο νέας συμφωνίας λαιμητόμου για το λαό, νέου "μνημονίου".

Οπως η "τρόικα" βαφτίστηκε "θεσμοί", έτσι και η κατακρεούργηση όσων εργατικών - λαϊκών δικαιωμάτων έχουν απομείνει στις εργασιακές σχέσεις και στο Ασφαλιστικό βαφτίζονται "μοντέρνο και αποτελεσματικό σύστημα συλλογικών διαπραγματεύσεων" και "εκσυγχρονισμός του συνταξιοδοτικού συστήματος".

Κανείς να μην ξεγελαστεί! Με την κοινή δήλωση ανακοίνωσαν τη νέα επέλαση που θα πατήσει ως συνέχεια πάνω στους νόμους που οικοδομήθηκε ο σφαγιασμός των εργασιακών - ασφαλιστικών δικαιωμάτων όλα τα προηγούμενα χρόνια. Αποδεικνύεται στην πράξη πως οι λεονταρισμοί της κυβέρνησης για τις δήθεν κόκκινες γραμμές είναι αέρας κοπανιστός!

Τα νέα προνόμια που θα πάρουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι για να προστατέψουν και να πολλαπλασιάσουν τα κέρδη τους σημαίνουν παγίωση και ενίσχυση του αντεργατικού πλαισίου.

Οι "κοινωνικοί διάλογοι" που στήνονται αυτήν την περίοδο έχουν στόχο από τη μία να παραπλανηθούν οι εργαζόμενοι και να αποσπαστεί η λαϊκή συγκατάθεση για νέα μέτρα και νέα μνημόνια και από την άλλη να κερδηθεί χρόνος ώστε κυβέρνηση και μεγαλοεργοδοσία να προχωρήσουν, χωρίς εμπόδια και αγώνες, στην υπογραφή της νέας συμφωνίας.

Να μην το επιτρέψουμε! Να απαντήσουμε συνολικά σε ΕΕ - ΔΝΤ - κυβέρνηση, στη μεγαλοεργοδοσία και στο νέο κυβερνητικό και εργοδοτικό συνδικαλισμό.

Τώρα είναι η ώρα να ακουστεί η φωνή μας δυνατά, μαχητικά! Με μαζική αγωνιστική απάντηση να σταματήσουμε το εμπόριο τρόμου που διαδέχεται το εμπόριο ελπίδας. Τα πέντε τελευταία χρόνια με τα ίδια ακριβώς διλήμματα και τους ίδιους εκβιασμούς έχουν χρεοκοπήσει το λαό.

Μόνο οι λαϊκοί - εργατικοί αγώνες με μαζικότητα και διάρκεια, πρώτα και κύρια στους κλάδους και στους τόπους δουλειάς, μπορούν να ανακόψουν την επίθεση.

Καλούμε την εργατική τάξη, τις συνδικαλιστικές οργανώσεις της να πάρουν αγωνιστικές αποφάσεις, να μην αποδεχτούν τη νέα συμφωνία - μνημόνιο, όπως κι αν την ονομάσουν. Αγώνας - ρήξη - ανατροπή. Ο δικός μας δρόμος χωρίς φτώχεια, ανεργία, μνημόνια».

Πλούσια δράση στο μέτωπο της Υγείας

Με πανελλαδική συγκέντρωση των υγειονομικών, παναττική συμμετοχή των νοσοκομειακών γιατρών και των συνταξιούχων όλων των ταμείων στο υπουργείο Υγείας στις 12:30 μ.μ., κλιμακώνεται στις 20 Μάη η αγωνιστική δράση για την υγεία. Τη μέρα εκείνη η ΠΟΕΔΗΝ έχει κηρύξει πανελλαδική απεργία, στην οποία συμμετέχει και η ΕΙΝΑΠ.

Ανάλογα κορυφώνεται και το πρόγραμμα Λαϊκών Επιτροπών από τη Δυτική Αθήνα, το Μενίδι και τη Φυλή, που προγραμματίζουν κινητοποίηση στις 14 Μάη, στις 7 μ.μ., στο υπουργείο Υγείας. Ομοίως, οι Λαϊκές Επιτροπές Πειραιά, Κερατσινίου - Δραπετσώνας, Κορυδαλλού, Νίκαιας - Ρέντη, Περάματος και Σαλαμίνας θα κάνουν στις 28 Μάη συλλαλητήριο για την Υγεία, στις 7 μ.μ., στο Περιβολάκι της Νίκαιας.

Σε σύσκεψη για την Υγεία καλεί η Λαϊκή Επιτροπή 5ου - 6ου Διαμερίσματος Αθήνας σήμερα, Τετάρτη, στις 7 μ.μ., στο Στέκι Εργαζομένων και Νεολαίας Πατησίων - Κυψέλης (Πατησίων 252, πλατεία Κολιάτσου).

Σύσκεψη για τις εξελίξεις στην Υγεία και τον προγραμματισμό δράσης διοργανώνουν οι Λαϊκές Επιτροπές Βορειοδυτικών Συνοικιών Θεσσαλονίκης και φορείς της περιοχής, σήμερα Πέμπτη 7 Μάη, στις 8 μ.μ., στο Πνευματικό Κέντρο Πολίχνης (Ελπίδος 33).

Η Ενωση Ιατρών Νοσοκομείων Αθηνών Πειραιώς (ΕΙΝΑΠ) αποφάσισε στάση εργασίας (10 π.μ. - 3 μ.μ.) για αύριο, Παρασκευή, και συμμετοχή στις κινητοποιήσεις διαμαρτυρίας στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (10.30 π.μ.) και στο υπουργείο Υγείας (12 μ.) που έχουν αποφασίσει συνελεύσεις νοσοκομείων.

Επίσης ο Σύλλογος Εργαζομένων του Νοσοκομείου «Ευαγγελισμός» (ΣΕΝΕ) αποφάσισε στάση εργασίας (8 π.μ. - 11 π.μ.) για όλο το προσωπικό για αύριο και συγκέντρωση στα Επείγοντα του νοσοκομείου, στις 9 π.μ. Στη συνέχεια θα γίνει πορεία και παράσταση διαμαρτυρίας στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

Οι εξελίξεις στον κλάδο των ΤΑΞΙ και οι θέσεις των δυνάμεων της ΠΑΣΕΒΕ

Τις οδηγίες και τους νόμους της απελευθέρωσης συμπληρώνει η δραστηριοποίηση πολυεθνικών που προσφέρουν υπηρεσίες μέσω διαδικτύου

Από παλιότερη κινητοποίηση των Επιτροπών Αγώνα της ΠΑΣΕΒΕ στα ΤΑΞΙ
Από παλιότερη κινητοποίηση των Επιτροπών Αγώνα της ΠΑΣΕΒΕ στα ΤΑΞΙ
Μια σειρά εξελίξεις στο χώρο των ΤΑΞΙ δημιουργούν τις προϋποθέσεις να επιδεινωθεί τα επόμενα χρόνια η θέση εργαζόμενων και αυτοαπασχολούμενων στον κλάδο, στο πλαίσιο της εφαρμογής των οδηγιών της ΕΕ για την απελευθέρωση, αλλά και των νόμων που ψηφίστηκαν για τη μεταφορά αυτών των οδηγιών στο ελληνικό Δίκαιο.

Τέτοιοι νόμοι είναι ο 4070/11 και ο 4093/13, που διατηρούνται ανέγγιχτοι από τη σημερινή κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ. Η απελευθέρωση, που ενισχύθηκε με τους συγκεκριμένους νόμους, αφορά κυρίως τις άδειες και την ιδιοκτησία, καθώς δίνεται το δικαίωμα σε φυσικά πρόσωπα και εταιρείες να έχουν στην κατοχή τους και να εκμεταλλεύονται όσα ΤΑΞΙ θέλουν.

Με τους ίδιους νόμους δημιουργήθηκαν δύο επιπλέον κατηγορίες ΤΑΞΙ με προμίσθωση, δηλαδή χωρίς ταξίμετρο (εννιαθέσια και πενταθέσια), όπως επίσης δόθηκε η δυνατότητα στις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων να πραγματοποιούν μεταφορές με οδηγό.

Ειδικά ο νόμος 4093/13, καθόριζε τον τρόπο συγκρότησης και τους όρους λειτουργίας των Ανωνύμων Εταιρειών που θα εκμεταλλεύονται τις υπηρεσίες ΤΑΞΙ.

Θυμίζουμε ότι στις συγκεκριμένες διατάξεις ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε «παρών», «βάζοντας πλάτη» στην τότε συγκυβέρνηση και στην ΕΕ να προχωρήσουν τη διαδικασία της απελευθέρωση. Σήμερα, αποδέχεται και υλοποιεί αυτήν την πολιτική, αξιοποιώντας και μηχανισμούς όπως ο ΟΟΣΑ, που έδινε τέτοιες κατευθύνσεις.

Κανένας εφησυχασμός

Οι κινητοποιήσεις του κλάδου είχαν οδηγήσει την κυβέρνηση σε μια σειρά υποχωρήσεις από τα αρχικά της σχέδια. Σ' αυτές τις κινητοποιήσεις, οι δυνάμεις της ΠΑΣΕΒΕ έπαιξαν σημαντικό ρόλο στο να βγουν συμπεράσματα για το ρόλο της ΕΕ, των κυβερνήσεων, την ανάγκη για συνολικότερη πάλη εναντίον τους, καθώς ανοίγουν νέα πεδία κερδοφορίας για τις μεγάλες εταιρείες, σε βάρος των αυτοαπασχολούμενων και των εργαζομένων του κλάδου.

Ωστόσο, η εντύπωση που κυριάρχησε τότε, με ευθύνη και της συνδικαλιστικής πλειοψηφίας, ότι ο κλάδος σώθηκε, αποδείχθηκε πέρα για πέρα λανθασμένη και επικίνδυνη, καθώς καλλιέργησε εφησυχασμό απέναντι στη νέα κατάσταση, που έχει ήδη διαμορφωθεί επί της ουσίας.

Ο εφησυχασμός ενισχύθηκε και από το γεγονός ότι, αν και στις τουριστικές περιοχές έχουν ήδη πάρει κομμάτι της δουλειάς οι εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, είναι σχετικά λίγα τα εννιαθέσια και πενταθέσια που έχουν κυκλοφορήσει. Το κυριότερο, δεν έχουν εμφανιστεί ακόμη εταιρείες που διαθέτουν στην κατοχή τους αυξημένο στόλο οχημάτων ταξί.

Οπως προκύπτει, όμως, η διαδικασία της συγκέντρωσης και της μονοπώλησης του κλάδου είναι σύνθετη και θέλει παρακολούθηση, καθώς, όπως λένε, καμιά φορά «ο διάολος κρύβεται στις λεπτομέρειες». Εξάλλου, το θεσμικό πλαίσιο είναι έτοιμο σε μεγάλο βαθμό και οι εργαζόμενοι/ αυτοαπασχολούμενοι του κλάδου πρέπει από τώρα να προετοιμάζονται να αντιμετωπίσουν τις εξελίξεις που δρομολογούνται σε βάρος τους.

Ηδη, λόγω της συνεχούς μείωσης του μεταφορικού έργου και του μεροκάματου, η κατάσταση των χιλιάδων αυτοαπασχολούμενων έχει χειροτερεύσει, τα χρέη έχουν διογκωθεί, ένας μεγάλος αριθμός δουλεύει σε κατάσταση χρεοκοπίας, δηλαδή εργάζεται χωρίς να πληρώνει ούτε τον ΟΑΕΕ ούτε εφορία και ΦΠΑ. Σε χειρότερη θέση βρίσκονται όσοι έχουν μισή άδεια όπως και οι οδηγοί «έστω και μια δυο κούρσες», που σχεδόν δεν βγάζουν μεροκάματο.

Νέα δεδομένα με τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών

Το νέο στοιχείο που προέκυψε τα τελευταία 2-3 χρόνια είναι η εμφάνιση μιας νέας δραστηριότητας από εταιρείες, που, μέσω διαδικτύου, μεσολαβούν έναντι αμοιβής (ιδιαίτερα χαμηλής προς το παρόν) μεταξύ ταξιτζή και πελάτη.

Μέχρι σήμερα, έχουν εμφανιστεί τέσσερις τέτοιες εταιρείες, που, με διάφορους τρόπους προσέλκυσης, προσπαθούν να εντάξουν στη δύναμή τους αυτοαπασχολούμενους στα ΤΑΞΙ. Ενα από τα δέλεαρ που χρησιμοποιούν είναι το χαμηλότερο κόστος συμμετοχής, σε σχέση με αυτό που προβλέπεται για τους συνεταιρισμούς, οι οποίοι, επιπλέον, «χρεώνουν» τον αυτοαπασχολούμενο είτε του δώσουν την ανάλογη δουλειά, είτε όχι.

Σημαντικός τρόπος προσέλκυσης, εκτός από την καταρχήν χαμηλή προμήθεια, είναι και η δωρεάν παροχή του τεχνικού εξοπλισμού (TABLET κ.λπ.). Η εξάπλωσή τους «πατάει» πάνω στην ανάγκη του αυτοαπασχολούμενου ταξιτζή να βρει μεροκάματο, που σήμερα είναι εξαιρετικά δύσκολο. Στην Ελλάδα, ήδη πάνω από 3.000 ταξιτζήδες έχουν συμβληθεί με κάποιες από αυτές τις εταιρείες.

Είναι φανερό ότι η δραστηριότητα αυτών των εταιρειών διαμορφώνει νέα δεδομένα. Εχοντας - προς το παρόν - τη δυνατότητα να κρατούν χαμηλά τις τιμές, φέρνουν σε πραγματικά δύσκολη θέση τους χιλιάδες αυτοαπασχολούμενους, που δεν μπορούν να τις ανταγωνιστούν, καθώς έχουν αυξημένο κόστος λειτουργίας (φόροι, πετρέλαια, κόστος συντήρησης αυτοκινήτου), ως αποτέλεσμα και των συνολικότερων πολιτικών που έχουν εφαρμοστεί αυτά τα χρόνια.

Ταυτόχρονα, και στο βαθμό που αυτή η διαδικασία θα γενικεύεται, κανείς δεν εγγυάται ότι και οι ταξιτζήδες που μετέχουν σε αυτές τις εταιρείες θα είναι κερδισμένοι, αφού δεν αποκλείεται η προμήθεια που δίνουν να αυξηθεί. Τελικός κερδισμένος θα είναι οι ίδιες οι εταιρείες, οι οποίες συγκεντρώνουν ήδη ένα αυξημένο κέρδος από αυτό που έως τώρα συμπλήρωνε το μεροκάματο των ταξιτζήδων, εδραιώνοντας όλο και περισσότερο τη θέση τους στην αγορά.

Η στάση της συνδικαλιστικής πλειοψηφίας

Ενδιαφέρον έχει και η στάση της Ομοσπονδίας και του σωματείου της Αθήνας (ΣΑΤΑ) των ιδιοκτητών ταξί στο συγκεκριμένο ζήτημα, καθώς είναι στην ίδια αποπροσανατολιστική και δημαγωγική κατεύθυνση που είχαν και στο ζήτημα της απελευθέρωσης.

Από τη μια καταδικάζουν τη δράση αυτών των εταιρειών, μέχρι που φτάνουν να απειλούν τους ταξιτζήδες ότι θα τους διαγράψουν από το σωματείο σε περίπτωση που θα συμβληθούν με τις εταιρείες. Από την άλλη, όμως, εμφανίστηκαν να εξαγγέλλουν μέχρι και τη δημιουργία ανάλογης εφαρμογής, με φορέα το ινστιτούτο που ανήκει στο ΣΑΤΑ, για να κάνουν την ίδια δουλειά.

Επιδιώκουν, δηλαδή, να πάρουν κι αυτοί ενεργά μέρος στη εκμετάλλευση των αυτοαπασχολούμενων του κλάδου, υιοθετώντας τις ίδιες πρακτικές, έστω κι αν λένε ότι θα το κάνουν με «καλύτερους όρους».

Η στάση τους εξακολουθεί να είναι επικίνδυνη και πρέπει να απορριφθεί. Επί της ουσίας, δεν ασχολούνται με τις συνέπειες που υπάρχουν για τους ίδιους τους αυτοαπασχολούμενους στον κλάδο, τόσο από την απελευθέρωση, όσο και γενικά.

Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο ότι για τα τόσα προβλήματα των αυτοαπασχολούμενων ταξιτζήδων (π.χ. για τα χρέη) τηρούν σιγή ιχθύος όλο αυτό το διάστημα, ενώ και τώρα, μπροστά στις νέες εξελίξεις, φέρνουν σε σύγκρουση τους αυτοαπασχολούμενους μεταξύ τους, αποπροσανατολίζοντάς τους από τα πραγματικά οξυμένα προβλήματα και τους ενόχους που τα δημιούργησαν.

Να δυναμώσει η πάλη με αντιμονοπωλιακά αιτήματα

Οι Επιτροπές Αγώνα ΤΑΞΙ της ΠΑΣΕΒΕ συζητάνε το θέμα με τους αυτοαπασχολούμενους ταξιτζήδες, συνδέοντας τις εξελίξεις με την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης, της απελευθέρωσης της αγοράς και της προσπάθειας εισόδου επιχειρηματικών σχημάτων στον κλάδο.

Αναδεικνύουν, επίσης, στις παρεμβάσεις τους ότι δεν υπάρχει «καλή» και «κακή» απελευθέρωση, όπως ισχυρίζονται οι συμβιβασμένοι συνδικαλιστές. Αναδεικνύουν ότι ο δρόμος της σύγκρουσης, της ανατροπής αυτής της πολιτικής είναι αναπόφευκτος για τους αυτοαπασχολούμενους, καθώς σε αυτόν το δρόμο ανάπτυξης κερδισμένα είναι μόνο τα μονοπώλια, οι μεγάλες επιχειρήσεις, όπως φαίνεται και από την πείρα τους.

Καλούν τους συναδέλφους να βγάλουν συμπεράσματα για τους φίλους τους και τους εχθρούς τους, να παλέψουν για την ενίσχυση της λαϊκής πάλης συνολικά, για την ενδυνάμωση της λαϊκής συμμαχίας.

Αυτό που έχει σημασία, είναι να εξηγηθεί σε αυτούς που για λόγους οικονομικής επιβίωσης επιλέγουν τη σύμβαση με αυτές τις εταιρείες ότι τους εκμεταλλεύονται. Οτι τα κέρδη τους είναι πρόσκαιρα και ότι στο τέλος θα ζημιωθούν και οι ίδιοι, όπως και όλοι οι αυτοαπασχολούμενοι.

Αλλά να εξηγηθεί και στους υπόλοιπους ότι κοινός εχθρός είναι τα μονοπώλια και το κράτος τους, η ΕΕ και τα κόμματα που δουλεύουν ακούραστα για την κερδοφορία των επιχειρήσεων, σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων και φυσικά των ίδιων. Αυτοί ευθύνονται για τις δυσκολίες που συνεχώς μεγαλώνουν, όχι οι συνάδελφοί τους και δεν είναι τυχαίο ότι και η νέα συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ κινείται στον ίδιο δρόμο με τις προηγούμενες.

Κατά τον ίδιο τρόπο, οι αντιμονοπωλιακές δυνάμεις καταγγέλλουν την πρακτική της καταδίκης των συναδέλφων, πολύ περισσότερο τις απειλές και τις διαγραφές από το σωματείο όσων κάνουν σύμβαση με αυτές τις εταιρείες.

Δηλώνουν, επίσης, αντίθετες στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δράσης από το συνδικαλιστικό κίνημα και καταγγέλλουν τις σχετικές μεθοδεύσεις από την πλευρά του ΣΑΤΑ, που ετοιμάζεται να κάνει «business» στην πλάτη των συναδέλφων.

Πρόσφατα, οι δυνάμεις της ΠΑΣΕΒΕ στα ΤΑΞΙ οργάνωσαν παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο, προβάλλοντας το πλαίσιο αιτημάτων του αντιμονοπωλιακού κινήματος, με βασικό την κατάργηση των νόμων 4070 και 4093, αλλά και των νόμων της λεγόμενης απελευθέρωσης επαγγελμάτων και υπηρεσιών, οι οποίοι θεσμοθετούν την ασυδοσία των εταιρειών «RENT A CAR» και των τουριστικών γραφείων σε βάρος των αυτοαπασχολούμενων και εργαζομένων στα ΤΑΞΙ.

Αυτές οι κινητοποιήσεις θα συνεχιστούν και πρέπει να συνδεθούν και με την πάλη για όλα τα φλέγοντα ζητήματα, μαζί με όλους τους αυτοαπασχολούμενους του μεροκάματου, μαζί με τα εργαζόμενα λαϊκά στρώματα που βρίσκονται στην ίδια κατάσταση.

Ταυτόχρονα, οι Επιτροπές Αγώνα της ΠΑΣΕΒΕ οργανώνουν την πάλη τους για τη διεκδίκηση μέτρων άμεσης ανακούφισης από τα πραγματικά οξυμένα προβλήματα που ταλανίζουν τους αυτοαπασχολούμενους και στα ΤΑΞΙ. Συνδέουν τα αιτήματα κατά της απελευθέρωσης με ένα πλαίσιο διεκδικήσεων που έχουν στόχο τη δραστική μείωση του κόστους λειτουργίας του ΤΑΞΙ, με μείωση της φορολογίας, μείωση των εισφορών στον ΟΑΕΕ, μείωση των φόρων στα καύσιμα, μείωση των πανάκριβων ασφαλίστρων και του κόστους συντήρησης.

Μόνο ένα τέτοιο συνολικό πακέτο μέτρων θα μπορούσε να ανακουφίσει και να κρατήσει στη δουλειά τους χιλιάδες καταχρεωμένους αυτοαπασχολούμενους στα ΤΑΞΙ. Σε αυτήν την κατεύθυνση, καλούν για τη μαζικοποίηση των γραμμών της ΠΑΣΕΒΕ, για την ενίσχυση της πάλης, ξεκινώντας άμεσα από τις κινητοποιήσεις στις 10 Ιούνη για το φορολογικό και τα χρέη.

Ημερίδα για το Ασφαλιστικό

Ημερίδα, με θέμα «Οι εξελίξεις στο κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα και οι θέσεις του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος», οργανώνει το ΠΑΜΕ το Σάββατο 23 Μάη, στον κινηματογράφο «Αλκυονίς» (Ιουλιανού 42 - 46, πλ. Βικτωρίας). Η ημερίδα αποτελεί μέρος της προσπάθειας του ΠΑΜΕ για οργάνωση των εργαζομένων, στο φόντο των αρνητικών εξελίξεων στο πεδίο της Κοινωνικής Ασφάλισης, με την αφαίμαξη αποθεματικών και ταμειακών διαθέσιμων από την κυβέρνηση.

Σύσκεψη του ΠΑΜΕ στις 11 Μάη

Πλατιά σύσκεψη οργανώνει τη Δευτέρα, 11 Μάη, στις 7 μ.μ. στο Εργατικό Κέντρο Πειραιά, η Γραμματεία Αττικής του ΠΑΜΕ. Σε ανακοίνωσή της καλεί να συμμετάσχουν σωματεία και συνδικαλιστές «ώστε να γίνει συζήτηση για το χαρακτήρα των εξελίξεων και τα μέτρα που φέρνει η κυβέρνηση, να οργανωθεί η πάλη και η αντίσταση απέναντι στη νέα αντεργατική επίθεση».

Αρχαιρεσίες και Γενικές Συνελεύσεις
  • Συνεχίζονται οι αρχαιρεσίες στο Σύλλογο Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας. Οι εμποροϋπάλληλοι ψηφίζουν κάθε μέρα, μέχρι και την Κυριακή 17 Μάη, από τις 11 π.μ. έως τις 7 μ.μ., στα γραφεία του Συλλόγου (Αγίας Φιλοθέης 5Β), με βιβλιάριο ασθενείας και αστυνομική ταυτότητα.
  • Την Τρίτη, 12 Μάη, ξεκινούν οι εκλογές στο Σωματείο Χαρτεργατών. Από τις 12 μέχρι τις 16 Μάη, κάλπη θα στηθεί σε εργοστάσια του κλάδου, ενώ την Κυριακή, 17 Μάη, οι χαρτεργάτες μπορούν να ψηφίσουν από τις 10 π.μ. έως τις 7 μ.μ., στα γραφεία του Σωματείου της «ΣΟΦΤΕΞ» (Χαρτεργατών 3, Βοτανικός).
  • Σε εκλογοαπολογιστική Γενική Συνέλευση προχωρά το Σωματείο Εργαζομένων στα Ιδρύματα Υγείας Ιδιωτικού Δικαίου και ΝΠΙΔ Αχαΐας, την Τετάρτη 13 Μάη, στις 7 μ.μ., στην αίθουσα του Μεγάρου Λόγου και Τέχνης (πλατεία Γεωργίου, 2ος όροφος).
  • Ο Σύλλογος Ιδιωτικών Υπαλλήλων νομού Σάμου προχωρά σε ετήσια γενική συνέλευση τη Δευτέρα 18 Μάη, στις 7 μ.μ., στο Εργατικό Κέντρο.
ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΝΕΩΡΙΟΥ ΣΥΡΟΥ
Οι εργαζόμενοι συμπληρώνουν 18 μέρες απεργίας

Παραμένουν απλήρωτοι από τις αρχές του χρόνου. Λυτούς και δεμένους επιστρατεύει η εργοδοσία για να υπονομεύσει τον αγώνα τους

Οι εγκαταστάσεις του Ναυπηγείου στο Νεώριο της Σύρου
Οι εγκαταστάσεις του Ναυπηγείου στο Νεώριο της Σύρου
Σε κινητοποιήσεις βρίσκονται από τα μέσα Απρίλη οι περίπου 300 εργαζόμενοι στο ναυπηγείο, στο Νεώριο της Σύρου, καθώς είναι τέσσερις μήνες απλήρωτοι. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι δεν έχουν πληρωθεί για το 2015. Με αφορμή το δίκαιο αγώνα τους, ο «Ριζοσπάστης» μίλησε με εκπροσώπους της διοίκησης του Σωματείου για την κατάσταση που επικρατεί στο ναυπηγείο.

Για την ιστορία, θυμίζουμε ότι το Σεπτέμβρη του 1994, η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, ολοκληρώνοντας αυτό που ξεκίνησε η προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ, πούλησε στον όμιλο Ταβουλάρη τα ναυπηγεία στο Νεώριο της Σύρου.

Στον ίδιο όμιλο πουλήθηκαν, τρία χρόνια αργότερα, και τα ναυπηγεία Ελευσίνας. Στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας η επιχείρηση μπήκε στο χρηματιστήριο. Την εποχή εκείνη, λειτουργούσε με 700 εργαζόμενους. Σήμερα, λειτουργεί με 170 μόνιμους και γύρω στους 100 έκτακτους.

Σχετικά με τις συνθήκες εργασίας, το Σωματείο αναφέρει ότι η ίδια η φύση της δουλειάς είναι δύσκολη, ενώ τα εργαλεία είναι παλιά. Καταγγέλλει ότι οι συνθήκες υγιεινής είναι πρακτικά ανύπαρκτες, ενώ με το ζόρι τους χορηγούνται μέσα ατομικής προστασίας, φόρμες και παπούτσια.

Οι δουλειές πάνε καλά μόνο για το αφεντικό

Παρά τη συνολική υποχώρηση του κλάδου της Ναυπηγοεπισκευής, οι δουλειές φαίνεται πως πάνε καλά για την εργοδοσία, όχι όμως και για τους εργαζόμενους, όπως φανερώνει η απληρωσιά τους. Οι συνδικαλιστές ισχυρίζονται ότι από τον τζίρο που έκανε το Ναυπηγείο το 2014, η μισθοδοσία τους αντιστοιχεί μόλις στο 0,02%. Επίσης, για φέτος, μόνο τους τρεις πρώτους μήνες έχουν ήδη μπει για επισκευή 27 πλοία, όταν όλο το 2014 είχαν μπει 60 πλοία.

Από την άλλη, πριν από μερικούς μήνες, η εργοδοσία απέλυσε τρεις εργαζόμενους που είχαν κάνει επίσχεση εργασίας. Οι κινητοποιήσεις που γίνονται τώρα είναι γιατί η εργοδοσία χρωστά τις αποδοχές τεσσάρων μηνών, τις υπερωρίες και μια συμβατική υποχρέωση που είχε αναλάβει από το 2002 να δίνει κάθε χρόνο ένα ποσό 400 χιλιάδες ευρώ, που μοιραζόταν στο σύνολο των εργαζομένων.

Σήμερα, από το ποσό αυτό αναλογούν περίπου 120 ευρώ το μήνα για κάθε εργαζόμενο. Την υποχρέωση αυτή ανέλαβε η εταιρεία με αντάλλαγμα να απαλειφθεί ο όρος που προέβλεπε τη συμμετοχή των εργαζομένων μέχρι ενός ποσοστού στα κέρδη της επιχείρησης. Μέχρι και το 2013, η εργοδοσία κατέβαλλε κανονικά τα συμφωνηθέντα, αλλά από τότε δίνεται ένα μέρος του κάθε φορά.

Μετά το Πάσχα, το σωματείο είχε τρεις συναντήσεις με την εργοδοσία, η οποία έλεγε ότι δεν υπάρχουν χρήματα για τους μισθούς, γιατί έχει να πληρώσει τη δόση του ΙΚΑ και άλλα έξοδα μέχρι το τέλος του Απρίλη. «Μόνο αν περισσέψει κάτι θα μας έδινε», λένε χαρακτηριστικά οι συνδικαλιστές.

Τρικλοποδιές με κάθε τρόπο

Η απεργία ξεκίνησε στις 20 Απρίλη και συνεχίζεται μέχρι και σήμερα. Την περασμένη Δευτέρα και Τρίτη, εκπρόσωποι του Σωματείου συναντήθηκαν, παρουσία και της εργοδοσίας, με τους υπουργούς Παραγωγικής Ανασυγκρότησης και Εργασίας, χωρίς να προκύψει κάποιο αποτέλεσμα, πέρα από υποσχέσεις. Παράλληλα, η εργοδοσία δεν ανέλαβε καμιά δέσμευση για την καταβολή των δεδουλευμένων.

Την πρώτη μέρα της απεργίας η εργοδοσία κατέθεσε ασφαλιστικά μέτρα κατά του Σωματείου και κατά του προέδρου του Σωματείου, ζητώντας να χαρακτηριστεί παράνομη και καταχρηστική. Ενας από τους λόγους που επικαλέστηκε είναι ότι οι οικονομικές απαιτήσεις των εργαζομένων είναι παράλογες.

Το δικαστήριο έκρινε τελικά ότι η απεργία είναι νόμιμη, αλλά η εργοδοσία την άλλη κιόλας μέρα έκανε έφεση και στις 25 Απρίλη ζήτησε από τον εισαγγελέα να συλλάβει τους απεργούς σαν καταληψίες! Ομως και η έφεση βγήκε υπέρ των εργαζομένων.

Στις 10 Απρίλη, πριν ξεκινήσει η απεργία, με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των εργαζομένων, έξι μέλη του ΔΣ του Σωματείου παραιτήθηκαν και πρόσφατα παραιτήθηκαν άλλοι τρεις. Η εκτίμηση είναι ότι η κίνηση αυτή στόχο είχε να διαλύσει το Σωματείο, κάτι που δεν έγινε. Μετά τις αναπληρώσεις, το ΔΣ του Σωματείου λειτουργεί σήμερα με επτά μέλη.

Με τη δύναμη της αλληλεγγύης

Στον αγώνα τους, οι εργαζόμενοι δεν είναι μόνοι τους. Εχουν τη στήριξη των κατοίκων του νησιού. Η Γραμματεία Σύρου του ΠΑΜΕ, από την πρώτη μέρα, βρέθηκε δίπλα τους έχοντας καθημερινή παρουσία και επαφή με τους απεργούς. Με ανακοινώσεις, ενημέρωσε για τον αγώνα τους, ενώ συνέβαλε ώστε η Πρωτομαγιάτικη απεργιακή συγκέντρωση να γίνει στην πύλη του ναυπηγείου.

Στοιχεία για την ανεργία το Φλεβάρη

Στοιχεία για την ανεργία το Φλεβάρη του 2015 δημοσίευσε χτες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ). Σύμφωνα με αυτά, το ποσοστό της ανεργίας ανήλθε σε 25,4% έναντι 27,2% το Φλεβάρη του 2014 και 25,6% το Γενάρη του 2015. Οι απασχολούμενοι υπολογίζονται σε 3.549.166, οι άνεργοι σε 1.205.857, ενώ ο μη οικονομικά ενεργός πληθυσμός σε 3.347.358 άτομα. Η ανεργία υπολογίζεται σε 22,4% στους άντρες και 29,1% στις γυναίκες. Οσον αφορά τις ηλικιακές ομάδες, σε 50,1% υπολογίζεται η ανεργία στους νέους 15 - 24 ετών, ενώ φτάνει το 31,3% στις ηλικίες 25 - 34 ετών. Το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας καταγράφεται σε Θεσσαλία - Στερεά Ελλάδα (26,9%), Αττική και Ηπειρο - Δυτική Μακεδονία (26,3%), ενώ ακολουθούν Μακεδονία - Θράκη (25,9%) και Πελοπόννησος, Δυτική Ελλάδα και Ιόνια (25,6%).

Απεργία σήμερα στα Λιμάνια

Απεργούν σήμερα Πέμπτη οι εργαζόμενοι σε όλα τα λιμάνια της χώρας, αντιδρώντας στην προωθούμενη ιδιωτικοποίηση που συνεχίζει η νέα συγκυβέρνηση, αρχίζοντας από τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Στον Πειραιά, οι εργαζόμενοι θα συγκεντρωθούν στις 10.30 το πρωί στην πλατεία Καραϊσκάκη και θα κάνουν πορεία στο υπουργείο Ναυτιλίας. Κάλεσμα συμμετοχής με το πλαίσιό της απευθύνει η παράταξη «Δημοκρατική Ενότητα Λιμανιών». Στη Θεσσαλονίκη, Σύλλογοι και Σωματεία Εργαζομένων στο Λιμάνι, οργανώνουν απεργιακή συγκέντρωση στις 10 το πρωί, στον επιβατικό σταθμό και πορεία προς το Λευκό Πύργο και το ΥΜΑΘ.

Πανελλαδική δράση των ΕΒΕ στις 10 Ιούνη

Μέρα πανελλαδικής δράσης ενάντια στην πολιτική που τσακίζει τους μικρούς αυτοαπασχολούμενους και εμπόρους, κηρύσσει τη 10η Ιούνη η ΠΑΣΕΒΕ και καλεί τις Ομοσπονδίες και τους Συλλόγους των ΕΒΕ να συζητήσουν και να αποφασίσουν πολύμορφες πρωτοβουλίες για εκείνη τη μέρα, με αιχμή το Φορολογικό και τα χρέη.

Σε ανακοίνωσή της, η ΠΑΣΕΒΕ καταγγέλλει τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ που συνεχίζει τη φοροληστεία των προηγούμενων κυβερνήσεων, με 26% φόρο από το πρώτο ευρώ, με τη συνέχιση του καθεστώτος της προκαταβολής φόρου 55%, με το φόρο επιτηδεύματος και τον ΕΝΦΙΑ.

23 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1923
Η αιματηρή καταστολή της απεργίας στο Πασαλιμάνι

Μια από τις πιο σημαντικές στιγμές της ταξικής πάλης στην Ελλάδα, στις αρχές του 20ού αιώνα

Τα φύλλα του «Ριζοσπάστη» στις 22 και 23 Αυγούστου 1923, όπου περιγράφονται τα γεγονότα των ημερών
Τα φύλλα του «Ριζοσπάστη» στις 22 και 23 Αυγούστου 1923, όπου περιγράφονται τα γεγονότα των ημερών
Μια από τις σημαντικότερες στιγμές του εργατικού κινήματος στην Ελλάδα, τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα, είναι η μεγάλη απεργία που έγινε στις 23 Αυγούστου του 1923.

Το απεργιακό συλλαλητήριο στο Πασαλιμάνι, χτυπήθηκε με λύσσα από την «Επαναστατική Κυβέρνηση» των Πλαστήρα - Γονατά, για λογαριασμό της αστικής τάξης. Η βίαιη καταστολή άφησε πίσω της 11 νεκρούς (ανάμεσά τους τέσσερις γυναίκες και έναν 12χρονο μαθητή), 100 τραυματίες, ενώ οι συλλήψεις έφτασαν τις 500.

Η πολιτική κατάσταση της εποχής καθοριζόταν από την ήττα στο Μικρασιατικό πόλεμο. Υπουργός Οικονομικών της κυβέρνησης και υπεύθυνος για τα ζητήματα της εργατικής πολιτικής, ήταν ο μεγαλοβιομήχανος Ανδρέας Χατζηκυριάκος.

Οι καπιταλιστές της εποχής έβλεπαν τη ροή χιλιάδων εξαθλιωμένων προσφύγων σαν μια πρώτης τάξης ευκαιρία να κλιμακώσουν την επίθεση στο προλεταριάτο και να μειώσουν έως και 50% το μεροκάματο. Να πάρουν, δηλαδή, πίσω τις αυξήσεις των ημερομισθίων που είχαν αποσπάσει οι εργάτες τέσσερα χρόνια πριν, μετά την πρώτη επιτυχημένη πανελλαδική απεργία της ΓΣΕΕ.

Σκληρή ταξική αναμέτρηση

Το «νήμα» αυτής της μεγάλης απεργίας πάει πίσω στην Πρωτομαγιά του 1923, που γιορτάστηκε στον Αγιο Γιάννη Ρέντη από το Εργατικό Κέντρο Πειραιά (40 σωματεία) και από 20 σωματεία της Αθήνας.

Βασικά αιτήματα του Πρωτομαγιάτικου γιορτασμού, ήταν η αύξηση με βάση τη μεταλλική δραχμή, η εφαρμογή του 8ωρου και η δημιουργία Γραφείων Ευρέσεως Εργασίας.

Είκοσι μέρες μετά, η κυβέρνηση απάντησε στη ΓΣΕΕ και στα Εργατικά Κέντρα Πειραιά και Αθήνας ότι δεν πρόκειται να ικανοποιήσει κανένα από τα αιτήματά τους. Ταυτόχρονα, απολύθηκαν εκατοντάδες εργαζόμενοι από τα εργοστάσια λιπασμάτων και τα υαλουργεία.

Στις αρχές Ιούνη, οι καπιταλιστές κλιμακώνουν την επίθεση στους εργάτες. Πολλές επιχειρήσεις έκλεισαν, εκβιάζοντας για μείωση των ημερομισθίων, οι μαζικές απολύσεις συνεχίζονταν, ενώ οι σιδηροβιομήχανοι μείωσαν τα μεροκάματα κατά 30%.

Μπροστά σ' αυτές τις εξελίξεις, η ΓΣΕΕ διοργάνωσε στις 9 Ιούνη κοινή σύσκεψη με το Εργατικό Κέντρο Πειραιά, όπου αποφασίστηκε να γίνει δεκτή η μείωση των ημερομισθίων, με τον όρο το κράτος να μειώσει τις τιμές των ειδών μονοπωλίου και του ψωμιού.

Στις 21 Ιούνη συνήλθε κοινή επιτροπή εργαζομένων και κράτους για το ζήτημα της ανεργίας. Οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης ζήτησαν μείωση των ημερομισθίων 25% - 30%. Οι ναυτεργάτες ξεκαθάρισαν πως δεν πρόκειται να δεχτούν τέτοιες μειώσεις και προειδοποίησαν για απεργιακούς αγώνες. Για να τους εκφοβίσει, η κυβέρνηση τους απείλησε με επιστράτευση.

«Φουντώνει» η σπίθα

Μια σειρά εργατικές κινητοποιήσεις ξεσπούν από τις αρχές του Ιούλη. Οι εργάτες του Λαυρίου απεργούν, με αίτημα το 8ωρο και την αύξηση των ημερομισθίων. Το ίδιο και οι ράπτες, οι οποίοι, στο πλαίσιο της κινητοποίησής τους έραβαν μόνο σακάκια και γιλέκα, όχι παντελόνια.

Η κυβέρνηση σκληραίνει τη στάση της και στις 4 Ιούλη απαντά με αναστολή του νόμου 2112, που απαγόρευε τις μαζικές απολύσεις. Η σπίθα, όμως, αντί να σβήνει, φουντώνει κι άλλο.

Στις 9 Αυγούστου, οι μυλεργάτες του Πειραιά πυροδοτούν τη γενική απεργία, απαιτώντας από τους αλευροβιομήχανους να μην ισχύσει η μείωση 35% στα εισοδήματά τους, να πληρωθούν τα περικομμένα ημερομίσθια, να επαναπροσληφθούν οι απολυμένοι συνάδελφοί τους και να αποζημιωθούν οι τυχόν μη επανερχόμενοι.

Η απεργία γρήγορα επεκτείνεται. Η Ομοσπονδία και τα Σωματεία του Επισιτισμού στις υπόλοιπες πόλεις, κηρύσσουν απεργία. Το Εργατικό Κέντρο Πειραιά και η ΓΣΕΕ καλούν να εκφραστεί και με υλικά μέσα η συμπαράσταση στους απεργούς.

Στις 17 Αυγούστου η σκυτάλη της απεργίας περνάει στους ναυτεργάτες. Το λιμάνι παραλύει. Είκοσι πλοία δεν καταφέρνουν να αποπλεύσουν και το ίδιο απόγευμα στην απεργία μπαίνουν και οι φορτοεκφορτωτές.

Την επομένη, 18 Αυγούστου, από πόλη σε πόλη, η απεργία άρχισε να απλώνεται σε όλη τη χώρα και την Κυριακή, 19 Αυγούστου, έγινε στην Αθήνα συγκέντρωση στο θέατρο «Αλάμπρα». Παντού στους δρόμους κυκλοφορούσαν ομάδες αστυνομικών. Μάλιστα, οι περίπολοι στον Πειραιά έπιασαν ναυτεργάτες και τους μετέφεραν με τη βία στα πλοία.

Κηρύσσεται γενική απεργία

Στις 19 Αυγούστου, συνελήφθησαν μέλη της διοίκησης της Ναυτεργατικής Ομοσπονδίας. Μ' αυτήν την αφορμή, η διοίκηση του Εργατικού Κέντρου Πειραιά αποφάσισε πανεργατική απεργία και παρέπεμψε την κήρυξή της στη ΓΣΕΕ.

Το απεργιακό κύμα συνεχίζει να φουντώνει. Στις 20 Αυγούστου κατέβηκαν σε απεργία οι ηλεκτροτεχνίτες, οι σιδηροδρομικοί του Ηλεκτρικού, οι τροχιοδρομικοί, οι καπνεργάτες, οι εργάτες Τύπου, οι εργάτες του Τελωνείου. Για να αντιμετωπίσει την κατάσταση, η κυβέρνηση κάλεσε απεργοσπάστες απ' το στρατό και την αστυνομία.

Οι συλλήψεις πέφτουν βροχή. Ολα τα αστυνομικά τμήματα και οι φυλακές γεμίζουν με απεργούς. Περίπολοι του Πολεμικού Ναυτικού συνέλαβαν περίπου 200 ναυτοθερμαστές για να τους βάλουν να δουλέψουν με το ζόρι. Τα πληρώματα των πλοίων με ξένη σημαία που κατέπλεαν στον Πειραιά δήλωναν συμπαράσταση στους απεργούς.

Η κυβέρνηση επεκτείνει τα μέτρα καταστολής και αποφασίζει τη διάλυση των αναγνωρισμένων εργατικών σωματείων. Η ΓΣΕΕ απάντησε με διεύρυνση των απεργιών σ' ολόκληρη τη χώρα, ενώ στον Πειραιά έγινε σύσκεψη του Εργατικού Κέντρου, της Ναυτικής Ομοσπονδίας και των Ομοσπονδιών Σιδηροδρομικών, Ηλεκτροκινήσεως, Επισιτισμού και της ΓΣΕΕ.

Τα κύρια αιτήματα της απεργίας ήταν: Σταθεροποίηση των ημερομισθίων με βάση τον τιμάριθμο. Μέτρα κατά της ακρίβειας και της αισχροκέρδειας. Απόλυση κρατούμενων απεργών. Κατάργηση της λογοκρισίας επί των εργατικών ζητημάτων. Απαγόρευση της εξαγωγής ανεπεξέργαστων καπνών και άλλα. Απ' όλη την Ελλάδα έφταναν στη ΓΣΕΕ τηλεγραφήματα για συμμετοχή στην απεργία.

Οργιο καταστολής

Στις 21 Αυγούστου δεν κυκλοφόρησαν οι εφημερίδες. Σε επιτροπή εργατών, ο Πλαστήρας δήλωσε πως δε δέχεται καμιά συζήτηση με απεργούς και την ίδια ώρα ο Πειραιάς μπλοκάρονταν με στρατό και μηχανοκίνητα, ενώ κατάσχονταν τα αρχεία των εργατικών σωματείων.

Ομάδες εργατών κυνηγιούνται στους δρόμους των συνοικιών του Πειραιά απ' τις αστυνομικές περιπόλους. Σκορπάνε και ξανασμίγουν σε μικρότερες ομάδες, προσπαθώντας να συγκεντρωθούν στην πλατεία του Δημοτικού Θεάτρου. Οι ναυτεργάτες έχουν ορίσει συγκέντρωση στα γραφεία της Ναυτικής Ομοσπονδίας.

Αποσπάσματα του Α' Σώματος Στρατού παίρνουν θέσεις μάχης. Βγαίνουν στους δρόμους τανκς. Αντλίες νερού της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας πιάνουν δουλειά σε βάρος των εργατών. Από κάπου ακούγεται να κροταλίζει ένα πολυβόλο.

Στις 22 Αυγούστου οι απεργοί σπάζουν τις στρατιωτικές ζώνες και ξεχύνονται στο Πασαλιμάνι. «Κάτω η κυβέρνηση των εργοδοτών!», «Αφοπλίστε τους τρομοκράτες!» είναι μερικά από τα συνθήματα που ακούγονται ανάμεσα στις ριπές των όπλων. Τρεις εργάτες πέφτουν νεκροί.

Στις 23 Αυγούστου, στην πλατεία του Πασαλιμανιού, πραγματοποιείται μεγάλη πανεργατική συγκέντρωση από τη ΓΣΕΕ και το Εργατικό Κέντρο Πειραιά. Η κυβέρνηση δίνει εντολή να χτυπηθούν οι απεργοί. Στρατός και αστυνομία επιτίθενται με σφοδρότητα στους συγκεντρωμένους. Απολογισμός: 11 νεκροί εργάτες, 100 τραυματίες, 500 περίπου συλληφθέντες.

Στις 24 Αυγούστου τα τανκς βρίσκονται στους δρόμους και έχει απαγορευτεί η κυκλοφορία. Ολα είναι βυθισμένα στο πένθος και στην πνιγμένη οργή. Μετά τα αιματηρά γεγονότα, η απεργία λύθηκε. Είχε ήδη όμως καταγραφεί στη συνείδηση της εργατικής τάξης σαν μια βαριά παρακαταθήκη για τους ταξικούς αγώνες που ακολούθησαν...

Συνεχίζεται την Κυριακή το Εργατικό Τουρνουά ποδοσφαίρου

Με τους αγώνες για τη β' φάση της διοργάνωσης συνεχίζεται την ερχόμενη Κυριακή, 10 Μάη, το Εργατικό Τουρνουά ποδοσφαίρου του ΠΑΜΕ. Υπενθυμίζεται ότι μετά την ολοκλήρωση της φάσης των ομίλων, στο τουρνουά συνεχίζουν 24 ομάδες. Από αυτές, οι 19 είχαν τερματίσει στην πρώτη θέση των ομίλων τους, ενώ οι πέντε προκρίθηκαν ως οι καλύτερες δεύτερες. Πλέον οι αγώνες είναι νοκ άουτ μέχρι να αναδειχθεί η τελική τριάδα, η οποία θα μετάσχει σε ένα μίνι πρωτάθλημα απ' όπου θα προκύψει ο φετινός νικητής του τουρνουά. Αναλυτικά το πρόγραμμα των αγώνων είναι:

Γήπεδο Αγ. Αναργύρων

10.00 ΣΕΤΗΠ - Ομάδα εργαζομένων από το Αφγανιστάν

11.00 Συνδικάτο ΟΤΑ - L' OREAL

12.00 Συνδικάτο Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγικής Βιομηχανίας Ελλάδας (παρ. Ελευσίνας 2) - Στέγη plus ξενώνας ασυνόδευτων ανηλίκων αιτούντων άσυλο

13.00 Σωματείο ΕΒΓΑ 1 - ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ Αιγάλεω (ψυκτικοί)

14.00 ΚΕΘΕΑ Νόστος - ΜΑΤΣΟΥΚΗ

Γήπεδο Ιλίου

10.00 ΚΕΘΕΑ Διάβαση - Λογιστές 1

11.00 Λαϊκή Επιτροπή Αγ. Αναργύρων/ Καματερού - Κλαδικό Σωματείο Χρηματοπιστωτικού

12.00 Λαϊκή Επιτροπή Χαϊδαρίου - Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος

13.00 Επιχειρησιακό σωματείο ΤΑSTY - Λαϊκή Επιτροπή Μενιδίου

14.00 Συνδικάτο Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγικής Βιομηχανίας Ελλάδας (παρ. Αθήνας) - Συνδικάτο Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγικής Βιομηχανίας Ελλάδας (παρ. Πειραιά)

15.00 Σωματείο FRIENSLAND CAMPINA Ασπροπύργου - ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ Καλαμάκι (Ηλεκτρονικοί)

16.00 «Ριζοσπάστης» - Επιχειρησιακό σωματείο NEWREST



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ