Τετάρτη 7 Μάρτη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΡΟΔΟΥ ΤΗΣ ΚΝΕ
Εκδήλωση για τις εξελίξεις στο Αιγαίο

Η Οργάνωση Πανεπιστημίου Ρόδου της ΚΝΕ καλεί σε εκδήλωση - συζήτηση τους φοιτητές του Ιδρύματος την Παρασκευή 9 Μάρτη στην αίθουσα Χορού, στις 12 το μεσημέρι, με θέμα «Επικίνδυνες εξελίξεις στο Αιγαίο - τα προβλήματα και η προοπτική των φοιτητών. Υπάρχει λύση και διέξοδος για τη μόρφωση και τη ζωή μας, στην πρόταση του ΚΚΕ». Ομιλητής θα είναι ο Θάνος Μπίμπας, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ. Στο χώρο θα λειτουργεί βιβλιοπωλείο της «Σύγχρονης Εποχής».

Στο κάλεσμά της η Οργάνωση απευθύνεται σε κάθε φοιτητή και φοιτήτρια να συμμετέχουν με τη γνώμη και τον προβληματισμό τους, να πάρουν θέση στον αγώνα για τις σπουδές, τη δουλειά, τη μόρφωση και τη ζωή των αναγκών τους. Τους καλεί να στείλουν μήνυμα «δράσης και αντεπίθεσης ότι οι φοιτητές δεν παζαρεύουμε τη ζωή μας σε μνημόνια, "διαπραγματεύσεις" και "αξιολογήσεις". Δεν μένουμε αμέτοχοι στα επικίνδυνα σενάρια που διαμορφώνονται στην περιοχή μας, να φύγουν οι δολοφόνοι του ΝΑΤΟ από τη χώρα μας. Δεν πάμε βήμα πίσω από τα δικαιώματά μας και τη ζωή που μας αξίζει!».

​Ανακοίνωση της Συντακτικής Επιτροπής του «Οδηγητή»

Η Συντακτική Επιτροπή του «Οδηγητή» ενημερώνει:

Ο «Οδηγητής» θα κυκλοφορήσει ξανά στις 20 Απρίλη 2018. Το νέο τεύχος θα είναι τεύχος Απρίλη - Μάη, ενώ και αυτό θα συνοδεύεται από ένα ξεχωριστό «αναμνηστικό». Μέχρι τότε δίνουμε τη μάχη όλα τα μέλη και οι φίλοι της ΚΝΕ, για να εξαντλήσουμε τον «Οδηγητή», να ξεπεράσουμε τη διακίνηση του «Οδηγητή» με τα υλικά της Διευρυμένης Συνόδου του ΚΣ της ΚΝΕ (Δεκέμβρης 2017), να φτάσουμε σε νέους που ακόμα δεν έχουμε φτάσει, να καταγράψουμε τη μεγαλύτερη διακίνηση των τελευταίων χρόνων.

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
  • Μαζική διακίνηση του «Οδηγητή» του Μάρτη που κυκλοφορεί με την ανατύπωση του «Κομμουνιστικού Μανιφέστου» από το Αρχείο του ΚΚΕ, όπως κυκλοφόρησε τον Ιούνη του 1948, στη διάρκεια του αγώνα του ΔΣΕ.
  • Εξελίξεις γύρω από το θέμα της διδακτικής και παιδαγωγικής επάρκειας και σχετικό αγωνιστικό κάλεσμα φοιτητικών συλλόγων.
  • Ανακοίνωση της ΤΟ ΑΕΙ - ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ για τα σενάρια «πανεπιστημιοποίησης» του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
  • Κριτική στις θέσεις της ΜΑΚΙ για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Θετικά τα πρώτα μηνύματα από τη διακίνηση του «Οδηγητή» - Συνεχίζουμε!

Μαζί με το φύλλο του Μάρτη κυκλοφορεί ένα σπάνιο ντοκουμέντο από το Αρχείο του ΚΚΕ

Το «Μανιφέστο» που κυκλοφορεί μαζί με τον «Οδηγητή»
Το «Μανιφέστο» που κυκλοφορεί μαζί με τον «Οδηγητή»
Με ένα μεγάλο πολιτικό άνοιγμα σε χιλιάδες νέους και νέες υποδέχτηκαν οι Οργανώσεις της ΚΝΕ το νέο φύλλο του «Οδηγητή». Θυμίζουμε ότι μαζί με τον «Οδηγητή» του Μάρτη κυκλοφορεί ένα σπάνιο ντοκουμέντο από το Αρχείο του ΚΚΕ, το «Μανιφέστο του Κομμουνιστικού Κόμματος», όπως αυτό εκδόθηκε το 1948, κατά την ηρωική πάλη του ΔΣΕ.

Η πρωτοβουλία για την ανατύπωση της συγκεκριμένης έκδοσης του «Μανιφέστου» γίνεται προς τιμήν των 170 χρόνων από την έκδοση του «Μανιφέστου» (1848) και προς τιμήν των 200 χρόνων από την γέννηση του Καρλ Μαρξ.

Παράλληλα, οι Οργανώσεις της ΚΝΕ με τον «Οδηγητή» στο χέρι συζητάνε με τους νέους και τις νέες τις επικίνδυνες εξελίξεις στην περιοχή, τις εκτιμήσεις του ΚΚΕ και την ανάγκη τώρα να οργανωθεί η πάλη ενάντια στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο και την εμπλοκή της χώρας, ενάντια συνολικά στο σύστημα της φτώχειας και των πολέμων.

Οι Οργανώσεις της ΚΝΕ πριν κυκλοφορήσει το φύλλο συζήτησαν και έθεσαν φιλόδοξους στόχους για τη διακίνηση του «Οδηγητή». Παράλληλα, προγραμμάτισαν έγκαιρα να φτάσει ο «Οδηγητής» σε όλα τα μέλη της ΚΝΕ, σε φίλους της Οργάνωσης ενώ μαζί με τη διακίνηση «χέρι με χέρι» σχεδίασαν τις εξορμήσεις σε χώρους νεολαίας: Σχολεία, φροντιστήρια, στέκια νεολαίας, αμφιθέατρα, ΙΕΚ, χώρους δουλειάς.

Το καλό σχέδιο, η άμιλλα που μπαίνει μεταξύ των Οργανώσεων, το κλίμα αισιοδοξίας που διαμορφώνεται, ο καλός έλεγχος της δουλειάς με τον «Οδηγητή» ήδη έχει δώσει τα πρώτα αποτελέσματα.

Τις 3 πρώτες μέρες κυκλοφορίας πολλές Οργανώσεις διακίνησαν ήδη όσα φύλλα «Οδηγητή» διακίνησαν τον προηγούμενο μήνα, πολλές ΟΒ πριν την εξόρμηση συζήτησαν άρθρα του «Οδηγητή», ξεχώρισαν ποια άρθρα θα αξιοποιήσουν ιδιαίτερα στους χώρους τους, πολλοί είναι οι νέοι που προμηθεύονται τον «Οδηγητή» για πρώτη φορά, ενώ αρκετές Οργανώσεις αναπροσάρμοσαν ήδη προς τα πάνω τους στόχους τους.

Εξόρμηση Κλαδικών Οργανώσεων Αττικής
Εξόρμηση Κλαδικών Οργανώσεων Αττικής
«Πώς κατάφερναν σε αυτές τις συνθήκες και εκτύπωναν βιβλία;», «γιατί ήταν τόσο σημαντικό», «γιατί είναι τόσο σημαντικό έργο το "Κομμουνιστικό Μανιφέστο"». Αυτά είναι μερικά από τα πρώτα ερωτήματα που έρχονται από τους φίλους της ΚΝΕ, τα οποία παίρνουν απάντηση από αντίστοιχο άρθρο που φιλοξενεί ο «Οδηγητής».

Πολλές Οργανώσεις της ΚΝΕ παράλληλα με την πανεξόρμηση του «Οδηγητή» σχεδιάζουν και ξεχωριστές εκδηλώσεις για να τιμήσουν τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Καρλ Μαρξ, όπως βιβλιοπαρουσιάσεις του «Μανιφέστου» ή άλλων έργων του Μαρξ, προβολές ταινιών, εκθέσεις βιβλίου κ.ά.

Το κλίμα ενθουσιασμού, τα πρώτα ενθαρρυντικά μηνύματα που υπάρχουν, ο καλός σχεδιασμός για να φτάσει ο «Οδηγητής» σε νέους χώρους νεολαίας μπορούν να αξιοποιηθούν για τη συνέχεια, για τη συνολική άνοδο της κυκλοφορίας του.


Διακίνηση από τις Οργανώσεις ΑΕΙ Αττικής
Διακίνηση από τις Οργανώσεις ΑΕΙ Αττικής
Εξελίξεις γύρω από το θέμα της παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας

Κοινό κάλεσμα των φοιτητικών συλλόγων Ιστορικού - Αρχαιολογικού, Δασκάλων, Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Αθήνας

Στιγμιότυπο από παλιότερη κινητοποίηση
Στιγμιότυπο από παλιότερη κινητοποίηση
Με μια δήλωσή του στις αρχές της προηγούμενης βδομάδας, ο υπουργός Παιδείας έφερε εκ νέου στην επικαιρότητα το θέμα της Διδακτικής και Παιδαγωγικής Επάρκειας για τους φοιτητές που σκοπεύουν να ενταχθούν στον κλάδο των εκπαιδευτικών, ενώ καθόλου τυχαία, όπως φαίνεται, στις 28 Φλεβάρη, η «Αυγή» αφιέρωσε άρθρο της στο θέμα, υπερασπιζόμενη τη σχετική πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) που είχε αποφασιστεί από τον προηγούμενο Μάη (βλέπε «Ριζοσπάστη» 12/11/2017, σελ. 20).

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία που εισάγει η δήλωση του υπουργού Παιδείας, «κάθε Τμήμα που θέλει να φτιάξει πρόγραμμα απόδοσης παιδαγωγικής επάρκειας, θα μπορεί να το κάνει με απόφαση της Γενικής του Συνέλευσης και έγκριση της Συγκλήτου. Επίσης, τα προγράμματα αυτά θα μπορούν να είναι και διατμηματικά και να αξιοποιούν πανεπιστημιακούς ειδικευμένους στην παιδαγωγική». Τα παραπάνω όπως φαίνεται θα συμπληρώνουν την υπάρχουσα πρόταση του ΙΕΠ, την οποία το υπουργείο την έχει εγκρίνει ως βάση για την επικείμενη νομοθετική ρύθμιση της επάρκειας, που σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας θα έρθει άμεσα.

Στην πραγματικότητα, το υπουργείο Παιδείας φαίνεται ότι θα προχωρήσει σε μια ρύθμιση που θα παρέχει «ευελιξία» στα Τμήματα, ώστε να μπορούν να ενσωματώνουν την επάρκεια στις προπτυχιακές τους σπουδές, αλλά και να φτιάχνουν ανεξάρτητα προγράμματα παροχής επάρκειας. Ο τρόπος αξιοποίησης της όποιας ρύθμισης από τα Τμήματα, όμως, φαίνεται ότι θα πατήσει στην υπάρχουσα πραγματικότητα. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο προαναφερθέν άρθρο της «Αυγής», σχετικά με τις λεγόμενες «καθηγητικές» σχολές και το αν και πόσο επαρκώς προετοιμάζουν παιδαγωγικά τους αποφοίτους τους σημειώνεται ότι «μια ματιά στα προγράμματα σπουδών τους αρκεί για να βεβαιωθεί κανείς ότι πρόκειται για εξαιρετικά άνισους όρους και ιδιαίτερα ευμετάβλητες συνθήκες, τόσο από σχολή σε σχολή όσο και από χρόνο σε χρόνο στο πλαίσιο της ίδιας σχολής».

Αυτή η διαμορφωμένη πραγματικότητα, όμως, δεν προέκυψε «αυθόρμητα», αλλά είναι αποτέλεσμα της πολιτικής που ακολουθείται τα τελευταία χρόνια και κινείται σταθερά στον εξοβελισμό της παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας από τα πτυχία. Ετσι, στις «καθηγητικές σχολές» εδώ και κάποια χρόνια τα παιδαγωγικά μαθήματα άρχισαν σταδιακά να γίνονται προαιρετικά και στη συνέχεια να αφαιρούνται από τα προγράμματα σπουδών. Ηταν το πρώτο βήμα για το πέταγμα της παιδαγωγικής επάρκειας εκτός πτυχίου και για τη θέσπιση στη συνέχεια νόμων (από το 2010) που έδωσαν τη δυνατότητα στα ΑΕΙ να φτιάχνουν ξεχωριστά προγράμματα παιδαγωγικής επάρκειας και να τα παρέχουν στις περισσότερες περιπτώσεις με «τσουχτερά» δίδακτρα. Πατώντας σε αυτήν τη βάση, τώρα τα περισσότερα Τμήματα κινούνται σε μια λογική να κατοχυρώσουν την παιδαγωγική επάρκεια εντός πτυχίου για τους αποφοίτους τους, αλλά να έχουν τη δυνατότητα να την «πουλούν» σε ξεχωριστό πρόγραμμα για αποφοίτους άλλων Τμημάτων.

Κοινό κάλεσμα φοιτητικών συλλόγων

Απέναντι σε αυτές τις εξελίξεις οι φοιτητικοί σύλλογοι Ιστορικού - Αρχαιολογικού, Δασκάλων και Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου της Αθήνας απευθύνουν κοινό κάλεσμα σε όλους τους φοιτητές και τους συλλόγους, διαμηνύοντας: «Ούτε σκέψη για απόσπαση της παιδαγωγικής επάρκειας από το πτυχίο μας!».

Στο κοινό τους κάλεσμα οι σύλλογοι αναφέρουν:

«Αυτήν τη στιγμή στο πτυχίο μας ενσωματώνεται η παιδαγωγική - διδακτική επάρκεια, που είναι απαραίτητη για να ασκήσουμε το επάγγελμα του εκπαιδευτικού στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα!

Αυτό το δικαίωμά μας ετοιμάζονται να μας το αφαιρέσουν!

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, πατώντας πάνω στους νόμους των προηγούμενων κυβερνήσεων ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, έρχεται να αποσπάσει πλήρως την παιδαγωγική - διδακτική επάρκεια από το πτυχίο, προσθέτοντας νέα εμπόδια μεταξύ πτυχίου και επαγγέλματος!

Οι αλλαγές που φέρνει το υπουργείο Παιδείας βασίζονται στην πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) που προβλέπει:

1. Η πιστοποίηση της επάρκειας να αποσπαστεί από το πτυχίο και να περάσει στην ευθύνη ειδικής Δομής ή ειδικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με την παρακολούθηση ενός κύκλου 6 μαθημάτων παιδαγωγικού - διδακτικού χαρακτήρα, μέσα στα οποία εντάσσεται και η πρακτική άσκηση. Αυτή η Δομή θα ελέγχει και θα πουλάει την πιστοποίηση στους απόφοιτους με δίδακτρα!

2. Ο φοιτητής πρέπει να αποκτά "...εφάμιλλη ικανότητα διδασκαλίας των αντικειμένων της συνολικής επιστημονικής περιοχής στην οποία εντάσσεται η εξειδίκευσή του (π.χ. Χημικός να μπορεί να διδάξει όλες τις Φυσικές Επιστήμες)".

Ουσιαστικά τσουβαλιάζονται διαφορετικά επιστημονικά αντικείμενα και ενισχύεται αυτό που συμβαίνει ήδη στα σχολεία με τις πολλαπλές αναθέσεις μαθημάτων. Φτάνουν στο σημείο να προτείνουν τα εξής τραγελαφικά:

-- Ο Γεωλόγος να διδάσκει Βιολογία και το αντίστροφο!

-- Οι απόφοιτοι Πληροφορικής να διδάσκουν Γεωμετρία και Αλγεβρα με τις γνώσεις που είχαν αποκτήσει οι ίδιοι στο σχολείο, αφού για την επιστήμη τους δεν διδάσκονται τέτοια μαθηματικά!

-- Στους ίδιους καθηγητές να γίνεται ανάθεση για τα μαθήματα: Κοινωνικές και Πολιτικές Επιστήμες, Ιστορία, Οικονομικά, ΑΟΔΕ (Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων) και Θρησκευτικά! Θα μπορεί να ανατίθεται π.χ. στον Θεολόγο να διδάσκει Ιστορία ή Οικονομικά!

3. Λόγω του μεγάλου αριθμού των αποφοίτων που θα θέλουν πιστοποίηση για να μπουν στην Εκπαίδευση, "...οι ειδικές Δομές ή Τμήματα μπορούν να εφαρμόσουν ειδικά κριτήρια προτεραιότητας ή και επιλογής". Δηλαδή, μπαίνει ακόμα ένα φίλτρο - εμπόδιο που θα πετάει έξω πολλούς από όσους θελήσουν να αποκτήσουν το πιστοποιητικό μετά το πτυχίο».

Για ποιο λόγο γίνονται οι αλλαγές;

«I. Θέλουν να φτιάξουν μια κερδοφόρα αγορά τίτλων και πιστοποιητικών επάρκειας. Τα πανεπιστήμιά μας μετατρέπονται σε σούπερ μάρκετ γνώσης που θα πουλάνε πανάκριβα την παιδαγωγική επάρκεια και εμείς σε πελάτες που θα την αγοράζουμε. Ηδη το ΕΚΠΑ πουλά πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας με δίδακτρα 700 ευρώ!

II. Σήμερα που οι προσλήψεις εκπαιδευτικών έχουν μηδενιστεί, παρά τα χιλιάδες κενά στα σχολεία, θέλουν να κλείσουν και άλλο τη στρόφιγγα για το πόσοι θα δουλέψουν στην Εκπαίδευση. Γι' αυτό αυξάνουν και τα εμπόδια μεταξύ πτυχίου και επαγγέλματος. Το πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας θα έρθει να προστεθεί στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, το κυνήγι μοριοδοτήσεων, τους πίνακες αναπληρωτών, το θεσμό του δόκιμου εκπαιδευτικού, δηλαδή στα δεκάδες φίλτρα που ήδη υπάρχουν και δεν μετράνε τη γνώση αλλά το πόσοι θα δουλέψουν στην Εκπαίδευση, με βάση τις επιταγές των μνημονίων και τα συνεχώς μειούμενα χρήματα για τα σχολεία!

III. Με τις πολλαπλές αναθέσεις μαθημάτων θέλουν να καλύψουν τα κενά χωρίς να προσλάβουν το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό.

Η απόσπαση της παιδαγωγικής επάρκειας από το πτυχίο μας δεν θα περάσει! Καλούμε όλους τους φοιτητές να αγωνιστούμε για να μην περάσουν τα σχέδια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ για την παιδαγωγική επάρκεια! Συντονιζόμαστε πανελλαδικά όλοι οι φοιτητικοί σύλλογοι!

Καλούμε όλους τους φοιτητές και τους συλλόγους σε: Γενικές Συνελεύσεις, συνελεύσεις σε έτη και Τμήματα για να ενημερωθούν για τις αλλαγές και να οργανώσουμε μαζί την πάλη μας. Κινητοποιήσεις στις διοικήσεις των τμημάτων και των ιδρυμάτων. (...).

Απαιτούμε:
  • Καμία σκέψη για απόσπαση της παιδαγωγικής - διδακτικής επάρκειας από το πτυχίο.
  • Ολη η απαραίτητη γνώση για την εξάσκηση του επαγγέλματος να δίνεται στο πτυχίο. Στελέχωση των πανεπιστημιακών τμημάτων με όλο το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό και γενναία χρηματοδότηση για την κάλυψη όλων των αναγκών, για την πρακτική άσκηση.
  • Μόνιμοι μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων για την κάλυψη των άμεσων αναγκών λειτουργίας των σχολείων. Κατάργηση των ελαστικών σχέσεων εργασίας. Εξίσωση δικαιωμάτων αναπληρωτών και μόνιμων εκπαιδευτικών.
  • Κατάργηση του πιστοποιητικού παιδαγωγικής επάρκειας, του θεσμού του δόκιμου εκπαιδευτικού, όλων των εμποδίων για την εξάσκηση του επαγγέλματος! Το πτυχίο να αποτελεί τη μοναδική προϋπόθεση για δουλειά.
  • Ετήσια περιοδική επιμόρφωση για όλους τους εκπαιδευτικούς, με πλήρη απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα, η οποία να υπηρετεί τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των μαθητών. Επιμόρφωση ενιαία, δημόσια και δωρεάν, μέσα από παιδαγωγικές σχολές, με κεντρική κρατική ευθύνη και πλήρη και αποκλειστική κρατική χρηματοδότηση.
  • Πρακτική άσκηση πάνω στο αντικείμενο σπουδών μας με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα!».
ΤΟΜΕΑΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΑΕΙ - ΤΕΙ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Παρέμβαση για τα σχέδια «πανεπιστημιοποίησης» του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

Από παλιότερη κινητοποίηση σπουδαστών του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
Από παλιότερη κινητοποίηση σπουδαστών του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
Το υπουργείο Παιδείας έχει διαμηνύσει ότι η δημιουργία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής από τη συνένωση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά θα αποτελέσει τον οδηγό για αντίστοιχες συνέργειες και συγχωνεύσεις, στο πλαίσιο της συζήτησης που έχει ξεκινήσει στις περισσότερες Περιφέρειες της χώρας, με στόχο τη συνολική αναδιάρθρωση του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα μας.

Στο πλαίσιο αυτών των συζητήσεων που γίνονται, στη Θεσσαλονίκη έχει φουντώσει το θέμα της λεγόμενης «πανεπιστημιοποίησης» του ΤΕΙ. Κυκλοφορούν διάφορα σενάρια, είτε για συνένωση του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης (ΑΤΕΙ-Θ) με το Διεθνές Πανεπιστήμιο, το ΤΕΙ Καβάλας και το ΤΕΙ Σερρών (πρόταση υπουργείου Παιδείας), είτε με το ΑΠΘ, ακόμα και με το ΠΑΜΑΚ.

Σε σχετική ανακοίνωσή της, η Τομεακή Οργάνωση ΑΕΙ - ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ σημειώνει μεταξύ άλλων για το θέμα:

«Ενώ διατυμπανίζουν ότι πρόκειται για μια θετική εξέλιξη η οποία θα καταργήσει την κατηγοριοποίηση μεταξύ των αποφοίτων, στην πραγματικότητα αυτή όχι μόνο δεν αναιρείται αλλά αντίθετα διευρύνεται. Εχουμε έτσι απόφοιτους 5ετών σπουδών (επίπεδο master), 4ετών (επιπέδου bachelor), απόφοιτους των παλιών ΤΕΙ και μια νέα επιπλέον κατηγορία: Τους απόφοιτους των διετών προγραμμάτων κατάρτισης, στο ίδιο επιστημονικό αντικείμενο.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα της κατηγοριοποίησης είναι αυτά των μηχανικών ή των γεωπόνων, όπου θα υπάρχουν οι διπλωματούχοι απόφοιτοι Πολυτεχνείων και Γεωπονικών Σχολών, οι πτυχιούχοι απόφοιτοι των νέων πανεπιστημίων που θα προκύψουν από τη μετεξέλιξη των ΤΕΙ και οι απόφοιτοι των 2ετών προγραμμάτων που πλέον θα οργανώνουν αυτά τα νέα πανεπιστήμια! Αποτέλεσμα αυτής της πολυκατηγοριοποίησης είναι η συμπίεση μισθών και εργασιακών δικαιωμάτων προς τα κάτω για όλους.

Με το βλέμμα στις ορέξεις των επιχειρηματικών ομίλων

Κυβέρνηση και φορείς των εργοδοτών (ΣΕΒ, Επιμελητήρια κ.ά.) έχουν διαφημίσει τη σύνδεση των νέων πανεπιστημίων που θα προκύψουν με τις λεγόμενες "περιφερειακές ανάγκες", δηλαδή τους αναπτυξιακούς στόχους που θέτει το κεφάλαιο σε κάθε Περιφέρεια. Βασικό τους γνώρισμα θα αποτελεί η εκτεταμένη μαθητεία των σπουδαστών, δηλαδή η "τροφοδοσία" της αγοράς εργασίας με χιλιάδες νέους εργαζόμενους, μισοκαταρτισμένους, με περιορισμένα ή χωρίς εργασιακά δικαιώματα.

Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι η περιοχή της Σίνδου, τα νέα επιχειρηματικά σχέδια για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, η περιοχή του Καλοχωρίου που συνορεύει με το ΑΤΕΙ-Θ, είναι στις προτεραιότητες των μονοπωλιακών ομίλων. Πρόκειται, βέβαια, για τις περιοχές που έχουν γίνει κυριολεκτικά τάφοι από τα εργατικά "ατυχήματα", που είναι μπροστάρηδες στην κατάργηση κάθε εργασιακού δικαιώματος, που έχουν μετατραπεί σε στρατόπεδα συγκέντρωσης μεταναστών. Αυτό είναι το πραγματικό πρόσωπο της επιχειρηματικότητας. Στο όνομά της και προκειμένου να ανοίξουν οι δρόμοι του πετρελαίου και του εμπορίου, απαιτούν μισθούς πείνας αντίστοιχους με των εργαζομένων των υπόλοιπων βαλκανικών χωρών, καταργούν το δικαίωμα της απεργίας, ενώ ταυτόχρονα μπλέκουν όλο και πιο βαθιά τους εργαζόμενους στους ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς των μονοπωλίων και των κρατών τους.

Δεν είχαμε βέβαια καμιά αυταπάτη ότι η "πανεπιστημιοποίηση" θα συνοδευόταν από αύξηση της χρηματοδότησης, προσλήψεις σε μόνιμο εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό, εργαστηριακές και άλλες υποδομές (εστίες, λέσχες κ.λπ.).

Τα μεγάλα, ουσιαστικά προβλήματα που καθιστούν ήδη οριακή την κατάσταση στη λειτουργία του Ιδρύματος παραμένουν. Παραμένουν: Η συνεχής υποβάθμιση των σπουδών, ώστε να προετοιμάζεται ο αυριανός φτηνός και "ευέλικτος" εργαζόμενος. Η δραματική έλλειψη διδακτικού και λοιπού προσωπικού. Η ανυπαρξία αιθουσών διδασκαλίας και εργαστηρίων. Η αφαίρεση θεωριών ή εργαστηρίων από προγράμματα σπουδών. Η έλλειψη σύγχρονων συγγραμμάτων. Η παντελής απουσία της φοιτητικής μέριμνας. Η μεταφορά σημαντικής γνώσης στα μεταπτυχιακά ειδίκευσης και στα σεμινάρια πιστοποίησης. Η επιχειρηματική λειτουργία των ιδρυμάτων που αντιμετωπίζει τη γνώση ως εμπόρευμα και τους φοιτητές ως "πελάτες", που αγοράζουν από τον "τιμοκατάλογο" των ακριβών μεταπτυχιακών, των νέων 2ετών προγραμμάτων, των προγραμμάτων πιστοποίησης κ.λπ.

Την ίδια ώρα, σαν κοροϊδία περισσότερο ακούγεται το επιχείρημα ότι "πλέον οι απόφοιτοι του νέου πανεπιστημίου θα έχουν πλήρως κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα", όταν η σημερινή και οι προηγούμενες κυβερνήσεις έχουν διαμορφώσει έναν εργασιακό "μεσαίωνα", όταν διατηρείται και διευρύνεται η κατηγοριοποίηση των αποφοίτων για να πιέζουν τα δικαιώματα όλων προς τα κάτω, όταν διαρκώς αποσυνδέεται το πτυχίο από το επάγγελμα. (...)

Στον αγώνα για τις σύγχρονες ανάγκες

Το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας σε καλεί να παλέψεις για Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν, η οποία βρίσκεται στον αντίποδα αυτής της στρατηγικής και μπορεί πραγματικά να αποτελέσει απάντηση στις αγωνίες και στις ανάγκες σπουδαστών, εργαζομένων και εκπαιδευτικού προσωπικού.

Απαιτούμε τώρα:

  • Οχι στις συγχωνεύσεις που γίνονται με κριτήριο την εξοικονόμηση πόρων και οδηγούν σε συγκολλήσεις τμημάτων που δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους.
  • Σε κάθε επιστημονικό αντικείμενο να υπάρχει ένα και μοναδικό πτυχίο, πανεπιστημιακού επιπέδου.
  • Ενιαία προγράμματα σπουδών/επιστημονικό αντικείμενο, που να υπηρετούν τις απαιτήσεις της επιστήμης, της τεχνολογίας, τις ανάγκες του λαού και όχι των μονοπωλίων.
  • Το πτυχίο είναι η μοναδική προϋπόθεση για την πρόσβαση στο επάγγελμα και εμπεριέχεται σε αυτό όλη η απαραίτητη γνώση για την κατανόηση και αφομοίωση του επιστημονικού αντικειμένου και για την άσκηση του αντίστοιχου επαγγέλματος.
  • Οχι στην κατηγοριοποίηση Ιδρυμάτων, πτυχίων και αποφοίτων, που διευρύνεται σήμερα με τα διετή και μονοετή προγράμματα σπουδών.
  • Αμεση κατάργηση των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά. Καμιά σκέψη για δίδακτρα στα προπτυχιακά, με όποια μορφή.
  • Αναβαθμισμένα, σύγχρονα συγγράμματα που να ανταποκρίνονται στις σπουδές πανεπιστημιακού επιπέδου. Υποδομές σύγχρονες, εξοπλισμένες, για όλες τις σύγχρονες διδακτικές και ερευνητικές ανάγκες.
  • Να παρθούν μέτρα για να μην πληρώσουν οι σπουδαστές και οι απόφοιτοι τις αλλαγές που θα γίνουν. Προγράμματα επιμόρφωσης, με την ευθύνη του κράτους και των πανεπιστημίων, δωρεάν, στους απόφοιτους των ήδη υπαρχόντων Τμημάτων.
  • Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης στο ύψος των αναγκών.
  • Αποκλειστικά δωρεάν σπουδές. Δωρεάν σίτιση - στέγαση - μετακίνηση - αναλώσιμα - υλικά. Κατασκευή φοιτητικής εστίας για το νέο πανεπιστήμιο.
  • Προσλήψεις μόνιμου διοικητικού και εκπαιδευτικού προσωπικού ώστε να καλύπτονται με επάρκεια όλες οι εκπαιδευτικές ανάγκες και οι υπηρεσίες του ιδρύματος.
  • Κατάργηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας του ιδρύματος. Εξω οι εταιρείες από τις σχολές.
  • Πλήρη και σταθερή εργασία με δικαιώματα για όλους τους αποφοίτους. Να καταργηθεί ο απαράδεκτος διαχωρισμός για τους εργαζόμενους κάτω των 25 ετών. Κανένας απόφοιτος με μισθό κάτω από 751 ευρώ. (...)

Καλούμε όλους τους σπουδαστές, τους εργαζόμενους και τους καθηγητές των ΤΕΙ του ΑΤΕΙ-Θ να συμπορευτούν με το ΚΚΕ και την ΚΝΕ που διαχρονικά παλεύει για Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν προς όφελος των κοινωνικών αναγκών και όχι του κεφαλαίου.

Να οργανώσουν άμεσα την πάλη τους μέσα από συνελεύσεις και μαζικές διαδικασίες.

Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση στην αντίληψη του ΚΚΕ

Στην αντίληψη του ΚΚΕ η Ανώτατη Εκπαίδευση έχει ενιαίο χαρακτήρα, χωρίς πολυδιάσπαση και κατηγοριοποίηση ιδρυμάτων, πτυχίων και αποφοίτων, με τη διαμόρφωση ενός μόνο πτυχίου ανά επιστημονικό αντικείμενο, πανεπιστημιακού επιπέδου. Υπάρχει σαφής και επιστημονικός καθορισμός των επιστημονικών αντικειμένων, νέα προγράμματα σπουδών, με κριτήριο να ανταποκρίνονται ενιαία στις πραγματικές ανάγκες της επιστημονικής και κοινωνικής προόδου και όχι στις εφήμερες ανάγκες της "αγοράς" και των μονοπωλίων. (...)

Παράλληλα, το πτυχίο θα αποτελεί τη μοναδική προϋπόθεση για πρόσβαση στο επάγγελμα, ενώ θα εμπεριέχει όλη την απαραίτητη γνώση για την κατανόηση και αφομοίωση του επιστημονικού αντικειμένου και για την άσκηση του αντίστοιχου επαγγέλματος. Οι μεταπτυχιακές σπουδές θα είναι ένας ενιαίος κύκλος, που θα οδηγεί στην απόκτηση διδακτορικού διπλώματος για όσους προορίζονται για διδάσκοντες πανεπιστημίων ή για επαγγελματική ενασχόληση στο πεδίο της Ερευνας. (...)

Ο χαρακτήρας της Ενιαίας Ανώτατης Εκπαίδευσης είναι αποκλειστικά δημόσιος και δωρεάν. Ολα τα ιδρύματα έχουν σύγχρονες υποδομές και εξοπλισμό, εστίες και λέσχες. Οι φοιτητές απολαμβάνουν υψηλού επιπέδου παροχές με ευθύνη του κράτους και δεν επιβαρύνονται οικονομικά στο ελάχιστο, προκειμένου να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Το εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό είναι μόνιμο.

Η πρόταση του ΚΚΕ για την Ανώτατη Εκπαίδευση προϋποθέτει φυσικά και μια άλλη οικονομία, νέα μορφή κοινωνικής οργάνωσης και εξουσίας, με πραγματικά φιλεργατικό - φιλολαϊκό χαρακτήρα, η οποία θέτει στο επίκεντρο τις πραγματικές λαϊκές ανάγκες και όχι το κέρδος των μονοπωλίων. Με αυτόν τον όρο, μπορεί να υπάρχει κεντρικός πανεθνικός σχεδιασμός και έλεγχος, στη βάση του οποίου θα προσδιορίζονται οι ανάγκες του πλήθους των αποφοίτων ανά κλάδο, ανά γεωγραφική περιοχή, ώστε να λυθεί το πρόβλημα της ανεργίας. Με αυτόν τον όρο, μπορούν πραγματικά να ξεδιπλωθούν οι πραγματικές δυνατότητες της επιστήμης.

Η πρόταση αυτή δεν βρίσκεται στο πεδίο του ιδεατού. Πατάει ακριβώς στις ανάγκες και τις δυνατότητες του σήμερα, όπως αυτές καθορίζονται από την ανάπτυξη των μέσων παραγωγής, της επιστημονικής και τεχνολογικής γνώσης.

Ταυτόχρονα είναι και η μοναδική που μπορεί να δώσει μεγαλύτερη δύναμη και προοπτική στους καθημερινούς μας αγώνες για τη βελτίωση των συνθηκών σπουδών!».

Κριτική στις θέσεις της ΜΑΚΙ για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

MotionTeam

Μετά βαΐων και κλάδων έκανε την εμφάνισή της στα τέλη Φλεβάρη η ΜΑΚΙ («Μαθητική Ανεξάρτητη Κίνηση», δηλαδή το μαθητικό τμήμα της ΟΝΝΕΔ, της Νεολαίας της ΝΔ), για να παρουσιάσει τις θέσεις της για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, σε μια εκδήλωση με την παρουσία στελεχών της ΝΔ και, φυσικά, σε μια περίοδο που είναι ανοιχτή η συζήτηση για τις αλλαγές στο Λύκειο και την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ να έχει παρουσιάσει τη δική της ατζέντα. Αξίζει, λοιπόν, να σημειώσουμε εισαγωγικά ότι σε πολλά σημεία οι θέσεις της ΜΑΚΙ (δηλαδή της ΝΔ) ταυτίζονται με τις προτάσεις της κυβέρνησης και μάλιστα όχι μόνο σε επίπεδο στρατηγικής και διακηρύξεων (αφού έτσι κι αλλιώς και οι μεν και οι δε «πίνουν νερό» στο όνομα της ΕΕ, του ΟΟΣΑ κ.τ.λ.), αλλά και σε επιμέρους προτάσεις, όπως θα δούμε παρακάτω.

Βαθιά αντιδραστικό υπόβαθρο

Οπως διαβάζουμε στο ρεπορτάζ της εκδήλωσης από την ιστοσελίδα της ΟΝΝΕΔ, ο πρόεδρός της, Κώστας Δέρβος, μίλησε για την πρότασή τους για το «νέο μοντέλο πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, μέσω του οποίου η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση παρέχει στους μαθητές εφόδια, ώστε να καταστούν ολοκληρωμένοι και ανταγωνιστικοί πολίτες, να μπορούν με ωριμότητα και στάθμιση όλων των παραγόντων να επιλέγουν το μέλλον τους και να καθορίζουν τις ζωές τους»... Επειδή ακόμα και η επιλογή των λέξεων έχει μεγάλη σημασία, αν σταθούμε λίγο σε αυτήν την πρόταση, θα δούμε:

  • Σύμφωνα με την αντίληψη της ΟΝΝΕΔ, το μοντέλο πρόσβασης είναι αυτό που καθορίζει τους αυριανούς «πολίτες» και όχι αυτό καθαυτό το σχολείο! Από εδώ προκύπτουν και προτάσεις τους που θα δούμε παρακάτω, που δείχνουν γενικότερα υπερτίμηση της διαδικασίας πρόσβασης, που αφορά μόνο τους μαθητές που βάζουν πλώρη για την Ανώτατη Εκπαίδευση, και υποτίμηση του μορφωτικού ρόλου του σχολείου, που αφορά όμως όλους τους μαθητές και σε μεγαλύτερο βαθμό τα παιδιά των πιο φτωχών λαϊκών στρωμάτων.
  • Επιπλέον, σύμφωνα με την ΟΝΝΕΔ, τα εφόδια που παίρνουν οι μαθητές, στοχεύουν στο να τους κάνουν «ανταγωνιστικούς»! Ποιος όμως είναι σήμερα ο «ανταγωνιστικός» εργαζόμενος; Μα φυσικά αυτός με τις περισσότερες δυνατές γνώσεις και ικανότητες και, ταυτόχρονα, με το μικρότερο δυνατό κόστος για τον εργοδότη του!
  • Οσο για την αναφορά του «να επιλέγουν το μέλλον τους και να καθορίζουν τις ζωές τους»... μα αλήθεια μπορεί να πιστέψει κανείς σήμερα ότι αυτό που λείπει σε έναν νέο άνθρωπο για να μπορεί να ορίσει το μέλλον του είναι η ωριμότητα; Είναι δηλαδή ατομική ευθύνη του κάθε νέου ότι π.χ. αναγκάζεται να δουλέψει με 511 ευρώ ή ότι παίρνει το πτυχίο του και μένει άνεργος... επειδή δεν έκανε με ωριμότητα τις επιλογές του;
Ομοιες προτάσεις με την κυβέρνηση για την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση

Παρακάτω, η πρόταση της ΜΑΚΙ για το Λύκειο μοιάζει να είναι σχεδόν πανομοιότυπη με αυτή της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ! Συγκεκριμένα, κάνει λόγο για μείωση των μαθημάτων Γενικής Παιδείας στα δύο τελευταία έτη του Λυκείου και απόκτηση απολυτηρίου με την ολοκλήρωση της Β' Λυκείου! Δηλαδή, η Γ' Λυκείου πετιέται εντελώς εκτός σχολείου και γίνεται μόνο προετοιμασία για την πρόσβαση. Προσθέτουν ακόμα πως «οι κατευθύνσεις των δύο τελευταίων λυκειακών τάξεων έχουν νέα δομή και περιεχόμενο, το οποίο συμβαδίζει απόλυτα με τον ακαδημαϊκό τους προσανατολισμό», πράγμα που σημαίνει 4 εξεταζόμενα μαθήματα και μία ερευνητική εργασία. Και το κερασάκι στην τούρτα είναι η επαναφορά της «βάσης του 10», με την υποσημείωση ότι μόνο όσοι υποψήφιοι έχουν επιτύχει αυτόν το μέσο όρο και στα 4 εξεταζόμενα μαθήματα έχουν δικαίωμα συμπλήρωσης μηχανογραφικού.

Με άλλα λόγια, συμφωνούν απόλυτα με την κυβέρνηση να σταματάει η όποια γενική εκπαίδευση στην Α' Λυκείου, συμφωνούν σε εξεταστικές διαδικασίες σε 4 μαθήματα συν μια ερευνητική εργασία και έπειτα διαφοροποιούνται σε λεπτομέρειες του τύπου «βάση του 10» (λες και σε ένα τέτοιο σκληρό, ανταγωνιστικό Λύκειο θα μπορούν να επιβιώσουν μαθητές με κάτω από 10 στα τέσσερα μαθήματα), απολυτήριο στο τέλος της Β' και όχι της Γ' Λυκείου κ.ο.κ.

Και, φυσικά, κοινός παρονομαστής μιας τέτοιας αναδιάρθρωσης θα παραμείνουν η γενικευμένη παραπαιδεία, ο άκρατος ανταγωνισμός, η πορεία των μαθητών ανάλογα με την τσέπη των γονιών, που θα συνεχίσουν να ματώνουν για να κυνηγήσουν τα παιδιά τους τη δυνατότητα ανώτατης μόρφωσης. Και οι μαθητές, ταυτόχρονα, θα ματώνουν σε ένα Λύκειο πολύ πιο σκληρό και ανταγωνιστικό, που θα τους φορτώνει ακόμα περισσότερο με άγχος και θα τους τεστάρει - σύμφωνα με το αντίστοιχο σχέδιο της κυβέρνησης - με τρεις πανελλαδικού τύπου διαδικασίες, αντί για μία που υπάρχει τώρα και που είναι ήδη πολύ εξαντλητική και ψυχοφθόρα.

Σταθερά στους στόχους της ΕΕ και του κεφαλαίου

Στο πλαίσιο της κοινής στρατηγικής της με την κυβέρνηση που κινείται εντός των στόχων της ΕΕ και η ΝΔ (κατ' επέκταση και η ΜΑΚΙ) καταθέτει προτάσεις για την ενίσχυση της ελκυστικότητας της τεχνικής εκπαίδευσης με σκοπό τη μαζικοποίησή της. Στο πλαίσιο αυτό διαβλέπει ότι θα βοηθούσε ένα «συμμάζεμα» των διαφόρων δομών Τεχνικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης σε μια «ενιαία Κρατική Σχολή Τεχνικών Επαγγελμάτων τριετούς φοίτησης που οδηγεί σε απόκτηση απολυτηρίου κατάρτισης και άδεια ασκήσεων επαγγέλματος».

Ομως, επειδή απλά το ρετουσάρισμα των σχολών δεν είναι αρκετό για να αποτελέσουν πρώτη επιλογή για τις οικογένειες και τα παιδιά τους, προτείνεται να δημιουργηθεί και ένας μηχανισμός που θα κατευθύνει συνειδητά τους μαθητές στην Τεχνική Εκπαίδευση και έτσι κατατίθεται η εξής πρόταση: «Το μάθημα του Σχολικού και Επαγγελματικού Προσανατολισμού βασίζεται σε ψυχομετρικές διαδικασίες και αξιολόγηση των δεξιοτήτων του μαθητή, τόσο στο τέλος της Γ' Γυμνασίου όσο και στην Α' Λυκείου». Η πρόταση αυτή δεν είναι κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί, καθώς ανάλογα σενάρια είχαν ενσωματωθεί και στο πλαίσιο του κυβερνητικού διαλόγου για την Παιδεία πριν δυο χρόνια. Στην πραγματικότητα, με τέτοιου τύπου μετρήσεις και τεστ (τα οποία κάλλιστα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για να κατευθύνουν αποτελέσματα ανάλογα με την επιλογή των ερωτήσεων) θα απομονώνουν κάποια χαρακτηριστικά των εφήβων για να τους οδηγούν τάχα με επιστημονικό τρόπο σε επαγγελματικές επιλογές... Ομως, η ηλικία αυτή είναι τόσο «ρευστή» και τα χαρακτηριστικά των νέων αλλάζουν. Στην πραγματικότητα, δεν κόπτονται να οδηγήσουν τους νέους σε σωστότερες επιλογές, αλλά να πείσουν μια μεγαλύτερη από σήμερα μάζα 15χρονων παιδιών ότι «δεν κάνουν» για τη γενική εκπαίδευση και να τους κατευθύνουν στην τεχνικοεπαγγελματική, με μια λογική κοινωνικού δαρβινισμού.

Στην καρδιά της σκέψης της ΝΔ και της ΜΑΚΙ, βέβαια, βρίσκεται η αυτονομία της σχολικής μονάδας, η ιδιωτικοοικονομική λειτουργία του σχολείου, η διευκόλυνση των επιχειρήσεων να πατήσουν πόδι στο περιεχόμενο του σχολείου. Ετσι προτείνει μεταξύ άλλων: «Δημιουργία σαφούς και ευέλικτου νομοθετικού πλαισίου για τη δυνατότητα δωρεών και χορηγιών. Δυνατότητα δημιουργίας προγράμματος "Αναδοχής Σχολείων" με πρόβλεψη χρηματοδότησης των εκπαιδευτικών αναγκών στην κατεύθυνση συνεργασιών και την απορρόφηση των αποφοίτων». Να σημειώσουμε ότι το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο ήδη δίνει τη δυνατότητα χορηγιών σε σχολεία και τα τελευταία χρόνια δυστυχώς αυτές συναντώνται όλο και πιο συχνά, σε μια προσπάθεια συγκάλυψης ή αντισταθμίσματος της υποχρηματοδότησης από τα ίδια τα σχολεία ή πιο συχνά από συλλόγους γονέων, ωστόσο οι προτάσεις της ΜΑΚΙ κινούνται στην κατεύθυνση γενίκευσης αυτής της πρακτικής, απαλλάσσοντας έτσι το κράτος από την υποχρέωσή του να καλύπτει πλήρως όλες τις ανάγκες των σχολείων και να μην χρειάζεται αυτά να αναζητούν άλλα κανάλια χρηματοδότησης. Στην πραγματικότητα, βλέπουν τους μαθητές ως πελάτες και κλείνουν το μάτι στις επιχειρήσεις ότι με τις χορηγίες και τις υιοθεσίες σχολείων θα διευρύνουν το πελατολόγιό τους. Είναι χαρακτηριστικό το περιστατικό πριν από χρόνια στις ΗΠΑ, όπου μαθητής εμφανίστηκε στο σχολείο του με μπλουζάκι της «Pepsi» τη μέρα που περιόδευαν εκεί στελέχη της «COCA-COLA» και... πήρε αποβολή!

Στην ίδια λογική της ανταποδοτικής λειτουργίας, η ΜΑΚΙ φτάνει στο σημείο να προτείνει: «Θέσπιση Τάξεων Υποδοχής και Προπαρασκευαστικά Φροντιστηριακά Μαθήματα για αλλοεθνείς μαθητές έναντι μικρού κόστους και σε συνεργασία με φορείς και συλλόγους»! Δηλαδή, το δικαίωμα των μεταναστών και προσφύγων μαθητών που ζουν στη χώρα μας να εντάσσονται στα ελληνικά σχολεία και να διευκολύνονται ώστε να μπορούν να παρακολουθούν απρόσκοπτα το πρόγραμμά τους, γίνεται για τη ΜΑΚΙ... μπίζνα! Πρακτικά πρόκειται για πρόταση αποθάρρυνσης αυτής της ευαίσθητης πληθυσμιακής κατηγορίας να ενταχθεί στην Εκπαίδευση, που έρχεται να ακουμπήσει στον φασιστικό κουρνιαχτό που σήκωσαν τα τελευταία χρόνια οι χρυσαυγίτες έναντι των προσφυγόπουλων - θυμάτων του πολέμου.

Οι αντιδραστικές προτάσεις της ΜΑΚΙ και της ΝΔ δεν μπορούν και δεν πρέπει να γίνουν αποδεκτές από τους μαθητές και γενικότερα τον εκπαιδευτικό κόσμο. Το σύγχρονο πρόταγμα δεν είναι ο ελιτισμός, ο ανταγωνισμός, ο ατομικός δρόμος και αντίστοιχα η ατομική ευθύνη για την κατάκτηση της γνώσης, αλλά σύγχρονο και αναγκαίο στον 21ο αιώνα είναι η ολόπλευρη, υψηλού επιπέδου μόρφωση να είναι αυτονόητο δικαίωμα για όλα τα παιδιά μέχρι και τα 18 τους χρόνια, ανεξάρτητα από την καταγωγή τους και το πορτοφόλι της οικογένειάς τους.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ