Στο κυριακάτικο φύλλο του «Ριζοσπάστη», στις 8 Νοέμβρη, θα δημοσιευθεί συνέντευξη του νέου Γραμματέα του Κεντρικού Συμβουλίου της ΚΝΕ, Νίκου Αμπατιέλου.
Στο σημερινό 4σέλιδο «ΝΕΟΛΑΙΑ» μπορούμε να βρούμε:
Να σταματήσουν άμεσα οι απειλές και η ποινικοποίηση των αγώνων των μαθητών και να καταργηθεί η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, απαιτεί το ΚΚΕ με Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή προς τον υπουργό Παιδείας.
Στο κείμενο της Επίκαιρης Ερώτησης που υπογράφει ο βουλευτής του Κόμματος, Γιάννης Γκιόκας αναφέρεται συγκεκριμένα:
«Με σχετικό έγγραφο προς τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης, η Διευθύνουσα της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης ζητά τη λήψη μέτρων για την αποτροπή αγωνιστικών κινητοποιήσεων των μαθητών που διεκδικούν λύσεις στα προβλήματα της Παιδείας, με την απειλή ότι η "κατάληψη σχολικών συγκροτημάτων και διακοπή λειτουργίας των σχολείων συνιστά αξιόποινη πράξη και διώκεται αυτεπάγγελτα έχοντας σαν τιμωρία ποινή φυλάκισης 6 μήνες έως 5 έτη".
Σε αυτήν την προσπάθεια τρομοκράτησης, εντάσσει και τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, μέσω των οποίων, οι γονείς λαμβάνουν το εν λόγω έγγραφο, από το οποίο ενημερώνονται ότι "σε περίπτωση που παραλείπουν να αποτρέψουν τα ανήλικα τέκνα τους - μαθητές, από τη διάπραξη του παραπάνω αδικήματος, τελούν την αυτεπαγγέλτως διωκόμενη αξιόποινη πράξη της παραμέλησης της εποπτείας ανηλίκων". Μάλιστα, οι γονείς υποχρεώνονται να συμπληρώσουν τα στοιχεία τους, να το υπογράψουν και να το επιστρέψουν, ώστε να αποδεικνύεται ότι έλαβαν γνώση.
Με τη συγκεκριμένη παρέμβαση επιδιώκεται να σταματήσει κάθε αγωνιστική πρωτοβουλία σε μια περίοδο που υπάρχει διακοπή λειτουργίας των σχολείων με ευθύνη της ίδια της πολιτείας λόγω έλλειψης σχολικών κτιρίων και αιθουσών, έλλειψης βιβλίων και εκπαιδευτικών, σταμάτημα της μεταφοράς των μαθητών και μετακύλιση του κόστους στο ήδη λεηλατημένο λαϊκό εισόδημα κ.ά. Οταν οι μαθητές στοιβάζονται σε 30άρια τμήματα, σε σχολικά κτίρια ασυντήρητα, βορά της κάθε "φιλεύσπλαχνης" επιχειρηματικής χορηγίας, αρκετοί από αυτούς υποσιτιζόμενοι, επειδή οι γονείς τους χτυπιούνται από την καπιταλιστική οικονομική κρίση και τις ασκούμενες κυβερνητικές πολιτικές.
Είναι γνωστό με τη διαβόητη Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, που θεσπίστηκε από το ΠΑΣΟΚ και κυρώθηκε με το νόμο 2811/2000, εκατοντάδες μαθητές οδηγήθηκαν στα "μαθητοδικεία" όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Η παρέμβαση αυτή της Διευθύνουσας της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης, όπως επίσης και οι απειλές που εκτοξεύτηκαν από διευθυντές σχολείων σε πολλές περιπτώσεις, στόχο έχουν να τρομοκρατήσουν μαθητές και γονείς που σηκώνουν ανάστημα και αντιπαλεύουν την πολιτική και των προηγούμενων κυβερνήσεων, αλλά και της σημερινής συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, που διαχρονικά απαξιώνουν τη δημόσια και δωρεάν παιδεία, μετατρέποντάς την σε εμπόρευμα».
Με βάση τα παραπάνω ζητούνται από την κυβέρνηση μέτρα για να πάψει η ποινικοποίηση των μαθητικών αγώνων.
Η μαζικότητα, η μαχητικότητα και η ζωντάνια των μαθητικών κινητοποιήσεων της περασμένης Δευτέρας, σε πάνω από 30 πόλεις, έδωσαν τον τόνο για συνέχεια, κλιμάκωση και συντονισμό. Στη Θεσσαλονίκη, ήδη μαζεύτηκε το Συντονιστικό των μαθητών μετά την κινητοποίηση της Δευτέρας και αποφάσισε συμμετοχή στις κινητοποιήσεις στις 5 Νοέμβρη και στην απεργία στις 12/11 ως κλιμάκωση των κινητοποιήσεων.
Στην Αττική, θα γίνουν μεγάλες συναντήσεις συντονισμού σε Αθήνα και Πειραιά, το Σάββατο 7 Νοέμβρη. Συγκεκριμένα, στην Αθήνα θα γίνει Συντονιστικό των σχολείων με τη συμμετοχή των εκλεγμένων σε 5μελή και 15μελή και όσων άλλων θέλουν στις 4.30 μ.μ., στο 2ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας, ενώ για τα σχολεία του Πειραιά το ραντεβού είναι στις 5.30 μ.μ., στην πλατεία Κοραή (στο σκάκι).
Οι μαθητές διεκδικούν άμεσα:
Αντίστοιχα, αγωνιστική κινητικότητα σημειώνεται και στις σχολές πανεπιστημίων και ΤΕΙ της Αττικής, με πολλούς Φοιτητικούς και Σπουδαστικούς Συλλόγους να έχουν πάρει αποφάσεις για την αυριανή διαδήλωση το μεσημέρι στα Προπύλαια. Συγκεκριμένα, οι Φοιτητικοί Σύλλογοι: Μαθηματικού, Γεωλογικού, Νηπιαγωγών, Δασκάλων, Τούρκικων Σπουδών, Οικονομικών Επιστημών, Ιατρικής, Νοσηλευτικής, Ιστορικού - Αρχαιολογικού, Επικοινωνίας και ΜΜΕ, Γεωπονικού, Φοιτητικής Εστίας Αθηνών και Νέας Φοιτητικής Εστίας ΕΜΠ. Επίσης, οι Σπουδαστικοί Σύλλογοι: ΣΓΤΚΣ ΤΕΙ Αθήνας, Νοσηλευτικής ΤΕΙ Αθήνας, ΣΤΕΦ ΤΕΙ Πειραιά και ΑΣΠΑΙΤΕ.
Ανάλογες φοιτητικές και σπουδαστικές συγκεντρώσεις με τη συμμετοχή και των μαθητών διοργανώνονται και σε άλλες πόλεις.
Θεσσαλονίκη, στις 12 το μεσημέρι, στο Αγαλμα του Βενιζέλου.
Πάτρα, στις 6.30 μ.μ., στην πλατεία Γεωργίου.
Γιάννενα, στις 12 το μεσημέρι, στη Νομαρχία.
Ξάνθη, στις 6.30 μ.μ., στα προκάτ.
Ηράκλειο Κρήτης, στη 1 μ.μ., στην πλατεία Ελευθερίας.
Χανιά, στις 11 π.μ., στην πλατεία Δημοτικής Αγοράς.
Χαλκίδα, στις 12.30 μ.μ., στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας.
Λάρισα, στις 12 το μεσημέρι, στη Διοίκηση του ΤΕΙ.
Η Θεραπευτική Κοινότητα ΚΕΘΕΑ «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ» θα μπορεί να φιλοξενεί μέχρι 84 άτομα, γεγονός που την καθιστά και το μεγαλύτερο πρόγραμμα απεξάρτησης διαμονής σε όλη τη χώρα. Τα πρώτα 12 μέλη της έχουν ήδη εγκατασταθεί στο χώρο, ενώ άλλα 50 άτομα, τα οποία παρακολουθούν το πρόγραμμα συμβουλευτικής του ΚΕΘΕΑ στο Κατάστημα Διαβατών, επίσης προετοιμάζονται για να ενταχθούν σύντομα σε αυτήν. Συνολικά, περίπου 170 άτομα παρακολουθούν τα προγράμματα του ΚΕΘΕΑ «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ» στις φυλακές της Βόρειας Ελλάδας και ήδη αρκετά από αυτά έχουν υποβάλει αίτηση για τη μεταφορά τους στη νέα Θεραπευτική Κοινότητα στα Διαβατά.
Το εγχείρημα είναι καινοτόμο, αφού ανάλογα προγράμματα με αυτόνομη λειτουργία μέσα στις φυλακές υπάρχουν μόνο στις ΗΠΑ και, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, στη Μεγάλη Βρετανία. Τα σχετικά στοιχεία δείχνουν υψηλή αποτελεσματικότητα, οι απαιτήσεις φύλαξης είναι μειωμένες και οι εργασίες που είναι απαραίτητες για την καθημερινή λειτουργία της Κοινότητας γίνονται από τα μέλη της στο πλαίσιο της θεραπευτικής διαδικασίας.
Οσοι ολοκληρώνουν το πρόγραμμα της Θεραπευτικής Κοινότητας θα μπορούν να καταθέτουν αίτηση για πρόωρη αποφυλάκιση και ένταξη στο Κέντρο Υποδοχής και Επανένταξης Αποφυλακισμένων του ΚΕΘΕΑ «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ» στα Λαδάδικα Θεσσαλονίκης. Ετσι εξασφαλίζεται η συνέχεια της φροντίδας μετά την αποφυλάκιση και η στήριξη της πλήρους κοινωνικής επανένταξης των συμμετεχόντων, η οποία είναι και τελικός στόχος του όλου εγχειρήματος.
Η νέα πρωτοποριακή Θεραπευτική Κοινότητα στις φυλακές Διαβατών είναι αποτέλεσμα των μακροχρόνιων προσπαθειών του ΚΕΘΕΑ να δημιουργήσει τις καλύτερες δυνατές συνθήκες για τη θεραπεία των εξαρτημένων που βρίσκονται στη φυλακή.
Να σημειωθεί ότι ήδη αρκετά μέλη του φυλακτικού προσωπικού έχουν εκπαιδευτεί σε ζητήματα αντιμετώπισης των εξαρτήσεων από το ΚΕΘΕΑ και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Υπενθυμίζεται ότι η προσπάθεια του ΚΕΘΕΑ στον τομέα αυτόν έχει ξεκινήσει από το 1987 και σήμερα ο Οργανισμός διαθέτει ένα δίκτυο 19 προγραμμάτων συμβουλευτικής και 4 προγραμμάτων απεξάρτησης, σε ανδρικές και γυναικείες φυλακές όλης της χώρας, διασυνδεδεμένων με Κέντρα Υποδοχής και Επανένταξης στην κοινωνία, το οποίο υποστηρίζει σε ετήσια βάση 2.000 άτομα.
Απέφυγε ακόμη και να αναφερθεί στα προβλήματα που αντιμετωπίζει το σύνολο των δομών στο χώρο της τοξικοεξάρτησης ο πρωθυπουργός, στα εγκαίνια του «Προμηθέα»
Θα συμφωνήσουμε ότι πρέπει σε όλες τις φυλακές να λειτουργήσουν προγράμματα απεξάρτησης, όμως η κυβέρνηση δε διευκρίνισε: θα έχουν τελικό στόχο την απεξάρτηση απ' όλες τις ουσίες; Τα ερωτήματα που γεννιούνται είναι πολλά:
Κι επιπλέον, γιατί μιας και ο κ. πρωθυπουργός δεν είπε κουβέντα για τα σοβαρά και χρόνια προβλήματα του ΚΕΘΕΑ, όπως η υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση, να θυμίσουμε:
Υπενθυμίζεται ότι οι προσλήψεις στο ΚΕΘΕΑ έχουν παγώσει από το 2006 και παρά τις υποσχέσεις των κυβερνήσεων από τότε μέχρι σήμερα, δεν έχει αλλάξει κάτι. Η σημερινή κυβέρνηση για το μόνο που έχει δεσμευτεί είναι η διυπουργική απόφαση για 35 προσλήψεις από το 2016, δηλαδή αριθμός που ούτε καν αναπληρώνει όσους αποχώρησαν τα τελευταία πέντε χρόνια. Να σημειωθεί ότι η αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων του ΚΕΘΕΑ φτάνει το 70%.
Διόλου τυχαία, ο πρωθυπουργός, στην τετρασέλιδη ομιλία του για τα εγκαίνια του «Προμηθέα», δεν είπε μια φορά τη λέξη ναρκωτικά. Δε μίλησε για το κοινωνικό φαινόμενο των ναρκωτικών, τις αιτίες του. Κι αυτό γιατί πέρα από τα παχιά λόγια, το σύστημα που υπηρετεί ο ΣΥΡΙΖΑ χρειάζεται τα ναρκωτικά. Γιατί είναι όπλο κοινωνικού ελέγχου κι άλλη μια μορφή καταστολής στο μυαλό και την ψυχή.
Μορφωτικές και πολιτιστικές προτάσεις του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών για το μήνα Νοέμβρη
Για δεύτερη χρονιά φέτος συνεχίζεται η αξιόλογη πρωτοβουλία του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών που αφορά το ρόλο του εκπαιδευτικού μέσα στην τάξη, με πλήθος μορφωτικών και πολιτιστικών προτάσεων για εκδηλώσεις και για συζήτηση μέσα στο μάθημα, που μπορούν να αξιοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Οι προτάσεις είναι αναρτημένες στην ιστοσελίδα του ΠΑΜΕ (http://www.edupame.gr).
Για το μήνα Νοέμβρη, οι εκπαιδευτικοί του ΠΑΜΕ ρίχνουν το σύνθημα «Η μνήμη μένει ζωντανή όταν ο αγώνας συνεχίζεται» και εξηγούν: «Ο Νοέμβρης είναι μήνας που συναντιέται με ιστορικούς σταθμούς που συνδέονται με το κίνημα της Νεολαίας και το επαναστατικό κίνημα γενικότερα. Ιστορικές στιγμές και γεγονότα, για να μιλήσουμε για την ανατρεπτική δύναμη της λαϊκής παρέμβασης και της οργανωμένης πάλης για το ποιος κινεί και αλλάζει την Ιστορία και την κοινωνία».
Προτείνουν, λοιπόν, να αξιοποιηθούν η Οχτωβριανή Επανάσταση και η Γαλλική Επανάσταση, για να μιλήσουν οι εκπαιδευτικοί για την ταξική πάλη και το ρόλο της στην πορεία της κοινωνικής εξέλιξης, τα κοινωνικοοικονομικά συστήματα και την εναλλαγή τους ως αντικειμενική πραγματικότητα. Σ' αυτή την προσπάθεια, μπορούν να αξιοποιηθούν ντοκιμαντέρ, κινηματόγραφος, βιβλία γύρω από την Οχτωβριανή Επανάσταση, η επίδρασή της στην Τέχνη, μεγάλοι λογοτέχνες, ποιητές που συνδέθηκαν με τα οράματά της και συνεισέφεραν στην πάλη των λαών και του δικού μας λαού.
Στο πλαίσιο αυτό, προτείνονται ενδεικτικά προς αξιοποίηση βιβλία όπως «Οι δέκα μέρες που συγκλόνισαν τον κόσμο» του Τζον Ριντ, ταινίες όπως ο «Οκτώβρης» τους Αϊζενστάιν, κ.ά.
Παράλληλα, στα σχολεία το Νοέμβρη προετοιμάζεται και ο εορτασμός της επετείου του Πολυτεχνείου και έχει σημασία να ανοίξει μέσα στις τάξεις η συζήτηση για το κίνημα της νεολαίας, να αναδειχτεί ότι το νεολαιίστικο κίνημα έγραψε ιστορία, ακολουθώντας τα χνάρια του λαϊκού και εργατικού κινήματος, του επαναστατικού κινήματος.
Προτείνονται βιβλία για την επέτειο όπως το «Ρεπορτάζ για ένα ζεστό Νοέμβρη» του Δ. Ραβάνη - Ρεντή, «Οι πελαργοί θα ξανάρθουν», της Μαρούλας Κλιάφα, «Τα γενέθλια» της Ζωρζ Σαρή, «Το δόκανο» του Γιάννη Παπαοικονόμου κ.ά.
Το καλωσόρισμα των νέων μελών ξεκίνησε με ένα ζεστό συντροφικό χειροκρότημα για όλους τους νέους που φέτος έκαναν το βήμα και οργανώθηκαν στην ΚΝΕ ξεπερνώντας δισταγμούς και αμφιβολίες. Το σύνθημα γι' αυτό έδωσε ο Γιώργος Τάτσης, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ, που ήταν ο κεντρικός ομιλητής στην εκδήλωση και μεταξύ άλλων τόνισε:
«Σας καλωσορίζουμε και σας ευχόμαστε καλή δύναμη στους αγώνες που έχουμε μπροστά μας.
Εχετε και έχουμε την τιμή να είμαστε μέλη της Κομμουνιστικής Νεολαίας Ελλάδας, της πιο πρωτοπόρας οργάνωσης νεολαίας, της νεολαίας του ΚΚΕ.
Κρατήστε για οδηγό σας τα λόγια του συντρόφου Χ. Φλωράκη που έλεγε: "Η πιο σπουδαία ικανότητα για τον κομμουνιστή είναι αυτή να μπορεί να δουλεύει με συνέπεια και με ενθουσιασμό, θα 'λεγα, στην καθημερινή μονότονη κατάσταση και να ξεπερνά μέρα με τη μέρα το ένα εμπόδιο ύστερα από το άλλο. Η ικανότητα να διατηρεί τον ενθουσιασμό του μπροστά στα εμπόδια που η πρακτική ζωή βάζει μπροστά του κάθε μέρα, κάθε ώρα. Να έχει πάντα στο μυαλό του και να μη χάνει από τα μάτια τους τελικούς μεγάλους σκοπούς που παλεύει να πραγματοποιήσει. Μια τέτοια στάση γενναιότητας πρέπει να φιλοδοξεί να κατακτήσει".
Στην ΚΝΕ έχουν θέση όλοι αυτοί οι νέοι άνθρωποι, οι μαθητές, οι φοιτητές και σπουδαστές που προέρχονται από εργατικές - λαϊκές οικογένειες, οι νέοι που βρίσκονται στο μεροκάματο, που εργάζονται στα διάφορα 5μηνα προγράμματα, οι νέοι άνεργοι, οι νέοι που βρίσκονται στην κατάρτιση. Ολοι αυτοί που δεν βολεύονται στα όρια αυτού του σάπιου εκμεταλλευτικού συστήματος που έχει όνομα και το λένε καπιταλισμό. Ολοι αυτοί που ψάχνονται γι' αυτό το κάτι που πρέπει να γίνει. Που αντιλαμβάνονται ότι για τους εργαζόμενους και τη νεολαία δεν υπάρχει λύση και διέξοδος μέσα στη στρούγκα του καπιταλιστικού δρόμου».
Η εκδήλωση έστειλε μήνυμα στη νέα γενιά να «μη μασήσει» στην προσπάθεια που κάνει το σύστημα να σπείρει τη μοιρολατρία και την απογοήτευση ότι τάχα «τίποτα δεν αλλάζει» και ότι «ο αγώνας θα πάει χαμένος», γιατί αυτοί που καλλιεργούν την ηττοπάθεια είναι αυτοί που φοβούνται την οργανωμένη πάλη του λαού και της νεολαίας.
Να «μη μασήσει» στη σπέκουλα που έχει κάνει το σύστημα στον όρο «καθοδήγηση», προβάλλοντας ένα ψευτο-ελευθεριακό στιλ από τη μία και από την άλλη καθοδηγώντας το ίδιο το σύστημα τη νεολαία ώστε να μην παλεύει. Στην πραγματικότητα, δε θέλουν την καθοδήγηση της νεολαίας από την πιο πρωτοπόρα θεωρία, αυτή του μαρξισμού - λενινισμού, αυτοί που φοβούνται και τρέμουν για το σάπιο σύστημά τους.
Τονίστηκε ότι είναι κάλπικα τα διάφορα μαθήματα δημοκρατίας που κάνει το σύστημα είτε μέσα στα σχολεία και στις σχολές, είτε από τα ΜΜΕ, είτε από αλλού, γιατί η δημοκρατία τους τελειώνει στους χώρους δουλειάς που καταπατούν τα δικαιώματα των εργατών, που βγάζουν παράνομες και καταχρηστικές τις απεργίες και κάνουν προσπάθεια να καταστείλουν κάθε κινητοποίηση. Η δημοκρατία τους σταματάει στους χώρους νεολαίας που τρομοκρατούν μαθητές που θέλουν να κινητοποιηθούν, στους χώρους κατάρτισης που στέλνουν τους σπουδαστές να δουλεύουν τζάμπα και ανασφάλιστοι, στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ που οι νέοι δεν μπορούν να σπουδάσουν γιατί το κόστος είναι δυσβάσταχτο, στις λαϊκές γειτονιές σαν τις δικές μας που χάνεται κόσμος από τις πλημμύρες με την πρώτη βροχή γιατί δεν έχουν λεφτά για αντιπλημμυρικά έργα αλλά έχουν για επιδοτήσεις στο κεφάλαιο...
Ξεκαθαρίστηκε πως δεν πρέπει να υπάρχει καμιά αυταπάτη ότι αυτό το σάπιο εκμεταλλευτικό σύστημα καλλωπίζεται ή διορθώνεται, κανένας δισταγμός στην οργάνωση της πάλης, γιατί είναι το μόνο που δεν έχουμε δοκιμάσει και οδηγεί πραγματικά στο ξέφωτο.
Κάλεσε δε ο Γ. Τάτσης: «Βάζουμε το μεγάλο στοίχημα της ανάπτυξης της ΚΝΕ εδώ στις δυτικές συνοικίες της Αθήνας. Δυναμώνουμε έτσι τον αγώνα για την ανατροπή του καπιταλισμού. Γιατί τις πιο όμορφες μέρες δεν τις ζήσαμε ακόμα!».
Η εκδήλωση έκλεισε με μουσικό αφιέρωμα από συγκρότημα της Οργάνωσης.
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Παρασκευή στις 20.15, Σάββατο στις 19.00 και 21.30, Κυριακή στις 19.00
Συντελεστές:
Κείμενο: Θαλασσιά Αντωνοπούλου, Σκηνοθεσία: Φαίδρα Σούτου, Ηλιάνα Μαυρομάτη και Ισίδωρος Πάτερος, Δραματουργική επεξεργασία: Η ομάδα, Πρωτότυπη μουσική: Ισίδωρος Πάτερος, Επιμέλεια κίνησης: Φαίδρα Σούτου, Κοστούμια: Λένα Καφαντάρη, Φωτισμοί: Δημήτρης Σταμάτης, Φωτογραφίες: Μυρτώ Κουτούλια, Τρέιλερ: Σήφης Στάμου.
Συζήτηση με τις Ηλιάνα Μαυρομάτη, Θαλασσιά Αντωνοπούλου και Φαίδρα Σούτου, συντελεστές της παράστασης που ανεβαίνει στο θέατρο «Επί Κολωνώ»
Σε λίγες μέρες και πιο συγκεκριμένα από το Σάββατο 14 Νοέμβρη και μέχρι και την Κυριακή, 17 Γενάρη, στη Σκηνή Black Box του θεάτρου «Επί Κολωνώ» θα ανέβει η παράσταση «Αθηνά Χατζηεσμέρ, ετών 17».
Ο «Ριζοσπάστης» συζήτησε με τρία μέλη από τη νεανική θεατρική ομάδα και πιο συγκεκριμένα με την Ηλιάνα Μαυρομάτη, που υποδύεται την Αθηνά, την Θαλασσιά Αντωνοπούλου, που έγραψε το κείμενο, και την Φαίδρα Σούτου που επιμελείται την κίνηση. Ο μουσικός της ομάδας, που έγραψε και την πρωτότυπη μουσική της παράστασης, είναι ο Ισίδωρος Πάτερος.
Τις συναντήσαμε, λίγο πριν ανέβει η παράσταση. Πολλή δουλειά, άγχος για να είναι όλα έτοιμα. Το πιο σημαντικό όμως που κατέκτησαν, όπως μας είπε η Φαίδρα είναι ο τρόπος που δούλεψαν και συνεχίζουν να δουλεύουν γι' αυτήν την παράσταση. «Δεν υπήρχε μονάδα. Τέσσερα διαφορετικά άτομα δημιούργησαν έναν άνθρωπο και είναι τεράστια ανακούφιση να ξέρεις ότι δεν υπάρχει ένας που να επιδιώκει να υπερτερήσει του συνόλου. Μοιραζόμασταν, ανταλλάσσαμε απόψεις στην έρευνα της γραμμής της ύπαρξης της παράστασης, του σώματος, της υποκριτικής, του λόγου, της μουσικής». Ψάχνοντας για παραδείγματα του τρόπου δουλειάς που μας περιέγραψε η Φαίδρα, η Θαλασσιά σημειώνει τα εξής: «Η έρευνα για το έργο έγινε απ' όλους μας και όχι μόνο σε αυτή καθεαυτή την ιστορία, αλλά και στην ίδια τη δομή του έργου μας. Συζητήσαμε όλοι μαζί τους άξονες της ιστορίας και καταλήξαμε στο βασικό πυρήνα. Συζητήσαμε και τη μορφή που θέλαμε να δώσουμε στην παράσταση, για να προβάλουμε καλύτερα το περιεχόμενο που θέλαμε να αναδείξουμε. Ακόμα και το κείμενο της παράστασης δεν το πήγα ολοκληρωμένο στα παιδιά, αλλά συζητούσαμε ξεχωριστά κομμάτι κομμάτι της ιστορίας».
Πώς όμως ξεκίνησαν όλα αυτά;
Μας λέει η Ηλιάνα: «Από το Επί Κολωνώ προσφέρθηκε η θεατρική σκηνή του Black box. Στην αναζήτηση του τι έργο μπορούμε να ανεβάσουμε, σίγουρα μας συγκινούσε και μας ενδιέφερε η ιδέα να είναι πολιτικό. Ετσι ξεκινήσαμε να ψάχνουμε έργα από το παγκόσμιο ρεπερτόριο... Μέσα όμως από τη συζήτηση, καταλήξαμε ότι ίσως θα είχε περισσότερο ενδιαφέρον να ασχοληθούμε με έναν άνθρωπο που δεν είναι γνωστός. Ετσι σκέφτηκα την πολύ καλή φίλη και συναγωνίστρια της γιαγιάς μου, την ΕΠΟΝίτισσα Αθηνά Χατζηεσμέρ από τον Ταύρο, για την οποία έχω ακούσει πολλές ιστορίες.
Αρχίζουμε να ψάχνουμε για την Αθηνά και παράλληλα να σκεφτόμαστε πώς θέλουμε να αποδοθεί η ιστορία. Νομίζω πως ο κοινός παρονομαστής που καταλήξαμε και ο βασικός πυλώνας της παράστασης είναι ότι δεν μας ενδιέφερε να αποδώσουμε ρεαλιστικά την ιστορία της, δηλαδή να περιγράψουμε τις τελευταίες στιγμές της μέσα στα κρατητήρια, αλλά να αντιμετωπίσουμε αυτό το χαρακτήρα ως αφορμή, για να μιλήσουμε για το νέο άνθρωπο που αποφασίζει να επαναστατήσει και να διεκδικήσει τη ζωή του μέχρι τέλος».
Επίσης, ένα ακόμα γεγονός που με συγκινεί είναι ότι αυτή η ιστορία εκτυλίσσεται στον Ταύρο, σε μια γειτονιά γνωστή μας. Μέσα στο έργο αναφέρονται οδοί, δρόμοι της Καλλιθέας, του Ταύρου, περιστατικά που όλοι κάπου έχουμε ακούσει. Με κινητοποιεί πάρα πολύ η σκέψη ότι οι θεατές ακούγοντας το κείμενο θα έρθουν σε επαφή με ένα κομμάτι της Ιστορίας που είναι σχετικά πρόσφατο και κοντινό τους».
Παρεμβαίνοντας στην κουβέντα ρωτάμε, αν, μέσα από την παράσταση, επιδιώκουν να απευθυνθούν σε νεότερους κυρίως ανθρώπους. Η Ηλιάνα το επιβεβαιώνει.
«Από την αρχή αυτής της δουλειάς θέλουμε να εκφράσουμε την ανάγκη συνομιλίας ενός νέου ανθρώπου του τότε, ενός αιώνια νέου ανθρώπου, με ένα νέο του σήμερα. Αυτός ήταν ο βασικός στόχος της παράστασης. Αυτήν την ιστορία θέλουμε να την κοινωνήσουμε στους νέους ανθρώπους».
Η Θαλασσιά μάς μιλά για τη ζωή και τη δράση της Αθηνάς.
«Η Αθηνά ήταν μαθήτρια, ταυτόχρονα δούλευε ως ράφτρα και ζούσε με την οικογένειά της στα προσφυγικά, στην περιοχή των Νέων Σφαγείων. Δέκα μέρες πριν την απελευθέρωση, στα 17 της χρόνια, και, αφού βασανίστηκε για να καταδώσει τους συναγωνιστές της, εκτελέστηκε από τους Γερμανούς στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής.
Επομένως η προσωπικότητα της Αθηνάς δομείται σε αυτό το τρίπτυχο: Παιδί προσφύγων, εργάτρια και μαθήτρια. Να σημειώσουμε ακόμα ότι συμμετείχε στο πρώτο ιδρυτικό τμηματικό διοικητικό συμβούλιο της ΕΠΟΝ Ταύρου και μαζί με την Μάρω Λουλούδη (γιαγιά της Ηλιάνας) ήταν υπεύθυνη για την καθοδήγηση των Αετόπουλων της περιοχής. Δεκαεφτά χρόνων αυτή, εφτά χρόνων τα Αετόπουλα... Αυτός είναι εντέλει ο ουσιαστικά νέος άνθρωπος. Αυτός που με τη νιότη του παλεύει για τη νιότη του κόσμου, του νέου κόσμου, της νέας κοινωνίας.
Το βασικό ερώτημα που διαπνέει όλο το έργο είναι ίσως η πρώτη σκέψη που κάνουμε όταν διαβάζουμε ή ακούμε για τις ιστορίες αγωνιστών όπως η Αθηνά: Γιατί προτίμησαν να πεθάνουν; Μα δεν προτίμησαν ποτέ να πεθάνουν. Προτίμησαν τη ζωή. Αγάπησαν όσο κανείς τη ζωή. Και γι' αυτό τους σκότωσαν».
Πάνω στην κουβέντα μας λένε ότι αρχικά δεν είχαν στοιχεία για την Αθηνά. Ετσι φυσικά προέκυψε η ερώτησή μας και πώς τα κατάφεραν.
Η Φαίδρα μάς λέει για ένα βιβλίο που διάβασαν κι αναφέρεται στους νεαρούς Ταυριώτες που ήταν οργανωμένοι στην ΕΠΟΝ. Η Ηλιάνα μάς αναφέρει για μια θεία της Αθηνάς που τη συνάντησαν και τους έδωσε κάποια στοιχεία. Παράλληλα, μας μιλά για την έρευνα και τη μελέτη γενικά της εποχής, της δράσης της ΕΠΟΝ, αλλά και άλλων σημαντικών γεγονότων της εποχής. Η Θαλασσιά μάς εξιστορείται τη γνωριμία και τη συνέντευξη που πήραν από την παλαίμαχη αγωνίστρια της Εθνικής Αντίστασης Γιάννα Τρικαλινού.
Συνθέτοντας με αυτόν τον τρόπο την προσωπικότητα της Αθηνάς, ήθελαν να καταδείξουν, όπως μας λέει η Ηλιάνα, «ότι ήταν ένας χαρακτήρας με αντιφάσεις, με ρωγμές, ένας κανονικός άνθρωπος, δηλαδή. Δεν θέλαμε να φανεί ότι ήταν γεννημένη ηρωίδα. Και νομίζω ότι το έχουμε πετύχει. Χωρίς, βέβαια, να ξεχνάμε την ταξική θέση της Αθηνάς και τη σκοπιά με την οποία έβλεπε τα πράγματα, διαφορετικά θα έπρεπε να διαλέξουμε ένα παιδί το οποίο δεν ήταν οργανωμένο, αλλά πήρε κάποιες αυτόβουλες πρωτοβουλίες. Διαλέξαμε ένα συγκεκριμένο πρόσωπο, που ήταν οργανωμένο σε μια συγκεκριμένη οργάνωση».
Και τι αποζητούν να μείνει στο θεατή; Και οι τρεις είναι κάθετες. Δε θέλουν μια παράσταση μουσειακή, ούτε ένα σκέτο μάθημα, αλλά ούτε και μια στείρα σύνδεση «όπως και τότε» «έτσι και τώρα». Θέλουν η παράσταση να δώσει την αφορμή σε ένα νέο σήμερα να ψάξει, να μάθει τι έγινε.
«Θα θέλαμε να υπάρχει συζήτηση μετά από τις παραστάσεις, όπως κι επίσης, αφού ολοκληρωθούν οι παραστάσεις στο θέατρο, να πάμε σε εργατικά κέντρα, γειτονιές, φοιτητικούς συλλόγους, δήμους», σημειώνει η Ηλιάνα.
Πάνω στη σκηνή θα βρίσκεται η Ηλιάνα με τον Ισίδωρο. Η αλληλεπίδραση που υπάρχει μεταξύ τους γίνεται μέσα από τη μουσική και το τραγούδι. Και όπως μας είπαν, ο ρόλος της μουσικής στο έργο είναι να εξωτερικεύσει την εσωτερική ζωή της Αθηνάς.
Οπως σημειώνεται, άλλωστε, στο δελτίο Τύπου της παράστασης: «Μέσα από τις αναμνήσεις, τις σκέψεις, τις αισθήσεις και τις μουσικές παρακολουθούμε τις άχρονες στιγμές που συνθέτουν το ψυχικό και το πνευματικό τοπίο της Αθηνάς. Ενα σώμα που έχει υποστεί βασανισμό και επανατοποθετείται στο χώρο και στο χρόνο. Ενα πνεύμα που ανατροφοδοτείται από την αγάπη για τη ζωή και δυναμώνει με το όραμα της απελευθέρωσης»...