Ανακοίνωση της ΚΝΕ για τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές στη στέγασή τους. Καλεί να παρθούν άμεσα συγκεκριμένα μέτρα
Οπως αναφέρεται αναλυτικά:
«Η αναζήτηση στέγης έχει εξελιχθεί σε δύσκολη εξίσωση για χιλιάδες φοιτητές και τις οικογένειές τους, που πληρώνουν πολύ ακριβά τις δήθεν "δωρεάν" σπουδές.
Η εικονική πραγματικότητα που εμφανίζει η κυβέρνηση δεν μπορεί να κρύψει την αλήθεια:
Ολα αυτά στο έδαφος της ακρίβειας και των νέων αυξήσεων στην τιμή του ρεύματος, που καθιστά το πρόβλημα πιο οξυμένο από ποτέ. Την ίδια στιγμή οι καταγγελίες για ακατάλληλα διαμερίσματα και εξώσεις το καλοκαίρι για τουριστική αξιοποίηση των δωματίων πληθαίνουν.
Απαιτούνται άμεσα μέτρα για να μην παρατήσει κανένας φοιτητής τις σπουδές του!
400 ευρώ ενοίκιο + 100 ευρώ λογαριασμοί / κοινόχρηστα + 240 ευρώ σίτιση + 40 ευρώ μετακίνηση + 60 ευρώ ψυχαγωγία / διασκέδαση + 60 ευρώ προσωπικά μικροέξοδα = 900 ευρώ μηνιαίο κόστος σπουδών... Ενας μισθός δεν φτάνει!
Το πρόβλημα...
Η φοιτητική στέγη αποτελεί ένα πανάκριβο εμπόρευμα και η αναζήτηση και εξεύρεσή της ατομική υπόθεση των φοιτητών.
Σε αυτό το έδαφος:
...η "τουριστική αξιοποίηση" ακινήτων, στο πλαίσιο της βραχυχρόνιας μίσθωσης, οξύνει ακόμα περισσότερο το πρόβλημα.
...ακίνητα των ΑΕΙ προορίζονται για επιχειρηματική αξιοποίηση αντί για κάλυψη στεγαστικών αναγκών.
Ηξερες ότι;
Αυτή είναι η πολιτική τους: Εδώ και χρόνια η ΝΔ και οι προηγούμενες κυβερνήσεις πετσόκοψαν τη χρηματοδότηση για τις εστίες και τη φοιτητική μέριμνα, εμπορευματοποιώντας ταυτόχρονα τις υπηρεσίες τους.
Οι "προτάσεις" των υπόλοιπων κομμάτων (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ) ανακυκλώνουν το πρόβλημα γιατί δεν αμφισβητούν την εμπορευματοποίηση της φοιτητικής στέγης και την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που θεωρεί "δημοσιονομικό κόστος" τη φοιτητική μέριμνα.
Με διεκδίκηση και αλληλεγγύη θα τα καταφέρουμε!
Στον Φοιτητικό Σύλλογο όλοι μαζί οργανώνουμε τη διεκδίκηση, την αλληλεγγύη, τη φιλοξενία όποιου έχει ανάγκη! Ετσι πετύχαμε πολλοί φοιτητές να εισαχθούν στις εστίες, σε άλλους να εξασφαλιστεί δωμάτιο με ευθύνη του υπουργείου.
Τροπολογία του ΚΚΕ στη Βουλή: "Για τη διεύρυνση δικαιούχων και ποσού για το στεγαστικό φοιτητικό επίδομα".
Μεταξύ άλλων προβλέπει:
Μαζί με το ΚΚΕ και με τη δύναμη του συλλογικού αγώνα να μην επιτρέψουμε κανένας νέος να παρατήσει τις σπουδές και τα όνειρά του γιατί δεν αντέχει τα οικονομικά βάρη!
Δυναμώνουμε τη διεκδίκηση για:
Αφιερωμένη στα 50 χρόνια του Φεστιβάλ η κεντρική έκθεση
Ενα ταξίδι αναδρομής για τους παλαιότερους και γνωριμίας για τους νεότερους επισκέπτες με εκείνες τις στιγμές του Φεστιβάλ που χάραξαν μια διαδρομή εφάμιλλη για να μπει πλατιά στις καρδιές της εργατικής τάξης, του λαού και της νεολαίας. Μια διαδρομή για να εξελιχθεί στον μεγαλύτερο πολιτικό και πολιτιστικό θεσμό της χώρας, συμβάλλοντας στην ανάδειξη πρωτοπόρας καλλιτεχνικής δημιουργίας, ανατρεπτικού πολιτικού περιεχομένου που αμφισβητεί τον καπιταλιστικό μονόδρομο. Μέσα από την έκθεση φωτίζεται ο χαρακτήρας της ΚΝΕ ως επαναστατικής οργάνωσης, που μέσα από τη συλλογικότητα, την πειθαρχία, την πίστη σε μια κοινωνία που αποτελεί το φωτεινό μέλλον της ανθρωπότητας, τον σοσιαλισμό, μπορεί, κόντρα σε όλα τα εμπόδια, να διαμορφώνει «γωνιές» αντίστασης και ελπίδας που να αγκαλιάζουν τα όνειρα της νεολαίας.
Το «ταξίδι» του Φεστιβάλ διαπερνά όλη την πορεία του Κόμματος μετά την ντε φάκτο κατάκτηση της νομιμοποίησής του με τη μετάβαση στην αστική κοινοβουλευτική δημοκρατία, το 1974. Η ίδια η ύπαρξή του είναι απαύγασμα της ηρωικής δράσης του ΚΚΕ στα χρόνια της επταετούς στρατιωτικής δικτατορίας, απόδειξη των δεσμών που σφυρηλατήθηκαν με τους εργαζόμενους και τον λαό μέσα στο καμίνι της ταξικής πάλης στα δύσκολα χρόνια της παρανομίας. Το Φεστιβάλ είναι κληρονομιά της αλύγιστης στάσης των εξόριστων, της καλλιτεχνικής δημιουργίας στα ξερονήσια, των παιδιών της ΚΝΕ που τραγουδούσαν κρυφά τραγούδια του αγώνα. Η επαναστατική τους αισιοδοξία είναι το χαμόγελο των μελών της ΚΝΕ που στήνουν τις πρώτες κατασκευές στο γήπεδο Ζωγράφου για να γιορτάσουν τα 7 χρόνια ζωής και δράσης της Οργάνωσης, έκδοσης του οργάνου του Κεντρικού Συμβουλίου, του «Οδηγητή». Το άπλωμα του Φεστιβάλ σε όλες τις γωνιές της χώρας σηματοδοτεί την ανάπτυξη και το δυνάμωμα της ΚΝΕ, τη διεύρυνση της αναγνώρισης του πρωτοπόρου ρόλου της στις γραμμές της νεολαίας.
Ο επισκέπτης θα συναντήσει την πολυμορφία με την οποία με τα χρόνια εκφράστηκαν η υπεράσπιση του σοσιαλισμού, η ανάδειξη της αναγκαιότητας και επικαιρότητάς του. Τις πρώτες δυο δεκαετίες το Φεστιβάλ αποτύπωνε τα επιτεύγματα της εργατικής τάξης στην ΕΣΣΔ και στις άλλες χώρες της σοσιαλιστικής οικοδόμησης, την ανάγκη πάλης απέναντι στην υπονομευτική στάση του ιμπεριαλισμού. Στη συνέχεια, σε περίοδο αντεπαναστατικών ανατροπών και ολοκλήρωσης της καπιταλιστικής παλινόρθωσης στην ΕΣΣΔ, σηματοδότησε την υπεράσπιση του σοσιαλισμού κόντρα σε όσους μιλούσαν για «τέλος της Ιστορίας» και όσους με τον μανδύα του «νέου» και «σύγχρονου» επιχειρούσαν να αναθεωρήσουν την επαναστατική κοσμοθεωρία, την ύπαρξη του ΚΚ ως επαναστατικής πρωτοπορίας σε όλες τις συνθήκες. Σήμερα αποκρυσταλλώνει τη διαμόρφωση σύγχρονης επαναστατικής στρατηγικής, τη δράση με βάση το επαναστατικό Πρόγραμμα του Κόμματος, την επιταγή για διαρκή ανάπτυξη της επαναστατικής κοσμοθεωρίας μπροστά στα νέα δεδομένα της κοινωνικής πραγματικότητας.
Ακόμη, η έκθεση περιλαμβάνει πλευρές του Φεστιβάλ που το έχουν καθιερώσει στη συνείδηση των εργαζομένων και της νεολαίας ως χώρο διεκδίκησης για την κάλυψη των αναγκών.
Για παράδειγμα, η διαχρονική προσπάθεια αναβάθμισης των χώρων όπου πραγματοποιείται το Φεστιβάλ, όπως το Πάρκο «Α. Τρίτσης», είναι εκδήλωση του δίκαιου αιτήματος της νεολαίας και του λαού για χώρους πρασίνου μέσα στον αστικό ιστό, ελεύθερους και δωρεάν για αξιοποίηση προς όφελος των αναγκών της πλατιάς πλειοψηφίας. Το Φεστιβάλ είναι χώρος διεκδίκησης ενάντια στην εμπορευματοποίηση των υποδομών και των ελεύθερων χώρων, προτάσσει τις ανάγκες του λαού για ποιοτική ζωή σύμφωνα με τις σύγχρονες δυνατότητες της επιστήμης και της τεχνολογίας, κόντρα στο κριτήριο του καπιταλιστικού κέρδους.
Οι παραπάνω πτυχές της έκθεσης αποτυπώνουν την ίδια την ουσία του Φεστιβάλ. Δηλαδή, ότι αποτελεί ένα ανοιχτό κάλεσμα προς τον λαό και τη νεολαία προς μια νέα προοπτική, μια κοινωνία φτιαγμένη με άλλα υλικά, απαλλαγμένη από τα δεσμά της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης. Μια «Κόκκινη Πολιτεία» όπου ανθίζει η δημιουργία και η ζωή, όπου κανείς δεν είναι μόνος αλλά ενώνεται με τους υπόλοιπους στο χτίσιμο του κοινού τους μέλλοντος.
«Οι ανάγκες των μαθητών/τριών μας δεν είναι κόστος! Θα μας βρουν απέναντί τους!» δηλώνει η ΔΟΕ απέναντι στις εξελίξεις που δρομολογούνται από το υπουργείο Παιδείας μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού και οδηγούν σε τμήματα πολυπληθή, σε ανακλήσεις μιας σειράς αποφάσεων κατάτμησης τμημάτων με μαθητές/τριες με διαγνωσμένες αναπηρίες ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και στην απόρριψη δεκάδων προτάσεων για δημιουργία νέων τμημάτων.
Οπως σημειώνει η ΔΟΕ, ιδιαίτερα στην Περιφερειακή Διεύθυνση Αττικής παρατηρούνται περισσότερες από 80 ανακλήσεις αποφάσεων δημιουργίας τμημάτων και δεκάδες απορριπτικές αποφάσεις σε νέες προτάσεις (Πειραιάς, Ανατολική Αττική, Γ΄ Αθήνας, Α΄ Αθήνας). «Σε σχολεία δηλαδή που το σύνολο των μαθητών ανά τμήμα αγγίζει τους 27, 28 και 29 διατηρούν ένα τμήμα (!), αντί να διχοτομήσουν (2 τμήματα). Ακολούθως προβαίνουν σε εντολές για μετακίνηση μαθητών που ήδη φοιτούν στη σχολική μονάδα όταν ο αριθμός υπερβαίνει τους 25!». Δεν προβλέπεται - αυθαίρετα όπως τονίζει η ΔΟΕ - η μείωση του αριθμού των μαθητών στα τμήματα που υπάρχει Παράλληλη Στήριξη και, επιπλέον, προκρίνεται η μετακίνηση των μαθητών της Α' τάξης σε όμορα σχολεία, όταν ο αριθμός των μαθητών της τάξης είναι μικρότερος από 30 (δηλαδή μικρότερος από 15 σε κάθε τμήμα), προκειμένου να μην προχωρήσει η κατάτμηση τμημάτων.
«Ολα τα παραπάνω έχουν στόχο τη μείωση των λειτουργούντων τμημάτων και τις περικοπές εκπαιδευτικού προσωπικού για τη νέα σχολική χρονιά», τονίζει η ΔΟΕ, σημειώνοντας: «Αυτή είναι η "αναβάθμιση" της Εκπαίδευσης που νομοθετούν, με συγχωνεύσεις και κατάργηση τμημάτων, με "κόφτες" που στην ουσία μειώνουν θέσεις εργασίας και δυσχεραίνουν την εκπαιδευτική διαδικασία στοιβάζοντας τους/τις μαθητές/τριες σε μεγάλα τμήματα». «Αντί το 2024 να συζητάμε πώς οι μαθητές/τριες και ιδιαίτερα αυτοί/ές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θα έχουν ακόμη περισσότερες δυνατότητες εξέλιξης μέσα από την αντίστοιχη αναγκαία εκπαιδευτική παρέμβαση, το υπουργείο απαντάει ότι αυτή η ανάγκη είναι κόστος που πρέπει να κοπεί. Αντί να συζητάμε για μαζικές μόνιμες προσλήψεις όλων των αναπληρωτών για να έχουν οι μαθητές όλη την αναγκαία στήριξη σε σταθερή βάση, στο υπουργείο δημιουργούν "κόφτες" που μειώνουν τις προσλήψεις. Αντί να συζητάμε για αποφασιστική μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα έχουμε μια μεθοδευμένη επιχείρηση αύξησης των μαθητών ακόμα και σε περιπτώσεις που υπάρχουν διαθέσιμες αίθουσες», τονίζει η ΔΟΕ, απαιτώντας: Ανάκληση των αποφάσεων συγχώνευσης τμημάτων και των αποφάσεων που αναστέλλουν την κατάτμηση τμημάτων. Να γίνουν δεκτά όλα τα αιτήματα των σχολείων για κατατμήσεις. Μαζικούς μόνιμους διορισμούς με βάση τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων. Τμήματα 15 μαθητών σε Α΄, Β΄ τάξη και έως 20 στις υπόλοιπες. Μείωση του ωραρίου των νηπιαγωγών και των εκπαιδευτικών στα ολιγοθέσια σχολεία όπως στους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς. Τμήματα μέχρι 15 νήπια και 2η νηπιαγωγό σε όσα λειτουργούν με περισσότερα. Κάλυψη των αναγκών Παράλληλης Στήριξης για όλους τους μαθητές/τριες. Τμήματα Ενταξης σε κάθε Δημοτικό και Νηπιαγωγείο και 2ο σε μεγαλύτερα σχολεία, καμιά αναστολή 2ου Τμήματος Ενταξης όπου υπήρχε.
Στο θέμα επανέρχεται η «Λαϊκή Συσπείρωση» αναδεικνύοντας την κατάσταση, τις ευθύνες δήμου και κράτους και επαναφέρει τα αιτήματα γονέων και εκπαιδευτικών
Απέναντι σ' αυτή τη λογική κόστους - οφέλους, εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές μέσα από τις δεκάδες διαμαρτυρίες και κινητοποιήσεις που πραγματοποίησαν όλο το τελευταίο διάστημα, προβάλλουν το αίτημα για ανέγερση σύγχρονων σχολικών κτιρίων.
Στα σχέδια της κυβέρνησης και των υπηρεσιών της η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης μόνο στα λόγια τελικά φαίνεται ότι αντιδρά, γιατί στην πράξη εμπόδια δεν βάζει.
Αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι ενώ καταψηφίστηκε ομόφωνα από το Δημοτικό Συμβούλιο, η συγχώνευση σχολείων (30ό Γυμνάσιο με 12ο Γυμνάσιο, 13ο και 17ο Γυμνάσιο και Λύκειο με το 4ο Γυμνάσιο και 4ο Λύκειο), τελικά η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης αλλάζει τα όρια στις γειτονιές, ώστε να «αδειάζει» ένα σχολείο και να γεμίζει άλλο και να προκύψουν οι συγχωνεύσεις με άλλο τρόπο. Αλλά και με τους σχεδιασμούς για τη μεταστέγαση του Διαπολιτισμικού Γυμνασίου και Λυκείου σε δύο άλλα σχολεία.
Η «Λαϊκή Συσπείρωση», σε συνέχεια των παρεμβάσεών της το προηγούμενο διάστημα, τώρα που είναι κλειστά τα σχολεία και υπάρχει ακόμα χρόνος για κάποιες παρεμβάσεις, επανέρχεται στο ζήτημα και αναδεικνύει τα σοβαρά προβλήματα που υπάρχουν σε σχολικές υποδομές του δήμου.
Σημειώνει την έντονη ανησυχία της, καθώς παρά τις επανειλημμένες προσπάθειές της να γίνει ολοκληρωμένη συζήτηση για το σχέδιο της Διοίκησης, το θέμα της σχολικής στέγης παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες, δηλαδή από Δημοτικό Συμβούλιο σε Δημοτικό Συμβούλιο.
Σε ανακοίνωσή της η «Λαϊκή Συσπείρωση» αναφέρεται καταρχήν στα σοβαρά προβλήματα υποδομών που υπάρχουν σε όλα σχεδόν τα σχολεία του δήμου Θεσσαλονίκης, κυρίως λόγω παλαιότητας. Οπως σημειώνει, «λείπουν αίθουσες (εργαστήρια φυσικών επιστημών, πληροφορικής, μουσικής), τουαλέτες, αυλές (έλλειψη χώρου, ανισόπεδες αυλές με πιθανότητες ατυχημάτων, επικίνδυνα δέντρα που δεν ελέγχονται), γυμναστήρια (στα περισσότερα σχολεία η γυμναστική πραγματοποιείται σε αίθουσες ή και σε υπόγεια), και ο δήμος Θεσσαλονίκης επέλεξε να εγκαταλειφθούν μια σειρά από σχολεία, "στριμώχνοντας" τα παιδιά σε άλλα κτίρια. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα του 29ου Νηπιαγωγείου που στεγάζεται στο σχολικό συγκρότημα της Ικτίνου, και ζητήθηκε από τους γονείς να πάνε εθελοντικά 17 παιδιά στο δημαρχείο!».
Αναδεικνύει επίσης την κατάσταση στην Προσχολική Αγωγή. «Από το 2021 που έγινε υποχρεωτική η προσχολική εκπαίδευση, τα παιδιά σε μία σειρά νηπιαγωγεία στοιβάχτηκαν σε κοντέινερ (kibo) ως προσωρινή λύση. Αυτό μέχρι και σήμερα δεν έχει αλλάξει και τείνει να γίνει μόνιμη κατάσταση, δεδομένου ότι ήδη πολλά νηπιαγωγεία λειτουργούσαν σε μαγαζιά (π.χ. στη Μάνου - Β. Ολγας) ή ακόμη και μέσα στο δημαρχείο. Τα δύο νηπιαγωγεία που λειτούργησαν σε νέα κτίρια σε καμιά περίπτωση δεν καλύπτουν τις ανάγκες, αλλά και ούτε τα άλλα δύο (ένα στην Αετοράχης που για κάποιον λόγο ακόμη δεν λειτουργεί και ένα στη Λαχανά, που επίσης οι εργασίες προχωράνε πολύ αργά) θα λύσουν το πρόβλημα», αναφέρει. Και τονίζει ότι «αυτή τη στιγμή χρειάζεται ένα μεγάλο πρόγραμμα ανέγερσης νηπιαγωγείων στον δήμο άμεσα, ώστε να αξιοποιηθούν και να μην χαθούν τα οικόπεδα που είναι χαρακτηρισμένα για αυτόν τον σκοπό».
Σχετικά με τα σχολεία που έχουν εγκαταλειφθεί, όπως τα λυόμενα στη Μανουσογιαννάκη με Εθνικής Αμύνης, στην Χριστοπούλου (Ανω Πόλη), μέσα στο Παιδαγωγικό στην Αρχαιολογικού Μουσείου και στην Παπαναστασίου απέναντι από τη ΔΕΗ, σημειώνει ότι «τα κτίρια αυτά μένουν αναξιοποίητα και δεν υπάρχει κάποιο πρόγραμμα γκρεμίσματος ή ανακατασκευής».
Ειδικότερα για το ζήτημα που προέκυψε με τα 5 λυόμενα στην περιοχή της παραλίας (οικόπεδα φιλέτα), δηλαδή το 89ο Δημοτικό, 1ο Ειδικό, διαπολιτισμικά, και 1ο ΓΕΛ και 31ο Γυμνάσιο, που σύμφωνα με τον δήμο χαρακτηρίζονται «επικίνδυνα», αναφέρει: «Εδώ υπάρχουν πολλά ερωτήματα για τις μελέτες που δεν δίνονται στη δημοσιότητα. Μιλάνε για επικινδυνότητα ή για ακαταλληλότητα; Σε κάθε περίπτωση, η μετεγκατάστασή τους θα δημιουργήσει μία αλληλουχία προβλημάτων, που σχετίζεται με νέες συγχωνεύσεις και ουσιαστικά κλεισίματος σχολικών μονάδων.
Για παράδειγμα, η μεταφορά του Διαπολιτισμικού λυκείου στο κτίριο των 3ου Γυμνασίου και Λυκείου θα προκαλέσει σοβαρά προβλήματα, αφού θα πρέπει να χωριστούν αίθουσες με γυψοσανίδες, ενώ και οι υπόλοιποι χώροι (τουαλέτες, γραφεία εκπαιδευτικών) δεν είναι επαρκείς. Αντίστοιχα η μεταφορά του Διαπολιτισμικού γυμνασίου στο συγκρότημα των 23ου και 26ου Γυμνασίων και 32ου Λυκείου θα δημιουργήσει αντίστοιχες καταστάσεις. Προφανώς θα προσπαθήσουν να γίνει συγχώνευση των σχολείων αυτών, αν και σύμφωνα με την ίδρυσή τους κάλυπταν διαφορετικές περιοχές και χρειαζόταν έτσι και αλλιώς διαφορετικά κτίρια».
«Απαιτείται άμεση παρέμβαση για το σύνολο των ζητημάτων τόσο από το κράτος, όσο και από τη διοίκηση του δήμου, γιατί είναι μεγάλος ο όγκος των προβλημάτων και δεν υπάρχει κανένα περιθώριο αναμονής. Αυτό σημαίνει άμεση αλλαγή του προσανατολισμού του Τεχνικού Προγράμματος του δήμου, αλλά και εξασφάλιση επιπλέον κονδυλίων και βέβαια ο άμεσος καθορισμός ενός χρονοδιαγράμματος παρεμβάσεων που θα αντιμετωπίζουν τα προβλήματα», υπογραμμίζει η «Λαϊκή Συσπείρωση».
Και ζητά να προχωρήσει το Δημοτικό Συμβούλιο σε αναμόρφωση του Τεχνικού Προγράμματος του δήμου, με ανακατανομή των πόρων και των σχετικών κωδικών, που θα εκφράζει την προτεραιοποίηση στα ζητήματα των σχολικών υποδομών. Να ενισχυθούν τα κονδύλια στην παραπάνω κατεύθυνση από ίδιους πόρους του δήμου, αλλά και να διεκδικηθούν άμεσα νέα κονδύλια από τα υπουργεία Παιδείας και Εσωτερικών.
Ζητά ακόμη να ξεκινήσουν άμεσα ενέργειες που αφορούν την ανέγερση νέων σχολικών κτιρίων, την αναβάθμιση των σχολικών υποδομών του δήμου, ώστε να αντιμετωπιστεί η προβληματική στέγαση εκατοντάδων παιδιών της Προσχολικής Αγωγής σε κοντέινερ, οι ανάγκες για σύγχρονα κτίρια για την Ειδική Αγωγή (π.χ. 1ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο), οι ανάγκες για στέγαση σχολείων όλων των βαθμίδων. Και καλεί γονείς, εκπαιδευτικούς, μαθητές, ενωμένους σε οργάνωση, αγώνα και διεκδίκηση.