Τετάρτη 30 Μάρτη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:

-- Εμπειρία από την προετοιμασία των Μαθητικών Φεστιβάλ της ΚΝΕ στη Δυτική Ελλάδα.

-- Αρθρο για την παρέμβαση της ΚΝΕ στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.

-- Τα σχέδια της κυβέρνησης για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών και το πέταγμα της γνώσης εκτός πτυχίου.

-- «Στα χνάρια του ΔΣΕ στη Ρούμελη». Διήμερο Εκδηλώσεων της ΟΠ Ανατολικής Στερεάς - Εύβοιας της ΚΝΕ στον Παρνασσό.

Ερχονται τα Μαθητικά Φεστιβάλ της ΚΝΕ!

Εμπειρία από την προετοιμασία των φεστιβάλ στη Δυτική Ελλάδα

Από το περσινό Μαθητικό Φεστιβάλ στην Πάτρα
Από το περσινό Μαθητικό Φεστιβάλ στην Πάτρα
Τα μέλη και οι φίλοι της ΚΝΕ έχουν δώσει ραντεβού με τους συμμαθητές τους στις 16 και 23 Απρίλη στην Πάτρα, στις 23 Απρίλη σε Αγρίνιο, Αίγιο, Ζάκυνθο, Κεφαλονιά και Αμαλιάδα.

Η προετοιμασία έχει ξεκινήσει, όλες οι δυνάμεις έχουν μπει για τα καλά στη μάχη. Καθημερινά προπαγανδίζουν, ενημερώνουν, για να το μάθουν όλοι οι μαθητές. Στα φροντιστήρια, στα ωδεία, στα σχολεία, στις γειτονιές, να φτάσει η ανακοίνωση της ΚΝΕ παντού. Στόχος μας, το κάθε σχολείο να έρθει και να παρουσιάσει τη δουλειά του στο Φεστιβάλ. Γιατί είναι μια γιορτή από μαθητές για μαθητές. Γιατί το σύνθημα, «άλλαξε τον κόσμο το 'χει ανάγκη» πρέπει να το μάθουν ακόμη περισσότερα παιδιά.

Κουβεντιάζουμε για το πώς θα αλλάξουμε τον κόσμο

Σε κάθε σχολείο, οι μαθητές έχουν φτιάξει τις ομάδες τους, που είναι υπεύθυνες για την προετοιμασία. Καλούν τους συμμαθητές τους να στηρίξουν το μεγαλύτερο μαθητικό πολιτιστικό γεγονός της πόλης... «Είναι ευκαιρία να βρεθούμε όλοι μαζί, να κάνουμε ένα διάλειμμα από το φορτωμένο πρόγραμμα που έχουμε»!

Οι μαθητές στέλνουν το δικό τους μήνυμα «έχουμε τα δικά μας όνειρα και ιδανικά. Θέλουμε μόρφωση και ζωή με δικαιώματα - Δε συμβιβαζόμαστε με το σύστημα που γεννά πολέμους και φτώχεια - Δεν κλείνουμε τα μάτια απέναντι στην κατάσταση που ετοιμάζουν για εμάς και τις οικογένειές μας».


Η ίδια η δράση τους, άλλωστε, το έχει αποδείξει αυτό, δεν έκατσαν ούτε στιγμή με σταυρωμένα τα χέρια. Στις τάξεις φουντώνουν οι κουβέντες για τις αιτίες του πολέμου, σε κάποια σχολεία οργανώνεται η αλληλεγγύη για τους πρόσφυγες. Στην Πάτρα, οργανώθηκαν «μέρες μαθητικής δημιουργίας», όπου οι μαθητές έφτιαξαν τις δικές τους ζωγραφιές, φωτογραφίες και graffiti, τραγούδησαν τους δικούς τους στίχους.

Κάθε μέρα κουβεντιάζουμε με περισσότερα παιδιά για το πώς θα αλλάξουμε τον κόσμο, που το χει ανάγκη. Ηδη έχουν ακουστεί πολλά ερωτήματα: Μας προστατεύουν το ΝΑΤΟ και η ΕΕ; Πώς μπορεί να σταματήσει ο πόλεμος; Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να λυθούν όλα αυτά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι οικογένειές μας; Μπορούμε να έχουμε πραγματικά πρόσβαση στον αθλητισμό και στον πολιτισμό; Μπορούμε να έχουμε ένα σχολείο που δίνει γνώση πραγματική;

Η απάντηση δίνεται και μέσα από τα project που ετοιμάζονται στο σχολείο. Το «στίγμα» τους θέλουν να αφήσουν και τα ΕΠΑΛ, τα νυχτερινά γυμνάσια που θα ετοιμάσουν βίντεο για τον πόλεμο. Σκέφτονται να φτιάξουν ταμπλό γι' αυτό, φωτογραφικά αφιερώματα με τη μέχρι τώρα δραστηριότητά τους μέσα στα σχολείο με θέμα κατά του φασισμού, του πολέμου, από την οργάνωση της αλληλεγγύης. Στο φεστιβάλ, οι μαθητές θα κάνουν και τα δικά τους μαθήματα. Μάθημα φωτογραφίας, σκίτσου, ζωγραφικής.

Βήμα πολιτιστικής δημιουργίας

Ηδη μαθητικά συγκροτήματα έχουν αρχίσει πρόβες, γράφονται στίχοι, διασκευάζονται τραγούδια. Υπάρχει συναγωνισμός για το ποιος θα είναι ο καλύτερος, γι' αυτό τα παιδιά ζητάνε τη στήριξη όλου του σχολείου!

Ηδη έχουν ανταποκριθεί στο κάλεσμα και πολλοί πολιτιστικοί σύλλογοι σε κάθε πόλη, που θα συμβάλουν στις εργασίες με ιδιαίτερη χαρά. Εχουμε καλέσει θεατρικές ομάδες από τα σχολεία που θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους στο φεστιβάλ, παιδιά που δε γνωρίζαμε μέχρι τώρα. Την επόμενη βδομάδα θα πραγματοποιήσουμε συναντήσεις νέων καλλιτεχνών για να ανταλλάξουμε γνώμες, να εξασφαλίσουμε ένα καλό αποτέλεσμα.

Φέτος, Φεστιβάλ θα πραγματοποιηθούν για πρώτη φορά σε Αμαλιάδα, Αίγιο και Νότια Πάτρα. Στον Πύργο οι δραστηριότητες θα διαρκέσουν δύο ημέρες! Το γεγονός αυτό προκύπτει σαν αναγκαιότητα. Θα είναι μια ανάσα για παιδιά από τις λαϊκές αυτές περιοχές, που δεν έχουν λεφτά να πάνε σε συναυλίες, στο θέατρο, αλλά ούτε για να πάνε μια βόλτα με την παρέα τους, να αξιοποιήσουν τον ελεύθερο χρόνο τους με κάτι να τους «γεμίζει».

Ανυπομονησία υπάρχει από όλους για τη δουλειά που θα παρουσιάσουν στα φεστιβάλ, τα λαϊκά φροντιστήρια της Πάτρας και του Αγρινίου. Στην Πάτρα, οι μαθητές ετοιμάζουν θεατρικό το οποίο θα σατιρίζει την πολιτική κατάσταση της χώρας. Στο Αγρίνιο, τα παιδιά ετοιμάζουν τα δικά τους τραγούδια, που για πρώτη φορά θα τα παρουσιάσουν στο φεστιβάλ. Μας είπαν είναι μοναδική ευκαιρία να εκφράσουν τη δουλειά τους μέσα από αυτήν την πρωτοβουλία που είναι αποκλειστικά για μαθητές.

Πλούσια δραστηριότητα προετοιμασίας

Δεν περιμένουμε, όμως, μέχρι τις μέρες των φεστιβάλ. Εχουμε ξεκινήσει με αθλητικά τουρνουά που γίνονται παντού. Ειδικά στο Αγρίνιο τα παιδιά διοργανώνουν τουρνουά ξεχωριστά για μαθητές γυμνασίου, Λυκείου, ΕΠΑΛ. Δεν είναι τυχαίο ότι έχει τόση μεγάλη απήχηση. Οι μαθητές που ζουν σε χωριά, σε μικρές πόλεις, που οι οικογένειές τους ζορίζονται οικονομικά και δεν μπορούν να έχουν δωρεάν πρόσβαση στον αθλητισμό, έχουν πραγματικά αγκαλιάσει όλη αυτήν τη δραστηριότητα. Ανυπομονούν και για τη φάση των ομίλων όπου θα βραβευτεί η καλύτερη ομάδα του νομού!

Σε Κεφαλονιά, Ζάκυνθο, Αγρίνιο οργανώσαμε ιστορικούς περιπάτους, για να μάθουν οι μαθητές την Ιστορία του τόπου τους, με τρόπο διαφορετικό από ό,τι τη μαθαίνουν στο σχολείο. Σε Μεσολόγγι, Κεφαλονιά άνοιξε συζήτηση για την εξέλιξη των κοινωνιών, για το ρόλο της επανάστασης. Ηταν ωραία εμπειρία γιατί το μάθημα συνδυάστηκε με δραστηριότητα και άρεσε σε όλους. Τους άρεσαν αυτά που συζητήσαμε για το ότι ο κόσμος μπορεί να αλλάξει με επανάσταση, το σύστημα δεν είναι παντοδύναμο και η ΚΝΕ παλεύει για να το ανατρέψει.

Ανανεώσαμε το ραντεβού μας για τον Απρίλη που θα συνεχίσουμε τη συζήτηση αυτή με ακόμη περισσότερους νέους στο φεστιβάλ, αλλά και για τις επόμενες εκδρομές που θα οργανώσουμε. Βρήκαμε και έναν ιδιαίτερο τρόπο να κάνουμε γνωστή αυτήν την πρωτοβουλία και σε παιδιά που δεν τους αρέσει πώς διδάσκεται η Ιστορία στο σχολείο. Τα παιδιά στην Αμαλιάδα θα παρουσιάσουν εργασία για τον Ν. Μπελογιάννη και την πρόσφατη τοπική Ιστορία.

Αποφασίσαμε στην Πάτρα να υπάρχει ειδικός χώρος αφιερωμένος στα 70 χρόνια του ΔΣΕ και συγκεκριμένα στο Λαϊκό Διδασκαλείο Πελοποννήσου. Εχουμε φτιάξει ομάδα μαθητών που έχει μεράκι για τη μελέτη της Ιστορίας και θα φτιάξει φωτογραφικό αφιέρωμα για το θέμα.

Ολα αυτά γιατί έχουμε ένα κοινό, δε θεωρούμε φυσιολογικό σήμερα να πεθαίνουν παιδιά για τα κέρδη των πλουσίων. Δε θεωρούμε φυσιολογικό να μην μπορούμε να αθληθούμε δωρεάν. Δε γίνεται να μην έχουμε τη δυνατότητα να μάθουμε μουσική αν δεν έχουν λεφτά οι γονείς μας.

Εχουμε πολλή δουλειά! Γιατί θέλουμε να είναι επιτυχημένο, όμορφο. Εχουμε να σκεφτούμε την κάθε λεπτομέρεια. Θα τα καταφέρουμε, γιατί στο Φεστιβάλ μπορεί να αποτυπωθεί το όνειρο του κάθε νέου για τη ζωή που αξίζει σε όλους.


Ιφιγένεια ΑΘΑΝΑΣΟΥΛΑ
Μέλος του Γραφείου Περιοχής Δυτικής Ελλάδας της ΚΝΕ

Ο Γραμματέας της ΚΝΕ στην Ξάνθη

Εκδήλωση - συζήτηση με τίτλο «Ο καπιταλισμός γεννά κρίσεις - πολέμους - προσφυγιά. Παλεύουμε για την ανατροπή του!» διοργανώνει η Τομεακή Οργάνωση Ξάνθης της ΚΝΕ, αύριο Πέμπτη, στις 8 μ.μ., στο αναγνωστήριο της Πολυτεχνικής Σχολής Ξάνθης. Θα μιλήσει ο Νίκος Αμπατιέλος, Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ.

Η εκδήλωση θα ολοκληρωθεί με ρεμπέτικο - λαϊκό γλέντι.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΣΤΕΡΕΑΣ - ΕΥΒΟΙΑΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
Διήμερο στα χνάρια του ΔΣΕ στη Ρούμελη

Το Σαββατοκύριακο 2 - 3 Απρίλη πραγματοποιείται το 2ο Διήμερο της Οργάνωσης Περιοχής Ανατολικής Στερεάς - Εύβοιας της ΚΝΕ στα χνάρια του ΔΣΕ στη Ρούμελη.

Το φετινό Διήμερο αποτελεί συνέχεια της προσπάθειας που ξεκινήσαμε πέρυσι με την επίσκεψη στο Καρπενήσι, συζητώντας και μαθαίνοντας για την ηρωική κατάληψη της πόλης από τον ΔΣΕ το Γενάρη του 1949. Ο θετικός απόηχος της περσινής διοργάνωσης, το αγκάλιασμά της από νέους που διψάνε να έρθουν σε επαφή με την Ιστορία, ακόμη και από νέους που δεν έχουν πολιτική αναφορά σε εμάς, όμως θέλησαν να μας γνωρίσουν και να μάθουν, μας έδωσε το έναυσμα για να καθιερώσουμε αυτήν την πρωτοβουλία.

Το 2016, 70 χρόνια μετά την ίδρυση του ΔΣΕ, αποκτά ξεχωριστή σημασία στην πορεία προς τη συμπλήρωση των 100 χρόνων του ΚΚΕ και των 50 χρόνων της ΚΝΕ το 2018, καθώς οι εκδηλώσεις και οι δραστηριότητες που οργανώνονται μπορούν ποικιλοτρόπως να αναδείξουν την κορυφαία περίοδο της ταξικής πάλης στην Ελλάδα κατά τον 20ό αιώνα, την τρίχρονη εποποιία του ΔΣΕ στα χρόνια 1946 - 1949.

Η πλατιά συζήτηση με τους νέους θέλουμε να γίνει το έναυσμα για τη γνωριμία με την περιοχή του Παρνασσού και της Αμφίκλειας, που είναι ταυτισμένη με την έναρξη της δράσης του ΔΣΕ στη Ρούμελη. Αυτόν τον τόπο επιλέγουμε φέτος για να κρατήσουμε το νήμα της Ιστορίας και να το τραβήξουμε μέχρι το σήμερα, για να εμπνευστούμε και να χαράξουμε το δρόμο για τους σύγχρονους αγώνες.

Στην προετοιμασία του 2ου διημέρου της Οργάνωσής μας, ξεχωριστή σημασία έχει η σοβαρή προσπάθεια μελών και στελεχών της ΚΝΕ για να γνωρίσουμε την Ιστορία, να μελετήσουμε ντοκουμέντα, να ψάξουμε στοιχεία για την 2η Μεραρχία που έδρασε στην περιοχή μας και τις ηρωικές μορφές του Διαμαντή (Γιάννη Αλεξάνδρου), του Ανάποδου (Θύμιου Καψή), του Λοκρού (Σωτήρη Τσιτσίπη) και άλλους πολλούς. Αυτή η διαδικασία έχει ξεκινήσει από πέρυσι με τη δημιουργία ομάδων (έρευνας, πολιτιστικής, προπαγάνδας) συμβάλλοντας στην προετοιμασία πρωτοβουλιών ενόψει των επετείων ίδρυσης του ΚΚΕ και της ΚΝΕ το 2018. Αυτό το υλικό «ντύνει» το περσινό και το φετινό διήμερο, τα φεστιβάλ μας και τις εκδηλώσεις μας, προωθώντας παραπέρα το περιεχόμενό τους. Αυτή η δουλειά συνέβαλε σοβαρά στα βήματα που έχουν γίνει στη συγκρότηση και ανάπτυξη της Οργάνωσης, στη συσπείρωση νέων γύρω μας, αφού «η γνώση είναι δύναμη» και όσο την κατακτάμε τόσο θα ατσαλωνόμαστε και θα γινόμαστε ακόμα πιο αποφασιστικοί, ακόμα πιο ικανοί στην πάλη για την κατάργηση της εκμετάλλευσης.

Πλούσια διαφωτιστική διαπαιδαγωγητική δουλειά

Μέσα από την επαφή με τις ηρωικές σελίδες του ΔΣΕ, γνωρίζουμε την Ιστορία του Κόμματός μας και του λαϊκού κινήματος, τα συμπεράσματα που εξάγονται από τη μελέτη αυτής, τα διδάγματα που απορρέουν για τα καθήκοντα των κομμουνιστών σήμερα, σε όλες τις συνθήκες. Σε αυτήν την κατεύθυνση, έγινε συζήτηση στις Οργανώσεις με τη Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τα 70χρονα του ΔΣΕ. Η συζήτηση αυτή βοήθησε στο ιδεολογικό και πολιτικό ατσάλωμα των μελών της ΚΝΕ, που είναι απαραίτητος όρος, για να ανταποκριθούμε στα σύνθετα καθήκοντα σήμερα. Τέθηκε στο διά ταύτα η ανάγκη οι νέοι κομμουνιστές να ανεβάσουμε και άλλο τον πήχη, ώστε η διαφωτιστική δουλειά, ενωμένη με τη δράση μας να κρατάει πάντα τη φλόγα αναμμένη, να διαπαιδαγωγεί τους νέους και τις νέες των εργατικών - λαϊκών οικογενειών με τις αξίες και τα ιδανικά της ταξικής πάλης. Ιδιαίτερο στόχο αποτελεί ο πολλαπλασιασμός των νέων που δίνουν τη μάχη στο πλευρό μας, επιδιώκοντας να κάνουν το αποφασιστικό βήμα για οργανωμένη επαναστατική δράση μέσα από τις γραμμές της Νεολαίας του ηρωικού ΚΚΕ.

Αυτή η δραστηριότητα εκπληρώνει ήδη το σκοπό της, καθώς έχει γίνει η δίοδος για να ανέβουμε ένα σκαλοπάτι στην κουβέντα με τον μαθητή, τον σπουδαστή, τον νέο εργαζόμενο.

Πάνω από ένα μήνα τώρα, οι Οργανώσεις έχουν ανοίξει τη συζήτηση ιδιαίτερα σε χώρους νεολαίας. Με επιμονή, αντιμετωπίζοντας δυσκολίες, όπως την πλήρη άγνοια για τον ΔΣΕ η οποία υπάρχει στα νέα παιδιά, ανοίγοντας μέτωπο με την διαστρέβλωση της Ιστορίας, αντιμετωπίζοντας προκαταλήψεις. Σε ευθεία κόντρα με το δηλητήριο που χύνουν οι φασίστες της Χρυσής Αυγής στα μυαλά των νέων, επιτιθέμενοι στους κομμουνιστές, στους λαϊκούς αγώνες, εξυμνώντας ταυτόχρονα τους ταγματασφαλίτες και τα χιτλερικά τάγματα εφόδου.

Επιδιώκουμε οι νέοι να προβληματιστούν και να βγάλουν συμπεράσματα από τον τιτάνιο αγώνα των μαχητών του ΔΣΕ. Αναδεικνύοντας τους δύο εχθρικούς κόσμους που αναμετρήθηκαν τότε, γιατί αυτοί οι δύο κόσμοι παραμένουν το ίδιο εχθρικοί και αγεφύρωτοι σήμερα. Θέλουμε να εμπνεύσουμε τους νέους και τις νέες, ώστε να δουν καθαρά ότι για να κατακτήσουμε το δίκιο μας σήμερα, για να μπορούμε να απολαμβάνουμε εμείς και οι εργαζόμενοι γονείς μας τον πλούτο που παράγουμε, είναι αναγκαίο να βαδίσουμε στο δρόμο του συλλογικού αγώνα, μακριά και έξω από κάθε συμβιβασμό, απογοήτευση, αδράνεια και αυταπάτη για καλύτερη διαχείριση ενός συστήματος που μας κλέβει τη ζωή.

Αυτόν το δρόμο βάδισαν οι μαχητές και μαχήτριες του ΔΣΕ. Στην πλειοψηφία τους νέοι, προερχόμενοι από λαϊκές οικογένειες. Με το παράδειγμά τους απέδειξαν πως ο λαός οργανωμένος και αποφασισμένος μπορεί να αντιμετωπίσει κάθε αντίπαλο όσο ισχυρός και αν αυτός φαντάζει. Μας δείχνουν το δρόμο για τους ταξικούς αγώνες του σήμερα και του αύριο. Το Σαββατοκύριακο θα βαδίσουμε στα χνάρια τους και θα συνεχίσουμε αταλάντευτα στο δρόμο που άνοιξαν.


Γεωργία ΠΥΘΟΥΛΑ
Μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ και γραμματέας του ΣΠ Ανατολικής Στερεάς και Εύβοιας της ΚΝΕ

Εκδηλώσεις σήμερα στη Θεσσαλονίκη
  • Στη ΣΤΕΓ του ΤΕΙ, στις 12 το μεσημέρι, στην αίθουσα 201 (κεντρικός διάδρομος), με θέμα «Μικρομεσαίοι Αγρότες VS ΕΕ: Εκεί που μας χρωστούσαν, μας πήραν και το βόδι». Ομιλητής: Ρίζος Μαρούδας, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.
  • Στη Γεωπονία του ΑΠΘ, στις 3 μ.μ., με θέμα «Η απάντηση της μικρομεσσαίας αγροτιάς στο στράγγισμα κυβέρνησης - ΕΕ». Ομιλητής: Ρ. Μαρούδας, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.
  • Στη Σχολή Θετικών Επιστημών του ΑΠΘ, στις 6 μ.μ., με θέμα «Τι σήμαινε να σπουδάζεις στο σοσιαλισμό». Ομιλητής: Δ. Κοιλάκος, μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ.
Το πρόγραμμα του διημέρου
Σάββατο 2 Απρίλη

12.00 Επίσκεψη στη Λιλαία, στο σπίτι του «Διαμαντή».

18.30 Πορεία στην Αμφίκλεια και κατάθεση στεφανιού στο μνημείο του «Λοκρού».

19.30 Εκδήλωση για τον ΔΣΕ στο Πνευματικό Κέντρο Αμφίκλειας. Ομιλητής: Γιάννης Παναγής, μέλος της Επιτροπής Περιοχής Στερεάς - Εύβοιας του ΚΚΕ.

21.00 Λαϊκό γλέντι

Κυριακή 3 Απρίλη

10.30 Αποκάλυψη πλάκας προς τιμήν του «Ανάποδου» στη Δρυμαία.

12.00 Περιήγηση στα υψώματα που έδρασε ο ΔΣΕ στον Παρνασσό (θέση Λιβάδι).

14.00 Επίσκεψη στην Αράχοβα.

ΦΟΙΤΗΤΙΚΕΣ - ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ
Κριτήριο ψήφου και δράσης να γίνουν οι σύγχρονες ανάγκες των φοιτητών και των σπουδαστών

Μπροστά μας έχουμε τη μάχη των φοιτητικών - σπουδαστικών εκλογών. Οι εκλεγμένοι με τα ψηφοδέλτια της Πανσπουδαστικής ΚΣ στα Διοικητικά Συμβούλια των συλλόγων προτείνουν οι εκλογές να διεξαχθούν στις 18 Μάη, με εκλογοαπολογιστικές συνελεύσεις των συλλόγων. Προτείνουν, δηλαδή, η απόφαση να ληφθεί από τους φοιτητές και τους συλλόγους και όχι πίσω από τις πλάτες των φοιτητών, όπως κάθε χρόνο κάνουν σε διαπαραταξιακά μαζέματα οι δυνάμεις ΔΑΠ - ΠΑΣΠ - ΕΑΑΚ - ΑΡΕΝ.

Να δυναμώσει η συλλογική διεκδίκηση για τις σύγχρονες ανάγκες των φοιτητών - σπουδαστών

Οι φοιτητικές εκλογές μπορεί και πρέπει να αποτελέσουν σταθμό στη μαχητική απάντηση της νεολαίας. Τα μέλη και οι φίλοι της ΚΝΕ θα συνεχίσουν να δίνουν και το επόμενο διάστημα όλες τις δυνάμεις τους για να οργανωθούν κινητοποιήσεις ενάντια στην αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης. Για να συνεχιστούν οι εκδηλώσεις αλληλεγγύης για τους πρόσφυγες από τους φοιτητικούς - σπουδαστικούς συλλόγους και όλο το λαό, κόντρα στις αποφάσεις της ΕΕ και της κυβέρνησης που τους εγκλωβίζουν στη χώρα μας αλλά και στο ρατσιστικό δηλητήριο των ναζί της Χρυσής Αυγής.

Είναι σημαντικό βήμα, την επόμενη μέρα, κυβέρνηση και ΕΕ να βρουν μπροστά τους μπλοκ συλλόγων και φοιτητών που απαιτούν, διεκδικούν τις σπουδές και τη ζωή που τους αξίζουν και δεν συμβιβάζονται.

Είναι αναγκαίο ο συσχετισμός, οι αποφάσεις και η δράση των συλλόγων να αποτελούν αγκάθι στα σχέδια κυβέρνησης - ΕΕ - μονοπωλίων, «να νιώθουν την ανάσα της νεολαίας» κάθε φορά που σχεδιάζουν να τσακίσουν τα δικαιώματά της.

Η εκλογή περισσότερων αγωνιστών συνδικαλιστών που συμμετέχουν στο ψηφοδέλτιο της Πανσπουδαστικής ΚΣ στα Διοικητικά Συμβούλια των συλλόγων αποτελεί βάση για να δυναμώσει η πάλη και η διεκδίκηση για τις σύγχρονες ανάγκες.

Είναι απαραίτητο για να ζωντανέψουν οι σύλλογοι, να αποτελέσουν πηγή συζήτησης, συλλογικής δημιουργίας, αθλητικής και πολιτιστικής δραστηριότητας, να σπάσει στην πράξη η λογική ότι «ο σύλλογος είναι κάτι έξω από τη ζωή μου».

Τι φταίει για την κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι νέοι στις σπουδές και το μέλλον τους;

Στο πανεπιστήμιο, γίνεται σοβαρή προσπάθεια από το σύστημα να πείσει τους φοιτητές ότι λύση στα προβλήματά τους είναι η επιχειρηματικότητα, η ανταγωνιστικότητα, η καινοτομία, η πιο στενή σύνδεση της αγοράς με τα ιδρύματα. Αυτά διδάσκουν στα μαθήματα η πλειοψηφία των καθηγητών. Αυτά υπερασπίζονται στα διάφορα ψευτοσεμινάρια οι επιχειρηματίες - «επιστήμονες». Αυτοί είναι οι στόχοι της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, όπως διατυπώνονται και στο πόρισμα του «εθνικού διαλόγου για την Παιδεία». Αυτές είναι οι προτάσεις των ΔΑΠ και ΠΑΣΠ. Αυτές είναι και οι κατευθύνσεις της ΕΕ για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Μπορεί να προβληματιστεί κάθε φοιτητής και σπουδαστής:

-- Πώς γίνεται ελληνικά πανεπιστήμια και ΤΕΙ κάθε χρόνο να ανεβαίνουν κατάταξη στις λίστες αξιολόγησης και ανταγωνιστικότητας και, ταυτόχρονα, κάθε χρόνο να υπάρχουν λιγότεροι καθηγητές, λιγότερος υλικοτεχνικός εξοπλισμός και λιγότερα συγγράμματα;

-- Αφού, όπως μας λένε, οι επιχειρηματίες επενδύουν στα ιδρύματα για την πρόοδο της επιστήμης, πώς γίνεται να πετσοκόβονται τα προγράμματα σπουδών και να πετάγεται βασική επιστημονική γνώση έξω από τα μαθήματα;

-- Οι 1.500.000 άνεργοι στην Ελλάδα δεν πρόκοψαν επειδή δεν είχαν καλή ιδέα και δεν έκαναν start up επιχειρήσεις;

Ζαλίζουν τα μυαλά των φοιτητών και των σπουδαστών για την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα αλλά κρύβουν ότι στο σημερινό σύστημα η ανάπτυξη στους τομείς της τεχνολογίας, Ενέργειας και χρηματοπιστωτικού κλάδου θα οδηγήσει έως το 2020 σε 7,1 εκατομμύρια απολύσεις. Αυτό σημαίνει επιστήμη στην υπηρεσία των κερδών των λίγων και όχι στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών.

Ακούμε καθημερινά στις σχολές για την ανταγωνιστικότητα που πρέπει να ανέβει και ότι τάχα αυτό θα βοηθήσει και τους φοιτητές και σπουδαστές - αυριανούς εργαζόμενους. Το τι σημαίνει ανταγωνιστικότητα για την πλειοψηφία των φοιτητών - σπουδαστών και για τους εργαζόμενους το απαντάει καλύτερα ο Κλ. Ρέγκλινγκ, επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας: «Η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας βελτιώθηκε σημαντικά. Ο λόγος είναι ότι οι μισθοί και οι συντάξεις έχουν μειωθεί κατά 30% έως 40%. Ολα αυτά πρέπει να συνεχιστούν».

Τα μονοπώλια χρειάζονται φτηνό, ευέλικτο εργατικό και επιστημονικό δυναμικό. Χρειάζονται επιστήμονες, που θα ξέρουν όχι όσα έχουν κατακτήσει η επιστήμη και η ανθρώπινη σκέψη αλλά όσα έχει ανάγκη ο επιχειρηματίας. Χρειάζονται εργαζόμενους πειθαρχημένους που θα έχουν μάθει να ταυτίζουν τα συμφέροντά τους με αυτά της επιχείρησης. Εχουν ανάγκη από εργαζόμενους που θα θεωρούν φυσιολογικό να κόβονται ο μισθός, το βιβλιάριο υγείας κ.λπ., εάν «είναι αυτό που θα βοηθάει την ανάπτυξη της επιχείρησης» .

Η εξασφάλιση της κερδοφορίας των μονοπωλίων είναι η μήτρα που γεννά τα προβλήματα της νεολαίας. Γι' αυτό όλοι οι επίδοξοι χαλίφηδες στην κυβερνητική καρέκλα, νέοι - παλιοί, αριστεροί - δεξιοί, συνεχίζουν την επίθεση στο λαό και τη νεολαία από εκεί που την άφησαν οι προηγούμενοι. Για να εξασφαλιστούν τα κέρδη των μεγαλοεπιχειρηματιών πετσοκόβονται μισθοί, συντάξεις, Ασφάλιση, υποχρηματοδοτούνται τα ΑΕΙ - ΤΕΙ, υποβαθμίζονται οι σπουδές μας, αυξάνεται το κόστος σπουδών. Την ίδια στιγμή, οι κόντρες μεγάλων οικονομικών συμφερόντων βάζουν μπουρλότο στην περιοχή μας, με τον κίνδυνο ενός πιο γενικευμένου πολέμου να είναι πιο ορατός.

Ηρθε η ώρα να τους απογοητεύσουμε εμείς!

Μπροστά σε αυτές τις εξελίξεις πολλοί φοιτητές και σπουδαστές νιώθουν ότι τους «αδειάζουν», αφού τους διέψευσαν τις προσδοκίες, αφού αποδείχτηκε απάτη η «πρώτη φορά αριστερά» που τάχα θα βελτίωνε κάπως τη ζωή των ίδιων και των οικογενειών τους.

Ηρθε η ώρα να απογοητεύσουμε το σύστημα, τις κυβερνήσεις και τα κόμματα που το υπηρετούν. Θέλουν το φοιτητικό κίνημα να κάνει δικούς του στόχους τις απαιτήσεις των επιχειρηματικών ομίλων, να επικρατούν ο συμβιβασμός με την αντιλαϊκή πολιτική, η ατομική λύση.

Αποδυναμώνουμε όσους:

-- Επαιξαν με τις ελπίδες, τις αγωνίες και τις ανάγκες της νεολαίας. Την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, τους σημερινούς εκπροσώπους της στα ΑΕΙ - ΤΕΙ που λέγονται «ΜΠΛΟΚΟ» και τους χτεσινούς της εκπροσώπους, της ΑΡΕΝ (που νομίζουν ότι οι φοιτητές έχουν πάθει αμνησία και ξεχνάνε εύκολα...).

-- Θέλουν το κίνημα χειροκροτητή της αντιλαϊκής πολιτικής, τις παρατάξεις της ΝΔ (ΔΑΠ) και του ΠΑΣΟΚ (ΠΑΣΠ). Υμνούν τις προηγούμενες κυβερνήσεις ΝΔ - ΠΑΣΟΚ λες και οι φοιτητές δε θυμούνται «τα έργα και τις ημέρες τους», που τα συνεχίζει επάξια η σημερινή κυβέρνηση. Να αποδυναμωθεί η ΔΑΠ, που ως πρώτη δύναμη στους συλλόγους όλα αυτά τα χρόνια πρωταγωνίστησε στον εκφυλισμό των συλλόγων, στην ανοργανωσιά, στη δημιουργία πελατειακών σχέσεων και στήριξε με χέρια και πόδια την πολιτική που μετατρέπει το Πανεπιστήμιο σε επιχείρηση και τους φοιτητές σε πελάτες.

-- Προτείνουν λύσεις εντός των τειχών, όπως οι δυνάμεις των ΕΑΑΚ/ΑΝΤΑΡΣΥΑ, που φέτος βρήκαν το alter ego τους στους πρώην υπουργούς της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, τη ΛΑΕ και την παράταξη - μέχρι πέρυσι - του ΣΥΡΙΖΑ, την ΑΡΕΝ. Οι δυνάμεις του οπορτουνισμού έχουν τεράστιες ευθύνες για την κατάσταση του φοιτητικού και σπουδαστικού κινήματος. Οι μισοί από αυτούς ήταν σε κυβερνητικές καρέκλες. Φανατικοί υποστηρικτές της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ μέχρι και στο παρά πέντε του 3ου μνημονίου. Συνειδητά έβαλαν το κίνημα να παλεύει για την κυβερνητική εναλλαγή. Καλλιεργούν τις ίδιες χρεοκοπημένες στην πράξη αυταπάτες για μια άλλη κυβέρνηση, σαν του ΣΥΡΙΖΑ που δεν θα 'ναι όμως ΣΥΡΙΖΑ.

Μπροστά στη μάχη των φοιτητικών - σπουδαστικών εκλογών, ο κάθε φοιτητής χρειάζεται να σκεφτεί και να επιλέξει, τι απάντηση θα δίνουν οι σύλλογοι όταν:

- Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ προχωρά σε διάλυση της Κοινωνικής Ασφάλισης, τσακίζοντας το μέλλον των αυριανών αποφοίτων. Οτι «η ιδιωτική Ασφάλιση μπορεί να δώσει καλύτερες παροχές Υγείας», όπως λέει η ΔΑΠ. Μπορεί η απάντηση να είναι να υπονομεύεις στην πράξη τη συμμετοχή των φοιτητών στο πλευρό των εργαζομένων στη 48ωρη απεργία που προετοιμάζεται, όπως κάνουν οι δυνάμεις των ΕΑΑΚ, και να ψηφίζεις λευκό στην ΑΔΕΔΥ (όπως έκαναν οι δυνάμεις της ΑΝΤΑΡΣΥΑ);

- Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ -ΑΝΕΛ μειώνει ξανά τη χρηματοδότηση και δεσμεύει τα αποθεματικά των ιδρυμάτων. Οτι η λύση στην υποχρηματοδότηση είναι η μετατροπή των σχολών μας σε επιχειρήσεις, όπως λέει η ΔΑΠ. Μπορούν να δώσουν απάντηση αυτοί που καλούν σήμερα σε συμπόρευση με τον Λαφαζάνη και τους άλλους υπουργούς της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ που υπέγραψαν για το «κούρεμα» των αποθεματικών των σχολών μας;

- Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ συμμετέχει ενεργά στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο ξεριζώνοντας χιλιάδες ανθρώπους και υλοποιεί την πολιτική της ΕΕ. Μπορεί η απάντηση να είναι ότι η κυβέρνηση πρέπει να «εφαρμόσει τις οδηγίες της ΕΕ», δηλαδή τον εγκλωβισμό, την καταστολή, τη διαλογή και τις επαναπροωθήσεις των ξεριζωμένων; Μπορεί κάποιος να εμπιστευθεί στην οργάνωση του αγώνα ενάντια στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο δυνάμεις όπως οι ΕΑΑΚ, που όταν προετοιμαζόταν το σημερινό μακελειό με την «Αραβική Ανοιξη» αυτοί έβλεπαν αραβικές επαναστάσεις; Βέβαια, πλέον τα έχουν «καταπιεί» αυτά αφού διαψεύστηκαν τραγικά από τις εξελίξεις...

Δυναμώνουμε το Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών!
Μαζί μπορούμε στον αγώνα ενάντια σε κυβερνήσεις - ΕΕ - κεφάλαιο!

Τα μέλη της ΚΝΕ και οι χιλιάδες αγωνιστές που συγκροτούμε τα ψηφοδέλτια της ΠΚΣ είμαστε από την ίδια πλευρά με κάθε φοιτητή και σπουδαστή που αγωνιά για το μέλλον και τις σπουδές του. Μας ενώνουν οι ανάγκες και τα όνειρά μας!

Αυτό που χρειάζεται να γίνει είναι να δοκιμάσουμε την πραγματική μας δύναμη!

Να διεκδικούμε τις σύγχρονες ανάγκες μας, χωρίς παζαρέματα και συμβιβασμούς με όσους μας τα στερούν. Να δυναμώσουμε το Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών, που είναι πόλος συσπείρωσης δεκάδων φοιτητικών συλλόγων, Επιτροπών Αγώνα, Επιτροπών ετών και εκλεγμένων συνδικαλιστών γιατί αποτελεί στήριγμα στην αγωνιστική ανασυγκρότηση του φοιτητικού - σπουδαστικού κινήματος. Να δυναμώσουμε τη συμμαχία με αυτούς που πραγματικά έχουμε κοινά συμφέροντα και είναι οι εργαζόμενοι, οι μικροί αγρότες. Αυτή η ενότητα ήταν που οδήγησε και στην καθυστέρηση του ασφαλιστικού εκτρώματος που ετοιμάζει η κυβέρνηση από τον Οκτώβρη. Να οργανωθούμε με ζωντανούς συλλόγους, όπου θα εξασφαλίζονται η ενημέρωση, η συζήτηση, ο προβληματισμός, με δομές σε κάθε έτος, τμήμα ώστε να εξασφαλίζεται η συμμετοχή όλων των φοιτητών.

Δεν είναι και «λίγο», όταν το σύστημα έχει οργανωμένο σχέδιο επίθεσης στα δικαιώματα της νεολαίας, οι νέοι να οργανώνουν το δικό τους σχέδιο αντεπίθεσης μέσα από τον οργανωμένο αγώνα. Δεν είναι και «τίποτα», όταν λιθοβολούν το μυαλό της νεολαίας με τις αξίες της επιχειρηματικότητας και της κερδοφορίας, οι νέοι να προτάσσουν τα δικά τους συμφέροντα και να τα διεκδικούν. Γιατί «κάτι» είναι, όταν οι κυβερνήσεις προσπαθούν να βάλουν χέρι στο φοιτητικό κίνημα καλλιεργώντας τη λογική «έξω τα κόμματα» ώστε να καλύψει τις ευθύνες της, οι φοιτητές να εκλέγουν αγωνιστές στα Διοικητικά Συμβούλια που αποκαλύπτουν το ρόλο και τις ευθύνες των κυβερνήσεων και των συμμάχων τους.

Κάθε φοιτητής, λοιπόν, να προβληματιστεί, να σκεφτεί και να παλέψει για συλλόγους που θα βάζουν εμπόδια, θα είναι πραγματική σφήνα απέναντι σε κυβερνήσεις - ΕΕ.

Να δυναμώσουμε τη συλλογική διεκδίκηση για τις σπουδές και τη ζωή που μας αξίζουν, για την αγωνιστική ανασυγκρότηση του φοιτητικού κινήματος, με περισσότερους αγωνιστές στα ΔΣ, με ψήφο στην Πανσπουδαστική ΚΣ.


Ζωή ΧΑΧΑΜΗ
Μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ

Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ & ΤΟ ΑΣΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Τα σχέδια της κυβέρνησης για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών και το πέταγμα της γνώσης εκτός πτυχίου

MotionTeam

«Η Ελλάδα είναι ίσως η τελευταία χώρα στην ΕΕ στην οποία το πτυχίο σε ένα γνωστικό αντικείμενο θεωρείται ικανό προσόν για την παροχή ποιοτικού εκπαιδευτικού έργου». Με βάση αυτό το συμπέρασμα, η υποεπιτροπή που συστάθηκε από την Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου της κυβέρνησης για την εξέταση του θέματος της «αρχικής εκπαίδευσης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών», εξέτασε ένα νέο γενικό πλαίσιο για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, που το κύριο χαρακτηριστικό του είναι - όπως φαίνεται και από το συμπέρασμά της - ότι η απαραίτητη γνώση για έναν εκπαιδευτικό δεν θα δίνεται μέσα στο πτυχίο του, αλλά μετά από αυτό. Με άλλα λόγια, ανοίγει ο δρόμος για νέα υποβάθμιση των πτυχίων, εφόσον αυτά θεωρούνται εξ ορισμού ανεπαρκή για να εργαστεί κάποιος ως εκπαιδευτικός.

Νέα εμπόδια ανάμεσα στις σπουδές και στη δουλειά

Πρακτικά, η υποεπιτροπή εισηγείται τρία στάδια ανάμεσα στις σπουδές και στη δουλειά για τους μελλοντικούς εκπαιδευτικούς: α) τη διδακτική επάρκεια ως κύκλο σπουδών με κάποια αυτοτέλεια β) την πιστοποίησή τους από τον ΑΣΕΠ ή κάποιο άλλο φορέα γ) μια διετή δοκιμαστική περίοδο στη δουλειά πριν την τελική τους πιστοποίηση.

Η επιτροπή σημειώνει ότι «η απόκτηση παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας πρέπει να παραμείνει έργο αποκλειστικά των ΑΕΙ» και αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να παρέχεται η επάρκεια μετά το πτυχίο ή εντός του πτυχίου, σε έναν διακριτό και αυτοτελή κύκλο όμως, που εύκολα στο μέλλον μπορεί να πεταχτεί και εκτός πτυχίου. Λέει συγκεκριμένα: «Η ένταξη των μαθημάτων και της πρακτικής άσκησης που οδηγούν στην παιδαγωγική προετοιμασία των μελλοντικών εκπαιδευτικών θα εκτείνεται είτε στα πλαίσια του προβλεπόμενου χρονικού ορίου των σπουδών είτε σε επιπλέον χρόνο. Ωστόσο αυτό που θα είναι μια sine qua non συνθήκη θα είναι η πιστοποίηση της παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας στο πτυχίο μέσα από το παράρτημα (supplement) που το συνοδεύει».

Επόμενο στάδιο θα είναι η αρχική πιστοποίηση αυτών που θα έχουν και το πτυχίο και την επάρκεια: «Εναπόκειται στην πολιτεία (...) να καθορίσει τις διαδικασίες πιστοποίησης και επιλογής για τη είσοδο στο επάγγελμα που σήμερα γίνεται από τον ΑΣΕΠ ή στο μέλλον από μια βελτιωμένη εκδοχή του».

Ομως ούτε τα δύο παραπάνω θεωρούνται από την επιτροπή από μόνα τους αρκετά για να αποκτήσει κάποιος το δικαίωμα στη δουλειά, οπότε εισηγείται και τη δοκιμαστική περίοδο: «Προτείνεται μια διετής εισαγωγική περίοδος ένταξης στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού (...) Στο τέλος αυτών των δύο χρόνων θα πιστοποιείται η επαγγελματική επάρκεια των εκπαιδευτικών». Σε αυτήν τη δοκιμαστική περίοδο θα περιλαμβάνεται και ένα πρόγραμμα επιμόρφωσης με στόχο «την καλλιέργεια των ικανοτήτων και παιδαγωγικών δεξιοτήτων καθώς και γνώσεων για το επιστημονικό αντικείμενο που καλούνται να διδάξουν» κ.ά.

Και γεννιέται πράγματι το ερώτημα: Γιατί άραγε τις ικανότητες, παιδαγωγικές δεξιότητες και γνώσεις για το επιστημονικό αντικείμενο διδασκαλίας που πράγματι απαιτούνται δεν μπορούν οι νέοι να τις αποκτούν από την αρχή μέσα στο πτυχίο τους, μέσα σε υψηλού επιπέδου πανεπιστημιακές σπουδές που θα τους ετοιμάζουν ως ολοκληρωμένους επιστήμονες εκπαιδευτικούς; Γιατί να μην παίρνει ένας νέος όλη την απαραίτητη γνώση για να εργαστεί ως εκπαιδευτικός μέσα στο πτυχίο του;

Με άλλοθι την υπάρχουσα κατάσταση

Για να καταλήξει να εισηγηθεί τα παραπάνω στάδια μέχρι την απόκτηση του δικαιώματος στην εργασία για τους εκπαιδευτικούς, η επιτροπή κάνει μια περιγραφή της ισχύουσας σήμερα κατάστασης για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, η οποία ομολογουμένως παρουσιάζει μεγάλη ανομοιογένεια. Στο ιστορικό που εξετάζει η επιτροπή όμως, «ξεχνάει» να δει ότι πριν από κάποια χρόνια τα παιδαγωγικά μαθήματα άρχισαν σταδιακά να γίνονται προαιρετικά και στη συνέχεια να αφαιρούνται από τα προγράμματα σπουδών πολλών σχολών. Ηταν το πρώτο βήμα για το πέταγμα της παιδαγωγικής επάρκειας εκτός πτυχίου και για τη θέσπιση στη συνέχεια νόμων (από το 2010) που έδωσαν τη δυνατότητα στα ΑΕΙ να φτιάχνουν ξεχωριστά προγράμματα παιδαγωγικής επάρκειας και να τα παρέχουν σε κάποιες περιπτώσεις με τσουχτερά δίδακτρα.

Εχει, επίσης, σημασία ότι στην πρόταση της επιτροπής μένει ανοιχτό αν στη διαδικασία των τριών σταδίων θα ενταχθούν και οι απόφοιτοι των Παιδαγωγικών Τμημάτων δασκάλων και νηπιαγωγών. Σε πρόσφατη εκδήλωση, ο πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Διαλόγου, Α. Λιάκος είχε κάνει ένα διαχωρισμό στους εκπαιδευτικούς, λέγοντας ότι «έχουμε καλούς νηπιαγωγούς, σχετικά καλούς δασκάλους, πρόβλημα στο Γυμνάσιο και Λύκειο». Αλλά η επιτροπή που εξέτασε το θέμα της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών σημειώνει για τα παιδαγωγικά τμήματα ότι «έχουν την επάρκεια ενσωματωμένη στο πτυχίο τους. Ωστόσο υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ των ομοειδών τμημάτων στην προετοιμασία των υποψήφιων εκπαιδευτικών. Δεν υπάρχει παντού επαρκής πρακτική άσκηση σε σχολικό περιβάλλον και υπάρχουν περιπτώσεις που λείπει η σε βάθος εκπαίδευση στη διδακτική των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων»...

Ιδιαίτερη έμφαση δίνει η επιτροπή και στις μεταπτυχιακές σπουδές των Σχολών Εκπαίδευσης «με αντικείμενο τη διδακτική και παιδαγωγική επάρκεια». «Η Σχολή συγκεντρώνοντας αυτά τα μεταπτυχιακά προγράμματα θα καλλιεργεί την κουλτούρα της σχολικής εκπαίδευσης που σήμερα απουσιάζει στις λεγόμενες "καθηγητικές σχολές". Αυτός ο σχεδιασμός μπορεί να αποτελέσει την αρχή, προκειμένου να μπει τάξη στο πλήθος των (συχνά αναξιόπιστων) μεταπτυχιακών προγραμμάτων που έχουν αναπτυχθεί άναρχα και πληθωριστικά τα τελευταία χρόνια», σημειώνει η επιτροπή.

Και ακόμα προσθέτει ότι «η Σχολή θα προετοιμάζει μέντορες οι οποίοι είναι απαραίτητοι για την εποπτεία και τη διασύνδεση πανεπιστημίου και σχολείου». Εισάγοντας έτσι και το θεσμό του «μέντορα», η επιτροπή υιοθετεί ουσιαστικά όλο το «πακέτο» που προέβλεπε ο νόμος 3848/2010 της Α. Διαμαντοπούλου για τη διαδρομή που θα ακολουθεί ένας εκπαιδευτικός μέχρι να μπει στην τάξη: πτυχίο, πιστοποιητικό επάρκειας, πιστοποίηση ΑΣΕΠ, δοκιμαστική διετία, αξιολόγηση από μέντορα.

Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι πτυχιούχοι πανεπιστημιακών παιδαγωγικών σχολών

Η διαδικασία της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών απασχολεί τα τελευταία χρόνια τον αστικό προβληματισμό και σε επίπεδο ΕΕ. Υπάρχουν χώρες όπου οι νέοι σπουδάζουν εκπαιδευτικοί (ή εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων) από την αρχή των σπουδών τους και άλλες όπου σπουδάζουν μια επιστήμη και στη συνέχεια παίρνουν παιδαγωγική επάρκεια για να διδάξουν την επιστήμη τους. Στην πλειοψηφία των χωρών της ΕΕ πάντως υπάρχει διαφοροποίηση και παιδαγωγικές είναι οι σχολές μόνο για τους εκπαιδευτικούς της προσχολικής αγωγής και των πρώτων τάξεων του σχολείου, ενώ για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ακολουθείται το λεγόμενο διαδοχικό μοντέλο όπου η παιδαγωγική επάρκεια δίνεται μετά το πτυχίο.

Στη δική μας αντίληψη για το σχολείο και το ρόλο του εκπαιδευτικού, όπως αυτή καταγράφεται στην πρόταση του ΚΚΕ για το Ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο σύγχρονης γενικής παιδείας, σημειώνουμε σχετικά:

«Οι εκπαιδευτικοί του σοσιαλιστικού κράτους, ανεξάρτητα από την ειδίκευση, το χρόνο και το βάθος των σπουδών τους, πρέπει να είναι πτυχιούχοι πανεπιστημιακών παιδαγωγικών σχολών.

Αυτό συνεπάγεται υψηλή μόρφωση στις ειδικές επιστήμες, ενίσχυση της ικανότητας στην ερευνητική μεθοδολογία, τη σύνδεση θεωρίας και πράξης, ικανότητα δημιουργικής εφαρμογής των παιδαγωγικών αρχών. Θεμέλιο όλων των παραπάνω αποτελεί η μελέτη, αφομοίωση και γνώση της διαλεκτικής υλιστικής φιλοσοφίας και της πολιτικής οικονομίας τόσο του καπιταλισμού όσο και του σοσιαλισμού, του επιστημονικού κομμουνισμού, ώστε ο εκπαιδευτικός να κατέχει σε βάθος ένα σύστημα θεώρησης της κοινωνικής εξέλιξης στο οποίο εντάσσονται οργανικά οι επιμέρους γνώσεις.

Η εκπαίδευσή τους θα πρέπει δηλαδή να εξασφαλίζει ταυτόχρονα με την ειδικότητα διδασκαλίας και την παιδαγωγική τους επάρκεια, όχι σαν συμπληρωματικό προσόν, αλλά ως βασικό επιστημονικό υπόβαθρο ενός εκπαιδευτικού ικανού να συνδέει τη θεωρία με την πράξη και μέσα από τη διδασκαλία του ξεχωριστού μαθήματος να συνεισφέρει στην αρμονική διαμόρφωση του διανοητικού και συναισθηματικού κόσμου των νέων. Στις παιδαγωγικές αυτές σχολές θα πρέπει να συνεχίζεται και η περιοδική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών».

Σε αυτές τις συνθήκες, το κράτος έχει την πλήρη ευθύνη της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών και τη φέρνει εις πέρας. Ετσι καθίστανται άχρηστες οι οποιεσδήποτε μετέπειτα πιστοποιήσεις, έλεγχοι και διαγωνισμοί για να αποδείξουν οι εκπαιδευτικοί τα προσόντα τους, προκειμένου να μπουν στις σχολικές τάξεις. Εξάλλου, αν σκεφτούμε και σήμερα τους διαγωνισμούς και τους πίνακες του ΑΣΕΠ ή τους πίνακες αναπληρωτών, τις διάφορες μοριοδοτήσεις των εκπαιδευτικών κ.ο.κ. δεν ελέγχουν στην ουσία τη γνώση των εκπαιδευτικών, αλλά ανοιγοκλείνουν τη στρόφιγγα του πόσοι θα δουλέψουν στην εκπαίδευση.

Ομως, αυτό δε συμβαίνει στο σοσιαλιστικό κράτος, όπου όπως λέμε και στο Πρόγραμμα του ΚΚΕ «μέσω του Κεντρικού Σχεδιασμού τίθενται στην υπηρεσία του ανθρώπου και των αναγκών του οι αναπτυξιακές δυνατότητες της χώρας», εξαλείφεται η ανεργία και η εργασιακή ανασφάλεια και όλοι οι απόφοιτοι έχουν εξασφαλισμένο το δικαίωμα στη δουλειά.


Γ. Σ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ