Κυριακή 3 Σεπτέμβρη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ
Με μεράκι και καλές ιδέες

Στην Αλεξανδρούπολη, το Λαϊκό Φροντιστήριο λειτούργησε πέρσι για 4η χρονιά στο πλαίσιο της Λαϊκής Επιτροπής της πόλης. Τα μαθήματα ξεκινούν στις αρχές Οκτώβρη και γίνονται στο 1ο Γυμνάσιο, 3 φορές τη βδομάδα, 17.00 - 19.00 (πριν ξεκινήσουν τα μαθήματα του Νυχτερινού Γυμνασίου της πόλης). Οι πάνω από 30 μαθητές του ήταν από Γυμνάσια, Α' και Β' Λυκείου, που κυρίως είχαν ανάγκη από Μαθηματικά, Φυσική...

Για εκπαιδευτικό προσωπικό, η Λαϊκή Επιτροπή αξιοποίησε άνεργους, νέους εκπαιδευτικούς, φοιτητές, συνταξιούχους, άλλους πτυχιούχους εργαζόμενους και κάποιους εκπαιδευτικούς από σχολεία που είχαν διάθεση συμβολής και προσφοράς.

Πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων τα μαθήματα έκλεισαν με μια ωραία εκδήλωση που παρακολούθησαν όλοι σχεδόν οι μαθητές, οι καθηγητές και κάποιοι γονείς, τους οποίους ενημέρωσαν οι εκπαιδευτικοί για την πρόοδο των παιδιών. Η εκδήλωση είχε θέμα τη δημιουργία του κόσμου και οι μαθητές παρουσίασαν 3 εργασίες τους για το σύμπαν, τη δημιουργία του κόσμου και τη δαρβινική θεωρία, μια εργασία για τα τηλεσκόπια. Είδαν βιντεάκια, συζήτησαν τις θεωρίες και, τέλος, στην αυλή του σχολείου με τηλεσκόπιο είδαν αστέρια, πλανήτες.

Στο τέλος της σχολικής χρονιάς οργανώθηκε ιστορικός περίπατος στην πόλη με ξεναγό έναν αρχαιολόγο. Ολοι ευχαριστήθηκαν τον περίπατο και την παρουσίαση της δημιουργίας της πόλης από διαφορετική σκοπιά ενώ η Λαϊκή Επιτροπή δεσμεύτηκε με το νέο σχολικό έτος να κάνει κάτι ανάλογο.

Επίσης, μαθητές του Φροντιστηρίου πήραν συνέντευξη από τον υπεύθυνο του ΚΕΘΕΑ με ερωτήσεις που έφτιαξαν μόνοι τους και συζήτησαν μέσα στην τάξη. Το ΚΕΘΕΑ βρισκόταν στο σχολείο για σεμινάριο γονιών που οργάνωσε η Ενωση Γονέων του δήμου Αλεξανδρούπολης.

Τη σχολική χρονιά που ξεκινάει σε λίγο, η Λαϊκή Επιτροπή πέρα από τα μαθήματα προγραμματίζει για το Φροντιστήριο και άλλες δραστηριότητες, όπως: Εκδρομή με γονείς και παιδιά, εκδήλωση - συζήτηση για το «πώς μιλάμε στα παιδιά για την οικονομική κρίση», προβολή ταινίας, πειράματα κ.ά.

ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ
Ενα φροντιστήριο με κύρος και επιτυχίες

Τα Λαϊκά Μαθήματα Αλληλεγγύης ξεκίνησαν στην Ηλιούπολη με απόφαση της Λαϊκής Επιτροπής τη σχολική χρονιά 2013 - 2014. Για το στήσιμο, αποφασιστικός ήταν ο ρόλος ενός έμπειρου καθηγητή με γνώση των εκπαιδευτικών διαδικασιών και μεράκι για την επιτυχία του εγχειρήματος. Τα μαθήματα τις δύο πρώτες χρονιές έγιναν στο κτίριο του Συνδικάτου Οικοδόμων, που διαμορφώθηκε κατάλληλα, ενώ υπήρξαν αρκετές προσφορές από αγωνιστές για τη διαμόρφωση του χώρου, για πίνακες, υλικοτεχνική υποδομή κ.ά., που ήταν αναγκαία για τη λειτουργία του Φροντιστηρίου.

Στην αρχή οι γονείς ήταν επιφυλακτικοί για την αποτελεσματικότητα, όμως η πρώτη χρονιά ήταν καθοριστική για να δημιουργηθεί θετική εντύπωση για τη βασική του αποστολή, δηλαδή να υπάρχουν καλές μαθησιακές επιδόσεις. Βοηθάνε η σταθερότητα του προγράμματος, η ειδοποίηση και στενή επαφή με τους γονείς των μαθητών. Επίσης, ότι υπάρχει επιτροπή και γραμματειακή υποστήριξη ώστε να γνωρίζουν οι γονείς τους υπεύθυνους και πού πρέπει να απευθυνθούν για το οτιδήποτε. Οι επιτυχίες των μαθητών στα μαθήματα αλλά και στις πανελλήνιες εξετάσεις έγιναν γνωστές στην πόλη, τα επόμενα χρόνια στο Λαϊκό Φροντιστήριο φοιτούν σταθερά 90 - 100 μαθητές, όλων των τάξεων Γυμνασίου και Λυκείου. Η προετοιμασία για τις πανελλήνιες γίνεται και με καλοκαιρινά μαθήματα των μαθητών που θα πάνε στη Γ' Λυκείου.

Τα μαθήματα από το Γενάρη του 2015, γίνονται σε αίθουσες Δημοτικού Σχολείου στο κέντρο της πόλης, που μετά από πολλές παρεμβάσεις της Λαϊκής Επιτροπής, τις παραχώρησε τελικά ο δήμος κι αυτό βοήθησε ακόμα παραπέρα τη λειτουργία του.

Εγινε προσπάθεια να μη γίνεται μόνο ένα μάθημα με στόχο το βαθμό στο σχολείο, αλλά να δένεται η όλη προσπάθεια και με ζητήματα που απασχολούν τις οικογένειες, να μην «ντρέπονται» τα παιδιά που ανήκουν σε οικογένειες εργατών, να μη νιώθουν ότι φταίνε γι' αυτό. Αυτό έγινε κατορθωτό μέσα από τις συζητήσεις στα μαθήματα όποτε δινόταν ευκαιρία αλλά και με διάφορες άλλες μορφές με κυριότερη την ενασχόληση με πολιτιστικές εκδηλώσεις. Επίσης, γίνονται συναντήσεις όλων των καθηγητών που συζητάνε και τα προβλήματα που μπορεί να προκύπτουν στην ώρα του μαθήματος και πώς πρέπει να αντιμετωπιστούν αλλά και πώς μπορεί να γίνει καλύτερη συζήτηση.

Στο Λαϊκό Φροντιστήριο δημιουργήθηκε μουσικό συγκρότημα τις δύο πρώτες χρονιές οπότε υπήρχαν μαθητές με μουσική ενασχόληση, το οποίο βοήθησε στο δέσιμο των παιδιών. Εχουν δημιουργηθεί ακόμα ομάδα φωτογραφίας, θεατρικό σχήμα. Δραστηριότητες αναπτύσσονται και στις ιστορικές επετείους, π.χ. πέρσι δόθηκε ερωτηματολόγιο για το ΕΑΜ και τη δράση του, έγινε επίσκεψη στο Μουσείο Εαμικής Εθνικής Αντίστασης στην Καισαριανή, όπως επίσης και στο Κάστρο του Υμηττού.

Εχουν πραγματοποιηθεί αρκετές εκδηλώσεις, κυρίως με αφορμή επετείους, που τις οργάνωσαν οι μαθητές, με θεατρικά και μουσικά κομμάτια. Ειδικά στην προετοιμασία αυτών των εκδηλώσεων δόθηκε η δυνατότητα συζήτησης των καθηγητών, που ασχολήθηκαν, με τα παιδιά, γιατί δημιουργήθηκε προβληματισμός στα παιδιά από τα ίδια τα κείμενα, πεζά ή ποιήματα, και έδειξαν διάθεση για πολλή κουβέντα πέρα από την πρόβα.

Σημαντικό κομμάτι της δουλειάς του Φροντιστηρίου είναι η επαφή με τους γονείς των μαθητών. Πρέπει να πάρουμε υπόψη ότι τα περισσότερα παιδιά είναι παιδιά ανέργων και οικογενειών που δουλεύουν με ακατάστατα ωράρια για την επιβίωσή τους. Ετσι, δεν αρκούν οι συναντήσεις που προγραμματίζονται, αλλά γίνονται και επισκέψεις στα σπίτια τους, οι υπεύθυνοι συζητούν με τους γονείς, κάνουν προσπάθεια να σταθούν δίπλα τους και σε άλλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, ζητούν ακόμα και τη συμμετοχή τους στη ζωή του Φροντιστηρίου και ανταποκρίνονται προσφέροντας, γιατί τα μαθήματα είναι καθημερινά 4 - 10 το βράδυ και η Λαϊκή Επιτροπή έχει την ευθύνη φύλαξης των τάξεων.

Αρχές Σεπτέμβρη αρχίζουν οι εγγραφές για τη νέα σχολική χρονιά. Η Λαϊκή Επιτροπή θα βγάλει και θα μοιράσει στα σχολεία ανακοίνωση με τις ώρες και μέρες εγγραφών και τα μαθήματα θα αρχίσουν αρχές Οκτώβρη. Υπάρχει στόχος για δημιουργία και πάλι μουσικού σχήματος, θεατρικής και φωτογραφικής ομάδας. Στο έντυπο των εγγραφών υπάρχει ερώτηση εάν θέλει ο μαθητής να συμμετάσχει σε κάποια ομάδα, έτσι ώστε να αρχίσει η προετοιμασία των εκδηλώσεων από την αρχή και οργανωμένα όσο το δυνατόν καλύτερα.

Λαϊκά Φροντιστήρια ως έκφραση ταξικής αλληλεγγύης

Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, οι λαϊκές οικογένειες βγάζουν συνήθως χαρτί και μολύβι κι αρχίζουν τους υπολογισμούς τους για το τι χρειάζεται να πληρώσουν για τη μόρφωση των παιδιών τους, τι μπορούν και τι θα περικόψουν. Μια δράση που συμβάλλει ουσιαστικά τα τελευταία χρόνια στην ανακούφιση των λαϊκών οικογενειών από αυτόν το βραχνά, είναι τα Λαϊκά Φροντιστήρια που έχουν αναπτυχθεί σε διάφορες περιοχές της Αττικής και σε άλλες πόλεις της χώρας με μεγάλη επιτυχία.

Εργατικά Κέντρα, σωματεία και Λαϊκές Επιτροπές έχουν μπει μπροστά στην οργάνωση αυτής της δραστηριότητας και προσφέρουν Μαθήματα Αλληλεγγύης, συμβάλλοντας στην ανακούφιση των λαϊκών οικογενειών από τις επιπτώσεις της αντιλαϊκής πολιτικής, που όχι μόνο συρρικνώνει το λαϊκό εισόδημα αλλά υποβαθμίζει και εμπορευματοποιεί και το δημόσιο σχολείο. Τα μαθήματα έχουν διπλή έννοια: Από τη μια την ανακούφιση από το άμεσο πρόβλημα και από την άλλη την αλληλεγγύη στον αγώνα για τη διεκδίκηση όλων όσων ανήκουν στον κόσμο της δουλειάς, μεταξύ αυτών και μιας πραγματικά σύγχρονης δημόσιας δωρεάν Παιδείας για όλα τα παιδιά του λαού.

Ο «Ριζοσπάστης» παρουσιάζει σήμερα ενδεικτικά τη δουλειά που έχουν αναπτύξει μια σειρά Λαϊκά Φροντιστήρια, που με καλή οργάνωση, σοβαρότητα, υπευθυνότητα και χωρίς τσαπατσουλιές, έχουν κατακτήσει κύρος στα χρόνια που λειτουργούν κι έχουν καταφέρει όχι μόνο να βοηθήσουν ουσιαστικά τους μαθητές τους στα μαθήματα του σχολείου, αλλά και να αναπτύξουν μια σειρά άλλες δραστηριότητες ανοίγοντας τους ορίζοντες των παιδιών. Γιατί, εκτός των άλλων, τα Μαθήματα Αλληλεγγύης μπορούν να γίνουν - και σε πολλές περιπτώσεις γίνονται - βήμα γόνιμου προβληματισμού για μια σειρά θέματα της επικαιρότητας, αφορμή για γνωριμία με φωτεινές πλευρές της ιστορίας του λαού μας μέσα από τις επετείους κ.ά.

ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ
Πλούτος δραστηριοτήτων πέρα από τα μαθήματα

Πριν από τέσσερα χρόνια αποφασίστηκε να στηθεί το Λαϊκό Φροντιστήριο Κερατσινίου. Τις δυο πρώτες χρονιές, η προσπάθεια αντιμετώπιζε κατά κύριο λόγο πρόβλημα στέγασης, αλλά τώρα έχει βρει τη θέση του σε ένα χώρο στο κέντρο της πόλης που το πρωί λειτουργεί ως ΚΑΠΗ και το απόγευμα στεγάζει τη λειτουργία του φροντιστηρίου. Η Λαϊκή Επιτροπή δίνει σημασία στο χώρο διδασκαλίας, στην υποδομή και την καθαριότητα, σημειώνοντας ότι το φροντιστήριο δεν πρέπει να δίνει την εντύπωση του «πρόχειρου», αλλά να βρίσκεται σε καλαίσθητο χώρο.

Στην αρχή της σχολικής χρονιάς, η Λαϊκή Επιτροπή βγάζει αφίσα για το φροντιστήριο που φτάνει σε όλα τα Γυμνάσια και Λύκεια της πόλης και ταυτόχρονα ενημερώνει με επιστολές όλους τους εκπαιδευτικούς, προκειμένου να μιλήσουν γι' αυτό στους μαθητές τους ή και να βοηθήσουν εθελοντικά σε αυτήν την προσπάθεια. Και πράγματι, η φήμη του φροντιστηρίου έχει προσελκύσει εκπαιδευτικούς που με πολύ μεράκι συμβάλλουν σε αυτήν την προσπάθεια και έχουν άριστες σχέσεις με τους μαθητές.

Από τότε που ξεκίνησε αυτή η προσπάθεια, οι διοργανωτές δεν είδαν το φροντιστήριο μόνο ως εκπαιδευτική μονάδα. Ηθελαν να τονώσουν την προσωπικότητα των μαθητών, να τους βγάλουν από το κουκούλι τους, να τους μάθουν να κοιτάζουν στα μάτια τον κόσμο, να αποκτήσουν κοινωνικές γνώσεις, αυτοεκτίμηση, αυτοπεποίθηση. Και τα κατάφεραν. Οι μαθητές γίνονται στο φροντιστήριο μια παρέα.

Η γραμματεία σε σύσκεψη με τους καθηγητές κάνει και τον προγραμματισμό δραστηριοτήτων. Τρεις με τέσσερις φορές το χρόνο μια μεγάλη αίθουσα του φροντιστηρίου μετατρέπεται σε «σινέ αλληλεγγύης» και με ζεστά ποπ κορν μαθητές κι εκπαιδευτικοί απολαμβάνουν ταινίες που τις συζητούν μετά στην τάξη. Κάθε χρόνο επίσης, η γραμματεία στέλνει επιστολές σε θιάσους και εξασφαλίζει δωρεάν εισιτήρια για θεατρικές παραστάσεις όπου πηγαίνουν ομαδικά οι μαθητές. Ακόμα, επισκέπτονται εκθέσεις, ιστορικούς τόπους (Χαϊδάρι, Καισαριανή, Μπλόκο Νίκαιας, Ηλεκτρική Κερατσίνι, Λαύριο, Μακρόνησο), ενώ τιμούν με εκδηλώσεις που ετοιμάζονται από τους μαθητές την επέτειο του Πολυτεχνείου, τη Μέρα της Γυναίκας, την επέτειο ίδρυσης της ΕΠΟΝ κ.ά.

Και δεν είναι μόνο αυτά. Στο φροντιστήριο λειτουργεί δανειστική βιβλιοθήκη, παρέχονται δωρεάν μαθήματα κιθάρας, αλλά και κινησιολογία από δασκάλα χορού, ενώ υπάρχει και ψυχολόγος που τα παιδιά μπορούν να απευθύνονται για συμβουλές. Επίσης, πέρσι στήθηκε θεατρική ομάδα από τους μαθητές που ανέβασε τον «Μικρό Πρίγκιπα».

Ακόμα, τις απόκριες διοργανώνουν πάρτι, ενώ κάθε Χριστούγεννα η πυλωτή του φροντιστηρίου διαμορφώνεται σύμφωνα με μια σχετική θεματική. Ετσι πέρσι διαμορφώθηκε σε «χωριό των καλικάντζαρων» και στην έναρξη 25 «καλικαντζαράκια» με μουσική και χορό βγήκαν στους δρόμους και μοίραζαν ανακοινώσεις για... τους σημερινούς καλικάντζαρους που πριονίζουν το δέντρο της ζωής...

Και δεν λείπουν οι ιδέες για τον εμπλουτισμό αυτής της λειτουργίας του φροντιστηρίου τη νέα χρονιά, με λογοτεχνικά απογεύματα, με δημιουργία χορωδίας και μιας μικρής ορχήστρας, με ένα καινούργιο έργο από τη θεατρική ομάδα κ.ά.

Ολη αυτή η δραστηριότητα βοηθάει τα παιδιά να έχουν κίνητρα και στόχους, να αποκτούν όρεξη για συμμετοχή και δραστηριοποίηση κι έτσι καταπολεμούνται και απόψεις που μπορεί να υποτιμούν τα δωρεάν μαθήματα, θεωρώντας ότι μπορούν να πηγαίνουν αδιάβαστοι ή αδιάφοροι σε αυτά.

ΓΙΑΝΝΕΝΑ
Υποδειγματική δουλειά από τους εκπαιδευτικούς

Στα Γιάννενα τα Μαθήματα Αλληλεγγύης λειτούργησαν για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, με ομάδα εκπαιδευτικών που πρόσφερε δωρεάν εκπαιδευτική στήριξη σε μαθητές από το Δημοτικό έως και το Λύκειο, τις απογευματινές ώρες. Τα μαθήματα γίνονταν στο Εργατικό Κέντρο Ιωαννίνων και στα γραφεία του Πολιτιστικού Συλλόγου της συνοικίας των Καρδαμιτσίων, με 80 και πλέον μαθητές.

Σε ό,τι αφορά την προπαγάνδιση των μαθημάτων, διαμορφώθηκε ειδική ανακοίνωση - κάλεσμα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς για τα μαθήματα. Εγιναν εξορμήσεις έξω από τα σχολεία, στάλθηκε e-mail σε όλα τα σχολεία και μοιράστηκε από τους εκπαιδευτικούς του ΠΑΜΕ ανακοίνωση σε καθηγητές και μαθητές.

Φυσικά, τα ίδια τα παιδιά των μαθημάτων και οι γονείς τους είναι αυτοί που από στόμα σε στόμα μεταφέρουν τη θετική πείρα και συμβολή των μαθημάτων, την προσπάθεια που γίνεται. Ετσι, πολλά παιδιά έρχονται στα μαθήματα για δεύτερη και τρίτη χρονιά, μιλάνε για αυτά στους φίλους, γείτονες και συγγενείς τους.

Την κύρια προπαγανδιστική δουλειά τη σήκωσαν τα ταξικά σωματεία, που συζήτησαν πιο αναλυτικά την αξία και το ρόλο των Μαθημάτων Αλληλεγγύης στα ΔΣ και στις ΓΣ. Αλλα έκαναν γνωστή τη λειτουργία των μαθημάτων στα μέλη τους μέσα από εξορμήσεις, περιοδείες. Βασικός σταθμός συζήτησης και προπαγάνδισης των μαθημάτων αποτελεί στο τέλος κάθε καλοκαιριού η διοργάνωση του καθιερωμένου γλεντιού αλληλεγγύης, μέσα από το οποίο συγκεντρώνεται και ένα μέρος των πόρων για τη λειτουργία των Μαθημάτων Αλληλεγγύης. Δίνεται, παράλληλα, η ευκαιρία να γίνει πλατιά συζήτηση με εργαζόμενους για την ανάγκη αλληλεγγύης, τη διαφορά της από τη φιλανθρωπία, το στόχο της, που είναι η αγωνιστική αφύπνιση και διεκδίκηση. Αναδεικνύεται ότι τα Μαθήματα Αλληλεγγύης κατανοούνται από τους εργαζόμενους ως μία από τις πιο έμπρακτες μορφές αλληλεγγύης των σωματείων προς την εργατική - λαϊκή οικογένεια.

Σημαντική δουλειά, επίσης, έγινε και από την Ενωση Γονέων, ενώ αξιοποιήθηκαν και τα τοπικά ΜΜΕ στα οποία δόθηκαν συνεντεύξεις Τύπου και έγιναν συζητήσεις σε εκπομπές. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι σήμερα τα μαθήματα έχουν καταξιωθεί στην κοινωνία των Ιωαννίνων ως η σημαντικότερη έκφραση ταξικής αλληλεγγύης σε εργαζόμενους και ανέργους της πόλης, που δοκιμάζονται από την πολύχρονη καπιταλιστική κρίση.

Για τη δουλειά των εκπαιδευτικών

Στο πλαίσιο της βοήθειας των εκπαιδευτικών των Μαθημάτων Αλληλεγγύης, συντάχθηκε από εκπαιδευτικούς ένα «Μικρό Παιδαγωγικό Βοήθημα», στο οποίο δίνονται πρακτικές συμβουλές για τη διδασκαλία. Αυτό αποτέλεσε πολύτιμο βοηθό στο έργο τους. Οπως αναφέρεται μέσα σε αυτό: «Μέχρι να γίνει κατορθωτό όλοι οι μαθητές ν' απολαμβάνουν ισότιμη εκπαίδευση, δεν θα σταματήσουμε να βοηθάμε όσο το δυνατό περισσότερα παιδιά της "τάξης" μας να προοδεύουν στο σχολείο και στη ζωή τους, δίνοντάς τους όσο το δυνατό περισσότερα εφόδια. Κι αυτός είναι ένας από τους βασικούς στόχους των Λαϊκών Φροντιστηρίων».

Η ένταξη του βοηθήματος στη δουλειά των εκπαιδευτικών και η αξιοποίησή του έδωσαν άλλο ένα έναυσμα για συσκέψεις, συζητήσεις και προβληματισμό των εκπαιδευτικών. Τα μαζέματα αυτά των εκπαιδευτικών αποτέλεσαν πολύ βασικό μέρος της λειτουργίας των Μαθημάτων Αλληλεγγύης. Η μεταφορά συλλογικής πείρας, η συζήτηση γύρω από τις δυσκολίες, τους τρόπους δουλειάς με τους μαθητές διερευνήθηκαν υπό το πρίσμα της αλληλεγγύης, της αντιμετώπισης των καθημερινών εμποδίων που βρίσκουν μπροστά τους τα παιδιά της εργατικής τάξης και των άλλων λαϊκών στρωμάτων. Συζητήθηκαν ο ιδιαίτερος ρόλος των εκπαιδευτικών και οι τρόποι για να εμπνεύσουν στους μαθητές την αξιοπρέπεια, τη συλλογικότητα, την αλληλεγγύη, την αισιοδοξία και μαχητικότητα για το μέλλον και φυσικά το ενδιαφέρον για τη γνώση.

Αντίστοιχα, και οι συναντήσεις εκπαιδευτικών με τους γονείς των μαθητών έγινε προσπάθεια να ξεπεράσουν έναν τυπικό χαρακτήρα ενημέρωσης για την πρόοδο των μαθητών. Να συζητηθεί η ουσία της οργάνωσης της αλληλεγγύης, να συμμετέχουν οι γονείς και σε άλλες δραστηριότητες των σωματείων και του Εργατικού Κέντρου.

Οι εκπαιδευτικοί συχνά προσπαθούσαν, στο μέτρο του δυνατού, να εμπλουτίζουν το μάθημά τους με διάφορες δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα η διδασκαλία έξω από την τάξη, στο φυσικό περιβάλλον, η συζήτηση μετά από μια ταινία, παράσταση ή ντοκιμαντέρ. Η επικαιρότητα, οι εξελίξεις στη χώρα μας και ο αντίκτυπος στη ζωή και την οικογένεια των παιδιών, ήταν αντικειμενικά παρόντα θέματα στα Μαθήματα Αλληλεγγύης. Τα ίδια τα παιδιά έρχονταν με ερωτήματα γύρω από το σοβαρό ζήτημα της προσφυγιάς και του πολέμου, μιας και στα Γιάννενα υπήρξε καταυλισμός προσφύγων, αλλά κάποιοι εκπαιδευτικοί και μαθητές μέσα στα δημόσια σχολεία εκδήλωσαν αντίθεση στην παρουσία των προσφύγων στην πόλη.

Τα Μαθήματα Αλληλεγγύης πέτυχαν απόλυτα τον κύριο σκοπό τους: Η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών πέρασε με καλή βαθμολογία στην άλλη τάξη, όταν κάποιοι από αυτούς τα προηγούμενα χρόνια με μεγάλη δυσκολία προάγονταν, ενώ επιτυχίες σημειώθηκαν και στις πανελλαδικές εξετάσεις. Επίσης, φέτος τα μαθήματα δεν σταμάτησαν καθόλου, αλλά πραγματοποιήθηκαν όλο το καλοκαίρι για τους μαθητές Λυκείου, γι' αυτό αξίζει ένα μεγάλο μπράβο στους εκπαιδευτικούς που έχουν κάνει τα μαθήματα «προσωπική τους υπόθεση».

Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθούμε στα ξενόγλωσσα τμήματα (αγγλικά και γερμανικά), που για πρώτη φορά λειτούργησαν φέτος. Τα τμήματα αυτά αποτελούνταν από μαθητές αλλά και εργάτριες που θέλησαν να μάθουν δωρεάν μια ξένη γλώσσα. Μάλιστα, το τμήμα Lower είχε επιτυχία 100% στις εξετάσεις, αφού και οι 6 μαθητές/τριες κατάφεραν να πάρουν πτυχίο.

Η ηθική ανταμοιβή είναι τεράστια...

Οι εκπαιδευτικοί σημειώνουν ότι η ηθική αμοιβή που δέχονται μέσα από τη διαδικασία των Μαθημάτων Αλληλεγγύης είναι τεράστια: Το χαμόγελο και το «ευχαριστώ» από καρδιάς των μαθητών και των γονέων τους τους δίνουν τη δύναμη να συνεχίσουν.

Κανόνας είναι η παιδαγωγική αρχή ότι μαθαίνει κανείς καλύτερα όταν αντιλαμβάνεται, κατανοεί και αποδέχεται τους στόχους του εκπαιδευτικού προγράμματος και επίσης όταν δεν δέχεται παθητικά, αλλά ενεργεί και εμπλέκεται στη διαδικασία της μάθησης.

Γι' αυτό τη νέα χρονιά θα γίνει προσπάθεια να καλυφθούν ελλείψεις και ανεπάρκειες προηγούμενων χρόνων πραγματοποιώντας δραστηριότητες όπως:

Διδακτικές επισκέψεις (π.χ. Τμήματα Αστροφυσικής, Φυσικής, Χημείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ.λπ.), ιστορικούς περιπάτους σε τόπους που αφορούν τους αγώνες και τις θυσίες του λαού μας με έμφαση στη Σύγχρονη Ιστορία και όσα αποσιωπώνται ή αποκρύπτονται από τα επίσημα βιβλία, πρότζεκτ που θα αποσκοπούν στο άνοιγμα των οριζόντων της σκέψης των μαθητών, προβολές ταινιών ή ντοκιμαντέρ, συζητήσεις με αξιοποίηση σχετικού υλικού μπροστά σε γιορτές και επετείους.

Αναδείχθηκε φέτος η ανάγκη για τμήματα ενηλίκων, ειδικά σε ό,τι αφορά τις ξένες γλώσσες, αλλά και υπήρχαν αιτήματα από μετανάστες μέλη των σωματείων για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας. Αυτές οι ανάγκες θα γίνουν προσπάθειες να καλυφτούν με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη επάρκεια.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ