Η ανακοίνωση έχει ως εξής:
«Στις 20 Ιούλη με την απεργία μας στείλαμε μήνυμα αντίστασης στο μέτωπο εργοδοσίας - κυβέρνησης. Στείλαμε μήνυμα ότι δεν συμβιβαζόμαστε με αυτή την άθλια κατάσταση που διαμορφώνουν οι μεγαλοεργοδότες και η κυβέρνηση για να αυξάνουν τα κέρδη τους.
Τους στέλνουμε και τώρα μήνυμα ότι συνεχίζουμε, ότι θα κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας ώστε να γίνουμε περισσότεροι, να γίνουμε ικανότεροι, να αντεπιτεθούμε.
Είναι σημαντική παρακαταθήκη ότι πολλοί εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία έκαναν την επιλογή να συγκρουστούν με την εργοδοσία και τους μηχανισμούς της, με την πολιτική και την προπαγάνδα της κυβέρνησης, να αψηφήσουν την τρομοκρατία των εργοδοτών. Ενώ σημαντική είναι και η πείρα από εκείνους που αποφάσισαν να συγκρουστούν με τους απεργοσπαστικούς μηχανισμούς που στήθηκαν σε ξενοδοχεία της Αθήνας, να απαντήσουν συλλογικά και περήφανα, σηκώνοντας το κεφάλι ψηλά και δίνοντας το παράδειγμα σε άλλους συναδέλφους που, κάτω από την πίεση και την τρομοκρατία, δεν κατάφεραν σε αυτή την απεργία να κάνουν το βήμα.
Με την απεργία μας "βγάλαμε" την πραγματική εικόνα που κρύβεται πίσω από τα χλιδάτα σαλόνια των ξενοδοχείων, τα πολυτελή εστιατόρια, τα επιχειρηματικά "θαύματα" στις αλυσίδες καφέ και γρήγορου φαγητού.
Αναδείξαμε ποια είναι η περιβόητη τουριστική ανάπτυξη των 30 εκατ. τουριστών, τι σημαίνει το φιλικό επενδυτικό περιβάλλον που και η κυβέρνηση αλλά και όλα τα κόμματα του κεφαλαίου προωθούν. Αποκαλύψαμε τον "εθνικό" στόχο που "μας βγάζει στο ξέφωτο". Αποδείξαμε πως κυβέρνηση και εργοδοσία αξιοποιούν τον Τουρισμό για να πείσουν την εργατική τάξη να δεχτεί την άθλια κατάσταση που διαμορφώνουν, για να εξασφαλίζουν κέρδη στο πλαίσιο των ανταγωνισμών τους. Τα ρεκόρ κερδών, αφίξεων και διανυκτερεύσεων πατάνε στα ρεκόρ της εκμετάλλευσης, της εντατικοποίησης και της απληρωσιάς χιλιάδων ξενοδοχοϋπάλληλων και επισιτιστών σε όλη την Ελλάδα.
Στείλαμε μήνυμα ότι δεν αποδεχόμαστε τα επιδόματα φτώχειας και τα διάφορα προγράμματα κατάρτισης που δήθεν αντιμετωπίζουν την ανεργία, σύμφωνα με τις δηλώσεις Τσίπρα από το υπουργείο Εργασίας, απαλλάσσοντας τους εργοδότες από τις ευθύνες τους.
Συγκρουστήκαμε με την πλειοψηφία της Διοίκησης της Ομοσπονδίας, που στηρίζει την εργοδοσία και την κυβέρνηση, τη γραμμή που προβάλλουν. Οτι φταίνε οι "κακοί" εργοδότες, ενώ οι "καλοί" είναι αυτοί που εφαρμόζουν κατά γράμμα την αντιλαϊκή πολιτική. Με τη γραμμή που θέλει να διαμορφώνονται τα αιτήματα και οι αγώνες των εργαζομένων στα όρια του μέτρου, των αντοχών και αναγκών των επιχειρήσεων, της αντιλαϊκής πολιτικής που εφαρμόζουν. Οι ευθύνες τους για την κατάσταση των εργαζομένων σήμερα στον κλάδο είναι τεράστιες. Κάθε δικαίωμα που χάθηκε φέρει την υπογραφή τους. Η τυπική απόφαση που πήραν για την απεργία δεν τους ξεπλένει για όσα έκαναν και κάνουν. Αλλωστε, ακόμα και αυτήν την απόφαση στην πράξη την υπονόμευσαν σε όλη την Ελλάδα.
Αναδεικνύεται περισσότερο η ανάγκη να αλλάξουν αποφασιστικά οι συσχετισμοί στην Ομοσπονδία και σε όλα τα πρωτοβάθμια σωματεία, και στα επιχειρησιακά. Να αντιπαλέψουμε την πιο επικίνδυνη λογική που προβάλλουν αυτές οι δυνάμεις. Τη λογική που λέει ότι με διαπραγματεύσεις, με "διάλογο", χωρίς ριζικές αλλαγές, χωρίς σύγκρουση με την εξουσία των μονοπωλίων, μπορεί να βελτιωθεί η θέση των εργαζομένων, και που ταυτόχρονα προβάλλει την αναποτελεσματικότητα των αγώνων.
Είναι προϋπόθεση για να πάμε ένα βήμα μπροστά. Είναι προϋπόθεση για να προχωρήσει και η αναγκαία συμμαχία μας, με τους βιοπαλαιστές αυτοαπασχολούμενους, με τους αγρότες, για να παλέψουμε από κοινού για μια κοινωνία χωρίς εκμετάλλευση, όπου ο λαός θα έχει την εξουσία.
Συνεχίζουμε μέχρι να ικανοποιηθούν τα αιτήματά μας για:
-- Ακτοπλοΐα: Πανάκριβα εισιτήρια, ταξίδια - «οδύσσεια» και εξαντλητικά ωράρια.
-- Κεφαλονιά - Ηράκλειο Κρήτης: Τραγική η κατάσταση στο χώρο της Υγείας.
-- Ανακοίνωση του Συνδικάτου Εργατοϋπαλλήλων Επισιτισμού - Τουρισμού - Ξενοδοχείων Αττικής για την απεργία στην οποία προχώρησαν οι εργαζόμενοι του κλάδου, στις 20 Ιούλη.
Την απόλυση ειδικευόμενου της Χειρουργικής στο Γενικό Νοσοκομείο Νάουσας, ο οποίος αρνήθηκε να θέσει σε κίνδυνο την υγεία και τη ζωή ασθενούς που νοσηλευόταν στη χειρουργική κλινική, καταγγέλλει με ανακοίνωσή της η Εκτελεστική Γραμματεία της Ομοσπονδίας Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας (ΟΕΝΓΕ). Ο συγκεκριμένος ειδικευόμενος αρνήθηκε να συνοδεύσει τον ασθενή όταν κρίθηκε ότι έπρεπε να διακομιστεί σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης για περαιτέρω αντιμετώπιση λόγω εμφάνισης επιπλοκών, καθώς «δεν είχε εξασφαλιστεί για τη διακομιδή η αναγκαία υποστήριξη με γιατρό ανάλογης ειδικότητας και εμπειρίας προς το είδος και τη βαρύτητα της πάθησης του περιστατικού».
«Ο συνάδελφος απολύθηκε γιατί "δε συνεμορφώθη προς τας υποδείξεις". Αυτός είναι ο πραγματικός λόγος της απόλυσης και όχι ότι "επέδειξε απρεπή και ανάρμοστη συμπεριφορά και αδικαιολόγητη άρνηση προσέλευσης για ιατρική εξέταση", όπως ισχυρίζεται η Διοίκηση του Νοσοκομείου», σημειώνει η ΟΕΝΓΕ, επισημαίνοντας ότι «η εξέλιξη αυτή φέρνει στην επιφάνεια τις επικίνδυνες συνθήκες κάτω από τις οποίες γίνονται οι διακομιδές των ασθενών, τις τραγικές ελλείψεις στις υπηρεσίες επείγουσας ιατρικής, αποτέλεσμα της εγκληματικής πολιτικής της υποχρηματοδότησης, της εμπορευματοποίησης του δημόσιου συστήματος, που υλοποιούν διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις και η σημερινή. Καθημερινά διακομίζονται ασθενείς από γιατρούς χωρίς επαρκή ή με καθόλου εμπειρία στην υποστήριξη βαριά πασχόντων (π.χ. αγροτικοί γιατροί). Ασθενείς και εργαζόμενοι στις μονάδες Υγείας πληρώνουν καθημερινά το τίμημα αυτής της πολιτικής, θέτοντας σε κίνδυνο όχι μόνο την υγεία τους, αλλά την ίδια τους τη ζωή».
Η Ομοσπονδία ζητά από το υπουργείο Υγείας να προβεί άμεσα σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για να διερευνηθούν τα αίτια και οι συνθήκες της διακομιδής του ασθενούς. Να ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για την αντιμετώπιση των οξυμένων προβλημάτων που προκύπτουν στη διαδικασία των διακομιδών. Και απαιτεί:
σε σχέση με την χρηματοδότηση που προέβλεπε ο κρατικός προϋπολογισμός του 2017.
Τα παραπάνω καταγγέλλει με ανακοίνωσή του το Σωματείο Εργαζομένων του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Ηρακλείου (ΠαΓΝΗ) και αναδεικνύει τι ακριβώς σημαίνει το παραπάνω «πετσόκομμα», φέρνοντας ως ενδεικτικό παράδειγμα το ΠαΓΝΗ. Συγκεκριμένα, η προβλεπόμενη επιχορήγηση του νοσοκομείου για το 2017 προβλέπεται στα 41.000.000 ευρώ και έχουν αποδοθεί μόνο τα 16.500.000. Ο ΕΟΠΥΥ δεν έχει δώσει τίποτα από αυτά που οφείλει μέχρι σήμερα για το 2017 (οι απαιτήσεις για το Α' εξάμηνο είναι 18.000.000 ευρώ), ενώ εκκρεμεί να εξοφλήσει προς το νοσοκομείο τα έτη 2015 και 2016. Οι οφειλές του νοσοκομείου προς τρίτους ανέρχονται σε 30.0000.000 ευρώ. Στον προϋπολογισμό για φαρμακευτική δαπάνη για το 2017 είναι 23.295.000 (που υπολείπεται από το 2016) και οι αγορές μέχρι τις 30/6/2017 είναι 15.396.932 ευρώ. Το νοσοκομείο πληρώνει για τη μισθοδοσία του μη μόνιμου προσωπικού 6.500.000 ευρώ.
Και αναφέρει μερικά από τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής:
«Καμία ανοχή στα ψέματα της κυβέρνησης ότι τάχα σταθεροποιείται το δημόσιο σύστημα Υγείας! Είναι πολιτική και ταξική επιλογή οι δημόσιες δομές να δουλεύουν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και με το λιγότερο δυνατό οικονομικό κόστος για το κράτος, έτσι ώστε να περισσεύουν χρήματα και με αυτά να διευρύνουν τα κέρδη τους τα μονοπώλια και οι μεγαλοεπιχειρηματίες. Αυτούς υπερασπίζονταν και υπηρετούσαν οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις, αυτούς και η σημερινή», καταλήγει το Σωματείο και καλεί όλες τις λαϊκές οικογένειες να οργανώσουν μαζί τον αγώνα, όχι μόνο για την αναπλήρωση των απωλειών αλλά και για την κάλυψη των λαϊκών αναγκών, μέσα από ένα σύγχρονο, αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν σύστημα Υγείας και Πρόνοιας. Να διεκδικήσουν άμεσα μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, πρόσληψη όλων των εργολαβικών και των εργαζομένων με ελαστικές εργασιακές σχέσεις με μόνιμη, σταθερή δουλειά με πλήρη δικαιώματα, κατάργηση όλων των πληρωμών των ασθενών και πλήρη και επαρκή κρατική χρηματοδότηση των δημόσιων μονάδων Υγείας και Πρόνοιας.
Eurokinissi |
Γνωρίζοντας από πρώτο χέρι ότι οι κυβερνητικές εξαγγελίες για ελάχιστες προσλήψεις και οι ακόμη λιγότερες προκηρύξεις θέσεων στο νησί - με όρους που στην πράξη κι αυτές τις ακυρώνουν - δεν αντιμετωπίζουν το πρόβλημα, και ούτε δίνουν λύση τα κρατικά επιδόματα «πτωχοκομείου» στους αγροτικούς γιατρούς, το Εργατικό Κέντρο Κεφαλονιάς - Ιθάκης έχει αναπτύξει πλούσια δράση προκειμένου να αναδείξει τις βαθύτερες αιτίες για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί. Συσκέψεις με μαζικούς φορείς και σωματεία, κινητοποιήσεις και παραστάσεις διαμαρτυρίας έχουν ήδη προηγηθεί, το πρώτο δεκαπενθήμερο του Σεπτέμβρη το Εργατικό Κέντρο με την Επιτροπή Αγώνα Φορέων προσανατολίζεται στη συμβολική περικύκλωση του Νοσοκομείου Αργοστολίου, ενώ νέες ποικιλόμορφες δράσεις θα πραγματοποιηθούν μέχρι και το Νοέμβρη, με αίτημα αιχμής αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν σύστημα Υγείας, υψηλών προδιαγραφών.
Τα σοβαρά προβλήματα που αφορούν τα νοσοκομεία και τις υπόλοιπες δημόσιες δομές Υγείας περιλαμβάνονται σε υπόμνημα του Εργατικού Κέντρου προς το υπουργείο Υγείας, όπου επισημαίνονται οι σοβαρές ελλείψεις που υποβαθμίζουν παραπέρα την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και θεριεύουν τον ιδιωτικό τομέα. Συγκεκριμένα:
Από το 2009, που έγιναν οι τελευταίες προσλήψεις, έχουν αποχωρήσει είτε λόγω υπηρεσιακών μεταβολών είτε λόγω συνταξιοδοτήσεων περίπου 20 γιατροί, ενώ η εικόνα είναι ακόμα χειρότερη στο νοσηλευτικό προσωπικό. Η πρόσληψη μόνο ενός παθολόγου στη θέση των δύο που συνταξιοδοτήθηκαν, η μη αναπλήρωση της θέσης ενός χειρουργού που συνταξιοδοτήθηκε, ενώ παραμένει ακόμα κενή η θέση ενός φαρμακοποιού του Γενικού Νοσοκομείου Αργοστολίου, η μη κάλυψη κενών οργανικών θέσεων (γαστρεντερολόγου, οφθαλμίατρου, ΩΡΛ κ.λπ.), καθώς και οι αποσπάσεις γιατρών, όπως εκείνη του χειρουργού, θέση η οποία δεν καλύφθηκε ποτέ, κάνουν την κατάσταση τραγική. Οι συνθήκες εργασίας και το κόστος ζωής και μετακίνησης (λόγω νησιωτικότητας) οδηγούν ακόμη και όπου προκηρύσσονται θέσεις να μην καλύπτονται, ή να γίνονται αμέσως αποσπάσεις. Ενδεικτικό της υποχρηματοδότησης αποτελεί το γεγονός ότι το Νοσοκομείο Αργοστολίου, το α' εξάμηνο του 2015, έλαβε κρατική επιχορήγηση από το υπουργείο Υγείας μόνο 200.000 ευρώ, ενώ ένα χρόνο πριν η χρηματοδότησή του ήταν 1.250.000 ευρώ.
Το Μαντζαβινάτειο Νοσοκομείο στο Ληξούρι με την αλλαγή του οργανισμού του από το 2012 έχασε 30 κλίνες (μειώθηκαν από 50 σε 20), έχασε επίσης 6 θέσεις από το παραϊατρικό προσωπικό (μειώθηκε από 12 σε 6), καταργώντας έτσι τον χειρουργικό και τον γυναικολογικό τομέα, ενώ μειώθηκε κατά 50% η οργανική δύναμη στο διοικητικό προσωπικό (από 50 σε 25). Σήμερα λειτουργούν μια παθολογική μονάδα νοσηλείας και τα εργαστηριακά τμήματα, που μόλις φτάνουν για να το διαφοροποιούν από Κέντρο Υγείας. Παρ' όλα αυτά, μόνο το 2015 εξετάστηκαν στα εξωτερικά ιατρεία 17.794 ασθενείς, έγιναν περίπου 320 μικροχειρουργικές επεμβάσεις, πραγματοποιήθηκαν 22.794 μικροβιολογικές - βιοχημικές εξετάσεις, 2.761 ακτινολογικές, 810 υπέρηχοι, 211 εξετάσεις οστικής πυκνότητας, ενώ νοσηλεύτηκαν 599 ασθενείς με 2.967 μέρες νοσηλείας.
Στον τομέα της Ψυχικής Υγείας, το Ιατροπαιδαγωγικό Τμήμα υπολειτουργεί και το Κέντρο Ψυχικής Υγείας (ΚΨΥ) παραμένει υποστελεχωμένο, με πιο κραυγαλέα την έλλειψη ψυχιάτρου! Η Ψυχιατρική πτέρυγα στο Νοσοκομείο παραμένει κτίριο - «φάντασμα», καθώς δεν έχει γίνει καμία ενέργεια για στελέχωσή της, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα την «οδύσσεια» των ψυχιατρικών ασθενών και των οικογενειών τους, που αναγκάζονται να νοσηλευτούν σε ψυχιατρικές κλινικές εκτός νομού, όταν βρίσκονται σε υποτροπή. Η Κινητή Μονάδα Ψυχικής Υγείας Κεφαλονιάς, Ζακύνθου και Ιθάκης «ΜΕΤΑΒΑΣΗ» έχει μόλις 7 εργαζόμενους θεραπευτικό προσωπικό (η παιδοψυχίατρος ως εξωτερική συνεργάτης) και έναν εργαζόμενο διοικητικό προσωπικό, με σχέση εργασίας αορίστου χρόνου (από τους 10 που ήταν το 2011). Η πρόσληψη προσωπικού με τρεις ετήσιες συμβάσεις για την Κεφαλονιά και μία για την Ιθάκη πρέπει να οδηγήσει στη μονιμοποίηση των εργαζομένων αυτών, με πλήρη δικαιώματα. Οι προσλήψεις αυτές δεν επαρκούν για να καλύψουν τον ολοένα αυξανόμενο όγκο ψυχοκοινωνικών αναγκών. Λόγω της δυσαναλογίας του όγκου των περιστατικών με τον αριθμό των εργαζομένων στην περιοχή της Ιθάκης, με μόνο την προαναφερθείσα πρόσληψη ορισμένου χρόνου, υπάρχει ιδιαίτερη ανεπάρκεια στην κάλυψη των αναγκών.
Αντίστοιχα τραγική είναι η πραγματικότητα σε Κέντρα Υγείας, αγροτικά ιατρεία και ΕΚΑΒ. Το ΚΥ Ιθάκης αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα λόγω της υποστελέχωσης, με μεγαλύτερα την έλλειψη παιδιάτρου και μικροβιολόγου και τις μεγάλες ελλείψεις σε βοηθητικό προσωπικό.
Στην παραπάνω κατάσταση η κυβέρνηση προβάλλει ως δήθεν «αναγκαίο κακό» τις μετακινήσεις προσωπικού από το Μαντζαβινάτειο Νοσοκομείο, τα ΚΥ και τα αγροτικά ιατρεία στο Γενικό Νοσοκομείου Αργοστολίου. Την ώρα που χειροτερεύει η κατάσταση στο κεντρικό Νοσοκομείο του νομού, το Μαντζαβινάτειο οδηγείται στη «ντε φάκτο» κατάργησή του ή, στην καλύτερη περίπτωση, στη λειτουργία του ως Κέντρου Υγείας. Πολύ χειρότερη είναι η κατάσταση στα ΚΥ, αλλά και στα Αγροτικά Ιατρεία και στο ΕΚΑΒ.
Το Εργατικό Κέντρο, μαζικοί φορείς και εργαζόμενοι, μέσα από κάθε δράση τους αναδεικνύουν αιτήματα αιχμής και απαιτούν:
Στην Ερώτηση αναφέρεται: «Σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία του Θριασίου Νοσοκομείου προκαλεί η υπολειτουργία του συστήματος κλιματισμού, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται ασθενείς και εργαζόμενοι στις περισσότερες κλινικές και τμήματα του νοσοκομείου, να δυσκολεύεται η πραγματοποίηση θεραπευτικών και διαγνωστικών επεμβάσεων και να επιβαρύνεται η υγεία σε χειρουργημένους και σοβαρά πάσχοντες. Χαρακτηριστικό είναι ότι η κατάσταση είναι χειρότερη σε πολλά από τα κρίσιμα τμήματα του νοσοκομείου, όπως το Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών, τα Χειρουργεία, η Μονάδα Εντατικής Θεραπείας και η Μονάδα Εμφραγμάτων, η Αιμοδοσία, το Αιμοδυναμικό και το Ακτινολογικό Εργαστήριο, η Γυναικολογική - Μαιευτική Κλινική και η Χειρουργική Κλινική καθώς και η Ψυχιατρική και η Παιδιατρική Κλινική.
Συγκεκριμένα, όπως καταγγέλλουν εργαζόμενοι, στο νοσοκομείο είναι εγκαταστημένες πέντε κεντρικές μονάδες ψύξης - θέρμανσης με συνολικά δέκα μοτέρ, από τα οποία δεν λειτουργούν τα τρία, ενώ και από τα υπόλοιπα επτά, τα τέσσερα υπολειτουργούν, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται ασθενείς, εργαζόμενοι και επισκέπτες του νοσοκομείου. Αν και επανειλημμένα έχει ζητηθεί η αντικατάσταση των μηχανημάτων που δεν λειτουργούν, δεν έχει παρθεί κανένα ουσιαστικό μέτρο από τις διοικήσεις του νοσοκομείου και το υπουργείο Υγείας, με αποτέλεσμα να φτάσουμε στη σημερινή απαράδεκτη κατάσταση.
Αυτά είναι τα αποτελέσματα της υποχρηματοδότησης των δημόσιων νοσοκομείων, που συνεχίζει και η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, η οποία διατήρησε την κρατική χρηματοδότηση για τα νοσοκομεία για το 2017 στα ίδια απαράδεκτα επίπεδα με πέρυσι και τη μείωσε για τον ΕΟΠΥΥ κατά 200 εκατ. ευρώ και για τις μονάδες ΠΕΔΥ κατά 7 εκατομμύρια ευρώ. Ταυτόχρονα, συνεχίζει να "μπουκώνει" με επιδοτήσεις και φοροαπαλλαγές εκατομμυρίων ευρώ τους μεγαλοεπιχειρηματίες και να ξοδεύει δισεκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο για εξοπλισμούς και για τη συμμετοχή μας στους διεθνείς ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς».
Οι βουλευτές του ΚΚΕ ρωτούν τον υπουργό Υγείας, τι μέτρα θα πάρει για να αποκατασταθεί πλήρως η λειτουργία του συστήματος κλιματισμού στο Θριάσιο Νοσοκομείο για να σταματήσουν η καταπόνηση των εργαζομένων και η επιβάρυνση της υγείας των ασθενών.
Τα στοιχεία που έχουν προκύψει από τις περιοδείες των ταξικών ναυτεργατικών σωματείων στα λιμάνια, όπως της Πάτρας και της Ραφήνας, είναι αποκαλυπτικά για την ανυπόφορη κατάσταση που έχουν επιβάλει κυβέρνηση - εφοπλιστές στα καράβια υπονομεύοντας την ανθρώπινη ζωή, στο όνομα του κέρδους.
Ενδεικτικά, στην πορθμειακή γραμμή Κυλλήνη - Ζάκυνθος- Κεφαλονιά, όπως προκύπτει από τα δρομολόγια των πλοίων, οι ναυτεργάτες εργάζονται καθημερινά 17 - 20 ώρες, παραβιάζοντας τη ΔΣ 180, πλοία πραγματοποιούν πετρέλευση (παίρνουν καύσιμα) κατά τη διάρκεια φορτοεκφόρτωσης, με κίνδυνο για την ασφάλεια επιβατών και ναυτεργατών! Εντατικοποίηση της δουλειάς, λόγω των μειωμένων οργανικών συνθέσεων που προσδιόρισαν σε αγαστή συνεργασία Ενωση Ναυτών - εφοπλιστές - υπουργείο Ναυτιλίας, κυριαρχεί στην πορθμειακή γραμμή Ρίο - Αντίρριο. Ενώ σε επιβατηγά πλοία που είναι δρομολογημένα στη γραμμή Ηγουμενίτσα - Ιταλία, όπως το «GALAXY» και το «RIGELI», που φέρουν σημαία Κύπρου, καταγράφηκαν ναυτεργάτες χωρίς ΣΣΕ και Ασφάλιση στο ΝΑΤ.
Την κατάφωρη παραβίαση των ΣΣΕ διαπίστωσαν και στο λιμάνι της Ραφήνας. Τα πληρώματα λόγω και των μειωμένων οργανικών συνθέσεων και των δρομολογίων - «οδύσσεια» είναι στο πόδι έως και 16 ώρες. Παρ' όλα αυτά οι εφοπλιστές δεν καταβάλλουν υπερωρίες, για έξτρα εργασία, εξπρές δρομολόγια και πάει λέγοντας. Χαρακτηριστικό της ζοφερής κατάστασης είναι ότι ναυτεργάτες στα πλοία που καταπλέουν στο λιμάνι της Ραφήνας, όπως «TERA JET», «ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π»και«SUPER RUNNER», έχουν προειδοποιήσει με αγωνιστικές κινητοποιήσεις. Παρόμοια είναι η κατάσταση σε όλα τα πλοία της ακτοπλοΐας όπως και σε αυτά που αποπλέουν από τον Πειραιά.
Οι εφοπλιστές, για τη θωράκιση της κερδοφορίας τους, μειώνουν διαρκώς τον ακτοπλοϊκό στόλο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης της XRTC (εταιρεία συμβούλων ακτοπλοΐας), οι τέσσερις ακτοπλοϊκές εταιρείες που μοιράζονται τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες (ΑΝΕΚ, ΜΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ, BLUE STAR, HSW) «τα τελευταία 5 χρόνια μείωσαν τα πλοία τους κατά 44», με αποτέλεσμα «ο στόλος τους να μείνει ο μισός». Σύμφωνα με το πρόγραμμα δρομολογίων αυτή τη στιγμή, «φουλ σεζόν», δηλαδή, από τα λιμάνια Πειραιά, Ραφήνας και Λαυρίου για τα νησιά του Αιγαίου αποπλέουν 42 πλοία, από 79 που είχαν καταμετρηθεί το 2009. Χαρακτηριστικό παράδειγμα που καταδεικνύει εξάλλου και τι «τραβάνε» οι ναυτεργάτες, αλλά και οι επιβάτες, είναι και τα «ατέλειωτα» δρομολόγια που έχουν προγραμματίσει εφοπλιστές και υπουργείο Ναυτιλίας.
Για παράδειγμα, το πλοίο «Ν. ΡΟΔΟΣ» αποπλέει από Πειραιά για Πάρο, Νάξο, Πάτμο, Αγ. Κήρυκο, Φούρνους, Βαθύ, Χίο, Μυτιλήνη, Λήμνο, Καβάλα. Δηλαδή, «πιάνει» σε 20 λιμάνια «πηγαινέλα», ενώ ο επιβάτης που επιβιβάζεται από Πειραιά για Λήμνο ή Καβάλα κάνει να φτάσει μιάμιση μέρα! Το ίδιο και το πλοίο «Ν. ΜΥΚΟΝΟΣ», που αποπλέει από Πειραιά για Σύρο, Μύκονο, Εύδηλο Ικαρίας, Καρλόβασι, Βαθύ, Χίο, Μυτιλήνη, Λήμνο, Καβάλα κ.α.!
Από τα 42 ακτοπλοϊκά τα 13 είναι από 30 έως 45 ετών! Για παράδειγμα, το «ΚΡΗΤΗ ΙΙ» είναι 38 ετών, το «ΠΡΕΒΕΛΗΣ» 37 ετών, το «ΕΞΠΡΕΣ ΠΗΓΑΣΟΣ» 40 ετών (έτος κατασκευής 1977), το «ΜΑΚΕΔΩΝ» 45 ετών (έτος κατασκευής 1972), ενώ το πλοίο «Β. ΚΟΡΝΑΡΟΣ», το οποίο καλύπτει τη γραμμή των Κυθήρων, είναι 41 ετών (έτος κατασκευής 1976). Τα λιγοστά πλοία, από τα οποία πολλά είναι υπερήλικα και υποσυντήρητα, σε συνδυασμό με τα ασταμάτητα δρομολόγια έχουν ως αποτέλεσμα οι βλάβες τους, ειδικά τη θερινή περίοδο, να είναι καθημερινές.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τις τελευταίες 8 μέρες καταγράφεται τουλάχιστον και μία βλάβη στα μηχανολογικά συστήματα των επιβατηγών πλοίων λαχταρώντας εκατοντάδες επιβάτες. Ενδεικτικά, την περασμένη Τρίτη το «ΠΑΡΟΣ ΤΖΕΤ» έμεινε στη Νάξο από 4η κύρια μηχανή με 112 επιβάτες, την προηγούμενη μέρα «εκτός» βγήκε η μηχανή του «SUPER RUNER» επίσης από Νάξο, με 398 επιβάτες κ.ο.κ.
Αυτές τις ...«υπηρεσίες» οι επιβάτες καλούνται να τις χρυσοπληρώσουν κι από πάνω, καθώς το κόστος μετακίνησης με τα ακτοπλοϊκά πλοία έχει χτυπήσει κόκκινο και είναι απαγορευτικό για μία λαϊκή οικογένεια με δύο παιδιά, που για να πάει και να γυρίσει από την Αττική σε κάποιο νησί του Αιγαίου, μαζί με το αυτοκίνητό της, θα πρέπει να δώσει κατά μέσο όρο γύρω στα 500 ευρώ, αφού οι εφοπλιστές επιβάλλουν απανωτές αυξήσεις.
Για παράδειγμα, τα εισιτήρια οικονομικής θέσης (αεροπορικού τύπου) με επιστροφή και με ΙΧ, για μια 4μελή οικογένεια, από τον Ιούλη 2011 έως τον Ιούλη του 2017 διαμορφώθηκαν ως εξής:
-- Πειραιάς - Μυτιλήνη: Από 394 ευρώ έφτασαν στα 556 ευρώ (αύξηση 41,1%).
-- Πειραιάς - Σαντορίνη: Από 366 ευρώ πήγαν στα 536 ευρώ (αύξηση 46,4%).
-- Πειραιάς - Νάξος: Από 387 ευρώ πήγαν στα 488 ευρώ (αύξηση 26,09%).
Ταυτόχρονα, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες συνεχίζουν να τσεπώνουν κρατικές επιδοτήσεις: Μόνο για τη δρομολογιακή περίοδο που «τρέχει» θα λάβουν 90 εκατ. ευρώ, με το πρόσχημα των άγονων γραμμών. Σε αυτό το ποσό δεν υπολογίζονται οι απευθείας αναθέσεις, όπως, για παράδειγμα, αυτή που ανακοινώθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας στις 21 Ιούλη για σύναψη απευθείας σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για να καλύψει τη γραμμή από Πειραιά για Κύθηρα, που έχει μείνει κενή λόγω της βλάβης του «Β. Κορνάρος». Παρά τις αντιδράσεις των νησιωτών που απαιτούν τη δρομολόγηση ενός σύγχρονου και αξιόπλοου πλοίου, η προκήρυξη όχι μόνο είναι «φωτογραφική» για το «Β. Κορνάρος» (ανήκει στη ΛΑΝΕ, θυγατρική της ΑΝΕΚ), αλλά προσφέρει και 90.000 ευρώ ανά δρομολόγιο!
Παρ' όλα αυτά οι εφοπλιστές αξιώνουν και άλλα. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μ. Σακέλης, μιλώντας σε ημερίδα του υπουργείου Ναυτιλίας στη Νάξο, τον περασμένο Μάη, έκανε σαφές ότι «μοναδική εγγύηση της απρόσκοπτης και συνεχούς παροχής υπηρεσιών», δηλαδή για να προσεγγίζουν πλοία στα νησιά, θα πρέπει να είναι «οι προϋποθέσεις για την οικονομική βιωσιμότητα του πλοίου». Απαίτησε «να αντιμετωπίσουμε τα νησιά μας ισότιμα με τους χερσαίους προορισμούς, για την εξυπηρέτηση των οποίων διατίθενται πολλά δισ. χωρίς κανένας να το θεωρεί παράλογο, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στις ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες». Ενώ χαρακτήρισε αστεία τα ποσά που δίνονται μέχρι τώρα για τις «άγονες γραμμές»! Ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Ν. Σαντορινιός, μιλώντας σε σύσκεψη που έγινε στο υπουργείο Ναυτιλίας στις 7 Ιούλη, αναφέρθηκε στις προσπάθειες της κυβέρνησης σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης, προκειμένου τα νησιά και οι συγκοινωνίες τους «να τύχουν της απαραίτητης χρηματοδότησης που απαιτεί η κοινωνική και εδαφική συνοχή».
Την ίδια ώρα, όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες καταγράφουν εκατομμύρια κέρδη.
ΑΝΕΚ: 41,1 εκατ. ευρώ, διατηρώντας την κερδοφορία του 2015.
ΑΤΤΙΚΑ ΓΚΡΟΥΠ (μητρική της ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ): 70,03 εκατ. ευρώ.
HSW: 18 εκατ. ευρώ.
«Μινωικές Γραμμές»: 20,7 εκατ. ευρώ.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής ΕΝ «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», Λευτέρης Μπαρμπαρούσης, ανέφερε στον «Ριζοσπάστη»: «Το πρώτο και το κύριο για τους ναυτεργάτες είναι η ανανέωση και υπογραφή ικανοποιητικών ΣΣΕ». Σημείωσε ότι οι εφοπλιστές σε όλες τις κατηγορίες πλοίων αρνούνται να ανανεώσουν τις ΣΣΕ, στα ποντοπόρα έχει να ανανεωθεί η ΣΣΕ από το 2010! Από πάνω τα κοινωνικο-ασφαλιστικά δικαιώματα των ναυτεργατών χτυπιούνται ανελέητα με το νόμο 4387 - λαιμητόμο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, που ήρθε να προστεθεί στους προηγούμενους αντιλαϊκούς νόμους των κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Οπως σημείωσε, η μείωση των συντάξεων των ναυτεργατών είναι ακόμα και πάνω από 54%!
Τόνισε δε: «Δεχόμαστε ολομέτωπη επίθεση από την κυβέρνηση που πιστά ακολουθεί τις πολιτικές των προηγούμενων κυβερνήσεων. Πρώτο βιολί είναι η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών και ο πρόεδρός της, Θόδωρος Βενιάμης, που με λύσσα επιτίθεται στις ταξικές δυνάμεις ΠΕΜΕΝ, "ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ," ΠΕΕΜΑΓΕΝ διότι δεν δεχόμαστε να υπογράψουμε ΣΣΕ με ελαστικές μορφές απασχόλησης, δηλαδή για τζάμπα εργάτες στα καράβια».
Πρόσθεσε πως «εδώ απογυμνώνεται εντελώς ο ρόλος των εργοδοτικών στην ΠΝΟ συνδικαλιστών, οι οποίοι πιστοί στο ιδεολόγημα του κοινωνικού εταιρισμού αρνούνται την πρόταση των ταξικών σωματείων να οργανώσουμε τους ναυτεργάτες και να απαντήσουμε με αγωνιστικές κινητοποιήσεις». Να σημειωθεί ότι ο γενικός γραμματέας της ΠΝΟ, Γ. Χαλάς, με τους υπόλοιπους «εταίρους» στην Εκτελεστική Επιτροπή στην ΠΝΟ, μαζί με την ITF και την ΕΤF (Διεθνής και Ευρωπαϊκή Οργάνωση Μεταφορών) υπογράφουν έναντι αμοιβής (5.000 έως 8.000 δολάρια ανά καράβι), να μην εφαρμόζεται η ελληνική κλαδική ΣΣΕ για τους 120.000 ναυτεργάτες που δουλεύουν στα «ελληνόκτητα» με ξένη σημαία!
Ο Λ. Μπαρμπαρούσης επισήμανε την ανάγκη να απομονωθούν αυτές οι δυνάμεις από τους ναυτεργάτες, τονίζοντας ότι τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία «θα συνεχίσουμε σε κάθε χώρο δουλειάς την οργάνωση προετοιμάζοντας πολύμορφες και απεργιακές αγωνιστικές κινητοποιήσεις ενάντια στην πολιτική του κεφαλαίου και των εκπροσώπων του, για τη διεκδίκηση των σύγχρονων αναγκών μας, για την ένταση της ταξικής πάλης μέχρι την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών της εργατικής τάξης. Γιατί εμείς παράγουμε τον πλούτο».
Τα στοιχεία αναδεικνύουν ότι η ικανοποίηση των αναγκών των ναυτεργατών, συνολικά των εργαζομένων, η λαϊκή ευημερία απαιτεί ριζικές αλλαγές, απαιτεί να περάσει η εξουσία στα χέρια του λαού, ο πλούτος να γίνει ιδιοκτησία αυτών που τον παράγουν, να γίνουν τα πλοία, τα ναυπηγεία, τα λιμάνια, γενικότερα τα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής, λαϊκή περιουσία, να στηριχθεί η λαϊκή οικονομία στον κεντρικό σχεδιασμό, να οργανωθεί ο εργατικός - κοινωνικός έλεγχος.