Κυριακή 3 Αυγούστου 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΤΟ ΘΕΜΑ ΣΗΜΕΡΑ
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
Κόβει την πόλη στα δύο

Η πρόσφατη Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), με την οποία εγκρίνονται οι όροι της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για την κατασκευή του Προαστιακού Σιδηροδρόμου, προσθέτει νέα δεινά στην ήδη ταλαιπωρημένη πρωτεύουσα. Αγνοώντας την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για πλήρη υπογειοποίηση των γραμμών του Προαστιακού, που, αν εφαρμοστεί, κόβει την πόλη στα δύο. Είναι ενδεικτικό ότι υπογειοποιεί πλήρως μόνο δύο μικρά κομμάτια των γραμμών, όταν το μεγαλύτερο μέρος είναι, στην ουσία, υπέργειο κι αυτή η εξέλιξη αφορά ορισμένες από τις πλέον υποβαθμισμένες γειτονιές της Αθήνας, όπως, για παράδειγμα, τα Σεπόλια.

Δείχνοντας τις διαθέσεις της, η διοίκηση του ΟΣΕ πρόσφατα προχώρησε στην κοπή 71 δέντρων στην περιοχή του σταθμού - στην οδό Κωνσταντινουπόλεως, μεταξύ των δρόμων Ραιδεστού και Προποντίδας - στις αρχές Ιούλη και σταμάτησε μόνο κάτω από τις έντονες αντιδράσεις κατοίκων και φορέων. Αργότερα, σε έκτακτη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, όπου και κλήθηκε η διοίκηση του ΟΣΕ, απ' τη μια, ζήτησε «συγνώμη» απ' τους κατοίκους, αλλά, απ' την άλλη, τα σχέδια που πρότεινε προς υλοποίηση δείχνουν πως προχωρά ακάθεκτη στην κατασκευή του Προαστιακού, αφήνοντας το μεγαλύτερο μέρος των γραμμών υπέργειο και υπογειοποιώντας μόλις δύο τμήματά του.


Eurokinissi

Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση προωθεί με ταχείς ρυθμούς την ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ. Η αποκρατικοποίηση και του ΟΣΕ, με πρόσχημα τα ελλείμματα, προωθείται από την κυβέρνηση ενόψει και της πλήρους απελευθέρωσης των επιβατικών μεταφορών στο σιδηρόδρομο. Σ' αυτήν την κατεύθυνση, αξιοποιείται το νομοθετικό πλαίσιο που ψηφίστηκε επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ (θυγατρικές εταιρείες, διαχωρισμός της υποδομής από την εκμετάλλευση κλπ.). Οι ριζικές αλλαγές στον ελληνικό σιδηρόδρομο αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως τις αρχές του 2010, χρονιά που οι υπουργοί Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ενωσης έχουν ήδη αποφασίσει να ισχύσει η πλήρης απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ευρώπη. Βέβαια, η κυβέρνηση διαρκώς σημειώνει ότι δεν υπάρχει πρόθεση ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ, ωστόσο ο υπουργός Μεταφορών Κ. Χατζηδάκης έχει κατ' επανάληψη επικαλεστεί τη ρήση περί «πολιτικής νοικοκυρέματος και εξυγίανσης του Οργανισμού».

Μπροστά σ' αυτήν την κατάσταση, η διοίκηση του Δήμου Αθήνας αρνείται να προχωρήσει σε αίτηση ακυρώσεως της ΚΥΑ, βάσει της οποίας προωθείται η κατασκευή του Προαστιακού με αυτόν τον τρόπο. Μάλιστα, το αιτιολογικό είναι πως αφού δεν μπορεί να έχει την πλήρη υπογειοποίηση - όπως θα το ήθελε - τουλάχιστον να πετύχει τη μερική.

Η μόνη παράταξη, που με συνέπεια απ' την αρχή μέχρι και σήμερα στηρίζει το αίτημα των κατοίκων για πλήρως υπογειοποιημένες γραμμές του Προαστιακού, είναι η «Συμπαράταξη για την Αθήνα». Ετσι, πριν από λίγες μέρες, προχώρησε σε αίτηση ακυρώσεως κατά της ΚΥΑ. Οπως σημειώνεται στην αίτηση, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων παρουσιάζει πλημμέλειες. Αναφέρεται η αντίθεση των έργων στην ορθολογική επιστημονική πολεοδομία, αφού επιχειρείται αποκλεισμός «ήδη υποβαθμισμένων συνοικιών της πόλεως, από την ελεύθερη επικοινωνία με το κέντρο». Επισημαίνονται οι παραβιάσεις δασικής νομοθεσίας, καθώς και η ανάγκη προστασίας μνημείων.


Η «Συμπαράταξη» έχει κατ' επανάληψη, άλλωστε, ξεκαθαρίσει πως θα αντιταχθεί με όλα τα μέσα στην εφαρμογή της ΚΥΑ, στηρίζοντας με όλες τις δυνάμεις και τους τρόπους τον αγώνα των κατοίκων.


Κώστας ΤΡΑΚΟΣΑΣ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ