Κυριακή 29 Ιούλη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
«Εργατικό κόστος» και υπερκέρδη

Αναμφίβολα είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς η μείωση του «εργατικού κόστους» οδηγεί γρήγορα και αυτόματα σε ιλιγγιώδη υπερκέρδη για τα μονοπώλια. Ο λόγος για τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, τη «Φολκσβάγκεν», οι αναδιαρθρώσεις της οποίας αποτελούν πλέον «οδηγό» σε πολλές εταιρείες. Ο γερμανικός κολοσσός λοιπόν περιόρισε το εργατικό δυναμικό στη δυτική Γερμανία κατά 20% και έκανε προσλήψεις εργατών που συμφωνούσαν να εργαστούν 4,2 ώρες περισσότερο τη βδομάδα δίχως αμοιβή, έτσι για «το καλό της εταιρείας»... Ιδού το αποτέλεσμα: Το πρώτο εξάμηνο του 2007 τα καθαρά κέρδη της «Φολκσβάγκεν» αυξήθηκαν σε ποσοστό 65%(!) στο 1,96 δισ. ευρώ από 1,19 δισ. ευρώ πριν από ένα έτος, σύμφωνα με χτεσινή ανακοίνωση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Περιττό να σημειώσουμε ότι καταρρέει το γελοίο θεώρημα ότι από τη στιγμή που η εταιρεία κερδίζει ωφελούνται και οι εργαζόμενοι. Κάτι ακόμα. Υπάρχει καμία ψευδαίσθηση ότι από τη στιγμή που δε συναντούν αντίσταση δε θα μειώσουν κι άλλο το λεγόμενο «κόστος εργασίας»;

Το φυτώριο σκανδάλων

Θυμάστε την περίφημη υπόθεση του σκανδάλου των δομημένων ομολόγων που κατέληξαν στα ασφαλιστικά ταμεία; Παρά το γεγονός ότι το θέμα δεν απασχολεί πλέον τον Τύπο, δεν μπορεί, κάτι θα θυμάστε. Μήπως μπορείτε να επαναφέρετε στη μνήμη σας, ποιες τράπεζες συμμετείχαν στη διαδρομή του «δομημένου» των 280 εκατ. ευρώ, όπου, εν μέσω.... προμηθειών που σκότωναν ελέφαντα και μέσα σε λίγες ώρες από την αγορά του, κατέληξε στο Ταμείο των Δημοσίων Υπαλλήλων; Ε, λοιπόν, σας πληροφορούμε ότι τα ονόματά τους φιγουράρουν στο σχετικό πίνακα που εξέδωσε η Τράπεζα της Ελλάδας, όπου και αξιολογείται η δραστηριότητα των τραπεζών, στην αγορά των ομολόγων... Από την άποψη του τζίρου η γνωστή μας - και πώς μπορούμε να την ξεχάσουμε - J.P. Morgan καταλαμβάνει την 7η θέση στη συνολική κατάταξη, ενώ η Bayerische Hypo Und Vereinsbank (συμμετείχε και αυτή στο κόλπο) βρίσκεται στην 21η προτελευταία θέση του πίνακα. Αν, τώρα, αγωνιάτε για την Asset Management του κ. Παπαμαρκάκη, θα πρέπει με λύπη μας να σας πούμε ότι δεν την εντοπίσαμε στο σχετικό πίνακα.

Επρεπε να περάσει λίγος καιρός για να καταλαγιάσει ο θόρυβος και μετά να ξεκινήσουν πάλι οι δουλιές... Ετσι είναι στον καπιταλισμό. Και μετά ψάχνουν να βρουν πώς ξεφυτρώνουν τα σκάνδαλα.

Οι πραγματικά ... κερδισμένοι

Το ποιοι πραγματικά κερδίζουν και, από την άλλη, ποιοι είναι οι χαμένοι στο σημερινό εμπορευματοποιημένο αθλητισμό βγαίνει ξεκάθαρα από τα λεγόμενα του διευθυντή της γνωστής αθλητικής εταιρείας ADIDAS Χέρμπερτ Χάινερ σε συνέντευξη που παραχώρησε στο περιοδικό «Κ» της Κυριακάτικης Καθημερινής. Σε κάποιο σημείο, ο 53χρονος οικονομολόγος είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικός, όσον αφορά στα κέρδη μιας εταιρείας ακόμα και εάν η ομάδα που σπονσοράρει δεν πάει καλά. «Στο Μουντιάλ του 2002 στην Ιαπωνία και στην Κορέα τον τίτλο κέρδισε η Βραζιλία που όμως δεν προμηθεύεται από εμάς. Εμείς όμως είχαμε στον τελικό τη Γερμανία και την Τουρκία ως τρίτη της διοργάνωσης. Τις τέσσερις βδομάδες των αγώνων αυξήσαμε σημαντικά τον τζίρο, αφού κανένας δεν υπολόγισε ότι αυτές οι ομάδες θα προχωρούσαν πολύ. Σίγουρα η ΝΙΚΕ, το ίδιο χρονικό διάστημα, στη Βραζιλία είχε και αυτή αυξημένο τζίρο. Επομένως, ο νικητής δεν αφαιρεί ποσοστά της αγοράς από τον ηττημένο, αλλά η αγορά στο σύνολό της μεγαλώνει». Σαφέστατη απάντηση από έναν άνθρωπο του καπιταλιστικού συστήματος ότι ξέχωρα από το αποτέλεσμα οι χορηγοί είναι αυτοί που είτε έτσι είτε αλλιώς θα έχουν τα κέρδη τους... Με άλλα λόγια, για άλλη μια φορά, επιβεβαιώνεται πως στο σημερινό εμπορευματοποιημένο αθλητισμό μόνο μια ομάδα κερδίζει πάντα... Αυτή του μεγάλου κεφαλαίου.

Πρόστιμα και στους συνεπείς

«Βροχή» πέφτουν τα πρόστιμα στα ΚΤΕΟ, μετά την καθιέρωση του νέου συστήματος πρόσκλησης που καθιέρωσε η κυβέρνηση για τον τεχνικό έλεγχο των οχημάτων.

Το πρόβλημα είναι ότι «θύματα» πέφτουν ακόμα και οι πλέον συνεπείς κάτοχοι οχημάτων. Οσοι δηλαδή τηλεφωνούσαν με... ενοχλητική συχνότητα στις υπηρεσίες των ΚΤΕΟ, για να πληροφορηθούν πότε πρέπει να προσκομίσουν το όχημά τους για τεχνικό έλεγχο. Με το παλιό σύστημα, για οχήματα που τέθηκαν σε κυκλοφορία από το 1999 και μετά, η απάντηση που έδιναν οι αρμόδιοι των ΚΤΕΟ στους ενδιαφερόμενους που τηλεφωνούσαν μέχρι τον περασμένο Δεκέμβρη, ήταν «τηλεφωνήστε πάλι μετά από έξι μήνες». Ελα, όμως, που με το νέο σύστημα ένα όχημα που πρωτοκυκλοφόρησε π.χ. τον Γενάρη του 1999, έπρεπε να περάσει από ΚΤΕΟ το Γενάρη που μας πέρασε! Με αυτή τη «φάμπρικα» καλούνται σήμερα δεκάδες χιλιάδες κάτοχοι οχημάτων να πληρώσουν πρόστιμο (διπλάσιο παράβολο) για εκπρόθεσμη προσκόμιση του οχήματός τους για τεχνικό έλεγχο!

Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση από τις 18 Ιούλη 2007, επέβαλε αύξηση - «φωτιά» 11% στα παράβολα των δημόσιων ΚΤΕΟ, προκειμένου να τα εξομοιώσει με αυτά των ιδιωτικών ΚΤΕΟ. Ετσι σήμερα το παράβολο για τεχνικό έλεγχο ΙΧ στα δημόσια ΚΤΕΟ κοστίζει 40 ευρώ (από 36 ευρώ).

ΒΙΒΛΙΟ
Ζωή δίχως συμβιβασμούς

«Μετά από πολύ καιρό έβλεπαν δέντρα, ουρανό, σύννεφα, γης, κτίσματα, ανθρώπους. Μετά από πολύ καιρό ήσαν λεύτεροι να ζήσουν, να δουν τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Είχανε φτάσει κάτω στον Αδη, αλλά οι κριτές του τους ξαναφέρανε πάλι πίσω στη γη». Πρόκειται για το μυθιστόρημα του Κωστή Σωτηρόπουλου που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή». Στο υγρό, τυφλό, κελί των φυλακών υψίστης ασφαλείας της Κασσάνδρας, ακούγονταν μόνο οι άναρχες ανάσες εφτά - οχτώ νέων παλικαριών, που 'βγαίναν μέσα απ' τα τρίσβαθα της ψυχής τους. Πάνω στις σάρκες τους ήσαν φανερά τα ολοζώντανα αυλάκια, που είχαν χαράξει κάποια ανθρωπόμορφα τέρατα στην προσπάθεια να τους συνετίσουν, ν' αλλάξουν τη λογική και την πίστη τους. Ν' αποσπάσουν ομολογίες για αποτρόπαια εγκλήματα που τους καταλόγιζαν, να προδώσουν συντρόφους που αγωνίζονταν λεύτεροι. Κι όμως, μέσα τους υπήρχε μια κρυφή μεγαλειώδης δύναμη, που τους έκανε να υπομένουν καρτερικά το ιερό μένος των προσωπιδοφόρων ανθρωποειδών να ξεσπάσει πάνω τους. Να προσμένουν, δίχως το φόβο στην ψυχή και στα σπλάχνα, το στερνό ταξίδι. Σ' αυτό το κελί, αίθουσα αναμονής για το στερνό ταξίδι, η κίνηση δε σταματούσε σχεδόν καθόλου. Μέρα παρά μέρα έπαιρναν κάνα δυο για εκτέλεση, ενώ μόλις άρχιζαν να αραιώνουν, κουβαλούσαν νέους ταξιδιώτες!

Νικολά Σαρκοζί

Κ. ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗΣ

Τουλάχιστον εντυπωσιακή θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η επανεμφάνιση της Γαλλίας, διά του νέου Προέδρου της, στο προσκήνιο της Αφρικής και του ανταγωνισμού για εκμετάλλευση του πλούτου της. Ο Νικολά Σαρκοζί, μέσα σε λιγότερο από ένα μήνα, επισκέφτηκε πέντε χώρες της βόρειας και της δυτικής Αφρικής: Αλγερία, Τυνησία, Γκαμπόν, Σενεγάλη, Λιβύη και έπεται συνέχεια.

Κόμισε προτάσεις επενδύσεων και ενίσχυσης της συνεργασίας στον οικονομικό τομέα, στον τομέα της ασφάλειας αλλά και του ελέγχου της μετανάστευσης. Και με τις πράξεις κατέστησε σαφές ότι θα επιδιώξει σκληρά να επαναφέρει το γαλλικό κεφάλαιο σε θέση ισχύος, καταρχάς, στην Αφρική, από όπου είχε εκτοπιστεί τα τελευταία χρόνια, κυρίως από αμερικανικά συμφέροντα αλλά και από άλλα ευρωπαϊκά.

Με την παρέμβαση της τελευταίας στιγμής, που η ίδια η σύζυγός του Σεσίλια έφερε σε πέρας στην υπόθεση των έξι υγειονομικών στη Λιβύη, ο Σαρκοζί επιβεβαίωσε όσους εκτιμούσαν ότι η γαλλική αστική τάξη τον επέλεξε για να ξαναδώσει στη γαλλική εξωτερική πολιτική την... παλιά αίγλη της. Οπως φαίνεται, έπεται δυναμική συνέχεια αλλά και έντονες αντιδράσεις, αρχής γενομένης από τις ανοιχτές επικρίσεις της Γερμανίας, που μίλησε για «απροκάλυπτη προώθηση γαλλικών συμφερόντων με τρόπο που πλήττονται τα γερμανικά»!


Ε.Μ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ