Τα λαμπιόνια και η ενίσχυση των μεγαλοεπιχειρηματιών
Πίσω από τις λαμπερές χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις, που διοργανώνει η διοίκηση του Δήμου Αθηναίων, υπάρχει ο διακηρυγμένος στόχος της ενίσχυσης της αγοράς και των μεγαλοεπιχειρηματιών της πόλης. Ομως, οι λαμπερές γιορτινές εικόνες, τα δέντρα και τα λαμπιόνια, που έχουν κατακλύσει την πρωτεύουσα, σε τίποτα δεν μπορούν να αλλάξουν την ουσία της πολιτικής που ασκεί η διοίκηση του δήμου σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων της πόλης. Πολιτική που εκφράζεται με ποικίλους τρόπους, από τη διαχρονική αύξηση των ανταποδοτικών τελών μέχρι και άλλες υπηρεσίες. Ενδεικτικό είναι ότι από το 1995 - διοίκηση Αβραμόπουλου - μέχρι και το 2009, διοίκηση Νικ. Κακλαμάνη, οι αυξήσεις στα τέλη των κατοικιών έφτασαν το 101,22%. Την ίδια περίοδο, το βασικό μεροκάματο αυξήθηκε κατά 99,61%. Τα τελευταία χρόνια υπήρχαν υπέρογκες αυξήσεις και σε μια σειρά από λαϊκές ανάγκες, όπως στα τροφεία των Παιδικών Σταθμών, που, σε ορισμένες κατηγορίες, ξεπέρασαν το 250%.
Μέσα σε αυτό το ασφυκτικό αντιλαϊκό πλαίσιο, που έχει διαμορφωθεί, πρέπει να δούμε και τις εορταστικές χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις. Το κόστος, που θα κληθούν να πληρώσουν οι Αθηναίοι γι' αυτές, θα ανέλθει στο 1 εκατ. ευρώ. Την τελευταία πενταετία το αντίστοιχο ποσό έχει φτάσει στα 5 εκατ. ευρώ! Επιπλέον, παρά το γεγονός ότι στις εκδηλώσεις περιέχονται και γειτονιές της Αθήνας, ωστόσο το κέντρο βάρους ρίχνεται και πάλι στο κέντρο της πόλης, στο Σύνταγμα και στον Εθνικό Κήπο. Ετσι, της όποιας εμπορικής κίνησης θα επωφεληθούν, στην ουσία, μόνο οι μεγάλες επιχειρήσεις και οι πολυεθνικές.
Ομως, οι χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις και συνολικά το θέμα της «ενίσχυσης της αγοράς» χρησιμοποιείται και για άλλους σκοπούς. Είναι ενδεικτικά τα όσα δήλωσε ο δήμαρχος της Αθήνας, Νικ. Κακλαμάνης: «Απευθύνω μια έκκληση προς όλα τα κόμματα και προς όλες τις οργανωμένες νεολαίες, τους συνδικαλιστικούς και κοινωνικούς φορείς: Από αύριο (σ.σ. εννοεί στις 15 Δεκέμβρη) και μέχρι τις 7 Ιανουαρίου, ακόμη και οι ειρηνικές και οργανωμένες διαδηλώσεις, που δεν έχουν απολύτως καμία σχέση με τα θλιβερά γεγονότα που είδαμε, να ανασταλούν, διότι τότε μόνο εμπράκτως αποδεικνύουμε τη συμπαράστασή μας στον πληγέντα εμπορικό κόσμο της Αθήνας». Το πρόσχημα, λοιπόν, της «ενίσχυσης του εμπορικού κόσμου» αποτελεί και το κατάλληλο όχημα για να προωθηθούν και οι αντιδραστικές εκείνες αντιλήψεις που μιλάνε, στην ουσία, για περιορισμό των διαδηλώσεων.
Οι εργαζόμενοι, αλλά και οι μικροεπαγγελματίες και οι μικροί βιοτέχνες, όταν ακούν τους πολιτικούς εκπροσώπους του κεφαλαίου να μιλούν περί προστασίας και ενίσχυσης του «εμπορικού κόσμου», καλό θα ήταν να κρατούν «μικρό καλάθι». Στην ουσία, εκείνοι που κατά κύριο λόγο κερδίζουν είναι τα μεγάλα εμπορικά καταστήματα και οι μεγαλοεπιχειρηματίες. Οι γενικότητες περί ενίσχυσης του εμπορικού κόσμου μόνο την πραγματικότητα δεν αντικατοπτρίζουν. Τα λαμπιόνια και οι εκδηλώσεις των χριστουγεννιάτικων εκδηλώσεων σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να κρύψουν το γεγονός ότι τα 5 εκατ. ευρώ των τελευταίων πέντε χρόνων, που έχουν πληρώσει οι εργαζόμενοι και τα λαϊκά στρώματα της Αθήνας, πηγαίνουν για την ενίσχυση, επί της ουσίας, των μεγάλων επιχειρηματιών...