Κυριακή 25 Νοέμβρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Για τη θωράκιση της ... ανταγωνιστικότητας

Είναι ακριβώς το ταξικό κράτος, που αποσυνέδεσε τις συντάξεις από το 80% του βασικού μισθού, με αποτέλεσμα να οδηγηθούν εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχοι σε απόγνωση
Είναι ακριβώς το ταξικό κράτος, που αποσυνέδεσε τις συντάξεις από το 80% του βασικού μισθού, με αποτέλεσμα να οδηγηθούν εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχοι σε απόγνωση
Για θωράκιση της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των μονοπωλιακών ομίλων, με εργαλείο τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2008 - παρουσιάστηκε την προηγούμενη Τρίτη 21 του Νοέμβρη - κάνει λόγο η ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ τη μέρα αυτή.

Κρατικός Προϋπολογισμός και μονοπωλιακοί όμιλοι. Είναι όντως εργαλείο ενίσχυσης των επιχειρήσεων, ή μήπως η θέση αυτή ενέχει στοιχεία υπερβολής; Γιατί από την πλευρά της η κυβέρνηση - της ΝΔ σήμερα και οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ χτες - κάνει λόγο για Προϋπολογισμό κοινωνικά δίκαιο, καθώς, όπως διατείνεται, ενισχύονται οι ασθενείς κοινωνικές ομάδες (συνταξιούχοι, άνεργοι, κλπ.) με 950 εκατ. ευρώ και με αναπτυξιακή δυναμική. Το ΑΕΠ προβλέπεται να αυξηθεί με ρυθμό 4% (πραγματική αύξηση). Πού βρίσκεται, τελικά, η αλήθεια για τη σημασία του κρατικού προϋπολογισμού, τα μεγέθη του οποίου επηρεάζουν αποφασιστικά την ελληνική οικονομία; Σε αυτά που αναλύει το ΚΚΕ - ότι είναι εργαλείο στήριξης των μονοπωλιακών κερδών - ή σε αυτά που ισχυρίζεται η κυβέρνηση (μηχανισμός αναδιανομής εισοδήματος υπέρ των ασθενέστερων, συμβολή στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας);

Κρατικός προϋπολογισμός και αναπαραγωγή του κεφαλαίου

Από τον ίδιο του το ρόλο ο κρατικός προϋπολογισμός, μέσω της άσκησης της φορολογικής πολιτικής και της πολιτικής δαπανών, επηρεάζει περί το 40% της συνολικής οικονομικής δραστηριότητας της χώρας. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το σύνολο των δαπανών του Τακτικού Προϋπολογισμού (πρωτογενείς δαπάνες και τόκοι δημόσιου χρέους) προβλέπεται να ανέλθει στα 59 δισ. ευρώ, τα χρεολύσια στα 26,2 δισ. ευρώ, οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) στα 9,3 δισ. ευρώ και οι δαπάνες εξοπλιστικών προγραμμάτων (το ποσό που εμφανίζεται ξεχωριστά γιατί το σύνολό τους είναι κατά πολύ μεγαλύτερο) στα 1,8 δισ. ευρώ. Το γενικό τους σύνολο ανέρχεται στα 96,4 δισ. ευρώ και με πρόβλεψη για ΑΕΠ (αναθεωρημένα στοιχεία) 245,5 δισ. ευρώ, αυτό απλά σημαίνει ότι οι δαπάνες του προϋπολογισμού επηρεάζουν το 40% της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας. Εάν στο ποσό αυτό προσθέσουμε και τις δαπάνες για συντάξεις, το σχετικό ποσοστό υπερβαίνει το 50% της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας. Μέγεθος τεράστιο, το οποίο επηρεάζει όλα τα βασικά οικονομικά μεγέθη (καταναλωτική ζήτηση, επενδύσεις, απασχόληση, τιμές). Κοντολογίς, ο κρατικός προϋπολογισμός αποτελεί βασικό εργαλείο αναπαραγωγής του κοινωνικού κεφαλαίου, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε κάθε χώρα. Με τον όρο «αναπαραγωγή του κοινωνικού κεφαλαίου» εννοούμε την παραγωγή σε πανεθνική κλίμακα του κοινωνικού προϊόντος από ιδιωτικές ή και κρατικές καπιταλιστικές επιχειρήσεις και στη συνέχεια την κυκλοφορία του, τη διάθεση δηλαδή του προϊόντος αυτού στην αγορά, μέχρι τον τελικό καταναλωτή. Από την άποψη αυτή, οι κρατικοί προϋπολογισμοί, μέσω της συμβολής τους στη ζήτηση, συμβάλλουν καθοριστικά στη διατήρηση και στην αύξηση της κεφαλαιοκρατικής κερδοφορίας, ενώ σε περιόδους οικονομικής ύφεσης και κρίσης, λειτουργούν αντισταθμιστικά, ως μηχανισμοί ανάσχεσης ή μετριασμού των κρισιακών φαινομένων. Ολα αυτά έχουν γενική ισχύ με καθολικά χαρακτηριστικά για όλες τις καπιταλιστικές οικονομίες, από τη δεκαετία του '30 έως και τις μέρες μας.

Νεοφιλελεύθερη ρύθμιση

Στην περίοδο της νεοφιλελεύθερης ρύθμισης των οικονομικών σχέσεων, οι κρατικοί προϋπολογισμοί έγιναν περισσότερο ταξικοί, απέκτησαν επιθετικότερα χαρακτηριστικά, συνδέθηκαν πιο στενά με τους μεγάλους μονοπωλιακούς ομίλους. Σε αντίθεση με τους υποκριτικούς κρωγμούς των απολογητών του συστήματος περί «λιγότερου κράτους», οι μορφές κρατικομονοπωλιακής ρύθμισης την περίοδο του νεοφιλελευθερισμού ενισχύθηκαν. Ανατρέχοντας στην ελληνική εμπειρία - πάντα με σημείο αναφοράς τον οικονομικό και πολιτικό ρόλο των κρατικών προϋπολογισμών - διαπιστώνουμε τα ακόλουθα:

Εισοδηματική πολιτική

Το κράτος, μέσω της εισοδηματικής πολιτικής στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα, συμβάλλει καθοριστικά στη διαμόρφωση του ύψους των μισθών, όχι μόνο «εντός του οίκου του», αλλά και στον ιδιωτικό τομέα. Είναι ευρύτερα αποδεκτό σήμερα ότι η εισοδηματική πολιτική που χαράσσει το κράτος - εργοδότης είναι η πυξίδα χάραξης της εισοδηματικής πολιτικής και στον ιδιωτικό τομέα. Είναι ακριβώς το ταξικό κράτος, το οποίο πρωτοστατεί τα τελευταία - τουλάχιστον - 17 χρόνια στην εφαρμογή πολιτικών λιτότητας σε μισθούς, συντάξεις. Είναι ακριβώς το ταξικό κράτος, που αποσυνέδεσε τις συντάξεις από το 80% του βασικού μισθού, με αποτέλεσμα να οδηγηθούν εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχοι σε απόγνωση. Αλλά αν καθηλώνονται οι μισθοί, απογειώνονται τα κέρδη. Η σχέση τους είναι άμεση και αντιθετική. Αν από το κοινωνικό προϊόν μιας χώρας αφαιρέσουμε πρώτες και δευτερεύουσες ύλες, φθορά μηχανών (νεκρή εργασία), αυτό που απομένει είναι το καθαρό προϊόν που δημιούργησε ο κοινωνικός εργάτης με τη ζωντανή εργασία του. Το καθαρό αυτό προϊόν μοιράζεται ανάμεσα στους εργάτες (μισθοί) και στους επιχειρηματίες (καπιταλιστικό κέρδος). Οσο μειώνονται οι μισθοί τόσο αυξάνονται τα κέρδη και αντιστρόφως. Το δε «πάγωμα» των μισθών για μια μεγάλη περίοδο στην Ελλάδα συνέβαλε στην άνθηση της κεφαλαιοκρατικής κερδοφορίας. Για το 2008, η κυβέρνηση προβλέπει ονομαστική αύξηση μισθών 3% και συντάξεων 4%.

(Υπο)χρηματοδότηση κοινωνικών τομέων

Με εργαλείο τους κρατικούς προϋπολογισμούς, τις τελευταίες δεκαετίες, προωθείται η άλωση των δημόσιων συστημάτων Κοινωνικής Ασφάλισης, Παιδείας, Υγείας, Πρόνοιας και η παράδοσή τους στα ιδιωτικά επιχειρηματικά συμφέροντα. Η επίτευξη του ...ευλαβούς αυτού σκοπού προωθείται μέσω του οικονομικού τους στραγγαλισμού, της υποχρηματοδότησής τους από τους κρατικούς προϋπολογισμούς. Σήμερα τα αποτελέσματα είναι ορατά. Ασφαλιστικά ταμεία - τα οποία στο παρελθόν καταληστεύτηκαν αγρίως - στα πρόθυρα της κατάρρευσης, δημόσια νοσοκομεία με τεράστιες ελλείψεις προσωπικού (ιατρικού και νοσηλευτικού), δημόσια σχολεία στα οποία χάνονται κάθε χρόνο χιλιάδες ώρες διδασκαλίας επειδή δεν καλύπτονται οι οργανικές θέσεις. Σκοπός, η κατασυκοφάντηση και δυσφήμιση της δημόσιας εκπαίδευσης, της δημόσιας Υγείας, της δημόσιας Κοινωνικής Ασφάλισης. Και μέσα από τη διάλυση των αρμών των δημόσιων αυτών συστημάτων, η άνθηση και το γιγάντεμα του παρασιτικού επιχειρηματικού τομέα. Θέλετε στοιχεία; Η Ελλάδα σήμερα (στοιχεία ΟΟΣΑ 2005) βρίσκεται στην πρώτη θέση στις ιδιωτικές δαπάνες Υγείας, με 57%, μπροστά ακόμα και από τις ΗΠΑ και το Μεξικό (55%). Η αποδοτικότητα του κεφαλαίου στους κλάδους της Υγείας στην Ελλάδα είναι σήμερα από τις υψηλότερες διεθνώς (128%). Η εκπαιδευτική λειτουργία έχει εξέλθει από τις αίθουσες των δημόσιων σχολείων - τα οποία έχουν μετατραπεί σε παιδικά πάρκιν - και έχει μεταφερθεί στις αίθουσες των φροντιστηρίων.

Φορολογική πολιτική

Η Ελλάδα, δεκαετίες τώρα, διαθέτει ένα από τα πιο άδικα και ταξικά - με καπιταλιστικά κριτήρια - φορολογικά συστήματα στην Ευρώπη. Μια κατάσταση, η οποία επιδεινώθηκε περαιτέρω από τις αρχές της δεκαετίας του '90, με τις φορολογικές αλλαγές της κυβέρνησης της ΝΔ το 1992, του ΠΑΣΟΚ ακολούθως (υιοθέτηση αντικειμενικών κριτηρίων το 1994) και νέες μικρές και μεγάλες ανατροπές στη συνέχεια. Το βάρβαρο αυτό φορολογικό σύστημα αποτελούσε και αποτελεί «συγκριτικό πλεονέκτημα» του ελληνικού κεφαλαίου - μαζί με την «ελαστική» νομοθεσία για το περιβάλλον - έναντι ισχυρότερων καπιταλιστικών χωρών, με προηγμένη παραγωγική βάση και ορθολογικότερο σύστημα δημόσιας διοίκησης. Στην Ελλάδα σήμερα η φοροδιαφυγή εκτιμάται στο 40% του ΑΕΠ, η φορολογική επιβάρυνση των επιχειρήσεων έχει μειωθεί κατακόρυφα (συντελεστής 25%), το εφοπλιστικό κεφάλαιο είναι αφορολόγητο, τα διανεμόμενα μερίσματα των μετοχών είναι επίσης αφορολόγητα, όπως και τα προϊόντα του τραπεζικού κεφαλαίου (αποδόσεις αμοιβαίων κεφαλαίων). Ακόμα και για άλλα προϊόντα που έχει θεσπιστεί φορολογία (ομόλογα διαπραγματεύσιμα) έχουν δημιουργηθεί «παράθυρα» αποφυγής της φορολόγησής τους. Στην Ελλάδα, κατ' απαίτηση μερίδων του κεφαλαίου, έχουν καταργηθεί φόροι (φόρος τραπεζικών εργασιών) ή έχουν ελαχιστοποιηθεί (φορολογία αυτοκινήτων). Στην Ελλάδα, τέλος, η φορολογία των χρηματιστηριακών πράξεων (0,1% σήμερα) το 2008 καταργείται. Επομένως, όταν φορολογητέα ύλη εκατοντάδων δισ. ευρώ, με πολιτική απόφαση (των αστικών κυβερνήσεων) μένει εκτός φορολογικών πεδίων, τι απομένει να κάνει η ...δύσμοιρη κυβέρνηση; Να λεηλατήσει φορολογικά τους εργάτες, τους αγρότες, τους συνταξιούχους, τους ταλαίπωρους... Κάτσε λοιπόν και πλήρωνε. Αύξηση ΦΠΑ 13,5%, φόρων συναλλαγών 19%, άμεσων φόρων 11,5%, νέοι φόροι στα ακίνητα, στα πετρελαιοειδή, στα ποτά, στα τσιγάρα, στα ξενύχτια... Πλήρωνε, πλήρωνε, πλήρωνε. Φορολογικό πογκρόμ άνευ προηγουμένου.

Εργασιακές σχέσεις - «ενεργητικές» πολιτικές

Το καπιταλιστικό κράτος σήμερα πρωτοστατεί στην προώθηση της μερικής απασχόλησης στο δημόσιο τομέα. Για τους ΟΤΑ υπάρχει μάλιστα και ειδικό κονδύλι στον προϋπολογισμό. Στα δημόσια σχολεία οι ωρομίσθιοι και οι αναπληρωτές πάνε σύννεφο. Στις πρώην ΔΕΚΟ προώθησε τον επαίσχυντο νόμο βίαιης ανατροπής των εργασιακών σχέσεων σε νεοδιόριστους και παλιούς εργαζόμενους. Το καπιταλιστικό κράτος δίνει το παράδειγμα για τους τρόπους αύξησης της εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης. Επίσης, μέσω της καρικατούρας των αποκαλούμενων ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης, μεταφέρονται μέσω των κρατικών προϋπολογισμών εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στους εργοδότες. Το επίδομα ανεργίας γίνεται ...μισθός, οι εργοδοτικές εισφορές πληρώνονται από τον κρατικό προϋπολογισμό, τα προγράμματα «Stage» προωθούν την ανασφάλιστη εργασία.

Ετσι στήνεται το χιλιόχρονο βασίλειο του κεφαλαίου!


Θανάσης ΚΑΝΙΑΡΗΣ

ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
Εξευτελιστική χρηματοδότηση και το 2008

Στην κατεύθυνση του καπιταλιστικού εκσυγχρονισμού, ενάντια στα λαϊκά συμφέροντα, βρίσκονται οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την Αυτοδιοίκηση. Η κυβέρνηση της ΝΔ - συνεχίζοντας την πολιτική του ΠΑΣΟΚ - δίνει εξευτελιστικά ποσοστά στους ΟΤΑ και, παράλληλα, προωθεί το νέο «Καποδίστρια», ο οποίος έχει σκοπό την αλλαγή της διοικητικής δομής της χώρας για την καλύτερη εξυπηρέτηση των κερδών του κεφαλαίου.

Η κρατική χρηματοδότηση προς τους δήμους - οι λεγόμενοι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ) - προϋπολογίζεται να φτάσει το 2008 το εξευτελιστικό ποσοστό του 3,35% του κρατικού προϋπολογισμού. Αν μάλιστα αφαιρεθούν τα ποσά που διατίθενται από την ΤΑ στο πρόγραμμα «Θησέας», τότε το ήδη μικρό ποσοστό μειώνεται κι άλλο, και γίνεται μόλις 2,92%.

Οσον αφορά τα παρακρατηθέντα - τα οποία ανέρχονται μέχρι σήμερα σε 6.726,61 εκατομμύρια ευρώ σε ονομαστικές τιμές, ενώ σε πραγματικές σημερινές τιμές ξεπερνούν τα 9 δισ. ευρώ - προϋπολογίζεται να επιστραφούν μόλις 1.411 εκατ. ευρώ, με σύμφωνη μάλιστα γνώμη της προσκείμενης σε ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΝ ηγεσίας της ΚΕΔΚΕ. Μάλιστα, για το 2008, η κυβέρνηση προγραμματίζει νέα παρακράτηση πόρων που φτάνει τα 244,73 εκατ. ευρώ.

Να σημειώσουμε πως, σύμφωνα και με στοιχεία της ΚΕΔΚΕ, για τις μεταφερθείσες αρμοδιότητες, τα ποσά που αναγκαστικά ξοδεύτηκαν γι' αυτές είναι 1.950 εκατ. ευρώ, ενώ δόθηκαν μόλις 805 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, τα έτη 2003-2007 για τις μεταφερθείσες αρμοδιότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα έσοδα της ΤΑ από τον Κρατικό Προϋπολογισμό μειώθηκαν πρόσθετα κατά 1.145 εκατ. ευρώ.

Εξίσου εξευτελιστικό είναι και το ποσοστό που δίνεται στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, καθώς αγγίζει μόλις το 0,449% του κρατικού προϋπολογισμού. Οι παρακρατημένοι πόροι των νομαρχιών ανέρχονται για τα έτη 2005 - 2008 σε 56,18 εκατ. ευρώ. Συνολικά, τα αυθαίρετα παρακρατημένα για το διάστημα 1999 - 2007 ανέρχονται σε 267,74 εκατ. ευρώ.


Γ.Χ.

ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ - ΠΡΩΗΝ ΔΕΚΟ
Το ξεπούλημα ... συνεχίζεται!

Η κυβέρνηση διαβεβαιώνει τους ενδιαφερόμενους ότι «οι αποκρατικοποιήσεις είναι κεντρικός άξονας» της οικονομικής της πολιτικής και προαναγγέλλει για το 2008 εμβάθυνσή τους, ενώ αποσιωπά τις επικείμενες αυξήσεις στα τιμολόγια ΔΕΗ, ΟΤΕ κ.ά.

Αξίζει να επισημανθεί πως παρά το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας το κρατικό χρέος αυξάνεται την τελευταία τριετία με ρυθμό πάνω από ...10 δισεκατομμύρια ευρώ! Η εξέλιξη αυτή αποκαλύπτει, ως ένα βαθμό, ότι η πολιτική «αποκρατικοποιήσεων» μπορεί να μειώνει - αν το μειώνει - προσωρινά το δημόσιο χρέος και τα κρατικά ελλείμματα αλλά σε μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη βάση τα διογκώνει

Motion Team

Αξίζει να επισημανθεί πως παρά το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας το κρατικό χρέος αυξάνεται την τελευταία τριετία με ρυθμό πάνω από ...10 δισεκατομμύρια ευρώ! Η εξέλιξη αυτή αποκαλύπτει, ως ένα βαθμό, ότι η πολιτική «αποκρατικοποιήσεων» μπορεί να μειώνει - αν το μειώνει - προσωρινά το δημόσιο χρέος και τα κρατικά ελλείμματα αλλά σε μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη βάση τα διογκώνει
«Οι αποκρατικοποιήσεις είναι κεντρικός άξονας της οικονομικής πολιτικής», και στοχεύουν, μεταξύ άλλων, στην παραπέρα «απελευθέρωση των αγορών, στην ενίσχυση του ανταγωνισμού, στην προσέλκυση επενδύσεων από τον ιδιωτικό τομέα, στην ανάπτυξη νέων δραστηριοτήτων με την κινητοποίηση ιδιωτικών κεφαλαίων και στη μείωση των δαπανών και του δημόσιου χρέους». Αυτά αναφέρει ο επί των Οικονομικών υπουργός της κυβέρνησης της ΝΔ, Γ. Αλογοσκούφης (σελίδα 133 της Εισηγητικής Εκθεσης για τον προϋπολογισμό του 2008), που εγκρίθηκε την περασμένη Τρίτη ομόφωνα από τα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου και την ίδια μέρα κατατέθηκε στη Βουλή και παρουσιάστηκε στους δημοσιογράφους.

Είναι φανερό πως με την αναγόρευση της πολιτικής «αποκρατικοποιήσεων» σε «κεντρικό άξονα της οικονομικής πολιτικής», ο Γ. Αλογοσκούφης διαμηνύει προς κάθε κατεύθυνση ότι η κυβέρνηση της ΝΔ είναι αποφασισμένη να συνεχίσει το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας (κινητής και ακίνητης), που βρίσκεται σε εξέλιξη τα τελευταία 17, τουλάχιστον, χρόνια. Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει ο ίδιος, στα 4 χρόνια διακυβέρνησης της χώρας από τη ΝΔ (Μάρτης 2004 μέχρι σήμερα) τα συνολικά έσοδα του κράτους από την εκποίηση της δημόσιας περιουσίας ανήλθαν στο ποσό των 6,23 δισ. ευρώ. Τα 1,63 δισ. ευρώ εισπράχθηκαν το 2007 από την πώληση νέων πακέτων μετοχών του ΟΤΕ (10,7% τον Ιούνη) και του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου (20% τον Ιούλη), προσεγγίζοντας το στόχο της κυβέρνησης (1,7 δισ. ευρώ).

Θεωρώντας την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων ως ...«μεταρρύθμιση» που υπηρετεί τα συμφέροντα του λαού, η κυβέρνηση θέτει στόχο για το 2008 να εισπράξει άλλα 1,7 δισ. ευρώ από την υλοποίηση του προγράμματος «αποκρατικοποιήσεων». Δηλαδή, από την πώληση νέων πακέτων μετοχών επιχειρήσεων που εξακολουθούν να βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του υπουργείου Οικονομικών, των φιλέτων της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου καθώς και την παράδοση της διαχείρισης (συντήρησης και λειτουργίας) δημόσιων υπηρεσιών και υποδομών (σχολικά κτίρια, νοσοκομεία, πυροσβεστικοί σταθμοί κλπ.) στη ληστρική εκμετάλλευση του ιδιωτικού κεφαλαίου.

Αποκαλύπτοντας κάπως περισσότερο τα σχέδια της κυβέρνησης, ο υπουργός εκτιμά ότι τα 1,7 δισ. ευρώ που προσδοκά να εισπράξει το 2008 από τις «αποκρατικοποιήσεις» θα προέλθουν από:

  • Την πώληση φιλέτων της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου που διαχειρίζεται η Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης (Μαρίνα Φαλήρου, Καζίνο Κέρκυρας, Γκολφ Αμαράντου Ρόδου, Αλυκές Αναβύσσου, Ξενία Βυτίνας - Θάσου - Σκιάθου και Τσαγκαράδας), την αξιοποίηση των ΣΔΙΤ (πώληση και ταυτόχρονη μίσθωση ακινήτων του δημοσίου σε ιδιώτες)
  • Την ιδιωτικοποίηση της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ ΑΕ) με την εισαγωγή μετοχών της στο Χρηματιστήριο
  • Τη «διερεύνηση της περαιτέρω αξιοποίησης της συμμετοχής του ελληνικού δημοσίου στην Εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών», που σημαίνει την πώληση των μετοχών του δημοσίου στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στη «Χόχτιφ» ή σε άλλους ενδιαφερόμενους ιδιώτες
  • Την πώληση και νέου πακέτου μετοχών του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, της Αγροτικής Τράπεζας και της Τράπεζας Αττικής, ενώ δεν αποκλείεται και η παραπέρα μείωση της συμμετοχής του δημοσίου στον ΟΤΕ, στη ΔΕΗ και σε άλλες πρώην ΔΕΚΟ

Αξίζει πάντως να επισημανθεί πως παρά το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας το κρατικό χρέος αυξάνεται την τελευταία τριετία με ρυθμό πάνω από ...10 δισεκατομμύρια ευρώ! Ετσι, το συνολικό δημόσιο χρέος (χρέος Κεντρικής Κυβέρνησης) από 215,4 δισ. ευρώ που ήταν το 2005, ανέβηκε στα 226,2 δισ. ευρώ πέρσι, «σκαρφάλωσε» στα 238,6 δισ. ευρώ φέτος και προϋπολογίζεται να εκτιναχτεί στα 250,3 δισ. ευρώ το 2008. Δηλαδή, στην 3ετία 2006, 2007 και 2008 (σύγκριση 2008 με το 2005) αυξήθηκε κατά 35 δισ. ευρώ ή 16,2%!

Η εξέλιξη αυτή αποκαλύπτει, ως ένα βαθμό, ότι η πολιτική «αποκρατικοποιήσεων» μπορεί να μειώνει - αν το μειώνει - προσωρινά το δημόσιο χρέος και τα κρατικά ελλείμματα, αλλά σε μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη βάση τα διογκώνει. Και τα διογκώνει - μεταξύ άλλων - και επειδή με την πώληση των μετοχών του σε ιδιώτες το δημόσιο χάνει κάθε χρόνο τα μερίσματα από τα κέρδη των πρώην ΔΕΚΟ, καθώς τώρα πηγαίνουν στα νέα «αφεντικά» τους (τους ιδιώτες μεγαλομετόχους).

Οι υπόλοιπες ΔΕΚΟ

Παραβλέποντας αυτή την «πικρή αλήθεια» για το τελικό αποτέλεσμα της πολιτικής ιδιωτικοποιήσεων στις κερδοφόρες κυρίως ΔΕΚΟ και θέλοντας να προετοιμάσει το έδαφος για το ολικό τους ξεπούλημα, καθώς και τη μερική ή ολική εκποίηση των υπόλοιπων ΔΕΚΟ (48 εξακολουθούν να παραμένουν κάτω από τον πλήρη έλεγχο του δημοσίου, όπως στον τομέα των Μεταφορών - ΟΣΕ, ΟΑΣΑ, ΟΑ, ΗΣΑΠ, ΕΘΕΛ κλπ. - στην πολεμική βιομηχανία - ΕΑΒ - λιμάνια κλπ.), η κυβέρνηση αποφάσισε για το 2008:

  • Να μειώσει τις επενδύσεις τους κατά 9,3%. Ετσι, από 1.242,3 εκατ. ευρώ που ήταν πέρσι το επενδυτικό πρόγραμμα των 48 ΔΕΚΟ, μειώνεται για το 2008 στα 1.127,3 εκατ. ευρώ
  • Να περιορίσει τη συμμετοχή του ΠΔΕ στη χρηματοδότηση των επενδυτικών τους προγραμμάτων
  • Να συγκρατήσει το συνολικό τους έλλειμμα στα 1.410,6 εκατ. ευρώ από 1.306,9 εκατ. ευρώ πέρσι (αύξηση 7,9%)
  • Να καθηλώσει μόλις στο 3,98% την ονομαστική αύξηση των δαπανών μισθοδοσίας τους. Στην ουσία, δηλαδή, προαναγγέλλεται μια ακόμη χρονιά «γενναίας» μείωσης της αγοραστικής δύναμης των μισθών των εργαζομένων σ' αυτές τις επιχειρήσεις, δεδομένου ότι μόνο για να καλυφθούν ο πληθωρισμός (3%) και η ωρίμανση (αλλαγή μισθολογικού κλιμακίου κάθε 2 χρόνια), θα έπρεπε (χωρίς καμιά συμμετοχή στην αύξηση του ΑΕΠ) να δοθεί αύξηση πάνω από 4%

Ο προϋπολογισμός του 2008 επιφυλάσσει στα λαϊκά νοικοκυριά και τσουχτερές αυξήσεις στα τιμολόγια των ΔΕΚΟ (πρώην και υφιστάμενων), με πρόσχημα είτε τη συγκράτηση των ελλειμμάτων τους είτε την κάλυψη της διαφοράς από τις αυξήσεις στις διεθνείς τιμές πετρελαίου, είτε για άλλους λόγους. Ετσι, εκτός από τις αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ, του ΟΤΕ και άλλων πρώην ΔΕΚΟ (που έχουν νομοθετηθεί απ' όταν άρχισε η ιδιωτικοποίησή τους), θεωρείται βέβαιο ότι σύντομα η κυβέρνηση θα δώσει το «πράσινο φως» στις διοικήσεις των αντίστοιχων ΔΕΚΟ για αυξήσεις στα εισιτήρια των μέσων μαζικής μεταφοράς (αστικά λεωφορεία, μετρό, ΟΣΕ, ΟΑ, κλπ.). Στα πλαίσια της προετοιμασίας του εδάφους, η ΔΕΗ ζητά από την κυβέρνηση να εγκρίνει αυξήσεις στα τιμολόγια κατά 30%, ενώ εισηγήσεις για αυξήσεις στα τιμολόγιά τους έχουν υποβάλει ή θα υποβάλουν στο επόμενο διάστημα και οι άλλες διοικήσεις των πρώην ΔΕΚΟ (ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ, κλπ.).


Λάμπρος ΤΟΚΑΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
Σκόπιμη υποχρηματοδότηση των Ταμείων

Την ώρα που η κυβέρνηση ετοιμάζει τη νέα αντιασφαλιστική επίθεση, ο κρατικός προϋπολογισμός που κατατέθηκε συνεχίζει τη διαιώνιση της οικονομικής ασφυξίας σε βάρος των Ταμείων Κοινωνικής Ασφάλισης. Με τον τρόπο αυτό, δηλαδή με την αποστέρηση των αναγκαίων πόρων από το κράτος, τα Ταμεία οδηγούνται σε οργανικά ή αναλογιστικά ελλείμματα, πάνω στα οποία οι κυβερνήσεις θεμελίωσαν τις μέχρι τώρα αντιασφαλιστικές ανατροπές.

Το παιχνίδι αυτό συνεχίζει η κυβέρνηση της ΝΔ. Ετσι με το νέο προϋπολογισμό ουσιαστικά νομιμοποιείται η διαχρονική κλεψιά. Αντί λοιπόν για την απόδοση πλέον των 12 δισεκατομμυρίων ευρώ - σύμφωνα με ήπιους υπολογισμούς - που έχουν συσσωρευτεί μόνο τα τελευταία χρόνια προς το ΙΚΑ, η κυβέρνηση αναγράφει το ποσό των 2.450 εκατομμυρίων ευρώ τα οποία αντιστοιχούν στο 1% του ΑΕΠ. Το ποσό των 1.172 εκατομμυρίων ευρώ, που αντιστοιχεί στα υπόλοιπα του 1% για την πενταετία 2003-2007 και τα οποία δεν είχαν αποδοθεί, η κυβέρνηση θα τα αποδώσει στο μέλλον με τη μορφή έκδοσης ειδικών ομολόγων. Εδώ τελειώνουν για την κυβέρνηση οι «υποχρεώσεις του κράτους» σε έναν ασφαλιστικό οργανισμό που καλύπτει 5,5 εκατομμύρια ασφαλισμένους.

Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι και φέτος ο προϋπολογισμός δεν καταγράφει ούτε ένα ευρώ για τον κλάδο Υγείας του ΙΚΑ, ενώ σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία έπρεπε να αποδοθούν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.

Με τον ίδιο τρόπο αντιμετωπίζεται και το ενοποιημένο ταμείο των αυτοαπασχολούμενων του ΟΑΕΕ (ΤΕΒΕ, ΤΣΑ, ΤΑΕ). Η κρατική επιχορήγηση περιορίζεται στα 200 εκατομμύρια ευρώ από τα 177 του 2007. Συνολικά, η χρηματοδότηση του ΟΑΕΕ, μαζί με τις αποδόσεις από άλλες πηγές ύψους 66 εκατ. ευρώ και τη συμμετοχή στην τριμερή χρηματοδότηση του κράτους ύψους 450 ευρώ, θα ανέλθει στα 716 εκατ. ευρώ. Και αυτά, αντί για γενναία χρηματοδότηση, την οποία είχε υποσχεθεί η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ (το έτος 1999) για να γίνει αποδεκτή η «ενοποίηση». Η πολιτική αυτή και η άρνηση του κράτους οδήγησε σήμερα τον ΟΑΕΕ σε ρευστοποίηση περιουσιακών στοιχείων για να πληρώσει τις συντάξεις. Μάλιστα, μόνο οι υποχρεώσεις του προς τρίτους ανέρχονται σήμερα στα 900 εκατομμύρια ευρώ..!


Γ. Ζ.

ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΟΙ ΑΓΡΟΤΕΣ
Κανένα όφελος

Η κυβέρνηση της ΝΔ, όπως και τις προηγούμενες χρονιές, επιχειρεί με διάφορες αλχημείες που κάνει στα κονδύλια του προϋπολογισμού του 2008 να εξωραΐσει την ακολουθούμενη αντιαγροτική πολιτική και να καλλιεργήσει αισιοδοξία και αυταπάτες στους μικρομεσαίους αγρότες.

Οπως όμως φαίνεται και το 2008 θα συνεχιστεί η συρρίκνωση της αγροτικής παραγωγής, η συγκέντρωση της γης σε λιγότερα χέρια, θα επιταχυνθεί το ξεκλήρισμα των μικρομεσαίων αγροτών και παράλληλα θα αυξηθούν κι άλλο τα κέρδη των εμποροβιομηχάνων και των τραπεζών. Η κυβέρνηση βέβαια στον προϋπολογισμό επιχειρεί να εμφανίσει αυξημένα τα κονδύλια για τον αγροτικό τομέα, όμως η αλήθεια είναι διαφορετική. Για παράδειγμα, στις επιδοτήσεις για το 2007 προβλεπόταν μείωση 8,3%, η οποία τελικά έφτασε το 14,1%. Για το 2008 εμφανίζονται αυξημένες κατά 9,1%... Παράλληλα, η κυβέρνηση προβάλλει σαν ιδιαίτερη παροχή την αύξηση της αγροτικής σύνταξης κατά 50 ευρώ το μήνα, όμως η βασική σύνταξη του ΟΓΑ, που θα γίνει 330 ευρώ το μήνα από το 2008, παραμένει επίδομα ελεημοσύνης προς τους ξωμάχους αγρότες.

Επίσης, στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων δεν μπορεί να συγκαλυφτεί το γεγονός ότι τα ονομαστικά κονδύλια είναι μειωμένα κατά 14,8% (560 εκατ. ευρώ το 2008 από 657 εκατ. ευρώ το 2007). Η μείωση αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία επειδή αφορά έργα υποδομής στη γεωργία, την κτηνοτροφία, τα δάση και την αλιεία. Για τα δάση και την αλιεία τα προβλεπόμενα για το 2008 ονομαστικά κονδύλια του ΠΔΕ είναι μειωμένα κατά 3,3% σε σχέση με τα προβλεπόμενα του 2007 (90 εκατ. ευρώ το 2007 και 87 εκατ. ευρώ το 2008), στοιχείο που επιβεβαιώνει τη δασοκτόνο πολιτική της κυβέρνησης και την υποκρισία της για την αποκατάσταση όλων των καμένων δασικών εκτάσεων.

Επιπλέον, για τα εγγειοβελτιωτικά έργα, τα κονδύλια που προβλέπεται να διατεθούν το 2008 είναι αυξημένα σε σχέση με το 2007 μόνο κατά 1,5% (από 132 εκατ. ευρώ το 2007 σε 134 εκατ. ευρώ το 2008). Αύξηση που δεν καλύπτει τον πληθωρισμό, με αποτέλεσμα τα πραγματικά κονδύλια να είναι λιγότερα από τα περσινά. Η μείωση των πραγματικών κονδυλίων για τα εγγειοβελτιωτικά έργα έχει ιδιαίτερη σημασία σε μια περίοδο που τα προβλήματα της λειψυδρίας και τα πλημμυρικά φαινόμενα οξύνονται εξαιτίας της καταστροφής των δασών, με αποτέλεσμα συνηθισμένα καιρικά φαινόμενα να προκαλούν δυσανάλογες αρνητικές συνέπειες.

ΠΑΙΔΕΙΑ
Κονδύλια κοροϊδίας και υποβάθμισης

Η στόχευση της κυβερνητικής πολιτικής στην Παιδεία είναι προφανής: Υποταγή της εκπαίδευσης στις τρέχουσες ανάγκες της αγοράς, αντικατάσταση της όποιας γενικής μόρφωσης που έχει χαρακτήρα κατάρτισης σε βραχυπρόθεσμες αποσπασματικές γνώσεις, χαμηλού κόστους. Υποβάθμιση των υποδομών, των λειτουργικών αναγκών, αλλά και του περιεχομένου της μόρφωσης για το σύνολο της εκπαίδευσης. Ιδιωτικοποίηση και επιχειρηματική λειτουργία πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Επιτάχυνση της διαδικασίας προσαρμογής της εκπαίδευσης στις κατευθύνσεις της ΕΕ, μέσω και της αναμενόμενης αποκέντρωσης (διαφοροποίηση, κατηγοριοποίηση των σχολείων, μετακύληση ευθύνης και κόστους στην ΤΑ και στους γονείς, γενίκευση των ΣΔΙΤ σε όλη την κλίμακα της εκπαίδευσης).

Η υποτιθέμενη δωρεάν Παιδεία ήδη στοιχίζει περί τα 4,5 δισ. ευρώ στη λαϊκή οικογένεια.

Παρά τις διακηρύξεις, τα μεγάλα λόγια περί αναβάθμισης της ποιότητας της εκπαίδευσης και τις συνθηματολογικές αναφορές της εισηγητικής έκθεσης, ο προϋπολογισμός αποκαλύπτει τις προθέσεις της κυβέρνησης.

Από τα στοιχεία του Γενικού Κρατικού Προϋπολογισμού (ΓΚΠ) προκύπτει σαφής μείωση κατά 0,47% η οποία έρχεται σα συνέχεια της περσινής αντίστοιχης μείωσης κατά 0,36%. Το ποσοστό χρηματοδότησης της Παιδείας από τον ΓΚΠ φτάνει στο 7,65% (κάτω από 3% του ΑΕΠ), από 8,48% το 2006 και 8,12% το 2007. Και αναμένεται να είναι τελικά γύρω στο 6%, γιατί στον ΓΚΠ δεν υπολογίζονται τα κονδύλια για την εξυπηρέτηση βραχυπρόθεσμων δανείων, ενώ αντιθέτως υπολογίζονται δαπάνες που δεν αφορούν την εκπαίδευση (π.χ. Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων).

Οι όποιες ονομαστικές αυξήσεις καλύπτουν ουσιαστικά ανελαστικές δαπάνες, όπως για παράδειγμα μισθολογικές, συμπεριλαμβανομένου και του πληθωρισμού.

Οι μικρές ονομαστικές αυξήσεις στην επιχορήγηση του τεχνολογικού και πανεπιστημιακού τομέα, κατά 4,15% και 3,00% αντίστοιχα, βρίσκονται πολύ μακριά από τις διεκδικήσεις του κινήματος για άμεσο διπλασιασμό. Την ίδια στιγμή, τα κονδύλια για σίτιση, στέγαση και συγγράμματα κινούνται στα περσινά επίπεδα, ενώ για τα ΤΕΙ δεν προβλέπεται καν ξεχωριστό κονδύλι για συγγράμματα.

Η λιτότητα για τους εκπαιδευτικούς θα συνεχιστεί. Τα υψηλά κονδύλια για αναπληρωτές, ωρομίσθιους και υπερωριακή απασχόληση αποδεικνύουν ότι οι ελαστικές μορφές απασχόλησης θα συνεχιστούν, προκειμένου να καλύπτουν καθυστερημένα τα κενά. Το σχετικό κονδύλι στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση αυξάνεται από 80,20 εκατ. ευρώ σε 119,2 εκατ. ευρώ.

Από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του ΥΠΕΠΘ προϋπολογίζονται φέτος 799 εκατ. ευρώ (801 εκατ. ευρώ το 2007). Από αυτά, το 60%, είναι πληρωμές για έργα χρηματοδοτούμενα από κοινοτικούς πόρους.

Η Παιδεία υποβαθμίζεται, μετατρέπεται σε εμπόρευμα που θα στοιχίζει πανάκριβα. Μόνη απάντηση η λαϊκή πάλη για την Παιδεία των σύγχρονων λαϊκών αναγκών.


Ε.Χ.

ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
«Κομμένες και ραμμένες» για το μεγάλο κεφάλαιο

Ανύπαρκτα τα κονδύλια για την αντισεισμική θωράκιση στον κρατικό προϋπολογισμό
Ανύπαρκτα τα κονδύλια για την αντισεισμική θωράκιση στον κρατικό προϋπολογισμό
Για άλλη μια χρονιά οι ανάγκες της χώρας και των εργαζομένων για σύγχρονες υποδομές τίθενται στο περιθώριο, ενώ τα όποια δημόσια έργα εντάσσονται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), θα εξυπηρετούν αποκλειστικά τα επιχειρηματικά συμφέροντα και τους σχεδιασμούς της ΕΕ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά το ΠΔΕ παραμένει σταθερό στο 3,8% του ΑΕΠ και ότι η μερίδα του λέοντος (6.700 εκατ. ευρώ από τα 9.300 εκατ. ευρώ του συνολικού προγράμματος) θα κατευθυνθεί σε συγχρηματοδοτούμενα από την ΕΕ έργα, πολλά από τα οποία θα γίνουν με τις περιβόητες «συμβάσεις παραχώρησης», που ψήφισαν από κοινού ΝΔ και ΠΑΣΟΚ στη Βουλή και οι οποίες θα προσθέσουν νέα «χαράτσια» στο λαό.

Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι ένα σημαντικό ποσοστό των έργων που θα χρηματοδοτηθούν αποκλειστικά από εθνικούς πόρους του ΠΔΕ, θα εκτελεστούν με Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, η αρμόδια διυπουργική επιτροπή έχει εγκρίνει από τον Απρίλη του 2006 24 τέτοιες συμπράξεις (σχολεία, πυροσβεστικοί σταθμοί, νοσοκομεία κ.ά.) ενδεικτικού προϋπολογισμού 3,1 δισ. ευρώ. Σημειώνουμε ότι ο ελληνικός λαός θα πληρώσει τουλάχιστον τρεις με πέντε φορές πιο πάνω μόνο το κόστος κατασκευής - πέρα από τη χρήση - των έργων αυτών, που προσφέρουν εγγυημένα κέρδη στους επιχειρηματίες για μερικές δεκαετίες...

Είναι πασιφανές ότι για μία ακόμη φορά η επιλογή των έργων έχει γίνει με βάση αποκλειστικά το συμφέρον των μονοπωλίων και όχι τις ανάγκες του λαού. Είναι χαρακτηριστικό ότι για την αντισεισμική θωράκιση δεν προβλέπεται ούτε ευρώ, παρά μόνο 24 εκατ. ευρώ για αποκατάσταση σεισμοπλήκτων. Αλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό της αντιπλημμυρικής προστασίας: Εγγράφεται ένα κονδύλι 122 εκατ. ευρώ (έναντι πρόβλεψης 132 εκατ. ευρώ το 2007, που συμπτύχθηκε τελικά στα 95 εκατ. ευρώ) το οποίο αφορά όμως και τα διάφορα άλλα εγγειοβελτιωτικά έργα που θα γίνουν σε όλη την Ελλάδα. Κι αυτό όταν οι ανάγκες πολλαπλασιάστηκαν εξαιτίας των πυρκαγιών του καλοκαιριού...

Αντί για ενίσχυση των έργων της περιφέρειας που υποσχέθηκε με τυμπανοκρουσίες ο πρωθυπουργός, βλέπουμε αυτά τα μικρά έργα να μειώνονται ακόμη περισσότερο. Ειδικότερα για τη χρηματοδότηση νομαρχιακών έργων και έργων ΟΤΑ από το ΠΔΕ προβλέπεται ένα κονδύλι 1.201 εκατ. ευρώ, έναντι 1.245 εκατ. ευρώ το 2007, δηλαδή μειωμένο και σε απόλυτους αριθμούς και κατά 3,5% σε ποσοστό!


Ν. Π.

ΣΥΜΠΡΑΞΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ- ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ
Μποναμάς 2,7 δισ. στους επιχειρηματικούς ομίλους

Αποκαλυπτικά στοιχεία για τα... αναδιανεμητικά κατορθώματα της κυβέρνησης. Οι νόμοι της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ κατάργησαν τις δυνατότητες που είχαν Δημόσιοι Οργανισμοί για την κατασκευή έργων υποδομής, για να δημιουργήσουν χώρο δράσης επιχειρηματικών ομίλων, όπου στο όνομα του κέρδους ανθούν η «μαύρη εργασία» και οι ελαστικές σχέσεις απασχόλησης

Τουλάχιστον 2,72 δισεκατομμύρια ευρώ σχεδιάζει να μοιράσει η κυβέρνηση σε διάφορους μεγαλοκατασκευαστικούς και άλλους επιχειρηματικούς ομίλους, στα πλαίσια των διατάξεων του νόμου για τις «Συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα» (ΣΔΙΤ). Στο πρόγραμμα, όπως προκύπτει από την Εισηγητική Εκθεση της κυβέρνησης για τον προϋπολογισμό της επόμενης χρονιάς, έχει ενταχθεί η κατασκευή σχολείων, κυβερνητικών κτιρίων, νοσοκομείων, αλλά και η προμήθεια-εγκατάσταση εξοπλισμού σε λιμάνια κλπ.

Κατασκευές παρόμοιων κτιριακών εγκαταστάσεων γίνονταν και στο παρελθόν. Οι περισσότερες όμως από αυτές, πραγματοποιούνταν από δημόσιους οργανισμούς και επιχειρήσεις, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις και ειδικά στις κατασκευές δρόμων αξιοποιούνταν και το δυναμικό που διέθετε ο στρατός (ΜΟΜΑ). Είναι απόλυτα βέβαιο ότι και τότε, σε ένα κράτος που αξιακή του αρχή είναι το κέρδος και το οικονομικό όφελος, γύρω από τέτοιες δραστηριότητες, ανθούσαν τα σκάνδαλα και η ρεμούλα, κάτι που ευνοούσαν με την πολιτική τους οι κυβερνήσεις του δικομματισμού. Αυτή ακριβώς την κατάσταση που οι ίδιες οι κυβερνήσεις δημιούργησαν, επικαλέστηκαν η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ για να θεσμοθετήσουν το νόμο για τις «Συμπράξεις», που καταρτίστηκε από το ΠΑΣΟΚ, αλλά τελικά ψηφίστηκε από τη ΝΔ. Πίσω βέβαια από την υιοθέτηση των ΣΔΙΤ, κάθε άλλο παρά ήταν το ενδιαφέρον των κυβερνώντων για την εξασφάλιση αποτελεσματικότερων και πιο ορθολογικών μεθόδων στον τομέα της κατασκευής και άλλων δραστηριοτήτων του δημοσίου. Μοναδική τους επιδίωξη ήταν να ικανοποιήσουν τις σύγχρονες ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου, που απαιτούσε νέους τομείς για την κερδοφόρο τοποθέτησή του. Αλλωστε, τα ΣΔΙΤ - όπως και άλλοι τομείς της οικονομικής πολιτικής - δεν είναι ελληνικό εφεύρημα, αλλά κατεύθυνση της ΕΕ που υλοποιείται από όλα τα κράτη-μέλη. Οι μεγάλες κατασκευαστικές επιχειρήσεις, αλλά και οι άλλες που υποτίθεται πως θα ασχοληθούν με τη συντήρηση των υποδομών, κερδίζουν κάθε χρόνο δισεκατομμύρια, ποντάροντας, πέρα από τα φουσκωμένα κονδύλια που εισπράττουν από το δημόσιο, στον εργασιακό μεσαίωνα που επιβάλλουν στα εργοτάξιά τους. Εργοτάξια με προσωρινούς εργαζόμενους που δουλεύουν, χωρίς να τηρούνται τα ωράρια εργασίας, χωρίς να πληρώνονται ολόκληρα μεροκάματα, χωρίς να ασφαλίζονται με βάση τους νόμους και τις συλλογικές συμβάσεις.

Σύμφωνα με την Εισηγητική Εκθεση για τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2008, στις διατάξεις του νόμου για τα ΣΔΙΤ έχουν ενταχθεί τα παρακάτω έργα:

Κατασκευή/αναπαλαίωση και συντήρηση 27 σχολείων στην Αττική, 31 σχολείων στην Κεντρική Μακεδονία και 23 στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Δυτικής Μακεδονίας, Ηπείρου και Ιονίων Νήσων, συνολικού προϋπολογισμού 395 εκατ. ευρώ.

Δημιουργία Διεθνούς Συνεδριακού Κέντρου στο κλειστό Γυμναστήριο Φαλήρου, προϋπολογισμού 65 εκατ. ευρώ.

Τεχνική διαχείριση 4 κτιριακών εγκαταστάσεων του πρώην Υπουργείου Δημόσιας Τάξης - ΚΕΔ, προϋπολογισμού 36 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή και συντήρηση 7 νέων πυροσβεστικών σταθμών, συνολικού προϋπολογισμού 38 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή και συντήρηση νέων τμημάτων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, προϋπολογισμού 101 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή και συντήρηση 3 νέων φυλακών στη Θεσσαλονίκη, το Βόλο και την Κόρινθο, προϋπολογισμού 238 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή και συντήρηση 2 νέων δικαστικών μεγάρων στο Ηράκλειο και την Πάτρα, προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή του νέου Γενικού Νοσοκομείου Πρέβεζας, προϋπολογισμού 131 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή του νέου Ογκολογικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 396 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή του νέου Παιδιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 389 εκατ. ευρώ.

Ανέγερση κτιρίου για τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αχαΐας, προϋπολογισμού 36 εκατ. ευρώ.

Ανέγερση κτιρίου για τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Φθιώτιδας, προϋπολογισμού 34 εκατ. ευρώ.

Ανέγερση κτιρίου για τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Τρικάλων, προϋπολογισμού 23 εκατ. ευρώ.

Ανέγερση κτιρίου για τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κορινθίας, προϋπολογισμού 23 εκατ. ευρώ.

Ανακατασκευή του κτιριακού συγκροτήματος «Δόμπολη» για τη στέγαση των υπηρεσιών της Περιφέρειας Ηπείρου, προϋπολογισμού 19 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή του κτιριακού συγκροτήματος Διοικητικού Πάρκου Αλεξανδρούπολης, προϋπολογισμού 26 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή νέων κτιριακών εγκαταστάσεων για τη στέγαση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, τη στέγαση υπηρεσιών του Δήμου Χαλανδρίου, καθώς και αθλητικών εγκαταστάσεων και πάρκου αναψυχής του Δήμου Χαλανδρίου, προϋπολογισμού 254 εκατ. ευρώ.

Ανέγερση 11 νέων κτιριακών εγκαταστάσεων της Ελληνικής Αστυνομίας (ΕΛΑΣ), προϋπολογισμού 149 εκατ. ευρώ.

Δημιουργία δικτύων αποχέτευσης και μονάδας επεξεργασίας λυμάτων στο Δήμο Ραφήνας, προϋπολογισμού 48 εκατ. ευρώ.

Υλοποίηση υποδομών του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Απορριμμάτων της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, προϋπολογισμού 116 εκατ. ευρώ.

Κατασκευή του Κέντρου Αποκατάστασης και Αποθεραπείας Βορείου Ελλάδας, προϋπολογισμού 124 εκατ. ευρώ.

Εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων ασφαλείας σε 12 λιμένες για την κάλυψη των διεθνών και ευρωπαϊκών κανονισμών ασφάλειας, προϋπολογισμού 342 εκατ. ευρώ.

Το σύνολο των προϋπολογισμών, όπως παρουσιάζεται σήμερα από την κυβέρνηση, ανέρχεται στα 2,72 δισεκατομμύρια ευρώ. Επειδή όμως όλοι είναι σίγουροι ότι οι μεγαλοκατασκευαστές θα αρχίσουν να προβάλλουν αξιώσεις για «πανωτόκια», ο επί των Οικονομικών υπουργός φρόντισε να ενσωματώσει στην Εκθεσή του μια σχετική σημείωση, σύμφωνα με την οποία «οι παραπάνω προϋπολογισμοί είναι ενδεικτικοί». Και ποιοι είναι οι ακριβείς; Οπως ο ίδιος συμπληρώνει «το οριστικό ποσό που θα κληθεί να καταβάλει το Δημόσιο θα καθοριστεί μετά από την ολοκλήρωση των διαγωνισμών για την ανάθεσή τους»...

Τα περισσότερα έργα που εντάσσονται στο πρόγραμμα, θα μπορούσαν κάτω από άλλες, εντελώς διαφορετικές συνθήκες, να υλοποιηθούν από κρατικές - δημόσιες επιχειρήσεις, οι οποίες θα λειτουργούσαν με μοναδικό γνώμονα το λαϊκό συμφέρον και όχι το επιχειρηματικό υπερκέρδος. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο θα μιλάγαμε για κατασκευές που θα κόστιζαν στην κοινωνία πολύ φτηνότερα, θα ήταν πολλαπλά πιο αξιόπιστες αφού θα τηρούνταν με αυστηρότητα όλοι οι παράμετροι ασφάλειας και πραγματικής προστασίας του περιβάλλοντος, ενώ οι εργαζόμενοι σε τέτοιες μονάδες - επιχειρήσεις, θα είχαν εξασφαλισμένη την εργασία τους και μετά την ολοκλήρωση του έργου και μάλιστα εργασία με πλήρη δικαιώματα στο μεροκάματο, στις συνθήκες ασφάλειας και υγιεινής, στην ασφάλιση, στην υγειονομική περίθαλψη.


Κ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ