Motion Team |
Οι κάτοικοι του Εβρου ακόμη παλεύουν να σωθούν από τα νερά που κατεβάζουν οι ποταμοί Αρδας και Εβρος, από το έγκλημα που διαπράττουν σε βάρος τους, χρόνια τώρα, οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, με την άρνησή τους να υλοποιήσουν τα αναγκαία έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και διαχείρισης των υδάτινων πόρων.
Ολοένα και πιο συχνά, τη δεκαετία του '90 και σχεδόν κάθε χρόνο τα τελευταία 6 χρόνια, ο νομός του Εβρου πλημμυρίζει. Χρόνια τώρα, οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ υπόσχονται έργα για την αντιπλημμυρική θωράκιση του νομού, της ζωής και των περιουσιών του λαού του. Οι υποσχέσεις, όμως, δεν υλοποιούνται. Τα μόνα έργα που γίνονται αφορούν σε συντηρήσεις, ενισχύσεις και αποκαταστάσεις των αναχωμάτων, των γεφυρών και του δικτύου οδοποιίας, ή άλλων υποδομών που έχουν υποστεί ζημιές.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις επιστημόνων, από το 2001 έως και το 2006, το κόστος μόνο από την παύση της παραγωγικής διαδικασίας στην περιοχή λόγω των πλημμυρών και η επανεκκίνησή της κόστισε 75 εκατομμύρια ευρώ. Πολλαπλάσιο είναι το συνολικό κόστος των επιπτώσεων.
Την ίδια ώρα, εξακολουθούν να παραμένουν έξω από τις προτεραιότητες των κυβερνήσεων του δικομματισμού - αν και πολλές φορές εξαγγέλθηκαν μετά τις αντιδράσεις του λαού της περιοχής - έργα και υποδομές (φράγματα, διευθέτηση και καθαρισμός χειμάρρων και ποταμών, κ.ά.), που θα μπορούσαν να δώσουν λύση στο πρόβλημα.
Τα μεγάλα έργα που εξήγγειλε η προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ (όπως, π.χ., το Φράγμα στο Μεγάλο Δέρειο, κ.ά.) έμειναν στα χαρτιά. Και όσα ποσά δόθηκαν (3,6 εκατ. ευρώ) δαπανήθηκαν για συντηρήσεις, ενισχύσεις και αποκαταστάσεις αναχωμάτων, κ.ά.
Στην ίδια πεπατημένη, συνεχίζει και η κυβέρνηση της ΝΔ. Προβάλλει ως μεγάλο βήμα τις συναντήσεις με κυβερνητικούς και υπηρεσιακούς παράγοντες Βουλγαρίας και Τουρκίας, στο πλαίσιο της διασυνοριακής συνεργασίας. Μόνο που και αυτές, όπως αποκαλύπτεται, εντάσσονται στο πεδίο της επικοινωνιακής τακτικής και όχι της ουσίας.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι ένα χρόνο τώρα μένει στα χαρτιά η συμφωνία που υπογράφηκε το Νοέμβρη του 2006, μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, για τον καθαρισμό της αυτοφυούς βλάστησης στον ποταμό Εβρο. Δε λειτουργεί ούτε το ηλεκτρονικό σύστημα μέτρησης της στάθμης των υδάτων των ποταμών, που εγκαταστάθηκε με διακρατικές παράτες. Οπως είπε στο «Ρ» ο αντινομάρχης Εβρου Μ. Κογιομτζής, η μέτρηση των υδάτων εξακολουθεί να γίνεται από το Στρατό.
Από τις αρχές του περασμένου χρόνου, η κυβέρνηση πανηγύριζε ότι για πρώτη φορά κατάφερε να εξασφαλίσει 9,3 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Αλληλεγγύης της ΕΕ για έργα στον Εβρο. Βγήκε και το 2007 και ακόμη δεν έχει καταρτιστεί ο κατάλογος των έργων που θα χρηματοδοτηθούν. Αντιλαμβάνεται ο καθένας τι θα γίνει και με τα 35 εκατ. ευρώ που ανακοινώθηκε ότι δεσμεύθηκαν από το Δ' ΚΠΣ.
Το Μάρτη του 2006, ο υπουργός Εσωτερικών Π. Παυλόπουλος κόμπαζε ότι η κυβέρνηση της ΝΔ δίνει βάρος στην αντιπλημμυρική προστασία του νομού. Παρουσίασε 14 έργα (αποκατάστασης ρηγμάτων σε αναχώματα, κ.λπ.) ύψους 4.287.300 που είχαν εκτελεστεί και άλλα 10 έργα (ύψους 6.460.000 ευρώ), που ξεκίνησαν να εκτελούνται για την τρέχουσα χειμερινή περίοδο.
Σ' αυτά τα 10 έργα περιλαμβανόταν και η αποκατάσταση του πέλματος της γέφυρας Κομάρων. Για την ιστορία, αναφέρουμε ότι οι εργασίες ξεκίνησαν μόλις πριν λίγες μέρες, Νοέμβρης 2007, και φυσικά διακόπηκαν, αφού τις πρόλαβαν τα νερά του Αρδα. Μάλιστα, η κυκλοφορία στη γέφυρα επιτρέπεται να διεξάγεται μόνο με όριο ταχύτητας 30 χιλιομέτρων την ώρα.
«Οι πολίτες του Εβρου μπορούν να αισθάνονται ασφαλέστεροι και να εξακολουθήσουν να ζουν με τα ακραία καιρικά φαινόμενα, έχοντας όμως πλέον επαρκείς και απτές εγγυήσεις ότι δεν έχουν αφεθεί στην τύχη τους, όπως στο παρελθόν, αλλά υπάρχει έγκαιρη και αποτελεσματική προετοιμασία, σχέδιο διαχείρισης κρίσεων, αντιπλημμυρικά έργα, διασυνοριακή συνεργασία και γενικά κρατική μέριμνα και οργάνωση, η οποία, σε αγαστή συνεργασία και σύμπραξη με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, είναι σε θέση να προστατεύσει τους ίδιους και τις περιουσίες τους». Αυτά έλεγε ο υπουργός Εσωτερικών, Π. Παυλόπουλος, το Δεκέμβρη του 2006.
Το ΚΚΕ έγκαιρα προειδοποίησε το λαό της περιοχής ότι έργα που θα ικανοποιούν τις λαϊκές ανάγκες, όπως η αντιπλημμυρική προστασία, δεν είναι στις προτεραιότητες των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Από το 2005, η Νομαρχιακή Επιτροπή Εβρου του ΚΚΕ έχει καταθέσει πρόταση για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Και σήμερα, όπως και τότε, καλεί τον εργαζόμενο λαό του Εβρου να γυρίσει την πλάτη στη διαχρονική πολιτική εμπαιγμού των κυβερνήσεων του δικομματισμού που στηρίζουν και οι αιρετοί της Τοπικής και της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, να οργανώσει την πάλη του και αγωνιστικά να διεκδικήσει:
Motion Team |
Κι αυτό ήταν επόμενο, αφού, σύμφωνα με έρευνα της Σχολής Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών, τα αντιδιαβρωτικά και αντιπλημμυρικά έργα στα καμένα της Αρκαδίας και της Ηλείας έχουν ολοκληρωθεί μόνο κατά 5%! Μάλιστα, σύμφωνα με τους ίδιους ερευνητές, ακόμη και αυτά που έχουν γίνει δεν προσφέρουν ουσιαστική προστασία, καθώς δε βασίστηκαν σε μία συνολική μελέτη, ενώ πολλές φορές έγιναν ακόμη και με λανθασμένο τρόπο.
Πολύ σοβαρός είναι επίσης και ο κίνδυνος των κατολισθήσεων, μετά τις βροχές στις καμένες περιοχές. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι στις περιοχές της Αρκαδίας και της Ηλείας που έχουν καεί, είχαν σημειωθεί 400 φαινόμενα κατολισθήσεων πριν καν αρχίσει να βρέχει! Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι σε Ημερίδα που πραγματοποίησε το ΤΕΕ πριν από ένα μήνα στον Πύργο, ο καθηγητής Γεωλογίας Γ. Κούκης ανέφερε ότι από κατολισθήσεις κινδυνεύουν πολλές περιοχές της Ηλείας, μεταξύ των οποίων οι Φρίξα, Λέπρεο και Καλό Παιδί, περιοχές όπου είχαν σημειωθεί κατολισθήσεις κατά το παρελθόν. Οπως μάλιστα σημείωσε, από τις 58 περιοχές που είχαν χτυπηθεί στο νομό από κατολισθήσεις, οι 37 είναι σήμερα πυρόπληκτες!
Την ώρα, λοιπόν, που όλοι οι επιστήμονες τονίζουν την ανάγκη ενός συνολικού σχεδιασμού για την εκτέλεση των επειγόντων αντιδιαβρωτικών και αντιπλημμυρικών έργων στις πυρόπληκτες περιοχές, αποκαλύπτεται ότι οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες δεν τοποθέτησαν αναχώματα και δεν έκαναν αντιπλημμυρικά έργα στις εκβολές του Αλφειού, για τα οποία προσφέρθηκαν ...αφιλοκερδώς.
Παρά το γεγονός ότι ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς την περασμένη Δευτέρα τις ευχαρίστησε για τη συνδρομή τους, υποστηρίζοντας ότι «τα αντιπλημμυρικά έργα που έκαναν απέδωσαν», αποδεικνύεται ότι αυτές έκαναν μόνο λεηλασία αδρανών υλικών από τον Αλφειό ποταμό, προκειμένου να εκτελέσουν το οδικό έργο της «σύμβασης παραχώρησης», που θα χαρατσώσει με πανάκριβα διόδια το λαό για δεκαετίες! Αυτό διαπίστωσαν οι υπάλληλοι της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της Νομαρχίας Ηλείας, κατά τη διάρκεια αυτοψίας την οποία έκαναν. Ειδικότερα, διαπίστωσαν ότι έχουν δημιουργηθεί κρατήρες και μεγάλα χαντάκια μέσα στην κοίτη του ποταμού, που μπορούν να προκαλέσουν δίνη και να οδηγήσουν το ποτάμι προς άλλη κατεύθυνση. Επίσης, διαπιστώθηκε ότι τα λεγόμενα αντιπλημμυρικά έργα δε γίνονται σε όλο το μήκος του Αλφειού, αλλά μόνο εκεί που βολεύει τις μεγάλες τεχνικές εταιρείες, από πλευράς αποθήκευσης των υλικών.
Αποδεικνύεται, δηλαδή, ότι οι μεγάλες εταιρείες έκαναν μια δουλιά - «αφιλοκερδώς», όπως υποστήριξαν - η οποία θα τους κόστιζε μεγάλα ποσά, καθώς η αμμοληψία πληρώνεται υπό κανονικές συνθήκες...
Οι θάνατοι και οι καταστροφές δεν είναι το μοιραίο αποτέλεσμα μιας βροχής, αλλά το φυσικό επακόλουθο της πολιτικής των κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ.
Η κατάσταση οξύνεται ακόμη περισσότερο, στις περιοχές που επλήγησαν από τις πυρκαγιές του καλοκαιριού. Παράλληλα, η στάθμη του Εβρου ανεβαίνει όλο και περισσότερο με αποτέλεσμα χιλιάδες στρέμματα καλλιεργειών να κινδυνεύουν, για μια ακόμη χρονιά.
Την ίδια στιγμή, τα μεγάλα αστικά κέντρα, αλλά και ολόκληρη η χώρα, είναι επί της ουσίας ανοχύρωτη. Ομως, τα έργα δε γίνονται, όχι γιατί κοστίζουν, αλλά διότι η πολιτική των κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ έχει άλλες προτεραιότητες.
Το ζήτημα της αντιπλημμυρικής θωράκισης, όμως, δεν είναι μόνο τα απαραίτητα έργα που δεν έγιναν, αλλά η συνολική πολιτική εμπορευματοποίησης της γης. Οι θάνατοι και οι καταστροφές δεν είναι το μοιραίο αποτέλεσμα μιας βροχής, αλλά το φυσικό επακόλουθο της πολιτικής αυτής που υποτάσσει τη ζωή και το συλλογικό συμφέρον των εργαζομένων στους νόμους του κέρδους. Δεν είναι τυχαίο ότι οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ:
Motion Team |
Αν σε όλα αυτά προστεθεί και η συνολική πολιτική εκποίησης των ελεύθερων χώρων, εξαφάνισης των δασών και προώθησης της αυθαίρετης δόμησης που έχει ως επακόλουθο να μεγαλώνει η τσιμεντοποιημένη επιφάνεια, το αποτέλεσμα είναι στα μεγάλα αστικά αστικά κέντρα - π.χ. Αττική - να έχουν τετραπλασιαστεί οι ποσότητες του νερού που πρέπει να διοχετευτούν στους τελικούς αποδέκτες. Ετσι, ενώ παλιότερα το 80% του νερού της βροχής πήγαινε στο νερό και το 20% στη θάλασσα, τώρα τα ποσοστά αυτά έχουν αντιστραφεί. Στην πράξη, η συνολική πολιτική εμπορευματοποίησης της γης, που ακολουθούν οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, οδηγεί και στις πλημμύρες.
Τα παραδείγματα είναι πια αμέτρητα, σε όλη τη χώρα. Τα όσα συμβαίνουν την τελευταία περίοδο, δείχνουν τη «γύμνια» μιας ουσιαστικής αντιπλημμυρικής θωράκισης.
Λεκανοπέδιο Αττικής: Ο Κηφισός, σύμφωνα με ελέγχους της ίδιας της Νομαρχίας Πειραιά, κινδυνεύει με υπερχείλιση. Τούτο συμβαίνει, διότι στην κοίτη του, υπάρχουν εγκαταλειμμένες λαμαρίνες, που δυσκολεύουν την απορροή των υδάτων. Το γεγονός αυτό είχε τονίσει το ΚΚΕ, επανειλημμένα, με Ερωτήσεις στη Βουλή, ενώ το θέμα είχε αποκαλύψει ο «Ρ», από τον Οκτώβρη του... 2005! Ο Κηφισός έχει κατασκευαστεί με μελέτες του... 1972 και το έργο στοίχισε στον ελληνικό λαό το ποσό των 100 δισ. δραχμών.
Δυτική Αττική: Το ρέμα της Εσχατιάς, που διασχίζει τους περισσότερους δήμους της περιοχής, παραμένει στο μεγαλύτερο μέρος του μπαζωμένο. Η Μάνδρα, είναι χτισμένη πάνω σε ρέματα. Η πόλη αυτή μαζί με την Ελευσίνα δε διαθέτουν αγωγούς όμβριων υδάτων.
Ανατολική Αττική: Κατά το 90% είναι ανοχύρωτη. Πέρα από κάποια μικροέργα που έχουν γίνει, τα τρία μεγάλα ρέματα της περιοχής (Μέγα Ρέμα, Ερασίνος και Εσχατιάς) παραμένουν χωρίς καμιά διευθέτηση.
Στη Θεσσαλονίκη η κατάσταση είναι εξίσου τραγική. Είναι ενδεικτικό ότι το ΤΕΕ είχε προτείνει, εδώ και τουλάχιστον μια δεκαετία, 10 έργα αντιπλημμυρικής προστασίας άμεσης προτεραιότητας, τα οποία όμως έμειναν στα χαρτιά, παρά τις κυβερνητικές δεσμεύσεις τόσο του ΠΑΣΟΚ, όσο και της ΝΔ. Για την εκτέλεση των έργων αυτών, απαιτούνταν το ποσό των 59 εκατ. ευρώ.
Αυτό το παράδειγμα, γίνεται ακόμη σημαντικότερο, από τη στιγμή που οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, συνεχώς υπόσχονται αντιπλημμυρικά έργα, τα οποία ουδέποτε πραγματοποιούνται. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, μόνο μετά τις καταστροφικές πλημμύρες του 2002 στον Κηφισό, παρουσίασε - μέσω της τότε υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Β. Παπανδρέου - το πρόγραμμα των απαραίτητων εργασιών για την αντιπλημμυρική προστασία της Αττικής. Ορίστηκε χρονικός ορίζοντας το 2008 και κόστος 800 δισ. δραχμές. Διευθετήθηκε μόνο το ρέμα του Αγ. Ιωάννη, στη «Χαλυβουργική».
Πριν από τις μεγάλες πυρκαγιές του Ιούνη, στην Πάρνηθα, το κόστος των απαραίτητων αντιπλημμυρικών για τη συνολική προστασία της Αττικής, υπολογιζόταν περίπου στο 1 δισ. ευρώ. Μάλιστα, το 2005, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ με κυβέρνηση ΝΔ, Γ. Σουφλιάς, είχε δεσμευτεί ότι θα παρουσίαζε - άλλο ένα - ολοκληρωμένο πρόγραμμα αντιπλημμυρικών έργων, ύψους 500 εκατ. ευρώ. Ακόμη δεν έχει γίνει τίποτα...
Ενδεικτικό της πολιτικής που ακολουθεί για το συγκεκριμένο τομέα η κυβέρνηση της ΝΔ, είναι ότι ως αντιπλημμυρικά έργα, στο Δ' ΚΠΣ, έχουν προταθεί μόνο η διευθέτηση της λεκάνης απορροής Ραφήνας, Ερασίνου και η διευθέτηση των ρεμάτων Εσχατιάς και Ποδονίφτη. Και αυτό όταν το ΥΠΕΧΩΔΕ, έχει να διαχειριστεί για την προγραμματική περίοδο 2007-2013, κονδύλια ύψους 18 δισ. ευρώ. Ομως, τα 13,7 δισ. ευρώ, από αυτά, θα διατεθούν για την κατασκευή των λεγόμενων «μεγάλων έργων»...
Την ίδια στιγμή, αλλού, στο πανέμορφο Βασιλικό Θέατρο, άλλα νεαρά άτομα, πανέμορφα και ευγενικά και ετούτα, οι ταξιθέτες και οι ταξιθέτριες, αλλά και άλλοι εργαζόμενοι δουλεύουν με ωρομίσθιο. Αλλος εκβιασμός και ετούτος! ΄Η ωρομίσθιο ή εθελοντισμός! Αυτή είναι η πραγματικότητα της ελληνικής νεολαίας. Ωρομίσθιο για να σε έχουν πάντα ενέχυρο ή ένταξη στο πρόγραμμα εθελοντισμού για να μπαίνεις τζάμπα στο σινεμά (αν υπάρχουν ελεύθερες θέσεις). Βέβαια, για τους εθελοντές, υπάρχει το έκτακτο επίδομα. Το προνόμιο να βγάζουν φωτογραφίες με τον Γιώργο!
Δυο «θαυμάσιες» και πολύ αποκαλυπτικές εικόνες, στην ίδια πόλη την ίδια στιγμή. Πενήντα; Εκατό; Παραπάνω; Πόσα ακριβώς είναι τα θύματα του εθελοντισμού; (Τα θύματα του ωρομίσθιου τα ξέρουμε. Είναι χιλιάδες). Πόσες ακριβώς είναι οι παγίδες που έστησαν; Τα έφεραν από την Αθήνα, και άλλες πόλεις υποθέτω, με το γλειφιντζούρι ότι θα μπαίνουν στο σινεμά, ότι θα συναναστρέφονται με σταρ, ότι θα βγάζουν φωτογραφίες με εκείνη, και προπαντός, με τον Γιώργο. Και, πού ξέρεις, όλο και κάποιος παραγωγός μπορεί να βρεθεί! Για δουλιά δεν μπαίνει ζήτημα! Τέτοια ελπίδα δεν υπάρχει!
Τότε θα βλέπαμε αν θα είχε όρεξη για δημόσιες σχέσεις η Δέσποινα, για τσαχπινιές ο Γιώργος. Οι οποίοι τώρα, με τους παχυλούς μισθούς που παίρνουν και τα άλλα, ακόμα πιο παχυλά, προνόμια, δείχνουν να ζουν σε παραζάλη. Ούτε οι ίδιοι δεν περίμεναν τέτοιο ανέλπιστο. Ιδιαίτερα ο Γιώργος. Ο οποίος έχει τόσο ξαφνιαστεί με την τύχη του, που απ' τη χαρά του παριστάνει τη μέλισσα, που παίζει κουτσό μόνη της, παριστάνει το παιδί με τη σανίδα του σκέιτ και πότε - πότε, όταν του μένει καιρός, παριστάνει και τον πρόεδρο! Τον πρόεδρο που πιάνει αλά μπρατσέτα τη διευθύντρια και βγάζουν φωτογραφίες με εξαπατημένα παιδιά.
Χωρίς τον χαριτωμένο σταρ και τη φιλόδοξη διευθύντρια, δε θα ήταν τόσο εύκολο το «στήσιμο» της φωτογραφίας. Της φωτογραφίας που ενώ την έστησαν και την πλούτισαν με την παρουσία τους, ούτε μια στιγμή δε γύρισαν να την κοιτάξουν. Τσαφ το φλας και την κοπάνισαν! Αν είχαν την εντιμότητα και το θάρρος να πιάσουν στα χέρια τους το ενσταντανέ, θα βλέπανε πως τα περισσότερα παιδιά δε γελούσανε, έκλαιγαν! Εμένα τουλάχιστον αυτό μου είπαν μερικά (όλα πτυχιούχα μα άνεργα) που ρώτησα: «Καλά, ρε, σας εκμεταλλεύονται και εσείς γελάτε και από πάνω;». «Δε γελάμε», μου είπαν, «κλαίμε». «Ψάχνω για δουλιά, δεν υπάρχει τίποτα, ήθελα να δω μερικές ταινίες, ήρθα». Ομως, δε σκέφτεσαι πως παίρνεις τη δουλιά κάποιου, του εαυτού σου τελικά, αφού κάποιος θα έπρεπε να κάνει με αμοιβή τη δουλιά που κάνεις εσύ χωρίς χρήματα; «Γι' αυτό σου λέω, δε γελάμε. Κλαίμε, φίλε μου»!
Μπροστά στα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι νέοι εργαζόμενοι, μπροστά στις δυσκολίες - που η ίδια η πολιτική του ΠΑΣΟΚ έχει δημιουργήσει - για σταθερή δουλιά με αξιοπρεπή μισθό, για φθηνή κατοικία, για δωρεάν υγεία και παιδεία, μπροστά στην ακρίβεια κλπ., είναι ενδεικτικά της αντιλαϊκής του πολιτικής, ακόμα και τα μέτρα που προτείνει σαν αξιωματική αντιπολίτευση, όπως τα ...2.000 ευρώ για τη γέννηση κάθε παιδιού - κι αυτό με εισοδηματικά κριτήρια - και το «άνοιγμα» Εθνικού Λογαριασμού για το Παιδί με 1.000 ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό!
Στην ανάγκη των νέων ζευγαριών για δωρεάν, δημόσιους και αναβαθμισμένους Παιδικούς Σταθμούς, το ΠΑΣΟΚ απαντά με τριμερή κάλυψη των τροφείων (κράτος - δήμος - οικογένεια), δηλαδή εκτός από τον κρατικό προϋπολογισμό, η οικογένεια θα επιβαρύνεται και με επιπλέον δημοτικά τέλη και απευθείας με τροφεία. Επιπλέον, η τριμερής αυτή κάλυψη θα ισχύει και για τη φιλοξενία παιδιών σε ιδιωτικούς σταθμούς, ως «αναπτυξιακό κίνητρο για τον ιδιωτικό τομέα»! Δηλαδή, άμεση ενίσχυση των επιχειρηματιών στο χώρο της φύλαξης των παιδιών και της προσχολικής αγωγής. Το ΠΑΣΟΚ ...«δεσμεύεται» για πλήρη κάλυψη των αναγκών φύλαξης βρεφών - νηπίων σε μια οκταετία!
Κίνητρα δίνονται και στις επιχειρήσεις για τη δημιουργία ιδιωτικών δομών προσχολικής φροντίδας και εκπαίδευσης και μάλιστα σε περιοχές με χρήσεις γης επαγγελματικών - επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και σε μεγάλα συγκροτήματα (ΒΙΠΕ, ΒΙΟΠΑ, βιομηχανίες, πολυκαταστήματα, εμπορικά κέντρα, αεροδρόμια).
Οι θέσεις του ΠΑΣΟΚ για τη στήριξη της οικογένειας αποτελούν «υπόσχεση» για μετακύληση των εξόδων της φύλαξης των παιδιών, της προσχολικής αγωγής και της φροντίδας των ηλικιωμένων στην πλάτη των λαϊκών οικογενειών, μέσω της Τοπικής Αυτοδιοίκησης:
Μακριά από την επιστημονική λογική και την ουσία της προσχολικής αγωγής, το ΠΑΣΟΚ κάνει λόγο για κατ' οίκον φύλαξη των παιδιών από προγράμματα που θα «τρέχουν» οι ΟΤΑ (σ.σ. επιπλέον οικονομική επιβάρυνση μέσω δημοτικών τελών, ανταποδοτικότητα κλπ.). Συγκεκριμένα, δεσμεύεται για τη δημιουργία μητρώου πιστοποιημένων επαγγελματικών και συνεταιρισμών γονέων στο πλαίσιο της κοινωνικής εργασίας, με προτεραιότητα σε γυναίκες άνεργες - ιδίως μεγαλύτερης ηλικίας - ή μονογονείς.
Εν ολίγοις, θα τους δίνουν ένα χαρτζιλίκι για να φυλάνε τα παιδιά στο σπίτι. Ανοίγει επίσης ο δρόμος για «διευθέτηση» του ζητήματος μέσω του εθελοντισμού. Στην ίδια λογική, στα σχέδια του ΠΑΣΟΚ περιλαμβάνεται και η επέκταση της υπηρεσίας «Βοήθεια στο Σπίτι», αντί για σύγχρονες, δωρεάν κρατικές δομές φροντίδας των ηλικιωμένων.
Οι κοινοί στόχοι ΝΔ - ΠΑΣΟΚ για ενίσχυση των ιδιωτών και των επιχειρήσεων δεν μπορούν να αποκρυφτούν. Η μεταφορά των παιδικών σταθμών στις αρμοδιότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, επί ΠΑΣΟΚ, που έφερε νέα οικονομικά βάρη στις λαϊκές οικογένειες, συνεχίστηκε και επί ΝΔ. Μάλιστα, άρχισε και η «αποκέντρωση» της εκπαίδευσης με την προσχολική αγωγή να μετατίθεται από φέτος στους δήμους. Οπως και το ΠΑΣΟΚ, έτσι και η ΝΔ σχεδιάζει την όλο και μεγαλύτερη εμπλοκή της ΤΑ στην πρόνοια και στις κοινωνικές υπηρεσίες, κάτι που σημαίνει την υποβάθμιση και εμπορευματοποίησή τους.
Τη στιγμή που στα 4 - σχεδόν - χρόνια θητείας της η ΝΔ δεν προχώρησε στην υλοποίηση μέτρων, όπως η «πολυδιαφημισμένη» εξομοίωση τριτέκνων με τους πολύτεκνους, ή μέτρων που θίγουν την κερδοφορία των επιχειρήσεων, σχεδιάζει, σύμφωνα με την Γραμματεία Γυναικείων Θεμάτων, νέα οικονομικά βάρη στις οικογένειες, για τη δημιουργία δομών προσχολικής αγωγής και φύλαξης των παιδιών από τις μεγάλες επιχειρήσεις, για ευέλικτα ωράρια, ακόμα και για ...ανταλλαγή ενσήμων μεταξύ των δύο συζύγων! Επιβεβαιώνοντας και με αυτό τον τρόπο την «αξιοσύνη» της σαν υπηρέτης του μεγάλου κεφαλαίου.
Συγκεκριμένα:
ICON |
Μέτρα που συμβάλλουν στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, που ενισχύουν την ανισοτιμία της γυναίκας και αναβαπτίζονται μέσα από επιδόματα πτωχοκομείου. Αυτά προκύπτουν από τις θέσεις της Γραμματείας Γυναικείων Θεμάτων της ΝΔ και από το πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ αναφορικά με τις θέσεις του για τη φροντίδα του παιδιού και την υποστήριξη της οικογένειας. Θέσεις που όχι απλά βρίσκονται σε αναντιστοιχία με τις ανάγκες των νέων που θέλουν να κάνουν οικογένεια, αλλά είναι και στοχοπροσηλωμένες στην κερδοφορία των επιχειρηματιών.
Ας δούμε συνοπτικά τα κυριότερα προβλήματα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι νέοι εργαζόμενοι, τι είδους εμπόδια ορθώνονται καθημερινά μπροστά τους:
Οπως διατυπώθηκε στην απόφαση της Πανελλαδικής Συνδιάσκεψης του ΚΚΕ για τη Νεολαία, τον Οκτώβρη του 2005, απαιτούνται «γενναία» φιλολαϊκά μέτρα, τα οποία θα ανατρέπουν τα αντικειμενικά εμπόδια που αντιμετωπίζουν σήμερα τα νέα ζευγάρια στο να οργανώσουν τη ζωή τους με βάση τις σύγχρονες απαιτήσεις. Χρειάζονται ριζικές αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις, στην οικονομία και στην κοινωνία, αναβαθμισμένη, αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν Παιδεία και Υγεία. Η προστασία της μητέρας και του παιδιού, οι ανάγκες του νέου ζευγαριού, που θέλει να αποκτήσει παιδί, πρέπει να είναι υπόθεση αποκλειστικά και μόνο κρατική.
Το ΚΚΕ διεκδικεί:
Πώς η απαραίτητη για τη διαχείριση των απορριμμάτων ανακύκλωση και χαρατσώνει διπλά το λαό και δε φέρνει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, με ευθύνη των κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ
Eurokinissi |
Το αποτέλεσμα είναι το υψηλό κόστος για την προώθηση της ανακύκλωσης, το οποίο, κατά τη συνήθη πρακτική των κυβερνήσεων και της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, μετακυλίεται στις πλάτες των εργαζόμενων, αυτή τη φορά μέσω της αγοράς των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης. Οι εργαζόμενοι είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν διπλά για μια ανακύκλωση που επιπλέον οδηγεί το σύνολο της καθαριότητας, με σχεδόν μαθηματική ακρίβεια, προς την πλήρη ιδιωτικοποίηση.
Την ίδια στιγμή, τα αποτελέσματα της ανακύκλωσης είναι τουλάχιστον ανεπαρκή κι αυτό γιατί δεν έχει προωθηθεί σε μεγάλο βαθμό η ορθή οργάνωση συστημάτων «διαλογής στην πηγή». Ετσι, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις σε δήμους - όπως πρόσφατα στην Καισαριανή - που εργαζόμενοι και κάτοικοι της περιοχής αντέδρασαν στην προοπτική να προωθηθεί η - κατά τα άλλα απαραίτητη - ανακύκλωση με τα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια της ΕΕΑΑ ΑΕ.
Eurokinissi |
Για παράδειγμα, στο κουτάκι «Κόκα-Κόλα» που αγοράζει ο καταναλωτής, στην τελική τιμή του προϊόντος είναι ενσωματωμένο και το κόστος της ανακύκλωσης, που στη συνέχεια η εταιρεία καταβάλλει στην ΕΕΑΑ. Ετσι, το κόστος της ανακύκλωσης το πληρώνουν αποκλειστικά οι καταναλωτές, δηλαδή, στη συντριπτική πλειοψηφία, τα πλατιά λαϊκά στρώματα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2005 - τα οποία έχει επεξεργαστεί σε μελέτη του το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας - «η σταθερή εισφορά ανά τεμάχιο συσκευασίας είναι 0,04 ευρώ».
Επιπλέον, μέσα από τις Συμβάσεις που υπογράφει η ΕΕΑΑ ΑΕ με τις διοικήσεις των δήμων (στην πλειοψηφία τους διοικούνται από ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΝ), μετακυλίεται στους δημότες επιπλέον χαράτσι. Είναι ενδεικτικό ότι:
Φυσικά, τα παραπάνω βάρη δεν τα πληρώνει κανείς άλλος εκτός από τους εργαζόμενους, τα πλατιά λαϊκά στρώματα, μέσω των ανταποδοτικών δημοτικών τελών. Αξίζει επίσης να σημειωθεί σε αυτό το σημείο ότι έως τις 31/12/2006 τα προγράμματα ανακύκλωσης κάλυπταν μόνο 4,3 εκατ. κατοίκους και οι δήμοι που συνεργάζονταν με την ΕΕΑΑ ήταν 337.
Πρέπει να αναφέρουμε ότι οι συνολικές δαπάνες - σύμφωνα με στοιχεία του 2006 - για την ανάπτυξη νέων έργων ανακύκλωσης και την επέκταση των υφιστάμενων, ανέρχονταν σε περίπου 9 εκατ. ευρώ, ενώ οι δαπάνες για τη λειτουργία των έργων ήταν περίπου 17 εκατ. ευρώ.
Αποτέλεσμα της πολιτικής που ακολουθεί η ΕΕΑΑ ΑΕ είναι το κόστος της ανακύκλωσης να είναι υπέρογκο. Τα τελευταία στοιχεία που έχει δώσει η Εταιρεία στη δημοσιότητα είναι για το έτος 2005, όταν και το πρόγραμμα δε λειτουργούσε στην πλήρη εφαρμογή. Παρ' όλα αυτά, έδειχνε την κατάσταση. Τότε, το κόστος ανερχόταν στο εκπληκτικό ποσό των 317 ευρώ ανά τόνο.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα και πάλι με τα στοιχεία του 2005, οι ετήσιες ανακτώμενες ποσότητες ήταν 15,8 κιλά ανά κάτοικο στο Μαρούσι και 11,2 κιλά ανά κάτοικο στην Πάτρα. Και αυτό όταν ακόμη και στον εγκεκριμένο φάκελο του συστήματος, ως βάση όλων των υπολογισμών είχαν θεωρηθεί τα 31,3 κιλά ανά κάτοικο ανακτώμενη ποσότητα ετησίως.
Στην πράξη, λοιπόν, το έργο της ΕΕΑΑ ΑΕ, πέραν του ότι αξιολογείται εξαιρετικά ακριβό, επιπλέον ανακυκλώνει ελάχιστα. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και ειδικοί επιστήμονες στο χώρο των απορριμμάτων, αξιολογούν την ΕΕΑΑ, λέγοντας ότι «ελάχιστα αποτελέσματα έχει να επιδείξει», μετά από περίπου 4,5 χρόνια λειτουργίας.
Η ΕΕΑΑ προωθεί την ιδιωτικοποίηση συνολικά στον τομέα της καθαριότητας. Το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η δημιουργία και η λειτουργία των Κέντρων Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ), τα οποία αποτελούν και την κύρια δραστηριότητα της Εταιρείας. Πρόκειται για Κέντρα, όπου γίνεται η διαλογή των υλικών που πρόκειται να πάνε προς ανακύκλωση.
Τα Κέντρα που λειτουργούν σε όλη την Ελλάδα είναι αυτά σε Μαρούσι, Πάτρα, Ζάκυνθο, Πιερία, Χανιά, Καρδίτσα, Λαμία, Καλαμάτα, Ταγαράδες (Θεσσαλονίκη), Κέρκυρα, Ηράκλειο, Θέρμη (Θεσσαλονίκη) και Ασπρόπυργο Αττικής.
Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι πρόσφατη μελέτη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), ασκώντας «κριτική του συστήματος ΕΕΑΑ», σημειώνει: «Η λειτουργία τους (σ.σ.: των ΚΔΑΥ) έχει ανατεθεί σε υπεργολάβους, οι οποίοι ταυτόχρονα δραστηριοποιούνται στη συλλογή και μεταφορά αποβλήτων στην ίδια περιοχή. (...) Επομένως, το ΚΔΑΥ ενδέχεται να χρησιμοποιείται ως προκάλυμμα α) για την είσπραξη επιδοτήσεων από τον υπεργολάβο που δεν τις δικαιούται, με αποτέλεσμα τη στρέβλωση της αγοράς ανακυκλωμένων προϊόντων και β) για την "οικειοποίηση" από την ΕΕΑΑ ποσοτήτων συσκευασιών που θα ανακυκλώνονταν έτσι κι αλλιώς»!
Δηλαδή, τα ΚΔΑΥ, στην πραγματικότητα, αποτελούν το όχημα για την ανάθεση δραστηριοτήτων σε υπεργολάβους, με αποτέλεσμα την πλήρη ανάθεση σε ιδιώτες τομέων της διαχείρισης των απορριμμάτων...