Παρασκευή 24 Ιούνη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σε ΝΑΤΟική...

«Συνεχόμενες διαφωνίες στο Αιγαίο». Ετσι ονομάζει τις αξιώσεις της τουρκικής κυβέρνησης στο Αιγαίο ο Ελληνοαμερικανός ναύαρχος Τζέιμς Σταυρίδης, ο πολυδιαφημισμένος πρώην διοικητής των ΝΑΤΟικών δυνάμεων Ευρώπης. Σε άρθρο του στο «Bloomberg» επισημαίνει ακόμα ότι θα πρέπει να εισακουστούν οι «ανησυχίες» της Τουρκίας και ότι «κλειδί θα αποτελέσει η διπλωματία εκτός ραντάρ, αφού η λάμψη της δημοσιότητας (...) δεν θα προωθήσει εποικοδομητικά τη συζήτηση». Υποστηρίζει δηλαδή τα παζάρια πίσω από τις κλειστές πόρτες, όπως αυτά που διεξάγονται σε «πλατφόρμα ΝΑΤΟ», με ...«συμμαχικό πνεύμα» ανάμεσα στην ελληνική και την τουρκική κυβέρνηση. Δεν παραλείπει μάλιστα να θυμίσει ότι η Ελλάδα έθετε βέτο επί χρόνια στην ένταξη της Βόρειας Μακεδονίας στο ΝΑΤΟ, για να δικαιολογήσει το σημερινό βέτο της τουρκικής κυβέρνησης στην ένταξη της Φινλανδίας και της Σουηδίας.

... μετάφραση

Ακόμα πιο «παραστατικά» είναι όσα σημειώνει για τους λόγους που «κανείς δεν θέλει μια κατάσταση όπου η Τουρκία θα απομονωθεί πολιτικά, διπλωματικά και στρατιωτικά». Σημειώνει μεταξύ άλλων ότι «κατά τη διάρκεια της θητείας μου ως επιχειρησιακός διοικητής του ΝΑΤΟ, οι Τούρκοι ήταν ισχυροί υποστηρικτές των αποστολών μας. Συμμετείχαν με ικανότητες σε κάθε επιχείρηση και παρείχαν σημαντικές δυνάμεις στο Αφγανιστάν (όπου είχαν την ευθύνη της ασφάλειας της πρωτεύουσας Καμπούλ για πάνω από μια δεκαετία), στα Βαλκάνια, στη Λιβύη, στην αντιμετώπιση της πειρατείας. Η Τουρκία έχει τον δεύτερο μεγαλύτερο στρατό της συμμαχίας και φιλοξενεί τη διοίκηση χερσαίων δυνάμεων του ΝΑΤΟ (μια ζωτική υποδομή τριών αστέρων) στη Σμύρνη». Σε ελεύθερη μετάφραση: Τα ΝΑΤΟικά σχέδια σε όλη την περιοχή και η «συνοχή» απέναντι στα άλλα ιμπεριαλιστικά κέντρα απαιτούν το αγκίστρωμα της Τουρκίας στην ευρωατλαντική συμμαχία, με την αναγνώριση αναβαθμισμένων ρόλων, με τη διευθέτηση και των περιορισμών που θέτουν σήμερα στην αστική τάξη της γείτονα τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας σε Αιγαίο και Ανατ. Μεσόγειο. Ο λαός χρειάζεται να επαγρυπνεί: Η πάλη για την υπεράσπισή τους είναι «νύχι - κρέας» με την πάλη ενάντια στην εμπλοκή στα ιμπεριαλιστικά σχέδια που υπηρετούν η κυβέρνηση, ο ΣΥΡΙΖΑ και οι υπόλοιποι.

Ψηφιακή κοροϊδία

Αλλη μια παρουσίαση της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, η οποία τίθεται σε μερική εφαρμογή από την 1η Ιούλη, έκανε χτες το αρμόδιο υπουργείο. Και όπως αναμενόταν, επανέλαβε τα εξόχως προκλητικά, πως πρόκειται δήθεν για «εμβληματική μεταρρύθμιση» που δίνει «ισχυρότερη εγγύηση για τον σεβασμό του ωραρίου εργασίας και των υπερωριών των εργαζομένων», ότι «δημιουργείται το πλαίσιο για διαφανείς και αποτελεσματικούς ελέγχους» στην αγορά εργασίας, ότι «κατοχυρώνονται τα έσοδα του ασφαλιστικού συστήματος από εισφορές...». Για ποιον «σεβασμό» των ωραρίων και των υπερωριών μιλάει όμως η κυβέρνηση, όταν με τον νόμο Χατζηδάκη καταργήθηκε επί της ουσίας το 8ωρο, επιβλήθηκε το 10ωρο χωρίς πρόσθετη αμοιβή, ενώ έγιναν περισσότερες και ακόμα πιο φθηνές οι υπερωρίες; Ποιους «αποτελεσματικούς ελέγχους» τσαμπουνάει, όταν ακόμα και αυτό το υποβαθμισμένο ΣΕΠΕ καταργείται ως υπηρεσία και μετατρέπεται σε «Ανεξάρτητη Αρχή», με τη γνωστή αποτελεσματικότητα στο ...ξέπλυμα των κυβερνητικών - κρατικών ευθυνών; Οσο για τον ΕΦΚΑ, πάει πολύ την ώρα που οι επιχειρήσεις έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές πάνω από 25 δισ. ευρώ στο πρώην ΙΚΑ να υποκρίνονται ότι νοιάζονται για τα έσοδά του, κι ενώ διαφημίζουν τη μείωση των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών κατά 5 ολόκληρες μονάδες. Η κυβέρνηση λοιπόν δεν πείθει κανέναν. Αντίθετα, επιβεβαιώνεται και με την ψηφιακή κάρτα ότι οι δυνατότητες που δίνει η τεχνολογία για μείωση του εργάσιμου χρόνου, στον καπιταλισμό αξιοποιούνται για ασφυκτικότερο έλεγχο της δουλειάς και αποτελεσματικότερη εφαρμογή της αντεργατικής νομοθεσίας, για μεγαλύτερα κέρδη της εργοδοσίας, που είναι και η μόνη κερδισμένη.

Απογείωση κερδών

Τεράστιες ουρές αναμονής στον έλεγχο και στο check-in, «βουνά» από βαλίτσες που περιμένουν να φορτωθούν, ακυρώσεις πτήσεων και πολύωρη ταλαιπωρία είναι οι εικόνες που κυριαρχούν το τελευταίο διάστημα σε πολλά αεροδρόμια του κόσμου, εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού. Αυτή η κατάσταση βέβαια δεν προέκυψε από το πουθενά. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι στα χρόνια της πανδημίας, όλες αυτές οι εταιρείες επιδοτήθηκαν με «ζεστό» κρατικό χρήμα και την ίδια ώρα συμπίεζαν ακόμη περισσότερο τα δικαιώματα των εργαζομένων τους, με απολύσεις, μη ανανέωση συμβάσεων, εντατικοποίηση για το εναπομείναν προσωπικό. Αλλά και πριν από την πανδημία, η τεράστια κερδοφορία τους δεν έφερε βελτίωση των συνθηκών δουλειάς για τους εργαζόμενους. Το ακριβώς αντίθετο συνέβη. Στο Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», για παράδειγμα, τα συνολικά καθαρά κέρδη των τριών εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης ανήλθαν στα 156 εκατομμύρια ευρώ την 5ετία 2016 - 2020 και την ίδια περίοδο οι εργαζόμενοι είδαν μειώσεις μισθών ή ελάχιστες αυξήσεις, που έχουν ήδη εξανεμιστεί. Η πλειοψηφία όσων συνέχισαν να εργάζονται στην πανδημία, εντάχθηκαν στο περιβόητο πρόγραμμα «Συν-Εργασία» και είδαν τις αποδοχές τους να μειώνονται έως και 20%. Φέτος, με την επιβατική κίνηση να αγγίζει αυτήν του 2019, η κατάσταση φτάνει στο απροχώρητο, ενώ όλο και λιγότεροι εργαζόμενοι αναζητούν εργασία στις αερομεταφορές. Οι απεργίες που ξεσπάνε στον κλάδο σε μια σειρά από χώρες, αναδεικνύουν τα δίκαια αιτήματα των εργαζομένων, με κυριότερα τις ουσιαστικές αυξήσεις στους μισθούς και τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, όρος αναγκαίος και για την ασφάλεια των πτήσεων, που υπονομεύει το κυνήγι του κέρδους.

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

1812 Η «Μεγάλη Στρατιά» του Ναπολέοντα εκστρατεύει κατά της Ρωσικής Αυτοκρατορίας. Από τους 685.000 στρατιώτες του Ναπολέοντα μόλις οι 120.000 θα γυρίσουν πίσω ζωντανοί.

1859 Στη φονική μάχη του Σολφερίνο, στη Λομβαρδία, οι Γάλλοι νικούν τους Αυστριακούς. Η θέα των αιμόφυρτων και αβοήθητων τραυματιών δίνει στον Ελβετό Ερρίκο Ντυνάν την ιδέα της δημιουργίας του Ερυθρού Σταυρού, που υλοποιήθηκε 4 χρόνια αργότερα.

1901 Πραγματοποιείται στο Παρίσι η πρώτη έκθεση ζωγραφικής του 20χρονου Ισπανού κομμουνιστή καλλιτέχνη Πάμπλο Πικάσο.

1919 Ξεσπά αντεπαναστατικό κίνημα στη Βουδαπέστη. Τα ένοπλα σώματα των εργατών και των στρατιωτών συνέτριψαν τους αντεπαναστάτες. Η ήττα τους όμως ήταν προσωρινή. Με τη συνδρομή και των Γάλλων ιμπεριαλιστών, οι δυνάμεις της αντεπανάστασης κατάφεραν να ανατρέψουν τη σοβιετική εξουσία την 1/8.

1933 Με την προστασία της αστυνομίας αναχωρούν από τη Θεσσαλονίκη με ειδικά ναυλωμένο τρένο 1.000 περίπου μέλη της φασιστικής οργάνωσης Εθνικής Ενωσης Ελλάς (ΕΕΕ) και Αλκιμοι (οργάνωση νεολαίας της ΕΕΕ). Σκοπός τους: Να παρελάσουν στην Αθήνα σε μια επίδειξη δύναμης. Οι εργάτες της Αθήνας και του Πειραιά «υποδέχονται» τους φασίστες με διαδηλώσεις, ενώ και στη Λάρισα το τρένο που τους μετέφερε πετροβολείται από τους εργαζόμενους της πόλης.

Η πρωτεύουσα στρατοκρατείται. Επιδρομές της αστυνομίας γίνονται στα γραφεία του «Ριζοσπάστη», δεκάδες εργάτες συλλαμβάνονται, ενώ καίρια σημεία πιάνονται από ισχυρές δυνάμεις, προκειμένου να διεξαχθεί η πορεία των φασιστών ανενόχλητη. Ωστόσο, στους δρόμους της Αθήνας και του Πειραιά διεξήχθηκαν πραγματικές μάχες. Οι ΕΕΕλίτες μαζί με τους αστυνομικούς επιτέθηκαν στους εργάτες κάνοντας ακόμα και χρήση όπλων. Ως αποτέλεσμα των δολοφονικών αυτών επιθέσεων έπεσε νεκρός ο εργάτης Π. Θωμόπουλος.

1949 Πεθαίνει ο πρωθυπουργός Θεμιστοκλής Σοφούλης. Τον αντικαθιστά ο Αλέξανδρος Διομήδης.

1960 Με την ευκαιρία του 3ου Συνεδρίου του Εργατικού Κόμματος της Ρουμανίας πραγματοποιείται στο Βουκουρέστι συνάντηση αντιπροσώπων των Κομμουνιστικών και Εργατικών Κομμάτων των σοσιαλιστικών χωρών.

1962 Πραγματοποιείται στο θέατρο «Πορεία» της Αθήνας το Α' Εθνικό Συνέδριο της Ελληνικής Επιτροπής για τη Διεθνή Υφεση και Ειρήνη (ΕΕΔΥΕ).

1971 Με ανακοίνωσή του, το ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ ξεσκεπάζει τη νέα συνωμοσία σε βάρος της Κύπρου, για την επιβολή της βίαιης λύσης που συμφωνήθηκε στη σύνοδο του ΝΑΤΟ στη Λισαβόνα, σύμφωνα με το σχέδιο της τριπλής κατοχής (Ελλάδας - Τουρκίας - ΝΑΤΟ), για την κατάλυση της ανεξαρτησίας του νησιού και τη μετατροπή του σε ορμητήριο του ιμπεριαλισμού κατά των αραβικών και σοσιαλιστικών κρατών.

1975 Ενα Μπόινγκ 727 των Ανατολικών Αερογραμμών των ΗΠΑ πέφτει κοντά στο αεροδρόμιο «Κένεντι». Σκοτώνονται οι 113 από τους 124 επιβαίνοντες.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ