Τετάρτη 24 Νοέμβρη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
  • Ρεπορτάζ από τις εκδηλώσεις γνωριμίας με την ΚΝΕ στα Στέκια της Αττικής, τη θεατρική παράσταση «Μέρες της Κομμούνας» και την εκδήλωση τιμής και μνήμης για τον Νίκο Γόδα
  • Με μέρα πανελλαδικής δράσης ενάντια στα σχέδια για νέα αντιδραστική τομή στην Ιατρική Εκπαίδευση απαντούν φοιτητικοί σύλλογοι
  • Εκπαιδευτική επικαιρότητα
Θερμό χειροκρότημα για τις «Μέρες της Κομμούνας»

Τιμώντας τις κόκκινες μέρες της Κομμούνας, η Θεατρική Ομάδα της ΚΝΕ παρουσίασε με επιτυχία το θεατρικό έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ «Οι μέρες της κομμούνας» την περασμένη Κυριακή στην έδρα της ΚΕ του ΚΚΕ στον Περισσό.

Στη σκηνή «ζωντανεύουν» το επαναστατημένο Παρίσι και οι έντονες συζητήσεις των κομμουνάρων τόσο για τον παλιό κόσμο που έχει σαπίσει, όσο και για το μέλλον που εγκαινίασε η μεγάλη σύγκρουση της εργατικής τάξης με τους εκμεταλλευτές της τον 19ο αιώνα. Ο άφθαστος ηρωισμός, ο νέος κόσμος που ανατέλλει, αλλά και οι αμφιβολίες, οι ταλαντεύσεις, είναι όλα παρόντα στο έργο. Από τη μία ο παλιός ο κόσμος και από την άλλη οι εργάτες του Παρισιού, που συνειδητοποιούν πια την αποστολή της τάξης τους... «Βλέποντας να υψώνετε παλάτια και στέγη πουθενά για μας... Απόφαση να γίνουνε δικά μας! Οι τρώγλες περίσσεψαν για μας». Το έργο διαρθρώνεται σε δύο μέρη. Το πρώτο περιλαμβάνει την υπεράσπιση των κανονιών της Εθνοφρουράς από τον στρατό και το δεύτερο επικεντρώνεται στις μέρες μετά την εξέγερση, όταν το ημερολόγιο έγραφε 18 και 19 Μάρτη 1871...

Το χειροκρότημα ήταν θερμό για τη Θεατρική Ομάδα της ΚΝΕ, ενώ η παράσταση ολοκληρώθηκε με τη «Διεθνή» στα Γαλλικά και τους νεολαίους να συνοδεύουν με υψωμένες τις γροθιές.

«Σήμερα, 150 χρόνια μετά τον ξεσηκωμό των κομμουνάρων, αποκτά ιδιαίτερη αξία το γεγονός ότι η ΚΝΕ ανεβάζει το συγκεκριμένο έργο», είπε μεταξύ άλλων ανοίγοντας την εκδήλωση η Κατερίνα Στύλου, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ και επικεφαλής της Επιτροπής Πολιτισμού του ΚΣ. Οι καλλιτεχνικές παραγωγές και πρωτοβουλίες της ΚΝΕ, επεσήμανε, μπορούν να συμβάλουν στην επιτυχία της Οικονομικής Εξόρμησης του Κόμματος.


Για τις «Μέρες της Κομμούνας» σημείωσε ότι «πρόκειται για ένα έργο που αποδίδει με γλαφυρό και ζωντανό τρόπο την πρώτη επαναστατική "έφοδο στον ουρανό", αναδεικνύοντας ταυτόχρονα τα πολύτιμα συμπεράσματα που προκύπτουν για το κομμουνιστικό κίνημα από τη μελέτη της πείρας της ταξικής πάλης εκείνης της περιόδου. Αυτά τα συμπεράσματα, που τα φώτισαν οι κλασικοί, ο Μπρεχτ τα μελέτησε βαθιά και μπόρεσε να διαπεράσει με αυτά το θεατρικό έργο του». Κλείνοντας ευχαρίστησε «όλους τους συντρόφους που δούλεψαν και συνεργάστηκαν για την πραγματοποίηση της παράστασης με ζήλο και μεράκι, μέσα σε σύντομο διάστημα, αψηφώντας τις δυσκολίες».

***

Στα παρασκήνια της παράστασης είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με την Δήμητρα Ελευθερίου, εργαζόμενη και μέλος της Θεατρικής Ομάδας της ΚΝΕ, και τον Γιώργο Τσαγκαράκη, που ανέλαβε τη σκηνοθεσία του έργου.

Η Δήμητρα στάθηκε στη χαρά όλων των μελών της ομάδας που μετά από ενάμιση σχεδόν χρόνο απουσίας κατάφεραν να κάνουν πρόβες διά ζώσης και να ανεβάσουν το έργο. Ανέφερε επίσης ότι «καθ' όλη την προετοιμασία ο καθένας μας έχει να θυμάται όμορφες και ξεχωριστές στιγμές. Δεθήκαμε σαν ομάδα, διασκεδάσαμε, γελάσαμε, ξεπεράσαμε φόβους και κυρίως μάθαμε για την τρομερή περίοδο που μιλά το έργο μας. Για εκείνες τις μέρες που η σημαία της Κομμούνας ανέμιζε στο Παρίσι και ήταν ο τρόμος των αστών».

Ο Γ. Τσαγκαράκης σημείωσε ότι το έργο αναδεικνύει «περίφημα την Παρισινή Κομμούνα και τον δρόμο που άνοιξε, 150 χρόνια πριν, για το παγκόσμιο εργατικό - κομμουνιστικό κίνημα, γι' αυτήν την πρώτη έφοδο στον ουρανό. Φαίνεται ότι ο Μπρεχτ έχει διαβάσει τους κλασικούς μας για να γράψει το έργο και έχει εκλαϊκεύσει τις θέσεις τους πάνω στο ζήτημα». Οσο για το πώς κατάφερε μια ερασιτεχνική ομάδα να αποδώσει το έργο του Μπρεχτ, ο Γ. Τσαγκαράκης απάντησε: «Δώσαμε μεγάλη σημασία στη μελέτη. Να καταλάβει η ομάδα τι λέει ο Μπρεχτ. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία, η Ομάδα στο σύνολό της μπόρεσε να συμμετάσχει πιο ενεργά στη δραματουργική διαδικασία. Φαίνεται ότι η Θεατρική Ομάδα της ΚΝΕ μπορεί να μπει στην ουσία τέτοιων έργων. Και από αυτήν τη σκοπιά, πρέπει να ανεβάζουμε τέτοια έργα, γιατί μπορούμε να τα καταλάβουμε σε βάθος και άρα να τα αναδείξουμε».

Πλούσιο πρόγραμμα στα Στέκια της ΚΝΕ

Στο Πολιτιστικό Στέκι της ΚΝΕ «Τραβέρσο», στον Πειραιά (Φίλωνος 9), ξεκινούν τα καλλιτεχνικά μαθήματα και οι συναντήσεις των πολιτιστικών ομάδων που θα λειτουργούν εκεί.

Το πρόγραμμα των μαθημάτων έχει ως εξής:

Τρίτη 6 μ.μ. - 7 μ.μ. μάθημα παραδοσιακών χορών.

Τετάρτη 5 μ.μ. - 6 μ.μ. μάθημα φωτογραφίας.

Πέμπτη 7 μ.μ. - 9 μ.μ. μάθημα σχεδίου - ζωγραφικής.

Παρασκευή 6 μ.μ. - 7 μ.μ. θεατρικό παιχνίδι για παιδιά, 7 μ.μ. - 8 μ.μ. μάθημα κρητικών χορών.

Κυριακή 5 μ.μ. - 6 μ.μ. μάθημα ρομποτικής, 5 μ.μ. - 7 μ.μ. μάθημα σκάκι, 6.30 μ.μ. - 8 μ.μ. κινηματογραφική ομάδα, 8 μ.μ. - 9.30 μ.μ. Ιστορία της Τέχνης.

Το επόμενο διάστημα θα ανακοινωθεί το πρόγραμμα για τα μαθήματα κιθάρας, πιάνου και ρεγκετόν. Επίσης θα ανακοινωθεί το πρόγραμμα για τις συναντήσεις της θεατρικής ομάδας ενηλίκων και αυτής των μικρότερων ηλικιών.

Σε όλα τα μαθήματα τηρούνται όλα τα μέτρα προστασίας κατά της COVID-19.

Ακόμα, στο «Τραβέρσο» λειτουργεί έκθεση βιβλίου με έργα των Μαρξ, Ενγκελς και Λένιν, πολιτικές επεξεργασίες του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, λογοτεχνικά βιβλία και εκδόσεις για τις μικρότερες ηλικίες. Η έκθεση είναι επισκέψιμη κάθε Σαββατοκύριακο έως τα Χριστούγεννα (ώρες λειτουργίας 11 π.μ. - 8 μ.μ.).

Στο πλαίσιο της έκθεσης γίνονται και βιβλιοπαρουσιάσεις εκδόσεων της «Σύγχρονης Εποχής»:

  • Το Σάββατο 27 Νοέμβρη, στις 6 μ.μ., παρουσιάζεται το «Κι όμως κινείται...» της Διατμηματικής Επιτροπής της ΚΕ του ΚΚΕ για τις μικρότερες ηλικίες της νεολαίας, από την Πηνελόπη Παγουλάτου, στέλεχος της ΚΝΕ.
  • Το Σάββατο 4 Δεκέμβρη, στη 1 μ.μ., παρουσιάζεται το «10 μέρες που συγκλόνισαν τον κόσμο» του Τζ. Ριντ, από την Ελενα Φαράκου, στέλεχος της ΚΝΕ.

Στοιχεία επικοινωνίας με το Στέκι: 2104179462, 6986232576, Traverso@kne.gr

Στην Αθήνα

Το Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ στην Αθήνα (Τροίας 36, πλατεία Βικτωρίας), τιμώντας τα 80χρονα του ΕΑΜ και τα 75χρονα του ΔΣΕ, συνεχίζει το κινηματογραφικό αφιέρωμα σε ελληνικές ταινίες και ντοκιμαντέρ που εξιστόρησαν τις δεκαετίες του 1940 και του 1950. Στο πλαίσιο αυτό, την Κυριακή 28 Νοέμβρη θα προβληθεί η ταινία «Ούλοι εμείς εφέντη» σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Βαρδαρού. Στην προβολή θα παρευρίσκεται ο σκηνοθέτης και θα απαντήσει σε ερωτήσεις των θεατών.

Επίσης, την Τρίτη 30 Νοέμβρη στις 8.30 μ.μ. το Στέκι θα παρουσιάσει μια βραδιά με νέους μουσικούς: Ο σολίστ Αντώνης Μανιάς και οι μαθητές του παρουσιάζουν έργα του Μπετόβεν και άλλων συνθετών.

Εκδηλώσεις σε Σχολές της Αθήνας

Εκδηλώσεις και βιβλιοπαρουσιάσεις προγραμματίζουν οι Οργανώσεις της ΚΝΕ σε Σχολές της Αθήνας. Στο πλαίσιο αυτό:

-- Οι Οργανώσεις Νομικής Αθήνας της ΚΝΕ διοργανώνουν παρουσίαση της έκδοσης «Η συνταγματική έκφραση της δικτατορίας του κεφαλαίου»σήμερα Τετάρτη, στις 6.30 μ.μ., στην αίθουσα «Φατούρου» (παλαιό κτίριο - 1ος όροφος). Την παρουσίαση θα κάνει η Μαρίνα Λαβράνου, υπεύθυνη του Τμήματος Δικαιοσύνης και Λαϊκών Ελευθεριών της ΚΕ του ΚΚΕ.

-- Οι ΟΒ Πολιτικών Μηχανικών και Τοπογράφων ΕΜΠ της ΚΝΕ διοργανώνουν εκδήλωση με θέμα «Κλιματική κρίση ή προδιαγεγραμμένο έγκλημα; Η δυνατότητα ανάπτυξης υποδομών στον 21ο αιώνα», την Παρασκευή 26/11, στις 2.30 μ.μ., στην Αίθουσα 1 των Πολιτικών Μηχανικών. Θα μιλήσουν ο Γρηγόρης Λιονής, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνος του Τμήματος Οικονομίας της ΚΕ και ο Βασίλης Μπέλλος, πολιτικός μηχανικός, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος της Πολυτεχνικής Σχολής Ξάνθης του ΔΠΘ.

ΤΟΜΕΑΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΕΙΡΑΙΑ ΤΗΣ ΚΝΕ
Εκδήλωση στη μνήμη του Νίκου Γόδα

Mε μια σημαντική και ενδιαφέρουσα εκδήλωση στο Στέκι Πολιτισμού της ΚΝΕ στον Πειραιά «Τραβέρσο» την περασμένη Παρασκευή, η Τομεακή Οργάνωση Πειραιά της ΚΝΕ τίμησε τη μνήμη του Νίκου Γόδα. Του ποδοσφαιριστή του Ολυμπιακού που διέπρεψε στα γήπεδα αλλά κυρίως διακρίθηκε για τη σημαντική αντιστασιακή δράση που είχε ως λοχαγός του ΕΛΑΣ, και τελικά εκτελέστηκε από το αστικό κράτος στις 19/11/1948, αρνούμενος μέχρι το τέλος να υπογράψει δήλωση μετάνοιας.

Για την ιστορία του Νίκου Γόδα, την πίστη του στα ιδανικά του σοσιαλισμού μέχρι την τελευταία του στιγμή, αλλά και για τη σημασία που έχει το παράδειγμά του για τις επόμενες γενιές μίλησε ο Ανδρέας Σοφιανός, επικεφαλής της Επιτροπής Αθλητισμού του ΚΣ της ΚΝΕ.

Την εκδήλωση άνοιξε με σύντομο χαιρετισμό η Εύη Ξεκαλάκη, μέλος του Τομεακού Συμβουλίου Πειραιά της ΚΝΕ. Αναφερόμενοι στην πρωτοβουλία της ΚΝΕ για την εκδήλωση, σημείωσε ότι η αίθουσα εκδηλώσεων στο «Τραβέρσο» θα πάρει το όνομα του Νίκου Γόδα, ως ένδειξη τιμής για την αγωνιστική του στάση.

Από την πλευρά του ο Ανδ. Σοφιανός μίλησε για την ιστορική διαδρομή του Νίκου Γόδα στα γήπεδα και στους λαϊκούς αγώνες, εστιάζοντας ειδικά στην αλύγιστη στάση του στις φυλακές και στην εξορία, μέχρι την εκτέλεσή του στο Λαζαρέτο της Κέρκυρας. Οπως είπε χαρακτηριστικά, ένα παιδί της λαϊκής τάξης μόλις στα 27 του χρόνια συνάντησε τον θάνατο, αρνούμενος να υπογράψει δήλωση μετανοίας και μένοντας πιστός μέχρι τέλους στα ιδανικά του για μια άλλη κοινωνία.

Με αφορμή την ιστορία και τη στάση του Νίκου Γόδα, αναφέρθηκε και σε άλλα παραδείγματα αθλητών εκείνης της περιόδου, αλλά και αθλητικών σωματείων, που παράλληλα με την αγάπη τους για τον αθλητισμό, το ποδόσφαιρο, δεν δίστασαν να παλέψουν για τα ιδανικά τους.

Αυτά, τόνισε, ήταν και το αποτέλεσμα της πλούσιας και πρωτοπόρας δράσης που είχαν αναπτύξει το ΚΚΕ και η ΟΚΝΕ στο αθλητικό κίνημα όλα τα προηγούμενα χρόνια, πριν την Κατοχή, και μάλιστα σε δύσκολες συνθήκες, ακόμα και στην παρανομία.

Μιλώντας για το «σήμερα», επεσήμανε ότι τα παραδείγματα της δουλειάς που έγινε την περίοδο της Κατοχής και της Αντίστασης, αλλά και στα επόμενα επίσης δύσκολα χρόνια μέχρι και την περίοδο της δικτατορίας, είναι ιδιαίτερα χρήσιμα για την εξαγωγή συμπερασμάτων γύρω από τη σημασία που έχει για τους κομμουνιστές η παρέμβαση στο μέτωπο του Αθλητισμού, στα αθλητικά σωματεία, στα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η νεολαία στην προσπάθειά της να αθληθεί.

Για το Πανεπιστήμιο των σύγχρονων αναγκών

Πλήθος εκδηλώσεων για την παρουσίαση της πρότασης του Κόμματος «Για το Πανεπιστήμιο των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων της εποχής μας» προγραμματίζουν Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ.

Σε πανεπιστήμια της Αθήνας προγραμματίζεται:

-- Στο Φυσικό, σήμερα, στις 14.00, στο αμφιθέατρο «Ιππαρχος», με ομιλητές τον Κυριάκο Ιωαννίδη, μέλος της ΚΕ και υπεύθυνο του Τμήματος Παιδείας & Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ, και τον Γιώργο Τριμπέρη, ομότιμο καθηγητή του Τμήματος Φυσικής του ΕΚΠΑ.

-- Στους Δασκάλους και τους Νηπιαγωγούς του ΕΚΠΑ, αύριο στις 11.00, στο μικρό αμφιθέατρο, με ομιλήτρια την Ιουλία Χρονοπούλου, μέλος της ΕΠ Αττικής του ΚΚΕ και Γραμματέα της ΤΟ Πανεπιστημίων - Ερευνας Αττικής του ΚΚΕ.

-- Στο Μαθηματικό, την Παρασκευή 26/11, στις 13.00, στο αμφιθέατρο 21 με ομιλητή τον Αλέξανδρο Mπουγά, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ.

-- Στη Φαρμακευτική, την Παρασκευή 26/11, στις 13.00, στην αίθουσα Δ2 με ομιλητές την Γεωργία Γκούφα, μέλος του ΣΠ Αττικής της ΚΝΕ, και τον Ιάσονα Καπράλο, υπ. διδάκτορα Φαρμακευτικής στο ΕΚΠΑ.

-- Στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς ΕΜΠ, τη Δευτέρα 29/11, στις 13.00, στα νέα κτίρια Ηλεκτρολόγων, αίθουσα 6, με ομιλητές τον Θέμη Γκιώνη, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, και τον Ευάγγελο Χριστοφόρου, καθηγητή στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ.

  • Αντίστοιχη εκδήλωση προγραμματίζουν οι Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στην Κοζάνη την Κυριακή 28/11, στις 7 μ.μ. στην αίθουσα συνεδριάσεων του Εργατικού Κέντρου Κοζάνης. Θα μιλήσει ο Πάρης Ζάμπας, μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ, ενώ θα γίνουν παρεμβάσεις από καθηγητές και φοιτητές του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
Εκδηλώσεις υποδοχής νέων μελών και γνωριμίας με την ΚΝΕ

Εγιναν την Κυριακή στα Στέκια Πολιτισμού της Οργάνωσης σε Αθήνα, Πειραιά και Μενίδι

Πειραιάς
Πειραιάς
Μαθητές, παιδιά που δραστηριοποιούνται γύρω από τη θεματολογία του «κόκκινου Αερόστατου», μαθητές που ήρθαν για πρώτη φορά φέτος στο Φεστιβάλ της ΚΝΕ, κάποιοι που έκαναν το βήμα να οργανωθούν στην ΚΝΕ, αλλά και άλλοι που θέλουν να γνωρίσουν την Οργάνωση, συναντήθηκαν την περασμένη Κυριακή σε τρεις παράλληλες εκδηλώσεις που έγιναν στα Στέκια Πολιτισμού της Οργάνωσης.

Στην εκδήλωση στο Στέκι του Πειραιά μίλησε η Αφροδίτη Μπόμπολη, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ, στο Στέκι της Αθήνας ο Δημήτρης Μπιργάλιας, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ, και στο Στέκι στο Μενίδι η Μυρτώ Καλτικοπούλου, μέλος του ΚΣ και επικεφαλής της Μαθητικής Επιτροπής του ΚΣ.

«Ελα μαζί μας για ν' αλλάξουμε τον κόσμο. Γνώρισε την ΚΝΕ» ήταν το κάλεσμα που απηύθυνε η Οργάνωση με αυτές τις εκδηλώσεις στις οποίες ανταποκρίθηκαν μαθητές Γυμνασίου και όχι μόνο, που μέσα από διαφορετικές διαδρομές ήρθαν σε επαφή με την ΚΝΕ, ανέδειξαν όμως τα κοινά τους σημεία, με πρώτο το ότι βλέπουν γύρω τους την αδικία και τους προκαλεί θυμό και αγανάκτηση.

«Η πηγή της αδικίας σήμερα είναι ότι για να υπάρχουν λίγοι δισεκατομμυριούχοι στον κόσμο, για να γίνονται οι πλούσιοι συνεχώς πλουσιότεροι, χρειάζονται δισεκατομμύρια ανθρώπων, ανάμεσά τους οι γονείς μας και εσείς, μεγαλώνοντας για να δουλεύουμε σαν σύγχρονοι δούλοι», είπαν οι ομιλητές στις εκδηλώσεις, καλώντας τα νέα μέλη και φίλους της Οργάνωσης να σκεφτούν:

Αθήνα
Αθήνα
«Αν γινόταν και όλα τα χρόνια πριν την πανδημία και τα τελευταία δυο έρευνα για φάρμακα και εμβόλια για τέτοιους ιούς και μπορούσαμε όλοι να έχουμε επίσημη και ολοκληρωμένη περίθαλψη, ενημέρωση. Πόσοι άνθρωποι θα ζούσαν σήμερα στη χώρα μας αλλά και σε όλο τον κόσμο;

Αν δούλευαν όλοι όσοι είναι άνεργοι, πόσα περισσότερα θα παρήγαγε η ανθρωπότητα και πόσο λιγότερο χρόνο θα χρειαζόταν όλοι να δουλεύουμε...

Πόσο καλύτερο θα ήταν ένα σχολείο που θα έδινε απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα που σας γεννιούνται και όχι κάθε χρόνο να γίνεται όλο και πιο βαρετό, όλο και πιο εξοντωτικό με τρέξιμο σε όλων των ειδών τα φροντιστήρια... για να μάθετε όσα "είναι για τις εξετάσεις" χωρίς να νοιάζεται για το τι σας απασχολεί, τι σας ενδιαφέρει, τι χρειάζεστε για να εξελίξετε την προσωπικότητά σας»...

Και με αφορμή τα παραπάνω ανέδειξαν πως το κοινό τους στοιχείο είναι ότι «υπάρχουν πολύ μεγάλες δυνατότητες όλοι σήμερα να ζούμε πολύ καλύτερα, να έχουμε υγεία, μόρφωση, ψυχαγωγία και άλλα που ούτε καν μας περνούν από το μυαλό, αλλά αυτές οι δυνατότητες "θάβονται", κρύβονται γιατί δεν συμφέρουν τους λίγους, τους εκμεταλλευτές».

Παλεύουμε για έναν ριζικά διαφορετικό κόσμο από τον σημερινό

Χρησιμοποιώντας προβολή διαφανειών και συζήτηση με τους μαθητές, μίλησαν για τα όνειρα που έχουν οι νέοι άνθρωποι να ζήσουν σε έναν καλύτερο κόσμο. «O κόσμος για τον οποίο παλεύει η ΚΝΕ είναι διαφορετικός από τα θεμέλιά του σε σχέση με τον σημερινό. Ο σκοπός για τον οποίο παλεύουμε δεν αφορά επιμέρους αλλαγές, αλλά τη ριζική αλλαγή, αυτή που είναι απαραίτητη για να μπορέσουν να γίνουν πράξη και όλες οι υπόλοιπες, να γίνουν πράξη τα όνειρά μας για το σχολείο, το μέλλον κ.λπ. Παλεύουμε οι άνθρωποι της δουλειάς να πάρουν τον πλούτο που παράγουν στα χέρια τους», τόνισαν.

Μενίδι
Μενίδι
Ανταλλάσσοντας προβληματισμούς, θέτοντας και απαντώντας ερωτήματα, επισήμαναν ακόμα:

«Ναι, αυτό για το οποίο παλεύουμε δεν είναι εύκολο και αυτό τα ίδια τα μέλη της ΚΝΕ που παλεύουμε καθημερινά το λέμε πρώτοι. Ξέρουμε πως δεν θα έρθει αύριο. Ξέρουμε όμως ότι είναι αλήθεια αυτό που έχει πει ο επαναστάτης Τσε Γκεβάρα, ότι η επανάσταση, η αλλαγή του κόσμου, δεν είναι ένα φρούτο που θα πέσει όταν είναι ώριμο... πρέπει να κουνήσουμε το δέντρο για να το κάνουμε να πέσει.

Μάλιστα διδασκόμαστε από τέτοιους μεγάλους επαναστάτες που και αυτοί με τεράστιες θυσίες πάλεψαν για έναν δίκαιο κόσμο, μια ριζικά διαφορετική κοινωνία. Προσπαθούμε να τους μοιάσουμε και να πάμε και εμείς κόντρα στις διαφορετικές αλλά μεγάλες δυσκολίες που έχει η σημερινή εποχή. Επίσης ξέρουμε ότι ο νέος κόσμος ο σοσιαλισμός - κομμουνισμός είναι υπόθεση για την οποία χρειάζεται να γίνουμε πολλοί περισσότεροι αυτοί που παλεύουμε.

Η σιγουριά και η αισιοδοξία μας αυτή επιβεβαιώνονται κάθε μέρα από την επιλογή μας να παλεύουμε γι' αυτόν τον σκοπό μέσα από τις γραμμές της ΚΝΕ».

Στο τέλος των εκδηλώσεων οι συμμετέχοντες πήραν μια σακούλα με αναμνηστικά, που περιείχε μια αφίσα της ΟΠ Αττικής με τον Τσε Γκεβάρα και τα λόγια του: «Αν τρέμεις από αγανάκτηση για κάθε αδικία είσαι σύντροφός μου». Επίσης, την μπροσούρα της Μαθητικής Επιτροπής του ΚΣ της ΚΝΕ για το σχολείο που έχουμε ανάγκη σήμερα, καθώς και ένα τετράδιο της ΚΝΕ.

  • Αντίστοιχη εκδήλωση με θέμα «Ελα μαζί μας για ν' αλλάξουμε τον κόσμο. Γνώρισε την ΚΝΕ» διοργανώνει και η Οργάνωση Περιοχής Κεντρικής Μακεδονίας της ΚΝΕ, την Κυριακή 5/12. Η εκδήλωση θα γίνει στις 17.00, στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ στη Θεσσαλονίκη (Βελισσαρίου 5), και θα μιλήσει η Αναστασία Γεωργιάδου, μέλος του Γραφείου της ΟΠ Κεντρικής Μακεδονίας της ΚΝΕ.
ΕΝΩΣΗ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΓΟΝΕΩΝ ΠΥΛΑΙΑΣ - ΧΟΡΤΙΑΤΗ
Συναυλία για τη σχολική στέγη

Συναυλία διαμαρτυρίας οργανώνουν η Ενωση Γονέων Πυλαίας - Χορτιάτη και οι Σύλλογοι Γονέων του δήμου, την Κυριακή 28 Νοέμβρη στις 11 π.μ., στο «Πέτρινο» Πολιτιστικό Κέντρο Πυλαίας, συνεχίζοντας τον αγώνα για την επίλυση του οξυμένου προβλήματος σχολικής στέγης.

Απαιτούν: Αμεση ανέγερση νέων σύγχρονων σχολείων. Αμεσο προσεισμικό έλεγχο όλων των κτιρίων. Αμεσο έλεγχο της δομικής και της μη δομικής τρωτότητας των σχολικών κτιρίων. Αμεση συντήρηση των σχολείων και επίλυση των προβλημάτων (Kibo, στεγανοποίηση, βάψιμο). Απόδοση ευθυνών για το συμβάν στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Πυλαίας.

Χιλιάδες οι χαμένες ώρες στα σχολεία από κενά εκπαιδευτικών

Από την κινητοποίηση στο Σουφλί ενάντια στις συγχωνεύσεις και τα κενά εκπαιδευτικών
Από την κινητοποίηση στο Σουφλί ενάντια στις συγχωνεύσεις και τα κενά εκπαιδευτικών
Συνεχίζονται οι αντιδράσεις απέναντι στην απαράδεκτη απόφαση του υπουργείου να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις τμημάτων αντί για μέτρα αποσυμφόρησης των σχολείων και δημιουργία τμημάτων με λιγότερους μαθητές για προστασία της υγείας και κάλυψη των μορφωτικών κενών. Την ίδια στιγμή, κόντρα στην πλασματική εικόνα της κυβέρνησης ότι στα σχολεία «όλα είναι καλά», παραμένουν τα κενά σε εκπαιδευτικούς, ενώ προβλήματα όπως έλλειψη καθαριότητας σε σχολεία κ.λπ. βρίσκονται στο επίκεντρο της αγωνίας και των διεκδικήσεων μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών.

Κινητοποίηση στο Σουφλί ενάντια στις συγχωνεύσεις και τα κενά

Σε κινητοποίηση προχώρησαν οι μαθητές του ΓΕΛ Σουφλίου το πρωί της Παρασκευής, αντιδρώντας στις συγχωνεύσεις των τμημάτων και απαιτώντας την κάλυψη των κενών σε καθηγητές, καθώς εδώ και δύο βδομάδες δεν διδάσκονται αρκετά μαθήματα.

Οι μαθητές, μετά από απόφαση του 15μελούς, πραγματοποίησαν πορεία στους δρόμους του Σουφλίου, κρατώντας πανό με συνθήματα όπως «κα υπουργέ χάσατε την ουσία, χωρίς εκπαιδευτικούς και τμήματα δεν γίνεται Παιδεία» και άλλα, ενάντια στις συγχωνεύσεις τμημάτων και την Τράπεζα Θεμάτων. Η πορεία των μαθητών κατέληξε στο δημαρχείο, όπου και κατατέθηκε κείμενο με τα αιτήματά τους στη δημοτική αρχή. Στο πλευρό τους βρέθηκαν οι καθηγητές, όπως και οι γονείς τους, που στηρίζουν με αποφάσεις των συλλόγων τους τα δίκαια αιτήματα των μαθητών.

Υπενθυμίζεται ότι στο ΓΕΛ Σουφλίου, αν και η σχολική χρονιά ξεκίνησε κανονικά, ζητήθηκε προφορικά η συγχώνευση των τριών τμημάτων της Α' Λυκείου σε δύο, δημιουργώντας τάξεις των 26 και 27 μαθητών, σε αίθουσες που δεν μπορεί να διασφαλιστεί η απαιτούμενη τήρηση των αποστάσεων και ενώ ήδη έχουν εντοπιστεί θετικά κρούσματα κορονοϊού.

Μάλιστα, από τις αρχές του μήνα, έχουν μετακινηθεί αναπληρωτές και μόνιμοι καθηγητές του σχολείου σε όμορες σχολικές μονάδες προκειμένου να «μπαλωθούν» κενά, ακόμα και με δεύτερες και τρίτες αναθέσεις. Για παράδειγμα ένας βιολόγος που έχει τοποθετηθεί σε Γυμνάσιο διδάσκει εκεί Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, ενώ άλλος καθηγητής, μαθηματικός, διδάσκει Οικιακή Οικονομία. Την ίδια στιγμή, από την 1η Νοέμβρη, η Α3 τάξη του ΓΕΛ Σουφλίου δεν διδάσκεται Γεωμετρία, Βιολογία, Πολιτική Παιδεία και Πληροφορική, ενώ από τις 8 Νοέμβρη δεν διδάσκεται ούτε Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία. Τα τμήματα γενικής παιδείας Β1 και Β2, το ίδιο διάστημα, δεν διδάσκονται Ιστορία και Φιλοσοφία, ενώ το τμήμα Ομάδας προσανατολισμού Βο3 δεν διδάσκεται Μαθηματικά Προσανατολισμού.

Στο πλευρό του δίκαιου αγώνα μαθητών, καθηγητών και γονιών στέκονται και εργατικά σωματεία και άλλοι φορείς της περιοχής. Σε κοινοβουλευτική παρέμβαση για το ζήτημα προχώρησε και το ΚΚΕ, που κατέθεσε ως Αναφορά προς την υπουργό Παιδείας τόσο το κοινό κείμενο που συνέταξαν το 15μελές του σχολείου, ο σύλλογος διδασκόντων και ο σύλλογος γονέων, όσο και την ανακοίνωση των σωματείων της περιοχής.

Σοβαρά προβλήματα σε σχολεία των Αχαρνών

Αντιμέτωποι και με συγχωνεύσεις και με κενά είναι και οι μαθητές του 9ου Γυμνασίου Αχαρνών, όπου σύμφωνα με καταγγελίες των γονιών, υπάρχουν ελλείψεις εκπαιδευτικών, ενώ τα τμήματα της Α' τάξης από 5 συγχωνεύτηκαν σε 4, με αποτέλεσμα να αυξηθεί ο αριθμός των μαθητών από 21 σε 27 ανά τάξη. Μάλιστα, γονείς καταγγέλλουν ότι από τις 18/10/2021 προσπαθούν να επικοινωνήσουν με τους αρμόδιους φορείς, χωρίς ωστόσο να λαμβάνουν καμία επίσημη ενημέρωση, παρά μόνο ευχολόγια. Ερώτηση για το ζήτημα κατέθεσε το ΚΚΕ στη Βουλή, θυμίζοντας μεταξύ άλλων πως ο δήμος Αχαρνών είναι από τους μεγαλύτερους της Αττικής, με σχολικές υποδομές που δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Στην ίδια περιοχή ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών «ο Σωκράτης» καταγγέλλει ότι 2 τμήματα στο 10ο Δημοτικό Αχαρνών και 1 τμήμα στο 1ο Δημοτικό Θρακομακεδόνων δεν έχουν δάσκαλο τάξης, συνεπώς τα μαθήματα πραγματοποιούνται με τα «περισσεύματα» των διδακτικών ωρών των εκπαιδευτικών, ενώ και τα ολοήμερα τμήματα ανέστειλαν τη λειτουργία τους.

Στην Πτολεμαΐδα

Τεράστια είναι τα κενά στο Μουσικό Σχολείο της Πτολεμαΐδας τόσο σε εκπαιδευτικούς βασικών μαθημάτων (λείπουν τουλάχιστον δέκα), όσο και μουσικών οργάνων, πάνω από δύο μήνες μετά το πρώτο κουδούνι της χρονιάς, με αποτέλεσμα να έχουν χαθεί ήδη αρκετές πολύτιμες διδακτικές ώρες για τους μαθητές. Παράλληλα, για ακόμα μία χρονιά, τα μουσικά βιβλία για τα θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα ειδικότητας στα Μουσικά Σχολεία δεν διανέμονται δωρεάν στους μαθητές.

Τη στήριξη στον αγώνα των μαθητών του Μουσικού Σχολείου Πτολεμαΐδας για να καλυφθούν οι ανάγκες εκφράζει η «Λαϊκή Συσπείρωση» Εορδαίας.

Μέτρα για λειτουργία και εξέλιξη της ΑΣΠΑΙΤΕ

Ερώτηση του ΚΚΕ προς την υπουργό Παιδείας

Στην εξέλιξη της Ανώτατης Σχολής Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ) αναφέρεται με Ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας το ΚΚΕ ζητώντας μέτρα ουσιαστικής αναβάθμισης και ένταξή της στον πανεπιστημιακό τομέα.

Μέχρι και σήμερα η ΑΣΠΑΙΤΕ αποτελεί το μοναδικό Ιδρυμα που είναι ενταγμένο στον τεχνολογικό τομέα Ανώτατης Εκπαίδευσης, δηλαδή παραμένει ξεκρέμαστο και έχει αποκλειστεί από τον πανεπιστημιακό τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης. «Μετά από έναν κύκλο "ανωτατοποιήσεων", σχεδίων "Αθηνά", "πανεπιστημιοποιήσεων" των κυβερνήσεων τα τελευταία χρόνια, η ΑΣΠΑΙΤΕ κινδυνεύει σήμερα, με βάση και τις εξαγγελίες του υπουργείου Παιδείας για νέο νόμο - πλαίσιο στην Ανώτατη Εκπαίδευση, να υποβαθμιστεί σε ένα Ιδρυμα παροχής 3ετών και 2ετών καταρτίσεων. Το σενάριο αυτό δεν απέχει από την πραγματικότητα, δεδομένου ότι η Παιδαγωγική Επάρκεια είναι ήδη ένα εμπορεύσιμο εκπαιδευτικό προϊόν που έχει αφαιρεθεί από τους προπτυχιακούς κύκλους πολλών πανεπιστημιακών Τμημάτων, αλλά και του γεγονότος ότι το οικόπεδο και οι υποδομές της ΑΣΠΑΙΤΕ έχουν ενταχθεί από το 2012 στο ΤΑΙΠΕΔ, υπονομεύοντας όλες τις στοιχειώδεις εκπαιδευτικές και ερευνητικές λειτουργίες του Ιδρύματος», αναφέρεται στην Ερώτηση.

Οπως καταγγέλλουν οι ίδιοι οι φοιτητές, η υποβάθμιση της ΑΣΠΑΙΤΕ ενισχύεται από τις απαρχαιωμένες εργαστηριακές υποδομές, από τις τραγικές ελλείψεις μόνιμων καθηγητών και την υποκατάστασή τους από συμβασιούχους, οι οποίοι προσλαμβάνονται με καθυστέρηση κάθε ακαδημαϊκή χρονιά. Επιπλέον, η εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής είχε ως αποτέλεσμα φέτος όλα τα τμήματα να δεχθούν ελάχιστους πρωτοετείς φοιτητές.

Η παραπάνω κατάσταση στην ΑΣΠΑΙΤΕ «είναι αποτέλεσμα της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής που εφαρμόζεται με τις κατευθύνσεις της ΕΕ. Το "μάρμαρο" το πληρώνουν για άλλη μια φορά οι φοιτητές με πτυχία που υποβαθμίζονται συνεχώς και ταυτόχρονα αντιμετωπίζουν νέα και περισσότερα εμπόδια προκειμένου να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους», σημειώνει ο βουλευτής του ΚΚΕ Γ. Δελής που υπογράφει την Ερώτηση και αναφέρεται στις κινητοποιήσεις των φοιτητών για διεκδίκηση λύσεων. Τέλος, ρωτά την υπουργό τι προτίθεται να κάνει προκειμένου:

-- Η ΑΣΠΑΙΤΕ να ενταχθεί στον πανεπιστημιακό τομέα Ανώτατης Εκπαίδευσης ως αυτόνομο ίδρυμα ή με την ένταξή της ως αυτόνομης σχολής σε άλλο πανεπιστήμιο. Να απονέμει αντίστοιχα πτυχία πανεπιστημιακού επιπέδου με κατοχυρωμένα όλα τα επαγγελματικά δικαιώματα. Να διατηρηθεί ο διπλός χαρακτήρας της ΑΣΠΑΙΤΕ (μηχανικού και εκπαιδευτικού). Να εξασφαλιστεί η απονομή Παιδαγωγικής Επάρκειας προπτυχιακά, ενταγμένη στο πρόγραμμα σπουδών, χωρίς δίδακτρα ή άλλες προϋποθέσεις.

-- Να εξασφαλιστούν όλες οι προϋποθέσεις σε μόνιμο διδακτικό και λοιπό προσωπικό, υποδομές, εργαστήρια, αναβαθμισμένα ενιαία προγράμματα σπουδών. Να δοθούν εδώ και τώρα οι εκτάσεις πίσω στο Ιδρυμα της ΑΣΠΑΙΤΕ από το ΤΑΙΠΕΔ.

ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΟΝΕΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Να προσληφθούν άμεσα σχολικοί νοσηλευτές στα σχολεία

Την ανάγκη για άμεση πρόσληψη σχολικών νοσηλευτών στα σχολεία επισημαίνει με σχετική ανακοίνωσή της η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας (ΑΣΓΜΕ), στην οποία, μεταξύ άλλων, τονίζει ότι «περισσότερο από δύο μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς και μεσούσης της εκρηκτικής κατάστασης που διαμορφώνει η εξέλιξη της πανδημίας, οι γονείς παιδιών που χρειάζονται σχολικούς νοσηλευτές εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους, καθώς τα σχολεία στερούνται τους απαιτούμενους σχολικούς νοσηλευτές».

Η ΑΣΓΜΕ θυμίζει ότι η κυβέρνηση από το καλοκαίρι είχε δείξει την πρόθεσή της να μειώσει τις σχετικές προσλήψεις και ότι πρόσφατα η υφυπουργός στη Βουλή σε Ερώτηση για τους σχολικούς νοσηλευτές, ανέφερε ότι «υπάρχουν διοικητικοί, οικονομικοί περιορισμοί, για παράδειγμα περιορισμένες οικονομικές πιστώσεις ανά Περιφέρεια»...

«Οι χειρισμοί του υπουργείου Παιδείας - τονίζει η ΑΣΓΜΕ - αμφισβητούν την απρόσκοπτη και ισότιμη συμμετοχή των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία, ενώ οι γονείς οδηγούνται στα όρια της απόγνωσης και ωθούνται, όσοι βέβαια έχουν τη δυνατότητα, να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες με ιδιωτική δαπάνη. (...)

Η παρουσία του σχολικού νοσηλευτή είναι αναγκαία και επιτακτική, καθώς η παρακολούθηση των παιδιών αυτών μπορεί να γίνει μόνο από εκπαιδευμένο ενήλικα, ενώ από το ίδιο το θεσμικό πλαίσιο που αφορά στα καθήκοντά του απορρέει ότι η ύπαρξη σχολικού νοσηλευτή είναι μια ανάγκη για όλο το σχολείο, πόσο μάλλον και σε περιόδους πανδημίας όπως αυτή που διανύουμε.

Διεκδικούμε την άμεση κάλυψη ΟΛΩΝ των αναγκών σε σχολικούς νοσηλευτές. Η πολιτεία να αναλάβει τις ευθύνες που της αντιστοιχούν. Κάθε παιδί να έχει την υποστήριξη που απαιτείται», καταλήγει η ΑΣΓΜΕ.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
Αναστάτωση για τον τρόπο εξέτασης σε μεταπτυχιακό πρόγραμμα

Οι φοιτητές υποχρεώθηκαν να εγκαταστήσουν πρόγραμμα παρακολούθησης στον υπολογιστή τους!

Σοβαρή αναστάτωση έχει προκληθεί στο εξ αποστάσεως μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση» του Πανεπιστημίου Λευκωσίας της Κύπρου για τον τρόπο διεξαγωγής της επικείμενης εξεταστικής.

Από την αρχή του συγκεκριμένου εξαμήνου, οι φοιτητές γνώριζαν πως οι εξετάσεις αυτές θα γίνονταν διά ζώσης. Χωρίς καμία προειδοποίηση στις 12/11 βγήκε ανακοίνωση πως οι εξετάσεις θα γίνουν εξ αποστάσεως και προκειμένου να γίνει αυτό, υποχρεώθηκαν να εγκαταστήσουν πρόγραμμα παρακολούθησης στον υπολογιστή τους (Proctorio)!

Απευθείας δημιουργήθηκαν προβληματισμοί και αντιδράσεις για το πρόγραμμα αυτό καθώς:

-- Καταγράφει για τις τέσσερις ώρες της εξέτασης και όσα καταγράφονται μένουν για έξι μήνες στα αρχεία της εταιρείας στην Ολλανδία (σύμφωνα με το εγχειρίδιο του προγράμματος).

-- Μπορεί να ελέγχει όποιες σελίδες ανοίγουν οι φοιτητές στον υπολογιστή τους, τα αρχεία τους κ.λπ.

-- Δημιουργεί τον φόβο για πιθανή πρόσβαση σε αρχεία του υπολογιστή των φοιτητών.

-- Δεν επιτρέπεται να βγουν οι φοιτητές από το δωμάτιο ούτε για τουαλέτα.

-- Δεν επιτρέπεται να μπει κανείς μέσα στο δωμάτιο.

-- Καταγράφει πού εστιάζει το μάτι και αν για κάποια λεπτά κοιτάζει σταθερά σε άλλο σημείο εκτός της οθόνης, θεωρώντας πως οι φοιτητές αντιγράφουν, αυτόματα τους κόβει.

-- Απαιτείται η συνεχής σύνδεση στο ίντερνετ και αν για κάποιο λόγο αυτή διακοπεί, οι φοιτητές κόβονται στο μάθημα.

Οι φόβοι και ενδοιασμοί των φοιτητών έχουν μεταφερθεί στη διοίκηση του Πανεπιστημίου. 1.500 φοιτητές υπέγραψαν επιστολή που ζητούσε να μην εφαρμοστεί αυτός ο τρόπος εξέτασης. Η απάντηση του Πανεπιστημίου ήταν πως δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας και πως έχει ήδη αποφασιστεί να γίνουν έτσι οι εξετάσεις.

Ενημερωτικά, στις προηγούμενες εξεταστικές, σε άλλο τμήμα του Πανεπιστημίου που ζητήθηκε από τους φοιτητές να εγκαταστήσουν το «Proctorio», για όσους δεν το δέχτηκαν, οι καθηγητές ήταν υποχρεωμένοι να βρουν εναλλακτικούς τρόπους εξέτασης. Ομως στο συγκεκριμένο μεταπτυχιακό πρόγραμμα δεν δίνεται καν αυτή η δυνατότητα εναλλακτικού τρόπου εξέτασης.

Το αίτημα των φοιτητών είναι ή να πραγματοποιηθούν διά ζώσης οι εξετάσεις, τηρώντας όλα τα μέτρα για τον Covid, ή να γίνουν με τη μορφή take home exam, όπως έγινε στις δύο προηγούμενες εξεταστικές, δηλαδή να γράφουν χωρίς παρακολούθηση και να ακολουθεί δεκάλεπτη προφορική εξέταση για επιβεβαίωση - ταυτοποίηση του γραπτού.

Πτώση σοβάδων στο πανεπιστημιακό γυμναστήριο του ΑΠΘ

Την άμεση χρηματοδότηση από το κράτος για τη συντήρηση και τον έλεγχο όλων των κτιριακών υποδομών του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του ΑΠΘ απαιτούν οι εκλεγμένοι με την «Πανσπουδαστική ΚΣ» στον Σύλλογο φοιτητών του Τμήματος, με αφορμή την πτώση σοβάδων από το ταβάνι του πανεπιστημιακού γυμναστηρίου του ΑΠΘ.

Οπως καταγγέλλουν σε ανακοίνωσή τους, οι φοιτητές ενημερώθηκαν πρόσφατα πως μετά την πτώση σοβάδων στο πανεπιστημιακό γυμναστήριο δεν θα πραγματοποιούνται εκεί τα μαθήματά τους και θα χρειαστεί να μεταφέρονται στη Μίκρα, καθώς οι επισκευές θα καθυστερήσουν.

«Πότε στη Θέρμη, πότε στο κέντρο, πότε στη Μίκρα, ποιος ξέρει πού θα μας στείλουν αύριο», σημειώνουν, τονίζοντας ότι είναι απαράδεκτο όχι μόνο να συμβαίνουν τέτοια περιστατικά, αλλά και να μην είναι άμεση η αποκατάσταση των ζημιών.

Νέα αντιδραστική τομή στην Ιατρική Εκπαίδευση

Πανελλαδικός συντονισμός φοιτητικών συλλόγων Ιατρικής ενάντια στην προώθηση 12μηνου προγράμματος μεταπτυχιακής κλινικής εκπαίδευσης

Από προηγούμενη κινητοποίηση
Από προηγούμενη κινητοποίηση
Με μέρα πανελλαδικής δράσης την Παρασκευή 26 Νοέμβρη και πολύμορφες κινητοποιήσεις οι φοιτητές των Ιατρικών Σχολών αντιδρούν στις αλλαγές που επιφέρει στην Ιατρική Εκπαίδευση η προώθηση του 12μηνου προγράμματος μεταπτυχιακής κλινικής εκπαίδευσης, του λεγόμενου «foundation year». Στο πλαίσιο αυτό, την Παρασκευή προγραμματίζονται κινητοποιήσεις στο υπουργείο Υγείας στην Αθήνα, Στο υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης στη Θεσσαλονίκη, Στην 5η ΥΠΕ στη Λάρισα, καθώς και σε άλλες πόλεις σε τοπικές ΥΠΕ και θεσμικά όργανα των πανεπιστημίων.

Το 12μηνο αυτό πρόγραμμα κλινικής εκπαίδευσης μετά το πτυχίο της Ιατρικής εισηγείται η Ολομέλεια του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας (ΚΕΣΥ) και αναμένεται να προωθηθεί το επόμενο διάστημα από την κυβέρνηση. Θα περιλαμβάνει δύο φάσεις: Η πρώτη σε νοσοκομεία του ΕΣΥ (6 μήνες) και η δεύτερη σε Αγροτικά Ιατρεία / Κέντρα Υγείας (6 μήνες). Περιλαμβάνει εκπαιδευτικές συνεδρίες, πρακτική και κλινική εκπαίδευση και αξιολόγηση. Το ΚΕΣΥ εμφανίζει το σχέδιο ως απάντηση στην «ελλιπή» μόρφωση των φοιτητών και στην αναγκαιότητα «εδραίωσης των προπτυχιακών σπουδών μέσω της πρακτικής εφαρμογής τους σε πραγματικές συνθήκες αλλά υπό επίβλεψη».

Ωστόσο, όπως τονίζουν οι φοιτητικοί σύλλογοι και επισήμανε και η ΟΕΝΓΕ από την πρώτη στιγμή, στην πραγματικότητα αυτό είναι πρόσχημα. «Αξιοποιώντας τα υπαρκτά προβλήματα στην προπτυχιακή εκπαίδευση και την "ανάγκη απόκτησης δεξιοτήτων" προωθείται μια βαθιά αντιδραστική τομή στην Ιατρική Εκπαίδευση, με στόχο αφενός να υψώσουν φραγμούς στην έναρξη και την απόκτηση της ιατρικής ειδικότητας, τη δημιουργία γιατρών πολλών ταχυτήτων, στο δημόσιο σύστημα Υγείας (πρακτικάριων αποφοίτων της Ιατρικής, αγροτικών, ειδικευόμενων κ.λπ.), αφετέρου την "κάλυψη" των τραγικών ελλείψεων του δημόσιου συστήματος Υγείας με φθηνό ανειδίκευτο ιατρικό δυναμικό», σημειώνουν οι φοιτητικοί σύλλογοι.

«Τι τους εμποδίζει να αναβαθμίσουν τις προπτυχιακές σπουδές;»

Κάνοντας «φύλλο και φτερό» τα επιχειρήματα που συνοδεύουν την εισήγηση του ΚΕΣΥ, οι φοιτητικοί σύλλογοι Ιατρικής σε κοινό δελτίο Τύπου που προέκυψε από τον πανελλαδικό συντονισμό τους σημειώνουν:

«Αλήθεια, τι τους εμποδίζει να αναβαθμίσουν τις προπτυχιακές σπουδές ώστε οι φοιτητές της Ιατρικής να εμβαθύνουν στα γνωστικά αντικείμενα που διδάσκονται μέσω της κλινικής άσκησης;

Στο Αγροτικό Ιατρείο ποιος θα επιβλέπει και θα εκπαιδεύει τον πρακτικάριο απόφοιτο της Ιατρικής; Ο αγροτικός γιατρός; Στο Κέντρο Υγείας ποιος θα τον εκπαιδεύει; Ο ειδικευόμενος;

Ποιον κοροϊδεύουν όταν ισχυρίζονται ότι οι εκπαιδευτικές συνεδρίες συνολικής διάρκειας μόλις 12 "ολόκληρων" διδακτικών ωρών στο διάστημα του έτους της μεταπτυχιακής κλινικής εκπαίδευσης μπορούν να αναπληρώσουν τα διδακτικά κενά της προπτυχιακής εκπαίδευσης; Ποιες είναι οι "αναγκαίες για την άσκηση της ιατρικής δεξιότητες" που μπορούν να αποκτηθούν "με σύντομα σεμινάρια μέσα 1/2 - 2 μέρες", όπως προβλέπει η εισήγηση; Δηλαδή, θεσμοθετούν το "foundation course" για να αναπληρώσουν κενά στην προπτυχιακή εκπαίδευση, στην καλύτερη περίπτωση 2,5 ημερών.

Κλινικός εκπαιδευτής των αποφοίτων της Ιατρικής μπορεί να είναι οποιοσδήποτε επαγγελματίας Υγείας (φαρμακοποιός, νοσηλευτής κ.λπ.) ανεξαρτήτως ειδικότητας και όχι μόνο γιατροί. Μοναδική προϋπόθεση να έχει παρακολουθήσει ένα διαδικτυακό σεμινάριο για να πάρει την πιστοποίηση του εκπαιδευτή. Ταχύρρυθμη δηλαδή εκπαίδευση για να εκπαιδεύουν γιατρούς στην απόκτηση δεξιοτήτων.

Δίνεται η δυνατότητα μετά την ολοκλήρωση του "foundation course" ο εκπαιδευόμενος να αναγνωρίσει 6 μήνες άσκησης σε όποια ειδικότητα ακολουθήσει. Δηλαδή θυσιάζουν 6 μήνες εκπαίδευσης στο κυρίως γνωστικό αντικείμενο της ειδικότητας για την απόκτηση δεξιοτήτων που θα μπορούσαν να αποκτηθούν το πολύ μέσα σε 2 - 3 μέρες.

Μπαίνει για πρώτη φορά ο όρος "αξιολόγηση", βαδίζοντας μάλιστα σε θολά νερά, αφού δεν διευκρινίζονται οι όροι της και τα κριτήρια αυτής».

«Οσο ασταθή είναι τα επιχειρήματά τους άλλο τόσο εμφανές είναι ότι δεν τους νοιάζει η εκπαίδευση των νέων γιατρών (...) γιατί δεν νοιάζονται για την υγεία του λαού, γιατί την "ζυγίζουν" στη ζυγαριά του κόστους. Γιατί αυτό αφορά πρώτα από όλα η εκπαίδευση των νέων γιατρών: Το επίπεδο και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών Υγείας. Το "όραμά" τους είναι ένα εμπορευματοποιημένο δημόσιο σύστημα Υγείας που θα εξασφαλίζει "ισότιμη" πρόσβαση σε όλους μόνο σε φθηνές, υποβαθμισμένες υπηρεσίες Υγείας και θα στελεχώνεται κατά κύριο λόγο από γιατρούς που θα στοιχίζουν φτηνά στο κράτος και αντί για γνώσεις θα έχουν "δεξιότητες"», επισημαίνουν οι φοιτητικοί σύλλογοι και υπογραμμίζουν:

«Η στοχευμένη αυτή επίθεση στα δικαιώματά μας, η έμμεση απαξίωση του πτυχίου μας δεν ήρθε ως κεραυνός εν αιθρία αλλά έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά κυβερνητικών πολιτικών που προωθούν την απόσπαση της επαγγελματικής επάρκειας από την απόκτηση πτυχίου, στοιχειοθετώντας νέες, "ελαστικότερες" και πιο "ευέλικτες" σχέσεις εργασίας, με λιγότερα εργασιακά δικαιώματα. Αυτό άλλωστε εγκαινιάστηκε την περίοδο της πανδημίας όταν αντί για μόνιμους ειδικευμένους γιατρούς προσλάμβαναν ανειδίκευτους αποφοίτους Ιατρικής με συμβάσεις ορισμένου χρόνου για να στελεχώσουν τις κλινικές Covid και να μπαλώνουν τρύπες.

Δεν θα αφήσουμε στα χέρια τους το δικαίωμά μας στη μόρφωση και τη δουλειά με δικαιώματα. Ο αγώνας μας για ουσιαστική αναβάθμιση του προγράμματος σπουδών μας και την ενίσχυση του ΕΣΥ είναι υπόθεση όλου του λαού!».

Χέρι χέρι με το «νέο ΕΣΥ» η εισήγηση του ΚΕΣΥ

Οι εκλεγμένοι με την ΠΚΣ στην Ιατρική Αθήνας σε δήλωσή τους αναφέρονται στην κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στο ΕΣΥ, εξαιτίας της απουσίας μέτρων για την ενίσχυσή του, τονίζοντας: «Φαίνεται ότι μοναδικό μέλημά τους μπροστά σ' αυτήν την κατάσταση είναι να φέρουν σε εφαρμογή το "νέο ΕΣΥ", το οποίο πάει χέρι χέρι με το "foundation year"». Επισημαίνουν ότι «σκοπός τους είναι τα κενά του συστήματος Υγείας να καλυφθούν όπως όπως από τους αποφοίτους της Ιατρικής. Πατώντας πάνω σε υπαρκτά ελλείμματα της εκπαίδευσής μας, για τα οποία εδώ και χρόνια οι φοιτητές της Ιατρικής έχουμε διατυπώσει συγκεκριμένα αιτήματα, έρχονται να προσθέσουν νέα εμπόδια.

Απέναντι σ' αυτό εμείς διεκδικούμε να παρθούν άμεσα όλα τα μέτρα ώστε να εμπεριέχεται όλη η αναγκαία γνώση στο πτυχίο μας, με ουσιαστική αναβάθμιση του προγράμματος σπουδών μας, ενιαίο πρόγραμμα κλινικών ασκήσεων, παροχή όλων των απαραίτητων συγγραμμάτων». Τέλος, σημειώνουν ότι «δεν θα πάμε ούτε βήμα πίσω απ' την ανάγκη μας να βγαίνουμε απ' τη σχολή ολοκληρωμένοι επιστήμονες με πτυχίο που να αποτελεί τη μοναδική προϋπόθεση για την επαγγελματική μας αποκατάσταση».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ