Τρίτη 22 Μάρτη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
«Νίκη» και ... «αστερίσκοι»

Η Σύνοδος Κορυφής της περασμένης Παρασκευής επικύρωσε τον εγκλωβισμό για άγνωστο χρονικό διάστημα των προσφύγων και των μεταναστών που ήδη βρίσκονται στη χώρα μας. Το άθλιο παζάρι ανάμεσα σε Ευρωπαϊκή Ενωση και Τουρκία, που βέβαια δεν τέλειωσε με τη Σύνοδο, φανερώνει σοβαρές αντιθέσεις αλλά και προσωρινούς συμβιβασμούς, που δεν αφορούν βέβαια μόνο το Προσφυγικό - Μεταναστευτικό, αλλά συνολικά τους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς στην περιοχή.

Η στάση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ προκύπτει αντικειμενικά από τη συνολική της στάση απέναντι στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς του ΝΑΤΟ και της ΕΕ, από τη συμμετοχή στα παζάρια που γίνονται για λογαριασμό των συμφερόντων της ελληνικής αστικής τάξης.

Η κυβέρνηση έσπευσε μετά τη Σύνοδο να χαρακτηρίσει τη συμφωνία «επιτυχία» και «νίκη με αστερίσκους». Δεν ξέρουμε με τι κριτήρια μετράει την επιτυχία και αν όντως στα παζάρια στις πλάτες των προσφύγων - μεταναστών, αλλά και των λαών της Ελλάδας και της ΕΕ, το ελληνικό κεφάλαιο κατάφερε να υπερασπίσει τα συμφέροντά του. Δεν μπορούν, όμως, να κρύψουν την αλήθεια απ' το λαό, ότι δηλαδή η απόφαση δε λύνει το πρόβλημα των εγκλωβισμένων στην Ελλάδα, ούτε πρόκειται να σταματήσει τα προσφυγικά - μεταναστευτικά κύματα. Επιδεινώνει τις συνθήκες εγκλωβισμού και καταστολής για ακόμη περισσότερους πρόσφυγες και μετανάστες. Καταπατά βάναυσα τα δικαιώματα των προσφύγων, θα οξύνει τα προβλήματα και για τον ελληνικό λαό.

Οσο κι αν προσπαθήσουν να παρουσιάσουν το μαύρο - άσπρο ή όσο κι αν διατυπώσουν πιο προσεκτικά όσα υπέγραψαν για να κοροϊδέψουν το λαό, δεν μπορούν να κρύψουν: Οτι το κλείσιμο των βόρειων συνόρων για τους πρόσφυγες αποτελεί κοινή απόφαση της ΕΕ και της ελληνικής κυβέρνησης. Οτι οι χιλιάδες πρόσφυγες - μετανάστες που βρίσκονται ήδη στην Ελλάδα, αλλά και όσοι θα εξακολουθήσουν να έρχονται, θα παραμείνουν εγκλωβισμένοι για πολλά χρόνια. Οτι η αναλογία 1:1 που αποφασίστηκε (δηλαδή για κάθε «επιστροφή» από την Ελλάδα στην Τουρκία ενός Σύρου πρόσφυγα, ένας άλλος θα επανεγκαθίσταται από την Τουρκία σε χώρα της ΕΕ, μέχρι να συμπληρωθεί ο αριθμός 72.000), αποτελεί ένα απαράδεκτο παιχνίδι στις πλάτες των προσφύγων και θα οδηγήσει στην αύξηση των κυκλωμάτων και στις ταρίφες των δουλεμπόρων, θα ανέβει ο αριθμός των νεκρών προσφύγων - μεταναστών. Οι συνθήκες που διαμορφώνονται, θα δημιουργήσουν μεγάλα προβλήματα και στον ντόπιο πληθυσμό στα νησιά, την ενδοχώρα και τα σύνορα προς τις άλλες χώρες της ΕΕ. Οτι στο «περιθώριο» των αποφάσεων της Συνόδου ανοίγουν επικίνδυνες εξελίξεις για το Κυπριακό, για τις απαιτήσεις της Τουρκίας στο Αιγαίο, ενώ της δίνεται η δυνατότητα να βάλει πόδι στις κουρδικές περιοχές της Συρίας. Ο πρωθυπουργός έφτασε στο σημείο να ζητά μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα από τις επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ στο Αιγαίο, δηλαδή πιο ενεργή δράση στη διαδικασία γκριζαρίσματος του Αιγαίου.

Και βέβαια, μόνο ως υποκριτική μπορεί να χαρακτηριστεί η κριτική των άλλων αστικών κομμάτων, της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ κ.λπ., δεδομένου ότι επιχειρούν να εξωραΐσουν το ταξικό περιεχόμενο της ίδιας της απόφασης της Συνόδου Κορυφής και να το «ρίξουν» σε λάθος κυβερνητικές επιλογές. Λες και θα έκαναν κάτι διαφορετικό από αυτό που έκανε και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ. Λες και αυτοί δεν είναι υπέρμαχοι της συμμετοχής της χώρας στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ, της στήριξης των ιμπεριαλιστικών σχεδιασμών, της συμμετοχής στα ιμπεριαλιστικά παζάρια για λογαριασμό του κεφαλαίου.

Απέναντι σε αυτή την κατάσταση, ο λαός πρέπει να ενισχύσει ακόμα πιο αποφασιστικά τον αγώνα του ενάντια στην πολιτική κυβέρνησης - ΕΕ. Να δυναμώσει την αλληλεγγύη του προς τους πρόσφυγες - μετανάστες, να διεκδικήσει ανθρώπινους χώρους προσωρινής φιλοξενίας και ασφαλή μετάβασή τους στις χώρες τελικού προορισμού τους. Να παλέψει για να σταματήσει ο ιμπεριαλιστικός πόλεμος, οι ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις του ΝΑΤΟ, της ΕΕ και άλλων κρατών, που έχουν συνυπογράψει και οι ελληνικές κυβερνήσεις.

Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ & ΤΟ ΑΣΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Ενταση της σχολικής διαφοροποίησης φέρνει ο «διάλογος»

Σε μια προσπάθεια να συγκεντρώσει κάποια πρώτα συμπεράσματα από τον κύκλο των συνεδριάσεών της με μια σειρά φορέων στο πλαίσιο του «διαλόγου» για την Παιδεία, συνεδριάζει σήμερα η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Με ένα τρισέλιδο κείμενο που έστειλε στα μέλη της επιτροπής ο πρόεδρός της, Κ. Γαβρόγλου, ξεχωρίζει 20 σημεία για τις αναδιαρθρώσεις που θα προκύψουν από το «διάλογο», κάποια από τα οποία πέρα από το γενικόλογο χαρακτήρα τους, είναι ενδεικτικά των κατευθύνσεων που θα έχουν αυτές οι αναδιαρθρώσεις.

Ετσι, ψηλά ψηλά στα 20 σημεία ξεχωρίζει ο στόχος για «ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων». Πρόκειται για ένα στόχο που ο ΟΟΣΑ τον θέτει επιτακτικά στις εκθέσεις του για τη χώρα μας από τη δεκαετία του '90 και τόσο οι προηγούμενες όσο και η παρούσα κυβέρνηση ταυτίζονται πλήρως με αυτόν. Η αυτονομία όμως σημαίνει ουσιαστικά ένα ακόμα πιο σκληρό ταξικό σχολείο. Στην πρόταση του ΚΚΕ για το σχολείο εκτιμάμε χαρακτηριστικά: «Η "αυτόνομη" σχολική μονάδα είναι περισσότερο "ευαίσθητη" στις απαιτήσεις των "πελατών", η συντήρηση ή η ανάπτυξή της εξαρτάται άμεσα από τη "ζήτηση" των εκπαιδευτικών ή ερευνητικών "προϊόντων" τους, την αξιολόγησή της από την αγορά». Μια τέτοιου τύπου σχολική μονάδα χρειάζεται φυσικά και τον μάνατζέρ της, γι' αυτό και ανάμεσα στα 20 σημεία του Κ. Γαβρόγλου διαβάζουμε το στόχο για «κατάρτιση των διευθυντών στη διοίκηση των σχολικών μονάδων».

Παράλληλα, γίνεται κατανοητό ότι η «αξιολόγηση», που σύμφωνα με το κείμενο «πρέπει να στοχεύει στη βελτίωση της διδακτικής πρακτικής και να μην έχει τιμωρητικό χαρακτήρα», θα είναι συνδεδεμένη με τη «διδακτική πρακτική» αυτού του σχολείου, με τέτοια λειτουργία των σχολικών μονάδων. Παρά τη «ζυγισμένη» διατύπωση που προσπαθεί να καθησυχάσει τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι δικαίως έχουν αντιδράσει μέχρι τώρα στη διαδικασία της «αξιολόγησης», ουσιαστικά ομολογείται ότι η «αξιολόγηση» είναι ένα εργαλείο επιβολής των αναδιαρθρώσεων. Και μπορεί το κείμενο των 20 σημείων να δίνει μόνο σε τίτλους κάποια πράγματα, όμως μια σειρά άλλων κειμένων των υποεπιτροπών της λεγόμενης «Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία» σκιαγραφούν αναλυτικά αυτό το περιεχόμενο των αναδιαρθρώσεων, που όπως λέμε και στην πρόταση του ΚΚΕ για το σχολείο, φιλοσοφική τους βάση «αποτελεί η διδασκαλία του κονστρουκτιβισμού, σύμφωνα με την οποία η γνώση δεν είναι αντανάκλαση της αντικειμενικής πραγματικότητας αλλά κατασκευάζεται είτε ατομικά είτε κοινωνικά, επομένως δεν υπάρχει δυνατότητα για τον άνθρωπο να την γνωρίσει στην ουσία της». Για του λόγου το αληθές διαβάζουμε στο κείμενο της υποεπιτροπής για το «πλαίσιο του εθνικού σχολικού προγράμματος»: «Η παιδαγωγική που προτείνεται είναι αυτή της "αναστοχαστικής εκπαίδευσης", δεδομένου ότι οι σπουδαστές θεωρούνται ενεργοί σχεδιαστές των νοημάτων, συνδημιουργοί της γνώσης και, φυσικά, δημιουργοί της δικής τους μάθησης». Η «αξιολόγηση», λοιπόν, θα ελέγχει και θα προωθεί (και) αυτή την αντίληψη στο όνομα της «βελτίωσης της διδακτικής πρακτικής».

Με άλλα λόγια, η διαφοροποίηση ανάμεσα στις σχολικές μονάδες θα πηγαίνει χέρι χέρι με την όλο και μεγαλύτερη διαφοροποίηση των μαθητών μέσα στην τάξη. Στο ίδιο κείμενο για το πλαίσιο του εθνικού σχολικού προγράμματος διαβάζουμε: «Χρειαζόμαστε ευέλικτα εκπαιδευτικά υλικά βασισμένα σε προγράμματα σπουδών με πρωτοτυποποιημένες προδιαγραφές που όμως δίνουν τη δυνατότητα της παρέμβασης του εκπαιδευτικού ώστε τα μαθήματα να προσαρμόζονται στους διαφορετικούς τύπους ευφυΐας των μαθητών, στις εμπειρίες, τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντά τους». Μόνο που οι λεγόμενοι «διαφορετικοί τύποι ευφυΐας», οι εμπειρίες κ.τ.λ. των μαθητών αντανακλούν στις περισσότερες των περιπτώσεων τις διαφορετικές ταξικές αφετηρίες των μαθητών και η διαφοροποιημένη εκπαίδευση με βάση αυτές είναι μια πλήρως αντιδραστική αντίληψη που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην ένταση των ταξικών διαφοροποιήσεων και όχι στην άμβλυνσή τους.


Γ. Σ.




Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org