Απευθυνόμενοι στους νέους γονείς, το ΚΚΕ και η ΚΝΕ στο κάλεσμά τους γι' αυτή τη γιορτή σημειώνουν μεταξύ άλλων: «Υποδεχόμαστε τη νέα χρονιά με οδηγό τη θέλησή μας να ζήσουμε εμείς και τα παιδιά μας σε μια κοινωνία απαλλαγμένη από τη φτώχεια, την εκμετάλλευση και τη μιζέρια της καπιταλιστικής βαρβαρότητας. Για να μην είναι αυτό το μέλλον των παιδιών μας. Υπάρχει άλλος δρόμος! Ελάτε μαζί μας στον αγώνα για σύγχρονα δικαιώματα. Για το δικαίωμα που έχει κάθε νέο ζευγάρι να ξεκινάει τη δημιουργία οικογένειας χωρίς εμπόδια. Για το δικαίωμα των παιδιών στη δημιουργική απασχόληση, τον πολιτισμό, το παιχνίδι. Για να διαπαιδαγωγούνται τα παιδιά μας με τις αξίες της συλλογικότητας και της αλληλεγγύης».
Κατασκευές, μουσικοκινητικά παιχνίδια, τραγούδι και χορός, κουκλοθέατρο και δραστηριότητες θα ζωντανέψουν για άλλη μια χρονιά με το κεφάτο πρόγραμμα που ετοίμασαν η Επιτροπή Φεστιβάλ του ΚΣ της ΚΝΕ, μαζί με ομάδα παιδαγωγών. Με κέφι και μεράκι, μέλη και φίλοι της ΚΝΕ ετοιμάζουν ένα χώρο μαγευτικό με σκανταλιάρηδες καλικάντζαρους, που υπόσχονται να αφήσουν τις καλύτερες εντυπώσεις σε μικρούς και μεγάλους. «Το χωριό των καλικάντζαρων» θα υποδέχεται παιδιά απ' όλες τις ηλικίες για να έρθουν να διασκεδάσουν, να ψυχαγωγηθούν και να κάνουν νέους φίλους. Μέσα από το παιχνίδι και τη δημιουργία, τα παιδιά θα ανακαλύψουν συναισθήματα, ικανότητες, αξίες, θα αφήσουν ελεύθερη τη φαντασία τους και θα προετοιμαστούν να υποδεχτούν με τον καλύτερο τρόπο τις γιορτινές μέρες που έρχονται.
Το δικό του χώρο στο Φεστιβάλ θα έχει και φέτος το καλό, ποιοτικό βιβλίο, για όλες τις ηλικίες. Οι γονείς θα μπορούν να βρουν στο βιβλιοπωλείο του Φεστιβάλ επιλεγμένες εκδόσεις της «Σύγχρονης Εποχής» από τον πλούτο της ελληνικής και παγκόσμιας λογοτεχνίας, πεζογραφίας και ποίησης, έργα των κλασικών Μαρξ - Ενγκελς - Λένιν, πολιτικές, κοινωνικές, ιστορικές μελέτες, αρχειακές εκδόσεις, λευκώματα. Ακόμα μπορούν να επιλέξουν για τα παιδιά τους βιβλία από τη μεγάλη ποικιλία της «Σύγχρονης Εποχής» σε παιδική και νεανική λογοτεχνία, με παλιές και νέες εκδόσεις σε εξαιρετικές τιμές.
Από τις 5 το απόγευμα οι πόρτες του Περισσού θα ανοίξουν, για να υποδεχτούν την παιδική παρέα σε ένα γιορτινό εργαστήρι χειροτεχνίας! Χιονάνθρωποι, χριστουγεννιάτικα στολίδια και μικροί καλικάντζαροι θα πάρουν μορφή με ξυλάκια, κορδέλες, χαρτόνια, ματάκια, χάντρες, κουμπιά, κομφετί, αλλά και τη φαντασία των παιδιών! Την ίδια ώρα θα λειτουργεί εργαστήρι ζωγραφικής για τα πιο μικρά παιδιά και face painting, μεταμορφώνοντάς τα σε γιορτινές φιγούρες.
Στις 6.30 μ.μ., η ομάδα παιδαγωγών έχει ετοιμάσει το διαδραστικό παιχνίδι «Καλικαντζαρο...ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ!». «Κάποτε σε ένα πολύ μακρινό χωριό υπήρχε ένα πολύ μεγάλο δάσος. Εκεί ζούσαν τρεις καλικάντζαροι που ήταν αδέρφια, ο Πικ και ο Νικ, που ήταν δίδυμοι, και ο μικρούλης ο Βενιαμίν. Οι τρεις καλικάντζαροι προετοιμάζονταν δυο μέρες πριν τα Χριστούγεννα για να πάνε στο χωριό και να μοιράσουν τα δώρα στα παιδιά. Ο Βενιαμίν θα μοίραζε τα δώρα για πρώτη φορά, οπότε άκουγε προσεκτικά τις οδηγίες που του έδιναν τα μεγαλύτερα αδέρφια του». Η συνέχεια στο Φεστιβάλ... Τα παιδιά θα πρέπει να βοηθήσουν τους τρεις καλικάντζαρους να μοιράσουν τα δώρα, παρά τα εμπόδια που συναντούν... Ενα παιχνίδι που διδάσκει στα παιδιά τις αξίες της φιλίας, της συνεργασίας και της αλληλεγγύης.
Στη συνέχεια, ο θίασος Κου-Κλο Θέατρο Κρήτης ταξιδεύει από το Ηράκλειο Κρήτης στην αίθουσα εκδηλώσεων. Στις 7 μ.μ., λοιπόν, θα παρουσιάσει την παράσταση κουκλοθεάτρου «Ο Πινόκιο!», με την εντυπωσιακή τεχνική του «Black Light». Μια παράσταση εμπνευσμένη από την πασίγνωστη ιστορία του Πινόκιο, ωστόσο αρκετά διαφορετική και παραλλαγμένη από το κλασικό έργο του Κάρλο Κολόντι, καθώς έχει ως κορμό την αποδοχή της διαφορετικότητας και τη φιλία. Ο Πινόκιο του Κου-Κλο Θεάτρου θα γεννηθεί και θα ταξιδέψει μέσα σε ένα κούτσουρο στο σπίτι του Τζεπέτο. Μέσα από την αθωότητά του, τις σκανταλιές και τις περιπέτειές του, θα κάνει το δικό του ταξίδι στον κόσμο των ανθρώπων προσπαθώντας να βρει τη δική του «Ιθάκη».
Στις 8 το βράδυ, το 7ο Χριστουγεννιάτικο Φεστιβάλ θα κλείσει με ένα μεγάλο πάρτι. Τα παιδιά θα ξεφαντώσουν με μουσικοκινητικά παιχνίδια, χορό και τραγούδι, ενώ παράλληλα θα δεχτούν δώρα και πολλές ευχές για να υποδεχτούν τις γιορτινές μέρες που έρχονται.
Την Παρασκευή 30 Δεκέμβρη, στις 6 το απόγευμα, στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Δημαρχείου Θεσσαλονίκης, θα πραγματοποιηθεί και η Χριστουγεννιάτικη γιορτή για παιδιά που διοργανώνουν οι Οργανώσεις Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ και της ΚΝΕ.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει: Χριστουγεννιάτικες κατασκευές, εργαστήρι τρισδιάστατων κατασκευών, γωνιά face painting, κουκλοθέατρο με το έργο του Ευγένιου Τριβιζά «Ο Αη Βασίλης στη φυλακή με τους 83 αρουραίους», ομαδικά χριστουγεννιάτικα παιχνίδια από ομάδα ψυχαγωγών, πάρτι ζούμπα. Η γιορτή θα κλείσει με την... επίσκεψη του Αη Βασίλη, που θα έρθει να μοιράσει δώρα στα παιδιά.
Στο χώρο θα λειτουργεί γωνιά αλληλεγγύης για τους πρόσφυγες, όπου θα συγκεντρώνονται είδη πρώτης ανάγκης.
Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
-- Το 7ο Χριστουγεννιάτικο Φεστιβάλ του ΚΚΕ και της ΚΝΕ για τα παιδιά.
-- Για την Εκθεση της ΕΕ σχετικά με την πολιτική της στους κλάδους του πολιτισμού και της δημιουργικότητας και τις συνέπειές της στους νέους καλλιτέχνες.
-- Πραγματοποιήθηκε το 2ο Συνέδριο του Μετώπου Κομμουνιστικής Νεολαίας, Ιταλία.
-- Γιορτή Μαθητικής Δημιουργίας από τη Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας.
-- Τελετή αποφοίτησης ΚΕΘΕΑ: 137 νέοι άνθρωποι βγαίνουν «καθαροί» στη ζωή!
Το Συνέδριο αποφάσισε για τη σχέση της Οργάνωσης με το Κομμουνιστικό Κόμμα, Ιταλία, με το οποίο μέχρι σήμερα διατηρούσε στενούς δεσμούς, σημειώνοντας, πλέον, ότι το Μέτωπο Κομμουνιστικής Νεολαίας είναι η επαναστατική οργάνωση νεολαίας που καθοδηγείται ιδεολογικά, πολιτικά και οργανωτικά από το Κομμουνιστικό Κόμμα, Ιταλία. Στο Συνέδριο συζητήθηκαν τα θετικά βήματα της Οργάνωσης από το 1ο της Συνέδριο, που είχε πραγματοποιηθεί το 2013, ιδιαίτερα όσον αφορά τη δράση της στα σχολεία, οι συνθήκες μέσα στις οποίες δρα με βάση την πολιτική κατάσταση στην Ιταλία, και προσδιορίστηκαν οι στόχοι για την παρέμβασή της στα σχολεία, στα πανεπιστήμια, στους χώρους δουλειάς και τις λαϊκές γειτονιές σε όλη την Ιταλία.
Το Συνέδριο εξέλεξε τη νέα Κεντρική Επιτροπή του Μετώπου Κομμουνιστικής Νεολαίας, ενώ Γραμματέας επανεκλέχθηκε ο Λορέντζο Λανγκ. Τη μέρα λήξης του Συνεδρίου, Κυριακή 11 Δεκέμβρη, πραγματοποιήθηκε ανοιχτή πολιτική εκδήλωση, την οποία χαιρέτισε ο ΓΓ του Κομμουνιστικού Κόμματος, Ιταλία, Μάρκο Ρίτσο.
Την ΚΝΕ εκπροσώπησε η Φωτεινή Παγούνη, μέλος του Κεντρικού Συμβουλίου της Οργάνωσης, η οποία επίσης απηύθυνε χαιρετισμό τόσο κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου, αλλά και κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης. Αφού αναφέρθηκε στις σύνθετες συνθήκες στην Ελλάδα και διεθνώς, μέσα στις οποίες δρουν οι κομμουνιστές, καθώς και σε συμπεράσματα από την πορεία της ΚΝΕ ως πρωτοπόρας Νεολαίας, ακριβώς επειδή είναι η Νεολαία του ΚΚΕ, ανάμεσα σε άλλα, σημείωσε σε σχέση με το Μέτωπο Κομμουνιστικής Νεολαίας: «Πρέπει να γνωρίζετε ότι τα μέλη και οι φίλοι της ΚΝΕ στην Ελλάδα, που πριν από λίγες ώρες δώσαμε ακόμα μια σκληρή μάχη απέναντι στο κεφάλαιο, την πανεργατική απεργία της 8ης Δεκέμβρη, παρακολουθούμε τη δράση σας.
Οι δεκάδες κοινές δράσεις που έχουμε αναπτύξει κατά τη διάρκεια αυτών των λίγων χρόνων από τη δημιουργία του Μετώπου, η διμερής συνεργασία μας στη βάση κοινών αρχών και στόχων, η σταθερότητα και η ευθύνη με την οποία το Μέτωπο δρα τόσο στην Ιταλία όσο και στο πλαίσιο του διεθνούς κομμουνιστικού κινήματος της νεολαίας, κατακτώντας σημαντικό κύρος, μας επιτρέπουν να συνεχίσουμε ακόμη πιο αποφασιστικά αυτήν την πορεία μέσα στις σύνθετες συνθήκες που διαμορφώνονται στις χώρες μας και διεθνώς.
Με αφορμή την παρουσία μας σήμερα εδώ, θέλουμε επίσης να χαιρετίσουμε τους χιλιάδες μαθητές που πήραν μέρος στις κινητοποιήσεις της 17ης Νοέμβρη σε διάφορες πόλεις της Ιταλίας ενάντια στην άθλια συμφωνία της ιταλικής κυβέρνησης με τα αφεντικά για απλήρωτη εργασία ανήλικων μαθητών. Καθώς επίσης και να εκφράσουμε την αλληλεγγύη μας σε όλα τα θύματα των ιμπεριαλιστικών πολέμων, τους πρόσφυγες και μετανάστες εργάτες, που αναζητούν μια καλύτερη ζωή και στη χώρα σας, όπως και στη δικιά μας, να καταδικάσουμε την πρόσφατη δολοφονία του απεργού μετανάστη στην Πιατσέντζα. Και πραγματικά, εκτιμάμε ιδιαίτερα την ταξική και διεθνιστική στάση του Μετώπου, τις πρωτοβουλίες που πήρατε για τη στήριξη των μεταναστών και προσφύγων, π.χ. μπροστά στην 20ή Ιούνη, στο πλαίσιο κοινής δράσης Κομμουνιστικών Νεολαιών από την Ευρώπη».
Στο Συνέδριο παραβρέθηκαν επίσης αντιπροσωπείες από την Κομμουνιστική Νεολαία Αυστρίας, τις Κολεκτίβες Νέων Κομμουνιστών - Ισπανία, από τους Νέους Σοσιαλιστές της Κροατίας, από την ΕΔΟΝ, από την Ενωση Νέων Κομμουνιστών Γιουγκοσλαβίας - Σερβία, καθώς και ο πρόεδρος της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Δημοκρατικών Νεολαιών, Νικόλας Παπαδημητρίου.
Ειδικότερα, όπως επιβεβαιώνεται και από την Εκθεση, ο τομέας αυτός απασχολεί ένα μεγάλο αριθμό νέων ανθρώπων με υψηλή ειδίκευση, οι οποίοι βρίσκονται σε κατάσταση διαρκούς κινητικότητας και ολοσχερούς επικράτησης της εργασιακής ανασφάλειας και μισοανεργίας, αφού οι προσλήψεις γίνονται στη βάση ατομικών συμφωνιών, με συμβάσεις έργου, δελτίο παροχής υπηρεσιών και άλλες μορφές εργασιακής εξαθλίωσης. Πολύ συχνή είναι, βέβαια, και η ανασφάλιστη και αδήλωτη εργασία με χαμηλότατη αμοιβή, η ανάληψη από τους ίδιους τους εργαζόμενους των εξόδων εκπαίδευσης και επιμόρφωσής τους, των επιδομάτων αδείας κ.λπ.
Ακόμη χειρότερη είναι η κατάσταση των εργαζομένων στην αποκαλούμενη «δημιουργική βιομηχανία», τις πολύ μικρές και ατομικές δηλαδή επιχειρήσεις ή τα διάφορα εταιρικά σχήματα που συστήνουν οι καλλιτέχνες ως αυτοαπασχολούμενοι (μικρές θεατρικές ομάδες, μουσικά γκρουπ, ΚοινΣΕπ κ.λπ.), σηκώνοντας όλο το οικονομικό βάρος και το ρίσκο της παραγωγής τους, ενώ στη συνέχεια καταβάλλουν ενοίκιο και ποσοστά στους ιδιοκτήτες αιθουσών για να την προβάλουν. Ολα αυτά με την ελπίδα ότι ίσως κάποτε, κάποιος μονοπωλιακός όμιλος θα μυριστεί κέρδη από μια «καινοτόμα» παραγωγή τους και θα την αγοράσει. Στην πράξη, οι περισσότεροι καλλιτέχνες που συγκροτούν τέτοιου είδους σχήματα, δεν καταφέρνουν να βγάλουν τα έξοδά τους, όχι μόνο δεν πληρώνονται για την εργασία τους, αλλά πληρώνουν κι από πάνω.
Με άλλα λόγια, στον Πολιτισμό υπάρχει φτηνό, ευέλικτο και συχνά υψηλά ειδικευμένο εργατικό δυναμικό χωρίς απαιτήσεις, με αυξημένες τις επιζητούμενες για την άνοδο της παραγωγικότητας δημιουργικές ικανότητες, όπως εφευρετικότητα, φαντασία, έμπνευση, αλλά και γνώσεις στην ψηφιακή τεχνολογία, πρόσφορο για να υποστεί μεγαλύτερο βαθμό εκμετάλλευσης. Το δυναμικό αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί αποδοτικά από το κεφάλαιο, όχι τόσο για την καθαυτή καλλιτεχνική παραγωγή, όσο κυρίως για τις ικανότητες που διαθέτει στην παραγωγή καινοτομίας, δηλαδή πρωτότυπων ιδεών και φθηνότερων μεθόδων για την παραγωγή, διανομή, διαφήμιση και διάδοση σε διευρυμένο κοινό προϊόντων και υπηρεσιών, διόγκωση με λίγα λόγια των κερδών και αύξηση της πελατείας των πολιτιστικών επιχειρήσεων, αλλά και επιχειρήσεων σε άλλους κλάδους (συνολικότερα στην ψηφιακή αγορά, στον τουρισμό, τη μεταποίηση, το εμπόριο). Οι ικανότητες των νέων καλλιτεχνών - δημιουργών να παράγουν καινοτόμα προϊόντα χρήσιμα σε διαφορετικούς τομείς της οικονομίας και να εφευρίσκουν τρόπους αποδοτικότερης αξιοποίησης από το κεφάλαιο των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας, συμβάλλοντας στην ανάκαμψη της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας του, αποτελούν τη βασική αιτία που η έκθεση για τον τομέα του Πολιτισμού προσυπογράφεται για πρώτη φόρα και από τις δύο επιτροπές Πολιτισμού και Βιομηχανίας.
Είναι, βέβαια, ολοφάνερο ότι ελάχιστοι θα είναι εκείνοι οι νέοι καλλιτέχνες που θα ευνοηθούν τελικά από αυτή την κατεύθυνση, επινοώντας καινοτόμα προϊόντα που θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον των επιχειρηματικών ομίλων. Για τη μάζα των καλλιτεχνών, η εξώθησή τους στην αναζήτηση καινοτομίας συνιστά μια ανέξοδη λύση συγκάλυψης της ανεργίας, που ειδικά στους νέους και τις γυναίκες γνωρίζει υψηλότατα ποσοστά, εξασφαλίζοντας την αποκαλούμενη «κοινωνική συνοχή». Και αυτό γιατί η εργασία για τον καλλιτέχνη, η καλλιτεχνική πράξη, ταυτίζεται με ολόκληρη την υπόστασή του. Ο καλλιτέχνης ασκεί αυτή την πράξη ακόμη και δίχως αμοιβή, ακόμη και πληρώνοντας από την τσέπη του, μόνο και μόνο για να υπάρξει ως καλλιτέχνης. Και αυτή ακριβώς την ανάγκη του έρχεται να εκμεταλλευτεί ξεδιάντροπα η σημερινή βάρβαρη καπιταλιστική πραγματικότητα της ΕΕ, επιδιώκοντας μάλιστα την ποσοτική αύξηση των νέων ανθρώπων και των γυναικών που θα στραφούν σε δραστηριότητες σχετικές με τις τέχνες και τον Πολιτισμό.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο κεφάλαιο της Εκθεσης «Συνθήκες εργασίας στον τομέα του Πολιτισμού και της δημιουργικότητας» διαπιστώνεται με ικανοποίηση το γεγονός ότι η άτυπη απασχόληση των εργαζομένων στον τομέα του Πολιτισμού αποτελεί κοινό τόπο. Οχι μόνο δεν προτείνεται η βελτίωση των συνθηκών εργασίας τους, αλλά αντίθετα τονίζεται η ανάγκη αύξησης της κινητικότητάς τους, ώστε να μπορεί το κεφάλαιο να βρίσκει ευκολότερα αυτή την πάμφθηνη και αποτελεσματική εργατική δύναμη, όποτε και όπου τη χρειαστεί.
Για να αποδώσει, όμως, τα μέγιστα στους επιδιωκόμενους στόχους αυτό το δυναμικό, χρειάζεται η κατάλληλη διοχέτευση της δημιουργικότητάς του σε προϊόντα και υπηρεσίες που αποφέρουν κέρδος, χρειάζεται να διαθέτει δηλαδή επιχειρηματικό πνεύμα, μια διατομεακή δεξιότητα που παρουσιάζει έλλειψη στους αποφοίτους του κλάδου του Πολιτισμού και των τεχνών, όπως διαπιστώνεται στο κεφάλαιο «Εκπαίδευση, δεξιότητες, κατάρτιση» της Εκθεσης. Συνολικότερα, το κεφάλαιο αυτό είναι προσανατολισμένο σε μέτρα για την απόκτηση δεξιοτήτων επιχειρηματικότητας, δημιουργικότητας και καινοτομίας μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα, δια βίου μάθηση, μαθητεία, εκπαιδευτική και εργασιακή κινητικότητα (Erasmοus), εξοικείωση των σπουδαστών στις καλλιτεχνικές σχολές με τους τομείς της τεχνολογίας, της μηχανικής και των θετικών επιστημών, που αφορούν τους λοιπούς κλάδους της παραγωγής στους οποίους προτείνεται να αξιοποιηθούν τα προσόντα τους. Στην ουσία, όλα αυτά τα μέτρα για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και της δημιουργικότητας περισσότερο αποσκοπούν στην ενσωμάτωση και την ιδεολογική χειραγώγηση των νέων ανθρώπων. Στην πραγματικότητα, τα θεμέλια για την ουσιαστική ανάπτυξη δημιουργικού πνεύματος μπαίνουν στη γενική εκπαίδευση, η οποία υφίσταται ολοένα και μεγαλύτερη απαξίωση για τη μεγάλη μάζα των κοινωνικά αδύναμων μαθητών, σε όφελος των αποσπασματικών προγραμμάτων ανάπτυξης δεξιοτήτων και τη μαθητεία. Ετσι, αρκετά λιγότεροι είναι στην πράξη εκείνοι οι νέοι που αναπτύσσουν ουσιαστικές δημιουργικές ικανότητες και συνήθως προέρχονται από τα ανώτερα και μεσαία κοινωνικά στρώματα.
Οι συχνές αναφορές, τόσο στο κείμενο της Εκθεσης, όσο και στα συνοδευτικά της, στην ανάγκη προστασίας του δικαιώματος του δημιουργού, στην πραγματικότητα δεν αφορούν τα πνευματικά δικαιώματα των καλλιτεχνών - δημιουργών, αλλά την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας των εταιρειών που θα εκμεταλλευτούν το προϊόν της εργασίας τους, τους κατόχους δηλαδή του πνευματικού δικαιώματος.
Αυτό, άλλωστε, το συμπέρασμα προκύπτει και από την Οδηγία 2014/26/ΕΕ, που αφορά τα μουσικά έργα, το πνεύμα της οποίας πρόκειται με αντίστοιχο τρόπο να γενικευτεί και στα άλλα είδη τέχνης. Και αυτό γιατί στο ήδη ενσωματωμένο δίκαιο της ΕΕ στην ελληνική νομοθεσία, προβλέπεται ότι το περιουσιακό δικαίωμα των με εξαρτημένη σχέση εργασίας δημιουργών μπορεί να μεταβιβαστεί στην εταιρεία παραγωγής και πέραν από το κομμάτι εκείνο που αυτοδικαίως αποκτά η εταιρεία με την υπογραφή της σύμβασης. Ενώ λοιπόν η διάταξη φαίνεται να έχει στο επίκεντρό της τους δημιουργούς συνολικά, στην ουσία βοηθάει τις μεγάλες εταιρείες παραγωγής στις οποίες έχουν μεταβιβαστεί τα περιουσιακά δικαιώματα των εξαρτημένων από αυτές δημιουργών και οι οποίες παίρνουν τη μερίδα του λέοντος από αυτά. Αντίστοιχα ισχύουν και για τα συγγενικά δικαιώματα των ερμηνευτών. Πίσω από αυτές τις διατυπώσεις βρίσκεται στην πραγματικότητα η θέση που παίρνει η ΕΕ υπέρ των εταιρειών παραγωγής καλλιτεχνικού έργου στα αντιτιθέμενα συμφέροντά τους με τους παρόχους περιεχομένου στο διαδίκτυο.
Αλλωστε, με την ίδια Οδηγία οι δημιουργοί και ερμηνευτές παύουν πλέον να ορίζουν το έργο τους και να ελέγχουν συλλογικά τον τρόπο διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων τους, αφού τη διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων αναλαμβάνουν κερδοσκοπικές επιχειρήσεις, που θα λειτουργούν ανταγωνιστικά σε όλα τα κράτη - μέλη της ΕΕ στις οποίες κάθε καλλιτέχνης προσέρχεται ατομικά, με βάση την καλλιτεχνική καταξίωση και εμβέλειά του στο εμπορευματοποιημένο πολιτιστικό περιβάλλον.
Στο κεφάλαιο «Χρηματοδότηση», οι εκκλήσεις προς τα κράτη - μέλη να διαθέτουν επαρκές μέρος των προϋπολογισμών τους για τη δημόσια χρηματοδότηση του Πολιτισμού, ηχούν σαν κακόγουστο αστείο, αφού η κρατική χρηματοδότηση του Πολιτισμού τείνει να μηδενιστεί στη χώρα μας και όχι μόνο, όπως η ίδια η Εκθεση αμέσως παρακάτω ομολογεί. Στην ουσία, παροτρύνει τα κράτη - μέλη να αυξήσουν τα κίνητρα για ιδιωτικές επενδύσεις στον Πολιτισμό και επαναλαμβάνει παλιότερες προτάσεις για να αρθεί η επιφυλακτικότητα των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων να επενδύσουν στον κλάδο λόγω του υψηλού κινδύνου που ενέχει η καλλιτεχνική παραγωγή. Ταυτόχρονα, προκρίνονται ως σταθερό εργαλείο χρηματοδότησης οι διάφορες μορφές πληθοχρηματοδότησης και συμμετοχικών επενδύσεων, ώστε να διαμοιράζεται ο κίνδυνος, όπως γίνεται και σε άλλους τομείς υψηλού ρίσκου, της ιατρικής έρευνας για παράδειγμα.
Επιβεβαιώνεται έτσι, για άλλη μια φορά, ότι η πολιτιστική δραστηριότητα θα συνεχίζεται μέσα από τη στενότερη πρόσδεση και έλεγχό της από το κεφάλαιο, την ένταση της εκμετάλλευσης των εργαζομένων, τη μείωση της αξίας της εργατικής δύναμης στο κατώτερο δυνατό επίπεδο, την παρεμβολή μεγαλύτερων οικονομικών εμποδίων για την πρόσβαση των λαϊκών στρωμάτων σε αυτή, όπως το απλησίαστο κόστος των εισιτηρίων στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία. Οι συνέπειες της αντιμετώπισης του Πολιτισμού ως εμπόρευμα εκδηλώνονται ήδη με την απαξίωση, ακόμη και την καταστροφή σημαντικών, αλλά μη κερδοφόρων πεδίων του και με την αυξανόμενη χειραγώγηση της τέχνης και των καλλιτεχνών από την κυρίαρχη ιδεολογία και πολιτική.
Συνοψίζοντας, η Εκθεση «Σχετικά με μια συνεκτική πολιτική της ΕΕ για τους κλάδους του Πολιτισμού και της δημιουργικότητας» σε καμία περίπτωση δεν έρχεται να αντιμετωπίσει τη σύγχρονη ανάγκη για πολιτιστική παραγωγή που θα πλουτίζει τον πνευματικό κόσμο των ανθρώπων και θα ανοίγει τους ορίζοντες της σκέψης τους, ούτε βέβαια να επιλύσει τα οξυμένα προβλήματα των καλλιτεχνών - δημιουργών, που στην πλειονότητά τους δέχονται μια ανελέητη επίθεση στα εργασιακά και πνευματικά τους δικαιώματα.
Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο ότι μέσα στον κλάδο εντάσσονται καθαρά εμπορικοί τομείς, με ελάχιστη έως καθόλου σχέση προς την πολιτιστική δημιουργία, όπως η μόδα, τα προϊόντα πολυτελείας και η διαφήμιση.
Πρόκειται για μια Εκθεση που αντιμετωπίζει με χυδαίο εμπορικό και επιχειρηματικό πνεύμα τον Πολιτισμό και τους ανθρώπους του, με σκοπούς: 1. Να αρμέξει από αυτούς όλη την ικμάδα της σκέψης, του ταλέντου, της ευφυίας τους, για να αυξήσει την κερδοφορία και την ανταγωνιστικότητα των μονοπωλίων και 2. Να στερήσει από τη μεγάλη μάζα τους το μοναδικό όπλο τους να αντιπαλέψουν αυτή την πολιτική μέσα από την οργάνωση της πάλης τους, καλλιεργώντας τους ψευδαισθήσεις για ευκαιρίες οικονομικής και καλλιτεχνικής καταξίωσης του έργου τους.
Το καταψηφίζουμε, δηλώνοντας ταυτόχρονα ότι η μόνη λύση που ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα κάθε καλλιτέχνη - δημιουργού, η μόνη λύση που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες για πνευματική και πολιτιστική ανάπτυξη είναι η κατάργηση της καπιταλιστικής ιδιοκτησίας στα μέσα παραγωγής και διάδοσης της τέχνης κάθε είδους, για να μπορεί ο δημιουργός να είναι πραγματικός ιδιοκτήτης της σκέψης, του συναισθήματος, του ταλέντου του και τελικά της τέχνης του. Η ανάπτυξη της δημιουργικότητας στην εργασία δεν έχει ανάγκη από εκθέσεις και σχεδιαγράμματα συντονισμών, αλλά από την κατάργηση των καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής, των ξεπερασμένων εκμεταλλευτικών σχέσεων ιδιοκτησίας, που εμποδίζουν την κύρια παραγωγική δύναμη, τον άνθρωπο, να κατακτήσει, να αναπτύξει και να εκφράσει τις πιο πολύτιμες και εξελιγμένες διανοητικές και ψυχικές ικανότητές του, τέτοιες όπως η επινοητικότητα και η δημιουργικότητα στην εργασία.
Την Παρασκευή 23 Δεκέμβρη στο κλειστό Γυμναστήριο Ν. Ιωνίας
«Οργανώνουμε τη δική μας γιορτή δημιουργίας, προβάλλουμε το καλλιτεχνικό μας έργο και αποδεικνύουμε και μ' αυτόν τον τρόπο ότι οι μαθητές δρούμε συλλογικά, στον αγώνα, στο μάθημα, στο τραγούδι, στη ζωή!», σημειώνουν οι μαθητές, καλώντας σε συμμετοχή, ενώ με στόχο να φτάσει πλατιά το κάλεσμα ανάρτησαν στο διαδίκτυο και ένα βίντεο με στιγμές από τις κινητοποιήσεις τους, με το σύνθημα «η νέα γενιά έχει ιδανικά ούτε ξεπουλιέται ούτε προσκυνά» - «δεν τους χαρίζουμε τα όνειρά μας» και δηλώνοντας «συνεχίζουμε τον αγώνα μας με πολλές μορφές και τρόπους!».
«Θα είμαστε εκεί όλοι οι μαθητές και οι πολιτιστικές μαθητικές ομάδες:
Σύμφωνα με τη Συντονιστική Επιτροπή, έχει εκφραστεί ενδιαφέρον από συγκροτήματα και μαθητές που ασχολούνται με τη μουσική, το χορό, το graffiti και άλλες μορφές τέχνης.
Σήμερα, οι απόφοιτοι του ΚΕΘΕΑ είναι τουλάχιστον τρία χρόνια «καθαροί». Εργάζονται, σπουδάζουν, έχουν χτίσει μια νέα σχέση με τον εαυτό τους, την οικογένειά τους και την κοινωνία, μετά από μεγάλη και επίπονη προσωπική και συλλογική προσπάθεια.
Αναγνωρίζοντας τις διαφορετικές ανάγκες αλλά και το δικαίωμα όλων σε βοήθεια, το ΚΕΘΕΑ έχει δημιουργήσει διαφόρων τύπων προγράμματα, ώστε να προσφέρεται στον καθένα το είδος της στήριξης που έχει ανάγκη, όταν τη χρειαστεί. Κοινός παρονομαστής των προγραμμάτων η ολοκληρωμένη ψυχοκοινωνική προσέγγιση που εμπλέκει τον άνθρωπο ενεργητικά στη διαδικασία της προσωπικής του αλλαγής και στοχεύει στην κοινωνική του επανένταξη.
«Δέσμευσή μας είναι να συνεχίσουμε να διεκδικούμε από την πολιτεία την αναγκαία στήριξη στη δημόσια και δωρεάν απεξάρτηση, σε ποιοτικές υπηρεσίες προσβάσιμες από όλους, χωρίς διακρίσεις», υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ο Βασίλης Γκιτάκος, διευθυντής του ΚΕΘΕΑ.
«Δεν "χορηγούμε" στους ανθρώπους μια θεραπεία από τη θέση των ειδικών. Ακούμε τις ανάγκες τους και τους παρέχουμε ένα ασφαλές, υποστηρικτικό πλαίσιο, δομημένες ευκαιρίες και εργαλεία, ώστε να κινητοποιηθούν οι ίδιοι, να ενεργοποιήσουν τα ψυχικά τους αποθέματα και να πραγματώσουν την αλλαγή στον εαυτό τους και τους γύρω τους που κάνουν την ίδια προσπάθεια. Εμπλέκουμε την ίδια την κοινωνία σε αυτήν την προσπάθεια, γιατί την αφορά, γιατί η απεξάρτηση είναι κοινωνικά αναγκαία», σημείωσε ο Γιώργος Μπαρδάνης, πρόεδρος του ΚΕΘΕΑ.
Ετσι, συνεχίζεται το Φεστιβάλ Βιβλίου που διοργανώνουν η ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ και η ΟΠ Αττικής της ΚΝΕ, με εκθέσεις βιβλίων της «Σύγχρονης Εποχής» στα γραφεία της ΚΟ Αττικής στην Ομόνοια (Βερανζέρου και Κοτοπούλη) και στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ (Τροίας 36), τις καθημερινές (17.30 - 21.00) και τα Σαββατοκύριακα (10.00 - 13.00, 17.30 - 21.00). Οι εκθέσεις θα λειτουργούν έως την Παρασκευή 23 Δεκέμβρη και ξανά από την Τρίτη 27 έως και την Πέμπτη 29 Δεκέμβρη.
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, σήμερα, Τετάρτη, διοργανώνεται στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ λαϊκή βραδιά από λαϊκό - ρεμπέτικο συγκρότημα της ΚΝΕ. Επίσης, για την επόμενη βδομάδα είναι προγραμματισμένες στο Στέκι δύο βιβλιοπαρουσιάσεις:
Την Τρίτη 27 Δεκέμβρη, στις 7.00 μ.μ., παρουσιάζονται τα υλικά της Διημερίδας της ΚΕ του ΚΚΕ: «H εμφάνιση της εργατικής τάξης, ο ρόλος της στους κοινωνικούς και πολιτικούς αγώνες στον 20ό αιώνα και η στρατηγική του ΚΚΕ». Θα ακολουθήσει προβολή του ντοκιμαντέρ «Ludlow - Οι Ελληνες στους πολέμους του άνθρακα» του Λ. Βαρδαρού.
Την Τετάρτη 28 Δεκέμβρη, στις 7.00 μ.μ., παρουσιάζεται το μυθιστόρημα του Α. Π. Γκαϊντάρ «Το σχολείο».
Ακόμα συνεχίζεται η έκθεση βιβλίου των Οργανώσεων Πειραιά του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, έως την Παρασκευή 23 Δεκέμβρη. Ωρες λειτουργίας 18.00 - 21.00, στα γραφεία της ΚΟ Πειραιά (Καραΐσκου 119 - 1ος όροφος). Στο πλαίσιο της έκθεσης σήμερα, Τετάρτη, στις 18.30, γίνεται βιβλιοπαρουσίαση της νέας έκδοσης της «Σύγχρονης Εποχής» «Το Γυναικείο Ζήτημα από την πρωτόγονη κοινωνία στη σύγχρονη εποχή» της Α. Μ. Κολοντάι, από την Κάτια Κρόκου, μέλος του ΤΓ Πειραιά του ΚΚΕ.
Εκθεση βιβλίου διοργανώνει επίσης η Τομεακή Οργάνωση Ανατολικών Συνοικιών Αττικής της ΚΝΕ από χτες έως και αύριο Πέμπτη. Η έκθεση λειτουργεί στο 2ο όροφο των γραφείων της ΚΟ Βύρωνα (Χιμάρας και Αϊδινίου 2), από τις 17.00 έως τις 21.00. Στο πλαίσιο της έκθεσης, θα παρουσιαστεί το βιβλίο «Οι Ανατολικές Συνοικίες το Δεκέμβρη του '44», αύριο Πέμπτη, στις 20.00.