Τετάρτη 30 Μάρτη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΟΔΟΣ - ΧΙΟΣ
Εκδηλώσεις σε σχολές για τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο

Στη Ρόδο
Στη Ρόδο
Σε μια προσπάθεια να συζητηθούν πλατιά οι εξελίξεις στην Ουκρανία και η στάση της νεολαίας απέναντι στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο, οι Οργανώσεις της ΚΝΕ προχωρούν σε εκδηλώσεις, συσκέψεις και περιοδείες σε σχολές.

Σε αυτό το πλαίσιο, η ΟΒ ΑΕΙ Ρόδου της ΚΝΕ οργάνωσε σύσκεψη - συζήτηση στο Πανεπιστήμιο, με μαζική συμμετοχή, αναφορικά με τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο στην Ουκρανία, με κεντρικό ομιλητή μεταπτυχιακό φοιτητή στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών.

Στην εκδήλωση έγινε αναφορά στο πώς οι δύο λαοί σε Ουκρανία και Ρωσία ζούσαν αδελφωμένοι για 70 χρόνια, όσο υπήρχε η ΕΣΣΔ, και σήμερα σκοτώνονται στον πόλεμο για τους ανταγωνισμούς των ιμπεριαλιστών. Προβλήθηκε επίσης βίντεο της ΚΝΕ με τίτλο «Γιατί η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία», ενώ ακολούθησε συζήτηση, με τους φοιτητές να εκφράζουν τις απορίες τους και τις ανησυχίες τους γύρω από τον πόλεμο.

Στο τέλος της εκδήλωσης τονίστηκε ότι η αληθινή αλληλεγγύη στους λαούς της Ουκρανίας, της Ρωσίας και στους άλλους γειτονικούς λαούς είναι ο αγώνας σε κάθε χώρα ενάντια στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο, η πάλη ενάντια στην εμπλοκή της κάθε χώρας σε αυτόν. Είναι η καταδίκη της στρατιωτικής επέμβασης της Ρωσίας, αλλά και η καταδίκη των ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ, που πυροδοτούν τον πόλεμο. Είναι ο αγώνας ενάντια στις ιμπεριαλιστικές συμμαχίες όπου είναι στρατευμένες η αστική τάξη της χώρας μας και οι κυβερνήσεις της. Είναι η γνήσια ανθρώπινη λαϊκή αλληλεγγύη, που μπορεί να εκφράζεται με κάθε τρόπο. Είναι η εναντίωση και η απομόνωση της δράσης των εθνικιστικών - φασιστικών ομάδων που σπέρνουν το μίσος.

Στη Χίο
Στη Χίο
Είναι ο αγώνας για να συντονιστεί η πάλη των λαών ώστε αυτοί να δώσουν τη διέξοδο από τον πόλεμο, βάζοντας στο στόχαστρο τον πραγματικό τους αντίπαλο. Οργανώνοντας τον αγώνα τους ενάντια στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο και τις αιτίες που τον γεννούν, στις αστικές τάξεις που τον διευθύνουν και στις κυβερνήσεις τους, στις ιμπεριαλιστικές συμμαχίες που μας σέρνουν στον πόλεμο ή επιβάλλουν την «ειρήνη» με το πιστόλι στον κρόταφο των λαών.

Είναι η αλληλεγγύη και στήριξη των χιλιάδων προσφύγων που αυτήν τη στιγμή εγκαταλείπουν την Ουκρανία, θύματα του πολέμου, και ταξιδεύουν σε άλλα κράτη της ΕΕ και στη χώρα μας, με τη γνωστή σε όλους σκληρή μοίρα που τους επιφυλάσσεται, όπως έχει συμβεί και σε άλλους λαούς - θύματα ιμπεριαλιστικών πολέμων, παρά τις «φιλανθρωπικές» διακηρύξεις.

Τέλος, έγινε ξεκάθαρο ότι οι λαοί δεν θα ζήσουν καλύτερα επιλέγοντας εθνικό ή άλλου τύπου εκμεταλλευτή, αλλά νικώντας και καταργώντας το καθεστώς της εκμετάλλευσης.

Αντίστοιχη εκδήλωση, με μεγάλο ενδιαφέρον και συμμετοχή από φοιτητές του Πανεπιστημίου, έγινε από τις ΟΒ Χίου της ΚΝΕ στο Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο.

Στην εκδήλωση συζητήθηκε «τι πραγματικά συμβαίνει στην Ουκρανία», ο ιμπεριαλιστικός χαρακτήρας του πολέμου, που τυπικά ξεκίνησε με την απαράδεκτη και καταδικαστέα επέμβαση της Ρωσίας. Μέσα από μια αναδρομή στα γεγονότα που προηγήθηκαν, αποκαλύφθηκαν οι πραγματικές αιτίες της σύγκρουσης στην Ουκρανία ανάμεσα στα ιμπεριαλιστικά στρατόπεδα, για το μοίρασμα των αγορών και πηγών Ενέργειας, στο φόντο της συνολικότερης αντιπαράθεσης για την πρωτοκαθεδρία στην ιμπεριαλιστική πυραμίδα. Αναδείχθηκαν η αξία και η σημασία της θέσης του ΚΚΕ, όπως διαμορφώθηκε και στο σύνθημα «Δεν διαλέγουμε στρατόπεδα ληστών, μόνη μας ελπίδα η πάλη των λαών», δίνοντας και το πραγματικό νόημα της αλληλεγγύης στους λαούς της Ουκρανίας και όλου του κόσμου.

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΟΝΕΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ
Καλλιτεχνικοί διαγωνισμοί για την ειρήνη

Καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς για μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με θέμα την ειρήνη διοργανώνει η Ομοσπονδία Γονέων Αττικής.

Συγκεκριμένα οργανώνει:

  • Διαγωνισμό ζωγραφικής για τους μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Δημοτικά και Νηπιαγωγεία), με θέμα «Ζωγραφίζουμε για την ειρήνη - Οι λαοί δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν».

Τα παιδιά μπορούν να συμμετέχουν είτε με ατομική είτε με ομαδική εργασία στον διαγωνισμό. Δεν υπάρχει, επίσης, κανένας περιορισμός στα υλικά και την τεχνοτροπία που θα χρησιμοποιηθεί. Οι Σύλλογοι Γονέων ή οι Ενώσεις των οποίων τα παιδιά (ατομικά ή σε ομάδες) θέλουν να πάρουν μέρος στο διαγωνισμό θα πρέπει να αποστείλουν ηλεκτρονικά (σε μορφή .pdf ή .jpeg) στο e-mail: diagonismos.eirini.omosp.gon.att@gmail.com έως και τις 2/5/2022 τα έργα των παιδιών, αναγράφοντας στο θέμα: «Για το διαγωνισμό Ζωγραφίζουμε για την ΕΙΡΗΝΗ». Στην περίπτωση που υπάρχουν έργα μεγάλων διαστάσεων να αποσταλεί ευκρινής και υψηλής ανάλυσης φωτογραφία τους στο ίδιο e-mail. Τα 30 πρώτα έργα που θα επιλεγούν από κριτική επιτροπή θα εκτεθούν στον χώρο όπου θα διεξαχθεί το Συνέδριο της Ομοσπονδίας.

  • Διαγωνισμό τραγουδιού με θέμα «RAP-άρουμε για την ειρήνη - Οι λαοί δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν» για τους μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Γυμνάσια - Λύκεια). Αντίστοιχα, δεκτές γίνονται τόσο ατομικές όσο και ομαδικές εργασίες. Τα τραγούδια που θα πάρουν μέρος στο διαγωνισμό θα πρέπει να μας αποσταλούν ηλεκτρονικά στο e-mail: diagonismos.eirini.omosp.gon.att@gmail.com έως και τις 2/5/2022 σε μορφή mp3 ή wav, αναγράφοντας στο θέμα: «Για το διαγωνισμό: RAP-άρουμε για την ΕΙΡΗΝΗ». Το Συνέδριο της Ομοσπονδίας θα ξεκινήσει με το τραγούδι που θα πάρει την πρώτη θέση στον διαγωνισμό.

Σε όλα τα σχολεία που θα πάρουν μέρος θα δοθεί αναμνηστικό δίπλωμα και θα σταλεί σε κάθε παιδί ξεχωριστά ευχαριστήρια επιστολή από την Ομοσπονδία Γονέων Αττικής.

Και για τους δύο διαγωνισμούς οι συμμετοχές θα πρέπει να συνοδεύονται με τα ακόλουθα στοιχεία: Ονοματεπώνυμο παιδιού/παιδιών και υπεύθυνη δήλωση γονέα ή κηδεμόνα που να εγκρίνει τη δημόσια ανάρτηση ή αναπαραγωγή, όπως περιγράφεται στους όρους του διαγωνισμού. Στοιχεία επικοινωνίας (ονοματεπώνυμο, τηλέφωνο, e-mail). Σχολείο μαθητή/τών. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων / Ενωση Γονέων και Κηδεμόνων.

Διευκρινίζεται ότι αν ο γονέας ή κηδεμόνας, στην περίπτωση που το έργο διακριθεί στον διαγωνισμό, δεν θέλει δημοσιοποίηση των στοιχείων του παιδιού του, μπορεί να υπογράψει το έργο με ψευδώνυμο. Ωστόσο, για να είναι έγκυρη η συμμετοχή θα πρέπει να σταλούν και τα πραγματικά στοιχεία του δημιουργού.

Παράλληλα, το ΔΣ της Ομοσπονδίας Γονέων Αττικής καταθέτει μια σειρά προτάσεις προς τις Ενώσεις και τους Συλλόγους Γονέων για αντιπολεμικές δράσεις που μπορούν να διοργανώσουν, όπως, μεταξύ άλλων: Εργαστήρια κατασκευών, κολάζ, ζωγραφική μεγάλων διαστάσεων, γκράφιτι, εργαστήριο: «Φτιάχνουμε τον κήπο της Ειρήνης», αξιοποιώντας παρτέρια των σχολείων ή κοντινά πάρκα, φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους, θεατρικές ομάδες με αντιπολεμικά έργα και πολλά άλλα.

Μιλώντας στον «Ριζοσπάστη» για αυτές τις πρωτοβουλίες, η Στέλλα Βαλαβάνη, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων Αττικής, σημείωσε: «Ολο το προηγούμενο διάστημα, σε όλη τη χώρα οι μαθητές με αντιπολεμικά μηνύματα στα προαύλια των σχολείων, με πανό και κολάζ, με καλλιτεχνικές δράσεις έδειξαν τον δρόμο της αλληλεγγύης, ενάντια στη συμμετοχή της χώρας μας στον πόλεμο. Σε έναν πόλεμο που γίνεται για να αυξηθεί η επιρροή της μιας ή της άλλης πλευράς, με θύματα τους λαούς, που καλούνται να πληρώσουν αυτόν τον πόλεμο με τον ξεριζωμό από τον τόπο τους, ακόμα και με την ίδια τους τη ζωή. Οι λαοί δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν μεταξύ τους. Μπορούν να ζουν ειρηνικά, με σεβασμό στην κουλτούρα και τον πολιτισμό του κάθε λαού.

Θέλοντας λοιπόν και εμείς ως ΔΣ της Ομοσπονδίας να συνεχίσουμε τη δράση τους και παράλληλα να εκφράσουμε στην πράξη την αλληλεγγύη μας στον ουκρανικό λαό, στον λαό της Ρωσίας, τους λαούς των υπόλοιπων χωρών, αποφασίσαμε να διοργανώσουμε αυτούς τους δυο διαγωνισμούς.

Είμαστε ενθουσιασμένοι με την πρωτοβουλία, θέλουμε και με αυτόν τον τρόπο να δηλώσουμε την αντίθεσή μας σε κάθε εμπλοκή της χώρας μας στον πόλεμο και να δώσουμε και μια δυνατότητα καλλιτεχνικής έκφρασης στα παιδιά μας, που την έχουν ανάγκη ιδιαίτερα μετά από δυο χρονιές με κλειστά σχολεία».

ΦΟΙΤΗΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΔΑΣΚΑΛΩΝ ΚΑΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΕΚΠΑ
Για τα παιδιά, τον πόλεμο και την ειρήνη

Εκδήλωση πραγματοποιούν σήμερα Τετάρτη στις 11 π.μ. στο αμφιθέατρο ΜΑΝΧ οι Φοιτητικοί Σύλλογοι Δασκάλων και Νηπιαγωγών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, με θέμα «Πώς μιλάμε στα παιδιά για τον πόλεμο και την ειρήνη». Θα μιλήσει η Νατάσα Μιχαήλ, νηπιαγωγός και πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών «Δ. Γληνός», και θα γίνουν παρεμβάσεις από τους διδάσκοντες Μαρία Δημάκη - Ζώρα και Τάκη Τζαμαργιά.

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
  • Εκδηλώσεις σε σχολές ενάντια στον πόλεμο και την εμπλοκή της χώρας
  • Παγκρήτια πρωτοβουλία για το περιεχόμενο και τους όρους σπουδών από τον Σπουδαστικό Σύλλογο του ΕΛΜΕΠΑ, εκλεγμένους σε Διοικητικά Συμβούλια και Επιτροπές Αγώνα
  • Διεκδικήσεις του ΣΥΣΔΙΕΚ για πρακτική άσκηση με δικαιώματα
  • Σκέψεις για το μάθημα της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
  • Εκπαιδευτική επικαιρότητα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ
Διαμαρτυρίες για το φαγητό στη φοιτητική λέσχη

Το τελευταίο διάστημα έχουν πληθύνει οι παρατηρήσεις φοιτητών για την ποσότητα και την ποιότητα των γευμάτων στη φοιτητική λέσχη του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στον Αντικάλαμο. Συγκεκριμένα, φοιτητές καταγγέλλουν ότι έχουν μειωθεί οι ποσότητες των γευμάτων κατά πολύ σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, ενώ η ποιότητα του φαγητού είναι πολλές φορές τραγική!

«Δεν πέφτουμε από τα σύννεφα για αυτήν την κατάσταση», σχολιάζουν οι εκλεγμένοι με την «Πανσπουδαστική ΚΣ» στους Συλλόγους της Καλαμάτας και εξηγούν: «Η διαρκής υποχρηματοδότηση για τη μέριμνα από το κράτος και τις κυβερνήσεις και η παράδοση της μέριμνας σε ιδιώτες εργολάβους φέρνουν αυτά τα αποτελέσματα. Η υποστελέχωση της λέσχης από προσωπικό, για να βγάζουν τη δουλειά λίγοι εργαζόμενοι και να μεγαλώνει το κέρδος του εργολάβου, έχει σαν αποτέλεσμα να μην ελέγχεται το φαγητό που σερβίρεται, να χειροτερεύει ποσοτικά και ποιοτικά και οι εργαζόμενοι να ξεζουμίζονται. Αν κάποιος επομένως ψάχνει διαπιστευτήρια των αποτελεσμάτων της λειτουργίας του πανεπιστημίου ως επιχείρησης, της λογικής κόστους - οφέλους, φτάνει να περάσει από τη φοιτητική λέσχη του Πανεπιστημίου στο πρώην ΤΕΙ για να καταλάβει...».

Οι φοιτητές απαιτούν άμεση αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για τον προϋπολογισμό της μέριμνας και άμεση βελτίωση της ποσότητας και της ποιότητας των γευμάτων.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Στο επίκεντρο το περιεχόμενο και οι όροι των σπουδών

Παγκρήτια πρωτοβουλία διεκδίκησης από τον Σπουδαστικό Σύλλογο του Ιδρύματος, εκλεγμένους σε Διοικητικά Συμβούλια και Επιτροπές Αγώνα

«Δύο χρόνια πανδημίας... Τρία χρόνια από την πανεπιστημιοποίηση του πρώην ΤΕΙ... Οι ανάγκες μας είναι στην άκρη! ΩΣ ΕΔΩ! Αντιμετώπιση τώρα των γνωστών προβλημάτων που μας ταλαιπωρούν! Θέλουμε σπουδές με προοπτική! Να μην πάει χαμένη η προσπάθειά μας!». Τα παραπάνω δηλώνουν ο Σπουδαστικός Σύλλογος του ΕΛΜΕΠΑ Χανίων, εκλεγμένοι σε Διοικητικά Συμβούλια και Επιτροπές Αγώνα του ιδρύματος, που παίρνουν πρωτοβουλία ανάδειξης και διεκδίκησης σημαντικών ζητημάτων που αφορούν τις σπουδές τους. Οπως τονίζουν, η κατάσταση που αντιμετωπίζουν είναι επιλογή, καθώς την ίδια στιγμή «εκατομμύρια ευρώ κατευθύνονται για σκοπούς άσχετους με τις ανάγκες μας, η επιχειρηματική δράση του ιδρύματος προχωράει μια χαρά, τα κενά ανακυκλώνονται, την ίδια ώρα που και ο κρατικός προϋπολογισμός του 2022 δεν εξασφαλίζει την επιβίωση των σχολών μας. Τα εμπόδια και οι δυσκολίες βγάζουν μάτι... Απαιτούμε τώρα λύσεις!».

Οι φοιτητές προβάλλουν αναλυτικά τα ζητήματα των προγραμμάτων σπουδών, των κενών, των ελλείψεων, του κόστους και των όρων σπουδών, παραθέτοντας ενδεικτικά το πώς εκδηλώνονται αυτά και καλώντας τους φοιτητές σε οργάνωση της διεκδίκησης με πρώτο άμεσο σταθμό τη μέρα δράσης μέσα στις σχολές την Παρασκευή 1η Απρίλη. Αναφέρουν ειδικότερα:

1. «Η κατάσταση με τα προγράμματα σπουδών είναι τραγική, γεμάτη εμπόδια και μπερδέματα στο να πάρει ένα φοιτητής πτυχίο στην ώρα του και αν με αυτό το πτυχίο εξασφαλίζει γνώση του αντικειμένου που σπουδάζει, αλλά και να συνεπάγεται δουλειά με δικαιώματα, την ίδια ώρα που έχουμε και το ν+2 πάνω από το κεφάλι μας. Αυτή η κατάσταση δεν είναι τυχαία, ίσα ίσα βιώνουμε το πώς θέλουν οι κυβερνήσεις να είναι ένα πανεπιστήμιο. Θέλουν να μην έχουμε ολοκληρωμένη γνώση στο αντικείμενο που σπουδάζουμε, ώστε να είμαστε πιο φθηνοί και "ευέλικτοι" για τις επιχειρήσεις, αυτό έχουν στο μυαλό τους όταν λένε σύνδεση του πανεπιστημίου με την αγορά εργασίας. Αυτό σημαίνει ότι πέρα του ότι δεν θα έχουμε συγκροτημένα εργασιακά δικαιώματα - πράγμα που ενισχύεται με τον νέο νόμο πλαίσιο - ότι λόγω και της ραγδαίας ανάπτυξης της επιστήμης και τεχνολογίας εμείς δεν θα έχουμε τις γνώσεις να αντεπεξέλθουμε στην επιστημονική πρόοδο, πόσο μάλλον να είμαστε εμείς που θα την προχωρήσουμε. Οπότε κάθε λίγα χρόνια θα χρειάζεται να βάλουμε ξανά το χέρι στην τσέπη, για να πληρώσουμε πανάκριβα μεταπτυχιακά και σεμινάρια. Τρία χρόνια μετά γίνεται ξεκάθαρο αυτό που λέγαμε από την αρχή, ότι η πανεπιστημιοποίηση όπως γίνεται έχει ως σκοπό να αναβαθμίσει μόνο την επιχειρηματική δραστηριότητα στις σχολές και όχι τις σπουδές μας.

Ενδεικτικά:

-- Σε ορισμένες σχολές, για τους φοιτητές με πρόγραμμα σπουδών ΤΕΙ, μαθήματα του προγράμματος σπουδών άνω του 2ου και 3ου έτους δεν διδάσκονται αλλά μόνο εξετάζονται.

-- Στις σχολές μηχανικών οι σπουδαστές έχουμε γίνει μπαλάκι, χωρίς να ξέρουμε τι πραγματικά δικαιούμαστε με το πτυχίο μας. Εχει αναγνωριστεί ακαδημαϊκά ως "5ετές" αλλά δεν αναγνωρίζεται ισότιμο άλλων "5ετών" σπουδών (π.χ. Πολυτεχνείο) με την απαράδεκτη στάση της κυβέρνησης, αλλά και την εμπλοκή του Τεχνικού Επιμελητηρίου.

-- Την ίδια ώρα που πιεζόμαστε από τα ακαδημαϊκά όρια φοίτησης και δήλωσης μαθημάτων, για να μπορούμε να πάρουμε στην ώρα μας τα μαθήματα της λεγόμενης "πανεπιστημιοποίησης", χρειάζεται να έχουμε περάσει όλα τα μαθήματα του οδηγού σπουδών ΤΕΙ και να έχουμε κάνει πρακτική και πτυχιακή, πράγμα σχεδόν αδύνατο εντός των χρονικών αυτών ορίων.

-- Στη σχολή του Ρεθύμνου η κατάσταση έχει απαξιωθεί πλήρως και φαίνεται σαν να έχει αφεθεί στην τύχη της, χωρίς υποδομή και οργάνωση.

-- Την ίδια ώρα, στον αέρα βρίσκονται και οι σπουδαστές της πρώην σχολής Φυσικών Πόρων.

-- Παράλληλα εντείνεται η κατηγοριοποίηση των πτυχίων μας, η υποβάθμιση των εργασιακών μας δικαιωμάτων. Στον ίδιο κλάδο (π.χ. Ηλεκτρολόγοι Μηχανικοί και Μηχανικοί Υπολογιστών) υπάρχουν πολλά διαφορετικά πτυχία. Π.χ.: το πτυχίο των Ηλεκτρολόγων από το ΤΕΙ του ΗΜΜΥ του ΕΛΜΕΠΑ, του Πολυτεχνείου, του ΕΠΠ από το πρώην ΤΕΙ, της Επιστήμης Υπολογιστών από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, τα αντίστοιχα σε διάφορα ΙΕΚ κ.ο.κ. Αν σε αυτά υπολογίσουμε και ότι το πρόγραμμα σπουδών σε κάθε σχολή είναι διαφορετικό σε κάθε πανεπιστήμιο, χάνεται η μπάλα.

-- Στο τμήμα της Κοινωνικής Εργασίας, στο πλαίσιο 2 (κρίσιμο για τη σχολή καθώς αποκτάς πολύ πρακτική πείρα με το να πηγαίνεις σε σχολεία), η λύση της κυβέρνησης και της πρυτανείας για τη διεξαγωγή του την περίοδο της πανδημίας ήταν οι φοιτητές να ζωγραφίζουν έναν μαθητή σε φυσικό μέγεθος και να φαντάζονται το τι προβλήματα έχει αυτό το παιδί και να κάνουν φανταστικές συζητήσεις για να βρουν λύσεις.

Να διεκδικήσουμε:

Να γίνουν τώρα οι κατάλληλες τροποποιήσεις των προγραμμάτων σπουδών.

Να εξασφαλιστεί η ολοκληρωμένη αναγνώριση του πτυχίου των μηχανικών και να είναι μοναδική προϋπόθεση για να βρουν δουλειά.

Να μην υλοποιηθεί η κατεύθυνση για τους συναδέλφους στα προγράμματα σπουδών του πρώην ΤΕΙ.

2. Τα κενά χρηματοδότησης και τα κενά σε καθηγητές διαμορφώνουν μια εκρηκτική κατάσταση για τις σπουδές μας, σε ό,τι αφορά το μάθημα και τις υποδομές των εργαστηρίων, ενώ την ίδια ώρα βρίσκονται λύσεις μόνο σε ζητήματα που ιεραρχούν επιχειρήσεις ή για το μακέλεμα των λαών από ΝΑΤΟ - ΕΕ! Βλέπουμε και τώρα τον πόλεμο στην Ουκρανία, όπου η χώρα μας δίνει γην και ύδωρ στους δολοφόνους του ΝΑΤΟ, που χρησιμοποιούν βάσεις σε όλη την Ελλάδα για τη μεταφορά στρατευμάτων στην περιοχή. Οπου κάθε χρόνο δίνουμε πάνω από 4 δισ. για τις ανάγκες του ΝΑΤΟ και όπου φέτος είμαστε η χώρα που έδωσε το μεγαλύτερο ποσοστό του ΑΕΠ μας για το ΝΑΤΟ σε σχέση με όλες τις άλλες χώρες - μέλη του ΝΑΤΟ.

Ενδεικτικά:

-- Σε πολλά εργαστήρια διαμορφώνονται τεράστιες λίστες αίτησης παρακολούθησης λόγω λίγων εργαστηρίων που προσφέρονται λόγω έλλειψης καθηγητών και εξοπλισμού.

-- Δεν έγιναν μαθήματα στο 1ο έτος Νοσηλευτικής και μεταφέρθηκαν σε άλλο εξάμηνο και στο 1ο έτος Γεωπονίας του προγράμματος σπουδών ΤΕΙ λόγω έλλειψης καθηγητών.

-- Στο τμήμα Μηχανολογίας ξηλώθηκε και μεταφέρθηκε αλλού ένα ολόκληρο εργαστήριο (ρομποτικός βραχίονας), για να μπουν τα ολοκαίνουργια μηχανήματα της «Ιnterclinic» όπου θα παράγουν τσάμπα έρευνα, ενώ στο διπλανό εργαστήριο οι φοιτητές δεν είχαν ούτε χώμα για να φτιάξουν καλούπια.

-- Σε εργαστήρια (ένα από αυτά είναι το τεχνικό σχέδιο 3ου εξαμήνου) στα τμήματα των μηχανικών, ο εξοπλισμός και οι υπολογιστές δεν φτάνουν για όλους τους φοιτητές και αναγκάζονται να φέρνουν τα προσωπικά τους λάπτοπ (όσοι έχουν!).

-- Στη Νοσηλευτική δεν επαρκούν οι επόπτες για τη σωστή διεξαγωγή της κλινικής άσκησης.

-- Εχουν καταργηθεί σειρά εργαστηρίων (όπως η τεχνολογία τυπωμένων κυκλωμάτων στο ΕΛΜΕΠΑ στα Χανιά).

Να διεκδικήσουμε:

Να υπάρξει άμεσα έκτακτο κονδύλι για πρόσληψη του αναγκαίου προσωπικού σε καθηγητές και βοηθούς.

Να εξασφαλισθεί η αναβάθμιση του εξοπλισμού των εργαστηρίων.

Να λυθούν με ευθύνη της κάθε σχολής τα προβλήματα με τα εργαστήρια, κανείς να μην μείνει εκτός.

Καμία εφαρμογή του νόμου Κεραμέως - Χρυσοχοΐδη, τα 30 εκατομμύρια να πάνε για τις σχολές μας, όχι για πανεπιστημιακή αστυνομία!

3. Το κόστος και οι όροι σπουδών μας έχουν δυσκολέψει. Δεν έχουμε την αναγκαία στήριξη και βοήθεια!

Ενδεικτικά:

-- Ολοι οι σπουδαστές βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τα οικονομικά προβλήματα των οικογενειών μας, με την ακρίβεια και τις δυσκολίες από την πανδημία. Κάποιοι από εμάς πληρώνουμε μεγάλα ενοίκια, ενώ και η μετακίνηση δεν αφορά ένα ασήμαντο κόστος για εμάς. Την ίδια στιγμή αυτή την περίοδο ήρθε και ο λογαριασμός της ΔΕΗ, που για κάποιους ήταν κυριολεκτικά διπλάσιος από συνήθως.

-- Πολλοί από εμάς δουλεύουμε παράλληλα με τις σπουδές μας, χωρίς να έχουμε άλλη επιλογή ...αυτό δεν παίρνεται υπόψη ούτε από το πρόγραμμα μαθημάτων ούτε από ειδικές διευκολύνσεις που θα μπορούσαμε να έχουμε, όπως άδειες, δυνατότητα ενισχυτικών μαθημάτων, προσαρμογή στην παρακολούθηση εργαστηρίων, στην ακύρωση του ν+2.

-- Την ίδια στιγμή, στις εστίες μπαίνουν λίγοι σε σχέση με τις ανάγκες και εκεί όμως πληρώνοντας ενοίκιο (!) και με άλλα προβλήματα στη διαμονή.

Να διεκδικήσουμε:

Αμεσα μέτρα ενίσχυσης και βοήθειας των εργαζόμενων φοιτητών

Να δοθεί έκτακτα επίδομα ενοικίου σε όλους τους σπουδαστές

Να ενταχθούν οι φοιτητές στο κοινωνικό τιμολόγιο της ΔΕΗ

Να καταργηθεί το ενοίκιο στις εστίες

Κατάργηση του ν+2».

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΙΕΚ ΑΤΤΙΚΗΣ
Διεκδικήσεις για πρακτική άσκηση με δικαιώματα

«Τώρα είναι ώρα μαζικά και οργανωμένα να απαιτήσουμε το αυτονόητο, ο ιδρώτας μας, ο κόπος μας να αμείβεται, να αναγνωρίζεται! Αλλά και η πρακτική να συμβάλλει στην απόκτηση της απαραίτητης γνώσης της τεχνικής και του επαγγέλματος που ήρθαμε να σπουδάσουμε στη σχολή» είναι το κάλεσμα που απευθύνει ο Σύλλογος Σπουδαστών Δημόσιων ΙΕΚ Αττικής, που αυτό το διάστημα ξεδιπλώνει πρωτοβουλίες διεκδίκησης για πρακτική άσκηση με δικαιώματα.

Στο πλαίσιο αυτό, κυκλοφορεί ενημερωτικό κείμενο όπου καταγράφει την κατάσταση που επικρατεί σήμερα, πληροφορεί για τα δικαιώματα που έχουν οι σπουδαστές και τις υποχρεώσεις των εργοδοτών κατά την πρακτική και καλεί σε διεκδίκηση συγκεκριμένων αιτημάτων. Σε αυτό περιγράφει μία πραγματικότητα με «δουλειά με τις ώρες, απλήρωτη, χωρίς συνήθως οι εργοδότες να προσφέρουν ούτε τα ελάχιστα ακόμα και από αυτά που προβλέπονται... Δουλειά πολλές φορές άσχετη ακόμα και με το αντικείμενο που σπουδάζουμε!

Η αλήθεια είναι ότι πολλοί "οικονομικοί μύθοι" έχουν χτιστεί στις πλάτες μας, στην απλήρωτη δουλειά μας! Το ξέρουν καλά ιδιαίτερα οι συνάδελφοι που λιώνουν για ένα ξεροκόμματο στις σεζόν... Το ξέρουμε όλοι μας όταν για την κούρασή μας στο τέλος του μήνα πολλές φορές δεν παίρνουμε όχι μόνο μισθό, αλλά ούτε ένα "ευχαριστώ" από τον εργοδότη μας! Η απλήρωτη δουλειά μας - τα κέρδη τους!», τονίζει ο ΣΥΣΔΙΕΚ και προσθέτει ότι πρόκειται για επιλογή των κυβερνήσεων και της εργοδοσίας σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση. «Υποχρεωτική τζάμπα δουλειά στο όνομα της πρακτικής και της μαθητείας είναι η σκληρή πραγματικότητα που βιώνουν χιλιάδες συνάδελφοι στην ΕΕ, και με τους χειρότερους όρους μάλιστα! Με τραγικότερο το παράδειγμα των νεκρών συναδέλφων μας στην Ιταλία, του 18χρονου Λορέντσο Παρέλι και του 16χρονου Τζουζέπε Λενότσι την ώρα της μαθητείας τους!».

Οι σπουδαστές αναφέρονται στην κατοχύρωση της αμοιβής της πρακτικής άσκησης, το 2021 μετά από αγώνες, σημειώνοντας ωστόσο πως πρόκειται «για νομικό πλαίσιο κομμένο και ραμμένο στα μέτρα των επιχειρηματιών». Ειδικότερα, τονίζουν:

«-- Προβλέπεται ειδική σύμβαση πρακτικής άσκησης, αντί για σύμβαση εξαρτημένης εργασίας, πράγμα που σημαίνει ότι αυτόματα αίρεται η κύρια υποχρέωση του εργοδότη να καταβάλλει τον μισθό που του αναλογεί!

-- Δεν προβλέπεται καμία υποχρέωση για αμοιβή "σε περίπτωση μη δυνατότητας χρηματοδότησης της αποζημίωσης της πρακτικής άσκησης", παρά μόνο η υποχρέωση για την καταβολή της ασφάλισης!

Ασφάλιση που καλύπτει την περίπτωση εργατικού ατυχήματος και αντιστοιχεί μόλις στο 1% της κανονικής! Παράλληλα, τα ένσημα αυτά δεν θεωρούνται συντάξιμα, ούτε μετράνε στην προϋπηρεσία μας, ούτε στις προϋποθέσεις για ταμείο ανεργίας μόλις ολοκληρωθεί η πρακτική!

Σαν να μην έφταναν τα παραπάνω, για δεκάδες συναδέλφους τα στενά όρια της πρακτικής λειτουργούν σαν προθάλαμος της εξόδου - διαγραφής από τις σχολές μας!».

Απέναντι στα παραπάνω, ο ΣΥΣΔΙΕΚ απευθύνει κάλεσμα στους σπουδαστές μέσα από τις συλλογικές διαδικασίες και την πάλη να επιβάλουν το δίκιο τους, ακολουθώντας τον δρόμο που δείχνουν οι αγώνες των εργαζομένων σε μια σειρά κλάδους. Απευθύνει κάλεσμα σε κάθε σχολή για Γενικές Συνελεύσεις, αγωνιστικές αποφάσεις και συντονισμό, διεκδικώντας:

«-- Η πρακτική να αμείβεται υποχρεωτικά στο 100% του μισθού του ανειδίκευτου εργάτη, με ευθύνη της εργοδοσίας και του κράτους!

-- Η αμοιβή της πρακτικής να είναι μηνιαία και όχι "εφάπαξ"!

-- Πλήρη ασφάλιση - συντάξιμα ένσημα - τα ένσημα να μετράνε ως προϋπηρεσία!

-- Αμεση εύρεση πρακτικής και σταθερή εποπτεία από αρμόδια όργανα του υπουργείου Παιδείας και Εργασίας!

-- Δουλειά με εξαρτημένες συμβάσεις εργασίας! Να σταματήσει η "ειδική σύμβαση πρακτικής άσκησης"».

Ηδη, με πρωτοβουλία του ΔΣ της ΣΥΣΔΙΕΚ Αττικής, έγινε στις 12 Μάρτη τηλεδιάσκεψη με τη συμμετοχή εκλεγμένων στα Διοικητικά Συμβούλια των Συλλόγων Σπουδαστών της Αττικής, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας και σπουδαστών από Λαμία και Πτολεμαΐδα, με επίκεντρο το ζήτημα της πρακτικής άσκησης αλλά και γενικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι σπουδαστές. Επόμενο βήμα είναι η παράσταση διαμαρτυρίας που προγραμματίζεται το Σάββατο 9 Απρίλη στις 12 μ. στη Βουλή.

Στο υπουργικό συμβούλιο οι ρυθμίσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση

Οι επικείμενες ρυθμίσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση παρουσιάστηκαν χτες από την υπουργό Παιδείας στο υπουργικό συμβούλιο. Σύμφωνα με όσα έχει δώσει στη δημοσιότητα το υπουργείο, οι βασικοί άξονες του νομοσχεδίου που θα αφορά τα πανεπιστήμια κινούνται στον δρόμο της ενίσχυσης της επιχειρηματικής λειτουργίας, της σύνδεσης με την αγορά, της ενίσχυσης της «ευελιξίας» των σπουδών, και δεν απαντά στην αναγκαία ουσιαστική αναβάθμιση του περιεχομένου, των όρων σπουδών και της προοπτικής των αποφοίτων.

Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί, οι κεντρικοί άξονες αφορούν τα προγράμματα σπουδών, την Ερευνα, την εκλογή και εξέλιξη μελών ΔΕΠ, τη λειτουργία των Ιδρυμάτων με «αξιοποίηση θεσμικών εργαλείων για ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και οργανωτικής λειτουργίας τους», την προώθηση της «σύνδεσης με την κοινωνία», που περιλαμβάνει την αξιοποίηση ερευνητικών αποτελεσμάτων με «ενίσχυση της επιχειρηματικότητας», την ενίσχυση της διά βίου μάθησης και ρυθμίσεις για τον ΔΟΑΤΑΠ.

Μεταξύ άλλων προβλέπει «απελευθέρωση του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας μεταπτυχιακών, παροχή της δυνατότητας ίδρυσης επαγγελματικών μεταπτυχιακών και απασχόλησης εμπειρογνωμόνων από την αγορά εργασίας», βιομηχανικά διδακτορικά σύμφωνα με το αίτημα του ΣΕΒ, θεσμοθέτηση πλαισίου ίδρυσης start ups φοιτητών / διδακτόρων / μεταδιδακτόρων και παροχής υπηρεσιών από τα πανεπιστημιακά εργαστήρια σε πολίτες και φορείς», στη λογική της εμπορικής αξιοποίησης της έρευνας.

Για «σημαντικότατες ρυθμίσεις, που δίνουν βάρος από τη μία στην ποιότητα των σπουδών και από την άλλη στη σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας» έκανε λόγο κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση ο πρωθυπουργός, ξεχωρίζοντας «την άρση των στεγανών μεταξύ των Τμημάτων, μεταξύ των σχολών. Αυτό το οποίο αποκαλούμε το εσωτερικό πρόγραμμα Erasmus, αν μπορούμε να δώσουμε τη δυνατότητα σε έναν μηχανικό παραγωγής να παρακολουθήσει μαθήματα Φιλοσοφικής, να μπορέσουμε να διευρύνουμε το γνωστικό πεδίο των φοιτητών μας», είπε χαρακτηριστικά για μία από τις ρυθμίσεις που σηματοδοτούν νέες ατομικές διαδρομές μάθησης, με επιπτώσεις στα πτυχία.

Αναφέρθηκε μεταξύ άλλων και στις ρυθμίσεις για τον ΔΟΑΤΑΠ και σημείωσε πως «η Παιδεία ήταν πάντα στη χώρα μας - η δημόσια Παιδεία - βασικός ιμάντας κοινωνικής κινητικότητας», την ίδια στιγμή που υψώνονται όλο και περισσότερα εμπόδια στις μορφωτικές διαδρομές των παιδιών της λαϊκής οικογένειας, μέσα από τη δέσμη νόμων και ρυθμίσεων που αφορούν το Λύκειο και τις σπουδές στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Από σήμερα η διάθεση των self tests

Από σήμερα Τετάρτη έως και την Τρίτη 5 Απρίλη οι μαθητές όλων των βαθμίδων, εμβολιασμένοι και μη, καθώς και οι εμβολιασμένοι εκπαιδευτικοί θα προμηθεύονται από τα φαρμακεία δωρεάν self tests, προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες ελέγχου των ημερών από 4 έως και 15 Απρίλη και για την επιστροφή από τις διακοπές του Πάσχα.

Οπως ανακοινώνει το υπουργείο Παιδείας, μαθητές και εμβολιασμένοι εκπαιδευτικοί θα εισέρχονται στις σχολικές τάξεις έχοντας υποβληθεί σε έναν αυτοδιαγνωστικό έλεγχο εβδομαδιαίως, ο οποίος θα πραγματοποιείται έως και 24 ώρες πριν από την προσέλευση στο σχολείο την Τρίτη.

Επισημαίνεται ότι η δωρεάν διάθεση self tests από τα φαρμακεία γίνεται μόνο κατά τις εργάσιμες μέρες και ώρες, ώστε κατά τις διημερεύσεις και διανυκτερεύσεις να μπορούν να εξυπηρετούν έκτακτες ανάγκες.

ΜΟΥΣΙΚΑ - ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Μουσική διαμαρτυρία την Τρίτη 5 Απρίλη

Μουσική - καλλιτεχνική διαμαρτυρία ενάντια στην υποβάθμιση των Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων οργανώνει η Πανελλήνια Ενωση Γονέων των μαθητών τους την Τρίτη 5 Απρίλη στις 11 π.μ. στην πλατεία Συντάγματος.

Στη διαμαρτυρία στο κέντρο της Αθήνας συμμετέχουν γονείς, μαθητές και καθηγητές, ενώ αντίστοιχες εκδηλώσεις διοργανώνονται σε όλη τη χώρα με αιτήματα:

-- Κάλυψη του συνόλου των εκπαιδευτικών αναγκών των Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων από την έναρξη του σχολικού έτους.

-- Δωρεάν βιβλία και εξοπλισμός για όλους τους μαθητές.

-- Μετακινήσεις χωρίς περιορισμούς.

-- Υποχρεωτική αναγνώριση του επιπέδου σπουδών των μαθητών στα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία.

-- Δωρεάν διενέργεια εξετάσεων για την απόκτηση πτυχίων στην Ευρωπαϊκή Μουσική, στη Βυζαντινή Μουσική και τα Παραδοσιακά Οργανα - να εφαρμοστούν ο νόμος και η σχετική Υπουργική Απόφαση που παραμένει ανενεργή εδώ και χρόνια.

ΕΚΛΕΓΜΕΝΟΙ ΜΕ ΤΗΝ «ΠΑΝΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΗ ΚΣ» ΣΕ ΑΠΘ, ΠΑΜΑΚ ΚΑΙ ΔΙΠΑΕ
Οι τραμπουκισμοί της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ δεν θα περάσουν!

Την απαράδεκτη, τραμπούκικη ενέργεια από εκπρόσωπο της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ στο ΔΙΠΑΕ προς φοιτητή της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας (ΣΔΟ) καταγγέλλουν με ανακοίνωσή τους οι υποψήφιοι και οι εκλεγμένοι με την «Πανσπουδαστική ΚΣ», στα ΔΣ των Φοιτητικών Συλλόγων του ΑΠΘ, του ΠΑΜΑΚ και του ΔΙΠΑΕ καθώς χτες, Τρίτη, ο εκπρόσωπος της κυβερνητικής παράταξης, την ώρα που ο φοιτητής μάζευε υπογραφές από συμφοιτητές του για την πραγματοποίηση ιδρυτικής συνέλευσης συλλόγου φοιτητών στη Σχολή, τον απείλησε λέγοντας: «Εδώ είναι ΔΑΠ. Ο Σύλλογος ανήκει στη ΔΑΠ. Δεν με νοιάζει τι θα ψηφίσεις αλλά αν ψηφίσεις "Πανσπουδαστική" θα έχεις πρόβλημα».

«Μάλλον έτσι οραματίζονται η κυβερνητική παράταξη και το υπουργείο Παιδείας τη λειτουργία των Συλλόγων, τον "διάλογο" και την "πολυφωνία" στις Σχολές μας! Αυτή είναι η δημοκρατία και η ελευθερία τους!», σχολιάζουν στο κείμενο της καταγγελίας οι υποψήφιοι και οι εκλεγμένοι με την «Πασπουδαστική ΚΣ» και προσθέτουν:

«Αποδεικνύεται περίτρανα (και) με αυτό το περιστατικό ο ρόλος της ΔΑΠ στα πανεπιστήμια. Αποδεικνύεται περίτρανα ποιους φοβούνται! Τρέμουν και μόνο στη σκέψη ότι οι φοιτητές στο ΔΙΠΑΕ θα οργανωθούν στους δικούς τους συλλόγους, θα διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους!

Αποδεικνύεται περίτρανα ότι η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ ακριβώς επειδή στηρίζει:

- το χτύπημα στις σπουδές και τα δικαιώματά μας, την αποσύνδεση του πτυχίου από τη δουλειά στο αντικείμενο σπουδών,

- τη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης στις σχολές μας,

- τη διάλυση της φοιτητικής μέριμνας, της δωρεάν σίτισης, της στέγασης των φοιτητών,

- τα δίδακτρα σε μεταπτυχιακά και προπτυχιακά,

- την αστυνομία στις σχολές, την εφαρμογή του νόμου Κεραμέως - Χρυσοχοΐδη,

...εχθρεύεται την οργάνωση των φοιτητών, την αξιοποίηση των συλλόγων τους ως οργάνων πάλης και διεκδίκησης και όχι ως φερέφωνων της κυβερνητικής πολιτικής στα πανεπιστήμια!

Για την υπεράσπιση της πολιτικής που τσακίζει τις σπουδές μας δεν διστάζει μάλιστα να προχωράει και σε τραμπούκικες, καταδικαστέες ενέργειες σε βάρος αγωνιστών φοιτητών!

Δεν θα τους περάσει! Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες έχουμε βγάλει συμπεράσματα και από την παρουσία και από την απουσία τους στις Σχολές μας! Τους αποδυναμώνουμε!

Μαύρο στη ΔΑΠ-ΝΔΦΚ, στην πολιτική της κυβέρνησης και του κεφαλαίου στις Σχολές μας!

Στηρίζουμε, εκλέγουμε εκπροσώπους αγωνιστές! Ψηφίζουμε - συμμετέχουμε στα ψηφοδέλτια της "Πανσπουδαστικής ΚΣ" σε όλες τις Σχολές!».

ΤΙ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Σκέψεις για το μάθημα της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Στο πρώτο μάθημα ρωτάω τους μαθητές μου: Γιατί κάνουμε Ιστορία; Κάποιοι απαντούν: «Για να μάθουμε τα κατορθώματα των προγόνων μας, τους αγώνες τους για να ζούμε εμείς ελεύθεροι σήμερα». Αλλοι, πιο υποψιασμένοι, λένε πως «η Ιστορία μάς βοηθά να κατανοήσουμε την πραγματικότητα και να ζούμε καλύτερα», και κάποιοι παίρνουν το θάρρος να απαντήσουν: «Αυτό λέμε κι εμείς. Τι χρειάζεται η Ιστορία;». Τους υπόσχομαι πως στο τέλος της χρονιάς θα απαντηθεί το ερώτημα, μαζί με όλα τα άλλα ερωτήματα που θα προκύψουν.

Στο μάθημα της Ιστορίας, όπως και σε όλα τα μαθήματα του αστικού σχολείου, θα συναντήσουμε αντιφάσεις, ανακολουθίες, μισές αλήθειες και ανορθολογισμούς. Η αντίληψη που διαπερνά όλα τα σχολικά προγράμματα είναι πως η αλήθεια είναι υποκειμενική, γι' αυτό και κάθε μαθητής καλείται να δημιουργήσει τη δική του αλήθεια για τα γεγονότα. Είναι σημαντικό να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον των μαθητών, για να ανακαλύψουν την ιστορική αλήθεια, που είναι μια, όπως και η πραγματικότητα, σε μια εποχή που ακούν από παντού πως όλα είναι σχετικά.

Το μάθημα μπορεί να ξεκινήσει με αφορμή το γνωστό ποίημα του Μπρεχτ «Ερωτήσεις ενός εργάτη που διαβάζει». Ετσι, οι μαθητές θα προβληματιστούν γι' αυτό που έχουν συνηθίσει από τα σχολικά βιβλία. Θα αναρωτηθούν γιατί μαθαίνουν μόνο για τους βασιλιάδες, τους πρωθυπουργούς, τους στρατηγούς, γιατί όλα παρουσιάζονται ως δικά τους κατορθώματα ή πανωλεθρίες.


Αυτό που απωθεί τους μαθητές όλων των ηλικιών είναι η διδασκαλία της Ιστορίας με τη συσσώρευση γεγονότων, τοπωνυμίων, χρονολογιών και ονομάτων και η απαίτηση από τους μαθητές να τα απομνημονεύσουν, χωρίς να έχουν τη δυνατότητα να τα εντάξουν σε κάποιο πλαίσιο, να τα εξηγήσουν, να διακρίνουν τη σχέση που έχουν μεταξύ τους. Ο εκπαιδευτικός έχει ένα σύνθετο καθήκον. Να καλύψει τα κενά των εγχειριδίων, να δώσει άλλον προσανατολισμό στη σκέψη του μαθητή, να τον βοηθήσει να καταλάβει τις αιτίες των γεγονότων και να του δώσει μια όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένη εικόνα της πραγματικότητας που μελετούν κάθε φορά. Πώς να διδάξεις Ιστορία χωρίς να μιλήσεις για τις τάξεις, την ιδιοκτησία, τα μέσα παραγωγής; Πώς θα καταλάβει ο μαθητής τις αιτίες της κρίσης στη φεουδαρχία ή στον καπιταλισμό; Θα βγάλει συμπεράσματα για τις αιτίες του πολέμου ή θα μάθει μόνο για τη στάση του ενός ή του άλλου βασιλιά, πρωθυπουργού ή στρατηγού;

Γύρω από το θέμα του πολέμου...

Οι πόλεμοι, ιδιαίτερα ο Β' Παγκόσμιος, τραβούν πάντα το ενδιαφέρον των μαθητών, όχι μόνο αυτές τις μέρες που έχει ξεσπάσει πόλεμος στη γειτονιά μας. Οι πληροφορίες που έχουν οι μαθητές προέρχονται από διάφορες πηγές, αλλά η απάντηση που δίνουν στην ερώτηση «γιατί γίνονται πόλεμοι» είναι πάντα: Για τα εδάφη, για τα συμφέροντα, για την εξουσία, για το πετρέλαιο. Εμείς ας ρωτήσουμε: Υπήρχαν πάντα πόλεμοι; Πώς ξεκίνησαν οι πρώτοι πόλεμοι; Αυτές οι ερωτήσεις δεν μπορούν να απαντηθούν χωρίς να μιλήσουμε για την πρώτη κοινωνία, που δεν είχε τάξεις, για την ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων - και του ανθρώπου - καθώς και τον ρόλο της εργασίας στην εξέλιξη του ανθρώπου. Πώς αλλιώς θα κατανοηθεί γιατί γίνονται πόλεμοι σε όλο τον κόσμο ανά τους αιώνες;

Ας πάρουμε, όμως, ένα παράδειγμα από την Ιστορία της Γ' Λυκείου. Για τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο γράφει το βιβλίο: «Τον Αύγουστο του 1914 η Ευρώπη κατολίσθησε στη μεγαλύτερη έως τότε πολεμική περιπέτεια με ανάμεικτα συναισθήματα». Και μόνο η επιλογή της λέξης «κατολίσθησε» φαίνεται πως η έναρξη του πολέμου θεωρείται τυχαίο γεγονός. Και συνεχίζει λίγο παρακάτω: «Πολλοί θεώρησαν τον πόλεμο λύτρωση από την πεζή καθημερινότητα του αστικού πολιτισμού και ευκαιρία για ηρωισμούς, αυτοθυσίες και διακρίσεις σε έναν κόσμο ανεπανόρθωτα - όπως φαινόταν - υλιστικό». Ποιοι είναι αυτοί που θεώρησαν ευκαιρία για ηρωισμούς και διακρίσεις αυτόν τον πόλεμο; Τα εκατομμύρια των νεκρών και των τραυματιών που μαρτύρησαν στα χαρακώματα ή οι χιλιάδες που στασίασαν στα πεδία μάχης και εκτελέστηκαν; Και ποια ήταν αυτή η πεζή καθημερινότητα του αστικού πολιτισμού που προκάλεσε τόση ανία, ώστε να πας να σκοτωθείς; Τελικά μόνοι τους πήγαν οι στρατιώτες στο μέτωπο, για να ξεδώσουν και να πάρουν παράσημα. Δεν τους έστειλε κανείς. Και μάλιστα, παίρνοντας και μια θέση στην προαιώνια διαμάχη ιδεαλισμού - υλισμού, όπου διάλεξαν ξεκάθαρα τον πρώτο. Αλλωστε, όπως μαθαίναμε κι εμείς στη φιλοσοφία, ο υλισμός είναι η λατρεία της ύλης και δεν είναι κάτι καλό. Ωστόσο, πέρα από τη χυδαιότητα του συγκεκριμένου αποσπάσματος, αξίζουν συγχαρητήρια στους συγγραφείς, που κατάφεραν να χτυπήσουν ταυτόχρονα τόσους στόχους με λίγες σειρές. Βέβαια, το μεγάλο θύμα είναι και η αλήθεια και η λογική...

Ανάλογα παραδείγματα έχουν άπειρα τα σχολικά βιβλία. Αλλωστε, όπως έχει παρατηρήσει ο Ναπολέοντας, «η Ιστορία γράφεται από τους νικητές». Εμείς θα προσθέταμε πως τις τελευταίες δεκαετίες ξαναγράφεται από τους νικητές, μετά τις ανατροπές στις σοσιαλιστικές χώρες, με κυρίαρχο στοιχείο τον αντικομμουνισμό, μαζί με το αστικό αφήγημα της εθνικής ενότητας και της διαχρονικής συνέχειας του ελληνισμού, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα με συνδετικό κρίκο τη βυζαντινή περίοδο.

Για τις κοινωνικές τάξεις

Ολες οι αναχρονιστικές θεωρίες έχουν ζωντανέψει, μαζί με τον εξοβελισμό κάθε ίχνους διαλεκτικής σκέψης, κάθε αναφοράς στο λαϊκό κίνημα και τους αγώνες του για κοινωνική αλλαγή. Ο μαθητής της λαϊκής οικογένειας πρέπει να μάθει στο αστικό σχολείο πως έχει τα ίδια συμφέροντα με τους εκμεταλλευτές του, πως είναι ενωμένος μαζί τους με δεσμούς αίματος που κρατούν από αιώνες και πως ο κόσμος δεν αλλάζει, όλα είναι στατικά και έτσι θα μείνουν.

Θυμάμαι έναν μαθητή της Α' Λυκείου, που μου έλεγε πως θέλει να ζει στην αρχαία Ελλάδα, γιατί ήταν μια εποχή ιδανική. «Αν ήσουν δούλος;», τον ρώτησα. Δεν το είχε σκεφτεί, φυσικά. Στη χρονομηχανή του μυαλού του δεν άλλαζε μόνο εποχή αλλά και τάξη!

Θα κλείσω τα παραδείγματα με λίγες σειρές από τη Μεσαιωνική Ιστορία Β' Γυμνασίου για την καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο. Γράφει το βιβλίο: «Κάθε πόλη διέθετε το νοσοκομείο της με αριθμό γιατρών ανάλογα με τον πληθυσμό της». Για τη διατροφή γράφει: «Οι Βυζαντινοί, με εξαίρεση τις περιόδους νηστείας, έχουν ιδιαίτερη αδυναμία στο φαγητό». Υπάρχει, όμως, και μια παρατήρηση: «Ο μέσος βυζαντινός δεν έχει στη διάθεσή του πολλές διατροφικές επιλογές αφού πρέπει να αντιμετωπίσει εχθρικές επιδρομές, αυθαιρεσίες των δυνατών και των αξιωματούχων καθώς και επιδημίες και θεομηνίες». Τι εντύπωση προκαλούν όλα αυτά σε έναν μαθητή που ζει στην Ελλάδα του 2022; Δεν φαίνεται πολύ ωραία η ζωή, σε σχέση με αυτό που ζει σήμερα; Γνωρίζει πως η άρχουσα τάξη ζούσε μέσα σε αδιανόητη χλιδή και πως η πλειοψηφία του λαού πάλευε να επιβιώσει στις μεγάλες πόλεις, όπου κάνει σκληρές δουλειές για ένα κομμάτι ψωμί ή στην ύπαιθρο, χύνοντας ποτάμια ιδρώτα ως ελεύθερος ή εξαρτημένος αγρότης, έρμαιο των εκμεταλλευτών του που έτρωγαν κυριολεκτικά με χρυσά κουτάλια και δεν έδιναν δεκάρα για τη βελτίωση των μέσων καλλιέργειας της γης; Οι οικονομικές κρίσεις ήταν συχνές και σύμφυτες με το σύστημα, όπως σήμερα, και τσάκιζαν τους πολλούς, αυτούς που μοχθούσαν, όχι τους λίγους, τα παράσιτα που ευθύνονταν για αυτές. Τα ίδια και σήμερα...

Η πραγματικότητα έδειξε πως δεν άλλαξε η θέση των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, όταν πέρασε η Κωνσταντινούπολη στα χέρια των Οθωμανών. Η εκμετάλλευση συνεχίστηκε, μόνο που άλλαξαν όνομα οι εκμεταλλευτές... Εξάλλου, όταν έχαναν ή κινδύνευαν να χάσουν τον θρόνο, αυτοί οι «σπουδαίοι», «ανδρείοι», «χριστιανοί» αυτοκράτορες, καλούσαν τους ξένους εχθρούς τους να δώσουν λύση, όπως ο Βασίλειος Β' τους Ρώσους και ο Αλέξιος Δ' τους Σταυροφόρους. Σε κάθε περίπτωση, το μάρμαρο το πλήρωσε ο λαός και ήταν πολύ ακριβό!

Ο εκπαιδευτικός αξίζει να κοπιάσει

Είναι αδύνατο να παρουσιαστούν σε λίγες γραμμές οι τρόποι παρέμβασης από την πλευρά της αστικής τάξης στη συνείδηση των μαθητών στο σχολείο. Ακόμα και όταν μιλάς για το αντικείμενό σου, βλέπεις πόση σχέση έχει με τα άλλα αντικείμενα, με τη συνολική θεώρηση του κόσμου, με τον αγώνα για πραγματική ολόπλευρη μόρφωση των μαθητών.

Η Ιστορία είναι ένα μάθημα συναρπαστικό, που ζωντανεύει το παρελθόν και βοηθάει να ανοίξει το μυαλό σου δρόμους στο σήμερα και το αύριο. Η γνώση της Ιστορίας βοηθάει τον άνθρωπο να πιστέψει στη δύναμή του, να θαυμάσει τα επιτεύγματα της συλλογικής πάλης της ανθρωπότητας για καλύτερη ζωή, να ριχτεί στη μάχη για να κινηθεί ο τροχός προς τα μπρος πιο γρήγορα, πιο αποφασιστικά.

Οι μαθητές αγαπούν την Ιστορία. Εχουν ανοιχτό μυαλό και καρδιά να δεχτούν τα διδάγματά της. Στο αστικό σχολείο θολώνεται η κρίση τους, εξοντώνεται το μυαλό τους, χειραγωγείται ο ενθουσιασμός τους. Ο εκπαιδευτικός αξίζει να κοπιάσει και να οργανώσει το μάθημα με άλλον τρόπο. Θα τον ανταμείψουν η λάμψη στα μάτια των μαθητών του, το ενδιαφέρον ακόμα και των πιο αδιάφορων, η χαρά της ανακάλυψης που θα μοιραστεί μαζί τους.


Σωκράτης ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ
Φιλόλογος



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ