Τετάρτη 5 Φλεβάρη 2020
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Δραστηριότητες της ΚΝΕ για μαθητές στη Θεσσαλονίκη

Πλούσιο πρόγραμμα δραστηριοτήτων για μαθητές οργανώνουν οι Τομεακές Οργανώσεις της Κεντρικής Μακεδονίας της ΚΝΕ μπροστά στις εξελίξεις.

Η ΤΟ Δήμου Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ οργανώνει: Εκδρομή στο Πολεμικό Μουσείο της Θεσσαλονίκης, το Σάββατο 8 Φλεβάρη, στις 11 π.μ., και συζήτηση γύρω από το θέμα του πολέμου. Την Κυριακή 9 Φλεβάρη, στις 5.30 μ.μ., escape room ενάντια στο σύστημα που γεννά τον πόλεμο και την προσφυγιά, στην οδό Αλεξάνδρου Συμεωνίδη 14.

Η ΤΟ Δυτικής Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ οργανώνει: Το Σάββατο 8 Φλεβάρη, escape room ενάντια στο σύστημα που γεννά τον πόλεμο και την προσφυγιά, στις 6 μ.μ., στην οδό Αγίου Δημητρίου 37, στις Συκιές και στις 5.30 μ.μ. στον Αγιο Παντελεήμονα (οδός Μαυρομιχάλη) στην Πολίχνη.

Οι ΤΟ Ανατολικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ οργανώνουν: Εκδρομή στο Πολεμικό Μουσείο της Θεσσαλονίκης, την Κυριακή 9 Φλεβάρη στις 11 π.μ. και συζήτηση γύρω από το θέμα του πολέμου.

ΜΑΘΗΤΕΣ
Κάλεσμα σε συλλαλητήριο στις 10 Φλεβάρη στα Προπύλαια

Από τις κατά τόπους μαθητικές κινητοποιήσεις τις προηγούμενες μέρες
Από τις κατά τόπους μαθητικές κινητοποιήσεις τις προηγούμενες μέρες
Με μαθητικό συλλαλητήριο τη Δευτέρα 10 Φλεβάρη, στις 12 το μεσημέρι, στα Προπύλαια, συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις οι μαθητές. Τις προηγούμενες μέρες ανέπτυξαν πολύμορφη αγωνιστική δραστηριότητα, με συγκεντρώσεις σε δημαρχεία, γραφεία Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και κεντρικούς δρόμους σε δήμους της Αθήνας και του Πειραιά, με κεντρικά αιτήματά τους να καλυφθούν τα κενά σε καθηγητές και οι ελλείψεις στα σχολεία όπως θέρμανση και να μην εφαρμοστεί η εξίσωση των πτυχίων ΑΕΙ - κολεγίων.

Την περασμένη βδομάδα, μαθητές από σχολεία της Γκράβας και του Γαλατσίου διαδήλωσαν στη λεωφόρο Γαλατσίου, ενώ την ίδια μέρα συμμαθητές τους από όλα τα Λύκεια του Αιγάλεω κινητοποιήθηκαν στο δημαρχείο της πόλης. Μαθητές από Λύκεια του Χαϊδαρίου έκαναν παράσταση διαμαρτυρίας στο δημαρχείο, στη συνέχεια μαζί με σχολεία του Αιγάλεω πορεύτηκαν προς τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο Περιστέρι, όπου από κοινού διαδήλωσαν με συμμαθητές τους από Λύκεια της πόλης.

Η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας κάλεσε σε κατά τόπους κινητοποιήσεις για τη Δευτέρα 3 Φλεβάρη και σε αυτό το πλαίσιο, προχτές πραγματοποιήθηκαν νέες συγκεντρώσεις στο υπουργείο Παιδείας, όπου βρέθηκαν μαθητές από Αιγάλεω, Περιστέρι, Αγία Βαρβάρα, Χαϊδάρι, Γαλάτσι, Γκράβα και τα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία. Την ίδια μέρα έγιναν συγκεντρώσεις σε Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο δήμο Αθήνας, στον Πειραιά, στον Γέρακα, στα δημαρχεία Αγίων Αναργύρων - Καματερού και Χολαργού.


Στο επίκεντρο βρέθηκαν τα κενά και οι ελλείψεις, τα ζητήματα της εξίσωσης των πτυχίων των κολεγίων με αυτά των πανεπιστημίων που υποβαθμίζει περαιτέρω τα πτυχία. Οπως επισήμανε στο κάλεσμά της η Συντονιστική Επιτροπή, «μαζί με την εξίσωση των πτυχίων με τα κολέγια, θέλουν να φέρουν άμεσα νέες δυσκολίες για να περάσουμε στο Πανεπιστήμιο ("Τράπεζα Θεμάτων", εθνικό απολυτήριο, ελάχιστη βάση εισαγωγής), δηλαδή να κάνουν το σχολείο ακόμα περισσότερο ένα ακριβό κέντρο εξετάσεων, να χαθεί εντελώς ο ρόλος που θα έπρεπε να έχει». Να σημειωθεί πως από το βήμα της Βουλής προχτές η υπουργός Παιδείας επανέλαβε την εξαγγελία για επαναφορά της «Τράπεζας Θεμάτων» από την ερχόμενη χρονιά για την Α' Λυκείου.

«Τώρα να ακουστεί ακόμα πιο δυνατά η φωνή μας!»

Στο κάλεσμά της για συμμετοχή στην κινητοποίηση της ερχόμενης Δευτέρας, η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας τονίζει τα παρακάτω:

«Χιλιάδες μαθητές κινητοποιούμαστε με διάφορους τρόπους τις τελευταίες δύο βδομάδες σε κάθε γειτονιά της Αθήνας και του Πειραιά. Εχουμε κάνει ήδη τοπικές κινητοποιήσεις, παρέμβαση σε Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και στο υπουργείο Παιδείας. Για ακόμα μια φορά βρήκαμε κλειστές πόρτες όμως...

Τώρα να ακουστεί ακόμα πιο δυνατά η φωνή μας!

  • Ζητάμε άμεσα να καλυφθούν τα κενά σε καθηγητές και οι σοβαρές ελλείψεις (όπως θέρμανση) στα σχολεία μας.
  • Επιπλέον, καταδικάζουμε τον νόμο της κυβέρνησης της ΝΔ για την εξίσωση των πτυχίων ΑΕΙ και κολεγίων, που κάνει τα πτυχία των πανεπιστημίων ένα ακόμα χαρτί, ένα ακόμα προσόν στην προσπάθεια και στο όνειρό μας να σπουδάσουμε αυτό που μας αρέσει και να δουλέψουμε πάνω σε αυτό στο μέλλον.

Διεκδικούμε σχολείο να μορφώνει.

Σχολείο δημιουργικό - όχι κέντρο εξεταστικό.

Οσο όλες οι κυβερνήσεις...

  • Κάνουν το σχολείο μας εξοντωτικό, ακριβό εξεταστικό κέντρο.
  • Στέκονται απέναντι στο δίκαιο αίτημα των μαθητών και των φοιτητών για αύξηση της χρηματοδότησης για την Παιδεία στο ύψος των αναγκών.
  • Βλέπουν τους μαθητές και τους φοιτητές σαν "κόστος".
  • Μας αφήνουν χωρίς καθηγητές και μετά τις πανελλαδικές θα μας κάνουν κριτική ότι έχουμε χαμηλό επίπεδο μόρφωσης!
  • Ενώ μας λένε ότι δεν έχουν λεφτά για καθηγητές και σχολικές υποδομές, ταυτόχρονα δίνουν δισεκατομμύρια ευρώ στην πολεμική μηχανή του ΝΑΤΟ, είναι έτοιμοι να στείλουν και στρατό για επεμβάσεις σε ξένες χώρες...

...Τόσο οι μαθητές... Θα είμαστε στους δρόμους!

Καλούμε τους συμμαθητές μας και από άλλα σχολεία της Αθήνας και του Πειραιά τώρα να οργανώσουμε τον αγώνα μας μέσα από τα μαθητικά μας συμβούλια και να φωνάξουμε όλοι μαζί:

  • Τώρα να καλυφθούν όλα τα κενά σε καθηγητές σε όλα τα σχολεία μας! Υπάρχουν χιλιάδες άνεργοι καθηγητές και εμείς δεν έχουμε καθηγητές στο σχολείο ή έχουμε μεγάλους σε ηλικία καθηγητές που κάνουν τεράστια προσπάθεια να μας διδάξουν, ενώ θα έπρεπε να πάρουν σύνταξη (και τώρα τους κόβουν και αυτή).
  • Τώρα να λυθεί το θέμα με τη θέρμανση και να καλυφθούν οι άλλες ελλείψεις σε όλα τα σχολεία μας. Είναι απαράδεκτο το 2020 να κάνουμε μάθημα με μπουφάν μέσα σε παγωμένες τάξεις!
  • Να μην εφαρμοστεί η Οδηγία εξίσωσης των πτυχίων ΑΕΙ - κολεγίων!
  • Να γίνουν κανονικά και για όλους οι σχολικές εκδρομές! Πάει πολύ ενώ κινητοποιούμαστε για τόσο σοβαρά θέματα, να δεχόμαστε απειλές από διευθυντές ότι θα κοπούν οι σχολικές μας εκδρομές!», καταλήγει το κάλεσμα της Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών Αθήνας.

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:

-- Κάλεσμα της Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών Αθήνας για κινητοποίηση τη Δευτέρα 10 Φλεβάρη, στις 12 μ., στα Προπύλαια.

-- Αρθρο στη στήλη «Τι μαθαίνουν τα παιδιά μας στο σχολείο»: Με αφορμή την «απογοητευτική» επίδοση των Ελλήνων μαθητών στο πρόγραμμα PISA.

-- Κυκλοφορεί το 13ο τεύχος του περιοδικού «Το κόκκινο Αερόστατο» που επιμελείται η Διατμηματική Επιτροπή της ΚΕ του ΚΚΕ για τις μικρότερες ηλικίες της νεολαίας.

-- Εκδηλώσεις και δραστηριότητες της ΚΝΕ.

ΤΙ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Με αφορμή την «απογοητευτική» επίδοση των Ελλήνων μαθητών στο πρόγραμμα PISA

«ΣΟΚ! Οι Ελληνες μαθητές τελευταίοι στην Ευρώπη», «Μετεξεταστέοι οι Ελληνες μαθητές», «Τούβλα οι Ελληνες μαθητές». Αυτά είναι κάποια από τα πρωτοσέλιδα του έντυπου και διαδικτυακού Τύπου μετά τα αποτελέσματα του διεθνούς διαγωνισμού PISA, που αξιολογεί το επίπεδο των 15χρονων σε κατανόηση κειμένου, Μαθηματικά και φυσικές επιστήμες.

Κάνοντας παντιέρα τις «απογοητευτικές» επιδόσεις της Ελλάδας στο διαγωνισμό, η κυβέρνηση προσπαθεί να παρουσιάσει τις προτεινόμενες αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις ως τη «θεραπεία διά πάσαν νόσον». Η υπουργός Παιδείας, Ν. Κεραμέως, σχολιάζει: «Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού PISA για το 2018 καταδεικνύουν μία χρόνια παθογένεια του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Απαιτούνται δομικές και ουσιαστικές παρεμβάσεις, ξεκινώντας από τα "θεμέλια", δηλαδή από το ίδιο το νηπιαγωγείο... Θέλουμε να δώσουμε έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, όπως η κριτική σκέψη και η συνεργατικότητα».

Γι' αυτό άλλωστε στην ατζέντα της κυβέρνησης για την Εκπαίδευση του 2020 ξεχωρίζουν: Τα «Προγράμματα Σπουδών για τη συστηματικότερη καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων», η «ενίσχυση της αυτονομίας και εξωστρέφειας των σχολικών μονάδων», η «επένδυση, με σχεδιασμό, στην εξωστρέφεια του εκπαιδευτικού μας συστήματος με την καλλιέργεια διμερών σχέσεων με χώρες που έχουν επιδείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών στην Ελλάδα, όπως οι ΗΠΑ, η Κίνα...».


Πράγματι, οι απαιτήσεις, τόσο για την εργασία όσο και για την εκπαίδευση, αλλάζουν γρήγορα. Υπάρχουν η απαίτηση για αποτελεσματικότερο συνδυασμό γνώσεων και δεξιοτήτων, η αναθεώρηση προγραμμάτων σπουδών, η συνεχής επιμόρφωση και ο συντονισμός με τις νέες τεχνολογικές δυνατότητες.

Υπάρχει η απαίτηση οργάνωσης της εργασίας σε πιο διευρυμένα δίκτυα επικοινωνίας και συνεργασίας, εφόσον όλο και περισσότεροι άνθρωποι από διαφορετικές κουλτούρες εργάζονται για τον ίδιο σκοπό, σε πολυδιάστατα έργα, με τη συμβολή διαφορετικών επιστημονικών και τεχνικών κλάδων. Η κοινωνικοποίηση της εργασίας σε παγκόσμιο επίπεδο είναι γεγονός. Ομως, όσο το αποτέλεσμά της το ιδιοποιείται μία χούφτα ανθρώπων, η διαστρέβλωση, ο ανορθολογισμός και η ημιμάθεια θα διογκώνονται.

Οι διεθνείς οικονομικοί οργανισμοί, όπως ο ΟΟΣΑ, που εξυπηρετούν τα οικονομικά συμφέροντα όλο και μικρότερου τμήματος του παγκόσμιου πληθυσμού με έντονο ανταγωνισμό, αντιμετωπίζουν την Εκπαίδευση και ως πεδίο κερδοφορίας. Αυτό συμβαίνει αφενός βραχυπρόθεσμα, μέσω επενδύσεων σε εκπαιδευτικά προγράμματα, ιδιωτικά εκπαιδευτικά και συμβουλευτικά ιδρύματα, εκπαιδευτικό τουρισμό και αφετέρου μακροπρόθεσμα, ως πεδίο βελτίωσης της βασικής τους πρώτης ύλης, της ανθρώπινης εργασίας, που θα αυξήσει την παραγωγικότητα και έτσι τα κέρδη τους.


Σε αυτό το πλαίσιο πρέπει να αντιμετωπίσουμε και τις κατά καιρούς εκθέσεις αξιολόγησης του ΟΟΣΑ ή άλλων ιμπεριαλιστικών οργανισμών.

Και να γίνει αυτό, πρέπει αντικειμενικά να αποτυπώνουν και στοιχεία της πραγματικότητας. Ωστόσο, η εικόνα που δίνουν παραμένει τμηματική και επιφανειακή. Γιατί υπάρχει ο φακός του κέρδους που παραμορφώνει τους σκοπούς. Υπάρχει η αστική αντίληψη για τη γνώση, που παρόλο που αναπτύσσεται, αυτή δίνεται με το σταγονόμετρο. Τόσο όσο επιτρέπει και απαιτεί το κεφάλαιο.

PISA όπως ΟΟΣΑ

Για να δούμε ποιες είναι οι δεξιότητες που καλλιεργούνται από το PISA, αρκεί να θυμηθούμε πως πρόκειται για πρόγραμμα του Οργανισμού για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ), στην έκθεση του οποίου για το PISA 2018 βρίσκουμε: «Οι μαθητές θα κληθούν να εφαρμόσουν τη γνώση τους σε άγνωστες υπό εξέλιξη καταστάσεις. Για αυτό απαιτείται ένα ευρύ φάσμα δεξιοτήτων, γνωστικών (κριτική, δημιουργική σκέψη κ.α.), κοινωνικών και συναισθηματικών (γνωστές και ως ήπιες δεξιότητες/ soft skills) και πρακτικών (διαχείριση πληροφορίας και επικοινωνίας μέσω νέων τεχνολογικών συστημάτων)».

Στενά συνδεδεμένο με τις μετρήσεις του PISA είναι και το πρόγραμμα του ΟΟΣΑ PIAAC που αφορά ηλικίες 16-65 χρονών. Αξιολογεί συγκεκριμένα τρεις «δεξιότητες - κλειδιά» στην επεξεργασία πληροφορίας: Ανάγνωση (literacy), αριθμητική (numeracy) και επίλυση προβλήματος σε πλούσια τεχνολογικά περιβάλλοντα.


Στην έκθεση του ΟΟΣΑ για το PIAAC 2016 διαβάζουμε: «Στον κόσμο όπου εκατομμύρια άνθρωποι είναι άνεργοι ενώ οι εργοδότες διαμαρτύρονται πως δεν μπορούν να βρουν καταρτισμένους εργάτες, κάτι προφανώς είναι ανισόρροπο. Οι κυβερνήσεις οφείλουν να έχουν καθαρή την εικόνα όχι μόνο για το πώς αλλάζει η αγορά εργασίας αλλά και για το πόσο προετοιμασμένοι είναι οι πολίτες να ακολουθήσουν και να επωφεληθούν από την αναπτυσσόμενη οικονομία της γνώσης (knowledge-based economies)».

Ο διαγωνισμός PISA αποτυπώνει έναν εκπαιδευτικό στόχο που αντιστοιχεί στη σύγχρονη ανάγκη για ολόπλευρη μόρφωση. Στην πράξη όμως, το εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει, κατά PISA, να καλλιεργεί στους μαθητές δεξιότητες, που εύκολα τυποποιούνται και αντικαθιστούν την παραδοσιακή «παπαγαλία».

Βασικό μέλημα είναι να μάθει κάποιος γρήγορα «τι να κάνει», γιατί το «να μάθει» είναι αργό και αντιοικονομικό. Παράλληλα, δεν καλλιεργεί τον επιστημονικό συλλογισμό (αίτιο - αποτέλεσμα), με συνέπεια να δημιουργούνται εμπόδια στις ανώτερες εκπαιδευτικές βαθμίδες. Στο χώρο της Τριτοβάθμιας, οι κατευθύνσεις ενισχύουν την κατηγοριοποίηση και την πολυδιάσπαση πτυχίων από τη μία ή τον αναχρονισμό της κατάργησης διακριτών επιστημονικών αντικειμένων από την άλλη.

Οι προβληματισμοί αυτοί προκύπτουν από τα θέματα εξέτασης, τον τρόπο αξιολόγησης και τις συνέπειες των αποτελεσμάτων.

Ο μαθητής να μπορεί μόνο να αναλύει ή και να συνθέτει;

Η επιλογή θεμάτων και προβλημάτων, κατά τα πρότυπα του PISA, ακονίζουν την αναλυτική σκέψη των μαθητών αλλά όχι τη συνθετική. Δηλαδή οι μαθητές εξασκούνται σε προβλήματα γενικής φύσης, ως προς την ανάλυσή τους με ποικίλους τρόπους και μερικώς ως προς την εύρεση μιας μεθόδου επίλυσης. Μέχρι εδώ μπορούμε να πούμε πως κάτι τέτοιο είναι απολύτως αναγκαίο για τον σύγχρονο άνθρωπο. Τότε από πού προκύπτει το πρόβλημα;

Η ανεπάρκεια της θεματολογίας έχει δύο διαστάσεις. Αφενός η πλειοψηφία των θεμάτων είναι τέτοια που επιλύονται μεν με διαφορετικές προσεγγίσεις, αλλά πολύ συγκεκριμένες δε. Συνεπώς η επίλυσή τους γίνεται ένα λίγο πιο πολύπλοκο «τυφλοσούρτι», χωρίς καμία καλλιέργεια της δημιουργικότητας.

Αφετέρου το πλαίσιο των προβλημάτων, ενώ είναι ρεαλιστικό, προσεγγίζεται επιφανειακά και μονοδιάστατα. Π.χ. στο παρακάτω πρόβλημα δεν παρουσιάζεται ούτε η αιτία του, πώς προκύπτει η αλλαγή του τύπου, ούτε η αναγκαιότητα λύσης του, δηλαδή οι συνέπειες.

Τα ερωτήματα είναι αμιγώς υπολογιστικής φύσης πάνω στις πρωτοβάθμιες εξισώσεις.

Αντίθετα, ουσιαστικότερη θα ήταν η χρήση του τύπου σε μια υποθετική κατάσταση, όπου ο μαθητής θα έπρεπε να υπολογίσει τα όρια των καρδιακών του παλμών, για να διαμορφώσει πρόγραμμα άσκησης που να συνάδει με την ηλικία του, σε ένα ευρύτερο πλαίσιο δεδομένων.

Να το λύσω επειδή μου το ζητούν ή επειδή θέλω;

Η προσπάθεια να παρουσιαστεί οικείο το πλαίσιο του προβλήματος καταλήγει σε εισαγωγές όπως αυτή, που εύλογα οδηγεί τους μαθητές να πουν «Και εμένα τι με νοιάζει;».

Το βασικό κίνητρο του ανθρώπου για να λύνει προβλήματα δεν είναι απλώς το προσωπικό γούστο, αλλά κάποια κοινωνική ανάγκη. Ακριβώς επειδή στην ανάγκη αυτή βρίσκει το υποκειμενικό του όφελος, ασχολείται και συμβάλλει στη λύση. Το προσωπικό κίνητρο διαμορφώνεται κοινωνικά. Ο ακραίος υποκειμενισμός, να λύσω το πρόβλημα του άλλου, ως αντίληψη οδηγεί σε αδιέξοδο για την εμπλοκή των μαθητών. Πώς λοιπόν θα πειστεί ο μαθητής να υπολογίσει πόσους κύβους έχουν οι συνθέσεις της Σούζαν, αν δεν βρίσκει το δικό του κίνητρο; Πώς θα λύσει το πρόβλημα αν δεν το αντιληφθεί ως δικό του;

Αντίθετα, στο πλαίσιο της γεωμετρικής τεκμηρίωσης ενός ιστορικού μνημείου ο υπολογισμός του πλήθους των δομικών στοιχείων θα είχε άλλη βαρύτητα. Κάποιοι μαθητές ίσως έβρισκαν το κίνητρό τους στην ίδια την ανάγκη συντήρησης του μνημείου και της ιστορίας του. Για άλλους κίνητρο μπορεί να ήταν η αισθητική ή κάτι άλλο.

Τουλάχιστον, σε ένα τέτοιο πλαίσιο, η ερώτηση «Και εμένα τι με νοιάζει;» ανοίγει μια γενικότερη συζήτηση, αντί να την κλείνει με τον εκπαιδευτικό απ' έξω.

Πώς κρίνεται η σωστή απάντηση;

Στο πρόβλημα αξιολόγησης της ικανότητας συσχετισμών που ακολουθεί, ως σωστή βαθμολογείται η απάντηση Γ, δηλαδή πως σε έναν χώρο το πολύ 5.000 τ.μ. θα χωρέσουν 20.000 όρθια άτομα.

Χώρια που δεν προβλέπεται χώρος ούτε για τη μουσική σκηνή, θεωρείται λογικό σε κάθε άτομο να αντιστοιχεί χώρος λίγο μεγαλύτερος από ένα πλακάκι. Πόσο παράλογο είναι ένα παιδί να απαντήσει το Β, σκεπτόμενο πως ένας άνθρωπος δεν είναι κολόνα και άρα κινείται; Ποιος είναι ο συσχετισμός που δεν έχει κάνει; Μήπως ότι τα έσοδα από 20.000 εισιτήρια είναι περισσότερα από αυτά των 5.000;

Κάποια συμπεράσματα

Συμπέρασμα πρώτο: Ο συντονισμός με τις απαιτήσεις του PISA σημαίνει κάποια γνωστική ανάπτυξη, αλλά όχι απαραίτητα ολόπλευρη μόρφωση.

Από την πείρα των σκανδιναβικών χωρών, φαίνεται πως οι περισσότερες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, που προτείνει ο ΟΟΣΑ, αφορούν συγχωνεύσεις σχολείων, πολυπληθέστερες τάξεις, περισσότερες εξετάσεις, αξιολόγηση εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων, σύνδεση των μισθών με τις επιδόσεις των εξετάσεων. Στην έκθεσή του προς τη νορβηγική κυβέρνηση προειδοποιεί: «Από την περαιτέρω χρηματοδότηση των σχολείων δεν υπάρχει όφελος» (ΟΟΣΑ, 2008).

Προκλήθηκε μια γενική «φρενίτιδα» σε μαθητές και εκπαιδευτικούς για να πετύχουν καλύτερη κατάταξη. Ασκήθηκε μεγάλη οικονομική πίεση προς τις οικογένειες για να υποστηρίξουν τα παιδιά τους. Το «PISA for schools» έγινε το προϊόν, που σαν άλλη «Τράπεζα Θεμάτων» δένει τις εξετάσεις όλο και πιο στενά με το αναλυτικό πρόγραμμα των σχολείων. Το φθινόπωρο του 2014 οι εκπαιδευτικοί των δημόσιων σχολείων προχώρησαν σε απεργία για την αντι-εκπαιδευτική αξιολόγηση και την ανούσια εντατικοποίηση της δουλειάς τους.

Συνέπεια ήταν και η αύξηση των ιδιωτικών σχολείων, με την ελεύθερη επιλογή του πιο ανταγωνιστικού προγράμματος σπουδών στα πρότυπα του PISA, όπως και η άμεση ενίσχυση ιδιωτικών συμβουλευτικών ιδρυμάτων. Ο όμιλος Pearson Inc., ιδιοκτήτης μεταξύ άλλων των εφημερίδων «Financial Times» και «The Economist», αντλεί το 80% των εσόδων του από εκπαιδευτικά προγράμματα και εξετάσεις. Είναι από τις μεγαλύτερες εταιρείες στην αναπτυσσόμενη αγορά της Εκπαίδευσης, με 40.000 εργαζόμενους σε 80 χώρες.

Συμπέρασμα δεύτερο: Τα Μαθηματικά υποβαθμίζονται σε αμιγώς συμπληρωματικό εργαλείο για την ανάγνωση στατιστικών διαγραμμάτων, στοιχειωδών υπολογισμών και ερμηνείας ποσοστών.

Αυτό προκύπτει και από τα γεγονότα στην άλλοτε χώρα - εκπαιδευτικό πρότυπο, τη Φινλανδία, όπου εκδηλώθηκε έντονη διαμάχη εκπαιδευτικών με ιδιαίτερα οξύ το πρόβλημα στα Μαθηματικά. Πολλοί διαφωνούσαν με τον τρόπο αξιολόγησης των μαθητών, εφόσον αξιολογεί αποκλειστικά την καθημερινή, μη επιστημονική γνώση.

Το 2005 πάνω από 200 Φινλανδοί ακαδημαϊκοί κοινοποίησαν την ανησυχία τους για τον διαγωνισμό PISA. Φινλανδοί εμπειρογνώμονες της Εκπαίδευσης σχολίαζαν: «Θεωρούμε ότι είναι αρκετά φυσικό στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ο καθένας να αποκτήσει τις βασικές δεξιότητες της αριθμητικής. Αλλά η παρούσα κατάσταση σημαίνει ότι σχεδόν όλη η τυπική Αλγεβρα και η Γεωμετρία έχουν εξαφανιστεί από το πρόγραμμα σπουδών, ως αυξημένης δυσκολίας για ένα σημαντικό τμήμα του μαθητικού πληθυσμού. Μια συνέπεια αυτού είναι ότι τα Μαθηματικά στο Λύκειο πρέπει να ξεκινήσουν σχεδόν από το μηδέν και υπάρχει πραγματικά πολύς δρόμος να διανύσει κάποιος για να φτάσει σε επίπεδο επαρκές για πανεπιστημιακές σπουδές, σε οποιοδήποτε θέμα που αφορά τα Μαθηματικά».

Τα Μαθηματικά του PISA κυρίως αφορούν κάποια δυνατότητα εκτίμησης και πρακτικές μεθόδους υπολογισμών και στατιστικής. Δεν συσχετίζονται ουσιαστικά με τις άλλες φυσικές επιστήμες, όπως άλλωστε αναπτύχθηκαν, με αποτέλεσμα την αποσπασματική προσέγγιση προβλημάτων μέσω συγκεκριμένων μαθηματικών χειρισμών.

Η πραγματικότητα, τόσο πλούσια σε ευκαιρίες μάθησης και προσεγγίσιμη με πλήθος μαθηματικών εννοιών, χρησιμοποιείται στενά ως «κράχτης» εφαρμογής μεθόδων αντί να γίνει αντικείμενο μελέτης, αφετηρία και πεδίο επιβεβαίωσης συλλογισμών.

Συμπέρασμα τρίτο: Την κριτική σκέψη και τη δημιουργικότητα, την επικοινωνία και τη συνεργατικότητα τις θέλουν «με το σταγονόμετρο».

Τον Μάη του 2014, 2.000 ακαδημαϊκοί, ένας και των οποίων ο γνωστός γλωσσολόγος Noam Chomsky, έστειλαν ανοιχτή επιστολή στον επικεφαλής του PISA και διευθυντή εκπαίδευσης του ΟΟΣΑ, λέγοντας πως ο διαγωνισμός «σκοτώνει τη χαρά της μάθησης και προκαλεί ζημιά στις βασικές παιδαγωγικές αξίες». Στις χώρες που βρίσκονται στις υψηλότερες θέσεις, είναι πολύ έντονη η απέχθεια των παιδιών για το σχολείο. Φαίνεται να ωθούνται στο να μη θέλουν να μάθουν.

Ως εκ τούτου, οι προσδοκίες που διατυμπανίζουν εξαντλούνται στο να μπορούν να σκέφτονται τόσο ώστε να μην ενοχλούν τον διευθυντή για «ψύλλου πήδημα», να έχουν τη δυνατότητα να δημιουργούν ιδέες μάρκετινγκ, ατομικά ή ομαδικά, για να χτυπηθεί ο ανταγωνιστής όμιλος και να εξοικειωθούν δουλεύοντας σε μεγάλες οργανωμένες ομάδες πάνω στο ίδιο πρότζεκτ ή σε start up εταιρείες.

Οταν πρόκειται να φανούν οι ουσιαστικές δυνατότητες της οργάνωσης, της κριτικής σκέψης και της ομαδικής δημιουργίας για τη δραστική βελτίωση της καθημερινότητας και της ζωής των εργαζομένων από τους ίδιους, ξαφνικά επιστρατεύονται μόνο οι πρακτικές δεξιότητες διαχείρισης πληροφοριών από εργαζόμενους σε ειδικές υπηρεσίες ή «αυτόνομοι συνεργάτες» και οι δεξιότητες χειρισμού υπολογιστικών συστημάτων επικοινωνίας εξ αποστάσεως για παντός τύπου ψηφοφορίες, από τηλεριάλιτι έως πλαίσιο δράσης σωματείων. Ετσι το σύστημα αυτορρυθμίζεται μέσω ενός ραφιναρισμένου και σύγχρονου μηχανισμού.

Αντί επιλόγου

Η καλλιέργεια των δεξιοτήτων που συνολικά μορφώνουν τον άνθρωπο, που τον εξοπλίζουν να ανταπεξέρχεται στην κοινωνία που αναπτύσσεται μαζί και γύρω του, γίνεται από τη διδασκαλία μαθημάτων πάνω στις αρχές του αντίστοιχου επιστημονικού κλάδου και μέσω της ιστορίας του.

Στη διδασκαλία των Μαθηματικών θα έπρεπε να αξιοποιηθούν οι πραγματικές ανάγκες που οδήγησαν τον άνθρωπο να μελετήσει επισταμένα νέες ποσότητες, νέες δομές και σχέσεις ποσοτήτων, που τον οδήγησαν στην οργάνωση νέων λογικών σχημάτων, ξεκλείδωσαν νέες δυνατότητες εκτίμησης και έδωσαν βάση για νέους τρόπους τεκμηρίωσης.

Ακόμα και αν διαγωνισμοί όπως ο PISA εντοπίζουν τέτοιες αδυναμίες, οι οδηγίες προσαρμογής των εκπαιδευτικών προγραμμάτων απέχουν πολύ από το να αποτελέσουν λύση.


Ελπίδα ΝΑΣΙΟΠΟΥΛΟΥ
Μαθηματικός

ΚΑΛΑΜΑΤΑ
Βιβλιοπαρουσίαση για τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Μαρξ

Εκδήλωση - βιβλιοπαρουσίαση για τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Κ. Μαρξ διοργανώνεται το Σάββατο 8 Φλεβάρη, στις 7 μ.μ., στον Πολυχώρο Δημιουργίας της ΚΝΕ «Μικρόβιο» - Γιώργος Βουβαλέας, στην Καλαμάτα.

Θα γίνει παρουσίαση του βιβλίου «Μισθός, Τιμή και Κέρδος» με ομιλητή τον Βασίλη Μπίζα, μέλος του Γραφείου Περιοχής Πελοποννήσου του ΚΚΕ.

ΚΟΒ ΠΑΝΤΕΙΟΥ ΤΟΥ ΚΚΕ - ΤΟ ΠΑΝΤΕΙΟΥ ΤΗΣ ΚΝΕ
Καταγγέλλουν την προκλητική παρουσία αστυνομικών στο χώρο του πανεπιστημίου

Παράσταση διαμαρτυρίας σήμερα, στις 12 μ., στην Πρυτανεία

Την παρουσία αστυνομικών δυνάμεων στο χώρο του πεζόδρομου εντός του Παντείου Πανεπιστημίου, τη Δευτέρα 3 Φλεβάρη, καταγγέλλουν η ΚΟΒ Παντείου του ΚΚΕ και η ΤΟ Παντείου της ΚΝΕ. Πιο συγκεκριμένα, αστυνομικοί της ομάδας «ΔΕΛΤΑ» βρίσκονταν προκλητικά στο χώρο, και μάλιστα όταν οι φοιτητές διαμαρτυρήθηκαν απάντησαν ότι «πήραν εντολή από τα κεντρικά να περάσουν μια βόλτα από το χώρο».

Οι Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ καλούν σε παράσταση διαμαρτυρίας στην Πρυτανεία για το γεγονός, σήμερα Τετάρτη, στις 12 μ., σημειώνοντας σε ανακοίνωσή τους: «Αυτό που λείπει από το πανεπιστήμιό μας δεν είναι οι δυνάμεις καταστολής, αλλά η επαρκής κρατική χρηματοδότηση, για να λυθούν προβλήματα όπως οι ελλείψεις σε υποδομές, διδακτικό και διοικητικό προσωπικό, η έλλειψη εστίας για ολόκληρο το πανεπιστήμιο. Οι δυνάμεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στο Πάντειο θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να μην περάσει η κατάργηση του ασύλου στην πράξη!».

Ενδιαφέρουσες σελίδες στο «κόκκινο Αερόστατο»!

Κυκλοφόρησε πρόσφατα το 13ο τεύχος του περιοδικού «το κόκκινο Αερόστατο», που επιμελείται η Διατμηματική Επιτροπή της ΚΕ του ΚΚΕ για τις μικρότερες ηλικίες νεολαίας. Η πλούσια θεματολογία του μπορεί να κερδίσει τους μικρούς αναγνώστες, αλλά και τους μεγαλύτερους.

Στις σελίδες του τεύχους μπορεί κανείς να βρει πληροφορίες για το Travel vlog, τον διαγωνισμό που προκηρύσσει η ΚΝΕ για μαθητές Γυμνασίων και μεγαλύτερων τάξεων του Δημοτικού, ένα ενδιαφέρον αφιέρωμα για την 8η Μάρτη, Παγκόσμια Μέρα της Εργαζόμενης Γυναίκας, αλλά και για τις ιστορικές και κοινωνικές ρίζες του hip hop. Ακόμα, σελίδες γύρω από την αγαπημένη γιορτή των παιδιών, τις Απόκριες, ενώ οι σελίδες της Επιστήμης μιλούν για τη σημασία των εμβολίων. Το καθιερωμένο απόσπασμα από διήγημα, γι' αυτό το τεύχος, είναι από «Τα παιδιά της Αθήνας» και είναι αφιερωμένο στα 77 χρόνια από την ίδρυση της ΕΠΟΝ. Στο περιοδικό μπορεί κανείς να βρει, επίσης, αγαπημένα θέματα, όπως τη σελίδα για το σκάκι, το κόμικ, τους γρίφους, τις σπαζοκεφαλιές, τις χειροτεχνίες, τη γνωριμία με τα αθλήματα του στίβου. Μαζί με το περιοδικό δίνεται δώρο ημερολόγιο για το 2020.

Οπως είναι γνωστό, το περιοδικό επιδιώκει να υπάρχει επικοινωνία με τους μικρούς αναγνώστες του. Ετσι, δεν είναι λίγες οι φορές που καλεί τα παιδιά να ασχοληθούν με ένα θέμα και να στείλουν τις ιδέες, τις προτάσεις τους, το έργο τους στο περιοδικό. Χαρακτηριστικά, σε αυτό το τεύχος τα παιδιά έρχονται σε επαφή με το έργο του σπουδαίου συνθέτη Θάνου Μικρούτσικου, που πρόσφατα «έφυγε» από τη ζωή. Στο τέλος του αφιερώματος το περιοδικό καλεί τα παιδιά να σκεφτούν τι άραγε σημαίνει η φράση «χόρεψε πάνω στο φτερό του καρχαρία», από το ποίημα του Ν. Καββαδία που μελοποίησε ο συνθέτης. «Τι ήθελε άραγε να μας πει; Τι φαντάζεσαι όταν ακούς αυτόν τον στίχο; Εκφράσου ελεύθερα - με μια φωτογραφία, μια ζωγραφιά, ένα ποίημα ή μια ιστορία - μόνος - μόνη σου ή με τους φίλους σου! Και στείλε μας ό,τι φτιάξεις!».

Την προσοχή κεντρίζει και το αφιέρωμα στα παραμύθια. Σκοπός του αφιερώματος είναι να παρακινηθούν τα παιδιά στο διάβασμα. Να ενισχυθούν η φαντασία τους, η επαφή τους με την ανάγνωση, αφήγηση, ακρόαση ιστοριών - παραμυθιών. «Τα παραμύθια είναι φανταστικές ιστορίες, που έχουν έντονα τα στοιχεία του μαγικού, του υπερφυσικού και του απίθανου. Ταυτόχρονα, είναι ιστορίες διασκεδαστικές που κρύβουν κι ένα νόημα, ένα διδακτικό μήνυμα. Τα παραμύθια αντιπροσωπεύουν τα όνειρα των λαών και των ανθρώπων. Ταξιδεύουν από στόμα σε στόμα και πηγαίνουν σε όλους τους τόπους το μήνυμα ότι όλοι οι άνθρωποι μοιάζουν, πονούν με τους ίδιους πόνους και χαίρονται με τις ίδιες χαρές...». Ακόμα, θα μάθουμε τι κοινό και τι διαφορετικό έχει το παραμύθι με το ψέμα και τη φαντασία, αλλά και για τα αληθινά στοιχεία που είναι κρυμμένα στα παραμύθια. Τα παιδιά καλούνται να φτιάξουν και το δικό τους παραμύθι. Μια φορά κι έναν καιρό, λοιπόν, η ιστορία ήταν αλλιώς... Βάλε τη φαντασία σου και πες μας το δικό σου παραμύθι!

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Καλεί σε διοργάνωση δράσεων για την αξία των Μαθηματικών στις 14 Μάρτη

Η 14η Μάρτη (14/3) έχει ανακηρυχθεί από το 2009 Παγκόσμια Μέρα των Μαθηματικών, παραπέμποντας στη γραφή 3,14 με την οποία αρχίζει ο υπολογισμός του π (του λόγου της περιφέρειας προς τη διάμετρο κάθε κύκλου).

Με αφορμή την παραπάνω μέρα, η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ) καλεί να οργανωθούν δράσεις για τη σημασία της Μαθηματικής Εκπαίδευσης και τις δυνατότητες που προσφέρει η Μαθηματική Επιστήμη. «Καλούμε τα μέλη της μαθηματικής και εκπαιδευτικής κοινότητας να μετέχουν στην Παγκόσμια Μέρα των Μαθηματικών με την έγκαιρη οργάνωση εκδηλώσεων και συζητήσεων για την παιδαγωγική και πολιτισμική αξία των μαθηματικών ως τρόπου σκέψης, έκφρασης, επικοινωνίας, επιχειρηματολογίας, επιστημονικής κατανόησης των φαινομένων και οργάνωσης των κοινωνιών», τονίζει η ΕΜΕ. Παράλληλα, παροτρύνει τα σχολεία «να οργανώσουν διεπιστημονικές συζητήσεις και δράσεις για να αναδείξουν τη μαθηματική συμβολή και παρουσία στον κριτικό και ακριβή τρόπο σκέψης και έκφρασης όλων των γνωστικών πεδίων, επισημαίνοντας τη σημασία των μαθηματικών στο σύγχρονο κόσμο, το δικαίωμα όλων των παιδιών στη μαθηματική εκπαίδευση και την αναγκαιότητα της μαθηματικής καλλιέργειας για κάθε πολίτη στην ψηφιακή εποχή».

Το ΔΣ της ΕΜΕ καλεί επίσης τα παραρτήματά της σε όλη την Ελλάδα να καταθέσουν προτάσεις για μαθηματικές δραστηριότητες σε σχολεία, μουσεία, βιβλιοθήκες και άλλους χώρους εκπαίδευσης και πολιτισμού στο θέμα «Τα Μαθηματικά είναι παντού», που επέλεξε για τη φετινή «μέρα Πι» στις 14 Μάρτη 2020 η Διεθνής Ενωση Μαθηματικών.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Απλήρωτοι 15 μήνες οι έκτακτοι εκπαιδευτικοί

Απλήρωτοι παραμένουν εδώ και 15 μήνες οι έκτακτοι εκπαιδευτικοί του πρώην ΤΕΙ Θεσσαλίας. Με πρόσχημα τη συγχώνευση του ΤΕΙ Θεσσαλίας με το Πανεπιστήμιο, οφείλονται στους εκτάκτους τα δεδουλευμένα του Νοέμβρη και Δεκέμβρη του 2018 (!) όσο και των αντίστοιχων μηνών του 2019 και της αποζημίωσης αδείας. Οι πρυτανικές Αρχές του Ιδρύματος, αντί να βρούνε λύση στο μείζον αυτό ζήτημα, υποβαθμίζουν το πρόβλημα και το ανάγουν σε ευθύνη άλλων φορέων και Ιδρυμάτων, για τη συγχώνευση των οποίων έβαλαν πλάτη όλο το προηγούμενο διάστημα.

Ο Σύλλογος Εκτάκτου Εκπαιδευτικού Προσωπικού ΤΕΙ Θεσσαλίας επισημαίνει τις ευθύνες της πρυτανείας για αυτήν την κατάσταση και για τις συνέπειες της συγχώνευσης, αφήνοντας αιχμές για Τμήματα τα οποία παραπαίουν και για την εργασιακή αβεβαιότητα των αποφοίτων. Ταυτόχρονα, καταγγέλλει και το υπουργείο Παιδείας, καθώς παρά το γεγονός της υποβολής υπομνήματος με τον πιο επίσημο τρόπο από το Σύλλογο, εδώ και αρκετούς μήνες, δείχνει επίσης να αδιαφορεί επικαλούμενο αδυναμία προώθησης του αιτήματος από το ένα γραφείο στο άλλο.

Ο Σύλλογος των εκτάκτων καλεί το εκπαιδευτικό προσωπικό, τους φοιτητές, να παλέψουν απαιτώντας την άμεση πληρωμή των δεδουλευμένων που οφείλονται σε όλους τους εκτάκτους, συμβάσεις αξιοπρέπειας και όχι φτώχειας με πλήρες ωράριο, να μη χάσει κανένας τη δουλειά του λόγω της συγχώνευσης - κατάργησης του πρώην ΤΕΙ Θεσσαλίας.

ΧΟΛΑΡΓΟΣ
Σε κινητοποιήσεις οι γονείς για την καθαριότητα των σχολείων

Από την παράσταση διαμαρτυρίας των γονιών στο δημαρχείο
Από την παράσταση διαμαρτυρίας των γονιών στο δημαρχείο
Σε κινητοποιήσεις βρίσκονται το τελευταίο διάστημα οι Σύλλογοι Γονέων Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων στο Χολαργό, με αιχμή τις ελλείψεις προσωπικού καθαριότητας στα σχολεία. Οπως σημείωναν σε ανοιχτή επιστολή τους προς τους δημότες και κατοίκους της περιοχής, «βρισκόμαστε ήδη στις αρχές Φλεβάρη και στα Δημοτικά σχολεία δεν υπάρχει προσωπικό για την καθαριότητα καθ' όλη τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου, ενώ στα Νηπιαγωγεία η σύμβαση της υπαλλήλου που απασχολείται μέσω προγράμματος του ΟΑΕΔ λήγει τις επόμενες μέρες. Το αποτέλεσμα είναι, σε μια περίοδο που υπάρχει και έξαρση ασθενειών και της γρίπης, να τίθεται σε κίνδυνο η υγεία των παιδιών μας».

Οι Σύλλογοι Γονέων των Νηπιαγωγείων 2ου και 3ου και του 2ου Δημοτικού ανάρτησαν την προηγούμενη βδομάδα πανό στο σχολικό συγκρότημα ζητώντας προσωπικό στα σχολεία για καθαριότητα, φύλαξη και τραπεζοκομία. Η αντίδραση της δημοτικής αρχής, αντί να λύσει το πρόβλημα, ήταν να κατεβάσει το πανό κι όταν οι Σύλλογοι το επανατοποθέτησαν, έβαλε την Αστυνομία να κάνει τηλεφωνικά «συστάσεις» στον πρόεδρο του ενός Συλλόγου και μέλος του ΔΣ της οικείας Ενωσης προκειμένου να κατέβει το πανό!

«Δεν ανεχόμαστε, όμως, στις δράσεις διεκδίκησης, που συλλογικά αποφασίζουν οι γονείς μέσω των δημοκρατικών τους διαδικασιών, να επιστρατεύεται ακόμα και η Αστυνομία με σκοπό να εκφοβιστούμε. Δεν θα τους κάνουμε τη χάρη!», ήταν η απάντηση των γονιών, που δεν το έβαλαν κάτω, αλλά προχώρησαν σε κινητοποίηση στο δημαρχείο τη Δευτέρα 3 Φλεβάρη.

Σε συνάντηση που είχαν με τον αντιδήμαρχο Παιδείας, οι γονείς παρουσίασαν τα αιτήματά τους και έλαβαν απαντήσεις που δεν τους ικανοποίησαν. Οι γονείς απαίτησαν να αναλάβει ο δήμος την ευθύνη να απευθυνθεί, μαζί και με άλλους δήμους, στο υπουργείο Παιδείας και να ζητήσει προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, καθώς και να επιλύσει άμεσα το πρόβλημα έστω και με την προσωρινή λύση μετακίνησης υπαλλήλων του δήμου στα σχολεία και να πιέσει για την επιτάχυνση των προσλήψεων από τα προγράμματα «κοινωφελούς εργασίας» του ΟΑΕΔ. Επειτα από την πίεση που άσκησε η διαμαρτυρία τους, ο αντιδήμαρχος δεσμεύτηκε ότι θα εξετάσει τη δυνατότητα προσωρινής μετακίνησης υπαλλήλων του δήμου στα σχολεία και ότι θα τους απαντήσει άμεσα.

«Σε περίπτωση που δεν λάβουμε ικανοποιητική απάντηση θα εντείνουμε τις δράσεις μας με κάθε πρόσφορο μέσο, μέσα από τις συλλογικές δημοκρατικές μας διαδικασίες», δηλώνουν οι Σύλλογοι Γονέων. Να σημειωθεί ότι τις κινητοποιήσεις τους στηρίζουν η Ομοσπονδία Γονέων Αττικής και ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Ο Περικλής».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ