Παρασκευή 12 Ιούλη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΚΟΜΙΣΙΟΝ - ΙΟΒΕ
«Προσδοκίες» επιτάχυνσης των «μεταρρυθμίσεων», με παρακαταθήκη το αντιλαϊκό έργο του ΣΥΡΙΖΑ

Copyright 2019 The Associated

«Πρέπει να είναι σαφές πως ο στόχος δεν μπορεί να είναι η επιστροφή στην προ κρίσης "κανονικότητα", όπως συχνά περιγράφεται στον δημόσιο διάλογο, καθώς αυτή, μετά από μια αρχική περίοδο ενίσχυσης των εισοδημάτων, θα οδηγούσε και πάλι την οικονομία σε οπισθοδρόμηση και ενδεχομένως νέα κρίση». Αυτό επισημαίνεται στην τριμηνιαία έκθεση του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), σύμφωνα με το οποίο ο ρυθμός ανάκαμψης στην ελληνική οικονομία για το 2019 θα εμφανίσει ισχνό ρυθμό, της τάξης του 1,8%.

Την ίδια ώρα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις «Θερινές Προβλέψεις» εκτιμά ότι ο ρυθμός ανάκαμψης για το 2019 θα διαμορφωθεί σε 2,1%, καθώς μεταξύ άλλων, όπως αναφέρουν, «πέρα από τη θετική επίδραση της αύξησης των κατώτατων μισθών στο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών (...), τα δημοσιονομικά μέτρα του Μαΐου θα μπορούσαν να συμβάλουν περαιτέρω στην ιδιωτική κατανάλωση» και βέβαια σε κάθε περίπτωση με «προϋπόθεση την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων».

«Ισχυρές προσδοκίες» για τους επιχειρηματικούς ομίλους

Σε κάθε περίπτωση, οι αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις περιγράφονται «με το νι και με το σίγμα» τόσο στη συμφωνία στο Γιούρογκρουπ όσο και στις εκθέσεις «ενισχυμένης εποπτείας» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με κεντρικό άξονα την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων, με την οποία διασυνδέονται και τα όποια ψίχουλα στους κατώτατους μισθούς.

Με βάση και τα παραπάνω, το ΙΟΒΕ διαπιστώνει: «Η εκλογική διαδικασία και η συνακόλουθη ορκωμοσία της νέας κυβέρνησης δημιούργησαν εύλογα ισχυρές προσδοκίες για θετικές εξελίξεις στην οικονομία, με επιτάχυνση των ρυθμών μεγέθυνσής της και άνοδο της ευημερίας των νοικοκυριών». Και προσθέτει πως «υπάρχει η δυνατότητα για τη νέα ελληνική κυβέρνηση, σε συνεργασία και με τη νέα ευρωπαϊκή επιτροπή, να δρομολογήσουν την ισχυρότερη ανάπτυξη της χώρας», «προσδοκία» φυσικά που πατάει πάνω σε έναν ακόμα γύρο αντιλαϊκών μέτρων, πάνω στο «στρωμένο έδαφος» και τις «μεταμνημονιακές» δεσμεύσεις που αφήνει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, και με δεδομένη πάντα την «επισφαλή» εικόνα της καπιταλιστικής οικονομίας στην Ευρωζώνη και όχι μόνο.

Σε αυτό το φόντο, στο αντιλαϊκό τραπέζι «πέφτει» και η πρόταση των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα, με άξονα την αποδέσμευση κεφαλαίων για νέες παρεμβάσεις στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων. Παρουσιάζοντας τις «Θερινές Προβλέψεις» της Κομισιόν, ο επίτροπος Οικονομικών Π. Μοσκοβισί σημείωσε ότι «υπάρχουν οι δεσμεύσεις από τη συμφωνία του 2018 και κάθε πρόταση διαφοροποίησής της πρέπει να συζητιέται», ενώ αντίστοιχη παρέμβαση έκανε και η Γερμανίδα καγκελάριος Αγκελα Μέρκελ, διευκρινίζοντας πως «το πλαίσιο προϋποθέσεων παραμένει» ανεξάρτητα από εναλλαγές κυβερνήσεων και πως, σε κάθε περίπτωση, εκείνο που επείγει είναι η προώθηση των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων.

Με στόχο το 40% των μέτρων για το κεφάλαιο που δεν πρόλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ

Η κυβέρνηση ΝΔ, από την πλευρά της, οικοδομώντας πάνω στις αντιλαϊκές παρεμβάσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ουσιαστικά στοχεύει στην κάλυψη του «επενδυτικού κενού» των 100 δισ. που εντοπίζει ο ΣΕΒ. Σ' αυτό το πλαίσιο, το επενδυτικό «μενού» της ΝΔ προβλέπει «ξεκάθαρο αδειοδοτικό και χωροταξικό σχέδιο, φιλικότερο επιχειρηματικό περιβάλλον, χαμηλότερη και πιο δίκαιη φορολογία, ενίσχυση δημοσίων επενδύσεων, αξιοποίηση κοινοτικών πόρων και συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα», με άξονα δηλαδή το πρόγραμμα του ΣΕΒ και το «εναπομείναν» 40% των παρεμβάσεων που ζητάει.

Ανάμεσα σε άλλα η νέα κυβέρνηση ιεραρχεί τη μείωση του συντελεστή φορολογίας επιχειρήσεων (από 28% σε 20% σε δυο χρόνια), κάτι που σε ένα τμήμα του ήδη έχει προνομοθετήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, τη μείωση του φόρου επί των μερισμάτων (από 10% σε 5%), σε συνέχεια και εδώ της πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ, κ.ά., ενώ προγραμματίζει και ειδικά κίνητρα για προσέλκυση επενδύσεων με διπλασιασμό του χρόνου για συμψηφισμό ζημιών και δυνατότητα υπεραποσβέσεων στο 200%.

Την ίδια ώρα, ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ συμπλέουν και στο ζήτημα της διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού, με βάση τον μνημονιακό νόμο Βρούτση - Αχτσιόγλου και με κριτήριο την ανταγωνιστικότητα του κεφαλαίου. Σ' αυτό το φόντο, το πρόγραμμα της ΝΔ υπόσχεται αύξηση του κατώτατου μισθού σε ποσοστό διπλάσιο από το ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ. Οπως εκτιμούν, με αυτόν τον τρόπο ο κατώτατος μισθός θα φτάσει στα 730 ευρώ (από 650 ευρώ σήμερα) μέχρι το 2022. Πρόκειται για υπόσχεση σωρευτικής αύξησης 12% την ερχόμενη τριετία και - όπως προκύπτει από τα παραπάνω - με εκτιμώμενο ρυθμό ανάκαμψης 2% κατά μέσο όρο σε ετήσια βάση, εν μέσω βέβαια πακτωλού κερδοφόρων επενδύσεων και πολύπλευρων παρεμβάσεων για την ανάκαμψη των επιχειρηματικών ομίλων. Να σημειωθεί ότι ακόμα και με αυτές τις «προϋποθέσεις», στο τέλος της ερχόμενης 4ετίας (2022) ο κατώτατος μισθός (730 ευρώ), όπως επίσημα ομολογείται, θα παραμένει χαμηλότερος κατά 20 ευρώ από το επίπεδο όπου ήταν το έτος 2011 (750 ευρώ), και ενώ βέβαια ο μέσος μισθός συνεχίζει να κατρακυλάει.

Συμπληρωματικά, όπως τονίζει το ΙΟΒΕ, «τα θεμελιώδη μεγέθη της οικονομίας από μόνα τους οδηγούν μεσοπρόθεσμα σε μείωση αυτών των ρυθμών (ανάκαμψης), από την περιοχή του 2% προς αυτή του 1% (...) Με αυτό το δεδομένο, οι κινήσεις στην οικονομική πολιτική πρέπει να είναι αποφασιστικές και κατάλληλα στοχευμένες»...

«Δύσκολες» - όσο και γνωστές - επιλογές για τη φορολογία

Την ίδια ώρα που η κυβέρνηση παρουσιάζει ως βασική «αιχμή» του προγράμματός της για την ενίσχυση του κεφαλαίου τις πρόσθετες φοροαπαλλαγές του, και μετά από ένα όργιο φοροληστείας απέναντι στο λαϊκό εισόδημα, η κυβέρνηση ΝΔ εξαγγέλλει τη μείωση του εισαγωγικού φορολογικού συντελεστή από το 22% σήμερα στο 9% για εισοδήματα μέχρι 10.000 ευρώ. Και ενώ βέβαια δεν είναι γνωστές οι τελικές διατάξεις, που ενδεχομένως να συνδυαστούν με άλλες «εξισορροπητικές» παρεμβάσεις, η «ελάφρυνση» ενός μισθωτού ή συνταξιούχου (χωρίς προστατευόμενα παιδιά) με ετήσιο εισόδημα στα 9.500 ευρώ - και με τη διατήρηση του σημερινού αφορολόγητου ορίου - θα διαμορφωθεί σε περίπου 110 ευρώ, ή περίπου 9 ευρώ το μήνα.

Σ' αυτό το φόντο, το ύψος της φοροληστείας ουσιαστικά παραμένει αμετάβλητο ακόμα και σε σχέση με τα επίπεδα του 2015, όταν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προχώρησε στην κατακρεούργηση του αφορολόγητου ορίου, σε συνέχεια βέβαια αντίστοιχων παρεμβάσεων των προκατόχων της.

Το ΙΟΒΕ, από την πλευρά του, δείχνοντας πως με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο οι νέες φοροαπαλλαγές στους επιχειρηματικούς ομίλους θα φορτωθούν στις πλάτες του λαού, επισημαίνει πως «η μείωση των φορολογικών συντελεστών δεν μπορεί να είναι καθολική, γιατί θα οδηγούσε σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό. Απαιτούνται λοιπόν δύσκολες επιλογές», συμπληρώνοντας ότι «η μείωση των φορολογικών συντελεστών πρέπει να εστιαστεί στην ενίσχυση των κινήτρων για παραγωγή και αποταμίευση και όχι στην κατανάλωση». Την ίδια ώρα, γίνεται φανερή η επιχείρηση ανάληψης και «αντισταθμιστικών» μέτρων, καθώς, όπως λένε, «αν η φορολογία στα εισοδήματα απλοποιηθεί, ενοποιηθεί ανεξάρτητα από την πηγή και πολλές από τις εξαιρέσεις καταργηθούν, πολύ χαμηλότεροι συντελεστές θα απέφεραν τα ίδια έσοδα στα κρατικά ταμεία, ενισχύοντας την ανάπτυξη και χρηματοδοτώντας και ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα για τους ασθενέστερους».

«Συμπερασματικά», το ΙΟΒΕ δείχνει προς την κατεύθυνση «διεύρυνσης» της φορολογικής βάσης, σημειώνοντας: «Οσο η φορολογική βάση είναι μικρή, οι φορολογικοί συντελεστές είναι εξαιρετικά υψηλοί, αποθαρρύνοντας την παραγωγική δραστηριότητα και τη φορολογική συμμόρφωση, σε έναν φαύλο κύκλο»...


Α. Σ.

Στο σημερινό 4σέλιδο «Διεθνή και Οικονομία» μπορείτε να διαβάσετε:
  • ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΚΟΜΙΣΙΟΝ - ΙΟΒΕ: «Προσδοκίες» επιτάχυνσης των «μεταρρυθμίσεων», με παρακαταθήκη το αντιλαϊκό έργο του ΣΥΡΙΖΑ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ - ΑΠΟΡΡΙΜΑΤΑ - ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ: Σύμπλευση ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ που «βγάζει μάτι»
  • ΣΥΝΟΔΟΣ ΕΕ - ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ: Προχωρά η οικονομική και πολιτική διείσδυση της ΕΕ, για να αντιμετωπιστεί η Ρωσία
  • ΑΦΡΙΚΑΝΙΚΗ ΗΠΕΙΡΟΣ: Πεδίο πολύμορφης δράσης για τα ρωσικά μονοπώλια
ΕΝΕΡΓΕΙΑ - ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ - ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Σύμπλευση ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ που «βγάζει μάτι»

Ετοιμη να «χτίσει» πάνω σε όλη την πλούσια αντιλαϊκή παρακαταθήκη της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ δηλώνει η ΝΔ και σε ό,τι αφορά την πολιτική απελευθέρωσης της Ενέργειας

INTIME NEWS

Ετοιμη να «χτίσει» πάνω σε όλη την πλούσια αντιλαϊκή παρακαταθήκη της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ δηλώνει η ΝΔ και σε ό,τι αφορά την πολιτική απελευθέρωσης της Ενέργειας
Επιτάχυνση των διαδικασιών «απελευθέρωσης» της αγοράς Ενέργειας και παραπέρα βύθισμα στην ενεργειακή φτώχεια για τον λαό υπόσχεται η κυβέρνηση της ΝΔ, αξιοποιώντας όλο το αντιλαϊκό νομοθετικό οπλοστάσιο που της άφησε παρακαταθήκη ο ΣΥΡΙΖΑ, ενώ την ίδια στιγμή υπόσχεται να συνεχίσει από εκεί που άφησε η προηγούμενη κυβέρνηση την προσπάθεια για μετατροπή της χώρας σε διεθνή διαμετακομιστικό κόμβο μεταφορών και εμπορευμάτων, στόχος που καμία σχέση δεν έχει και στην πραγματικότητα αντιστρατεύεται τις λαϊκές ανάγκες για φτηνές και ασφαλείς μεταφορές.

Στους δύο παραπάνω τομείς που ιεραρχούνται ως «στρατηγικής σημασίας» για την αστική τάξη, όπως και σε εκείνους που αφορούν στα ζητήματα της διαχείρισης των σκουπιδιών, όπου οι επιχειρηματικοί όμιλοι βλέπουν ένα ακόμα ...χρυσωρυχείο κερδοφορίας, αλλά και στα ζητήματα του χωροταξικού σχεδιασμού, αποκαλύπτεται τόσο η σύμπλευση των δύο βασικών πόλων του αστικού πολιτικού συστήματος, όσο και το γεγονός ότι η στρατηγική που και τα δύο κόμματα υπηρετούν, προσδίδοντάς της μάλιστα τον χαρακτηρισμό της «εθνικής», χαράσσεται από το κεφαλαίο, εξυπηρετεί τα δικά του συμφέροντα και βρίσκεται στον αντίποδα των εργατικών - λαϊκών συμφερόντων.

Αποκαλυπτικά ως προς τα παραπάνω είναι τα όσα παρουσιάστηκαν αμέσως μετά την ανάληψη καθηκόντων από τους νέους υπουργούς της ΝΔ, οπότε και δόθηκαν στη δημοσιότητα οι βασικοί άξονες του κυβερνητικού προγραμματισμού για την επόμενη τετραετία.

«Απελευθέρωσης» συνέχεια...

Πιο συγκεκριμένα, η κυβέρνηση της ΝΔ θέτει ως άμεσους στόχους για το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας την παραπέρα προώθηση όλων των βασικών στόχων στο πλαίσιο της απελευθέρωσης, συμπεριλαμβανομένης και της «απεξάρτησης από ρυπογόνες μορφές Ενέργειας και μεγαλύτερη αξιοποίηση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας», την προώθηση έργων στον τομέα διαχείρισης απορριμμάτων και ανακύκλωσης και υιοθέτηση χωροταξικής πολιτικής που «προωθεί τις επενδύσεις και δίνει αξία στην περιουσία μας». Πρόκειται, δηλαδή, για τρεις τομείς όπου η προηγούμενη κυβέρνηση κατέγραψε πολύ υψηλές επιδόσεις, αφού πήγε πολλά βήματα παραπέρα την πολιτική της «απελευθέρωσης», αύξησε κατακόρυφα τη χρήση των ΑΠΕ για την παραγωγή Ενέργειας, προώθησε έργα διαχείρισης απορριμμάτων υπό τη μορφή των ΣΔΙΤ και με αδρή επιδότηση των ιδιωτικών ομίλων που δραστηριοποιούνται, ενώ και στον τομέα της χωροταξίας η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προώθησε ταχύτατα την ολοκλήρωση Κτηματολογίου και δασικών χαρτών, ώστε να προσφέρει το απαιτούμενο ξεκαθάρισμα των χρήσεων γης και την «ασφάλεια δικαίου» που αξίωναν οι επενδυτικοί όμιλοι.

Συνολικά σε ό,τι αφορά την Ενέργεια, η βασική «πυξίδα» και της ΝΔ δεν είναι άλλη από αυτήν της παραπέρα «απελευθέρωσης» του κλάδου, σύμφωνα και με τα ευρωενωσιακά πρότυπα, από εκεί ακριβώς που σταματάει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με τον υπουργό Κ. Χατζηδάκη κατά την τελετή παραλαβής - παράδοσης την περασμένη Τρίτη να σημειώνει ότι «η Ενέργεια έχει την προοπτική να γίνει ένας καταλύτης ανάπτυξης για την οικονομία μας. Και το κλειδί για να το πετύχουμε αυτό είναι να δώσουμε προτεραιότητα στην υιοθέτηση ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού επενδυτικού πλαισίου, φιλικού στην επιχειρηματικότητα».

Ετσι, ο κυβερνητικός προγραμματισμός της ΝΔ εστιάζει στα ζητήματα της ολοκλήρωσης της ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών και στην «ολοκλήρωση όλων των διεθνών projects για υποδομές φυσικού αερίου καθώς και άλλα έργα υποδομών, με γνώμονα μια πολιτική πολλαπλών πηγών και οδεύσεων για τους αγωγούς», ως βασικά στοιχεία της διαμόρφωσης της ενιαίας αγοράς ηλεκτρισμού, ενώ στον τομέα των υδρογονανθράκων μιλάει για «επιτάχυνση των διαδικασιών και για έρευνες σε νέα οικόπεδα (...) για προσέλκυση διεθνών παικτών», συνεχίζοντας δηλαδή την πολιτική που παραδίδει πολύτιμους ενεργειακούς πόρους στους επιχειρηματικούς ομίλους, ενώ γίνεται και μαγνήτης των μεγάλων ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών που «τρέχουν» στην περιοχή.

Από 'κει και έπειτα, η ΝΔ θέτει ως άμεση κυβερνητική προτεραιότητα την εφαρμογή του «σχεδίου διάσωσης» της ΔΕΗ, το οποίο στο όνομα της κακής κατάστασης των οικονομικών της επιχείρησης, ως αποτέλεσμα της πολιτικής της «απελευθέρωσης», έρχεται να πάει ακόμα παραπέρα αυτήν την πολιτική, με τα βασικά στοιχεία να περιλαμβάνουν αυξήσεις στα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος, μείωση του προσωπικού της ΔΕΗ, πώληση υδροηλεκτρικών μονάδων «πακέτο» με τις λιγνιτικές και βεβαίως άγριο κυνηγητό στα λαϊκά νοικοκυριά που διατηρούν οφειλές προς την επιχείρηση.

Ενώ σε ό,τι αφορά τις προαναφερόμενες ΑΠΕ, ως ένα ακόμα βασικό στοιχείο της «απελευθέρωσης», η ΝΔ έρχεται και εδώ να «χτίσει» πάνω στην πλούσια παρακαταθήκη του ΣΥΡΙΖΑ. Τα στοιχεία, άλλωστε, μιλάνε από μόνα τους, αφού τα έτη 2016 - 2017 ήταν αυτά με τη μεγαλύτερη αύξηση σε επίπεδο νέας εγκατεστημένης ισχύος αιολικών έργων (τέθηκαν σε λειτουργία πάνω από 500 MW νέων αιολικών σταθμών), με αποτέλεσμα να φυτρώνουν ανεμογεννήτριες σε νησιά, ορεινούς όγκους, σε κάθε πιθανό σημείο που επέβαλαν οι επενδυτές των ΑΠΕ. Φυσικά και η επιδότησή τους συνεχίστηκε απρόσκοπτα όλα αυτά τα χρόνια, από τα εκατομμύρια λαϊκά νοικοκυριά μέσω του τέλους ΕΤΜΕΑΡ που επιβάλλεται στα τιμολόγια ηλεκτρικού, και βεβαίως αυτήν την πολιτική υπόσχεται να τη συνεχίσει και να την ενισχύσει η κυβέρνηση της ΝΔ.

Ακόμα πιο βαθιά στο «χρυσωρυχείο»

Κάτι ανάλογο συνέβη και στον τομέα των απορριμμάτων, όπου η προηγούμενη κυβέρνηση συνέταξε τον «Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων», σε συνέχεια του αντίστοιχου που είχαν συντάξει οι προκάτοχοί της και εξασφάλισε κονδύλια που ξεπερνούν συνολικά το 1 δισ. ευρώ, μέσω του ΕΣΠΑ αλλά και άλλων κοινοτικών ταμείων, για τη χρηματοδότηση σχετικών έργων σε όλη τη χώρα από την Ηπειρο και τις Σέρρες μέχρι την Δ. Μακεδονία και την Πελοπόννησο.

Φυσικά και μένει πολλή δουλειά να γίνει και από τη νέα κυβέρνηση της ΝΔ και πολύ χρήμα να μοιραστεί στους ομίλους, μόνο που κριτήριο δεν είναι φυσικά η αντιμετώπιση ενός προβλήματος, βάσει των αναγκών των λαϊκών στρωμάτων, αλλά το άνοιγμα νέων πεδίων κερδοφορίας, με την «εξασφάλιση» από την πλευρά του αστικού κράτους όρων υψηλής κερδοφορίας για το κεφάλαιο.

Ο υπουργός, άλλωστε, Κ. Χατζηδάκης ήταν και εδώ αποκαλυπτικός για το πώς η κυβέρνηση ΝΔ θα συνεχίσει πάνω στα «χνάρια» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ να υλοποιεί την πολιτική της ΕΕ, λέγοντας πως η κυβέρνηση ΝΔ θα εφαρμόσει «καλές ευρωπαϊκές πρακτικές στη διαχείριση απορριμμάτων και την ανακύκλωση, αξιοποιώντας ιδιαίτερα τις συμπράξεις δημόσιου - ιδιωτικού τομέα. Ενα μοντέλο που έχει αποδειχθεί ότι παράγει όφελος για τους πολίτες και το περιβάλλον με χαμηλό κόστος για το Δημόσιο».

Πρόκειται, βέβαια, για την πολιτική που όχι μόνο χαρατσώνει άγρια τον λαό για να ανοίξει νέα πεδία κερδοφορίας στους επιχειρηματίες, αλλά επιπλέον δημιουργεί και «ωρολογιακές βόμβες» για το περιβάλλον και την υγεία του λαού.

Ως προς αυτό, χωρίς παραπέρα λόγια είναι τα «έργα και οι ημέρες» του ΣΥΡΙΖΑ όπως και της περιφερειακής αρχής Δούρου στην Αττική, που υλοποιώντας αυτήν την πολιτική όχι απλά δεν έκλεισε το αίσχος της χωματερής στη Φυλή, αλλά προετοίμασε το έδαφος για τη συνέχιση και επέκταση της λειτουργίας της κι έτσι σήμερα η νέα διοίκηση Πατούλη χέρι - χέρι με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος ετοιμάζουν νέα σχέδια σε βάρος των κατοίκων της Δυτικής Αθήνας.

Παράλληλα, η ΝΔ υπόσχεται συνολική αναθεώρηση του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού και «απλοποίηση» της περιβαλλοντικής αδειοδότησης των επιχειρήσεων, ώστε στα χνάρια κι εδώ της προηγούμενης κυβέρνησης, να άρει ακόμα περισσότερα «εμπόδια» από το δρόμο του κεφαλαίου, με ό,τι αυτό σημαίνει για την παραπέρα υποβάθμιση της υγείας του λαού και του περιβάλλοντος.

Σε «στρωμένο δρόμο», με οδηγό τις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων

Σε ό,τι αφορά τον τομέα των μεταφορών και των υποδομών, η ΝΔ σκοπεύει να αξιοποιήσει ολόκληρη την προηγούμενη «τεχνογνωσία» που κατέχει και αποτελεί υπόδειγμα ως προς την υπογραφή λεόντειων συμβάσεων σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων, εμπειρία που εμπλουτίστηκε από τις πρακτικές τις οποίες ακολούθησε η διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Επιπλέον, όπως ανοικτά ομολογεί ο νέος αρμόδιος υπουργός Κ. Καραμανλής, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου σκοπεύει να αξιοποιήσει πλήρως το λεγόμενο «Εθνικό Σχέδιο Υποδομών» που συνέταξε και άφησε ως κληρονομιά η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου. Αξίζει να σημειώσουμε ότι το εν λόγω σχέδιο αποτελεί τη φυσική συνέχεια, με επικαιροποιημένα στοιχεία, του επονομαζόμενου «Στρατηγικού Πλαισίου Επενδύσεων Μεταφορών» που είχε ολοκληρωθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ και είχε δοθεί στη δημοσιότητα το 2014. Η εξέταση των δύο αυτών σχεδίων, που στην ουσία είναι ένα και το αυτό, αποκαλύπτει ξανά την πλήρη ταύτιση των δύο πόλων αστικής εξουσίας, αλλά και τη «συνέχεια του κράτους», όπως πολύ χαρακτηριστικά ειπώθηκε τις προηγούμενες μέρες κατά τη διαδικασία παράδοσης - παραλαβής καθηκόντων στα κυβερνητικά υπουργεία.

Η κυβέρνηση της ΝΔ, λοιπόν, θέτει ως προτεραιότητα ανάμεσα σε άλλα τη «στήριξη έργων εθνικής προτεραιότητας», τη δημιουργία «Εθνικού Μητρώου Υποδομών», την επίβλεψη δημοσίων έργων και από τον ιδιωτικό τομέα αλλά και θωράκιση των έργων «εθνικής εμβέλειας και δημοσίου συμφέροντος» από «ανώφελες δικαστικές εμπλοκές», με στόχο να «λύσει τα χέρια» των ομίλων, από... ενοχλητικά εμπόδια που μπορεί να θέτει η σημερινή νομοθεσία στην υλοποίηση έργων υποδομών μεγάλου βεληνεκούς.

Ως έργα «εθνικής προτεραιότητας» χαρακτηρίζονται, μεταξύ άλλων, η ολοκλήρωση του κεντρικού οδικού δικτύου που συμπεριλαμβάνει τον «Ε65» (αυτοκινητόδρομος κεντρικής Ελλάδας), τον Βόρειο Οδικό άξονα Κρήτης και τον Πάτρα - Πύργος. Να σημειώσουμε ότι ο Ε65 βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, ο Πάτρα - Πύργος έχει ξεκινήσει, ενώ και ο ΒΟΑΚ έχει λάβει όλες τις απαιτούμενες εγκρίσεις και βρίσκεται και αυτός σε αρχική φάση υλοποίησης. Μια σειρά από άλλα έργα τοπικού χαρακτήρα αλλά και έργα που αφορούν στις αστικές μεταφορές, η ΝΔ υπόσχεται να προωθήσει με ταχείς ρυθμούς ενώ κι εδώ ξανά πρόκειται για έργα από κοινού συμφωνημένα μεταξύ των δύο πολιτικών συνεταίρων.

Αυτό που εντέλει επιβεβαιώνεται είναι ότι και τα δύο κόμματα, πέρα από τις επιμέρους διαφορές τους, στα κύρια μέτωπα συμπλέουν και οι πολιτικές τους αποσκοπούν στη θωράκιση της καπιταλιστικής κερδοφορίας μέσα από την πολύπλευρη στήριξη του αστικού κράτους, με «ζεστό» χρήμα, δημιουργία υποδομών στην υπηρεσία των επιχειρηματικών σχεδιασμών, φοροαπαλλαγές και προνόμια, νομοθετικές παρεμβάσεις που διαμορφώνουν ένα ακόμα «φιλικότερο» περιβάλλον για τους επιχειρηματικούς ομίλους.


Φ. Κ.

ΣΥΝΟΔΟΣ ΚΟΡΥΦΗΣ ΕΕ - ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ
Προχωρά η οικονομική και πολιτική διείσδυση της ΕΕ για να αντιμετωπιστεί η Ρωσία

Στο μεταξύ, η Ουκρανία επαναφέρει την πρόταση για αναβάθμιση του ρόλου των ΗΠΑ και της Μ. Βρετανίας

Από την 21η Σύνοδο Κορυφής στο Κίεβο

Copyright 2019 The Associated

Από την 21η Σύνοδο Κορυφής στο Κίεβο
Η 21η Σύνοδος Κορυφής ΕΕ - Ουκρανίας την περασμένη Δευτέρα 8/7 στο Κίεβο έγινε σε μια περίοδο, όπου έχουν προηγηθεί εντατικές επαφές στην Ευρωένωση σε όλα τα επίπεδα, για την σύγκρουση στην Ανατολική Ουκρανία και το θέμα της Κριμαίας. Νωρίτερα, τη μέρα της Συνόδου ο Ουκρανός Πρόεδρος, Βολοντιμίρ Ζελένσκι, είχε επαναφέρει την πρόταση για αναβάθμιση του «διαμεσολαβητικού» ρόλου των ΗΠΑ και της Μεγάλης Βρετανίας στις διαπραγματεύσεις με τη Ρωσία.

Σε βιντεοσκοπημένο μήνυμά του, ο Ζελένσκι πρότεινε συνάντηση με τον Ρώσο ομόλογό του, Βλαντιμίρ Πούτιν, στο Μινσκ της Λευκορωσίας και στις συνομιλίες να έχουν ρόλο μεσολαβητή ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, η Βρετανίδα πρωθυπουργός, Τερέζα Μέι, η Γερμανίδα καγκελάριος, Αγκελα Μέρκελ, και ο Γάλλος Πρόεδρος, Εμανουέλ Μακρόν. Θυμίζουμε ότι το επιτελείο του νέου Προέδρου της Ουκρανίας εδώ και μήνες είχε θέσει στο «τραπέζι» τη διεύρυνση του «σχήματος της Νορμανδίας» (Γερμανία, Γαλλία, Ρωσία, Ουκρανία) με τη συμμετοχή των ΗΠΑ και της Μ. Βρετανίας, δηλαδή τη μεγαλύτερη και πιο «θεσμική» εμπλοκή των ΗΠΑ - Βρετανίας στην ενδοϊμπεριαλιστική αντιπαράθεση στη στρατηγική περιοχή της Μαύρης θάλασσας.

«Θέλω να απευθυνθώ στον Ρώσο Πρόεδρο, Βλαντιμίρ Πούτιν: Χρειάζεται να μιλήσουμε; Ναι. Ας συζητήσουμε, λοιπόν, σε ποιον ανήκει η Κριμαία και ποιος "δεν είναι παρών" στο Ντονμπάς», είπε ο Ουκρανός Πρόεδρος.

O Ρώσος Πρόεδρος χτες απάντησε ότι επιθυμεί να γίνει μια τέτοια συνάντηση με τον Ζελένσκι με τη συμμετοχή και των ΗΠΑ και της Βρετανίας, ωστόσο σημείωσε ότι αυτό δεν μπορεί να συμβεί πριν από τη διεξαγωγή βουλευτικών εκλογών στην Ουκρανία που έχουν προγραμματιστεί για τις 21 Ιούλη. Επίσης, ο Ρώσος Πρόεδρος στη δήλωση αναρωτιέται ποια είναι η στάση της Βρετανίδας πρωθυπουργού, Τερέζα Μέι, που είναι υπό αποχώρηση όπως και αυτή των ΗΠΑ. Επίσης, δηλώνει ότι η συνάντηση του σχήματος της Νορμανδίας πρέπει να προετοιμαστεί και δηλώνει ότι δεν γνωρίζει την αντίδραση της γερμανικής και γαλλικής κυβέρνησης στην πρόταση Ζελένσκι.

Στην Ουκρανία και στη μεγάλης γεωστρατηγικής σημασίας περιοχή της Μαύρης Θάλασσας και του Καυκάσου συνεχίζεται ο σφοδρός ανταγωνισμός των ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ, τόσο μεταξύ τους, όσο και με τη Ρωσία, για ενεργειακές πηγές, αγωγούς μεταφοράς, αγορές, σφαίρες επιρροής. Αυτός ο ανταγωνισμός, που εκφράστηκε και στο εσωτερικό της ουκρανικής αστικής τάξης, οδήγησε την άνοιξη του 2014 στην ανατροπή της προηγούμενης κυβέρνησης του Β. Γιανουκόβιτς, με παρέμβαση της ΕΕ και των ΗΠΑ, που θυμίζουμε συνέβη όταν ήταν σε εξέλιξη παζάρι, κυρίως για το ζήτημα της Ενέργειας, και με την ΕΕ και με τη Ρωσία. Οι ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ στήριξαν εθνικιστικές και φασιστικές δυνάμεις που πραξικοπηματικά κατέλαβαν την πολιτική εξουσία. Η Ρωσία, από την άλλη, ενίσχυσε και ενισχύει τα αστικά καθεστώτα στις περιοχές του Ντονέτσκ, του Λουγκάνσκ (που ψευδεπίγραφα αυτοαποκαλούνται Λαϊκές Δημοκρατίες) και την Κριμαία - που ενσωμάτωσε το Μάρτη του 2014.

Νέες πιέσεις απέναντι στη Ρωσία

Σε αυτό το φόντο, η Σύνοδος Κορυφής ΕΕ - Ουκρανίας ήρθε να επιβεβαιώσει πιο εμφατικά τις επιδιώξεις της ΕΕ στην περιοχή που αποτελεί «μοχλό πίεσης» των ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ απέναντι στη Ρωσία, μια περιοχή όπου και η Ρωσία αυξάνει τη στρατιωτική, οικονομική και πολιτική της επιρροή.

«Η εταιρική σχέση ΕΕ - Ουκρανίας βασίζεται στη Συμφωνία Διασύνδεσης, την πιο περιεκτική συμφωνία που έχει η ΕΕ με οποιαδήποτε άλλη χώρα» και η οποία «προωθεί την πολιτική διασύνδεση και την οικονομική ολοκλήρωση» έσπευσε να δηλώσει ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Ντόναλντ Τουσκ. Επιβεβαίωσε την «πλήρη στήριξη» της ΕΕ στην εθνική και εδαφική κυριαρχία της Ουκρανίας και καταδίκασε την «παράνομη προσάρτηση της Κριμαίας» από τη Ρωσία. Υπενθύμισε ότι πρόσφατα η ΕΕ επέκτεινε τις αντιρωσικές κυρώσεις που έχει επιβάλει από το 2014, απαίτησε την άμεση απελευθέρωση των 24 Ουκρανών ναυτών που συνελήφθησαν στον πορθμό του Κερτς (πέρασμα που ελέγχεται από τη Ρωσία) και τη διασφάλιση της ελεύθερης ναυσιπλοΐας από και προς την Αζοφική Θάλασσα.

Μάλιστα, καταδικάζοντας τη διευκόλυνση της απόκτησης ρωσικής υπηκοότητας από τους κατοίκους της περιοχής του Ντονμπάς με διάταγμα της ρωσικής κυβέρνησης, ο Τουσκ ενημέρωσε ότι η ΕΕ εξετάζει το ενδεχόμενο να μην αναγνωρίσει τέτοια ρωσικά διαβατήρια.

«Είναι σαφές ότι οι συμφωνίες του Μινσκ πρέπει - περισσότερο από ποτέ - να εφαρμοστούν από όλες τις πλευρές. Η Ρωσία έχει ιδιαίτερη ευθύνη», υπογράμμισε ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και κάλεσε τη Ρωσία να χρησιμοποιήσει πλήρως την επιρροή της πάνω στους αυτονομιστές του Ντονμπάς, ώστε να εφαρμοστούν οι συμφωνίες του Μινσκ, οι οποίες εδώ και χρόνια μένουν στα χαρτιά. Πάντως, ο Ντ. Τουσκ, που επισκέφτηκε τη γραμμή επαφής στην Ανατολική Ουκρανία, δήλωσε ότι προχωρά σιγά - σιγά η απομάκρυνση οπλισμού και στρατιωτικών δυνάμεων σε ορισμένες περιοχές.

Παράλληλα, η ΕΕ δήλωσε έτοιμη να παράσχει στην Ουκρανία την επόμενη δόση του τέταρτου προγράμματος μακροοικονομικής χρηματοδότησης ύψους 500 εκατ. ευρώ, αφού πληρούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις.

Στο επίκεντρο η Αζοφική Θάλασσα

Και κατά την 21η Σύνοδο Κορυφής υπογράφτηκαν συμφωνίες για δάνεια και πακέτα στήριξης από την ΕΕ, η οποία εδώ και χρόνια δίνει «χοντρό χρήμα» για οικονομική, πολιτική και στρατιωτική διείσδυση στην περιοχή.

Ξεχωριστή ήταν η απόφαση της Συνόδου σχετικά με την Αζοφική Θάλασσα που συνδέεται μέσω των Στενών Κερτς με τη Μαύρη Θάλασσα. Ηδη από τις αρχές του χρόνου, «η ΕΕ αυξάνει τη στήριξή της στην περιοχή της Αζοφικής ώστε να αντιμετωπιστούν οι αποσταθεροποιητικές ενέργειες της Ρωσίας», που πλήττει ουκρανικές και ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, ενώ αυξάνει τη ρωσική οικονομική και πολιτική επιρροή, αναφέρεται στο σχετικό ψήφισμα.

Ο Επίτροπος για τη Διεύρυνση της ΕΕ, Γιοχάνες Χαν, υπέγραψε με τον Ουκρανό υπουργό Ανάπτυξης και Εμπορίου, Στεπάν Κούμπιφ, νέα μέτρα υποστήριξης της οικονομίας στην Αζοφική Θάλασσα, αξίας 10 εκατ. ευρώ, σε διάφορες επιχειρήσεις και δράσης της «κοινωνίας των πολιτών». Συνολικά, θα δοθούν επιπλέον 119 εκατ. ευρώ για την προώθηση των μεταρρυθμίσεων και τη στήριξη στην Αζοφική. Επίσης, η ΕΕ αυξάνει την παρουσία της μέσω ενός γραφείου προγραμματισμού στη Μαριούπολη, στις όχθες της Αζοφικής.

Παράλληλα, η ΕΕ υπολογίζει ότι η ΕΚΤ και άλλα «ιδρύματα» θα χορηγήσουν δάνεια ύψους 450 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό δρόμων, σιδηροδρόμων, λιμανιών και άλλων υποδομών, που θα συνδέουν την περιοχή με την υπόλοιπη Ουκρανία και την ΕΕ.

«Σήμερα η ΕΕ ενισχύει τη στήριξή της για να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της γέφυρας (που έχτισε η Ρωσία) στο Κερτς, χωρίς τη συναίνεση των Ουκρανών, και της κυριαρχίας της Ρωσίας που εμποδίζει την κυκλοφορία, παραβιάζοντας το Διεθνές Δίκαιο», δήλωσε η επικεφαλής της εξωτερικής πολιτικής της ΕΕ, Φεντερίκα Μογκερίνι.

Με τη συγκέντρωση πόρων από τον προϋπολογισμό της ΕΕ για τη χορήγηση δανείων από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της ΕΕ θα υποστηριχθεί η αποκατάσταση της δημοτικής υποδομής σε δύο μεγάλες πόλεις: Την επεξεργασία αποβλήτων στη Μαριούπολη και την ανανέωση του στόλου των τρόλεϊ και της υποδομής στην Κέρσον.

Τέλος, ο Γ. Χαν υπέγραψε με την κυβέρνηση της Ουκρανίας 4 προγράμματα, αξίας 109 εκατ. ευρώ από το ετήσιο πακέτο στήριξης της Επιτροπής προς την Ουκρανία το 2019. Το νέο πακέτο στήριξης της ΕΕ θα επικεντρωθεί στην «αποκέντρωση», στην «καταπολέμηση της διαφθοράς», στην υποστήριξη της «κοινωνίας των πολιτών». Η ΕΕ δίνει 44 εκατ. ευρώ για να προωθηθούν βασικές μεταρρυθμίσεις στην εφαρμογή της Συμφωνίας Διασύνδεσης και στην εμβάθυνση της Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών, που αύξησε τις διμερείς εμπορικές «ροές» κατά 50% από την εφαρμογή της το 2016. Εμφαση δίνεται στους τομείς της γεωργίας, του περιβάλλοντος, της Ενέργειας, των δημοσίων συμβάσεων, του επιχειρηματικού και επενδυτικού κλίματος, του εμπορίου, των εργασιακών σχέσεων.


Ε. Μ.

ΑΦΡΙΚΑΝΙΚΗ ΗΠΕΙΡΟΣ
Πεδίο πολύμορφης δράσης για τα ρωσικά μονοπώλια

Η συνάντηση του νέου Προέδρου της Ζιμπάμπουε, Εμερσον Μνανγκάγκουα, με τον Ρώσο ομόλογό του, Βλαντιμίρ Πούτιν, τον περασμένο Γενάρη είχε σφραγιστεί από την υπογραφή σημαντικών συμφωνιών, όπως αυτή για την εκμετάλλευση ενός εκ των μεγαλύτερων ορυχείων πλατίνας στον κόσμο από το ρωσικό μονοπώλιο «Alrosa»...
Η συνάντηση του νέου Προέδρου της Ζιμπάμπουε, Εμερσον Μνανγκάγκουα, με τον Ρώσο ομόλογό του, Βλαντιμίρ Πούτιν, τον περασμένο Γενάρη είχε σφραγιστεί από την υπογραφή σημαντικών συμφωνιών, όπως αυτή για την εκμετάλλευση ενός εκ των μεγαλύτερων ορυχείων πλατίνας στον κόσμο από το ρωσικό μονοπώλιο «Alrosa»...
H επιβολή σκληρών δυτικών οικονομικών κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας, με αφορμή την ενσωμάτωση της Κριμαίας το 2014, προκάλεσε στη ρωσική οικονομία ζημιές 50 δισ. δολαρίων, ανακοίνωσε τέλη Ιούνη ο Ρώσος Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν. Η παραδοχή των οικονομικών επιπτώσεων, εν μέρει, εξηγεί γιατί η αστική τάξη της χώρας εξέλιξε ακόμη περισσότερο τη διείσδυση σε διάφορες περιοχές. Μέσα στην τελευταία πενταετία, στην αφρικανική ήπειρο ανοίχτηκαν νέα πεδία δράσης και επιχειρηματικών ευκαιριών. Ταυτόχρονα η διεύρυνση της ομάδας χωρών BRIC (Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα), με τη συμμετοχή της Νότιας Αφρικής και τη μετονομασία της σε BRICS, άνοιξε μία νέα «πύλη» ευκαιριών για τα ρωσικά μονοπώλια στην Αφρική, κάνοντας έτσι δυτικά αστικά ΜΜΕ να αναφέρονται τελευταία στην «επιστροφή της Ρωσίας στην Αφρική».

Δυτικά αστικά ΜΜΕ επισημαίνουν επίσης ότι η κυβέρνηση του Ρώσου Προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν αξιοποιεί τις ρωσο-αφρικανικές σχέσεις που είχαν καλλιεργηθεί στο παρελθόν, για πολλά χρόνια, επί ΕΣΣΔ, όταν οι τότε σοβιετικές δυνάμεις στήριξαν απελευθερωτικά κινήματα έναντι των Δυτικών αποικιοκρατών και παρείχαν σε νεοσύστατα αφρικανικά κράτη ποιοτικές υπηρεσίες σε τομείς βασικών υποδομών, στις υπηρεσίες Υγείας, Εκπαίδευσης κ.ά.

Στιγμιότυπο από την εκπαίδευση στρατιωτών της Κεντροαφρικανικής Δημοκρατίας από Ρώσους εκπαιδευτές
Στιγμιότυπο από την εκπαίδευση στρατιωτών της Κεντροαφρικανικής Δημοκρατίας από Ρώσους εκπαιδευτές
Βεβαίως η «επιστροφή» των ρωσικών κρατικών και ιδιωτικών μονοπωλίων στην Αφρική (π.χ. «Alrosa», «Gazprom», «Lukoil», «Rosneft» κ.ά.) δεν έχει καμία σχέση με την τότε μεγάλη προσφορά της ΕΣΣΔ. Από την άλλη, η σημερινή δράση των ρωσικών μονοπωλίων στην Αφρική δύσκολα μπορεί να συγκριθεί με την πολύ δυναμική παρουσία και δράση εταίρων της Ρωσίας όπως η Κίνα, η Ινδία, ή ακόμη και η Τουρκία, που έχουν δραστηριοποιηθεί έντονα τις τελευταίες 2 με 2,5 δεκαετίες στην υποσαχάρια Αφρική.

Εμπορικές σχέσεις και έμφαση στους εξοπλισμούς

Σε κάθε περίπτωση, η δραστηριοποίηση της Ρωσίας στην Αφρική φαίνεται πως επιχειρείται με δύο βασικούς τρόπους. Αφενός, με την επίτευξη και προώθηση στενότερων διμερών και περιφερειακών διακρατικών εμπορικών και επιχειρηματικών σχέσεων στους τομείς της εξόρυξης μεταλλευμάτων, παραγωγής Ενέργειας, επιστημονικής έρευνας στον τομέα της πυρηνικής τεχνολογίας για ειρηνικούς σκοπούς. Πέρσι, για παράδειγμα, οι ρωσικές εξαγωγές σε αφρικανικές χώρες όπως η Αίγυπτος, η Αλγερία, το Μαρόκο, η Ζάμπια, η Νιγηρία και η Κένυα ξεπέρασαν τα 10,5 δισ. δολάρια, ποσό που προβλέπεται πως θα διπλασιαστεί μέχρι το 2022.

Συμφωνίες για νέες επωφελείς μπίζνες διερευνήθηκαν στα τέλη Ιούνη του τρέχοντος έτος κατά τη ρωσο-αφρικανική οικονομική διάσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Russian Export Center της Μόσχας με τη συμμετοχή τουλάχιστον 1.000 Αφρικανών αξιωματούχων και επιχειρηματιών ως προπομπός της πρώτης ρωσο-αφρικανικής Συνόδου Κορυφής που προγραμματίζεται αυτόν τον Οκτώβρη στο Σότσι της Μαύρης Θάλασσας.

Ειδικότερα, οι οικονομικές συμφωνίες συνεργασίας αφορούν κυρίως τις γεωτρήσεις πετρελαίου και την εξόρυξη πλατίνας, νικελίου και βωξίτη (επί το πλείστον σε Νιγηρία, Γκάνα, Μοζαμβίκη, Μποτσουάνα, Ζάμπια, Ζιμπάμπουε), ή τη συνεργασία στον τομέα της πυρηνικής ενέργειας για παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος (Ζάμπια και Ρουάντα). Ρώσοι γεωλόγοι από εταιρείες όπως η «Lukoil», η «Rosneft» δραστηριοποιούνται τα τελευταία χρόνια σε Μαδαγασκάρη, Αλγερία, Λιβύη, Μοζαμβίκη, Καμερούν και Γκάνα.

Ο άλλος τρόπος δραστηριοποίησης των ρωσικών (κρατικών και ιδιωτικών) μονοπωλίων στην Αφρική σχετίζεται με τη σημαντική αύξηση των εξαγωγών όπλων, της υπογραφής συμφωνιών στρατιωτικής εκπαίδευσης και συνεργασίας με τουλάχιστον 20 χώρες. Εμμέσως τέτοιες υπηρεσίες παρέχονται και μέσω ανερχόμενων ρωσικών εταιρειών παροχής υπηρεσιών «ασφαλείας», όπως η ρωσική μισθοφορική εταιρεία «Wagner Group» (γνωστή και ως «CHVK Vagner») που, ιδιαίτερα την τελευταία τριετία, ανταγωνίζεται ευθέως παλιές αποικιοκρατικές δυνάμεις (όπως η Γαλλία), παρέχοντας στήριξη και εκπαίδευση σε στρατούς χωρών όπως η Κεντροαφρικανική Δημοκρατία, το Σουδάν και η Λιβύη... Σημαντικές είναι επίσης οι εξαγωγές ρωσικών οπλικών συστημάτων και πυρομαχικών σε Αίγυπτο, Αλγερία, Αγκόλα, Λιβύη, Σουδάν, Μοζαμβίκη και ΛΔ Κονγκό. Επιπλέον, τα τελευταία λίγα χρόνια έχουν ξεκινήσει συζητήσεις στην Ερυθραία για τη δημιουργία ρωσικού κέντρου εφοδιαστικής αλυσίδας που θα «βλέπει» προς την Ερυθρά Θάλασσα και θα δίνει πρόσβαση στο Κέρας της Αφρικής...

Η περίπτωση της Κεντροαφρικανικής Δημοκρατίας

Από αυτές τις περιπτώσεις, διεθνή αστικά ΜΜΕ έχουν ξεχωρίσει ιδιαίτερα τη στρατιωτική συνεργασία Ρωσίας - Κεντροαφρικανικής Δημοκρατίας (ΚΑΔ), καθώς η συγκεκριμένη αφρικανική χώρα βρίσκεται στην «καρδιά» της Αφρικής και ανοίγει διαύλους σε ανατολή, δύση, βορρά και νότο. Η βρετανική «Guardian», σπεύδοντας πρόσφατα να αξιοποιήσει «αποκαλύψεις» που έφερε στο προσκήνιο της επικαιρότητας το «Dossier Center» του Ρώσου «εξόριστου» δισεκατομμυριούχου που αντιτίθεται στον Πρόεδρο Πούτιν, Μιχαήλ Χοντορκόφσκι, προβάλλει ιδιαίτερα το ρόλο του Βαλέρι Ζαχάρωφ, που έχει την ιδιότητα του συμβούλου για θέματα ασφαλείας του 62χρονου Προέδρου της Κεντροαφρικανικής Δημοκρατίας Φοστέν-Αρσάνζ Τουαντερά. Ο Ζαχάρωφ έχει αναλάβει μεταξύ άλλων την εποπτεία της στρατιωτικής εκπαίδευσης της προεδρικής φρουράς και ειδικών δυνάμεων του στρατού της ΚΑΔ από περίπου 200 Ρώσους στρατιωτικούς εκπαιδευτές απέναντι σε τζιχαντιστές της οργάνωσης «ΣΕΛΕΚΑ», που εξακολουθούν να δρουν σε ορισμένες περιοχές της χώρας μετά από το πραξικόπημα που είχαν κάνει το 2013, έναντι του τότε Προέδρου Φρ. Μποζιζέ, προκαλώντας σφαγές και τεράστιες καταστροφές.

Ρόλο στη συνεργασία ΚΑΔ και Ρωσίας φαίνεται πως παίζει και η ρωσική ιδιωτική μισθοφορική εταιρεία «Wagner», η οποία παρακολουθείται στενά από τη Γαλλία, που βλέπει εξαιτίας των στενότερων ρωσο-αφρικανικών σχέσεων να περιορίζονται οι δραστηριότητες των δικών της μονοπωλίων από ανταγωνιστικά ρωσικά μονοπώλια, με μεθόδους που θυμίζουν τις τακτικές Γάλλων αστών κατά τις δεκαετίες του '60 και του '70.

Το μόνο βέβαιο είναι πως έπειτα και από τη θεαματική «είσοδο» της Ρωσίας στην αφρικανική γεωπολιτική «σκακιέρα», ο ανταγωνισμός των μονοπωλίων αναμένεται να κλιμακωθεί τα επόμενα χρόνια, δημιουργώντας νέες και αναζωπυρώνοντας παλιές εστίες έντασης και συγκρούσεων. Τις συνέπειες αυτού του ανταγωνισμού πληρώνουν, όπως πάντα, οι εργαζόμενοι και τα λαϊκά στρώματα, που ζουν στην πλούσια «μαύρη ήπειρο», αλλά υποφέρουν λόγω του κυρίαρχου καπιταλιστικού δρόμου ανάπτυξης που έχουν επιβάλει οι ντόπιες αστικές τάξεις και τα διεθνικά μονοπώλια.


Δ.ΟΡΦ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ