Τετάρτη 10 Οχτώβρη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:

  • Πλατιά διακίνηση του «Οδηγητή», με τις Θέσεις του ΚΣ της ΚΝΕ για το 12ο Συνέδριό της.
  • Κάλεσμα του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών για κινητοποιήσεις στη 1 και στις 8 Νοέμβρη.
  • Το δικό τους αγωνιστικό ραντεβού για τις 29 Οκτώβρη δίνουν οι μαθητές.
  • Ανακοίνωση της Επιτροπής Περιοχής Θεσσαλίας του ΚΚΕ για τη συγχώνευση του ΤΕΙ και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
  • Αρθρο με αφορμή την εξαγγελία της κυβέρνησης για την κατάργηση των Λατινικών από τις πανελλαδικές εξετάσεις.
Πλατιά διακίνηση του «Οδηγητή» με τις Θέσεις για το 12ο Συνέδριο της ΚΝΕ

Στη Ρόδο
Στη Ρόδο
Στη μάχη της πλατιάς διάδοσης των Θέσεων του ΚΣ της ΚΝΕ για το 12ο Συνέδριο της Οργάνωσης έχουν ριχτεί οι Οργανώσεις της ΚΝΕ, με στόχο να φτάσουν σε όσο περισσότερους νέους και νέες, μαθητές, σπουδαστές, φοιτητές, νέους εργαζόμενους. Ηδη, η διακίνηση των πρώτων ημερών φανερώνει ότι οι Θέσεις του ΚΣ μπορούν να φτάσουν σε δεκάδες χιλιάδες νέους. Σε αυτό συνέβαλε ο σχεδιασμός των Οργανώσεων, ώστε έγκαιρα να φτάσει ο «Οδηγητής» στα μέλη της ΚΝΕ παράλληλα με δεκάδες πανεξορμήσεις σε χώρους νεολαίας.

Το 12ο Συνέδριο της ΚΝΕ θα πραγματοποιηθεί στις 15 - 17 Φλεβάρη 2019, με σύνθημα «Πιο πολλοί και πιο ικανοί ανοίγουμε τον δρόμο για το πραγματικά σύγχρονο και νέο, για έναν κόσμο "στο μπόι των ονείρων και των ανθρώπων", τον Σοσιαλισμό!». Με τη δημοσίευση των Θέσεων με τον «Οδηγητή» που κυκλοφόρησε το περασμένο Σάββατο, ξεκινά ουσιαστικά η προσυνεδριακή διαδικασία, η οποία θα περιλαμβάνει και προσυνεδριακό διάλογο μέσα από τις σελίδες του «Οδηγητή» τους επόμενους μήνες.

Από την πρώτη στιγμή της κυκλοφορίας του «Οδηγητή», ο πήχης για τη διακίνησή του μπήκε πολύ ψηλά, με στόχο να φτάσει στη μεγαλύτερη διακίνηση των τελευταίων χρόνων.

Μεγάλες πανεξορμήσεις από το Σάββατο


Αισιοδοξία, ενθουσιασμός, μαχητικότητα ήταν τα χαρακτηριστικά της πανεξόρμησης του Σαββάτου σε όλες τις γειτονιές της Αττικής. Τα γραφεία του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στις συνοικίες γέμισαν από το πρωί με τους νέους της Οργάνωσης που εξορμούσαν σε συνεργεία, στις πλατείες, σε στέκια νεολαίας. Πολλοί ήταν και οι φίλοι της ΚΝΕ που ρίχτηκαν στη μάχη και οι ίδιοι για τη διακίνηση των Θέσεων. Ηδη, τα πρώτα στοιχεία και η εικόνα από τη μεγάλη ανταπόκριση της νεολαίας γεμίζουν τις Οργανώσεις με αισιοδοξία να συνεχίσουν τη διακίνηση των Θέσεων, να φτάσουν αυτές σε χιλιάδες νέους και νέες.

Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της εξόρμησης στη Νέα Ιωνία, όπου τα μέλη της ΚΝΕ αποφάσισαν να αυξήσουν τα προσωπικά τους πλάνα βάζοντας στόχο μέχρι τη Δευτέρα να έχουν δώσει το 50% του πλάνου τους, αλλά τελικά ο στόχος αυτός αποδείχτηκε μικρός, καθώς ήδη από το Σάββατο στην πρώτη εξόρμηση στους πεζόδρομους, τα μαγαζιά και τις καφετέριες της Νέας Ιωνίας έδωσαν το 40% του πλάνου τους!

Αντίστοιχα στη Θεσσαλονίκη, στα γραφεία της Οργάνωσης Περιοχής Κεντρικής Μακεδονίας, μόλις έφτασε το πρωί του Σαββάτου ο «Οδηγητής» με τις Θέσεις, μέλη και στελέχη της ΚΝΕ με τις «μηχανές αναμμένες στο κόκκινο» ξεχύθηκαν σε όλη την πόλη, σε κεντρικά σημεία και στις συνοικίες, για να διαδώσουν το φύλλο πλατιά. Είχαν έτσι τη δυνατότητα να συζητήσουν με χιλιάδες νέους εργαζόμενους, φοιτητές, σπουδαστές, μαθητές. Τις επόμενες μέρες οργάνωσαν περιοδείες στα: 3ο - 4ο ΓΕΛ Σταυρούπολης, ΕΠΑΛ Σταυρούπολης, 18ο ΓΕΛ, 1ο - 2ο ΕΠΑΛ (Γιαννιτσών), Εργοστάσιο ΕΕΣΣΤΥ, Εσπερινό Λύκειο Ευκλείδη, Εσπερινό Λύκειο (Μοναστηρίου).

Στην Αττική
Στην Αττική
Το ίδιο πνεύμα ενθουσιασμού επικράτησε στη Σαββατιάτικη εξόρμηση και στα Γιάννενα, όπου από νωρίς μέλη και φίλοι της ΚΝΕ, μαθητές, φοιτητές, εργαζόμενοι μαζεύτηκαν στα γραφεία και κανόνισαν τα γκρουπ εξόρμησης, με έναν στόχο, να μη μείνει δρόμος της πόλης που δεν θα φτάσει το μαχητικό κάλεσμα της ΚΝΕ! Ετσι, η μάχη της πανεξόρμησης απλώθηκε και συνεχίζεται σε όλη την πόλη σε καφετέριες, μαθητικά στέκια, φροντιστήρια, φοιτητικές εστίες, σπίτια, όπου κανονίζονται ραντεβού με νέους και νέες για να πάρουν το νέο τεύχος του «Οδηγητή», να το ξεφυλλίσουν και να κουβεντιάσουν με τα μέλη της Οργάνωσης.

Με όρους μάχης, αξιοποιώντας κάθε ώρα, οργάνωσε τη διακίνηση του «Οδηγητή» με τις Θέσεις και η Οργάνωση Ανατολικής Στερεάς και Εύβοιας της ΚΝΕ, από τη Χαλκίδα μέχρι το Καρπενήσι, σε πόλεις και χωριά όλης της περιοχής. Οπως αναφέρει η Οργάνωση σε ανακοίνωσή της: «Ιδιαίτερη έμφαση δίνουμε στο Μαντούδι, που δέχθηκε πλήγμα από τις πλημμύρες και θα συναντηθούμε με τη νεολαία και τους μαθητές της περιοχής για να εκφράσουμε και πρακτικά την αλληλεγγύη μας, τη στήριξη στον αγώνα που οργανώνεται για τα ζητήματα που πρέπει να λυθούν άμεσα (πόσιμο νερό στα χωριά, καθαριότητα και άνοιγμα σχολείων, αποζημιώσεις για τις μεγάλες καταστροφές, επισκευή οδικού δικτύου κ.λπ.)».

Επίσης έγιναν περιοδείες με τον «Οδηγητή» στο χέρι: Στο κέντρο της Χαλκίδας, στην περιοχή της Λοκρίδας, στην ευρύτερη περιοχή των Ψαχνών, στο κέντρο της Θήβας, στο κέντρο της Λιβαδειάς, σε σχολεία της Χαλκίδας και το Λαϊκό Φροντιστήριο, στο ΤΕΙ Χαλκίδας, στο ΔΙΕΚ της Χαλκίδας, στα σχολεία των Ψαχνών, στο Πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ στη Λαμία, στο ΔΙΕΚ της Λαμίας, στα σχολεία του Σχηματαρίου, στα σχολεία της Λιβαδειάς. Ανεβάζοντας τη μαχητικότητα των Οργανώσεων Στερεάς και Εύβοιας, η Τομεακή Οργάνωση Φθιώτιδας της ΚΝΕ κάλεσε σε άμιλλα τις υπόλοιπες Τομεακές της περιοχής.

Στα Γιάννενα
Στα Γιάννενα
Μεγάλη εξόρμηση έγινε και στην Ξάνθη, όπου ΚΝίτικα συνεργεία βγήκαν το Σάββατο στην κεντρική πλατεία, την πλατεία Ελευθερίας, το παζάρι της πόλης, όπου εργάζονται αλλά και περνάνε εκατοντάδες νέοι, καθώς και σε καφετέριες. Εκεί η κουβέντα άνοιγε στις περισσότερες περιπτώσεις, υπήρχε ενδιαφέρον, πράγμα που εκφράστηκε και στον αριθμό της διακίνησης, ο οποίος ήταν πολύ μεγαλύτερος σε σχέση με άλλες φορές. Εξορμήσεις έγιναν ακόμα στη Φοιτητική Εστία και τη Λέσχη των Εστιών, αλλά και στις εργατικές κατοικίες, για να φτάσει ο «Οδηγητής» με το κείμενο των Θέσεων σε όσο το δυνατόν περισσότερους νέους από τα λαϊκά στρώματα, που έχουν αντικειμενικό συμφέρον να συστρατευτούν με τις δυνάμεις της ΚΝΕ και του ΚΚΕ.

Με ενθουσιασμό και σχέδιο συνεχίζεται η εξόρμηση με τις Θέσεις και στην Κρήτη, όπου το Σάββατο μέλη και φίλοι της ΚΝΕ όργωσαν τους δρόμους των μεγάλων πόλεων και τα κεφαλοχώρια των νομών του νησιού, τα στέκια νεολαίας, τις κεντρικές πλατείες, τους χώρους δουλειάς.

Ελα και εσύ στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ

Η Ομάδα Φωνητικής, ενώ παρουσιάζει τη δουλειά της τον περασμένο Ιούνη
Η Ομάδα Φωνητικής, ενώ παρουσιάζει τη δουλειά της τον περασμένο Ιούνη
Το Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ ξεκινάει αυτόν το μήνα τις δραστηριότητές του για τη νέα χρονιά. Με ανανεωμένο πρόγραμμα, με περισσότερες ιδέες, με δημιουργικότητα και σεβασμό απέναντι στη δική μας Τέχνη, εκείνη που αφυπνίζει και μαχητικοποιεί... Το Στέκι επιδιώκει να φιλοξενήσει ακόμα περισσότερους νέους, εργαζόμενους, μαθητές, φοιτητές, ακόμα περισσότερους καλλιτέχνες.

Το Στέκι, μέσα στα τρία χρόνια λειτουργίας του, αποτελεί τη στέγη για τις πολιτιστικές ομάδες της ΚΝΕ, τη θεατρική ομάδα και το συγκρότημα.

Ο κάθε νέος και η κάθε νέα μπορεί να δηλώσει συμμετοχή στα μαθήματα που διοργανώνονται στο Στέκι κάθε χρόνο. Εμπειροι καλλιτέχνες, μέλη και φίλοι του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, προσφέρουν εθελοντικά τις γνώσεις τους, με μεράκι και ευθύνη, σε κάθε νέο που θέλει να καταπιαστεί με τη μουσική, το θέατρο, το χορό, αποδεικνύοντας πως δεν πρέπει η Τέχνη να είναι πολυτέλεια, καθώς αποτελεί ανάγκη.

Τα μαθήματα που διοργανώνονται φέτος, θα ξεκινήσουν αρχές Νοέμβρη και αφορούν: Κλασική κιθάρα, Πιάνο, Φωνητική, Θεωρία της μουσικής, Φλαμένγκο, Latin, Drums, Ελεύθερο σχέδιο, Φωτογραφία, Photoshop.

Για δηλώσεις συμμετοχής στις πολιτιστικές ομάδες της ΚΝΕ καθώς και τα μαθήματα που διοργανώνονται στο Στέκι στο email steki@kne.gr και στο τηλέφωνο 210.8823.674, τις ώρες 12.00 - 21.00.

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Για τη συγχώνευση του ΤΕΙ και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

«

Η αλλαγή του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης υλοποιεί στην ουσία τον Ενιαίο Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας, τη στρατηγική της ΕΕ για τη δημιουργία ακόμα στενότερων δεσμών των Ιδρυμάτων με τις επιχειρήσεις, για δημιουργία ιδρυμάτων ανταγωνιστικών», τονίζει η Επιτροπή Περιοχής Θεσσαλίας του ΚΚΕ, αναφερόμενη, σε ανακοίνωσή της, στο νομοσχέδιο που αφορά στη συγχώνευση του ΤΕΙ Θεσσαλίας με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, που δόθηκε στη δημοσιότητα.

«Η κυβέρνηση», επισημαίνει, «συνεχίζει την πολιτική "συμμαζέματος" των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης και τη σύνδεσή τους με τους αναπτυξιακούς στόχους του μεγάλου κεφαλαίου» και «ακολουθεί την ίδια, ενιαία κατεύθυνση με τους ήδη ψηφισμένους νόμους για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και τη συγχώνευση των ΤΕΙ Ηπείρου και Ιονίων Νήσων με τα Πανεπιστήμια Ηπείρου και το Ιόνιο, αντίστοιχα».

Ολα για την «επιχειρηματικότητα»

Σε ό,τι αφορά τον θόρυβο που σηκώνεται και τις αντιπαραθέσεις που καλλιεργούνται, η ΕΠ Θεσσαλίας του ΚΚΕ σημειώνει ότι η ουσία βρίσκεται στα εξής:

  • Δεν αντιμετωπίζονται και διατηρούνται τα προβλήματα της υποχρηματοδότησης, των μεγάλων ελλείψεων σε μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, στη φοιτητική μέριμνα, στα συγγράμματα, τα εργαστήρια. Συνεχίζουν να υπάρχουν και πολλαπλασιάζονται οι πολλές σχέσεις εργασίας του διδακτικού και λοιπού προσωπικού και φυσικά δεν γίνεται καν λόγος για προσλήψεις που να καλύπτουν στοιχειώδεις ανάγκες. Την ίδια στιγμή που π.χ. η καθαριότητα παραδίνεται στα νύχια των εργολάβων με τρόπο ώστε να πετιούνται έξω δεκάδες εργαζόμενοι.
  • Διατηρείται και διευρύνεται η κατηγοριοποίηση σχολών και αποφοίτων, η κατεύθυνση υποβάθμισης και ευελιξίας των σπουδών. Αυτό προκύπτει, για παράδειγμα, απ' το γεγονός ότι θα έχουμε Πολυτεχνική σχολή με τμήματα 5ετούς φοίτησης στον Βόλο και 4ετή Πολυτεχνική σχολή στη Λάρισα (Ενέργειας και Περιβάλλοντος).
  • Στην πραγματικότητα πρόκειται για συνέχεια του λεγόμενου Σχεδίου «Αθηνά». Η δήθεν «πανεπιστημιοποίηση» θα συμπεριλάβει καταρχάς συγχωνεύσεις, που γίνονται με κριτήριο την εξοικονόμηση πόρων και τις δεσμεύσεις και αυτής της κυβέρνησης απέναντι στους «θεσμούς». Θα προκύψουν για άλλη μια φορά Τμήματα - «Φρανκενστάιν», όπως είναι η σύμπτυξη της ΣΤΕΦ σε ένα Τμήμα με όνομα Ενέργειας και Περιβάλλοντος.
  • Δεν υπάρχει καμιά πρόβλεψη για τους απόφοιτους αυτών των Τμημάτων που καταργούνται (π.χ. Τρίκαλα ΕΥ, Λάρισα ΜΗΧ, ΗΛ, ΕΥ, Ιατρ. Εργ.).
  • Το νομοσχέδιο του υπουργείου συνδέεται και υπηρετεί άμεσα τους σχεδιασμούς του κεφαλαίου. Η ίδρυση του Πανεπιστημιακού Ερευνητικού Κέντρου και τα διάφορα ινστιτούτα στις πόλεις της Θεσσαλίας υποτάσσουν παραπέρα το περιεχόμενο των σπουδών και της έρευνας, της νέας γνώσης που θα παράγεται στην υπηρεσία της αγοράς και του καπιταλιστικού κέρδους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο Βόλος και όλα αυτά περί πολιτιστικής βιομηχανίας (τομέας που προσφέρεται για επενδύσεις), αλλά και το κομμάτι το αγροτοκτηνοτροφικό, που επικεντρώνει στη στήριξη μεγάλων αγροτοκτηνοτροφικών μονάδων. Στην ίδια κατεύθυνση είναι και δομές όπως το «Αβερώφειο Αγροδιατροφικό Τεχνολογικό Πάρκο Θεσσαλίας». Σε όλα αυτά φαίνεται ολοκάθαρα η βαθύτερη προσαρμογή της Ανώτατης Εκπαίδευσης στις ανάγκες του «νέου παραγωγικού μοντέλου». Δηλαδή της καπιταλιστικής ανάπτυξης, που συγκεντρώνει τη γη και την αγροτική παραγωγή σε λίγα χέρια, σε καπιταλιστικές επιχειρήσεις, ενσωματώνοντας την καινοτομία και μετατρέποντας τα αποτελέσματα της Ερευνας σε εμπορικό προϊόν, με γνώμονα το κέρδος. Και φυσικά, ξεκληρίζοντας δεκάδες χιλιάδες μικρομεσαίους γεωργοκτηνοτρόφους. Γι' αυτόν το λόγο και η περίφημη «επιχειρηματικότητα» κλίνεται σε όλες τις πτώσεις. Από 'δω και τα πολλά προγράμματα στο πλαίσιο των ινστιτούτων, καθώς δίνεται πολύ βάρος στη διαμόρφωση της αγοράς των ερευνητικών προϊόντων, της σύνδεσης των νέων Ιδρυμάτων, μέσω ερευνητικών κέντρων, ινστιτούτων, με τις επιχειρήσεις.
Παίζουν το ρόλο του μεσολαβητή

Και η ανακοίνωση συνεχίζει: «Για όλα τα παραπάνω προβλήματα που διογκώνονται, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, τα άλλα κόμματα (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ κ.τ.λ.), οι παράγοντες της Τοπικής Διοίκησης, οι διοικήσεις των Ιδρυμάτων κουβέντα δεν λένε...

Αντίθετα, όλοι αυτοί εκμεταλλεύονται την αγωνία των σπουδαστών αδιαφορώντας ουσιαστικά για τα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματά τους και αντιπαρατίθενται όχι για την ουσία των αλλαγών, αλλά για την έδρα των Τμημάτων (αν είναι στον Βόλο, τη Λάρισα ή αλλού).

Δήθεν αντιδρούν ενάντια στις συγχωνεύσεις, είτε γιατί θέλουν στην ουσία να υποδείξουν οι ίδιοι το σχέδιο συγχωνεύσεων για να εξασφαλίσουν τις μπίζνες και τις θεσούλες τους στα όργανα διοίκησης των νέων Τμημάτων, αφού μαζί με διάφορα μέλη ΔΕΠ όλο το προηγούμενο διάστημα επεξεργάζονταν τέτοιου είδους προτάσεις στο πλαίσιο της κυβερνητικής κατεύθυνσης για ενίσχυση του πανεπιστημίου της αγοράς, είτε ζητάνε να "εξαιρεθούν" συγκεκριμένα Τμήματα γιατί βλέπουν τους φοιτητές και τους σπουδαστές ως πελάτες για τις τοπικές επιχειρήσεις

Για άλλη μια φορά φορτώνουν στις πλάτες των φοιτητών τους σχεδιασμούς του κεφαλαίου, προθυμοποιούμενες μάλιστα να παίξουν το ρόλο του διαμεσολαβητή που θα στέλνει στις επιχειρήσεις της Περιφέρειας φτηνό εργατικό δυναμικό εν είδει μαθητείας και πρακτικής...».

Κάλεσμα οργάνωσης της πάλης

Η ΕΠ Θεσσαλίας του ΚΚΕ καλεί όλους τους σπουδαστές, τους εργαζόμενους και τους καθηγητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και του ΤΕΙ Θεσσαλίας να οργανώσουν την πάλη τους. Να απαιτήσουν:

-- Να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο.

-- Να μην κλείσουν Τμήματα και σχολές. Οχι στις συγχωνεύσεις που γίνονται με κριτήριο την εξοικονόμηση πόρων και οδηγούν σε συγκολλήσεις τμημάτων που δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους.

-- Σε κάθε επιστημονικό αντικείμενο να υπάρχει ένα και μοναδικό πτυχίο, πανεπιστημιακού επιπέδου. Ενιαία προγράμματα σπουδών/επιστημονικό αντικείμενο, που να υπηρετούν τις απαιτήσεις της επιστήμης, της τεχνολογίας, τις ανάγκες του λαού και όχι των μονοπωλίων.

-- Το πτυχίο να είναι η μοναδική προϋπόθεση για την πρόσβαση στο επάγγελμα και εμπεριέχεται σε αυτό όλη η απαραίτητη γνώση για την κατανόηση και αφομοίωση του επιστημονικού αντικειμένου και για την άσκηση του αντίστοιχου επαγγέλματος.

-- Οχι στην κατηγοριοποίηση Ιδρυμάτων, πτυχίων και αποφοίτων, που διευρύνεται σήμερα με τα διετή και μονοετή προγράμματα σπουδών.

-- Να παρθούν μέτρα για να μην πληρώσουν οι σπουδαστές και οι απόφοιτοι τις αλλαγές που θα γίνουν. Να μην κλείσουν Τμήματα, να εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή τους, να μην ανεχτούν την υποβάθμιση των σχολών τους.

-- Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης στο ύψος των αναγκών. Αποκλειστικά δωρεάν σπουδές. Δωρεάν σίτιση - στέγαση - μετακίνηση - αναλώσιμα - υλικά. Κατασκευή φοιτητικής εστίας για το νέο Πανεπιστήμιο.

-- Προσλήψεις μόνιμου διοικητικού και εκπαιδευτικού προσωπικού ώστε να καλύπτονται με επάρκεια όλες οι εκπαιδευτικές ανάγκες και οι υπηρεσίες του Ιδρύματος.

-- Κατάργηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας του Ιδρύματος.

-- Πλήρη και σταθερή εργασία με δικαιώματα για όλους τους αποφοίτους. Κανένας απόφοιτος με μισθό κάτω από 751 ευρώ.

«Σε αυτήν τη βάση», καταλήγει η ανακοίνωση, «μπορεί να δυναμώσει η ενότητα και η κοινή πάλη όλων, ανεξαρτήτως Τμήματος και Σχολής, κόντρα στη λογική "ο καθένας να κοιτάει την πάρτη του" που καλλιεργούν διάφοροι. Να συμπορευτούν οι φοιτητές, οι καθηγητές, οι εργαζόμενοι με το ΚΚΕ και την ΚΝΕ που διαχρονικά παλεύουν για ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν, προς όφελος των κοινωνικών αναγκών και όχι του κεφαλαίου».

Στις 29 Οκτώβρη το ραντεβού των μαθητών

Με αιχμή το σχέδιο της κυβέρνησης για το Λύκειο, που κάνει ακόμα χειρότερο το σχολείο, και αίτημα να μην κατατεθεί σχετικό νομοσχέδιο, οι μαθητές βγαίνουν στους δρόμους τη Δευτέρα 29 Οκτώβρη.

«Καλούμε τα σχολεία, τα 15μελή και 5μελή, τις Συντονιστικές Επιτροπές όλης της χώρας να πάρουν αποφάσεις συμμετοχής. Στις 29 Οκτώβρη θα πλημμυρίσουμε τους δρόμους σε κάθε πόλη και χωριό! Θα είμαστε χιλιάδες! Η φωνή μας θα ακουστεί δυνατά παντού!». Αυτό το κάλεσμα απευθύνει η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας, που δίνει αγωνιστικό ραντεβού στους μαθητές της Αττικής, στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια. Στην ανακοίνωση σχολιάζει το σχέδιο της κυβέρνησης για το Λύκειο, που πολλαπλασιάζει τις εξετάσεις, το άγχος, το τρέξιμο, την παπαγαλία, την ώρα που στερεί γνώσεις, σε ένα σχολείο που όπως λένε «θα μας κοιτάει περισσότερο στην τσέπη».

Και η Συντονιστική προσθέτει μεταξύ άλλων: «Συζητάμε και οργανώνουμε τον αγώνα μας παντού! Κάνουμε συνελεύσεις, μαζεύουμε υπογραφές, παίρνουμε αποφάσεις και ετοιμαζόμαστε για την πρώτη μεγάλη μαθητική μας πορεία! Εκλέγουμε άμεσα αγωνιστικά μαθητικά συμβούλια για να απαντήσουμε ακόμα πιο οργανωμένα στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης. Οργανώνουμε κι άλλες δράσεις αγώνα στα σχολεία και πριν, ώστε στις 29 Οκτώβρη να βουλιάξουμε την Ελλάδα και να ετοιμάσουμε και τους επόμενους μεγάλους αγώνες μας, αναγκάζοντας την κυβέρνηση να πάρει πίσω το απαράδεκτο νομοσχέδιό της!».

ΜΕΤΩΠΟ ΑΓΩΝΑ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ
Ολοι οι φοιτητές στο δρόμο 1 και 8 Νοέμβρη

«

Βγαίνουμε μπροστά για τις δικές μας ανάγκες στις σπουδές, στη δουλειά, στη ζωή!» τονίζει η Εκτελεστική Γραμματεία του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών, καλώντας σε μαζική συμμετοχή στα συλλαλητήρια των φοιτητικών - σπουδαστικών συλλόγων την 1η Νοέμβρη, σε φοιτητικό συλλαλητήριο στις 8 Νοέμβρη, τη μέρα πανελλαδικής απεργίας, και σε άλλες δράσεις. Στο κάλεσμά του το ΜΑΣ τονίζει τα εξής:

«Ολοι μαζί έχουμε τη δύναμη να τα καταφέρουμε! Με τους συλλόγους μας είμαστε πιο δυνατοί! Δυναμώνουμε τη συλλογική διεκδίκηση, την οργάνωση σε κάθε έτος και τμήμα, την αλληλεγγύη, το συντονισμό των συλλόγων μας, την ενότητα με τους εργαζόμενους. Μέσα από τους συλλόγους μας κερδίσαμε πέρσι να αυξηθούν οι μετεγγραφέντες, να πάρουμε βιβλία, να επανέλθει η σίτιση στις εστίες, να καθυστερήσουμε τη γενίκευση των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά, να "ζωντανέψουμε" τις σχολές μας, να γνωρίσουμε τι συμβαίνει στο επάγγελμά μας.

Μαζί μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ που έχει κάνει την κοροϊδία επάγγελμα! Δεν περιμένουμε λύσεις από όσους ευθύνονται για τα προβλήματα στις σπουδές και το μέλλον μας! Τα "μνημόνια φεύγουν" αλλά όλοι οι μνημονιακοί νόμοι και οι "κόφτες δαπανών" στην Παιδεία παραμένουν εδώ!


Μαζί μπορούμε να πάμε κόντρα στα επιχειρηματικά συμφέροντα που κερδοφορούν πάνω στα τσακισμένα μορφωτικά και εργασιακά μας δικαιώματα. Το τρένο της "δίκαιης ανάπτυξης" έρχεται αλλά με καύσιμο τους μισθούς, τα ωράρια των νέων εργαζομένων, την εμπορευματοποίηση της Παιδείας και της Ερευνας! Η ανάπτυξη των τραπεζών βασίζεται στους πλειστηριασμούς 50.000 λαϊκών κατοικιών!

Να αποσυρθεί το νομοσχέδιο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ για την Ανώτατη Εκπαίδευση!

Η κυβέρνηση βήμα βήμα αλλάζει το χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με στόχο τη μεγαλύτερη σύνδεση των σχολών με τα επιχειρηματικά συμφέροντα, οδηγώντας στην παραπέρα υποβάθμιση και εμπορευματοποίηση των σπουδών. Σειρά έχει η Θεσσαλία, η Στερεά, το ΕΚΠΑ και το Γεωπονικό Αθήνας. Με το νέο σχέδιο νόμου:

  • Διευρύνεται η κατηγοριοποίηση πτυχίων και αποφοίτων που υπονομεύει την εργασιακή μας προοπτική. Απόφοιτοι με πτυχία διαφορετικών "ταχυτήτων", 2ετή, 4ετή, 5ετή στο ίδιο αντικείμενο, με διαφοροποιημένο πρόγραμμα σπουδών οι οποίοι αναγκάζονται να κυνηγάνε πανάκριβες πιστοποιήσεις και τελικά να "επιβιώνει" ο πιο φθηνός, συμπιέζονται τα δικαιώματα όλων προς τα κάτω.
  • Παγιώνονται η υποχρηματοδότηση, οι ελλείψεις σε καθηγητές, υποδομές και φοιτητική μέριμνα. Με τα ιδρύματα να στρέφονται ακόμα περισσότερο στην επιχειρηματική λειτουργία, στην εμπορευματοποίηση της γνώσης, της έρευνας, της φοιτητικής μέριμνας. Η ίδρυση νέων τμημάτων, χωρίς επιπλέον πόρους, προσωπικό και υποδομές, θα γιγαντώσει τα προβλήματα.
  • Διαμορφώνεται ένα μεγάλο κομμάτι φοιτητών και αποφοίτων που το πτυχίο τους δεν θα έχει κανένα αντίκρισμα, χωρίς δικαίωμα ισοτίμησής του με κάποιο νέο τμήμα. Ο σχηματισμός τμημάτων κατά παραγγελία των επιχειρηματιών οδηγεί στο κλείσιμο τμημάτων, στις συγχωνεύσεις σε τμήματα - φρανκενστάιν, χωρίς συνάφεια μεταξύ τους, στην πολυδιάσπαση αντικειμένων και τίτλων σπουδών.

Η κατάσταση που βιώνουν οι φοιτητές του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, όπου τα μαθήματα δεν έχουν ακόμα ξεκινήσει, οι έκτακτοι καθηγητές μειώθηκαν στο 1/3, περικόπτονται μαθήματα και πρακτικές από το πρόγραμμα σπουδών, κάνει σκόνη την προπαγάνδα της κυβέρνησης για "αναβάθμιση" των σπουδών μας.

Καμία αναμονή! Πρωταγωνιστές εμείς για τις σπουδές και το μέλλον μας!

Με τη συμμετοχή μας στους συλλόγους, στις συνελεύσεις, στις κινητοποιήσεις παίρνουμε την κατάσταση στα χέρια μας! Αυτήν τη δύναμη φοβούνται όσοι τσακίζουν τα δικαιώματά μας. Γι' αυτό καταστέλλουν, συκοφαντούν και διώκουν όποιον αγωνίζεται!

Με το πόρισμα της επιτροπής Παρασκευόπουλου ανοίγουν το δρόμο στην ποινικοποίηση των φοιτητικών διεκδικήσεων. Οι κινητοποιήσεις και καταλήψεις που αποφασίζουν με μαζικές συλλογικές διαδικασίες οι φοιτητές βαφτίζονται ποινικό αδίκημα. Ενώ η πραγματική "ανομία" μέσα και έξω από τις σχολές, η διαπλοκή ιδρυμάτων - εταιρειών, οι ναρκέμποροι, τα ρουσφέτια μένουν στο απυρόβλητο.

Βάζουμε μπροστά τις σύγχρονες ανάγκες μας!

Απαιτούμε:

  • Ενα πτυχίο, πανεπιστημιακού επιπέδου, για κάθε επιστημονικό αντικείμενο. Οχι στις κατηγοριοποιήσεις ανάμεσα στα Ιδρύματα, στα πτυχία και τους αποφοίτους τους.
  • Να αποσυρθεί τώρα το σχέδιο νόμου για την Ανώτατη Εκπαίδευση.
  • Κρατική χρηματοδότηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης στο ύψος των αναγκών! Δωρεάν σπουδές για όλους. Εκτακτο στεγαστικό επίδομα για όσους σπουδάζουν μακριά από τα σπίτια τους και δωμάτια σε ξενοδοχεία για όσους δεν χωράνε στις εστίες.
  • Το πτυχίο να αποτελεί τη μοναδική προϋπόθεση για πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα.
  • Ολη η απαραίτητη γνώση για την άσκηση του επαγγέλματος να περιλαμβάνεται στο πτυχίο.
  • Μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους πάνω στο αντικείμενο σπουδών μας με σύγχρονα εργασιακά δικαιώματα.

Προχωράμε σε:

  • Μεγάλα συλλαλητήρια των φοιτητικών - σπουδαστικών συλλόγων την 1η Νοέμβρη. Στην Αθήνα στο συλλαλητήριο των φοιτητικών συλλόγων στα Προπύλαια.
  • Φοιτητικό συλλαλητήριο στις 8 Νοέμβρη, μέρα πανελλαδικής απεργίας.
  • Διήμερο αγωνιστικής δράσης για τη φοιτητική μέριμνα 22 - 23/10. Στις 23/10 κινητοποίηση στο υπουργείο Παιδείας στην Αθήνα.
  • Κινητοποίηση στις 10/10 στην Ευελπίδων, όπου δικάζονται οι δύο αγωνιστές φοιτητές που συνελήφθησαν στην αντιπολεμική κινητοποίηση στο άγαλμα του μακελάρη Τρούμαν.
  • Κινητοποιήσεις σε διοικήσεις σχολών για τα οξυμένα προβλήματα των φοιτητών».
Η κατάργηση των Λατινικών: Audiaturet altera pars*

Η κατάργηση του μαθήματος των Λατινικών από το Πρόγραμμα Σπουδών της Γ' Λυκείου είναι μια πτυχή της νέας εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που προκάλεσε τις πιο έντονες αντιδράσεις, όχι μόνο στον φιλολογικό κόσμο αλλά και στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας. Το μήνα που μας πέρασε, πολλά λέχθηκαν και γράφτηκαν, άλλοτε νηφάλια και άλλοτε «εν βρασμώ ψυχής», για τη σημασία της διδασκαλίας των Λατινικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ο «αιφνίδιος θάνατος» ενός αρχαιογνωστικού μαθήματος, που εντάσσεται στον ευρύτερο κύκλο των ανθρωπιστικών σπουδών, είναι ένα ζήτημα σοβαρό γιατί, έως ένα μεγάλο βαθμό, αποκαλύπτει τους γενικότερους στόχους και τη φιλοσοφία της νέας μεταρρύθμισης. Τα επιχειρήματα του υπουργού Παιδείας για την κατάργηση του μαθήματος δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για παρανοήσεις.

Ο υπουργός, καταρχάς, αμφισβήτησε τη χρησιμότητα των Λατινικών ως γνωστικού αντικειμένου της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημάνουμε ότι τα Λατινικά ποτέ δεν ήταν ενταγμένα στη γενικότερη ύλη του Λυκείου, αλλά διδάσκονταν ως μάθημα μιας συγκεκριμένης Κατεύθυνσης και αφορούσαν ορισμένους μόνο μαθητές. Επομένως, η κατάργησή τους από το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων σημαίνει ουσιαστικά τον εξοβελισμό τους από το Λύκειο. Βέβαια, δεν είναι σωστό η αξία και η χρησιμότητα ενός μαθήματος να κρίνονται μονάχα από το αν εξετάζεται ή όχι στις πανελλαδικές εξετάσεις. Η διδασκαλία των Λατινικών, όπως θα δείξουμε στη συνέχεια, μπορεί να συμβάλει στην ολόπλευρη ανάπτυξη της σκέψης και της προσωπικότητας του μαθητή. Αυτό θα πρέπει να είναι το κριτήριο για να συμπεριληφθεί σε ένα προοδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών.


Επειτα, ο κ. υπουργός υποστήριξε «ότι τα Λατινικά, όπως διδάσκονται, δεν παίζουν κανέναν εκπαιδευτικό ρόλο πέρα από το να είναι ένα μάθημα που βασίζεται εξ ολοκλήρου στην αποστήθιση και συμβάλλει σε μια τεχνητή αύξηση των βάσεων του 1ου επιστημονικού πεδίου». Αναρωτιέται κανείς σε ποια επιστημονική βάση στηρίζεται η άποψη ότι η στείρα διδασκαλία ενός μαθήματος συνεπάγεται και την κατάργησή του. Με αυτό το σκεπτικό, το υπουργείο θα έπρεπε να καταργήσει, για παράδειγμα, και τη Βιολογία, αφού κι αυτή, με τον τρόπο που διδάσκεται και εξετάζεται, βασίζεται στην παπαγαλία και ανεβάζει τις βάσεις για την εισαγωγή στην Ιατρική Σχολή. Εξάλλου, στην παπαγαλία καταλήγουν όλα τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα τα οποία βασίζονται κυρίως στη θεωρία, όπως άλλωστε συνέβαινε και με την Κοινωνιολογία, όταν εξεταζόταν με το σύστημα των Δεσμών. Ακόμη και το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας δεν έχει μείνει αλώβητο, αφού είναι γνωστό ότι οι μαθητές πηγαίνουν στις εξετάσεις έχοντας αποστηθίσει μοντέλα εκθέσεων. Επομένως, η λογική αυτή δεν είναι μόνο ανερμάτιστη αλλά και επικίνδυνη, γιατί δίνει άλλοθι για την κατάργηση και άλλων μαθημάτων, ενώ ταυτόχρονα οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια όχι μόνο στην υποβάθμιση αλλά, το κυριότερο, στην απαξίωση της Παιδείας. Αλλωστε, είναι φανερό από τις εξαγγελίες του υπουργείου ότι τα μαθήματα Γενικής Παιδείας περιορίζονται δραστικά σε ένα minimum γνώσεων.

Από τις σημαντικότερες εκφάνσεις του ρωμαϊκού και ευρωπαϊκού πολιτισμού

Ας δούμε τώρα πιο συγκεκριμένα το πρόβλημα της κατάργησης των Λατινικών. Εχουν θέση στο σύγχρονο σχολείο ή είναι μια νεκρή γλώσσα που ενδιαφέρει μόνο κάποιους ιδιόρρυθμους λόγιους; Η απάντηση στο ερώτημα δεν είναι εύκολο να καλύψει όλες τις διαστάσεις του προβλήματος σε ένα σύντομο κείμενο. Ωστόσο, μακριά από οποιαδήποτε ιδεαλιστική και μεταφυσική προσέγγιση, δύσκολα μπορούμε να αμφισβητήσουμε το γεγονός ότι η λατινική γλώσσα και γραμματεία είναι οι σημαντικότερες εκφάνσεις του ρωμαϊκού πολιτισμού, ο οποίος έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ιστορική και πολιτιστική εξέλιξη της Νεότερης Ευρώπης. Πέρα από το γεγονός ότι η λατινική γλώσσα είναι η βάση πάνω στην οποία θεμελιώθηκαν οι νεότερες ευρωπαϊκές γλώσσες, η ρωμαϊκή Ιστορία, όπως αυτή αποτυπώθηκε στα κείμενα της λατινικής γραμματείας, υπήρξε σημαντική πηγή έμπνευσης για τη νεότερη ευρωπαϊκή λογοτεχνία. Η σαιξπηρική τραγωδία είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα. Τραγωδίες όπως ο «Ιούλιος Καίσαρας», ο «Κοριολανός», ο «Τίτος Ανδρόνικος», αναδεικνύοντας τις τραγικές συνέπειες της τυραννίας και της δίψας για την εξουσία, είναι ακόμη επίκαιρες και προβληματίζουν τον σύγχρονο θεατή.

Οσον αφορά την ίδια τη λατινική γλώσσα, είναι λάθος να πιστεύουμε ότι έχει περάσει στην ανυπαρξία. Επιβιώνει σε λέξεις και φράσεις που καθημερινά χρησιμοποιούμε, χωρίς να συνειδητοποιούμε τις περισσότερες φορές τι ακριβώς λέμε: Εκφράσεις όπως mea culpa, persona non grata, tabula rasa και πρόσφατα το περίφημο erga omnes. Από την άλλη, η σύγχρονη πολιτική ορολογία σε ένα μεγάλο βαθμό βασίζεται σε λέξεις λατινικές. Ο ιμπεριαλισμός, για παράδειγμα, παράγεται από το ουσιαστικό imperium που δηλώνει τον επεκτατικό χαρακτήρα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, ο κομμουνισμός από το επίθετο communis που σημαίνει κοινός, η δικτατορία από το ουσιαστικό dictator, που δηλώνει το αξίωμα που έδιναν οι Ρωμαίοι, σε δύσκολες περιστάσεις, σε έναν στρατηγό ο οποίος για έξι μήνες είχε απεριόριστη εξουσία και κυβερνούσε ως απόλυτος μονάρχης, κ.ά. Εχει επομένως μεγάλη σημασία να χρησιμοποιούμε τη γλώσσα ενσυνείδητα και να κατανοήσουμε ότι οι λέξεις δεν είναι απλώς ηχητικά σχήματα, αλλά πάνω απ' όλα είναι φορείς νοημάτων τα οποία προσδιορίζονται ιστορικά και κοινωνικά, ενώ ταυτόχρονα αποκαλύπτουν την πορεία της ανθρώπινης σκέψης και του πολιτισμού.

Η διδασκαλία της λατινικής γλώσσας, με τις πολιτισμικές και γλωσσικές της επιβιώσεις, μπορεί να συμβάλει στη γλωσσική ανάπτυξη και τη συγκρότηση της σκέψης των μαθητών, ενώ συγχρόνως μπορεί να διευρύνει τον γνωστικό τους ορίζοντα, υπό τον όρο ότι θα αναμορφωθεί η διδασκαλία της στη βάση μιας νέας διαλεκτικής διδακτικής, η οποία θα έχει ως κύριο στόχο να αναδείξει την ιστορική σημασία και τη δυναμική της λατινικής γλώσσας. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την ουσιαστική μελέτη της δομής και του λεξιλογίου της, τη σύνδεσή της με σημαντικά κείμενα της λατινικής γραμματείας τα οποία επέδρασαν στη διαμόρφωση της νεότερης ευρωπαϊκής σκέψης, και, το σημαντικότερο, την ένταξη της διδασκαλίας της στο ευρύτερο πλαίσιο της ρωμαϊκής Ιστορίας και του ρωμαϊκού πολιτισμού.

* Ας ακουστεί και η άλλη πλευρά


Μαρία ΠΕΣΚΕΤΖΗ
Επίτιμη σχολική σύμβουλος φιλολόγων, οργανωτική γραμματέας της ΠΕΦ

Αλλαγές στα προγράμματα Ιστορίας

Η πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), που αφορά τις αλλαγές στα νέα Προγράμματα Σπουδών στο μάθημα της Ιστορίας, παραδόθηκε χτες στον υπουργό Παιδείας. Οπως προκύπτει από τα περιεχόμενα και τους θεματικούς φακέλους ανά τάξη που δόθηκαν στη δημοσιότητα, δεν εγκαταλείπεται η αντίληψη που διέπει την αρχική πρόταση, η οποία - με βάση υπαρκτά προβλήματα στο πώς διδάσκεται η Ιστορία σήμερα - οδηγεί τελικά στον κατακερματισμό της ιστορικής γνώσης, δεν απαντά στην ανάγκη να αποκτήσει ο μαθητής ενιαίο κριτήριο ερμηνείας της Ιστορίας.

Με βάση τις αλλαγές που προωθούνται, ο μαθητής καλείται ουσιαστικά να χτίσει τη δική του υποκειμενική αλήθεια και σε αυτήν την κατεύθυνση συμβάλλει π.χ. η εισαγωγή της οικογενειακής - τοπικής ιστορίας, που γίνεται κύριο διδακτικό αντικείμενο στη Γ' και Δ' Δημοτικού και συμπληρωματικά και στις υπόλοιπες. Ετσι, στη Γ' Δημοτικού οι μαθητές θα διδάσκονται «Μυθολογία και οικογενειακή ιστορία» και στη Δ' τάξη «Τοπική και Αρχαία Ιστορία». Σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο του μαθήματος για τις υπόλοιπες τάξεις, έχει ως εξής: «Ρωμαϊκή, Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ευρωπαϊκή Ιστορία» στην Ε' Δημοτικού, «Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία» στη Στ' Δημοτικού, «Αρχαία Ιστορία» (από την προϊστορική εποχή μέχρι την ύστερη αρχαιότητα) στην Α' Γυμνασίου, «Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ευρωπαϊκή Ιστορία» στη Β' Γυμνασίου, «16ος - 19ος αιώνας» (ελληνική, βαλκανική, ευρωπαϊκή και παγκόσμια) στη Γ' Γυμνασίου και «Τέλος 19ου και 20ός αιώνας» (ελληνική, βαλκανική, ευρωπαϊκή και παγκόσμια) στην Α' Λυκείου.

Σύμφωνα με το υπουργείο, παραμένει η χρονολογική κατανομή στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο, με το σχήμα Αρχαιότητα - Μεσαίωνας - Νεότερη Εποχή - Σύγχρονη Εποχή να επαναλαμβάνεται. Οπως ανακοινώθηκε, τα Προγράμματα Σπουδών θα συμπληρωθούν με εκπαιδευτικό υλικό (βιβλία και υπόλοιποι θεματικοί φάκελοι). Αυτό θα εκπονηθεί στο πλαίσιο προγράμματος που ξεκινάει άμεσα, στο οποίο θα συμπεριληφθούν προγράμματα και υλικά της Β' και της Γ' Λυκείου, ενώ τα βιβλία του Δημοτικού θα είναι έτοιμα το Σεπτέμβρη του 2019.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ