Τετάρτη 11 Απρίλη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τα Φεστιβάλ του επόμενου διαστήματος

Πάνω από είκοσι Μαθητικά Φεστιβάλ της ΚΝΕ είναι προγραμματισμένα αμέσως μετά το άνοιγμα των σχολείων από τις διακοπές του Πάσχα, ενώ δεκάδες ακόμα θα γίνουν το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Απρίλη και στις αρχές του Μάη.

Αναλυτικά για την τρέχουσα και την ερχόμενη βδομάδα είναι προγραμματισμένες οι παρακάτω εκδηλώσεις:

Το Σάββατο 14 Απρίλη: Στην Τήνο.

Το Σάββατο 21 Απρίλη: Ζωγράφου (πλατεία Αγ. Θωμά), Κερατσίνι (πλατεία Νίκης), Κυψέλη (Θεατράκι Φωκίωνος Νέγρη), Νέος Κόσμος (γήπεδο «Θρίαμβος»), Πειραιάς (Πασαλιμάνι), Περιστέρι (πλατεία Δημαρχείου), Χαλάνδρι (πλατεία Χαλανδρίου), Τούμπα Θεσσαλονίκης (πολιτιστικό κέντρο), Βέροια (πλατεία Δημαρχείου), Γιαννιτσά (Πολύκεντρο), Αρτα (πλατεία Σκουφά), Ρέθυμνο (πλατεία Μικρασιατών), Χανιά (Πάρκο Ειρήνης και Φιλίας των Λαών), Κοζάνη (πλατεία Σκ'ρκα), Κομοτηνή («Σπαθί»), Κάλυμνος (Δημοτικό Στάδιο, γήπεδο μπάσκετ), Μανταμάδος Λέσβου.

Διήμερο το Σάββατο 21 και την Κυριακή 22 Απρίλη: Σάμος (Βαθύ).

Την Κυριακή 22 Απρίλη: Σεπόλια, Αμαλιάδα.

ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
Πολύμορφες πρωτοβουλίες προετοιμασίας των Μαθητικών Φεστιβάλ

Πολύμορφη είναι η δραστηριότητα που αναπτύσσουν σε όλη τη χώρα οι Μαθητικές Οργανώσεις της ΚΝΕ μπροστά στα Μαθητικά Φεστιβάλ της Οργάνωσης, ο κύριος όγκος των οποίων θα πραγματοποιηθεί το τελευταίο δεκαήμερο του Απρίλη και κάποια στις αρχές του Μάη, μεταφέροντας το σύνθημα: «Τρέλα είναι να εγκαταλείψουμε τα όνειρά μας... Να αλλάξουμε τον κόσμο δεν είναι τρέλα, ούτε ουτοπία, είναι δικαιοσύνη» (Μ. Θερβάντες).

Στην Κεντρική Μακεδονία

Σ' αυτό το πνεύμα, σε μεγάλη προετοιμασία των Μαθητικών Φεστιβάλ βρίσκονται και οι Μαθητικές Οργανώσεις της ΚΝΕ στην Κεντρική Μακεδονία. Παλεύοντας να φτάσει το σύνθημα του Φεστιβάλ σε όλα τα σχολεία της περιοχής, οι Μαθητικές Οργανώσεις ετοιμάζουν πλούσια δραστηριότητα για το επόμενο διάστημα. Με πανεξορμήσεις και μικροφωνικές έξω από σχολεία και πλατείες, αθλητικά τουρνουά, ιστορικούς περιπάτους, προβολές ταινιών, καθώς και διαγωνισμούς γκράφιτι, φωτογραφίας και σκίτσου ενάντια στον πόλεμο, δίνουν βήμα στην αθλητική και καλλιτεχνική δραστηριότητα κάθε μαθητή.

Στο πλαίσιο αυτής της προετοιμασίας, ιστορικό περίπατο στον μαρτυρικό Χορτιάτη πραγματοποίησε η Μαθητική OΒ Ανατολικής Υπαίθρου Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ.

Στις 2 Σεπτέμβρη του 1944, οι Γερμανοί ναζί, μαζί με τους Ελληνες συνεργάτες τους, προχώρησαν στο ολοκαύτωμα του Χορτιάτη. Εκτελέσεις είχαν πραγματοποιηθεί και σε άλλα χωριά της περιοχής, όπως ο Αγ. Βασίλειος, το Ασβεστοχώρι κ.ά. Συνολικά από τον πληθυσμό που βρήκαν στο χωριό έκαψαν ζωντανούς και εκτέλεσαν 194 κατοίκους, εκ των οποίων οι 87 ήταν ανήλικοι. Οι υπόλοιποι κάτοικοι είχαν καταφύγει στο βουνό Χορτιάτης, συνοδευόμενοι από τις δυνάμεις του ΕΛΑΣ που έλεγχαν την περιοχή.

Από την επίσκεψη στο τσιμεντάδικο της Χαλκίδας
Από την επίσκεψη στο τσιμεντάδικο της Χαλκίδας
Οι μαθητές περιηγήθηκαν στο προπύργιο του ΕΛΑΣ της περιοχής, καθώς και στον «φούρνο του Γκουραμάνη», αλλά και στην οικεία της οικογένειας Νταμπούδη, τους δύο χώρους όπου κυρίως συντελέστηκε η ναζιστική θηριωδία.

Ακολούθησαν ομιλία και προβολή μαγνητοσκοπημένων μαρτυριών από κατοίκους που επέζησαν του ολοκαυτώματος.

Το επόμενο διάστημα θα συνεχίσουν οι πρωτοβουλίες προετοιμασίας των Φεστιβάλ στην περιοχή, και συγκεκριμένα προγραμματίζονται:

Στις Σέρρες, στις 14/4 στην πλατεία Ελευθερίας, διοργανώνεται τουρνουά μπάσκετ 3on3, με σύνθημα «Μπες στον αγώνα να κάνουμε χαμό, κάρφωσε ενάντια σε πόλεμο και φασισμό».

Στη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη στις 22/4 θα πραγματοποιηθεί τουρνουά ποδοσφαίρου στην Πολίχνη και στις 27/4 τουρνουά ποδοσφαίρου στον Εύοσμο με σύνθημα «Μπες στον αγώνα να κάνουμε χαμό, πάλεψε ενάντια στο φασισμό».

Οι Οργανώσεις της Κεντροανατολικής Θεσσαλονίκης οργανώνουν στις 30/4 τουρνουά βόλεϊ στο Ποσειδώνιο, τουρνουά ποδοσφαίρου στα γήπεδα Τριανδρίας και γκράφιτι ενάντια στο φασισμό, για μαθητές των ΕΠΑΛ. Οι Οργανώσεις Ανατολικής Υπαίθρου Θεσσαλονίκης οργανώνουν επίσης αθλητικό τουρνουά στην Περαία.

Στην Ανατολική Στερεά και Εύβοια

Λίγο πριν ανοίξουν και φέτος τις πύλες τους τα Μαθητικά Φεστιβάλ της ΚΝΕ, και οι Μαθητικές Οργανώσεις της Ανατολικής Στερεάς και Εύβοιας έχουν ξεκινήσει για τα καλά την προετοιμασία. Με κέφι και πολλές ιδέες, οι μαθητές όλης της περιοχής έχουν βάλει σκοπό την επιτυχία των Μαθητικών Φεστιβάλ. Πλούσια είναι η δραστηριότητα που θα προηγηθεί το επόμενο χρονικό διάστημα.

Από τον ιστορικό περίπατο στον Χορτιάτη
Από τον ιστορικό περίπατο στον Χορτιάτη
Ετσι, στο πλαίσιο της προετοιμασίας του Μαθητικού Φεστιβάλ, που θα πραγματοποιηθεί στη Χαλκίδα στις 28 Απρίλη, η Μαθητική Οργάνωση της ΚΝΕ επισκέφτηκε το εργοστάσιο των Τσιμέντων στη Χαλκίδα.

Το σωματείο των τσιμεντάδων ξενάγησε τους μαθητές σε όλο το εργοστάσιο και τους έδειξε τις φάσεις της παραγωγής. Είδαν από πού βγαίνει το τσιμέντο και πώς παίρνει τη μορφή που έχουμε εμείς στο μυαλό μας.

Οι μαθητές πήραν ένα μάθημα ζωής από τους εργάτες για το τι σημαίνει ότι οι γονείς τους παράγουν όλο τον πλούτο και ότι χωρίς αυτούς δεν μπορεί να λειτουργήσει ακόμα και η πιο εξελιγμένη μηχανή.

Για το επόμενο διάστημα, οι Οργανώσεις της περιοχής προγραμματίζουν τις εξής εκδηλώσεις:

Στις 15/4 στη Γραβιά, οι μαθητές μέσα από ένα παιχνίδι κουίζ συζητάνε και μαθαίνουν γιατί η ΚΝΕ λέει «όχι» σε όλα τα ναρκωτικά.

Στις 21-22/4, οι μαθητές φτιάχνουν ομάδες και συμμετέχουν στα τουρνουά μπάσκετ και ποδοσφαίρου. Η νικήτρια ομάδα θα βραβευτεί στο Μαθητικό Φεστιβάλ στις 28 Απρίλη. Στις 21/4, οι μαθητές της Αρτάκης οργανώνουν τουρνουά μπάσκετ 3on3 ενάντια στο φασισμό.

Στις 21/4, η Μαθητική ΟΒ της Λαμίας οργανώνει τουρνουά ποδοσφαίρου με σύνθημα «Μην κλωτσάς τη ζωή σου, κλώτσα τη μπάλα - Λέμε όχι σε όλα τα ναρκωτικά». Η νικήτρια ομάδα θα βραβευτεί στο Μαθητικό Φεστιβάλ στις 28 Απρίλη.

Στις 27/4, οι μαθητές του Σχηματαρίου οργανώνουν συζήτηση με θέμα «Τι σχολείο έχουμε ανάγκη σήμερα», με βάση τη σχετική έκδοση της Μαθητικής Επιτροπής του ΚΣ της ΚΝΕ.

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
  • Πλούσιες δραστηριότητες προετοιμασίας των Μαθητικών Φεστιβάλ της ΚΝΕ.
  • Αρθρο: Ντελάληδες της «αγοράς» ή πανεπιστημιακοί δάσκαλοι;
  • Μεγάλη ανταπόκριση από σχολεία στην πρωτοβουλία καλλιτεχνικής αντιπολεμικής δημιουργίας της ΕΕΔΥΕ.
ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΗΣ ΚΟ ΑΤΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Κάλεσμα στους μαθητές μπροστά στα Μαθητικά Φεστιβάλ της ΚΝΕ

Με μια αξιόλογη πρωτοβουλία, η Τομεακή Οργάνωση Εκπαιδευτικών της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ με ανακοίνωσή της απευθύνεται στους μαθητές και τις μαθήτριες μπροστά στα Μαθητικά Φεστιβάλ της ΚΝΕ.

Ξεκινώντας με το σύνθημα των Φεστιβάλ, οι κομμουνιστές εκπαιδευτικοί μιλούν στα παιδιά τους ως εξής:

«Αγαπητέ μαθητή, μαθήτρια,

Ακόμα μια σχολική χρονιά με πολλές ελλείψεις στα σχολεία και προβλήματα φτάνει στο τέλος της. Ακόμα μία χρονιά γίναμε μάρτυρες της πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ που υποβαθμίζει τη δημόσια δωρεάν Παιδεία, στερεί το δικαίωμα στη μόρφωση, σας σπρώχνει στα φροντιστήρια που οι οικογένειές σας πληρώνουν από το υστέρημά τους.

Το σύστημα γνωρίζει ότι η γνώση είναι δύναμη, είναι όπλο στην πάλη για την κατάργηση της εκμετάλλευσης και την οικοδόμηση ενός νέου κόσμου, γι' αυτό και προσπαθεί να τη στερήσει από τη νέα γενιά.

Ξέρουμε ότι το σημερινό σχολείο δεν είναι το σχολείο των ονείρων σας και των αναγκών σας!

Παλεύουμε για ένα καλύτερο σχολείο! Παλεύουμε για μια άλλη κοινωνία!

Σ' αυτόν τον αγώνα δεν είσαι μόνος σου. Εμείς οι κομμουνιστές εκπαιδευτικοί, τα μέλη του ΚΚΕ είμαστε δίπλα σου.

Είμαστε δίπλα σου στον αγώνα για ένα καλύτερο μέλλον.

Είμαστε στην τάξη σου και σου αποκαλύπτουμε τα ψέματα που λένε τα σχολικά βιβλία. Καθήκον μας είναι η καταπολέμηση του σύγχρονου σκοταδισμού και η ανάδειξη της επιστημονικής αλήθειας.

Είμαστε στο σχολείο σου παλεύοντας ενάντια σε ρατσιστικές και ακροδεξιές λογικές και πρακτικές. Οι φασίστες δεν έχουν καμία δουλειά στα σχολεία μας.

Είμαστε δίπλα στους μαθητές που ξεριζώθηκαν βίαια εξαιτίας του πολέμου που εξαπέλυσαν το ΝΑΤΟ και η ΕΕ στις χώρες τους.

Είμαστε δίπλα στους γονείς σου που αγωνίζονται για το δικαίωμά τους στην εργασία, για καλύτερα μεροκάματα, για αξιοπρεπή ζωή.

Πιστεύουμε ότι δεν υπάρχουν σκάρτοι μαθητές, παιδιά που δεν παίρνουν τα γράμματα και που δεν έχουν ανάγκη από ολόπλευρη μόρφωση! Σκάρτο είναι το σύστημά τους!

Επιλέξαμε άλλο δρόμο από αυτόν που μας δείχνουν οι καπιταλιστές και σε καλούμε να πορευτείς μαζί μας.

Δεν θα τους χαρίσουμε το νέο και το ριζοσπαστικό που υπάρχει. Μαζί θα δώσουμε τις μάχες που έρχονται. Οργάνωσε τον αγώνα σου για τα δικαιώματά σου.

Για το μέλλον που σου αξίζει!».

Ντελάληδες της «αγοράς» ή πανεπιστημιακοί δάσκαλοι;

Πρόσφατα επισκέφτηκα την ιστοσελίδα «E-learning του Κέντρου Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών» (https://elearn.elke.uoa.gr/).

Εκεί, το Πανεπιστήμιό μου, αναφερόμενο στη σειρά «Επιμορφωτικών Προγραμμάτων του σε Ειδικότητες και Επαγγέλματα του Μέλλοντος» που προβλέπεται ότι θα έχουν αυξημένη ζήτηση έως το 2020, απευθύνεται στους μελλοντικούς πελάτες του, πληροφορώντας τους: «Με αφορμή την πρόσφατη δημοσίευση του ΣΕΒ για τη λίστα με τα 87 επαγγέλματα που προβλέπεται ότι θα έχουν αυξημένη ζήτηση στην αγορά εργασίας έως το 2020, το E-Learning του Πανεπιστημίου Αθηνών οργάνωσε και σχεδίασε την ανάπτυξη προγραμμάτων που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις και στις εξελίξεις του σύγχρονου εργασιακού χώρου. Πρόκειται για προγράμματα που αντανακλούν τις δεξιότητες και γνώσεις του ανθρώπινου δυναμικού που αναζητούν οι επιχειρήσεις... κ.λπ.».

Η εικόνα συμπληρώνεται με τις διαβεβαιώσεις του ΕΚΠΑ, σε ξεχωριστή ανάρτηση, σχετικά με τη «Συμμόρφωση με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες - Πιστοποιήσεις» της «επιμόρφωσης» που παρέχεται, ώστε να μην αμφισβητηθεί από τον πελάτη, απόφοιτο λυκείου ή ΑΕΙ/ΤΕΙ, η πανευρωπαϊκών προδιαγραφών «αναγνώριση» και «εγκυρότητα» της «επιμόρφωσης» και φυσικά ο τιμοκατάλογος των παρεχόμενων επί παντός του επιστητού «επιμορφώσεων» που ακολουθούν σε έναν τεράστιο κατάλογο, για όποιον δεν του ταιριάζουν οι προβλέψεις του ΣΕΒ.


Ακολούθησε μια περιήγησή μου στον κατάλογο των μεταπτυχιακών προγραμμάτων στη χώρα (masters.minedu.gov.gr, https:/ /www.eduguide.gr/, www.metaptixiako.gr/). Εκατοντάδες μεταπτυχιακά προγράμματα για την απόκτηση ΜΔΕ, σε αντικείμενα εντυπωσιακής διανοητικής σύλληψης, καλύπτοντας μια ευρύτατη γκάμα τιμών.

Παρά το γεγονός ότι η εμπορευματοποίηση λειτουργιών των ΑΕΙ είχε αρχίσει πριν την οικονομική κρίση, η μνημονιακή περίοδος αποτέλεσε τη «χρυσή ευκαιρία» να παγιωθεί η ένταξη του Πανεπιστημίου στο επιχειρηματικό και αυταρχικό πρότυπο, που άλλωστε χαρακτηρίζει το ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο από τη Συνθήκη της Μπολόνια (1999) και μετά, με στόχο την εγκατάλειψη της κρατικής χρηματοδότησης, την αναζήτηση πόρων από την εμπορευματοποίηση της γνώσης και έρευνας και τον ασφυκτικό έλεγχο των οργάνων διοίκησης για την πειθαρχημένη εφαρμογή των σχετικών ευρωπαϊκών Οδηγιών. Το θλιβερό είναι ότι ένα μέρος του ακαδημαϊκού κόσμου όχι μόνο αποδέχτηκε τη μετάλλαξη αυτή του πανεπιστημίου, προς ίδιο οικονομικό - μισθολογικό όφελος, και άλλα οφέλη που προήλθαν από τη συμπόρευσή του με την εκάστοτε πολιτική εξουσία, αλλά συνέβαλε και συνεχίζει να συμβάλλει, ως ντελάλης της περίφημης «αγοράς», στην επιβολή στους χιλιάδες άνεργους πτυχιούχους, πρώην φοιτητές του ή αποφοίτους Λυκείου, των επιλογών του κεφαλαίου, όχι μόνο στο εργασιακό αλλά και στο ιδεολογικοπολιτικό επίπεδο.

Προώθηση της απαξίωσης της ακαδημαϊκής μόρφωσης


Στις Ηνωμένες Πολιτείες προωθείται πλέον, από συγκεκριμένους κύκλους, η επιβολή της απαξίωσης της ακαδημαϊκής μόρφωσης με ένα βάρβαρο τρόπο, απουσία κάθε πολιτισμικού ανθρωπισμού. Πρόσφατα εκδόθηκε το (The Instant New York Times Bestseller) περίφημο βιβλίο του Frank Bruni: «Where You Go Is Not Who You'll Be: An Antidote to the College Admissions Mania» (Paperback - March 8, 2016), όπου «...ανάμεσα στα αναγκαία βήματα προς την υγιή οικονομική και κοινωνική ανέλιξη τον 21ο αιώνα είναι τα παρακάτω:

1. Ξεχάστε τα κολέγια, τις σχολές και τα πανεπιστήμια: Πρόσφατα στοιχεία ερευνών έχουν δείξει ότι όχι μόνο τα κολέγια, οι σχολές και τα πανεπιστήμια δεν αποτελούν βασικές οδούς προς το χώρο της εργασίας, αλλά επιπλέον ότι τα παιδιά είναι σε θέση να διαχειριστούν τη ζωή τους, δίχως τη μεσολάβηση του Γυμνασίου και του Λυκείου!

2. Εστιάστε σε εκπαιδευτικά προγράμματα ειδίκευσης και πρακτικής άσκησης: Τι χρειάζονται οι μακροχρόνιες σπουδές, όταν η πρακτική άσκηση και ειδίκευση είναι αυτοί οι παράγοντες που καθιστούν τους νέους αξιοποιήσιμους στο χώρο της εργασίας; Ο χώρος της εργασίας και της παραγωγής γίνεται καθημερινά ολοένα και πιο απαιτητικός και οφείλει κανείς να προσαρμοστεί, αν θέλει όχι μόνο να συμβαδίζει με το πνεύμα της εποχής, αλλά και να επιβιώσει».

Η Ευρώπη εμφανίζει μια επίφαση «ανθρωποκεντρικής διακριτικότητας», μην μπορώντας να αποβάλλει, τυπικά τουλάχιστον, τη διαφορετική μαθησιακή - πολιτισμική της κουλτούρα.

Στο πλαίσιο των δράσεών της για τη στρατηγική της Λισαβόνας, η Κομισιόν εξέδωσε (13 Φλεβάρη 2006) ανακοίνωση προς το Ευρωκοινοβούλιο, το Συμβούλιο και άλλα όργανα της ΕΕ με θέμα: «Προώθηση της επιχειρηματικής νοοτροπίας μέσω της εκπαίδευσης και της μάθησης», όπου αναφέρεται: «Η καλύτερη γνώση της κοινωνίας πρέπει να περιλαμβάνει και την πρώιμη γνώση και επαφή με τη σφαίρα της εργασίας και των επιχειρήσεων, καθώς και την κατανόηση του ρόλου που διαδραματίζουν οι επιχειρηματίες στην τοπική κοινότητα». Στο κείμενο διευκρινίζεται: «Η επιχειρηματικότητα εμπεδώνεται καλύτερα στο πλαίσιο της διά βίου μάθησης και καταγράφεται ως μια από τις οκτώ βασικές ικανότητες για τη διά βίου μάθηση, που είναι αναγκαίες για την κοινωνική ένταξη, την ιδιότητα του ενεργού πολίτη και την απασχολησιμότητα»!

Ο Γ. Σταμέλος, καθηγητής με αντικείμενο Ανάλυση Εκπαιδευτικών Θεσμών και Εκπαιδευτική Πολιτική, στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Πατρών, στο «Κοινωνία της γνώσης και διά βίου μάθηση: Αντιφάσεις και αδιέξοδα ή η πορεία προς την κοινωνική έκρηξη», αναφέρει: «Στις μέρες μας μοιάζει να είναι αποδεκτή από τους περισσότερους η ανάλυση που υποστηρίζει ότι η κοινωνία της γνώσης, της οποίας χαρακτηριστικά αποτελούν η τεχνολογική έκρηξη, η παγκοσμιοποιημένη ή παγκοσμιοποιούμενη οικονομία και η διόγκωση του όγκου της πληροφορίας, επηρεάζει και μεταβάλλει τις μορφές εργασίας και τις εργασιακές σχέσεις. (...) Οι ραγδαία μεταβαλλόμενες ανάγκες αυτής της αγοράς οδηγούν σε εννοιολογικές μετατοπίσεις όπως είναι η μετατόπιση από το "επάγγελμα" στην "απασχόληση", θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να υποδηλωθεί η κατάργηση της μονιμότητας όχι μόνο της εργασιακής σχέσης αλλά και του είδους εργασίας. Παρ' όλα αυτά η έννοια αυτή τελικά δεν μπόρεσε να αποτυπώσει τι πραγματικά συμβαίνει, στο βαθμό που δεν αποδίδει την ουσία της εννοιολογικής μετατόπισης, δηλαδή την παροδικότητα της εργασιακής σχέσης. Ετσι, γίνεται μια ακόμα μετατόπιση από την έννοια της "απασχόλησης" σε μία νέα έννοια, την έννοια της "απασχολησιμότητας"... Η τελευταία προσπαθεί να αποτυπώσει τον τρόπο και το είδος της απασχόλησης στο πλαίσιο της κοινωνίας της γνώσης. Η απασχολησιμότητα περιγράφει τη συνεχή, διά βίου, επικαιροποίηση των απαραίτητων ικανοτήτων που θα καθιστούν τον άνθρωπο, εν δυνάμει ή εν αναμονή, εργαζόμενο, δηλαδή ικανό να εξυπηρετήσει ανά πάσα στιγμή και σε κάθε τόπο κάποια από τις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες της αγοράς εργασίας».

Προωθείται η εκπαίδευση στην επιχειρηματικότητα...

Με στόχο τη μείωση των αντιδράσεων των εργαζομένων, πρέπει να καλλιεργηθούν σε αυτούς, με κάθε μέσο, ο σεβασμός, η «προσαρμοστικότητα» και η «ανεκτικότητα» απέναντι στο επιχειρηματικό σχέδιο ενός «ικανού» εργοδότη, ως η μόνη διέξοδος για το εργασιακό του μέλλον, ίσως και για την επιβίωσή του.

Κατά τον Edgar Η. Schein («Τhe role of the founder in creating organization culture», Organizational Dynamics, summer 1983), «...αρχικά ο ιδρυτής της επιχείρησης ξεκινά να ψάχνει τον τρόπο με τον οποίο θα πραγματοποιήσει την ιδέα του. Μετά την έναρξη λειτουργίας της επιχείρησης, το μοντέλο της κουλτούρας διαμορφώνεται με την αποδοχή από το υπόλοιπο εργατικό δυναμικό του τρόπου με τον οποίο πρόκειται να εξελιχθούν τα πράγματα ανάλογα με τη βούληση του επιχειρηματία».

Η καλλιέργεια της εμπιστοσύνης και του σεβασμού απέναντι στην επιχείρηση και στην επιχειρηματικότητα ως το μόνο μέσο ανάπτυξης και προόδου, σε εθνικό αλλά και σε προσωπικό επίπεδο, αποτελεί από τους βασικούς στόχους της εκπαιδευτικής πολιτικής της ΕΕ.

Η εκπαίδευση για την επιχειρηματικότητα προωθείται όλο και περισσότερο στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών (η Ευρωπαϊκή Επιτροπή /Βρυξέλλες, 13 Απρίλη 2012). Τότε, η κ. Ανδρούλλα Βασιλείου, επίτροπος αρμόδια για την Εκπαίδευση, τον Πολιτισμό, την Πολυγλωσσία και τη Νεολαία, δηλώνει: «Η εκπαίδευση για την επιχειρηματικότητα αποτελεί μοχλό της μελλοντικής ανάπτυξης και θα μας βοηθήσει να εμπνεύσουμε τους επιχειρηματίες του αύριο... Αυτό σημαίνει ότι έχουμε καθήκον να ενθαρρύνουμε μια πραγματική αλλαγή νοοτροπίας υπέρ της επιχειρηματικότητας στην Ευρώπη και η αλλαγή αυτή ξεκινά με τις προσπάθειες προώθησης του επιχειρηματικού πνεύματος από τις πρώτες κιόλας βαθμίδες της εκπαίδευσης».

...σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες

Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, για παράδειγμα, προτείνεται το πνεύμα της «επιχειρηματικότητας» - όπως το περιγράψαμε - να εμπεδώνεται μέσα από παιχνίδια, ρόλους, δραστηριότητες, διαγωνισμούς.

Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, προτείνεται, πέρα από τα μαθήματα, η σύσταση και διαχείριση μικρών επιχειρήσεων μέσα στα σχολεία από τους ίδιους τους μαθητές. Μέσα από τέτοιες δραστηριότητες, επιπλέον καθοδηγούνται και τα ίδια τα σχολεία να λειτουργούν εν μέρει ως επιχειρήσεις, να οργανώνουν δραστηριότητες και προγράμματα με τη μέθοδο της αυτοχρηματοδότησης.

Για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, προτείνεται η «επιχειρηματικότητα» να διαπνέει περισσότερα από ένα μαθήματα, τόσο στις προπτυχιακές όσο και στις μεταπτυχιακές σπουδές, σε όλες τις ειδικότητες! Η Κομισιόν σε ανακοίνωσή της με θέμα «Προώθηση της επιχειρηματικής νοοτροπίας μέσω της εκπαίδευσης και της μάθησης» (13 Φλεβάρη 2006) εκτιμά: «Υπάρχουν μερικά εσωτερικά εμπόδια, π.χ. ένα σύστημα σταδιοδρομίας που βασίζεται κατά μεγάλο μέρος στις ακαδημαϊκές επιδόσεις, το οποίο εξακολουθεί να μη θεωρεί την επιχειρηματικότητα αξιόπιστη επιλογή. Φαίνεται ότι υπάρχουν επίσης προβλήματα, σχετικά με την κινητικότητα του εργατικού δυναμικού προς και από τον ακαδημαϊκό χώρο και σχετικά με την ικανότητα ευέλικτων και στρατηγικών προσλήψεων προσωπικού μέσα στα πανεπιστήμια».

Πανεπιστημιακοί συνηγορούν στη γενίκευση της διδασκαλίας του κοινωνικού ρόλου της επιχειρηματικότητας σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, μιας και δίνει τη δυνατότητα ακόμα και στον φτωχό να ξεφύγει από τη φτώχεια του. Ομως, υπάρχουν και εκείνοι οι πανεπιστημιακοί, φοιτητές και εργαζόμενοι, οι οποίοι αποκαλύπτουν αυτό που πραγματικά συμβαίνει. Οτι, δηλαδή, οι προηγούμενοι αποσιωπούν εσκεμμένα το ότι υπάρχουν πλήθος συνανθρώπων μας χωρίς ίσες ευκαιρίες στη μόρφωση, στην Υγεία και στην Περίθαλψη με τους άλλους πιο τυχερούς συνανθρώπους τους, μόνο και μόνο γιατί γεννήθηκαν φτωχοί και βέβαια κανένα ΕΠΕΑΕΚ δεν θα τους αναστηλώσει, αναδεικνύοντάς τους σε επιτυχημένους επιχειρηματίες!

Η κυβέρνηση εφαρμόζει με ευλάβεια τα μνημόνια και τις επιταγές του ΟΟΣΑ

Στη χώρα μας οι κεντροδεξιές κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ εφάρμοσαν απαρέγκλιτα τις παραπάνω πολιτικές. Οι ελληνικές κυβερνήσεις με τους ν. Διαμαντοπούλου (4009/2011) και Αρβανιτόπουλου (4076/2012) προσάρμοσαν το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων στην ιδεολογικοπολιτικο-οικονομική καθοδηγητική γραμμή της Ευρωπαϊκής Ενωσης, προωθώντας τη συμμετοχή των επιχειρηματιών στη διαδικασία της μάθησης και της έρευνας με τη δημιουργία επωνύμων εδρών χρηματοδοτούμενες από επιχειρηματίες, οι οποίοι, βεβαίως, θα ελέγχουν απόλυτα το περιεχόμενο και τις δραστηριότητές τους. Παράλληλα, προωθείται θεσμικά πλέον η δημιουργία επιχειρήσεων - τεχνοβλαστών (spin-off) από τα ίδια τα ιδρύματα, από καθηγητές και φοιτητές, που θα εμπορεύονται τα αποτελέσματα της ερευνητικής τους δουλειάς!

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, με κορύφωση την τωρινή πολιτική του ΥΠΕΠΘ που διατηρεί και επεκτείνει τις κεντρικές κατευθύνσεις του αντιδραστικού νόμου Διαμαντοπούλου, αποδεικνύεται ότι και στην περίπτωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης εφαρμόζει με ευλάβεια τα μνημόνια και τις επιταγές του ΟΟΣΑ. Ουσιαστικά γενικεύει και παγιώνει την επιβολή διδάκτρων στα μεταπτυχιακά, ενισχύει την κερδοφόρα Διά Βίου Μάθηση, ενσωματώνει την Επαγγελματική Εκπαίδευση στα πανεπιστήμια, προετοιμάζοντας τη δημιουργία πτυχίων διαφόρων κύκλων και αντίστοιχης αξίας. Η κυβέρνηση πραγματοποιεί βίαιες μειώσεις κλίμακας, συμπτύσσοντας ΑΕΙ/ΤΕΙ, ακολουθώντας τις επιταγές του ΟΟΣΑ. Επιτείνεται η εμπορευματοποίηση του πανεπιστημίου τόσο μέσα από την εξάρτησή του από την εξωτερική χρηματοδότηση με δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή άλλους διεθνείς οργανισμούς, όσο και από την εκ των ένδον ιδιωτικοποίηση βασικών του λειτουργιών (ΕΛΚΕ), ενώ υποβαθμίζονται η επιστημονική έρευνα και η παραγωγή νέας γνώσης, με την αποψίλωση του επιστημονικού προσωπικού, τη δραματική μείωση των μισθών τους, την υποτυπώδη χρηματοδότηση της βασικής Ερευνας και των Ανθρωπιστικών Σπουδών, ενώ εγκαταλείπεται ουσιαστικά η φοιτητική μέριμνα.

Πολιτικές που συνθλίβουν τους κόπους και τα όνειρα των νέων μας

Μια ουμανιστική και παράλληλα κοινωνικοπολιτική απάντηση σε όλα αυτά έδωσε, με ένα άρθρο του, ένας διαπρεπής φυσικός, χρόνια πριν. Εκεί έγραφε: «Οι λαοί - κατακτητές εδραίωναν τους εαυτούς τους, νομοθετικά και οικονομικά, ως την προνομιούχα τάξη στην κατακτημένη χώρα. Αρπαζαν για τους εαυτούς τους το μονοπώλιο της ιδιοκτησίας της γης και όριζαν ιερατεία αποτελούμενα από άτομα της δικής τους τάξης. Οι ιερείς, οι οποίοι είχαν την εκπαίδευση στον έλεγχό τους, μετέτρεψαν τον ταξικό αυτό διαχωρισμό της κοινωνίας σε ένα μόνιμο θεσμό και κατασκεύασαν ένα σύστημα αξιών με βάση το οποίο οι άνθρωποι, από τότε και στο εξής και σε ένα βαθμό ασυνείδητα, καθοδηγούνταν στην κοινωνική τους συμπεριφορά».

Ενώ για την παραγωγική διαδικασία έγραφε: «...Η παραγωγή πραγματοποιείται για το κέρδος και όχι για το όφελος. Η τεχνολογική πρόοδος συχνά οδηγεί σε αύξηση της ανεργίας αντί για τη διευκόλυνση της εργασίας για όλους. Το κίνητρο του κέρδους, σε συνδυασμό με τον ανταγωνισμό μεταξύ των καπιταλιστών, ευθύνεται για την αστάθεια στη συσσώρευση και χρησιμοποίηση του κεφαλαίου, η οποία με τη σειρά της οδηγεί σε όλο και χειρότερες καταστάσεις ύφεσης. Ο χωρίς όρια ανταγωνισμός οδηγεί σε μια τεράστια απώλεια εργασίας, ακρωτηριάζοντας έτσι την κοινωνική συνείδηση των ατόμων, όπως ανέφερα και νωρίτερα... Θεωρώ αυτόν τον ακρωτηριασμό των ατόμων το μεγαλύτερο κακό του καπιταλισμού. Το σύνολο του εκπαιδευτικού μας συστήματος υποφέρει από αυτό το κακό. Μια υπέρμετρα ανταγωνιστική στάση εμφυτεύεται στους μαθητές, οι οποίοι εκπαιδεύονται να λατρεύουν την άπληστη επιτυχία ως προετοιμασία για τη μελλοντική τους καριέρα... Η παιδεία, εκτός από την ανάπτυξη των έμφυτων ικανοτήτων του κάθε ατόμου, θα προσπαθεί να αναπτύξει την έννοια της ευθύνης για το συνάνθρωπο, στη θέση της εξύμνησης της εξουσίας και της επιτυχίας, όπως γίνεται στη σημερινή κοινωνία...».

Ηταν ο Albert Einstein αυτός που δημοσίευσε τα παραπάνω σε ένα άρθρο του με τίτλο «Γιατί σοσιαλισμός» στο 1ο τεύχος του «Monthly Review» το 1949, επισημαίνοντας με συναίσθηση της ευθύνης του απέναντι στα κοινωνικά προβλήματα, την ανάγκη οργάνωσης της κοινωνίας σε μια άλλη βάση.

Κλείνοντας τη συνοπτική παρουσίαση ενός τόσο πολύπλευρα σοβαρού ζητήματος, θα ήθελα να απευθύνω σε όλους όσους πιστεύουν ότι η σημερινή κοινωνία είναι μια κοινωνία ευκαιριών για προσωπική επιτυχία και κέρδη, αρκεί να είσαι ευπροσάρμοστος, την ερώτηση που άκουσα πριν από μερικές μέρες:

«Πόσοι χωράνε σε μια κοινωνία για... λίγους;».

Και ένα κάλεσμα αντίστασης για την ανατροπή των αντιδραστικών ευρωενωσιακών πολιτικών που οδηγούν την ελληνική κοινωνία σε μαρασμό, που συνθλίβουν τους κόπους και τα όνειρα των νέων μας και των οικογενειών τους, που παραμορφώνουν δραματικά τα ακαδημαϊκά χαρακτηριστικά των συναδέλφων μου, ευτελίζοντάς τους.


Γ. Π. ΤΡΙΜΠΕΡΗΣ
Ομότιμος Καθηγητής στο Τμήμα Φυσικής Ε.Κ.Π.Α

Αξιόλογη μαθητική δημιουργία ενάντια στον πόλεμο

Μεγάλη ανταπόκριση από σχολεία στην πρωτοβουλία καλλιτεχνικής - πνευματικής δημιουργίας της ΕΕΔΥΕ

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η δράση καλλιτεχνικής - πνευματικής δημιουργίας που διοργανώνει για τέταρτη συνεχή χρονιά η Ελληνική Επιτροπή για τη Διεθνή Υφεση και Ειρήνη (ΕΕΔΥΕ), απευθυνόμενη σε όλα τα σχολεία της χώρας.

Τόσο μέσα από τις προηγούμενες τρεις πρωτοβουλίες, όσο και μέσα από τη φετινή, η ΕΕΔΥΕ, ως αντιπολεμικό - αντιιμπεριαλιστικό κίνημα, επιδιώκει να έχει το δικό της μερίδιο συμβολής στην ευαισθητοποίηση και στην ανάπτυξη του προβληματισμού στα παιδιά, στους γονείς, στους εκπαιδευτικούς γύρω από τις αιτίες που γεννούν τους πολέμους, τις επεμβάσεις, την προσφυγιά, το πώς τα ζητήματα αυτά συνδέονται με τα προβλήματα της καθημερινότητας που αντιμετωπίζει η λαϊκή οικογένεια.

Η δράση αναδεικνύει πως τόσο η «ειρήνη» με το πιστόλι στον κρόταφο των λαών όσο και ο πόλεμος έχουν τη ρίζα τους στο σάπιο εκμεταλλευτικό σύστημα που γεννά τη φτώχεια, τους πολέμους, την προσφυγιά, ώστε παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικοί να μπουν σε μια διαδικασία να μελετούν τις εξελίξεις τόσο στο εσωτερικό όσο και διεθνώς με κριτήριο τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες και συμφέροντα, και όχι τα κέρδη του ενός ή του άλλου μονοπωλιακού ομίλου ή καπιταλιστικού κράτους.

«Μια εικόνα - τρία ερωτήματα»

Η ΕΕΔΥΕ φέτος επέλεξε ως θέμα της πρωτοβουλίας μια φωτογραφία παιδιού από εμπόλεμη περιοχή της Μέσης Ανατολής, η οποία συνοδεύεται από τρία ερωτήματα: «Γιατί γίνονται οι πόλεμοι; Γιατί ξεριζώνονται εκατομμύρια άνθρωποι από τις εστίες τους; Γιατί να σκοτώνονται οι λαοί για τ' αφέντη το φαΐ;».

Τα ερωτήματα αυτά δεν επιλέχθηκαν τυχαία. Καθένα απευθύνεται σε διαφορετική ηλικία και βαθμίδα εκπαίδευσης (Δημοτικό - Γυμνάσιο - Λύκειο), την ίδια όμως στιγμή, ως ενιαίο σύνολο, «φωτογραφίζουν» τον χαρακτήρα του πολέμου και ανοίγουν τη συζήτηση για το τι κίνημα χρειάζεται. Ο στόχος είναι, μέσα από τη συζήτηση, κάθε παιδί να αποτυπώσει με όποιον τρόπο επιθυμεί τις σκέψεις του για τα ζητήματα αυτά. Γι' αυτό και η ΕΕΔΥΕ επέλεξε να αφήσει ελεύθερη οποιαδήποτε μορφή έκφρασης (εικαστικά, λογοτεχνία, θέατρο, βίντεο, γκράφιτι κ.λπ.) με την οποία θα αποφασίσει κάθε μαθητής ατομικά ή συλλογικά να συμμετάσχει. Στο τέλος όλοι οι συμμετέχοντες θα λάβουν αναμνηστικό συμμετοχής, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων παρουσίασης της πρωτοβουλίας, από κοινού με τις κατά τόπους Επιτροπές Ειρήνης σε όλη τη χώρα.


Το σκεπτικό της ΕΕΔΥΕ για το φετινό θέμα αφορά τις εξελίξεις στην ευρύτερη γειτονιά μας, τη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, που έχει μετατραπεί σε ένα πεδίο διαρκώς οξυνόμενων ανταγωνισμών μεταξύ ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ από τη μια και Ρωσίας - Κίνας από την άλλη, με ανοιχτά τα ενδεχόμενα ενός θερμού επεισοδίου, ακόμη και γενικευμένης πολεμικής σύρραξης. Ανοίγει λοιπόν τη συζήτηση γύρω από όλες αυτές τις επικίνδυνες εξελίξεις, θέτοντας ως κύριο ζήτημα τη στάση που χρειάζεται να κρατήσει ο λαός μπροστά σε όλα αυτά.

Δεν είναι τυχαίο ότι τη στιγμή που στα σχολεία υπάρχουν μια σειρά σοβαρές ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, σε υποδομές, σε υλικά, που η λαϊκή οικογένεια πληρώνει «χρυσάφι» τη μόρφωση των παιδιών της, η χώρα μας, με βάση και την έκθεση του ΝΑΤΟ για το 2017, βρίσκεται στη 2η θέση ανάμεσα στις χώρες - μέλη του ΝΑΤΟ, μετά τις ΗΠΑ, δίνοντας το 2,36% του ΑΕΠ της - πάνω από 4 δισ. ευρώ - για τις ανάγκες του ιμπεριαλιστικού οργανισμού, διατηρώντας 14 στρατιωτικές αποστολές σε όλο τον κόσμο και συμφωνώντας σε όλες τις αντιδραστικές και επικίνδυνες για τους λαούς αποφάσεις του ΝΑΤΟ και της ΕΕ. Οπως επίσης δεν είναι τυχαίο που η χώρα μας διαθέτει ένα ολόκληρο πλέγμα βάσεων, στρατηγείων, υποδομών - με πρώτη και καλύτερη τη βάση στη Σούδα - που όχι μόνο αναβαθμίζονται (με πιο χαρακτηριστική τη μεταφορά ακόμη και πυρηνικών στον Αραξο), αλλά επεκτείνονται ακόμη περισσότερο, όπως φανερώνουν όλες οι συζητήσεις του τελευταίου διαστήματος για δημιουργία νέων βάσεων σε Αλεξανδρούπολη, Σύρο, Κάρπαθο, ενδεχομένως και στην Κάλυμνο.

Η δράση έρχεται ως συνέχεια εκείνων που αναπτύχθηκαν με πρωτοβουλία της ΕΕΔΥΕ τα προηγούμενα χρόνια: «Μια ζωγραφιά για την ειρήνη» το 2015, «Κανείς δεν επιλέγει να γίνει πρόσφυγας» το 2016 και «Να σκέφτεσαι τους άλλους» το 2017. Οι δράσεις αυτές φάνηκαν να ενεργοποιούν τις δυνατότητες δημιουργίας στους μαθητές, μέσα στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων στα σχολεία. Στην πληθώρα των έργων των μαθητών σε διάφορες μορφές (ζωγραφική, κείμενα, ποιήματα, βίντεο κ.λπ.) εκφράστηκαν σκέψεις και επιθυμίες για έναν κόσμο ειρηνικό, χωρίς πολέμους, φτώχεια και προσφυγιά.

Μεγάλη ανταπόκριση σε όλη τη χώρα

Από τα μέχρι τώρα στοιχεία της Γραμματείας της ΕΕΔΥΕ και των Επιτροπών Ειρήνης προκύπτει πως φέτος η ανταπόκριση είναι σαφώς μεγαλύτερη σε σχέση με κάθε άλλη χρονιά, και σημαντική συμβολή σ' αυτό έχουν οι εξελίξεις στην περιοχή. Στις επαφές των Επιτροπών Ειρήνης με γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές έρχεται η έντονη ανησυχία γύρω απ' όλα όσα συμβαίνουν, κι αυτό εκφράζεται και στα έργα των παιδιών.

Ιδιαίτερα σημαντική είναι η συμμετοχή σχολείων από νησιά του Αιγαίου, όπως από τη Ρόδο, την Κάλυμνο, τη Σαντορίνη, τη Χάλκη, από όπου συμμετείχαν μαζικά μαθητές στην πρωτοβουλία. Αντίστοιχα, αξιόλογο είναι το παράδειγμα της Λάρισας (με διπλάσια συμμετοχή φέτος), των Τρικάλων, του Ιλίου, της 2ης Δημοτικής Κοινότητας της Αθήνας, όπου όπως κάθε χρόνο, ιδιαίτερα όμως τη φετινή χρονιά, οι Επιτροπές Ειρήνης απευθύνθηκαν σε δεκάδες παραπάνω σχολεία και έχουν καταφέρει τα τελευταία χρόνια η εκδήλωση - παρουσίαση της πρωτοβουλίας να αποτελεί κορυφαίο γεγονός για την κάθε πόλη, με τη συμμετοχή εκατοντάδων παιδιών και με πολύμορφες εκδηλώσεις.

Στην Αλεξανδρούπολη, οι πρόσφατοι σχεδιασμοί για τη νέα βάση των ΗΠΑ έδωσαν ώθηση στην Επιτροπή Ειρήνης, που πραγματοποίησε μαζικό άνοιγμα στα σχολεία, με πολύ θετικά μέχρι στιγμής αποτελέσματα. Στην Κεφαλονιά, αξιοσημείωτη είναι η συμβολή της ΕΛΜΕ Κεφαλονιάς - Ιθάκης στη δουλειά που αναπτύσσουν οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία με τη δράση της ΕΕΔΥΕ. Επίσης, στη Λευκάδα, μέσω του καλέσματος της ΑΣΓΜΕ οι Σύλλογοι Γονέων μπήκαν μπροστάρηδες με ενθουσιασμό στα περισσότερα σχολεία του νησιού για την καλύτερη οργάνωση της πρωτοβουλίας, ενώ στην Αρκαδία οι μαθητές των σχολείων θα δώσουν μαζικό «παρών», παρουσιάζοντας τα έργα τους για την πρωτοβουλία στην εκδήλωση που θα πραγματοποιήσει στις 6 Μάη η Επιτροπή Ειρήνης Αρκαδίας, με αφορμή την 9η Μάη, Μέρα της Αντιφασιστικής Νίκης των Λαών, στη γενέτειρα του Γρηγόρη Λαμπράκη, Κερασίτσα, εκδήλωση που θα συνδυαστεί και με αθλητικούς αγώνες.

Στην Πάτρα, η πρωτοβουλία της ΕΕΔΥΕ έφτασε σε όλα τα σχολεία, μέσω της Επιτροπής Ειρήνης, του Πάρκου Εκπαιδευτικών Δράσεων του δήμου, αλλά και μέσω του σχήματος «Αρμα Θέσπιδος» του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, που περιοδεύει σε σχολεία, με αποτέλεσμα η πρωτοβουλία να γνωρίζει πλατιά ανταπόκριση από μαθητές, με συμμετοχή και παιδιών μεταναστών.

Για την ΕΕΔΥΕ έχει ιδιαίτερη σημασία το γεγονός ότι στις περισσότερες περιπτώσεις η πρωτοβουλία και η δουλειά μέχρι και τις εκδηλώσεις αγκαλιάστηκαν πλατιά από μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς, αλλά και τις τοπικές κοινωνίες. Αναδείχθηκαν μια σειρά νέοι άνθρωποι στις γραμμές του αντιπολεμικού - αντιιμπεριαλιστικού κινήματος που ήταν γονείς και εκπαιδευτικοί. Συνδέθηκε καλύτερα το αντιπολεμικό - αντιιμπεριαλιστικό κίνημα με τα σχολεία και τα μαθητικά συμβούλια σε μια σειρά περιοχές της χώρας, όπως π.χ. η Κρήτη, η Αρκαδία κ.λπ. Οι πρωτοβουλίες βοηθήθηκαν από την άνοδο της λειτουργίας και δράσης των Επιτροπών Ειρήνης, από το γεγονός ότι στην πρωτοβουλία αυτή καλούσαν το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, σύλλογοι της ΟΓΕ, η ΑΣΓΜΕ, η Πανελλήνια Ενωση Γονέων - Μαθητών Μουσικών Σχολείων, Σύλλογοι Γονέων, καθώς και διάφορες ΕΛΜΕ και σύλλογοι δασκάλων - νηπιαγωγών ανά την Ελλάδα.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ