Τετάρτη 22 Νοέμβρη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:

-- Αφιέρωμα Οκτωβριανή Επανάσταση και Παιδεία: «Τι γνωρίζει ο Ιβάν που δεν γνωρίζει ο Τζόνι...» (Γ' μέρος).

-- Στις 10 Δεκέμβρη η 8η Πανελλαδική Συνάντηση του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών.

-- Για τη συγχώνευση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με το ΤΕΙ Θεσσαλίας και το ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας.

-- Μουσικό CD θα κυκλοφορήσει η ΚΝΕ με τραγούδια της Οκτωβριανής Επανάστασης, που αποδίδονται για πρώτη φορά στα Ελληνικά!

Στις 10 Δεκέμβρη η 8η Πανελλαδική Συνάντηση του ΜΑΣ

Κάλεσμα της Πανελλαδικής Γραμματείας του Μετώπου προς τους φοιτητές και τους σπουδαστές, τους συλλόγους και τις επιτροπές τους

Από την 7η Πανελλαδική Συνάντηση, το Γενάρη του 2017
Από την 7η Πανελλαδική Συνάντηση, το Γενάρη του 2017
Κάλεσμα μπροστά στην 8η Πανελλαδική Συνάντηση του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών (ΜΑΣ), που θα γίνει στις 10 Δεκέμβρη, απευθύνει η Πανελλαδική Γραμματεία του ΜΑΣ προς τους φοιτητές και σπουδαστές, τους συλλόγους τους και τις επιτροπές τους. Το κάλεσμα έχει ως εξής:

«Κάθε φοιτητής και σπουδαστής έχει επιλογή! Τον αγώνα για μόρφωση - δουλειά - ζωή να τον δώσουμε μαζί.

Καλούμε κάθε φοιτητικό και σπουδαστικό σύλλογο, επιτροπές ετών, τμημάτων, εργαστηρίων, κάθε φοιτητή και σπουδαστή, να επιλέξει το δρόμο του αγώνα για τη μόρφωση, τη δουλειά και τη ζωή που έχει ανάγκη. Τη ζωή μας και το μέλλον μας δεν τα χαρίζουμε, τα διεκδικούμε! Ολοι μαζί είμαστε πιο δυνατοί απέναντι σε κυβερνήσεις - ΕΕ - ΔΝΤ που θέλουν να είμαστε εμείς στα "λίγα" για να έχουν οι μεγαλοεπιχειρηματίες τα "πολλά".

Η Πανελλαδική Γραμματεία του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών (ΜΑΣ) συνεδρίασε στις 22 Οκτώβρη και αποφάσισε τη διοργάνωση της 8ης Πανελλαδικής Συνάντησης του ΜΑΣ. Κάθε φοιτητής και σπουδαστής που προβληματίζεται για τις σπουδές και το μέλλον του έχει συμφέρον να μάθει, να συζητήσει και να στηρίξει το διεκδικητικό πλαίσιο και τη γραμμή πάλης του ΜΑΣ. Να συμβάλει ώστε να μαζικοποιηθούν οι σύλλογοι, να δυναμώσει η οργάνωση στο έτος, το τμήμα, τη σχολή, να παρθούν αγωνιστικές αποφάσεις για τη συμμετοχή τους στην Πανελλαδική Συνάντηση του ΜΑΣ.

Γιατί τώρα είναι ανάγκη οι φοιτητές και σπουδαστές να διεκδικήσουμε μαζικά, οργανωμένα, να σπουδάζουμε χωρίς εμπόδια και φραγμούς, να δουλεύουμε στο αντικείμενο που σπουδάζουμε, με δικαιώματα. Να δώσουμε αποφασιστική απάντηση στα σχέδια κυβέρνησης - ΕΕ - ΣΕΒ να μας κάνουν σήμερα πελάτες και αύριο τζάμπα εργάτες. Το Μέτωπο Αγώνα Σπουδαστών είναι η δύναμη, η ελπίδα κάθε φοιτητή και σπουδαστή που θέλει να μορφωθεί και να δουλέψει με δικαιώματα.

Το ΜΑΣ είναι η μοναδική πανελλαδική συσπείρωση φοιτητικών και σπουδαστικών συλλόγων. Μόνο πέρυσι, στην 7η Πανελλαδική του Συνάντηση, συμμετείχαν 43 σύλλογοι και 67 επιτροπές αγώνα από όλη την Ελλάδα! Παλεύει για τις σύγχρονες ανάγκες των φοιτητών κόντρα σε όλα τα εμπόδια που μπαίνουν για να σπουδάσουμε, να δουλέψουμε, να ζήσουμε. Συγκρούεται με τα συμφέροντα των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, με τις κατευθύνσεις της ΕΕ και τις κυβερνήσεις που τα στηρίζουν. Παλεύει ενάντια σε φαινόμενα εκφυλισμού, τη διαλυτική κατάσταση που υπάρχει στους συλλόγους, πρωτοστατεί στην οργάνωση Γενικών Συνελεύσεων, συνελεύσεων στα έτη, στην άνοδο του βαθμού οργάνωσης των φοιτητών και σπουδαστών!

Είμαστε σε μάχη από την αρχή της χρονιάς στους αγώνες για τα συγγράμματα, την ουσιαστική αναβάθμιση των ΤΕΙ μπροστά στη μετεξέλιξη του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, για τη φοιτητική μέριμνα, για τους μετεγγραφέντες φοιτητές, μπροστά στη διοργάνωση των φοιτητικών συλλαλητηρίων πανελλαδικά, στη συμμετοχή στους αγώνες των εργαζομένων και του λαού.

Μπορούμε να γίνουμε περισσότεροι, πιο αποφασιστικά να δυναμώσει η συζήτηση σε κάθε αμφιθέατρο για το πώς θα ζωντανέψουμε τους συλλόγους μας, πώς θα αντιπαλέψουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε. Να γίνουμε πιο δυνατοί για να διεκδικήσουμε τις ανάγκες που έχουμε, για την οργάνωση μορφωτικής, πολιτιστικής και αθλητικής δραστηριότητας στις σχολές, για την ενίσχυση της αλληλεγγύης, για να πετάξουμε τους φασίστες έξω από τις σχολές μας.

Η 8η Πανελλαδική Συνάντηση του ΜΑΣ θα είναι βήμα αγώνα και συλλογικής δράσης ενάντια στην επίθεση που δεχόμαστε από κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, κεφάλαιο και ΕΕ στο δικαίωμά μας στη μόρφωση και τη δουλειά!

Η υποχρηματοδότηση συνεχίζεται, βγαίνουν στο σφυρί οι υποδομές των Ιδρυμάτων, δίνεται άσυλο στους επιχειρηματίες και εργολάβους στις σχολές, γενικεύονται τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά, εισάγονται οι διετείς σπουδές, ενισχύοντας την κατηγοριοποίηση των αποφοίτων, διατηρούνται και ενισχύονται οι φραγμοί στο να δουλέψουμε με το πτυχίο μας στο επάγγελμά μας.

Η "δίκαιη ανάπτυξη" στηρίζεται στα δικά μας τσακισμένα δικαιώματα. Οι στόχοι κυβέρνησης - ΣΕΒ για ενίσχυση της "ευελιξίας και κινητικότητας" σημαίνουν για μας ανακύκλωση μεταξύ ανεργίας και δουλειάς, κακοπληρωμένη χωρίς δικαιώματα δουλειά, μετανάστευση στο εξωτερικό, ένταση της εκμετάλλευσης στους χώρους δουλειάς και για τους μεγαλοεπιχειρηματίες είναι "ανταγωνιστικό πλεονέκτημα", "όρος για επενδύσεις". Η εργασιακή ζούγκλα που μας περιμένει και που υπάρχει ήδη είναι το διαφημιστικό ατού της κυβέρνησης σε ντόπια και ξένα επιχειρηματικά συμφέροντα.

Ενώ την ίδια ώρα, στο όνομα της "αναβάθμισης της γεωστρατηγικής θέσης" της, η χώρα μπλέκει σε επικίνδυνα σενάρια για το μοίρασμα των αγορών στην περιοχή, μετατρέπεται σε ορμητήριο ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων.

Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, ΝΔ και οι υπόλοιπες δυνάμεις του συστήματος κάνουν συγκεκριμένη προσπάθεια να παρέμβουν στους φοιτητικούς και σπουδαστικούς συλλόγους, για να τους μετατρέψουν σε στηρίγματα των υπουργείων και των επιχειρηματιών στις σχολές. Είτε με νόμους και οδηγίες είτε βάζοντας στο ίδιο καζάνι τη δράση των φοιτητικών συλλόγων με φαινόμενα που καμία σχέση δεν έχουν με τους φοιτητές. Προωθούν το δόγμα "νόμος και τάξη για να είναι τα επιχειρηματικά συμφέροντα εντάξει", καλλιεργώντας την τρομοκρατία, τη καταστολή, με αποτέλεσμα οι φοιτητές να βρίσκονται με την πλάτη στον τοίχο, να δέχονται την επίθεση και οι επιχειρηματίες να αλωνίζουν ελεύθεροι στις σχολές.

Η επιτυχία της Πανελλαδικής Συνάντησης του ΜΑΣ είναι απάντηση στα σχέδιά τους!

Γιατί σημαίνει ότι οι φοιτητές και σπουδαστές παίρνουν τη ζωή στα χέρια τους, διεκδικούν τις ανάγκες τους για να μορφωθούν, να δουλέψουν, να ζήσουν ολοκληρωμένα, να έχουν πρόσβαση στον αθλητισμό, τον πολιτισμό, την ψυχαγωγία. Οργανώνουν τον αγώνα τους, δεν περιμένουν "σωτήρες" να τους λύσουν τα προβλήματα, δεν δέχονται η ζωή τους να καθορίζεται από διαπραγματεύσεις, πλεονάσματα, μνημόνια.

Η Συνάντηση του ΜΑΣ αποτελεί αγωνιστική διεργασία μέσα στο φοιτητικό κίνημα, από την οποία οι φοιτητές και σπουδαστές παίρνουμε δύναμη, χτίζουμε τη δική μας ενότητα στη βάση των κοινών μας προβλημάτων, κόντρα σε όσους τσακίζουν τις σπουδές και το μέλλον μας! Μέσα από τη συζήτηση και τις αποφάσεις στην Πανελλαδική Συνάντηση του ΜΑΣ, οι εκατοντάδες αντιπρόσωποι από συλλόγους και επιτροπές που θα συμμετέχουμε, θα μεταφέρουμε ζωντανή πείρα από τη δράση των συλλόγων μας όλη τη χρονιά, θα ανταλλάξουμε γνώμες για το πώς θα συνεχίσουμε, πώς θα γίνουμε πιο δυνατοί απέναντι στην επίθεση που δεχόμαστε, πώς θα ανοίξουμε δρόμο διεκδίκησης των σύγχρονων αναγκών μας.

Η Συνάντηση μπορεί να δώσει νέα ώθηση ώστε από καλύτερες θέσεις το φοιτητικό κίνημα να περάσει στην αντεπίθεση, διεκδικώντας τις σύγχρονες ανάγκες μας. Για να συντονίσουμε τον αγώνα μας, σαν μια γροθιά ενωμένοι να διεκδικήσουμε όσα μας αξίζουν!

Δυναμώνουμε το ΜΑΣ! Δυναμώνουμε τη φωνή και τον αγώνα μας»!

ΟKΤΩΒΡΙΑΝΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΠΑΙΔΕΙΑ
«Τι γνωρίζει ο Ιβάν που δεν γνωρίζει ο Τζόνι... »

(Γ' μέρος)

Συνεχίζουμε σήμερα το αφιέρωμά μας «Οκτωβριανή Επανάσταση και Παιδεία» με το τρίτο και τελευταίο μέρος από τη σειρά δημοσιευμάτων από το βιβλίο του 1961, με τίτλο «What Ivan Knows That Johnny Doesn't» («Τι γνωρίζει ο Ιβάν που δεν γνωρίζει ο Τζόνι») του Arther S. Trace Jr.

Πρόκειται για μια συγκριτική μελέτη μεταξύ της σοβιετικής και αμερικανικής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στα πεδία 1) της Ανάγνωσης, 2) της Λογοτεχνίας, 3) των ξένων γλωσσών, 4) της Ιστορίας και 5) της Γεωγραφίας, μελέτη η οποία βασίζεται στα βιβλία και στα αναλυτικά προγράμματα των μαθημάτων αυτών. Θυμίζουμε ότι ο συγγραφέας σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί φιλοσοβιετικός, το αντίθετο μάλιστα, προσπαθεί να ασκήσει πολεμική στην ΕΣΣΔ, ωστόσο μελετά με αντικειμενικότητα τα δυο εκπαιδευτικά συστήματα προκειμένου να βοηθήσει με συμβουλές τα σχολεία της χώρας του.

Στο σημερινό μας δημοσίευμα παρουσιάζουμε, από το αντίστοιχο κεφάλαιο του βιβλίου του Τρέις, το τι διδάσκονταν στην Ιστορία οι μαθητές στο σοβιετικό σχολείο. Εχει αξία να σταθούμε στο μάθημα της Ιστορίας, καθώς είναι πρόσφατη στη χώρα μας η συζήτηση γύρω από την πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής που δουλεύει πάνω στην αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων της Ιστορίας στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Επιπλέον, το μάθημα της Ιστορίας είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα για να αντιληφθούμε πώς πολύ καλύτερα κατανέμεται η ύλη, χωρίς αλληλοεπικαλύψεις, όταν το σχολείο είναι ενιαίο και δεν διασπάται η συνέχειά του από βαθμίδα σε βαθμίδα. Από το βιβλίο του Α. Τρέις δεν παραθέτουμε τι μάθαιναν στην Ιστορία οι μαθητές στα αμερικανικά σχολεία, γιατί μάλλον δεν χρειάζεται: Διαβάζοντας το τι μάθαιναν οι μαθητές στην Ιστορία στην ΕΣΣΔ τις δεκαετίες του '50 και του '60, κάνουμε αναπόφευκτα στο μυαλό μας τη σύγκριση με το τι μαθαίνουν σήμερα οι μαθητές στην Ελλάδα... και σ' αυτήν τη σύγκριση ακόμα, η ΕΣΣΔ «νικάει κατά κράτος»!

Παιδική σοβιετική έκδοση του 1971 για την Οκτωβριανή Επανάσταση, από τον συγγραφέα Β. Μποντς - Μπρούγεβιτς (Από το Αρχείο του ΚΚΕ)
Παιδική σοβιετική έκδοση του 1971 για την Οκτωβριανή Επανάσταση, από τον συγγραφέα Β. Μποντς - Μπρούγεβιτς (Από το Αρχείο του ΚΚΕ)
Ο συγγραφέας ξεκινάει το κεφάλαιο παραθέτοντας από τη δική του σκοπιά το γιατί είναι σημαντικό να διδάσκονται σωστά οι νέοι Ιστορία και στη συνέχεια σημειώνει (οι υπότιτλοι και οι υπογραμμίσεις δικά μας):

«Δεν μπορεί να πει κανείς ότι το Σοβιετικό εκπαιδευτικό σύστημα υποτιμά τη σημασία της Ιστορίας. Στην πραγματικότητα, λίγα εκπαιδευτικά συστήματα αντιλαμβάνονται την πανίσχυρη επιρροή που η Ιστορία μπορεί να ασκήσει στα μυαλά των ανθρώπων. Ιδιαίτερα τα σοβιετικά σχολεία χρησιμοποιούν την Ιστορία ώστε να δείξουν την υπεροχή του κομμουνιστικού συστήματος σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο σύστημα, στο παρελθόν ή το σήμερα. Μια ματιά στο πρόγραμμα σπουδών και τα σχολικά βιβλία της Ιστορίας που χρησιμοποιούνται στα σοβιετικά σχολεία θα αποδείξει το πόσο διεξοδικά μελετάται η Ιστορία έτσι ώστε να ενισχύεται ο κομμουνιστικός τρόπος θέασης των πραγμάτων.

Από την τρίτη και τέταρτη τάξη ξεκινούν με βασικά στοιχεία της Ιστορίας της χώρας τους

Οι Σοβιετικοί μαθητές ξεκινούν την επίσημη σπουδή της Ιστορίας στην τρίτη τάξη, σε βαθμό που ένα μεγάλο κομμάτι (περίπου 20.000 λέξεις) του βιβλίου της τρίτης τάξης αφιερώνεται στην περιγραφή των βασικών γεγονότων του ρωσικού παρελθόντος. Οι περισσότερες από τις επιλογές σε αυτό το τμήμα του βιβλίου είναι γραμμένες με ευθύ κι επεξηγηματικό τρόπο και περιλαμβάνουν διηγήσεις τέτοιων σημαντικών ιστορικών γεγονότων και θεμάτων, όπως οι πρώιμοι Σλάβοι, η εισβολή των Τατάρων, η Μάχη του Κουλίκοβο, ο πόλεμος με τους Σουηδούς, ο πόλεμος του 1812, η εξέγερση του 1905, η επανάσταση του 1917, τα πενταετή πλάνα, ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος και η μεταπολεμική περίοδος, όπως επίσης και εκθέσεις σχετικά με ιστορικές προσωπικότητες, όπως ο Alexander Nevsky κι ο Field Marshal Suvorov, και γεγονότα όπως η ίδρυση της Μόσχας και της Αγίας Πετρόυπολης, η αιχμαλωσία του Izmail και η πολιορκία του Στάλινγκραντ. Ορισμένα αποσπάσματα αντιμετωπίζουν τα ιστορικά γεγονότα ως δραματικές διηγήσεις, με τη συνοδεία ποιημάτων από τον Πούσκιν, τον Νεκράσοβ και άλλους ποιητές που εξυμνούν ιστορικά γεγονότα. Συνολικά, υπάρχουν σαράντα πέντε επιλογές προσεκτικά παραταγμένες σε χρονολογική σειρά, από την απαρχή της ρωσικής Ιστορίας έως την τωρινή εποχή.


Στην τέταρτη τάξη των σοβιετικών σχολείων, η Ιστορία καθίσταται ένα ξεχωριστό μάθημα και διδάσκεται με ξεχωριστό σχολικό βιβλίο. Το βιβλίο αυτό ονομάζεται "Η Ιστορία της ΕΣΣΔ" και αποτελείται από μια έκθεση 150 σελίδων (περίπου 27.000 λέξεις) της Ιστορίας της Ρωσίας από την αρχή της έως σήμερα. Από τη μελέτη τους στην τρίτη τάξη, οι Σοβιετικοί μαθητές έχουν ήδη κατακτήσει τα βασικά ιστορικά γεγονότα και ιστορικές προσωπικότητες στη ρωσική Ιστορία, όμως αυτό το βιβλίο της τέταρτης τάξης είναι μια επίσημη καταγραφή της Ιστορίας σε επίσημο και εξηγητικό ύφος. Είναι εν μέρει απλοποιημένο, είναι όμως προσεκτικά γραμμένο και περιγράφει τα βασικά ιστορικά γεγονότα με τρόπο δραματικό και ζωντανό.

Αυστηρή προσοχή δίνεται στη χρονολογία, ώστε οι μαθητές να κατακτούν τη συνέχεια ανάμεσα στα γεγονότα του 16ου και 17ου αιώνα, και ούτω καθεξής. Αυτή η διαδικασία απλώς βρίσκεται σε αντιστοιχία με την αντίληψη ότι η Ιστορία σημαίνει περισσότερα σε αυτούς που κατέχουν λεπτομερή γνώση της ακολουθίας των γεγονότων. Περιττό να πούμε ότι η κομμουνιστική θεώρηση της Ιστορίας εμφανίζεται στις χειρότερες και ασχημότερες περιγραφές αυτού του βιβλίου. Αλλά αυτό που χρειάζεται να τονιστεί στο σημείο αυτό, δεν είναι η ερμηνεία της Ιστορίας, αλλά ο πλούτος των λεπτομερειών και η συστηματική παρουσίαση αυτών. Οπως μπορούμε να δούμε, δεν πλησιάζει καθόλου στη λεπτομέρεια τη ρωσική Ιστορία που εμφανίζεται στα σχολικά βιβλίων μεγαλύτερων τάξεων, είναι όμως αξιοσημείωτο για το επίπεδο της τέταρτης τάξης. Εικονογράφηση υπάρχει σε ορισμένες περιπτώσεις, σε καμία περίπτωση όμως υποκαθιστώντας το γραπτό κείμενο. Οι κυριότερες μάχες εμφανίζονται σε διαγράμματα, συμπληρωματικές πληροφορίες δίνονται σαν υπότιτλοι των εικονογραφήσεων, ενώ ερωτήσεις για να απαντηθούν από τους μαθητές βρίσκονται στο τέλος κάθε υποενότητας.

Σοβιετική αφίσα του 1956 - «Φόρα τη με τιμή»! (αναφέρεται στη μαθητική ποδιά)
Σοβιετική αφίσα του 1956 - «Φόρα τη με τιμή»! (αναφέρεται στη μαθητική ποδιά)
Μπορεί να ειπωθεί, επομένως, ότι στο τέλος της τέταρτης τάξης οι Σοβιετικοί μαθητές μπορούν να εκλάβουν από το βιβλίο Ιστορίας τους μια αρκετά λεπτομερή θεώρηση της Ιστορίας της χώρας τους, ακόμα κι αν η θεώρηση είναι παραμορφωμένη.

Οι στόχοι του μαθήματος και τα βιβλία

Το πρόγραμμα Ιστορίας στα σοβιετικά σχολεία για την πέμπτη έως τη δέκατη τάξη χρειάζεται να περιγραφεί πιο αναλυτικά έτσι ώστε το σχέδιο και η πρόθεσή του να μπορεί να κατανοηθεί. Σε γενικές γραμμές, ο στόχος του προγράμματος είναι διπλός. Πρώτον, να δώσει στους Σοβιετικούς μαθητές μια αρκετά λεπτομερή γνώση της ανάπτυξης του πολιτισμού, από την προϊστορία έως σήμερα. Αυτή η προετοιμασία εκτείνεται πέρα από την περίοδο πέντε χρόνων, από την πέμπτη τάξη μέχρι την ένατη. Δεύτερον, να δώσει στους μαθητές μια διεξοδικά λεπτομερή μελέτη της Ρωσίας, από την ιστορική προέλευσή της μέχρι και σήμερα, πέρα και πάνω από την "προπόνηση" στην Ιστορία που έλαβαν στην τρίτη και τέταρτη τάξη. Η φάση αυτή ξεκινά στην όγδοη τάξη και εκτείνεται έως τη δέκατη. Ετσι, και στην όγδοη και στην ένατη τάξη, οι Σοβιετικοί μαθητές λαμβάνουν εναλλαγές παγκόσμιας και ρωσικής Ιστορίας ανά εξάμηνο. Το βασικό όμως σημείο εδώ είναι το γεγονός ότι οι Σοβιετικοί μαθητές μελετούν Ιστορία σε κάθε εξάμηνο σε κάθε τάξη μεταξύ της τέταρτης και της δέκατης τάξης.

Σε προηγούμενο κεφάλαιο τονίστηκε ότι οι Σοβιετικοί μαθητές διδάσκονται να διαβάζουν αρκετά καλά μέχρι το τέλος της τέταρτης τάξης, έτσι ώστε στην πέμπτη να είναι σε θέση να ξεκινήσουν να διαβάζουν λογοτεχνία σε επίπεδο ενηλίκων. Το επίπεδο ενηλίκων διατηρείται στα κείμενα των βιβλίων Ιστορίας τους ακόμη. Από την πέμπτη τάξη κι έπειτα, τα βιβλία Ιστορίας τους δεν κάνουν σχεδόν καμία αντιληπτή παραχώρηση, είτε σε σχέση με το ύφος ή το λεξιλόγιο μπροστά στη νεανικότητα των μαθητών. Το ύφος διαφέρει από αυτό ενός επαγγελματία ιστορικού μόνο σε σχέση με το ότι η δομή των προτάσεων μπορεί να είναι απλούστερη και οι παράγραφοι πιο σύντομες. Τα αντίτυπα αυτών των βιβλίων είναι κανονικού μεγέθους, με κανονικά διαστήματα ανά τις γραμμές. Η εικονογράφηση, ωστόσο, είναι σποραδική και κακόγουστη, ενώ η ποιότητα του χαρτιού είναι αισχρή.

Στην πέμπτη τάξη διδάσκονταν για την αρχαία Ελλάδα περισσότερα απ' όσα διδάσκονται σήμερα οι Ελληνες μαθητές!


Στην πέμπτη τάξη και το πρώτο εξάμηνο της έκτης τάξης, οι Σοβιετικοί μαθητές μελετούν Αρχαία Ιστορία από ένα βιβλίο με τον τίτλο "Ιστορία του Αρχαίου Κόσμου". Στο πρώτο εξάμηνο της πέμπτης τάξης αποκτούν μια τρομερά λεπτομερή γνώση της Αρχαίας Αιγύπτου, της αυτοκρατορίας της Εξώτερης Ασίας και Περσίας, της Αρχαίας Ινδίας και Αρχαίας Κίνας. Η περιγραφή της Αρχαίας Αιγύπτου, για παράδειγμα, περιλαμβάνει τον λαό, την ανάπτυξη της γεωργίας και της χειροτεχνίας, την ανάπτυξη της αιγυπτιακής αυτοκρατορίας, την κατασκευή των πυραμίδων, την επιστημονική γνώση και την αιγυπτιακή γραπτή γλώσσα, τη λογοτεχνία και την τέχνη της Αρχαίας Αιγύπτου και την πτώση της αιγυπτιακής αυτοκρατορίας. Η αντιμετώπιση μερικών από αυτά τα θέματα είναι περισσότερο τεχνική και λεπτομερής και μερικές φορές συνοδεύεται από εικονογράφηση. Για παράδειγμα, ένας αριθμός αιγυπτιακών ιερογλυφικών παρατίθενται σε παραλληλισμό με τα αντίστοιχα ρωσικά.

Μετά, λοιπόν, τη μελέτη της αρχαίας Ανατολής στο πρώτο εξάμηνο, οι Σοβιετικοί μαθητές της πέμπτης τάξης προχωρούν στη μελέτη της αρχαίας Ελλάδας, στην οποία αφιερώνουν το δεύτερο εξάμηνο. Ξεκινούν με μια γενική περιγραφή της γεωγραφίας και του πληθυσμού της αρχαίας Ελλάδας, μετά προχωρούν στην περιγραφή των ελληνικών μύθων, με ειδική προσοχή στην ιστορία του Τρωικού Πολέμου και την "Οδύσσεια" του Ομήρου. Αυτό ακολουθείται από κεφάλαια σχετικά με τους Ελληνοπερσικούς Πολέμους, τον Ελληνικό πολιτισμό, τον Πελοποννησιακό Πόλεμο και την αυτοκρατορία του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Η λεπτομέρεια στα κεφάλαια αυτά είναι συχνά αξιοσημείωτη. Στο κεφάλαιο που ονομάζεται "Η ανάπτυξη του πολιτισμού στην Ελλάδα", για παράδειγμα, υπάρχει μια γενική περιγραφή των κοινωνικών και ιστορικών συνθηκών οι οποίες ευνόησαν την ανάπτυξη του πολιτισμού στην περιοχή της Μεσογείου, μια περιγραφή της προέλευσης και της φύσης των Ολυμπιακών Αγώνων, μια περιγραφή του ελληνικού θεάτρου, του αρχαίου ελληνικού δράματος συνολικά και ειδικότερα της "Αντιγόνης" του Σοφοκλή, της ελληνικής αρχιτεκτονικής και γλυπτικής, συμπεριλαμβανομένου ειδικές αναφορές στην Ακρόπολη, τον Παρθενώνα, τον φημισμένο "Δισκοβόλο" του Μύρωνα (με εικονογράφηση) και την αγαλματοποιία του Παρθενώνα. Το κεφάλαιο καταλήγει με μια περιγραφή της μάθησης και των σχολείων στην αρχαία Ελλάδα, διαφωτίζοντάς την με μια έκθεση της ιστορίας των Ελληνοπερσικών Πολέμων του Ηροδότου και μια περιληπτική έκθεση σχετικά με τη σημασία του αρχαιοελληνικού πολιτισμού.

Για τα Ρωμαϊκά χρόνια

Σοβιετικές αφίσες του 1948: «Γίνε ένας εξαιρετικός μαθητής!» - Ο βαθμός 5 ήταν το άριστα στο σοβιετικό σχολείο, που εκείνη τη χρονιά μεγάλωσε κατά μία τάξη και από εφτάχρονο έγινε οχτάχρονο
Σοβιετικές αφίσες του 1948: «Γίνε ένας εξαιρετικός μαθητής!» - Ο βαθμός 5 ήταν το άριστα στο σοβιετικό σχολείο, που εκείνη τη χρονιά μεγάλωσε κατά μία τάξη και από εφτάχρονο έγινε οχτάχρονο
Για τα μαθήματα Ιστορίας τους στο πρώτο εξάμηνο της έκτης τάξης, οι Σοβιετικοί μαθητές χρησιμοποιούν τα ίδια ιστορικά κείμενα όπως στην πέμπτη, όμως αφιερώνουν ολόκληρο το εξάμηνο στη μελέτη της αρχαίας Ρώμης. Συζητιούνται όλα τα κύρια ιστορικά γεγονότα από την άνοδο και την πτώση της Ρώμης, ενώ αξιοσημείωτη σημασία δίνεται σε βασικές ιστορικές φιγούρες. Εδώ παρατίθενται μερικές από τις πάνω από 150 ερωτήσεις που βρίσκονται στα κεφάλαια της Ρωμαϊκής Ιστορίας, ερωτήσεις τις οποίες όλοι οι Σοβιετικοί μαθητές της έκτης τάξης αναμένεται να είναι σε θέση να απαντήσουν:

1. Δείξτε στο χάρτη τον ποταμό Τίβερη, την Πόλη της Ρώμης και την τοποθεσία των Λατινικών συνοικισμών.

2. Ποια γεγονότα λάμβαναν χώρα στην Ελλάδα ενώ το Ρωμαϊκό κράτος εγκαθιδρυόταν;

3. Ποιες αλλαγές συνέβησαν στην κυβέρνηση της Ρώμης από τον 5ο έως τον 3ο αιώνα πριν την εποχή μας;

4. Ποιες οι αιτίες του 1ου Καρχηδονιακού Πολέμου;

5. Δείξτε στο χάρτη τα εδάφη του Ρωμαϊκού κράτους και της Καρχηδονιακής αυτοκρατορίας μετά τον 1ο Καρχηδονιακό Πόλεμο.

6. Δείξτε στο χάρτη τις περιοχές των κύριων μαχών κατά τη διάρκεια του 2ου Καρχηδονιακού Πολέμου.

7. Ως προς τι διέφερε ο 3ος Καρχηδονιακός Πόλεμος κυρίως σε σχέση με τους δυο πρώτους;

8. Ποιες αλλαγές έλαβαν χώρα στην κατάσταση των σκλάβων από τον 6ο έως τον 2ο αιώνα πριν την εποχή μας;

9. Πώς ο Αύγουστος συγκέντρωσε όλη τη δύναμη της Ρώμης στα χέρια του;

10. Πώς οι αλλαγές στο ρωμαϊκό στρατό από τον Μάριο προετοίμασαν το δρόμο για τη δικτατορία του Σύλλα;

11. Ποιες καινοτομίες εμφανίστηκαν στη Ρωμαϊκή αρχιτεκτονική και γλυπτική;

12. Πότε και γιατί η ρωμαϊκή ρητορεία ξεκίνησε να παρακμάζει;

Από τα μεσαιωνικά χρόνια μέχρι την Οκτωβριανή Επανάσταση

Ξεκινώντας το δεύτερο εξάμηνο της έκτης τάξης, οι Σοβιετικοί μαθητές παίρνουν ένα καινούριο σχολικό βιβλίο που ονομάζεται "Ιστορία της Μεσαιωνικής Εποχής", το οποίο χρησιμοποιούν μέχρι το τέλος της έβδομης τάξης.

Στο δεύτερο εξάμηνο της έκτης τάξης μελετούν για τα Γερμανικά και Σλαβικά φύλα, την πτώση της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, την εδραίωση του φεουδαρχικού συστήματος στην Ευρώπη, τη συγκρότηση του Φραγκικού κράτους, την αυτοκρατορία του Καρλομάγνου, την εδραίωση του φεουδαρχικού συστήματος στο Βυζάντιο και την Ανατολική Ευρώπη, τις κατακτήσεις των Αράβων, την κατάρρευση του Αραβικού Χαλιφάτου και το φεουδαρχικό σύστημα σε Ινδία και Κίνα.

Το πρόγραμμα της Ιστορίας της έβδομης τάξης αφιερώνει έναν ολόκληρο χρόνο στη μελέτη των ιστορικών γεγονότων από το 1150 έως το 1650. Στο σχολικό βιβλίο πάνω σε αυτήν την περίοδο, καλύπτεται η Ιστορία κάθε σημαντικής ευρωπαϊκής χώρας, μαζί με ποικίλες αναπτύξεις πολιτισμών, γεωγραφικές ανακαλύψεις, τεχνολογικές προόδους. Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται σε πλήθος ιστορικών και πολιτισμικών προσωπικοτήτων, όπως ο Δάντης, ο Πετράρχης, ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, ο Ραφαέλ, ο Τόμας Μορ, ο Λούθηρος, ο Ερασμος, ο Κοπέρνικος, ο Γαλιλαίος, ο Θερβάντες κι ο Σαίξπηρ.

Είναι ορατό, επομένως, ότι οι Σοβιετικοί μαθητές αφιερώνουν τρία χρόνια μελετώντας τη μεσαιωνική και αναγεννησιακή Ιστορία και ότι το πραγματοποιούν αυτό με έναν αξιοσημείωτο βαθμό διεξοδικότητας.

Οπως έχω ήδη επισημάνει, οι Σοβιετικοί μαθητές στην όγδοη και ένατη τάξη μελετούν την Ιστορία της ΕΣΣΔ στο πρώτο εξάμηνο κάθε τάξης και την παγκόσμια Ιστορία στο δεύτερο. Το βιβλίο παγκόσμιας Ιστορίας για την όγδοη και ένατη τάξη ονομάζεται "Novaya Isstoria" ("Σύγχρονη Ιστορία") κι εκδίδεται σε δύο τόμους, έναν για κάθε τάξη.

Ο τόμος για την όγδοη τάξη καλύπτει την περίοδο από το 1650 έως το 1870. Η υπερβάλλουσα έμφαση, όπως πιθανόν να αναμενόταν, δίνεται στην Ευρωπαϊκή Ιστορία, ιδίως στην Ιστορία της Αγγλίας, της Γαλλίας και της Γερμανίας, παρ' όλο που και η Ιστορία της Ινδίας και της Κίνας δεν παραμελείται, ενώ η αμερικανική Ιστορία παρουσιάζεται σε δύο κεφάλαια. Ο δεύτερος τόμος της "Σύγχρονης Ιστορίας", που χρησιμοποιείται στο μάθημα της παγκόσμιας Ιστορίας της ένατης τάξης, καλύπτει την περίοδο από το 1870 έως το τέλος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Το πρώτο κεφάλαιο ασχολείται με τον Γαλλο-πρωσικό πόλεμο και ακολουθείται από κεφάλαια για τη Γερμανία, την Αγγλία, τη Γαλλία, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα κατά την περίοδο αυτή. Επίσης συμπεριλαμβάνονται κεφάλαια για το Διεθνές Εργατικό Κίνημα και ένα για τις διεθνείς σχέσεις κατά τη διάρκεια εκείνης της περιόδου. Το βιβλίο καταλήγει με ένα εκτενές κεφάλαιο σχετικά με τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο και μια ανάλυση πάνω στην Οκτωβριανή Επανάσταση στη Ρωσία, η οποία εγκαθίδρυσε τον κομμουνισμό ως μορφή διακυβέρνησης και ως τρόπο ζωής.

Οι τρεις τελευταίες τάξεις αφιερώνονται στην Ιστορία της ΕΣΣΔ

Οι Σοβιετικοί μαθητές διαμορφώνουν τη μελέτη της Ιστορίας τους στο Λύκειο με ένα τριετές πρόγραμμα πάνω στην Ιστορία της ΕΣΣΔ, ξεκινώντας από την όγδοη τάξη και ολοκληρώνοντάς το στη δέκατη. Ετσι, πράγματι μελετούν την Ιστορία της χώρας τους σε πέντε διαφορετικές τάξεις κατά τη διάρκεια της ακαδημαϊκής τους πορείας: στην τρίτη τάξη, στην τέταρτη τάξη, και ξανά με μια ακολουθία μαθημάτων στην όγδοη, ένατη και δέκατη τάξη.

Το σχολικό βιβλίο για την Ιστορία της δικής τους χώρας στις μεγαλύτερες τάξεις ονομάζεται απλώς "Ιστορία της ΕΣΣΔ" και διαθέτει τρεις τόμους, έναν για κάθε τάξη. Συνολικά αυτοί οι τόμοι απαριθμούν περίπου 800 σελίδες κανονικού μεγέθους - με μικρή εικονογράφηση - ή περίπου 16.000 λέξεων. Στην όγδοη τάξη οι Σοβιετικοί μαθητές μελετούν την Ιστορία της Ρωσίας από τις απαρχές της έως το 1750 περίπου. Στην ένατη τάξη από το 1750 έως το 1900 περίπου. Και στη δέκατη τάξη από το 1900 έως σήμερα. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι αυτοί οι διαχωρισμοί σε γενικές γραμμές γίνονται παράλληλα με τη μελέτη των Σοβιετικών μαθητών πάνω στη λογοτεχνία της χώρας τους, από τάξη σε τάξη, έτσι ώστε η αίσθηση της Ιστορίας και της χρονολογίας να ενισχύεται διπλά.

Από αυτήν την ανασκόπηση στο πρόγραμμα Ιστορίας των σοβιετικών σχολείων θα γίνει φανερό ότι οι Σοβιετικοί μαθητές μελετούν την Ιστορία χωρίς διακοπή από το τελευταίο μέρος της τρίτης τάξης έως τη δέκατη τάξη. Αφιερώνουν τρία χρόνια μελετώντας την Ιστορία της χώρας τους, αρχίζοντας από το τελευταίο μέρος της τρίτης τάξης, κατά τη διάρκεια όλης της τέταρτης τάξης, και καταλήγοντας με μια λεπτομερή μελέτη στα πρώτα εξάμηνα της όγδοης και ένατης τάξης και σε όλη τη δέκατη τάξη. Επιπροσθέτως, αφιερώνουν τέσσερα χρόνια μελετώντας παγκόσμια Ιστορία: Αρχαία και μεσαιωνική ιστορία στην πέμπτη, έκτη κι έβδομη τάξη, και σύγχρονη Ιστορία στα δεύτερα εξάμηνα της όγδοης κι ένατης τάξης».

Για τη συγχώνευση Πανεπιστημίου και ΤΕΙ Θεσσαλίας

Αποσπάσματα από την ανακοίνωση του Συμβουλίου Περιοχής Θεσσαλίας της ΚΝΕ

Μετά τη συζήτηση που έχει ανοίξει για τη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά για τη δημιουργία Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, αντίστοιχες συζητήσεις ανοίγουν και σε άλλες περιοχές της χώρας και καταρτίζονται από τα Ιδρύματα (μετά από αίτημα του υπουργείου Παιδεία) προτάσεις και σχέδια συγχωνεύσεων. Σ' αυτό το πλαίσιο, γίνεται σχεδιασμός για τη συγχώνευση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με το ΤΕΙ Θεσσαλίας και το ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας, απ' όπου θα προκύψει ένα νέο πανεπιστήμιο.

Σε ανακοίνωσή του για το θέμα αυτό, το Συμβούλιο Περιοχής Θεσσαλίας της ΚΝΕ αναφέρει μεταξύ άλλων:

«Δημιουργούνται τα εξής ερωτήματα: Η συγκεκριμένη εξέλιξη, από μόνη της, δίνει απάντηση στις πραγματικές αγωνίες των σπουδαστών, των εργαζομένων και των εκπαιδευτικών; Θα σπουδάσουν οι φοιτητές χωρίς εμπόδια και φραγμούς; Θα πάρουν σύγχρονες και ολοκληρωμένες γνώσεις ώστε να μάθουν καλά το αντικείμενό τους; Θα βρουν δουλειά πάνω στο αντικείμενο που σπούδασαν; Θα στελεχωθεί το Ιδρυμα με τους αναγκαίους μόνιμους εκπαιδευτικούς και εργαζόμενους, με την απαραίτητη υποδομή;

Τι φαίνεται από τα μέχρι τώρα στοιχεία:

  • Το βασικό κριτήριο για τις συγχωνεύσεις τμημάτων είναι για μια ακόμα φορά η εξοικονόμηση πόρων, με δεδομένη την υποχρηματοδότηση, και η ανταπόκριση στις ανάγκες της αγοράς, σε αντίθεση με τις κοινωνικές και επιστημονικές ανάγκες.
  • Η χρηματοδότηση του νέου Ιδρύματος θα παραμείνει στην καλύτερη περίπτωση στα σημερινά, πολύ χαμηλά επίπεδα, που έχουν οδηγήσει τα Ιδρύματα πολλές φορές στα πρόθυρα της κατάρρευσης. Κι αυτό γιατί οι αυτόματοι "κόφτες" είναι σε ισχύ ώστε να πιάνονται τα ματωμένα πλεονάσματα.
  • Θα διατηρηθούν οι μεγάλες ελλείψεις σε μόνιμο εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό, ενώ ταυτόχρονα υπάρχει ο σοβαρός κίνδυνος να πεταχτεί εκτός του νέου Ιδρύματος η μεγάλη πλειοψηφία του έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού, που στην παρούσα φάση καλύπτει ένα πολύ μεγάλο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
  • Θα διατηρηθεί η διαχρονική απουσία βασικών αναγκαίων υποδομών, όπως οι εστίες, για το σύνολο των σπουδαστών από άλλες πόλεις.
  • Οχι μόνο δεν αναιρείται η κατηγοριοποίηση των πτυχίων, αντίθετα διευρύνεται. Αφού μέχρι στιγμής φαίνεται ότι θα έχουμε τρεις κατηγορίες αποφοίτων: Αυτούς που τελειώνουν από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας με πτυχίο master, αυτούς που θα παίρνουν το πτυχίο των ενοποιημένων σχολών του ΠΘ, καθώς και τους απόφοιτους από τα 2ετή προγράμματα, πάλι από το ΠΘ.
  • Διατηρείται η υπάρχουσα κατεύθυνση της υποβάθμισης και ευελιξίας των σπουδών ώστε να προετοιμάζεται ο αυριανός φτηνός και ευέλικτος εργαζόμενος. Η αφαίρεση θεωριών ή εργαστηρίων από προγράμματα σπουδών, η συχνή έλλειψη σύγχρονων βιβλίων, ο προσανατολισμός των σπουδών στην απόκτηση εφήμερων δεξιοτήτων, η μεταφορά σημαντικής γνώσης στα μεταπτυχιακά ειδίκευσης και στα σεμινάρια πιστοποίησης.
  • Διατηρείται η επιχειρηματική λειτουργία του Ιδρύματος, που αντιμετωπίζει τη γνώση σαν εμπόρευμα και τους φοιτητές ως "πελάτες" που αγοράζουν από τον "τιμοκατάλογο" των ακριβών μεταπτυχιακών, των νέων 2ετών προγραμμάτων, των προγραμμάτων πιστοποίησης κ.λπ. (...)

Αυτή είναι η πραγματικότητα που πρέπει να αντιμετωπιστεί για να αναβαθμιστούν συνολικά οι σπουδές. Την ίδια ώρα, σαν κοροϊδία περισσότερο ακούγεται το επιχείρημα ότι "πλέον οι απόφοιτοι του νέου πανεπιστημίου θα έχουν πλήρως κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα", όταν η σημερινή και οι προηγούμενες κυβερνήσεις έχουν διαμορφώσει έναν εργασιακό μεσαίωνα. Οταν διατηρείται και διευρύνεται η κατηγοριοποίηση των αποφοίτων για να πέφτουν τα δικαιώματα όλων προς τα κάτω, όταν διαρκώς αποσυνδέεται το πτυχίο από το επάγγελμα. Δεν θα μπορούσαν βέβαια τα πράγματα να είναι διαφορετικά από τη στιγμή που για την κυβέρνηση είναι δεδομένη (όπως φάνηκε και από το νόμο που ψήφισε το καλοκαίρι) η στρατηγική για μια Ανώτατη Εκπαίδευση άμεσα συνδεδεμένη αποκλειστικά με τα συμφέροντα των επιχειρήσεων, σε αντίθεση με τις κοινωνικές και λαϊκές ανάγκες.

Οι απαντήσεις στις αγωνίες και τα ερωτήματα των σπουδαστών, των εργαζομένων και των εκπαιδευτικών βρίσκονται στην πρόταση του ΚΚΕ για Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν! (...)

Η Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση είναι αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν. Ολα τα ιδρύματα έχουν σύγχρονες υποδομές και εξοπλισμό, εστίες και λέσχες. Οι φοιτητές απολαμβάνουν υψηλού επιπέδου παροχές, με ευθύνη του κράτους, και δεν επιβαρύνονται καθόλου για τις σπουδές τους. Το εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό είναι μόνιμο.

Η πρόταση αυτή προϋποθέτει μια άλλη οικονομία, νέα κοινωνική οργάνωση και εξουσία, με πραγματικά φιλεργατικό - φιλολαϊκό χαρακτήρα, με γνώμονα τις πραγματικές λαϊκές ανάγκες και όχι το κέρδος των μονοπωλίων. Με αυτόν τον όρο, μπορεί να υπάρχει κεντρικός πανεθνικός σχεδιασμός και έλεγχος, στη βάση του οποίου θα προσδιορίζονται οι ανάγκες του πλήθους των αποφοίτων ανά κλάδο, ανά γεωγραφική περιοχή, ώστε να λυθεί το πρόβλημα της ανεργίας. Με αυτόν τον όρο, μπορούν πραγματικά να ξεδιπλωθούν οι πραγματικές δυνατότητες της επιστήμης».

Τραγούδια της Οκτωβριανής Επανάστασης

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί το νέο CD της ΚΝΕ

Το εξώφυλλο του CD
Το εξώφυλλο του CD
Σε λίγες μέρες θα κυκλοφορήσει το νέο CD της ΚΝΕ, που περιλαμβάνει τραγούδια της μεγάλης Οκτωβριανής Επανάστασης, τα οποία στην πλειοψηφία τους παρουσιάζονται για πρώτη φορά στα Ελληνικά. Τα τραγούδια ερμήνευσε το συγκρότημα της ΚΝΕ, μέλη και φίλοι της Οργάνωσης και του ΚΚΕ. Τα τραγούδια «Βαρσαβιάνκα», «Κόκκινο Μέτωπο» και «Καλίνκα» ερμήνευσε η φοιτητική χορωδία του Παντείου.

Πρόκειται για μια δουλειά πρωτότυπη και πολύ καλοδουλεμένη, όπως άλλωστε όλα τα προηγούμενα CD που έχει παρουσιάσει η ΚΝΕ.

Το φετινό εγχείρημα ήταν ιδιαίτερα απαιτητικό, μιας και έπρεπε να επιλεγούν τα τραγούδια, να μεταφραστούν, στη συνέχεια να αποδοθούν, να ενορχηστρωθούν και μετά να ηχογραφηθούν. Με πολύ μεράκι όμως και έγνοια για το πώς αυτά τα τραγούδια θα ακουστούν και θα αγαπηθούν από τη νέα γενιά, οι μουσικοί της ΚΝΕ αλλά και η φοιτητική χορωδία του Παντείου έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό, τιμώντας αυτή τη μεγάλη επέτειο από το δικό τους μετερίζι.

Οπως σημειώνει η Επιτροπή Πολιτισμού του ΚΣ της ΚΝΕ: «Στην πλειοψηφία των τραγουδιών προβάλλεται το αισιόδοξο μήνυμα για την ανάγκη της επαναστατικής αλλαγής του κόσμου. Χαρακτηριστικοί είναι οι τίτλοι "Εμπρός για την αυγή", "Εμπρός φίλοι", "Με θάρρος σύντροφοι".

Αλλα τραγούδια, όπως το τραγούδι "Οργή Τύραννοι", γέμιζαν κουράγιο στις δύσκολες στιγμές των διώξεων, των φυλακίσεων, ενισχύοντας την ανυποχώρητη επαναστατική δράση των κομμουνιστών.

Αλλα αναφέρονται στην 3η Διεθνή, στον πρωτοπόρο ρόλο των Μπολσεβίκων τόσο στην Επανάσταση, όσο και στον πόλεμο ενάντια στους λευκοφρουρούς.

Κάποια από τα τραγούδια βασίζονται σε παραδοσιακούς ρυθμούς της Ρωσίας, που χρονολογούνται από τα τέλη του 19ου αιώνα, όπως το "Βασανισμένοι από την έλλειψη ελευθερίας". Τη μελωδία αυτού του τραγουδιού, που ήταν ιδιαίτερα αγαπητό στο λαό της ΕΣΣΔ, χρησιμοποίησε ο Σοστακόβιτς σε αρκετά έργα του, θέλοντας να παραπέμψει ακριβώς στο επαναστατικό του περιεχόμενο.

Δύο τραγούδια, το "Κόκκινο Μέτωπο" και η "Καλίνκα", είναι τραγούδια του Κόκκινου Στρατού, που τραγουδήθηκαν ιδιαίτερα κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και τη συντριβή του φασισμού».

Συντελεστές:

Μετάφραση από τα Ρωσικά: Αρης Αθανασόπουλος και μέλη της Επιτροπής Διεθνών Σχέσεων του ΚΣ της ΚΝΕ.

Ποιητική απόδοση: Μαριλίζα Λούντζη.

Το τραγούδι «Ο θάνατος του Κομσομόλου» απέδωσε ο ποιητής Φώντας Λάδης.

Ενορχήστρωση: Δημήτρης Ανδρονιάδης, Στέφανος Χατζηαναγνώστου, Κώστας Βλαχούστος, Περικλής Μαλακατές, Αποστόλης Μωραΐτης, Δημήτρης Λιάσκος.

Ηχοληψία: Δημήτρης Ανδρονιάδης, Γιάννης Μπαλλούς.

Μίξεις - Mastering: Δημήτρης Ανδρονιάδης, Γιάννης Μπαλλούς.

Τραγουδούν: Πολυξένη Καράκογλου, Δημήτρης Βουτσάς, Νατάσα Μουσάδη, Μαριλίζα Λούντζη, Αστέρης Πασχαλιάς, Περικλής Μαλακατές, Αποστόλης Μωραΐτης, Γεωργία Χατζημπαλάση, Γιάννης Βρυζάκης.

Συμμετείχε η χορωδία του Παντείου, υπό τη διεύθυνση του Γιάννη Βρυζάκη.

Επαιξε το συγκρότημα της ΚΝΕ, καθώς και μέλη και φίλοι και της ΚΝΕ και του ΚΚΕ.

Οι ηχογραφήσεις έγιναν στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ στην Αθήνα.

Το CD θα διατίθεται από τις Οργανώσεις της ΚΝΕ σε όλη την Ελλάδα.




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org