Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
-- Ρεπορτάζ και ανταποκρίσεις από το πλήθος των Μαθητικών Φεστιβάλ της ΚΝΕ που έγιναν τις προηγούμενες μέρες.
-- Πλήθος Μαθητικών Φεστιβάλ με πλούσια προγράμματα διοργανώνονται και το ερχόμενο Σαββατοκύριακο σε όλη τη χώρα.
-- Αρθρο για την ετήσια Εκθεση της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Να δοθεί άμεσα το στεγαστικό επίδομα σε όσους φοιτητές το έχουν ανάγκη ζητά η Εκτελεστική Γραμματεία του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών, καλώντας σε κινητοποιήσεις στις διοικήσεις των Τμημάτων με το παραπάνω αίτημα.
«Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και οι διοικήσεις των σχολών μας προσθέτουν άλλο ένα ακόμα εμπόδιο στο δικαίωμά μας στη μόρφωση. Με την ευθύνη των παραπάνω, από την αρχή της χρονιάς δεν έχει καταβληθεί ακόμα το στεγαστικό επίδομα, των 1.000 ευρώ, στους φοιτητές που σπουδάζουν μακριά από τον τόπο διαμονής τους, με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή πάνω από 5.000 φοιτητές να είναι στον αέρα! Πρόκειται για φοιτητές με τεράστιες οικονομικές δυσκολίες, που βλέπουν ακόμα και αυτό το πενιχρό επίδομα ως προϋπόθεση για να μπορέσουν να σπουδάσουν μακριά από τον τόπο διαμονής τους», σημειώνει η Εκτελεστική Γραμματεία του ΜΑΣ, τονίζοντας:
«Το θέμα δεν είναι "γραφειοκρατικό", όπως λέει το υπουργείο. Οταν πρόκειται για τα κέρδη των μονοπωλίων, τα προβλήματά τους τα λύνουν κατευθείαν! Ενώ όταν πρόκειται για τις ανάγκες μας, τότε μπαίνουν χίλια εμπόδια! Την ίδια στιγμή δεν αποτελεί λύση το να παραμένουν χιλιάδες φοιτητές στην αναμονή και να περιμένουν το αν και πότε θα έρθουν οι αιτήσεις υποτροφίας του ΙΚΥ, χρόνια τώρα άλλωστε έχουν κοπεί!
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και οι διοικήσεις των σχολών μας έχουν τεράστιες ευθύνες! Είναι η δική τους πολιτική που ενισχύει την υποχρηματοδότηση στις σχολές και τις εστίες και φτάνει μέχρι και στο σημείο να κόβει το επίδομα που έχουν ανάγκη χιλιάδες φοιτητές για να σπουδάσουν σήμερα!», αναφέρει η Εκτελεστική Γραμματεία του ΜΑΣ, δηλώνοντας: «Δεν ανεχόμαστε το δικαίωμα στη μόρφωση χιλιάδων φοιτητών να είναι στον αέρα! Να δοθεί τώρα το στεγαστικό επίδομα σε όλους τους φοιτητές που το έχουν ανάγκη! Να αυξηθεί το στεγαστικό επίδομα!».
Ολο το προηγούμενο διάστημα, οι μαθητικές Οργανώσεις της ΚΝΕ έκαναν την προετοιμασία των Φεστιβάλ και το περιεχόμενό τους υπόθεση δική τους και των συμμαθητών τους. Και η δημιουργικότητά τους ξεδιπλώνεται στα προγράμματα των εκδηλώσεων που ήδη έγιναν, αλλά και σε αυτές που ακολουθούν. Καθιστούν τα Φεστιβάλ μαθητικές γιορτές στις γειτονιές, με πρωτοτυπία, κέφι και γνήσια μαθητική καλλιτεχνική έκφραση, που βάζουν στο επίκεντρό τους το δίκιο σε κάθε πλευρά της ζωής της νεολαίας και πώς αυτό θα κατακτηθεί.
Σ' αυτό το πλαίσιο, στα Φεστιβάλ που θα γίνουν και τις επόμενες μέρες συναντάμε, μεταξύ άλλων, συζητήσεις για το σχολείο που έχουμε ανάγκη σήμερα, για τον πόλεμο και την προσφυγιά, για το πρόβλημα των ναρκωτικών, για τα ΕΠΑΛ και την προοπτική των αποφοίτων τους κ.ά.
Συναντούμε θεατρικά δρώμενα που έχουν ετοιμάσει οι ίδιοι οι μαθητές, μεταξύ άλλων με θέμα τον αντικομμουνισμό (Μενίδι), με το έργο «Τάνια» του Ν. Χικμέτ (Ιλιον), με θέμα τον πόλεμο (Ηλιούπολη) κ.ά. Ακόμα διάφορες εκθέσεις, όπως για τα 100 χρόνια από την Οχτωβριανή Επανάσταση (Μενίδι), αλλά και εκθέσεις φωτογραφίας, ζωγραφικής, γκράφιτι και φυσικά πολλές συναυλίες από μαθητικά συγκροτήματα, αλλά χορευτικά προγράμματα από τοπικούς συλλόγους και κοινότητες μεταναστών.
Αναλυτικά, Μαθητικά Φεστιβάλ προγραμματίζονται τις επόμενες μέρες ως εξής:
Σπάρτη (πλατεία ΟΤΕ).
Αγιος Στέφανος (πλατεία Ιερού Ναού Κοιμήσεως Θεοτόκου), Τρίκαλα (πλατεία Ρήγα Φεραίου, άγαλμα ΕΠΟΝιτών), Σιάτιστα (κεντρική πλατεία), Βέροια (πλατεία Δημαρχείου), Καλαμαριά (πεζόδρομος), Εύοσμος (πλατεία Δημαρχείου), Ωραιόκαστρο (κεντρική πλατεία), Κιλκίς (πλατεία Κήπου).
Ελευσίνα (πλατεία Ηρώων), Ζωγράφου (6μ.μ., πλατεία Αγ. Θωμά, Γουδή), Ηλιούπολη (6μ.μ., πλατεία Ηρώων, Φλέμινγκ), Ιλιον (7.30μ.μ., κεντρική πλατεία Ιλίου), Μενίδι (8μ.μ., δημαρχείο Αχαρνών), Παλλήνη (γήπεδο μπάσκετ Κάντζας, έναντι πάρκου), Πειραιάς (Πασαλιμάνι), Περιστέρι (πλατεία Δημαρχείου), Πάτρα (πλατεία Γεωργίου), Αγρίνιο (στενό Κούρου), Αίγιο (πλατεία «Ψηλά Αλώνια»), Λάρισα (φρούριο - πλατεία Λαμπρούλη), Ηράκλειο (πάρκο Γεωργιάδη), Λιβαδειά, Πρέβεζα (6μ.μ., δικαστήρια), Κοζάνη (1ο Δημοτικό), Γρεβενά (πλατεία Λαχαναγοράς, ρολόι), Ικαρία (Εύδηλος), Ρόδος.
Καλλιθέα (πρώτη μέρα από τις 10.30 π.μ., στο σχολείο «Νίκος Μπελογιάννης», και δεύτερη από τις 7 μ.μ., στην πλατεία Δαβάκη), Λευκάδα (πρώτη μέρα τουρνουά ποδοσφαίρου και δεύτερη ιστορικός περίπατος, 11 π.μ., από την πλατεία Μαρκά).
Αμαλιάδα (πλατεία ΟΤΕ), Βόλος (παραλία, άγαλμα), Αγ. Νικόλαος Κρήτης (λίμνη), Κέρκυρα (πάνω πλατεία), Κατερίνη (7 μ.μ., κεντρική πλατεία), Μουδανιά (7 μ.μ., κεντρική πλατεία), Κομοτηνή (κεντρική πλατεία), Αλεξανδρούπολη (πεζόδρομος Ακαδημίας), Μυτιλήνη (2ο ΓΕΛ), Μετέωρα Θεσσαλονίκης (7 μ.μ., κεντρική πλατεία).
Το πρόγραμμα ξεκίνησε με χαιρετισμό από μαθητές και διαγωνισμό γκράφιτι με θέμα «Παλεύουμε ενάντια στο σύστημα που γεννά φτώχεια, πόλεμο και φασισμό».
Ακολούθησε παρουσίαση μαθητικών συλλογικών εργασιών για διάφορα θέματα. Τη συζήτηση που έγινε στη συνέχεια, απασχόλησαν το γυναικείο ζήτημα και θέματα όπως ποια είναι η διαφορά της ισοτιμίας και του φεμινισμού, ποια είναι η θέση του ΚΚΕ για τα δικαιώματα των μεταναστριών, ποια είναι τα αίτια που γεννούν την αδικία. Αλλη ομάδα παρουσίασε το τραγούδι ραπ που έγραψαν με μεράκι οι μαθητές με τίτλο «Ναρκωτικά... Είναι ελευθερία να ψάχνεις τη φυγή;», με το κοινό να ενθουσιάζεται με τους στίχους και τη μουσική.
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον επίσης οι μαθητές συμμετείχαν και στο παιχνίδι «Ακου τι είπαν», με το οποίο άνοιξε η συζήτηση για το πώς μπορούν να συντονιστούν και να οργανωθούν οι μαθητές του νομού, τι αγώνας χρειάζεται σήμερα για να καταφέρουν να έχουν ένα σχολείο που θα μορφώνει ολόπλευρα, σε μια κοινωνία χωρίς εκμετάλλευση. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με συναυλία από μαθητικά συγκροτήματα και επίδειξη break dance από τους ZNC, με τους μαθητές να τραγουδούν μαζί με τους PMS και τους Core the Band.
Επιτυχία σημείωσε και το Μαθητικό Φεστιβάλ της ΚΝΕ στην πόλη του Ρεθύμνου, στην πλατεία Μικρασιατών, που έγινε την ίδια μέρα.
Στην Τούμπα, το πρόγραμμα ξεκίνησε με επίδειξη Judo από το τμήμα Judo του Γυμναστικού Συλλόγου «Ηρακλής». Στο επίκεντρο βρέθηκε και η συζήτηση με θέμα «Τι σχολείο έχουμε ανάγκη σήμερα», όπου αναδείχθηκε η πρόταση του ΚΚΕ και της ΚΝΕ για το Ενιαίο 12χρονο Σχολείο Σύγχρονης Γενικής Παιδείας.
Κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ αποδόθηκαν βραβεία στην ομάδα Botsari City που ήρθε πρώτη στο τουρνουά ποδοσφαίρου 5x5 και στην ομάδα από το 2ο Γυμνάσιο Ανω Τούμπας για το τουρνουά βόλεϊ.
Το Φεστιβάλ ολοκληρώθηκε με συναυλία από μαθητικά και φοιτητικά συγκροτήματα και χορευτική επίδειξη swing.
Στο χώρο υπήρχε ειδική διαμορφωμένη γωνιά για τις μικρότερες ηλικίες, όπου τα παιδιά ζωγράφιζαν με θέμα τον πόλεμο και την ειρήνη.
Στις Σέρρες, οι μαθητές στάθηκαν στα ταμπλό των εκθέσεων που είχαν ετοιμάσει τα μέλη της ΚΝΕ για το σχολείο των σύγχρονων αναγκών, για τον πόλεμο και το Προσφυγικό. Συμμετείχαν σε γκράφιτι ενάντια στο φασισμό και το ρατσισμό, αλλά και στο επιτραπέζιο παιχνίδι για τον πόλεμο. Μικροί μαθητές ζωγράφισαν για την ειρήνη και έφτιαξαν περιστέρια της ειρήνης, γράφοντας ευχές για τα μικρά προσφυγόπουλα που φοιτούν στα σχολεία των Σερρών. Το πρόγραμμα έκλεισε με συναυλία από μαθητές του Μουσικού Σχολείου.
Στην Ξάνθη, οι εκδηλώσεις ξεκίνησαν με επίδειξη πολεμικών τεχνών από σύλλογο της πόλης. Στο επίκεντρο των συζητήσεων βρέθηκε το κεντρικό σύνθημα του Φεστιβάλ, με τους μαθητές να βάζουν ερωτήματα «γιατί υπάρχει σήμερα αδικία στον κόσμο», «γιατί γίνονται πόλεμοι», «τι πρέπει να κάνουμε για να αλλάξουμε τον κόσμο» κ.ά. Συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο της ΚΝΕ που περιλάμβανε και άλλες ερωτήσεις, για το αν έχει υπάρξει κοινωνία χωρίς εκμετάλλευση, αν γνωρίζουν για την Οχτωβριανή Επανάσταση κ.λπ. Επαιξαν ένα παιχνίδι ερωτήσεων με θέμα «Καπιταλισμός VS Σοσιαλισμός». Στη διάρκεια της εκδήλωσης προβλήθηκε βίντεο με θέμα το Προσφυγικό και τον πόλεμο. Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ έκλεισε σε hip hop ρυθμούς με τον Vento.
Το πλούσιο πρόγραμμα του Φεστιβάλ ξεκίνησε με χαιρετισμό από την Ε. Τσίγκλα, μαθήτρια από το Λύκειο Πελοπίου, η οποία ανέλυσε το σύνθημα του Φεστιβάλ και κάλεσε όλους τους μαθητές να μπουν στον αγώνα για τη ζωή που τους αξίζει. Το πρόγραμμα συνεχίστηκε με κρητικούς χορούς από το Σύλλογο «Οι Μωραΐτες».
Ακολούθησαν η βράβευση των νικητών των τουρνουά από τον Σ. Διαμαντόπουλο, καθηγητή Φυσικής Αγωγής και προπονητή μπάσκετ και η προβολή βίντεο ενάντια στα ναρκωτικά που επιμελήθηκαν μαθητές από το Λύκειο Ζαχάρως.
Τις εντυπώσεις έκλεψε το θεατρικό «Το survivor των μαθητών», μια δουλειά εξολοκλήρου των μελών και φίλων της ΚΝΕ από όλο το νομό, που περιέγραφε τις δυσκολίες της καθημερινότητας για τους μαθητές και την προσπάθειά τους να βρουν ελεύθερο χρόνο για να αξιοποιήσουν τα ενδιαφέροντά τους.
Τη σκυτάλη πήραν στη συνέχεια μαθητικά συγκροτήματα με ελληνική και ξένη μουσική, με τους Θ. Σπυρόπουλο, Στ. Λανταβό και Γ. Μπαντουδάκη να κερδίζουν το χειροκρότημα των μαθητών. Το πρόγραμμα συνεχίστηκε μέχρι αργά το βράδυ με karaoke battle, με μαθητές από το 1ο Λύκειο Πύργου να κερδίζουν το πρώτο βραβείο.
Παράλληλα, στο χώρο διεξάγονταν αγώνες μπάσκετ, επιτραπέζιο παιχνίδι για μαθητές Γυμνασίου και πάγκος κατασκευής απλού κινητήρα για μεγαλύτερους μαθητές και μαθητές ΕΠΑΛ. Τα θεματικά ταμπλό που υπήρχαν στο χώρο, τράβηξαν την προσοχή των μαθητών και αποτέλεσαν αφορμή για συζήτηση και προβληματισμό.
Οι μαθητές ανανέωσαν το ραντεβού τους για τις 6 Μάη, οπότε και θα πραγματοποιηθεί το κεντρικό Μαθητικό Φεστιβάλ της Πάτρας, στην πλατεία Γεωργίου.
Στη διάρκειά του, έγινε η απονομή βραβείων στους νικητές των αθλητικών τουρνουά μπάσκετ και ποδοσφαίρου, ενώ ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και ζωντανή συζήτηση αναπτύχθηκε γύρω από το θέμα «Ελα μαζί μας στον αγώνα - Γνώρισε την ΚΝΕ». Εγιναν πολλές ερωτήσεις από τους μαθητές, ενώ ανάμεσα στα θέματα που απασχόλησαν ήταν πώς μπορεί να πείσει ένας κομμουνιστής στο σχολείο σήμερα, αλλά και πώς θα είναι η ζωή στο σοσιαλισμό.
Το χώρο πλαισίωναν εκθέσεις και ταμπλό που είχαν ετοιμάσει τα μέλη της ΚΝΕ. Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ έκλεισε με συναυλίες από τα μαθητικά συγκροτήματα «DNA» (από το 68o Γυμνάσιο), από το 1ο ΕΠΑΛ Γκράβας και το χιπ χοπ συγκρότημα «Anthi Crew».
Το πρόγραμμα ξεκίνησε με αφήγηση με θέμα: «Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος, δε θα πάψεις στιγμή να αγωνίζεσαι για το δίκιο», από μαθητές του 39ου ΓΕΛ και του 72ου Γυμνασίου Αθηνών. Ακολούθησε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με θέμα «Τι σχολείο έχουμε σήμερα ανάγκη», στην οποία μίλησαν η Κ. Γιοβάνη, μαθήτρια του 8ου ΓΕΛ, η Ηλ. Χατζηευσταθίου, μαθήτρια του 39ου ΓΕΛ, και ο Αλ. Ρεντίφης, μαθητής από το 39ο ΓΕΛ. Στο επίκεντρο βρέθηκε ο χαρακτήρας του σημερινού σχολείου και πού οφείλεται αυτός, το σχολείο που έχουν ανάγκη οι νέοι, το μαθητικό κίνημα σήμερα και ο ρόλος της ΚΝΕ σε αυτό. Στις ερωτήσεις και παρεμβάσεις τους, οι μαθητές εξέφρασαν την ανησυχία και τον προβληματισμό τους για τη σημερινή κατάσταση στο σχολείο και συνολικά στη ζωή τους, αλλά κυρίως σκέψεις για το πώς θα αλλάξει αυτή η κατάσταση και τι στάση θα πρέπει να κρατήσει η νεολαία.
Ακολούθησε συναυλία με την Faith από το 8ο Λύκειο που ξεσήκωσε το κοινό.
Εγινε επίσης η βράβευση ομάδας προσφυγόπουλων από το Αφγανιστάν που συμμετείχαν και κέρδισαν στο τουρνουά ποδοσφαίρου 5x5 που έγινε στην περιοχή. Η βραδιά έκλεισε με συναυλία με μαθητικό συγκρότημα από το 39ο ΓΕΛ και ταξικό hip - hop από τους Anthi Crew.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε με θεατρικό δρώμενο - μουσικό αφιέρωμα από μαθητές με τίτλο «Οι παππούδες μας πρόσφυγες, οι γονείς μας μετανάστες, εμείς ρατσιστές;» που αναδείκνυε ότι οι Ελληνες εργάτες και οι πρόσφυγες έχουν κοινά συμφέροντα, ανάγκες και όνειρα για τη ζωή, αλλά και κοινό αντίπαλο το καπιταλιστικό σύστημα, που τους τα στερεί.
Ακολούθησε ομιλία από τον Βασ. Παπαβασιλείου, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ, ο οποίος τόνισε μεταξύ άλλων: «Βαδίζουμε με σιγουριά και αισιοδοξία, γιατί έχουμε το δίκιο με το μέρος μας, γιατί η ιδεολογία και οι επαναστατικές ιδέες μας μπορούν σήμερα όχι μόνο να μας γεμίζουν τόλμη και αντοχή, αλλά να συμπαρασύρουν περισσότερους νέους και νέες στον αγώνα για το μέλλον και τη ζωή που μας αξίζει, το σοσιαλισμό - κομμουνισμό».
Οι εκδηλώσεις κορυφώθηκαν με μεγάλη συναυλία από τον Φρανκ και τους Dog in the Fog.
Η αυλαία του άνοιξε με σύντομο χαιρετισμό του Γ. Μπαμπανιώτη, μαθητή του 2ου ΓΕΛ Ν. Ηρακλείου, ο οποίος, εκφράζοντας τις αγωνίες των μαθητών, τόνισε μεταξύ άλλων: «Θέλουμε να λεγόμαστε άνθρωποι. Μας αρέσει να διασκεδάζουμε, αλλά δεν μας αρέσει να βλέπουμε συμμαθητές μας να μπλέκουν με τα ναρκωτικά. Μας αρέσει ο αθλητισμός, αλλά δεν θέλουμε κάθε Κυριακή να σφάζονται οι οπαδοί και να καίνε τα γήπεδα. Μας αρέσει η επικοινωνία, αλλά δεν μας αρέσει να καθόμαστε όλη μέρα πίσω απ' την οθόνη του κινητού. Θέλουμε να λεγόμαστε άνθρωποι. Να σκεφτόμαστε, να κρίνουμε, να συζητάμε, να μελετάμε, να μαθαίνουμε, να παλεύουμε».
Ακολούθησε η μουσικοθεατρική παράσταση με ζωντανή μουσική (νταούλι και φλογέρα), εμπνευσμένη από το παραμύθι του Μ. Γκόρκι «Η φλογερή καρδιά του Ντάνκο», από ομάδα μαθητών της Ν. Ιωνίας. Το καλλιτεχνικό κομμάτι του Φεστιβάλ περιλάμβανε επίσης συναυλία έντεχνης μουσικής από την Ειρ. Βαλεντίνα και τον Γ. Ρούσσο, επίδειξη ποντιακών χορών από το Σύλλογο Ποντίων Φοιτητών Νομού Αττικής και παραδοσιακούς χορούς της Νάουσας από το χορευτικό σύνολο του Βόρειου Τομέα Αττικής της ΚΝΕ. Το πρόγραμμα έκλεισαν οι Wolf Roads, ένα hip hop συγκρότημα από το 2ο ΕΠΑΛ Αμαρουσίου, το συγκρότημα «ΦωΝή» από το 1ο και το 2ο ΓΕΛ Ν. Φιλαδέλφειας και οι «Τριφασικοί».
Eurokinissi |
Θυμίζουμε ότι η ΑΔΙΠΠΔΕ ιδρύθηκε το 2013 (ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, νόμος 4142) με στόχο την προώθηση της «αξιολόγησης» και στο χώρο της Εκπαίδευσης ή αλλιώς «η ΑΔΙΠΠΔΕ είναι αρμόδια κατά νόμο τόσο για την εσωτερική αξιολόγηση (αυτοαξιολόγηση) όσο και για την εξωτερική αξιολόγηση της Σχολικής Μονάδας», όπως επισημαίνεται εύστοχα στην ίδια την Εκθεση.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ διατήρησε αυτούσιο τον νόμο 4142/2013, άρα και την ΑΔΙΠΠΔΕ, όπως και το σύνολο του νομοθετικού πλαισίου για την «αξιολόγηση» στην Εκπαίδευση (νόμος 3848/2010, Π.Δ. 152/2013), που είχαν ψηφίσει ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, παγώνοντας τη μέχρι τότε εφαρμογή του.
ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ ποτέ δεν έκρυψαν ότι, τόσο ως αντιπολίτευση, όσο και ως κυβέρνηση, ήταν και είναι υπέρ της προώθησης της «αξιολόγησης», δηλαδή του αντιδραστικού κρατικού ελέγχου στη δουλειά των εκπαιδευτικών και στη ζωή του σχολείου.
Ηταν και είναι διακηρυγμένη η θέση της συγκυβέρνησης για στενή συνεργασία με τον ΟΟΣΑ (που σε κάθε Εκθεσή του σημειώνει την ανάγκη προώθησης της «αξιολόγησης»), για τήρηση των δεσμεύσεων απέναντι στην ΕΕ και τις αποφάσεις της (βλ. Εκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα), αλλά και τις απαιτήσεις του ΣΕΒ (βλέπε 10+2 σημεία του ΣΕΒ για την Παιδεία). Ψήφισε και εφαρμόζει αυτή την περίοδο τον νόμο για την «αξιολόγηση» σε όλο το Δημόσιο, όπως και το 3ο μνημόνιο (από κοινού με ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - Ποτάμι), που κάνει σαφή αναφορά στην ανάγκη προώθησης της «αξιολόγησης» στην εκπαίδευση.
Ας δούμε πόσο «διαφορετική» θα είναι η «αξιολόγηση», μέσα από την ίδια την Εκθεση της ΑΔΙΠΠΔΕ, η οποία, σημειωτέον, «σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με το Τριετές Σχέδιο για την Παιδεία του υπουργείου Παιδείας», όπως εισαγωγικά αναφέρει, ο αντιπρόεδρος της ΑΔΙΠΠΔΕ είναι ταυτόχρονα και πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), δηλαδή διορισμένο κυβερνητικό στέλεχος, ενώ ο υπουργός Παιδείας δήλωνε πριν λίγο καιρό ότι προτίθεται να αναβαθμίσει τη λειτουργία της Αρχής.
Α) Αυτονομία Σχολικής Μονάδας και Λογοδοσία
Αυτονομία στη διαχείριση των οικονομικών και ανθρώπινων πόρων, στη διαμόρφωση του αναλυτικού προγράμματος (κατά 25% σε επίπεδο σχολείου), στον ορισμό της διδακτέας ύλης, στις μεθόδους διδασκαλίας, στις παιδαγωγικές πρακτικές, στις σχολικές δραστηριότητες, στην «αξιολόγηση» των μαθητών (προκρίνοντας την «αξιολόγηση» μέσα από τον «Ατομικό Φάκελο του Μαθητή», το γνωστό portfolio). Αυτονομία ακόμα και στην Ενισχυτική Διδασκαλία προτείνει η Εκθεση, δηλαδή «να σχεδιάζονται και να υλοποιούνται σε επίπεδο Σχολικής Μονάδας».
Ενα σχολείο, δηλαδή, που παρά τα ευχολόγια που διατυπώνονται στην Εκθεση, θα λειτουργεί ανταγωνιστικά προς τα άλλα, με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, με οικονομικό management στο πλαίσιο της καλύτερης διαχείρισης των πόρων. Και θα αποτυπώνει πιο αποφασιστικά από σήμερα στη λειτουργία του και στην αποστολή του τις κοινωνικές - ταξικές καταβολές των μαθητών που το αποτελούν. Ενα σχολείο που αντικειμενικά θα προωθεί τη διαφοροποίηση ακόμα και ανάμεσα στους ίδιους τους μαθητές του, επιφανειακά με εκπαιδευτικά κριτήρια, ουσιαστικά με κοινωνικά - ταξικά κριτήρια.
Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην Εκθεση, «ενίσχυση της αυτονομίας τουλάχιστον στις περιοχές που αποτελούν αντικείμενο της αυτοαξιολόγησης». Η «αθώα» «αυτοαξιολόγηση», εργαλείο για την προώθηση της αυτονομίας και της λογοδοσίας των Σχολικών Μονάδων.
Β) Επαναφορά της «αξιολόγησης», εσωτερικής και εξωτερικής
Πίσω από τις γνωστές βαρύγδουπες και πομπώδεις φράσεις, η Εκθεση κάνει σαφή αναφορά στην ανάγκη προώθησης της «αυτοαξιολόγησης» των Σχολικών Μονάδων («εσωτερική αξιολόγηση»), αλλά και της «εξωτερικής αξιολόγησης» στο μέλλον, όταν «εμπεδωθεί κουλτούρα αξιολόγησης», δηλαδή όταν καμφθούν οι αντιδράσεις και «περπατήσουν» οι αναδιαρθρώσεις. Δεν κρύβει δηλαδή ότι «αυτοαξιολόγηση» και «εξωτερική αξιολόγηση» αποτελούν κομμάτια μιας ενιαίας διαδικασίας, που το ένα θα διαπλέκεται με το άλλο. Πέφτουν έτσι στον κάλαθο των αχρήστων όλα εκείνα τα επιχειρήματα που διαχρονικά προβάλλουν όλες οι κυβερνήσεις, ότι «η αυτοαξιολόγηση είναι μια εσωτερική διαδικασία του σχολείου, μια διαδικασία ανατροφοδότησης» κ.λπ... Γνωστά, χιλιοειπωμένα επιχειρήματα που ακούγονται χρόνια και χρόνια, για να καμφθούν οι αντιδράσεις και «να διασφαλιστεί η ενεργός εμπλοκή των εκπαιδευτικών». Σύμφωνα με το νόμο 4142/2013, η ΑΔΙΠΠΔΕ δύναται να αναθέτει τη διενέργεια της «εξωτερικής αξιολόγησης» ακόμα και σε ιδιωτική εταιρεία, πιστοποιημένη στον τομέα της «αξιολόγησης».
Σύμφωνα με τις προτάσεις της Εκθεσης, τα σχολεία θα συντάσσουν «απολογιστική έκθεση αυτοαξιολόγησης» που θα καταχωρείται σε ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα και σε βάση δεδομένων της «αξιολόγησης» του εκπαιδευτικού έργου, ώστε να αξιοποιείται ενδοϋπηρεσιακά, όπως αναφέρεται, για να εντοπίζονται και να κωδικοποιούνται «καλές πρακτικές» (όρος βγαλμένος από την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ). Η απολογιστική αυτή έκθεση θα μπορεί να δημοσιοποιείται, με απόφαση της Σχολικής Μονάδας, προφανώς στη λογική της αυτονομίας. Δηλαδή, τα «καλά» σχολεία θα μπορούν να αυτοπροβάλλονται και να διαφημίζονται, σε αντίθεση με εκείνα που δεν θα δημοσιοποιήσουν την απολογιστική τους έκθεση ή θα υστερούν σημαντικά στα παραγόμενα αποτελέσματα. Αρα, το σχολείο των πολλών ταχυτήτων είναι εδώ!
Σε διάφορα σημεία της Εκθεσης, το σχολείο παρουσιάζεται σαν «γραφειοκρατική μονάδα» ή σαν «διοικητική μονάδα», σε αντίθεση με τα «ευεργετικά» αποτελέσματα της εφαρμογής της «αξιολόγησης» και της αυτονομίας, που θα μετατρέψουν το σχολείο σε «κοινότητα μάθησης», υπερβαίνοντας δήθεν τις ταξικές αντιθέσεις και τα σημάδια κρίσης και σήψης της αστικής κοινωνίας, που μεταφέρονται αναπόφευκτα και μέσα στο σχολείο. «Ετσι είναι, αν έτσι νομίζετε», θα έλεγε κανείς... Το σίγουρο είναι ότι η μάθηση αυτή θα διαφοροποιείται ανάλογα με το κοινωνικό - ταξικό υπόβαθρο του αυτόνομου σχολείου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα παιδιά της εργατικής τάξης.
Γ) Επαναφορά του θεσμού του «μέντορα», της «αξιολόγησης» των δόκιμων εκπαιδευτικών πριν τη μονιμοποίησή τους και του Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής Επάρκειας
Πράγματι, εδώ η καινοτομία στις προτάσεις της διορισμένης ΑΔΙΠΠΔΕ μάς αφήνει ...άφωνους. Πρόκειται για προτάσεις - καρμπόν από το «Νέο Σχολείο» και το νόμο 3848/2010 του ΠΑΣΟΚ και της Α. Διαμαντοπούλου!
Ο «σχολικός σύμβουλος» (ο οποίος μετονομάζεται σε «κριτικό φίλο»), μετά από συναντήσεις προετοιμασίας, θα μπαίνει στην τάξη του δόκιμου εκπαιδευτικού για να παρακολουθήσει τη διδασκαλία του. Σε περίπτωση αρνητικής αξιολόγησης, ο εκπαιδευτικός δεν θα μονιμοποιείται και θα παραμένει δόκιμος για δύο ακόμα έτη, χωρίς να διευκρινίζεται τι θα γίνεται σε περίπτωση που κριθεί ξανά αρνητικά. Ρόλο αξιολογητή μπορεί να αναλάβει και ο «μέντορας» (παλιός και προσοντούχος εκπαιδευτικός), θεσμός που επαναφέρεται σαν πρόταση.
Η παρουσίαση των βασικών προτάσεων της Εκθεσης, η επανάληψη των ίδιων και των ίδιων κατευθύνσεων, με τα ίδια επιχειρήματα (έστω και με ΣΥΡΙΖΑίικο τρόπο), επιβεβαιώνει αυτό που οι δυνάμεις του ΠΑΜΕ έχουν τονίσει εδώ και χρόνια:
Μπορεί η νέα μορφή της «αξιολόγησης» να ρετουσαριστεί, το περιεχόμενό της όμως θα παραμείνει βαθιά αντιδραστικό και αντιεκπαιδευτικό.
Σε τελευταία ανάλυση, όταν μιλάμε για την αξιολόγηση μέσα σε αυτό το σύστημα, στο πλαίσιο αυτής της οικονομίας, που έχει όνομα (καπιταλισμός), μιλάμε για τον αντιδραστικό και ασφυκτικό κρατικό έλεγχο στην εκπαίδευση και στους εκπαιδευτικούς, με στόχο την ταχύτερη προσαρμογή της εκπαίδευσης στις απαιτήσεις των επιχειρηματικών ομίλων.
Τα σχέδια της κυβέρνησης, αλλά και η στάση όλων των υπόλοιπων συνδικαλιστικών δυνάμεων απέναντι στον αντιδραστικό κρατικό έλεγχο, τη λεγόμενη αξιολόγηση, μπορούν και πρέπει να αποτελέσουν κριτήρια ψήφου, μπροστά στις αρχαιρεσίες των ΕΛΜΕ και των ΣΕΠΕ για την ανάδειξη αντιπροσώπων για τα συνέδρια ΟΛΜΕ και ΔΟΕ.
Η αλλαγή των συσχετισμών, η ενδυνάμωση του αγώνα για μόρφωση, δουλειά, ζωή με δικαιώματα, η αποφασιστική ενίσχυση της «Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών», είναι στο χέρι των χιλιάδων συναδέλφων, είναι επιλογή πραγματικής ελπίδας και προοπτικής.
Κανένας εφησυχασμός, καμιά επανάπαυση. Αγωνιστική ετοιμότητα και επαγρύπνηση απέναντι στα νέα αντιεκπαιδευτικά σχέδια της συγκυβέρνησης.