Τετάρτη 24 Αυγούστου 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:

  • Πρωτοβουλίες της Οργάνωσης Περιοχής Αττικής της ΚΝΕ για το Πάρκο «Α. Τρίτση» κόντρα στην απαξίωση και την εμπορευματοποίησή του.
  • Το 42ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» στις μεγάλες πόλεις και οι εκδηλώσεις του τις επόμενες μέρες.
  • Αρθρο του Δημήτρη Γληνού προς τους νέους, με αφορμή τα 134 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου παιδαγωγού διανοητή.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΤΗΣ ΚΝΕ
Κάλεσμα για συμμετοχή του κόσμου στην πρωτοβουλία για το πάρκο Τρίτση

...η εγκατάλειψη είναι εμφανής σε κάθε βήμα...
...η εγκατάλειψη είναι εμφανής σε κάθε βήμα...
Μία σημαντική πρωτοβουλία στο πλαίσιο της δράσης για την υπεράσπιση του πάρκου Τρίτση αναλαμβάνει η Οργάνωση Περιοχής Αττικής της ΚΝΕ, που καλεί το λαό και τη νεολαία να συμμετάσχουν στις εργασίες καθαρισμού και περιποίησης του πάρκου το Σάββατο 27 Αυγούστου.

Η πρωτοβουλία έρχεται σαν συνέχεια της προσπάθειας του ΚΚΕ και της ΚΝΕ για οργάνωση της πάλης του λαού και της νεολαίας για την υπεράσπιση του χώρου απέναντι στα επιχειρηματικά συμφέροντα.

Αναλυτικά η ανακοίνωση - κάλεσμα της ΟΠ Αττικής της ΚΝΕ έχει ως εξής:

«Η Κομμουνιστική Νεολαία Ελλάδας καλεί το λαό και τη νεολαία της Αττικής και ιδιαίτερα της Δυτικής Αθήνας σε επαγρύπνηση και ετοιμότητα για την υπεράσπιση του Πάρκου Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης "Αντώνης Τρίτσης", του μεγαλύτερου πνεύμονα πρασίνου μέσα στην Αθήνα, που τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε καθεστώς υποβάθμισης και εγκατάλειψης με ευθύνη των εκάστοτε κυβερνήσεων, του ΑΣΔΑ, αλλά και των δημοτικών αρχών Ιλίου και Αγίων Αναργύρων - Καματερού.

Καταγγέλλουμε στο λαό και τη νεολαία της Αττικής την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, που αξιοποιεί την άθλια κατάσταση του πάρκου (για την οποία και η ίδια έχει τεράστια ευθύνη) για να μεθοδεύσει και τελικά να ψηφίσει στη Βουλή στα τέλη του Ιούλη νόμο με τον οποίο δημιουργείται νέο διοικητικό σχήμα διαχείρισης του πάρκου, στο οποίο θεσμοθετούνται πλέον οι μπίζνες Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων (ΜΚΟ) στο χώρο του πάρκου.

Τα κανάλια του πάρκου στραγγίζουν...
Τα κανάλια του πάρκου στραγγίζουν...
Μάλιστα, οι ίδιοι που φέρανε με την πολιτική τους το πάρκο σε αυτή την άθλια κατάσταση, οι ίδιοι που έχουν αφήσει απλήρωτους τους μόλις 3 εργαζόμενους του πάρκου από το Μάη του 2015, εμφανίζονται σήμερα ως σωτήρες του και μιλούν για πάρκο που θα λειτουργεί με δικά του έσοδα, ανοίγοντας το δρόμο για την εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίησή του.

Ο λαός και η νεολαία έχουν πείρα, μπορούν να αντιληφθούν ότι ποτέ και πουθενά τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων, η εμπλοκή και η δραστηριοποίηση ΜΚΟ δεν έφεραν το παραμικρό όφελος στη ζωή του.

Το ΚΚΕ και η ΚΝΕ θεωρούν ότι οι ελεύθεροι χώροι και οι χώροι πρασίνου πρέπει να είναι λαϊκή περιουσία και θα πρέπει να είναι ανοιχτοί στο λαό για ελεύθερη και δωρεάν χρήση, να είναι χώροι αναψυχής, αθλητισμού και πολιτισμού, με αναβαθμισμένες και ποιοτικές υποδομές, με επαρκή και αποκλειστική χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Η περιφρούρηση του πάρκου "Αντώνης Τρίτσης" είναι υπόθεση του εργατικού - λαϊκού κινήματος, των νέων των εργατικών - λαϊκών οικογενειών που διεκδικούν:

  • Πρόσληψη επαρκούς μόνιμου προσωπικού με πλήρη εργασιακά δικαιώματα, ώστε να εξασφαλίζεται η συντήρηση, η λειτουργία και η φύλαξη του χώρου.
  • Να πληρωθούν εδώ και τώρα οι εργαζόμενοι του πάρκου και να διασφαλιστεί η μισθοδοσία τους.
  • Επαρκής, πλήρη και αποκλειστική χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.
  • Εκτακτη χρηματοδότηση για την κάλυψη των άμεσων αναγκών.
  • Ολοκληρωμένο σχέδιο πυροπροστασίας.


Το ΚΚΕ και η ΚΝΕ θα συνεχίσουν να συμβάλουν με όλες τους τις δυνάμεις στην οργάνωση της πάλης του λαού και της νεολαίας για την υπεράσπιση του πάρκου.

Αυτό το χαρακτήρα είχαν οι δεκάδες πρωτοβουλίες που πήραν το ΚΚΕ και η ΚΝΕ όλο το προηγούμενο διάστημα. Η διεξαγωγή του Φεστιβάλ της ΚΝΕ και του "Οδηγητή" για 6 συνεχόμενα χρόνια στο πάρκο έχει συμβάλει καθοριστικά στην ανάδειξη του προβλήματος στο λαό και στη νεολαία της Αττικής, αλλά και στη διεκδίκηση μέτρων για την υπεράσπιση και την αναβάθμιση του πάρκου.

ΔΕΝ ΣΤΑΜΑΤΑΜΕ ΕΔΩ!

ΠΑΡΕ ΜΕΡΟΣ στην πρωτοβουλία της ΚΝΕ για εργασίες καθαρισμού και περιποίησης του πάρκου το Σάββατο 27 Αυγούστου, στην κεντρική πύλη επί της Λ. Δημοκρατίας, στις 9.00 το πρωί και στις 17.00 το απόγευμα.

ΕΛΑ στις εκδηλώσεις του 42ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - "Οδηγητή" που θα πραγματοποιηθούν στις 22 - 23 - 24 Σεπτέμβρη στο πάρκο "Αντώνης Τρίτσης".

Διεκδικούμε πάρκο ανοιχτό στο λαό, κλειστό στα επιχειρηματικά συμφέροντα!».

Με τα λόγια του Δημήτρη Γληνού προς τους φοιτητές και νέους επιστήμονες

Ο κομμουνιστής δάσκαλος Δημήτρης Γληνός γεννήθηκε στη Σμύρνη πριν 134 χρόνια στις 22 Αυγούστου του 1882. Η διαρκής αναζήτηση τον οδηγεί τη δεκαετία του 1920 να συναντηθεί με το ΚΚΕ και να φτάσει στη διαπίστωση πως το εκπαιδευτικό πρόβλημα της χώρας θα λυθεί οριστικά μέσα από την πάλη των τάξεων. Το 1934 μαζί με τον Κώστα Βάρναλη επισκέφτηκε τη Σοβιετική Ενωση, ταξίδι που έπαιξε καταλυτικό ρόλο στις μετέπειτα επιλογές του. Ακολούθησαν διώξεις του από τα δικτατορικά καθεστώτα στη χώρα μας τα επόμενα χρόνια, ενώ την περίοδο της Κατοχής αναδείχθηκε σε μέλος του Πολιτικού Γραφείου της ΚΕ του ΚΚΕ. Πέθανε στις 26 Δεκέμβρη 1943.

Σήμερα, με αφορμή την προχτεσινή επέτειο από τη γέννησή του, ο «Ριζοσπάστης» αναδημοσιεύει στο 4σέλιδο «Νεολαία» το άρθρο του «Ποιοι δρόμοι ανοίγονται μπροστά στους νέους», που με τον εξαιρετικά επίκαιρο λόγο του δείχνει ακόμα και στους σημερινούς φοιτητές το δρόμο που έχουν να επιλέξουν για να υπηρετήσουν την επιστήμη τους και το λαό.

Το άρθρο αυτό πρωτοδημοσιεύτηκε στο φοιτητικό περιοδικό «Μελέτη - Κριτική» (4ο τεύχος, Αθήνα, Μάης 1932, σελ. 23-26), ως απάντηση σε μια έρευνα που διοργάνωσε το περιοδικό, θέτοντας ερωτήματα φοιτητών για τις πνευματικές κατευθύνσεις των νέων της εποχής σε διάφορους διανοούμενους. Το άρθρο περιλαμβάνεται επίσης στην έκδοση του ΚΣ της ΚΝΕ που κυκλοφόρησε από τη «Σύγχρονη Εποχή» με τίτλο «Ξεκίνα! Πρέπει όλα να τα ξέρεις! Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία!». Πρόκειται για μια συλλογή κειμένων από κομμουνιστές διανοητές, επαναστάτες, προοδευτικούς επιστήμονες, πολύτιμο εργαλείο για κάθε νέο ριζοσπάστη φοιτητή και επιστήμονα.

Ποιοι δρόμοι ανοίγονται μπροστά στους νέους

Ο Δημήτρης Γληνός
Ο Δημήτρης Γληνός
Αγαπητοί μου νέοι,

Μ' ερωτάτε να σας πω κ' εγώ ποιοι δρόμοι ανοίγονται μπροστά σας και φυσικά ποιόν απ' όλους θα σας συμβούλευα ν' ακολουθήσετε. Ισως αρμοδιότεροι απ' όλους εμάς της ώριμης γενιάς, είσαστε σεις οι ίδιοι, για ν' απαντήσετε σ' αυτό το ερώτημα. Γιατί το αντίκρυσμα της ζωής, που ζείτε τόρα σεις στα είκοσι χρόνια σας και στη σημερινή κρίσιμη θέση του κόσμου, εμείς δεν το ζήσαμε κι ούτε μπορούσαμε να το ζήσουμε, όταν είμαστε στη δική σας θέση στα πανεπιστημιακά θρανία. Γι' αυτό μπορείτε βέβαια ν' ακούσετε τι θα σας πούμε εμείς οι άλλοι, να τραβήξετε όμως το δρόμο, που θα νοιώσετε μέσα σας να σας δείχνει με εσωτερική αναγκαιότητα ο ίδιος ο εαυτός σας. Ν' ακολουθήσετε τη φωνή της συνείδησής σας, γιατί μέσα σ' αυτή θα μιλάει και κάτι πλατύτερο από το άτομό σας, η κοινωνική και ταξική συνείδηση, που ζει χωρίς άλλο μέσα σας.

Οι δρόμοι που ανοίγονται σήμερα μπροστά σας, δεν είνε πολλοί, είνε δυό. Είτε θελήσετε να τους αναγνωρίσετε είτε όχι, είτε προσπαθήσουν να σας τους κρύψουν μέσα στην ομίχλη ιδεαλιστικών σοφισμάτων, οι δρόμοι, που ανοίγονται μπροστά σας, είνε και μένουνε δυό: ή θα πάτε με το μέρος της συντήρησης και της αντίδρασης ή θα πάτε με το μέρος της επανάστασης. Tertium non datur.*

Μα θα μου πείτε: Τι δουλειά έχουμε μεις με την αντίδραση ή με την επανάσταση; Πολιτικάντηδες ήρθαμε να γίνουμε; Ηρθαμε να σπουδάσουμε μιαν επιστήμη και να ζήσουμε έπειτα στην κοινωνία με την άσκηση της επιστήμης αυτής. Τι δουλειά έχει η μελέτη της επιστήμης μας με την πολιτική;

Αλήθεια υπάρχουν άνθρωποι που θα σας μιλήσουνε με φρίκη και αηδία και με έσχατη περιφρόνηση για την «πολιτική» και θα σας ξορκίσουνε να μην έχετε καμιά σχέση μ' αυτή την κατάρα του καιρού μας, την «πολιτική», που χώνει σαν το Μεφιστοφελή την ουρά της στην «καθαρή φιλοσοφία», στην «καθαρή επιστήμη», στην «καθαρή τέχνη» και τα μολύνει όλα.

Η έκδοση του ΚΣ της ΚΝΕ που κυκλοφορεί από τη «Σύγχρονη Εποχή» με τίτλο «Ξεκίνα! Πρέπει όλα να τα ξέρεις! Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία!», με κείμενα κομμουνιστών διανοητών και προοδευτικών επιστημόνων, όπου συμπεριλαμβάνεται και το παρόν κείμενο του Δ. Γληνού
Η έκδοση του ΚΣ της ΚΝΕ που κυκλοφορεί από τη «Σύγχρονη Εποχή» με τίτλο «Ξεκίνα! Πρέπει όλα να τα ξέρεις! Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία!», με κείμενα κομμουνιστών διανοητών και προοδευτικών επιστημόνων, όπου συμπεριλαμβάνεται και το παρόν κείμενο του Δ. Γληνού
Και όμως και όμως! Δεν πιστεύω να σας ξέφυγε, αγαπητοί μου νέοι, πως και άλλοι συμβουλάτορες, που προηγήθηκαν από μένα, ας αναφέρω τους κ.κ. Λούβαρι, Θεοδωρακόπουλο και Κανελλόπουλο, κάτω από τις βαθυστόχαστες φιλοσοφοντυμένες συμβουλές, που σας έδωκαν, δεν έκαμαν τίποτα άλλο από πολιτική, απ' αυτή την καταραμένη πολιτική, που πάει να χωθεί σήμερα και μέσα στο 2+2=4. Και οι τρεις τους κρατώντας από μια φιλοσοφική αγιαστούρα ξόρκιζαν τον «ιστορικό υλισμό» και τίποτα άλλο. Εκαναν καθαρή, καθαρότατη, αλλά... ανομολόγητη πολιτική.

Εγώ πάλι από την άλλη μεριά πιστεύω πως είνε των αδυνάτων αδύνατο να ξεχωρίσει κανείς οποιοδήποτε κλάδο της ανθρώπινης πνευματικής ενέργειας από την πολιτική. Γιατί ο άνθρωπος ούτε σαν άτομο (που ουσιαστικά δεν υπάρχει) ούτε σα σύνολο, μπορεί να μεταβληθεί ποτέ σ' ένα απλό και μόνο θεωρητικό πλάσμα. Ζωή σημαίνει ενέργεια και τρόπος ενέργειας. Τρόπος ενέργειας σημαίνει πολιτική, είτε συνειδητή, είτε όχι. Γιατί δεν υπάρχει ενέργεια του ανθρώπου, που δεν είνε κοινωνικά καθορισμένη. Ο τρόπος λοιπόν, που πραγματώνεται η ομαδική βούληση, είτε μέσα στις ομαδικές είτε μέσα στις ατομικές ενέργειες, είνε πολιτική, αφού στον έναν τρόπο μπορεί να αντιταχθεί ένας άλλος τρόπος.

Μα ας εξετάσουμε τα ζητήματα κάπως ειδικότερα με τη δική σας περίπτωση. Ας υποθέσουμε, λοιπόν, «έξω από κάθε πολιτική», ότι ο δρόμος που ανοίγεται μπροστά σας και το μοναδικό χρέος που έχετε είνε να γίνετε επιστήμονες. Τι είνε όμως επιστήμη; Θα μου απαντήσετε: «ένα συστηματοποιημένο σύνολο από γνώσες, που αναφέρονται σε μια περιοχή από φαινόμενα του φυσικού κόσμου ή της ανθρώπινης κοινωνίας». Ωραία. Ποιος είνε λοιπόν ο σκοπός σας, όταν λέτε πως πρέπει να γίνετε επιστήμονες; Θα μου απαντήσετε: «να οικειοποιηθούμε αυτό το συστηματοποιημένο σύνολο σε μια περιοχή του επιστητού και ν' αποχτήσουμε την ικανότητα από τη μια μεριά να το πλουτίζουμε με νέες έρευνες και από την άλλη να εφαρμόζουμε ένα μέρος από τις γνώσες αυτές για την ωφέλεια των συνανθρώπων μας». Ετσι λοιπόν αντιλαμβάνεστε την κάθε επιστήμη σαν ένα άθροισμα από μερικές θεωρητικές και πραχτικές ικανότητες, που θα σας προσπορίζουνε και τα μέσα της ζωής σας.

Ο επιστήμονας είνε ουσιαστικά για σας ένας δεξιοτέχνης γιατρός, δικηγόρος, δάσκαλος, θεολόγος κ.λπ.

Μα εδώ αμέσως γεννιέται μια σειρά από απορίες. Πώς δημιουργήθηκε αυτό το συστηματοποιημένο σύνολο από γνώσες, που το καλούμε επιστήμη; Γιατί έχει τούτη τη μορφή που έχει σήμερα και τούτη τη θέση, που έχει σήμερα στη ζωή;

Και οι απορίες αυτές μας φέρνουν αμέσως έξω από το γυάλινο πύργο της «καθαρής επιστήμης» και μας οδηγούνε ν' αναζητήσουμε τα κοινωνικά αίτια, που ευνοούνε τη γέννηση, την ανάπτυξη και τη θέση, που έχει σήμερα η κάθε επιστήμη στη ζωή.

Επειτα μια δεύτερη απορία. Με τον τρόπο της ζωής σας έξω από τον κύκλο αυτής της δεξιοτεχνίας, που θα ασκείτε για επάγγελμα, δεν έχει να κάμει τίποτε η επιστήμη; Η επιστήμη διαλύεται σε ατομικές δεξιοτεχνίες και δεν επιδρά καθόλου απάνω στον τρόπο της ζωής, που πρόκειται να ζήσετε σα μέλη μιας κοινωνίας; Η επιστήμη είνε χωρισμένη από τη ζωή;

Εδώ και σεις οι ίδιοι, όσοι δεν είσαστε διαλεχτικοί ματεριαλιστές, μα και η ολότητα ίσως από τους δασκάλους σας, θα απαντήσουμε μ' ένα στόμα. Ναι! Τη ζωή τη ρυθμίζουνε, θα σας πούνε, άλλες «αξίες», ηθικές, θρησκευτικές, κοινωνικές, πολιτικές. Και οι αξίες αυτές δεν πηγάζουν από τη γνώση. Αρα η επιστήμη μπορεί να μελετάει τις αξίες σα δεδομένα, ποτέ όμως δεν μπορεί να γίνει ρυθμιστής τους. Μα αν ρωτήσετε ποια είνε η πηγή αυτών των αξιών, θα πάρετε τις πιο σκοτεινές, τις πιο αόριστες, τις πιο θολές απάντησες, απάντησες, που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο όλες οδηγούνε στο μυστήριο, στην αποκάλυψη, στο υπερκοσμικό και φανταστικό.

Αυτή όμως η επίμονη τάση να χωριστεί η αξία, που ρυθμίζει τη ζωή από τη γνώση, φαντάζεσθε πως δεν είνε και αυτή κοινωνικά καθορισμένη; Είνε γνώρισμα όλων των κοινωνιών, που είνε χωρισμένες σε κοινωνικές τάξες και στηρίζονται στην κυριαρχία μιας τάξης απάνω στις άλλες. Και το λόγο του χωρισμού θα τόνε δείτε παρακάτω.

Αν όμως ακολουθήσετε μιαν άλλη σειρά στοχασμών, θα φτάσετε σε διαφορετικό συμπέρασμα. Για θέσετε παρακαλώ το ερώτημα, ποια είνε η σχέση, που κάθε φορά, σε κάθε ιστορική στιγμή της ανθρωπότητας, υπάρχει ανάμεσα στο «είναι», στο «νοείν» και στο «πράττειν»; Η μόνη απάντηση, που μπορείτε να έχετε σε μιαν αντικειμενική έρευνα του προβλήματος αυτού, είνε πως σε κάθε στιγμή της ιστορικής διαδρομής, σε κάθε ανθρώπινη κοινωνία, το «είναι», το «νοείν» και το «πράττειν» είνε αλληλένδετα και αλληλοεξαρτώμενα. Το είναι, δηλαδή οι αντικειμενικοί όροι της ανθρώπινης ζωής, καθορίζουνε τη γνώση και αυτή οδηγεί την πράξη, που από την άλλη μεριά κι αυτή είνε κάθε φορά το κίνητρο και το κριτήριο της γνώσης. Και η πράξη πάλι με τη γνώση μαζί επιδρούνε απάνω στην πραγματικότητα και τήνε μεταβάλλουν.

Γι αυτό και, όταν αλλάζουν οι αντικειμενικοί όροι και δημιουργείται νέα γνώση και βγαίνει ένα καινούριο πρέπει, ξεσπάει η αντίθεση με το παλιό και δημιουργείται η ανάγκη μιας καινούργιας σύνθεσης. Γι' αυτό και η τάξη που άρχει κάθε φορά, θέλει από τη μια μεριά να μονοπωλεί και να κοντρολάρει τη γνώση, δηλαδή την επιστήμη, και από την άλλη μεριά να χωρίζει απ' αυτή το «πρέπει» (το «πρέπει» που της συμφέρει) και να το ανάγει σε θεία καταγωγή, για να μην επηρεαστεί από την αλλαγή της γνώσης (δέκα εντολές δοσμένες από το Θεό στο Μωυσή, ηθικός νόμος, που πηγάζει από την υπερβατική φύση του ανθρώπου κ.λπ. κ.λπ.).

Αν αυτό είνε έτσι, τότες η αντίληψη, που περιορίζει την έννοια της επιστήμης στην κατάχτηση μιας περιορισμένης περιοχής του επιστητού ξεχωρισμένης με σινικά τείχη από κάθε γενική επισκόπηση του επιστητού, και από την άλλη μεριά χωρίζει με στεγανά και αδιαπέραστα χωρίσματα την επιστήμη από τη ρύθμιση της ζωής, η αντίληψη λοιπόν αυτή της «καθαρής επιστήμης» είνε κι αυτή μια «πολιτική αντίληψη» της επιστήμης. Οπερ έδει δείξαι.

Δικαιούμαστε λοιπόν σ' αυτή την αντίληψη της επιστήμης ν' αντιτάξουμε τη δική μας, που δε χωρίζει την επιστήμη από τη ρύθμιση της ζωής. Και την αντίληψη τούτη για την ενότητα επιστήμης και πράξης τη βλέπουμε να εφαρμόζεται πέρα για πέρα στη μόνη χώρα που θέτει τα θεμέλια μιας νέας αταξικής κοινωνίας, που καταργεί την εκμετάλλεψη και βαδίζει προς τον κομμουνισμό, δηλαδή στη Σοβιετική Ενωση.

Σύμφωνα με την αντίληψη αυτή, η σπουδή της επιστήμης είνε αναπόσπαστα ενωμένη με γενική θεώρηση της φυσικής και κοινωνικής πραγματικότητας. Και η γενική αυτή θεώρηση είνε μια επιστημονική φιλοσοφία.

Επιστήμονας χωρίς τέτια γενική επιστημονική κοσμοθεωρία είνε ένας απλός δεξιοτέχνης, ένας επαγγελματίας, πολύ κατώτερος από έναν εργάτη, γιατί ο τελευταίος, όταν είνε συνειδητός, έχει, έστω και στις γενικές γραμμές, την επιστημονική θεώρηση του κόσμου.

Με την έννοια αυτή μπορώ να σας πω κ' εγώ: Ο δρόμος, που ανοίγεται μπροστά σας, είνε να γίνετε επιστήμονες. Μου αρκεί αυτό. Γιατί είμαι βέβαιος πως τότες τα εννιά δέκατα από σας θα δεχτούνε για μόνη επιστημονική κοσμοθεωρία, που θα τους ικανοποιήσει, το διαλεχτικό ματεριαλισμό. Κ' έτσι λέγοντάς σας να γίνετε αληθινοί επιστήμονες, είνε το ίδιο σα να σας λέω: Γενείτε οπαδοί του διαλεχτικού υλισμού.

Κ' έχω τούτη την πεποίθηση, γιατί αυτός είνε και ο μόνος γνήσιος κοινωνικός σας καθορισμός.

Αλήθεια! Σκεφτείτε λιγάκι. Από πού έρχεστε σεις, παιδιά μου; Από ποια κοινωνικά στρώματα; Πού ανήκετε; Το μεγαλύτερο πλήθος από σας είνε φτωχά παιδιά. Η αστική τάξη βέβαια υψώνει μπροστά στα μάτια όλων σας το τίμημα της προδοσίας: θέσεις κρατικές, πελατεία, αξιώματα, τίτλους, για να γίνετε πνευματικοί στυλοβάτες της. Ενα τραγικό παιδομάζωμα! Ετσι και οι γιανίτσαροι γίνονταν οι πιο φανατικοί διώχτες των χριστιανών, όπως τα παιδιά των φτωχών, που σπουδάζουν στα πανεπιστήμια και αλλάζουν κοινωνική κατάσταση, γίνουνται οι πιο φανατικοί αντιδραστικοί.

Αν όμως ακούσετε τι σας λέει κατάβαθα το αίμα σας, δε θ' αλλαξοπιστήσετε, δε θα προδώσετε την τάξη σας. Θα πάτε με το μέρος των φτωχών και θ' αγωνιστείτε και σεις για να θεμελιώσετε τη νέα ζωή.

Και τότε θα βαδίσετε με βήμα ακλόνητο στο μόνο δρόμο που αληθινά ανοίγεται μπροστά σας.

Δημήτρης Γληνός

*Λατινική έκφραση που σημαίνει ότι δεν υπάρχει τρίτη επιλογή

Ζωή σημαίνει ενέργεια και τρόπος ενέργειας. Τρόπος ενέργειας σημαίνει πολιτική, είτε συνειδητή είτε όχι.

Η αντίληψη, που περιορίζει την έννοια της επιστήμης στην κατάχτηση μιας περιορισμένης περιοχής του επιστητού ξεχωρισμένης με σινικά τείχη από κάθε γενική επισκόπηση του επιστητού, και από την άλλη μεριά χωρίζει με στεγανά και αδιαπέραστα χωρίσματα την επιστήμη από τη ρύθμιση της ζωής, η αντίληψη λοιπόν αυτή της «καθαρής επιστήμης» είνε κι αυτή μια «πολιτική αντίληψη» της επιστήμης.

Επιστήμονας χωρίς γενική επιστημονική κοσμοθεωρία είνε ένας απλός δεξιοτέχνης, ένας επαγγελματίας, πολύ κατώτερος από έναν εργάτη, γιατί ο τελευταίος, όταν είνε συνειδητός, έχει, έστω και στις γενικές γραμμές, την επιστημονική θεώρηση του κόσμου.

Οι εκδηλώσεις αυτές τις μέρες

Με προφεστιβαλικές εκδηλώσεις σε γειτονιές και μικρές πόλεις συνεχίζεται το καλοκαιρινό ταξίδι του 42ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» αυτές τις μέρες. Συγκεκριμένα, έχουν προγραμματιστεί οι εξής εκδηλώσεις:

  • Σήμερα, Τετάρτη

-- Στη Σπάρτη, στο πάρκο Ευαγγελιστρίας. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει μουσικοθεατρικό αφιέρωμα για τα 70 χρόνια από την ίδρυση του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας, ομιλία από τον Τάσο Αντωνίου, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ, συναυλία από νεανικό συγκρότημα με την Τζίνα Βελδέκη, λαϊκό γλέντι με την ορχήστρα του Γιώργου Κόκκορη. Στο χώρο θα λειτουργούν μεταξύ άλλων έκθεση αφιερωμένη στον ΔΣΕ, βιβλιοπωλείο, χώρος σκάκι.

-- Στο Βόλο, στη Νέα Δημητριάδα, στις 8 μ.μ., στο πάρκο της περιοχής (Ορμινίου και Θερμοπυλών). Θα μιλήσει ο Αποστόλης Στεργιόπουλος, Γραμματέας του Τομεακού Συμβουλίου Μαγνησίας της ΚΝΕ. Η εκδήλωση περιλαμβάνει οπτικοακουστικό αφιέρωμα στον Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδας και έκθεση για τα 70 χρόνια από την ίδρυσή του.

  • Αύριο, Πέμπτη

-- Στο Δήλεσι, στην κεντρική πλατεία, στις 8 μ.μ., με θέμα το Προσφυγικό. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει: Αφιέρωμα με τραγούδια ενάντια στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο. Ομιλία από τον Θεοδόση Μπενάτο, μέλος της Τομεακής Επιτροπής Θήβας - Οινοφύτων του ΚΚΕ. Προβολή βίντεο με θέμα το Προσφυγικό και λαϊκό γλέντι. Στο χώρο θα υπάρχει έκθεση για το Προσφυγικό και βιβλιοπωλείο.

  • Παρασκευή 26 Αυγούστου

-- Στη Λάρυμνα, στην πλατεία Μαλέρδου, στις 8.30 μ.μ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει προβολή βίντεο με αναφορά στις πρόσφατες αγωνιστικές κινητοποιήσεις της περιοχής και του νομού, αφιέρωμα στο εργατικό τραγούδι, παρουσίαση του βιβλίου «Η σιδερένια φτέρνα» του Τζ. Λόντον από την Ανδριάνα Μπαφούτσου, μέλος της Τομεακής Επιτροπής Φθιώτιδας του ΚΚΕ, λαϊκό γλέντι με ζωντανή μουσική. Στο χώρο θα λειτουργεί έκθεση με θέμα «Οι εργατικοί αγώνες του χτες φωτίζουν την πάλη μας σήμερα», αφιερωμένη σε μεγάλες εργατικές κινητοποιήσεις σε όλη την περιοχή.

  • Σάββατο 27 Αυγούστου

-- Στη Χίο, στο Κόκκινο Φαναράκι, στις 8 μ.μ. Θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, ξενάγηση στην έκθεση που είναι αφιερωμένη στους αλύγιστες Χιώτες ναυτεργάτες - αντάρτες, μουσικοαφηγηματικό αφιέρωμα στον ΔΣΕ, ομιλία από τον Νίκο Ρεμπάπη, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ, λαϊκό - ρεμπέτικο γλέντι.

Οι κεντρικές ομιλίες στα Φεστιβάλ των μεγάλων πόλεων ανά την Ελλάδα

Σε τροχιά κορύφωσης μπαίνει το 42ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» ανά την Ελλάδα από τα τέλη του Αυγούστου και τις πρώτες βδομάδες του Σεπτέμβρη, μέχρι και το κεντρικό τριήμερο των εκδηλώσεων στην Αθήνα, στις 22, 23 και 24 Σεπτέμβρη, στο Πάρκο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης «Αντώνης Τρίτσης» στο Ιλιον. Μια βδομάδα νωρίτερα, στις 15, 16 και 17 Σεπτέμβρη, θα πραγματοποιηθούν οι εκδηλώσεις στη Θεσσαλονίκη, στο πρώην στρατόπεδο «Παύλου Μελά», ενώ το Φεστιβάλ θα περάσει και από δεκάδες μεγάλες πόλεις σε όλη τη χώρα.

Μεταφέροντας το κεντρικό του σύνθημα: «Αγώνας, Γνώση, Τόλμη, Αντοχή "Να προχωράς κι εσύ, καθώς προβαίνει μπρος η Ιστορία!" (Ναζίμ Χικμέτ)», το Φεστιβάλ αποτελεί και φέτος το μεγαλύτερο πολιτικό - πολιτιστικό αντάμωμα της νεολαίας. Οι εκδηλώσεις του συνδυάζουν έναν πλούτο καλλιτεχνικής έκφρασης, νεανικής δημιουργίας, αλλά και γόνιμου προβληματισμού. Ετσι, οι συναυλίες, τα θεατρικά, οι χορευτικές και αθλητικές εκδηλώσεις συνδυάζονται με εκθέσεις και θεματικές συζητήσεις, αλλά και κυρίως με μεγάλες πολιτικές συγκεντρώσεις που αναδεικνύουν την πρόταση διεξόδου του ΚΚΕ.

Σ' αυτό το πλαίσιο, το Σάββατο 24 Σεπτέμβρη πραγματοποιείται η μεγάλη πολιτική συγκέντρωση στο χώρο του Φεστιβάλ στην Αθήνα, όπου στις 20.30 χαιρετισμό θα απευθύνει ο Νίκος Αμπατιέλος, Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ, και στη συνέχεια θα μιλήσει ο Δημήτρης Κουτσούμπας, Γενικός Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ.


Αντίστοιχες μεγάλες πολιτικές συγκεντρώσεις θα γίνουν και στα Φεστιβάλ στις πρωτεύουσες νομών και στις μεγάλες πόλεις και ο «Ριζοσπάστης» δημοσιεύει σήμερα τους ομιλητές σε αυτές:

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

17 Σεπτέμβρη, Θεσσαλονίκη (πρώην στρατόπεδο «Παύλου Μελά») Κώστας Παρασκευάς, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.

27 Αυγούστου, Κατερίνη (πάρκο Κατερίνης) Γρηγόρης Κλιγκόπουλος, μέλος του Γραφείου Περιοχής της ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.

2 Σεπτέμβρη, Εδεσσα (θεατράκι στο Βαρόσι) Νίκος Χριστάνης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.

2 Σεπτέμβρη, Βέροια (πλατεία Δημαρχείου) Ελένη Κυγιάκη, μέλος του Γραφείου Περιοχής της ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.

3 Σεπτέμβρη, Κιλκίς (πλατεία Ειρήνης), Κώστας Σιδηρόπουλος, μέλος της Επιτροπής Περιοχής της ΚΟ Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.

9 Σεπτέμβρη, Σέρρες (στρατόπεδο Παπαλουκά), Χρήστος Κυγιάκης, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.

ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ

17 Σεπτέμβρη, Πάτρα (ΤΕΙ Πάτρας), Κύριλλος Παπασταύρου, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.

27 Αυγούστου, Αίγιο (Πολύκεντρο), Νίκος Καραθανασόπουλος, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.

3 Σεπτέμβρη, Αργοστόλι (πάρκο Νάπιερ), Κώστας Μουγκογιάννης, μέλος του ΓΠ της ΟΠ Δυτικής Ελλάδας της ΚΝΕ.

3 Σεπτέμβρη, Μεσολόγγι, Χρήστος Τριάντης, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ.

10 Σεπτέμβρη, Αγρίνιο (Παπαστράτειο Γυμνάσιο), Θανάσης Τζίμας, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.

10 Σεπτέμβρη, Πύργος (πάρκο Κούβελου), Κωνσταντίνα Τσιουπρά, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ.

11 Σεπτέμβρη, Ζάκυνθος (πλατεία Σολωμού), Θανάσης Σγούρος, Γραμματέας της ΟΠ Δυτικής Ελλάδας της ΚΝΕ και μέλος της ΚΕΟΕ της ΚΝΕ.

ΘΕΣΣΑΛΙΑ

16 Σεπτέμβρη, Λάρισα (Κοίτη Πηνειού), Κώστας Αβραμόπουλος, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.

17 Σεπτέμβρη, Βόλος (πάρκο Ρήγα Φεραίου), Γιάννης Πρωτούλης, μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ.

ΗΠΕΙΡΟΣ

17 Σεπτέμβρη, Ιωάννινα (πάρκο Λιθαρίτσια), Ελένη Μπέλλου, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.

2 Σεπτέμβρη, Αρτα (πλατεία Σκουφά), Κώστας Μπάτσικας, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.

3 Σεπτέμβρη, Λευκάδα (Ανοιχτό Θέατρο), Ζωή Χαχάμη, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.

11 Σεπτέμβρη, Κέρκυρα (Ανω Πλατεία), Ζωή Χαχάμη, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.

17 Σεπτέμβρη, Πρέβεζα (2ο Λύκειο), Κώστας Μπάτσικας, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.

ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΣΤΕΡΕΑ - ΕΥΒΟΙΑ

17 Σεπτέμβρη, Χαλκίδα (πάρκο Βούρκου), Κώστας Παπαδάκης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.

2 Σεπτέμβρη, Αμφισσα (πλατεία Εθνικής Αντίστασης), Τρύφωνας Κούτρας, μέλος της ΕΟΕ της Επιτροπής Περιοχής Ανατολικής Στερεάς - Εύβοιας του ΚΚΕ.

3 Σεπτέμβρη, Θήβα (Οικολογικό Πάρκο), Γιώργος Σκιαδιώτης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.

10 Σεπτέμβρη, Λαμία (πάρκο Τσαλτάκη), Κώστας Μπασδέκης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.

10 Σεπτέμβρη, Λιβαδειά (Ζάππειο), Μαρία Φουρλή, μέλος της Επιτροπής Περιοχής Ανατολικής Στερεάς - Εύβοιας του ΚΚΕ.

ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ

17 Σεπτέμβρη, Καλαμάτα (πάρκο Λιμενικού), Λουίζα Ράζου, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.

24 Αυγούστου, Σπάρτη (πλατεία Ευαγγελιστρίας), Τάσος Αντωνίου, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ.

10 Σεπτέμβρη, Τρίπολη (πλατεία Πετρίνα), Νίκος Λάππας, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ.

10 Σεπτέμβρη, Αργος (πεζόδρομος Δικαστηρίων), Νίκος Κουτουμάνος, Γραμματέας της Επιτροπής Περιοχής Πελοποννήσου του ΚΚΕ.

10 Σεπτέμβρη, Κόρινθος (Παραλία - Φλοίσβος), Κώστας Μπάτσικας, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.

ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

8 Σεπτέμβρη, Κοζάνη (πάρκο Κοζάνης), Νίκος Αμπατιέλος, Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ.

1 Σεπτέμβρη, Γρεβενά (πλατεία Λαχαναγοράς, Ρολόι), Τίνα Κουζιάκη, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ.

3 Σεπτέμβρη, Καστοριά (πάρκο Ολυμπιακής Φλόγας), Τίνα Κουζιάκη, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ.

4 Σεπτέμβρη, Φλώρινα (Νέο Πάρκο), Νώντας Στολτίδης, μέλος του Γραφείου της Επιτροπής Περιοχής Δυτικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.

6 Σεπτέμβρη, Πτολεμαΐδα (κεντρική πλατεία), Θανάσης Χαστάς, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.

ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - ΘΡΑΚΗ

9 Σεπτέμβρη, Καβάλα (πάρκο Φαλήρου), Μάκης Παπαδόπουλος, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.

3 Σεπτέμβρη, Δράμα (Κήπος), Δημήτρης Παπατολίδης, Γραμματέας της Επιτροπής Περιοχής Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης του ΚΚΕ.

10 Σεπτέμβρη, Αλεξανδρούπολη (πάρκο Ακαδημίας), Θοδωρής Χιώνης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.

10 Σεπτέμβρη, Κομοτηνή (Παλαιά Νομική), Γιάννης Γκιόκας, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.

17 Σεπτέμβρη, Ξάνθη (αμφιθέατρο Κεντρικής Πλατείας), Βαριεμίδης Νίκος, μέλος του Γραφείου Περιοχής Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης του ΚΚΕ.

ΚΡΗΤΗ

17 Σεπτέμβρη, Ηράκλειο (πάρκο Κομμένο Μπεντένι), Τηλέμαχος Δημουλάς, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.

9 Σεπτέμβρη, Χανιά (πάρκο Ειρήνης και Φιλίας των Λαών), Γιώργος Μαρίνος, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.

11 Σεπτέμβρη, Ρέθυμνο (πλατεία Μικρασιατών), Γιάννης Χριστοφοράκης, μέλος του Γραφείου Περιοχής Κρήτης του ΚΚΕ.

ΑΙΓΑΙΟ

17 Σεπτέμβρη, Μυτιλήνη (πάρκο ΙΚΑ), Νίκος Σοφιανός, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.

27 Αυγούστου, Χίος (Λιμάνι), Νίκος Ρεμπάπης, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.

10 Σεπτέμβρη, Καρλόβασι Σάμου (Πορφυριάδα), Παναγιώτης Μεντρέκας, στέλεχος του ΚΚΕ.

17 Σεπτέμβρη, Ρόδος (Πανεπιστήμιο), Χρήστος Κατσώτης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ