Τετάρτη 27 Γενάρη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:

  • Σε εξέλιξη ο 3ος Πανελλαδικός Μαθητικός Διαγωνισμός Συλλογικής Ερευνητικής Εργασίας της ΚΝΕ και του «Οδηγητή» και άλλες πρωτοβουλίες της ΚΝΕ.
  • Ορισμένα ζητήματα για την ουσία του «Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία» που έχει ξεκινήσει η κυβέρνηση.
  • Συνέντευξη με αφορμή την αξιόλογη δουλειά των μαθητών του 8ου Γυμνασίου Αθήνας για τον Ναζίμ Χικμέτ.
  • «Κοινωνική επιχειρηματικότητα» και σχολεία: Δύο ακόμα παραδείγματα.
ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΣ «ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ»
Θέλουν να βάλουν βάσεις για «μακροπρόθεσμες» αντιεκπαιδευτικές αναδιαρθρώσεις

Από την τελευταία κινητοποίηση εκπαιδευτικών και φοιτητών ενάντια στο διάλογο - απάτη

Eurokinissi

Από την τελευταία κινητοποίηση εκπαιδευτικών και φοιτητών ενάντια στο διάλογο - απάτη
Εδώ και δυο μήνες έχει ξεκινήσει ο λεγόμενος «Εθνικός και Κοινωνικός Διάλογος για την Παιδεία» που οργανώνει η κυβέρνηση. Ο «διάλογος» γίνεται σε τρία επίπεδα:

  • Στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, που έχει συνεδριάσει τρεις φορές μέχρι τώρα γι' αυτό το θέμα και έχει οριστικοποιήσει τη δική της ατζέντα θεμάτων στο πλαίσιο του «διαλόγου».
  • Στην «Επιτροπή Διαλόγου» με πρόεδρο τον ομότιμο πανεπιστημιακό Αντώνη Λιάκο, στην οποία συμμετέχουν μια σειρά πανεπιστημιακοί και κυβερνητικά στελέχη. Η «Επιτροπή Διαλόγου» έχει συνεδριάσει σε ολομέλεια μία φορά μέχρι τώρα στις 28 Δεκέμβρη, ενώ ο πρόεδρός της έχει δώσει στη δημοσιότητα μια εισήγησή του για τους θεματικούς άξονες που πρέπει να συζητήσει και τις υποεπιτροπές που πρέπει να συγκροτήσει για την εξέταση των επιμέρους θεμάτων.
  • Στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας (ΕΣΥΠ), που όμως δεν έχει συνεδριάσει ακόμα στο πλαίσιο του τρέχοντος «διαλόγου».

Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας έχει φτιάξει ιστοσελίδα για το «διάλογο», όπου ο καθένας μπορεί να μπαίνει και να καταθέτει μια πρόταση και η ιστοσελίδα σημειώνει μια σχετική κίνηση, ενώ είχε εξαγγείλει και μια σειρά ανοιχτές θεματικές συζητήσεις στο πλαίσιο του «διαλόγου», από τις οποίες όμως οι δυο πρώτες ακυρώθηκαν κάτω από λαϊκές αντιδράσεις και συζητιέται πως αυτό το σχέδιο των ανοιχτών συζητήσεων εγκαταλείπεται, τουλάχιστον με αυτή τη μορφή.

Θέλουν να βάλουν βάσεις για «μεταρρυθμίσεις μακράς πνοής»

Προφανώς, η κυβέρνηση δρομολογεί το «διάλογο» για την Παιδεία προκειμένου να υπάρξει «συναίνεση» σε μια σειρά αλλαγές που είναι αναγκαίες για το κεφάλαιο, προκειμένου να επιλυθούν δυσλειτουργίες και καθυστερήσεις του αστικού εκπαιδευτικού συστήματος σε συνθήκες δημοσιονομικών περιορισμών. Παραπέρα, μέσω του «διαλόγου» δίνεται η ευκαιρία στην κυβέρνηση να ζυμώσει το εκπαιδευτικό της πρόγραμμα, ειδικά πλευρές του που ακουμπούν και σε λαϊκά αιτήματα (π.χ. υποχρεωτική 14χρονη Εκπαίδευση, γενίκευση του ολοήμερου δημοτικού, μείωση της ύλης, απαξίωση του Λυκείου κ.ά.).

Εδώ πρέπει να σημειώσουμε το εξής αναφορικά με την ατζέντα του «διαλόγου»: τη διαπίστωση της κυβέρνησης, που έχει βάση σε σχέση με τις ανάγκες του κεφαλαίου, ότι πρόκειται για μεταρρυθμίσεις μακράς πνοής, που δεν έχουν αποκλειστικά ορίζοντα τετραετίας. Τους προβληματίζει ιδιαίτερα το γεγονός ότι μια σειρά μεταρρυθμίσεις δεν έχουν περπατήσει, αλλάζουν από κυβέρνηση σε κυβέρνηση και αυτό δεν είναι μόνο ζήτημα εναλλαγής κομμάτων. Αντικειμενικά χρειάζονται χρόνια για να φανούν τα αποτελέσματα μιας αλλαγής και το κεφάλαιο αναθεωρεί πρακτικές κι ενδιάμεσους στόχους, ανάλογα με τα αποτελέσματα. Γι' αυτό το λόγο, ο Αντ. Λιάκος επικεντρώνει, όπως λέει, «σε μεταρρυθμίσεις - κλειδιά σε κρίσιμα σημεία, σε θεσμικές αλλαγές που δημιουργούν νέες θεσμικές συμπεριφορές» και ο Ν. Θεοτοκάς, πρόεδρος του ΕΣΥΠ, σημείωσε ότι «το ζήτημα είναι πώς να φτιαχτεί ένας θεσμός που δε θα υπηρετεί την εκάστοτε κυβέρνηση, αλλά τη μεταρρύθμιση».

Η ίδια η σύνθεση της «Επιτροπής σοφών» (στελέχη με μικρή έως μηδενική αναφορά στο κίνημα) φανερώνει ότι αυτή συγκροτήθηκε έτσι ώστε να μην υφίσταται την πίεση «συντεχνιών» - όπως λένε - και να μην οδηγηθεί σ' έναν «κατάλογο ασύνδετων αιτημάτων».

Το κατά πόσο θα μπορέσει, βέβαια, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ να υλοποιήσει το σύνολο των στρατηγικών στόχων του κεφαλαίου στην Εκπαίδευση, θα εξαρτηθεί από γενικότερους παράγοντες, κυρίως από τη διάρκεια της παραμονής της στην αστική διακυβέρνηση, αλλά και από τη συναίνεση από τα άλλα αστικά κόμματα, όπως επίσης και - από άλλη σκοπιά - από τη στάση του κινήματος.

Πλευρές που θέλουν να αντιμετωπίσουν

Ποια είναι, λοιπόν, η αντικειμενική βάση των αλλαγών και των ζητημάτων που μπαίνουν στο «διάλογο»;

Πρώτον, έχουν μεσολαβήσει αρκετά χρόνια από σημαντικές θεσμικές τομές στην Εκπαίδευση, που δεν είναι δεδομένο ότι είχαν τα επιθυμητά αποτελέσματα. Ξεχωρίζουμε π.χ. το ζήτημα του Λυκείου σε σχέση με τις αλλαγές στην ΤΕΕ. Δεν έχει προχωρήσει η αλλαγή του συσχετισμού ανάμεσα σε Λύκειο και Δευτεροβάθμια Επαγγελματική Κατάρτιση σε σύγκριση με το μέσο όρο της ΕΕ. Επίσης, οι αλλαγές στα σχολικά βιβλία και τα αναλυτικά προγράμματα που έγιναν το 2006 - 2007, τους προβληματίζουν από την άποψη των αποτελεσμάτων τους. Γι' αυτό και στο πλαίσιο του «διαλόγου» μπαίνει για συζήτηση και το θέμα του φόρτου εργασίας των μαθητών του Δημοτικού, καθώς επίσης και η ανάγκη για αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων. Το ζήτημα αυτό, άλλωστε, σχετίζεται με το 3ο μνημόνιο, που θέτει ζήτημα ελέγχου της υλοποίησης του «νέου σχολείου».

Δεύτερον, υπάρχουν σοβαρές καθυστερήσεις στη θεσμοθέτηση βασικών αλλαγών που έχουν να κάνουν με στρατηγικές αναδιαρθρώσεις, αλλά και άλλων που αναδεικνύονται ακόμα πιο αναγκαίες σε συνθήκες χρηματοδοτικής πίεσης. Για παράδειγμα, το ζήτημα της δομής της Εκπαίδευσης, της αυτόνομης - διαφοροποιημένης λειτουργίας του σχολείου, η αναζήτηση εναλλακτικών πηγών χρηματοδότησης είναι μέσα στην ατζέντα του κυβερνητικού «διαλόγου» και έχουν ακουστεί αρκετές σχετικές προτάσεις (ανάμεσά τους και αυτή του βουλευτή Α. Τριανταφυλλίδη για τα δίδακτρα, που συγκέντρωσε και τις περισσότερες αντιδράσεις). Η συζήτηση για το να πέσει το βάρος της εξεύρεσης πόρων λειτουργίας στην ίδια τη σχολική μονάδα, έχει ξεκινήσει εδώ και πάνω από μια δεκαετία, όμως δεν έχει προχωρήσει όσο θα ήθελαν. Είναι στις προθέσεις τους να προχωρήσουν πιο αποφασιστικά σε τέτοια ζητήματα (προφανώς όχι με το χοντροκομμένο τρόπο που πρότεινε ο Α. Τριανταφυλλίδης).

Επίσης, σε επίπεδο πανεπιστημίων και ΤΕΙ, από τις «τροχιοδεικτικές βολές» που έχουν πέσει μέχρι τώρα στο πλαίσιο του «διαλόγου», ξεχωρίζουν το ζήτημα της αξιοποίησης της περιουσίας των ΑΕΙ, η επιτάχυνση της διαδικασίας της πιστοποίησης και φυσικά η αναδιάρθρωση του «χάρτη» της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Μέσα από την αναδιάρθρωση του «χάρτη», έχουν δηλώσει ξεκάθαρα ότι θα ανοίξει συζήτηση για τον ίδιο το χαρακτήρα των ιδρυμάτων, ιδιαίτερα για τα ΤΕΙ, αλλά και για τη διασύνδεση της Ανώτατης Εκπαίδευσης με την αδιαβάθμητη Επαγγελματική Εκπαίδευση, προβληματισμός, εξάλλου, που έχει τεθεί και στο πλαίσιο της διαδικασίας της Μπολόνια, στην οποία η κυβέρνηση έχει βάλει φαρδιά - πλατιά την υπογραφή της τον περασμένο Μάη, στη σύνοδο του Γιερεβάν.

Και όπως περιγράφεται σαφώς στο 3ο μνημόνιο με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, όλα τα παραπάνω θα εξεταστούν στο πλαίσιο της επικαιροποίησης της έκθεσης του ΟΟΣΑ για τη χώρα μας από το 2011 και με οδηγό τις βέλτιστες πρακτικές των κρατών - μελών του ΟΟΣΑ.

Πρωτοβουλίες των Οργανώσεων της ΚΝΕ με αιχμή το Ασφαλιστικό

Από την εξόρμηση στη ΣΤΕ Αναβύσσου
Από την εξόρμηση στη ΣΤΕ Αναβύσσου
Περιοδεία και πλατιά εξόρμηση με την ανακοίνωση του ΚΚΕ για το Ασφαλιστικό πραγματοποίησε η Τομεακή Οργάνωση Επισιτισμού - Τουρισμού Αττικής της ΚΝΕ, χτες το πρωί, στη Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων στην Ανάβυσσο.

Στόχος ήταν να φτάσει σε όλους τους σπουδαστές της σχολής, τη νέα βάρδια των εργαζομένων στον Τουρισμό και στα ξενοδοχεία, το κάλεσμα του ΚΚΕ για οργάνωση των εργαζομένων, ρήξη και σύγκρουση με τους μονοπωλιακούς ομίλους και την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, για αγώνα μαζικό, διεκδικώντας να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο στη Βουλή, αγώνα για την κάλυψη όλων των σύγχρονων αναγκών του λαού.

Τα μέλη της ΚΝΕ συζήτησαν με τους σπουδαστές γι' αυτά που ζουν στη σχολή, στη ζωή τους, αλλά και την εμπειρία τους από τους χώρους δουλειάς την περίοδο του καλοκαιριού, που επιβεβαιώνουν πως τώρα είναι η ώρα η νέα γενιά να σηκώσει το ανάστημά της και να αντιπαλέψει τη ζωή και το μέλλον που της ετοιμάζουν.

Η ΤΟ Επισιτισμού - Τουρισμού συνεχίζει τις δράσεις ενημέρωσης με αιχμή το αντιασφαλιστικό έκτρωμα και στο πλαίσιο αυτό χτες έκανε επίσης περιοδείες στα επισιτιστικά μαγαζιά του κέντρου της Αθήνας, ενώ σήμερα επισκέπτεται τα επισιτιστικά στο METRO MALL, αλλά και τη «LE MONDE». Παράλληλα, τις επόμενες μέρες θα προχωρήσει σε περιοδείες σε ξενοδοχεία της Αττικής από κοινού με την αντίστοιχη Κομματική Οργάνωση της Αττικής, καθώς και σε άλλες αλυσίδες του κλάδου, όπως «Mikel», «Coffee Island» κ.ά.

Παράλληλα, με αιχμή το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για το Ασφαλιστικό, συνεχίζονται και οι περιοδείες των Οργανώσεων Αττικής της ΚΝΕ σε δημόσια ΙΕΚ και ΕΠΑΣ. Για σήμερα είναι προγραμματισμένες περιοδείες στα ΙΕΚ Χαϊδαρίου, Πειραιά, Μεταμόρφωσης και στην ΕΠΑΣ Αγίων Αναργύρων, όπου θα μιλήσει ο Γιάννης Πρωτούλης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνος του Εργατικού Τμήματος της ΚΕ. Αύριο Πέμπτη, περιοδείες θα γίνουν στα ΙΕΚ Γκράβας, Νέας Ιωνίας, Αιγάλεω και στην ΕΠΑΣ Νέου Ηρακλείου, ενώ την επόμενη βδομάδα αντίστοιχη περιοδεία θα γίνει και στην ΕΠΑΣ στου Ρέντη.

Από την εκδήλωση των Τομεακών Οργανώσεων Αχαΐας
Από την εκδήλωση των Τομεακών Οργανώσεων Αχαΐας
Αντίστοιχα, οι Τομεακές Οργανώσεις Αχαΐας της ΚΝΕ πήραν πρωτοβουλία και οργάνωσαν προχτές στην Πάτρα ανοιχτή εκδήλωση - συζήτηση για το Ασφαλιστικό, με μαζική συμμετοχή. Την εισηγητική ομιλία έκανε ο Γιάννης Τόλης, μέλος του Γραφείου Περιοχής Δυτικής Ελλάδας του ΚΚΕ, που τόνισε πως το νέο αντιασφαλιστικό έγκλημα αποτελεί αιτία πολέμου για την εργατική τάξη, τα φτωχά λαϊκά στρώματα και τη νεολαία. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο πώς κατακτήθηκε το δικαίωμα στην Κοινωνική Ασφάλιση μέσα από σκληρούς ταξικούς αγώνες και παρουσίασε τη θέση του ΚΚΕ για καθολική και δωρεάν Κοινωνική Ασφάλιση. Ακολούθησαν ερωτήσεις σχετικά με τις ανατροπές που φέρνει το νομοσχέδιο, αλλά και τις προσπάθειες της κυβέρνησης να αποκρύψει το χαρακτήρα και το μέγεθος της επίθεσης που εξαπολύει. Επίσης, έγινε συζήτηση πάνω σε προβληματισμούς της νεολαίας για τις δυσκολίες οργάνωσης της καθημερινής πάλης μπροστά στην προετοιμασία της απεργιακής μάχης στις 4 Φλεβάρη.


3ος ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΚΝΕ ΚΑΙ ΤΟΥ «ΟΔΗΓΗΤΗ»
Μέχρι το τέλος Γενάρη οι ομάδες στέλνουν τις περιλήψεις των εργασιών τους

Σε εξέλιξη βρίσκεται ο 3ος Πανελλαδικός Μαθητικός Διαγωνισμός συλλογικής ερευνητικής εργασίας της ΚΝΕ και του «Οδηγητή», με σύνθημα τα λόγια του μεγάλου παιδαγωγού Δημήτρη Γληνού «Μελέτα, μα έχε άγρυπνα και ανοιχτά τα μάτια της ψυχής σου στη ζωή».

Σε αυτήν τη φάση του διαγωνισμού, οι μαθητικές ομάδες που έχουν δηλώσει συμμετοχή φτιάχνουν και στέλνουν τις περιλήψεις των εργασιών τους. Θυμίζουμε ότι η καταληκτική ημερομηνία για την αποστολή των περιλήψεων είναι η 31η Γενάρη, ενώ οι ομάδες στη συνέχεια θα έχουν χρόνο να ετοιμάσουν την εργασία τους στην τελική της μορφή και να την αποστείλουν μέχρι τις 17 Απρίλη.

Οι περιλήψεις που ήδη έχουν αρχίσει να αποστέλλονται στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου diagonismos@kne.gr και θα πρέπει να αποσταλούν από όλες τις ομάδες μέχρι την Κυριακή, είναι κειμενάκια μέχρι 200 λέξεις. Οι ομάδες πρέπει να εξηγούν σε αυτές πιο συγκεκριμένα τι έχουν επιλέξει να αναδείξουν στο θέμα με το οποίο επέλεξαν να διαγωνιστούν και ποιες μορφές σκέφτονται να αξιοποιήσουν στην εργασία τους. Θυμίζουμε ότι η κάθε ομάδα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει παραπάνω από μία μορφές για την εργασία της, όπως τραγούδι, μουσική, graffiti, φωτογραφίες, θεατρικά, σκίτσα, comic, ταινίες μικρού μήκους, κείμενα, video, ζωγραφική, ποιήματα, συνεντεύξεις, ρεπορτάζ, ερωτηματολόγια και ό,τι άλλο μπορεί να αναδείξει τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των μαθητών.

Το αυξημένο ενδιαφέρον των μαθητών για το διαγωνισμό έχει ήδη φανεί, καθώς περίπου 180 μαθητικές ομάδες από όλη την Ελλάδα συγκροτήθηκαν και δήλωσαν συμμετοχή στον φετινό διαγωνισμό, αποδεικνύοντας ότι η πρωτοβουλία της ΚΝΕ, η οποία ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια, συγκεντρώνει χρόνο με το χρόνο το ενδιαφέρον όλο και περισσότερων μαθητών. Οι περισσότερες συμμετοχές αναλογικά προέρχονται και φέτος - όπως και πέρσι - από την Κεντρική Μακεδονία. Να σημειωθεί ωστόσο ότι σχεδόν από όλες τις περιοχές της χώρας οι συμμετοχές στον φετινό διαγωνισμό είναι περισσότερες από πέρσι. Παράλληλα, υπήρξαν ομάδες που μετά τη δήλωση συμμετοχής τους αυξήθηκαν σε αριθμό μελών και άλλοι που ενώ αρχικά δηλώθηκαν ως μια ομάδα στη συνέχεια αυξήθηκαν και χωρίστηκαν σε δυο ομάδες για να δουλέψουν σε δύο διαφορετικά θέματα του διαγωνισμού.

Από τα έξι θέματα που έχει φέτος ο διαγωνισμός, τις περισσότερες προτιμήσεις φαίνεται να συγκεντρώνει το τρίτο θέμα, «έργα τέχνης ενάντια στο φασισμό και τον πόλεμο», ενώ υψηλά στις προτιμήσεις των διαγωνιζόμενων μαθητικών ομάδων είναι και το πέμπτο θέμα, «Αθλητισμός: Πολυτέλεια για λίγους ή ανάγκη για όλους;». Ακολουθούν το έκτο θέμα για «γεγονότα που άλλαξαν την Ιστορία» και το τέταρτο θέμα για τους μετανάστες δοσμένο με τους στίχους του Μπ. Μπρεχτ: «Εμείς οι ίδιοι μοιάζουμε των εγκλημάτων τους απόηχος, που κατάφερε τα σύνορα να δρασκελίσει». Λιγότερο συναγωνισμό φαίνεται ότι θα αντιμετωπίσουν οι μαθητικές ομάδες που επέλεξαν το πρώτο θέμα για την εξέλιξη του σύμπαντος και της ζωής και το δεύτερο θέμα για μυστικά και ιστορίες που κρύβονται πίσω από τραγούδια της χώρας μας ή του κόσμου.

Η παρουσίαση των τελικών εργασιών θα γίνει μέχρι τα μέσα Ιούλη, σε εκδηλώσεις που θα οργανώσει η ΚΝΕ, όπου οι συμμετέχοντες θα επιλέξουν τις καλύτερες διαδικασίες για κάθε θέμα και θα τις στείλουν στην τελική φάση του διαγωνισμού. Από αυτές τις εργασίες που θα προκριθούν στον τελικό, η κριτική επιτροπή του διαγωνισμού θα επιλέξει την καλύτερη εργασία για καθένα από τα έξι θέματα του διαγωνισμού και οι μαθητικές ομάδες που θα κάνουν αυτές τις έξι καλύτερες εργασίες θα βραβευθούν στο 42ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή».

Συνεχής προσπάθεια

Στο 8ο Γυμνάσιο Αθηνών, εδώ και πέντε χρόνια πραγματοποιούνται θεματικές εκδηλώσεις, εκτός ωρών διδασκαλίας, αξιοποιώντας το πρόγραμμα σχολικών δραστηριοτήτων, το οποίο περιλαμβάνει θέματα αγωγής υγείας, περιβαλλοντικά και πολιτιστικά και έχει εγκριθεί από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Την πρώτη χρονιά, το πρόγραμμα αξιοποιήθηκε έχοντας ως θέμα «παραδόσεις, γεύσεις και γνωριμία παιδιών απ' όλες τις χώρες». Τη δεύτερη χρονιά, το θέμα ήταν η Εθνική Αντίσταση και πώς οι λαοί των Βαλκανίων αντιστάθηκαν στον πόλεμο και το φασισμό με όπλο και την Τέχνη. Την επόμενη χρονιά, τη σκυτάλη πήρε η ιστορία του ρεμπέτικου και πώς βοήθησε στην Αντίσταση. Πέρσι, το θέμα ήταν ο Μπρεχτ. Αυτή τη σπουδαία και πολυεπίπεδη πρωτοβουλία έχουν αναλάβει οι εκπαιδευτικοί του σχολείου Χρυσούλα Κάρτσακα, Κώστας Κουβούσης και Γεωργία Γκολφινοπούλου.

Αξιόλογη δραστηριότητα με στόχο να μεταδώσει αξίες και πρότυπα

Με αφορμή την παράσταση «Τάνια», που παρουσίασε το 8ο Γυμνάσιο Αθηνών μαζί με τον Φοιτητικό Σύλλογο Τουρκικών Σπουδών, η φιλόλογος Χρυσούλα Κάρτσακα μιλάει στον «Ριζοσπάστη» για την αξιόλογη δραστηριότητα που αναπτύσσεται στο σχολείο

Στο πλευρό της Πολιτιστικής Ομάδας οι γονείς, που αγκαλιάζουν και στηρίζουν την πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών
Στο πλευρό της Πολιτιστικής Ομάδας οι γονείς, που αγκαλιάζουν και στηρίζουν την πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών
Μια διαφορετική παράσταση ανέβηκε πριν από λίγες μέρες στο κινηματοθέατρο «ΙΡΙΔΑ». Πρόκειται για τη θεατρική διασκευή της «Τάνια» - σε μετάφραση της Κυριακής Καμαρινού - που γράφτηκε από τον κομμουνιστή Τούρκο ποιητή, πεζογράφο, θεατρικό συγγραφέα και υπερασπιστή όλων των καταπιεσμένων λαών Ναζίμ Χικμέτ στη φυλακή. Το έργο είναι αφιερωμένο στη θρυλική κομσομόλα Ζόγια Κοσμοντεμιάνσκαγια, η οποία, κρατώντας ηρωική στάση απέναντι στα βασανιστήρια των Γερμανών ναζί, έδωσε τη ζωή της στο μεγάλο αντιφασιστικό αγώνα. Πηγή έμπνευσης της παράστασης, εκτός από τον Χικμέτ, υπήρξαν τα μελοποιημένα ποιήματα από τον Μάνο Λοΐζο και τον Θάνο Μικρούτσικο, ερμηνευμένα από την Μαρία Δημητριάδη.

Πρωταγωνιστές αυτής της παράστασης ήταν περίπου 40 παιδιά από την Πολιτιστική Ομάδα του 8ου Γυμνασίου Αθηνών, που ανέβασαν το έργο σε μόλις δύο μήνες, με εντατικές και καθημερινές πρόβες και σε συνεργασία με τον Φοιτητικό Σύλλογο Τουρκικών Σπουδών, που φιλοξένησε την παράσταση στο πρώτο φεστιβάλ του.

Ο «Ριζοσπάστης», με αφορμή την «Τάνια», μίλησε με τη φιλόλογο Χρυσούλα Κάρτσακα για την αξιοποίηση του προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων και τις «ρωγμές» ή ευκαιρίες που μπορεί να χρησιμοποιηθούν ακόμη και σε αυτό το σαθρό εκπαιδευτικό σύστημα για να τιμήσεις το ρόλο σου ως εκπαιδευτικός, για να μάθεις στα παιδιά «ποτέ πια φασισμός», να αγαπήσουν τη γνώση, την ποίηση, τον άνθρωπο.

***

«Με τη θηλιά στο λαιμό της, η Τάνια φώναξε στους χωρικούς: «Αδέρφια, μη λυπάστε! Αυτή η μέρα είναι ηρωική. Μην αφήσετε τους φασίστες να πάρουν ανάσα (...) Εμείς είμαστε διακόσια εκατομμύρια. Κρεμιούνται διακόσια εκατομμύρια; Εγώ μπορεί να φύγω, αλλά οι δικοί μου έρχονται...» (απόσπασμα από τη θεατρική διασκευή της «Τάνια»)
«Με τη θηλιά στο λαιμό της, η Τάνια φώναξε στους χωρικούς: «Αδέρφια, μη λυπάστε! Αυτή η μέρα είναι ηρωική. Μην αφήσετε τους φασίστες να πάρουν ανάσα (...) Εμείς είμαστε διακόσια εκατομμύρια. Κρεμιούνται διακόσια εκατομμύρια; Εγώ μπορεί να φύγω, αλλά οι δικοί μου έρχονται...» (απόσπασμα από τη θεατρική διασκευή της «Τάνια»)
-- Γιατί επιλέξατε την «Τάνια»;

-- Το 90% της Πολιτιστικής Ομάδας αλλά και του σχολείου είναι παιδιά μεταναστών και βιώνουν καθημερινά το ρατσισμό. Τους διδάσκουμε ότι ο ρατσισμός είναι κομμάτι του φασισμού. Αυτό που θέλουμε και το πετυχαίνουμε είναι να γαλουχηθούν τα παιδιά με αυτόν το στόχο στη συνείδησή τους: Ποτέ πια φασισμός. Να τα θωρακίσουμε.

-- Το συγκεκριμένο σχολείο βρίσκεται στα Κάτω Πατήσια. Υπάρχουν κάποιες ιδιαίτερες δυσκολίες;

-- Τα παιδιά αυτά ζουν σε μια περιοχή ιδιαίτερα δύσκολη. Είναι μια περιοχή όπου κυκλοφορούν πολλά ναρκωτικά, με την ανεργία στα ύψη και δε θέλω τα παιδιά να βρουν άλλες «διεξόδους». Αφιερώνουν ώρες στην Πολιτιστική Ομάδα και μένουν στο σχολείο μαζί μας, δε βρίσκονται στο δρόμο. Εχουμε δίπλα μας και τους γονείς σε αυτό. Οι γονείς αγκαλιάζουν αυτή την πρωτοβουλία. Μας στηρίζουν πάντα, όποτε και να παρουσιάσουμε κάτι είναι δίπλα μας και στο τέλος γεμίζει το αμφιθέατρο του σχολείου και πάντα δίνουμε - επειδή μας το ζητάνε - και δεύτερη παράσταση. Πολλά παιδιά αντιστέκονται σε ό,τι υπάρχει γύρω τους. Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν είναι μεγάλες. Τα περισσότερα δεν πάνε φροντιστήριο, δεν κάνουν ξένες γλώσσες, μόνο ό,τι κάνουν στο σχολείο. Κι εμείς προσπαθούμε ως σχολείο για το καλύτερο. Είμαστε όλοι μαζί ο Σύλλογος Διδασκόντων, σαν γροθιά. Θέλουμε ο στόχος τους να είναι η μόρφωση.

Πάνω από 40 μαθητές, στην πλειοψηφία τους μετανάστες, συμμετείχαν στο ανέβασμα της θεατρικής παράστασης
Πάνω από 40 μαθητές, στην πλειοψηφία τους μετανάστες, συμμετείχαν στο ανέβασμα της θεατρικής παράστασης
-- Εσείς η ίδια προσεγγίσατε το Φοιτητικό Σύλλογο Τουρκικών Σπουδών για μια κοινή παράσταση. Για ποιο λόγο;

-- Ηξερα ότι υπάρχει αυτός ο Φοιτητικός Σύλλογος «Ναζίμ Χικμέτ» και αυτή η άψογη συνεργασία έδωσε πολλά πράγματα στα παιδιά μας. Ηθελα τα παιδιά να γνωριστούν εκτός από τον μεγάλο ποιητή αλλά και με ένα άλλο κομμάτι της νεολαίας. Να γνωριστούν με μεγαλύτερα παιδιά της ηλικίας τους, με φοιτητές και ήδη καμαρώνουν γι' αυτό. Θέλω τα παιδιά να βάλουν αυτό το στόχο. Να θέλουν να μορφωθούν, να καταλάβουν ότι η γνώση είναι δύναμη. Οι φοιτητές μπορούν να τους δώσουν άλλη προοπτική, να τους δίνουν οράματα, να λειτουργήσουν με αξίες στη ζωή τους. Εμείς μπορεί να είμαστε τα πρότυπα ως εκπαιδευτικοί, αλλά είμαστε πολύ μεγάλοι ηλικιακά και πρέπει να δοθεί και ένα πρότυπο για τον νέο άνθρωπο, διαφορετικό από αυτό που κυριαρχεί και παρουσιάζεται ως κυνήγι του χρήματος, της εύκολης λύσης.

-- Μέσα σε τόσο δύσκολες συνθήκες ο ρόλος του εκπαιδευτικού πώς μπορεί να είναι;

-- Ο εκπαιδευτικός, ειδικά σήμερα, δεν μπορεί να είναι μόνο στην τάξη. Ο ρόλος του είναι πολύπλευρος. Πρέπει να αγκαλιάζεις τους μαθητές σου και να τους κερδίζεις με πολλούς τρόπους. Βλέπουμε τα παιδιά με τα οποία ξεκινήσαμε πριν από πέντε χρόνια και σήμερα κάποιοι απ' αυτούς ήταν εδώ για να βοηθήσουν. Φαίνεται ότι ο καθένας κάνει αυτό που θέλει μέσα του, βρίσκει το δρόμο του κι είναι καλός δρόμος. Μπορεί να μη φανεί άμεσα, αλλά μελλοντικά αυτά τα παιδιά θα τα βρούμε μπροστά μας και θα τα καμαρώνουμε. Εγώ το πιστεύω!

ΑΤΙΤΛΟ

Το τρίτο μέρος του αφιερώματος στην Τεχνικοεπαγγελματική Εκπαίδευση θα δημοσιευτεί στο επόμενο τετρασέλιδο «Νεολαία».

Διευκρινίσεις από το Ιδρυμα Νεολαίας και Δια βίου Μάθησης

Στο δημοσίευμα του «Ριζοσπάστη» της 6ης Γενάρη, όπου γίνεται αναφορά σε παραδείγματα διαγωνισμών που φέρνουν το πνεύμα της επιχειρηματικότητας στα σχολεία, αναφέρεται σε επιστολή του προς τον «Ρ» το Ιδρυμα Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης (ΙΝΕΔΙΒΙΜ).

Οπως διευκρινίζει, ο Διαγωνισμός «Young Business Talents - (YBT)» που απευθύνεται σε μαθητές, «δεν τελεί πλέον υπό την αιγίδα του ΙΝΕΔΙΒΙΜ. Μάλιστα, η Διοίκηση του οργανισμού ενέσκηψε με ιδιαίτερη προσοχή στο θέμα αυτό και με έγγραφό της (σχετική επιστολή με Αριθ. Πρωτ. 606/760/53676/23.11.2015 και θέμα "Χορήγηση αιγίδας ΙΝΕΔΙΒΙΜ και θέματα δημοσιότητας") έκανε σαφές προς την PRAXISMMT Corp. - EXPERTS IN SIMULATIONS ότι με δεδομένο πως ο διαγωνισμός και ο Εθνικός Τελικός ολοκληρώθηκαν στις 30.05.2015, η αιγίδα που είχε δοθεί από το ΙΝΕΔΙΒΙΜ δεν ισχύει για το παρόν χρονικό διάστημα και εφεξής να μη γίνεται λεκτική αναφορά σε αυτήν και ούτε να γίνεται χρήση του λογοτύπου του ΙΝΕΔΙΒΙΜ από μέρους τους σε οποιαδήποτε πράξη δημοσιότητας και διαφήμισης».

Στην επιστολή της, εξάλλου, η Διευθύνουσα Σύμβουλος του Ιδρύματος, Αννα Μαυρουδή, αναφέρει πως «ειδικά αφότου ορίστηκε το νέο Διοικητικό Συμβούλιο στο ΙΝΕΔΙΒΙΜ στις 06.10.2015, έθεσε σαφή αναπροσανατολισμό στον κεντρικό άξονα του φορέα, που δεν είναι άλλος από τον κοινωφελή και μη κερδοσκοπικό του χαρακτήρα, που λειτουργεί προς εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος και εποπτεύεται από το υπουργείο Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων».

Αν και το δημοσίευμα του «Ρ» σε καμιά περίπτωση δεν εστίαζε στη συμμετοχή του ΙΝΕΔΙΒΙΜ στον εν λόγω διαγωνισμό, αξίζει να σημειωθεί πως στην πρόσκληση συμμετοχής που στάλθηκε στα σχολεία για συμμετοχή στο διαγωνισμό το φθινόπωρο, αναφερόταν πως ο διαγωνισμός τελεί υπό την αιγίδα του Ιδρύματος, ενώ και οι εγγραφές για τις ομάδες - «εταιρείες» μαθητών Λυκείων ήταν προγραμματισμένες να γίνουν μεταξύ 1η Σεπτέμβρη έως και 31 Οκτώβρη 2015, πριν δηλαδή την παραπάνω επιστολή του ΙΝΕΔΙΒΙΜ προς την PRAXISMMT, στις 23 Νοέμβρη.

Εξάλλου, όπως δείχνει και το σημερινό διπλανό δημοσίευμα του «Ρ», η προώθηση των «αξιών» της επιχειρηματικότητας στα σχολεία αποτελεί κεντρική πολιτική επιλογή του υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ (όπως και της ΕΕ και των προηγούμενων κυβερνήσεων), ανεξάρτητα του συγκεκριμένου ρόλου που διαδραματίζει το ΙΝΕΔΙΒΙΜ και οι υπόλοιποι φορείς στην προσπάθεια αυτή και σε κάθε φάση. Το αν αυτή η πολιτική κατεύθυνση εξυπηρετεί το «δημόσιο συμφέρον» προφανώς κρίνεται.

Εξοικείωση των μαθητών και με την «κοινωνική» επιχειρηματικότητα

Πραγματοποίηση «εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για εξοικείωση με τις κοινωνικές επιχειρήσεις» προωθεί το υπουργείο Παιδείας

Συνεχίζεται, πυκνώνει αλλά και επικαιροποιείται για να προσαρμόζεται στις ανάγκες του συστήματος η - ιδεολογική αλλά όχι μόνο - παρέμβαση με στόχο τις μικρές ηλικίες μέσα από προγράμματα που καλλιεργούν την «επιχειρηματικότητα» και άλλες «αξίες» του μεγάλου κεφαλαίου μέσα από το σχολείο. Σε αυτό το πλαίσιο, το υπουργείο Παιδείας, στις 18 Γενάρη, με έγγραφό του προς τα Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας, προτείνει δραστηριότητες «με στόχο την ανάπτυξη της καινοτομίας και της κοινωνικής επιχειρηματικότητας», θυμίζοντας παράλληλα πως «τρέχει» ο διαγωνισμός επιχειρηματικότητας του «Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων» για μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

«Σας ενημερώνουμε ότι για το τρέχον σχολικό έτος προτείνεται η πραγματοποίηση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με στόχο την εξοικείωση των μαθητών και των μαθητριών των σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με τις βασικές αρχές της οικονομίας και την έννοια της κοινωνικής επιχείρησης (η οποία έχει στόχο να καλύψει κοινωνικές ανάγκες, λειτουργώντας ως μη κερδοσκοπικός οργανισμός)», σημειώνει στο 6554/Δ7 έγγραφο, με ημερομηνία 18 Γενάρη, το υπουργείο Παιδείας, που αναπαράγει και όλη τη σχετική προπαγάνδα που συνοδεύει την «κοινωνική οικονομία»: «Σκοπός των συγκεκριμένων δραστηριοτήτων είναι να αναδείξουν την κοινωνική προσφορά και την ικανοποίηση των αναγκών της κοινωνίας ως κύριους στόχους της καινοτομίας και της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, πάντα με σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον». Επίσης, «να ωθήσουν τους/τις μαθητές/τριες στην αναζήτηση καινοτόμων λύσεων και στην ανάληψη κοινωφελών πρωτοβουλιών, ώστε να συνειδητοποιήσουν τη δυνατότητά τους να συντελούν στην οικονομική πρόοδο και στην πραγματοποίηση θετικών κοινωνικών αλλαγών».

Προτείνεται, δε, οι δραστηριότητες να υλοποιηθούν στο πλαίσιο του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού ή να ενταχθούν σε πολιτιστικά ή περιβαλλοντικά προγράμματα ή στο μάθημα «Ερευνητικές Εργασίες» των Α' και Β' τάξεων των Λυκείων, καθώς και στο πλαίσιο συγκεκριμένων μαθημάτων Γυμνασίου, Γενικού Λυκείου και ΕΠΑΛ.

Προωθώντας την «κοινωνική οικονομία»

Η «κοινωνική» επιχειρηματικότητα, που τώρα μπαίνει και με επίσημο τρόπο στη... σχολική ύλη, έχει πολλαπλούς στόχους. Στο πλαίσιό της δημιουργούνται επιχειρήσεις, με τον αποπροσανατολιστικό προσδιορισμό «κοινωνικές», που, μεταξύ άλλων, έρχονται να «απαλλάξουν» το κράτος από την ευθύνη για τομείς και υπηρεσίες κοινωνικού χαρακτήρα, πάνω στο έδαφος και της υποχρηματοδότησης. Δημιουργώντας έτσι και αντίστοιχη συνείδηση στους εργαζόμενους και τα παιδιά τους, για να θεωρούν ότι δε μιλάμε για δικαιώματα που πρέπει να διασφαλίζονται με ευθύνη του κράτους αλλά για «υπηρεσίες», λειτουργώντας βέβαια και ως «όχημα» στα νέα πεδία κερδοφορίας που ανοίγονται για το κεφάλαιο σε τομείς όπως είναι η Παιδεία, η Υγεία, η Πρόνοια. Γι' αυτό και οι επιχειρήσεις αυτές δρουν δίπλα και συμπληρωματικά στις μεγάλες επιχειρηματικές μονάδες και «τρέφονται» από την εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση των κοινωνικών υπηρεσιών.

Παράλληλα, η προπαγάνδα της σημερινής και των προηγούμενων κυβερνήσεων, όπως και της ΕΕ, στοχεύει να αναδείξει τον τομέα της «κοινωνικής» οικονομίας ως δήθεν διέξοδο για τους ανέργους, καλλιεργώντας την αυταπάτη ότι μπορούν να μετατραπούν σε επιχειρηματίες είτε συμμετέχοντας σε «κοινωνικές» επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα παροχής υπηρεσιών κοινωνικού χαρακτήρα είτε αναλαμβάνοντας τη λειτουργία επιχειρήσεων που έχουν κλείσει. Ενας από τους στόχους αυτής της αυταπάτης είναι να προωθήσει την αντίληψη ότι οι εργάτες δε χρειάζεται να οργανώσουν την πολιτική τους πάλη για την ανατροπή της εξουσίας των μονοπωλίων, να συγκρουστούν δηλαδή με την αιτία που γεννά και την ανεργία, αλλά ότι μπορούν να λύσουν τα προβλήματά τους με «έξυπνες ιδέες» και «καλύτερη διαχείριση», φτιάχνοντας «κοινωνικές επιχειρήσεις» μέσα στον καπιταλισμό. Η ίδια η πείρα, βέβαια, έχει καταρρίψει επανειλημμένα τους μύθους αυτούς στην Ελλάδα και διεθνώς.

Σε αυτά τα σχέδια η κυβέρνηση, η οποία προχωρά συνολικά το ζήτημα των «κοινωνικών επιχειρήσεων» ένα βήμα παραπέρα, προσπαθεί να στρατεύσει εργαζόμενους και ανέργους και, σήμερα, απευθύνεται και στα παιδιά τους παρουσιάζοντας τις μπίζνες διανθισμένες με... ευγενείς στόχους, γνωρίζοντας πως τους νέους ανθρώπους αγγίζουν τα ζητήματα της αλληλεγγύης και προσφοράς, επιχειρώντας να εγκλωβίσει τις νεανικές συνειδήσεις και την αμφισβήτηση των νέων σε ανώδυνα για το σύστημα κανάλια.

Σε ευθυγράμμιση με τις επιλογές για την ανάπτυξη της κερδοφορίας βρίσκονται και οι προτεινόμενες δραστηριότητες για ανάπτυξη της «καινοτομίας», η οποία για την ΕΕ ορίζεται ως ιδέα που καταλήγει σε εμπορεύσιμο προϊόν ή υπηρεσία, ως «αλλαγή που επιταχύνει και βελτιώνει τον τρόπο δημιουργίας, ανάπτυξης και πρόσβασης σε νέα προϊόντα, υπηρεσίες, βιομηχανικές διαδικασίες και υπηρεσίες», στηρίζοντας, δηλαδή, στο πλαίσιο του σημερινού καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής, την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων, από την οποία τελικά χαμένοι βγαίνουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι.

«Κοινωνική αλλαγή» μέσω επιχειρηματικότητας

Τους ίδιους στόχους υπηρετεί και ο διαγωνισμός που με την ίδια εγκύκλιό του υπενθυμίζει το υπουργείο Παιδείας, που ενημερώνει ότι το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων (ΣΕΝ / Junior Achievement Greece) έχει εξαγγείλει διαγωνισμό Κοινωνικής Καινοτομίας για μαθητές και μαθήτριες της Γ' τάξης Γυμνασίων, Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων, ο οποίος εστιάζει στην έννοια της «κοινωνικής επιχείρησης». Οπως αναφέρεται στο σχετικό σύνδεσμο στο ίντερνετ, το πρόγραμμα «Διαγωνισμός Κοινωνικής Καινοτομίας» (Social Innovation Relay) υλοποιείται σε παγκόσμιο επίπεδο από τον Οργανισμό Junior Achievement, και απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας 15 - 18 ετών (Γ΄ Γυμνασίου και Λυκείου).

«Πρόκειται για ένα διαδραστικό, διαδικτυακό εκπαιδευτικό πρόγραμμα σχεδιασμένο έτσι ώστε να ενθαρρύνει τους μαθητές να αναπτύξουν καινοτόμες ιδέες για τα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα και παράλληλα να τους δώσει τη δυνατότητα να καλλιεργήσουν δεξιότητες που χρειάζεται να αναπτύξουν για να γίνουν κοινωνικά υπεύθυνοι επαγγελματίες στο μέλλον», σημειώνεται στο έγγραφο του υπουργείου Παιδείας, που υπογραμμίζει πως «ο διαγωνισμός υποστηρίζεται και από εθελοντές - στελέχη επιχειρήσεων».

Στο σύνδεσμο στην ιστοσελίδα του ΣΕΝ αναφέρεται πως «μέσα από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία: Να κατανοήσουν σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις. Να μπορέσουν να αναγνωρίσουν τις κοινωνικές προκλήσεις στο περιβάλλον τους. Να μπορέσουν να αναγνωρίσουν υπάρχουσες δράσεις κοινωνικής καινοτομίας και κοινωνικής επιχειρηματικότητας και να εισαχθούν στις αρχές του κοινωνικού επιχειρείν. Να αναπτύξουν και βελτιώσουν τις παρακάτω δεξιότητες: ΙΤ skills, Ομαδική Εργασία, Επικοινωνία, Δεξιότητες Παρουσίασης, Αυτοπεποίθηση, Κριτική και Δημιουργική σκέψη». Δεξιότητες, δηλαδή, που, όπως έχουμε περιγράψει και σε προηγούμενα άρθρα μας, καλλιεργούνται συστηματικά από το εκπαιδευτικό σύστημα και από διάφορα κανάλια, έτσι ώστε οι μελλοντικοί εργαζόμενοι να «ασπάζονται» τους στόχους της καπιταλιστικής κερδοφορίας και «ανταγωνιστικότητας» και να έχουν την ικανότητα να συμβάλλουν πιο αποτελεσματικά στους στόχους αυτούς.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ