Το Σάββατο 19 Σεπτέμβρη θα μιλήσει ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας.
Αναλυτικά το πρόγραμμα των κεντρικών εκδηλώσεων του 46ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» διαμορφώνεται ως εξής:
Χαιρετισμός του Ιάσονα Φανού, μέλους του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.
Stand up comedy με τον Χριστόφορο Ζαραλίκο.
Αφιέρωμα στο λαϊκό τραγούδι με τον Γιώργο Μαργαρίτη.
Ομιλία από τον Γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ, Νίκο Αμπατιέλο.
Συναυλία με το συγκρότημα «Υπεραστικοί».
Συναυλία με τον Μίλτο Πασχαλίδη.
20.00 Ομιλία από τον ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρη Κουτσούμπα.
21.00 Αφιέρωμα στον Θάνο Μικρούτσικο.
Ενορχήστρωση: Θύμιος Παπαδόπουλος.
Συμμετέχουν: Ρίτα Αντωνοπούλου, Χρήστος Θηβαίος, Κώστας Θωμαΐδης, Γιώργος Κιμούλης, Γιώργος Μεράντζας, Γιώργος Νταλάρας, Μίλτος Πασχαλίδης.
Για τις εκδηλώσεις του 46ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» θα παρθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας της υγείας των διοργανωτών και επισκεπτών:
Με όλες τις αναγκαίες προσαρμογές, το σύνθημα του 46ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή», «Σοσιαλισμός, για να μπορούμε να ανασαίνουμε, για να νικήσει η ζωή!», θα ακουστεί δυνατά!
Εθελοντικές αιμοδοσίες της ΚΝΕ σε όλη τη χώρα
Αναλυτικά σημειώνει:
«Στο πλαίσιο του 46ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - "Οδηγητή", η ΚΝΕ διοργανώνει εθελοντικές αιμοδοσίες σε όλη την Ελλάδα, ανταποκρινόμενη στην έκκληση των νοσοκομειακών γιατρών. Πιο συγκεκριμένα:
Αθήνα:
Θεσσαλονίκη: Δευτέρα 7 και Τρίτη 8 Σεπτεμβρίου, τις ώρες 8.30 - 13.30 και 17.30 - 19.30, και την Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου, τις ώρες 10.30 - 13.30 και 17.30 - 19.30, στο Κέντρο Αίματος του Νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ.
Πάτρα: Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου έως Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου και ώρες 8.30 - 13.30 και 17.30 - 20.30, στο Τμήμα Αιμοδοσίας του Γενικού Νοσοκομείου Πατρών "Αγιος Αντρέας". Το Τμήμα Αιμοδοσίας βρίσκεται στο ισόγειο του επταώροφου κτιρίου και διαθέτει ξεχωριστή εξωτερική είσοδο για τους αιμοδότες.
Λάρισα: Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου στις 9.30, στην κεντρική πλατεία.
Γιάννενα: Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου και ώρες 16.00 - 20.00, στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου Ιωαννίνων.
Ηράκλειο Κρήτης: Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου, Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου και Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου, τις ώρες 08.30 - 14.00 και 16.30 - 20.00, στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Ηρακλείου (ΠΑΓΝΗ).
Ρέθυμνο: Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου τις ώρες 08.00 - 13.00 και 16.00 - 19.00, Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου τις ώρες 08.00 - 13.00 και Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου τις ώρες 08.00 - 13.00 και 16.00 - 19.00, στο Νοσοκομείο Ρεθύμνου.
Χανιά: Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου τις ώρες 09.00 - 14.00 και 17.00 - 20.00, Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου τις ώρες 09.00 - 14.00 και Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου τις ώρες 09.00 - 14.00 και 17.00 - 20.00, στο Γενικό Νοσοκομείο Χανίων "Αγιος Γεώργιος".
Τρίκαλα: Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου στις 18.00, στο Πνευματικό Κέντρο.
Βόλος: Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου στις 18.00, στην πλατεία Ελευθερίας.
Καρδίτσα: Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου στις 9.00, στο Νοσοκομείο Καρδίτσας.
Πρέβεζα: Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου, τις ώρες 17.00 - 20.00, στο Εργατικό Κέντρο Πρέβεζας.
Αρτα: Κυριακή 20 Σεπτεμβρίου, τις ώρες 10.00 - 14.00, στο Εργατικό Κέντρο Αρτας.
Κέρκυρα: Πέμπτη 16 Σεπτεμβρίου στις 10.00, στον πεζόδρομο, Πόρτα Ριάλα.
Κομοτηνή: Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου, τις ώρες 9.30 - 13.30, στη νοσοκομειακή υπηρεσία αιμοδοσίας του Νοσοκομείου Κομοτηνής.
Τις επόμενες μέρες θα ανακοινωθούν εθελοντικές αιμοδοσίες και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας.
Οδηγίες για τους αιμοδότες:
Στην πλατεία Ελιάς στη Βέροια έκανε στάση το Φεστιβάλ την Παρασκευή 28 Αυγούστου. Από το βήμα της εκδήλωσης ο Νίκος Χριστάνης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, αναφέρθηκε στην πανδημία καταγγέλλοντας τις ευθύνες τις κυβέρνησης που το δημόσιο σύστημα Υγείας παραμένει αθωράκιστο και γυμνό, στις εξελίξεις στα Ελληνοτουρκικά και γενικότερα ζητήματα, και καταλήγοντας επισήμανε: «Η πειθαρχημένη απειθαρχία του λαού, που βάζει στο στόχαστρο τον πραγματικό αντίπαλο, που ανοίγει δρόμο για μια άλλη κοινωνία, σοσιαλιστική - κομμουνιστική, σου δίνει τη δυνατότητα να υπερβαίνεις κάθε εμπόδιο, με τόλμη και αποφασιστικότητα να προχωράς μπροστά. Αυτός ο αγώνας για την ανατροπή της καπιταλιστικής βαρβαρότητας και την οικοδόμηση της σοσιαλιστικής κοινωνίας μπορεί να εμπνεύσει μια νέα γενιά αγωνιστών, που θα συνεχίσουν τον όμορφο αυτό αγώνα μέσα από τις γραμμές της ΚΝΕ και του ΚΚΕ».
Στο Πάρκο Κολοκοτρώνη έγινε η εκδήλωση του 46ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» στο Ναύπλιο, στις 29 Αυγούστου.
Κεντρικός ομιλητής ήταν ο Γιώργος Καραγιάννης, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ και Γραμματέας της Οργάνωσης Περιοχής Πελοποννήσου της ΚΝΕ, ενώ την εκδήλωση άνοιξε με σύντομο χαιρετισμό η Νέλλη Ρέππα, Γραμματέας της Τομεακής Οργάνωσης Αργολίδας της ΚΝΕ.
Στην εκδήλωση έγινε παρουσίαση των θέσεων του ΚΚΕ για το νέο σχολείο από τον Σπύρο Μαρίνη, μέλος της Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, και ακολούθησε θεατρικό δρώμενο από μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου με βάση το ποίημα του Τάσου Λειβαδίτη «Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος», για τον πόλεμο και την προσφυγιά. Το πρόγραμμα περιλάμβανε επίσης μουσικά αφιερώματα στο λαϊκό και σύγχρονο τραγούδι.
Το Σάββατο 29 Αυγούστου πραγματοποιήθηκαν με επιτυχία οι εκδηλώσεις του 46ου Φεστιβάλ στην Κόρινθο.
Η εκδήλωση άνοιξε με αφιέρωμα στο εργατικό κίνημα των ΗΠΑ, από την Πολιτιστική Ομάδα της ΤΕ Κορινθίας του ΚΚΕ, όπου παρουσιάστηκε η έκδοση της «Σύγχρονης Εποχής» «Η άγνωστη ιστορία του εργατικού κινήματος των ΗΠΑ (Από τον Εμφύλιο μέχρι το μακαρθισμό)», καθώς και τραγούδια εμπνευσμένα από τους αγώνες των εργατών στις ΗΠΑ. Την κεντρική ομιλία έκανε ο Σταύρος Σκουλλής, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ, και ακολούθησαν αφιέρωμα στον Μάνο Ελευθερίου και μουσικό πρόγραμμα από το συγκρότημα «Ρωμιοσύνη».
Κεντρική ομιλήτρια στην εκδήλωση ήταν η Στέλλα Δήμου, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ. Μεταξύ άλλων τόνισε ότι «η πάλη για την προστασία της υγείας είναι πάλη ενιαία, αναπόσπαστη με την πάλη για την προστασία του λαϊκού εισοδήματος, την υπεράσπιση των όρων εργασίας, της μόρφωσης, της ζωής με δικαιώματα». Αναφέρθηκε στις γενικότερες εξελίξεις και στο περιεχόμενο του Φεστιβάλ, τονίζοντας πως με το κεντρικό του σύνθημα «θέλουμε να στείλουμε μήνυμα ανατρεπτικό, μήνυμα αισιοδοξίας, ότι η ελπίδα βρίσκεται στον καθημερινό αγώνα για την προστασία της υγείας του λαού και της νεολαίας, για να μπαίνουν εμπόδια σε όσους προσπαθούν να τσακίσουν τα όνειρά μας».
Η εκδήλωση έκλεισε με μουσικό αφιέρωμα σε τραγούδια του αγώνα με τους Δημήτρη Μαυράκη, Θοδωρή Νιαουνάκη, Ελσα Παπαδοπούλου και Αλέξανδρο Λαμπροβασίλη.
Νέοι, εργαζόμενοι, μαθητές και φοιτητές επισκέφτηκαν το Φεστιβάλ στο Βαθύ Σάμου την Παρασκευή 28 Αυγούστου, ενημερώθηκαν και συζήτησαν για τις θέσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, δίνοντας το επόμενο ραντεβού στους αγώνες του λαού και της νεολαίας του νησιού για τα δικαιώματα στη δουλειά, στη μόρφωση και την υγεία.
Ακολούθησε συναυλία με τους «Υπερταξικούς», συγκρότημα που αποτελείται από νέους και εργαζόμενους, μέλη των σωματείων και του Εργατικού Κέντρου Σάμου, με σύγχρονα αλλά και παλιότερα πολιτικά και κοινωνικά τραγούδια. Στη συνέχεια τη σκυτάλη πήρε η ορχήστρα του Κυριάκου Μαυρίκη, με λαϊκούς, παραδοσιακούς και όχι μόνο ρυθμούς.
Από νωρίς λειτουργούσε χώρος για σκάκι με τη συμβολή του Σκακιστικού Ομίλου Σάμου «Μέλισσος», που συγκέντρωσε πολλούς μικρούς φίλους του παιχνιδιού. Επίσης, πραγματοποιήθηκε παρουσίαση εργασίας του μαθητή Ωρίωνα Αντωνίου που αφορούσε ρομποτικό βοήθημα για τυφλούς.
Στον Τύρναβο, η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Παρασκευής 28 Αυγούστου και περιλάμβανε ομιλία από τον Παναγιώτη Κοδέλλα, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ και Γραμματέα Περιοχής Θεσσαλίας της ΚΝΕ, μουσικό - αφηγηματικό αφιέρωμα με τίτλο «Ρωγμές στη βαρβαρότητα» και προβολή του ντοκιμαντέρ της ΚΕ του ΚΚΕ «Γυάρος - Ρωγμές αντίστασης στο θανατονήσι».
Στο πάρκο Κατερίνης στάθμευσε επίσης το 46ο Φεστιβάλ, το Σάββατο 29 Αυγούστου.
Στην εκδήλωση μίλησε η Ελένη Παπαδοπούλου, μέλος της ΚΕΟΕ της ΚΝΕ. Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στις εξελίξεις σχετικά με την πανδημία, τις ευθύνες της κυβέρνησης και των άλλων αστικών κομμάτων, για τους όρους με τους οποίους αντιμετωπίζεται, με κριτήριο τα κέρδη των λίγων, στις σοβαρές ελλείψεις του συστήματος Υγείας, που εκφράζονται και στα Κέντρα Υγείας της Πιερίας αλλά και στο ΓΝ Κατερίνης. Σε ό,τι αφορά την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, πρόβαλε τις διεκδικήσεις του ΚΚΕ προκειμένου να λειτουργήσουν τα σχολεία με τους όρους που πρέπει, χωρίς συγχρωτισμό, με μόνιμες προσλήψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό, με τάξεις που δεν θα ξεπερνούν τους 15 μαθητές, ώστε να τηρούνται όροι υγιεινής και ασφάλειας για όλους τους μαθητές.
Μετά την ομιλία έγινε μουσικό αφιέρωμα στο εργατικό και λαϊκό τραγούδι. Στο χώρο της εκδήλωσης υπήρχαν θεματική έκθεση έναντι στον πόλεμο, έκθεση βιβλίου της «Σύγχρονης Εποχής» και χώρος για γκράφιτι.
Στο Αργοστόλι έκανε επίσης στάση, το Σάββατο 22 Αυγούστου, το 46ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή». Χαιρετισμό στο Φεστιβάλ απηύθυνε ο Ανδρέας Βαλεντής, Γραμματέας της Τομεακής Οργάνωσης Κεφαλονιάς - Ιθάκης της ΚΝΕ, ενώ στην κεντρική ομιλία η Ιφιγένεια Αθανασούλα, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ και Γραμματέας Περιοχής Δυτικής Ελλάδας, τόνισε την ανάγκη να δυναμώσει η ΚΝΕ, για να δυναμώσει και ο αγώνας των μαθητών και της νεολαίας του τόπου μας για μια ζωή με δικαιώματα, για σύγχρονες δομές Υγείας και Εκπαίδευσης, που δεν θα βάζουν σε κίνδυνο τη ζωή των κατοίκων του νησιού. Τόνισε την ανάγκη για αποδέσμευση από τους ιμπεριαλιστικούς μηχανισμούς που εμπλέκουν με τους σχεδιασμούς τους το λαό της χώρας μας σε επικίνδυνα μονοπάτια, και την ανάγκη να γίνει ο εργαζόμενος λαός αφέντης στον τόπο του, ώστε να μπορεί να ανασαίνει ελεύθερος.
Οι μικροί και οι μεγάλοι φίλοι του Φεστιβάλ είχαν την ευκαιρία να ακούσουν για πρώτη φορά δημόσιες εκτελέσεις των τραγουδιών του Πέτρου Μποφυλάτου, ενώ το πρόγραμμα έκλεισαν με ροκ συναυλία οι Sober on Tuxedos.
Τουρνουά μπάσκετ 3on3 στους εξωτερικούς χώρους του Δημοτικού Αθλητικού Κέντρου Πτολεμαΐδας πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία των Οργανώσεων της ΚΝΕ στις 29 Αυγούστου, στο πλαίσιο διεκδίκησης δημόσιων χώρων σε μία ακόμη «τσιμεντούπολη», όπου οι αθλητικές, πολιτιστικές υποδομές και οι χώροι πρασίνου είναι μετρημένα στα δάχτυλα.
Στέλνοντας το μήνυμα ότι «Ο Αθλητισμός δεν είναι πολυτέλεια για λίγους, αλλά δικαίωμα για όλους», οι Οργανώσεις Πτολεμαΐδας της ΚΝΕ ήδη από τον Ιούνη έχουν προχωρήσει σε καμπάνια συλλογής υπογραφών, καλώντας τη νεολαία της περιοχής, για να δημιουργηθεί ένας χώρος για Skate Park.
Σήμερα, Τετάρτη, το 46ο Φεστιβάλ θα κάνει στάση στην Πτολεμαΐδα, στο πέτρινο σχολείο, θα μιλήσει η Θεανώ Καπέτη, μέλος της Γραμματείας της ΚΕ του ΚΚΕ και Γραμματέας Περιοχής Κ. Μακεδονίας του ΚΚΕ. Θα γίνει συναυλία από μαθητικό συγκρότημα και από τους «Fiasco».
Η μουσικοθεατρική ομάδα «Κιθαροαφηγήματα» παρουσιάζει τα «Σταυροδρόμια του κόσμου» σε ποίηση Τάσου Λειβαδίτη. Κλασική κιθάρα - καλλιτεχνική επιμέλεια: Αχιλλέας Σίμος. Αφηγητής ο ηθοποιός Βασίλης Καρμίρης.
Αφιέρωμα στο πολιτικό τραγούδι από το συγκρότημα της ΚΝΕ. Συμμετέχουν: Περικλής Μαλακατές, Γρηγόρης Νικητάκης, Ζαχαρίας Γερασκλής, Στέλιος Καφρίτσας, Παύλος Παπαναστασάτος.
Συναυλία με τους «Λάτρεις».
Περιλαμβάνεται μουσικό πρόγραμμα με τη συμμετοχή καταξιωμένων καλλιτεχνών.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει μουσικό αφιέρωμα στον Θάνο Μικρούτσικο με τη συμμετοχή καταξιωμένων καλλιτεχνών.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει μουσικό αφιέρωμα στον Δημήτρη Μητροπάνο. Συμμετέχουν: Αρης Φαλιάγκας, Ρίτσα Πέτσα, Ναπολέων Μουλιάκος.
Η Ενωση τονίζει πως, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις της δημοτικής αρχής, οι εγκαταστάσεις είναι χειρότερες από το αναμενόμενο και ξεκαθαρίζει ότι γονείς και εκπαιδευτικοί δεν θα μείνουν με σταυρωμένα χέρια. Στο σχόλιό της αναφέρει:
«Ολο το προηγούμενο διάστημα και με αποκορύφωμα το Δημοτικό Συμβούλιο, όπου ενημερωθήκαμε από τη δημοτική αρχή για τις ενέργειές της όσον αφορά την εφαρμογή της δίχρονης Προσχολικής Αγωγής στο δήμο μας, προσπαθούσαν να μας πείσουν λέγοντας χαρακτηριστικά ότι οι αίθουσες - οικίσκοι που θα τοποθετούνταν είναι τελευταίας τεχνολογίας και καλύτερες από τα σπίτια μας! Θα το διαπιστώναμε, μας έλεγαν, όταν τις δούμε, και θα δικαιώνονταν!
Ε, λοιπόν, τις είδαμε, κύριοι της δημοτικής αρχής, ξεκινώντας από σήμερα που έγιναν οι πρώτες εγκαταστάσεις (βλ. φωτό)! Είναι πολύ χειρότερες από αυτό που περιγράφαμε! Γιατί γνωρίζαμε, γιατί παλεύουμε χρόνια για τις προϋποθέσεις στέγασης και εφαρμογής της δίχρονης υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής, γιατί ξέρουμε πού πρέπει να κάνουν μάθημα τα παιδιά μας, ειδικά τέτοιων ηλικιών αλλά και σε όλες τις βαθμίδες! Γιατί είναι πάγιο το αίτημά μας για ανέγερση σύγχρονων σχολικών κτιρίων, όχι με Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, για ανεύρεση κατάλληλων χώρων στέγασης.
Είχατε στα χέρια σας έτοιμη μελέτη με 11 αίθουσες βαρέος τύπου κατασκευής (που προέβλεπε και την αντικατάσταση των κοντέινερ σε 3ο, 7ο Νηπιαγωγεία), που μπορούν να συνδεθούν με την κεντρική θέρμανση, με τα δίκτυα ύδρευσης - αποχέτευσης και ηλεκτροδότησης, με βοηθητικούς χώρους. Αφήσατε απέξω την Ειδική Αγωγή, με τις ανάγκες που διαχρονικά έχει για αυτές τις ηλικίες. Τι σχέση έχουν οι παραπάνω προϋποθέσεις με αυτές που βάλατε ως ταβάνι και υλοποιείτε;
Δεν διεκδικήσατε τίποτα παραπάνω, ούτε ποσοτικά ούτε ποιοτικά, για τα παιδιά της πόλης σας, παρά πήρατε ό,τι σας έδωσε το υπουργείο! Μπορεί τα "κουτάκια" σας να είναι βαμμένα πολύχρωμα, αλλά είναι μαύρα από την κοροϊδία των κυβερνήσεων και τη συνενοχή τη δική σας!
Γονείς και εκπαιδευτικοί δεν θα μείνουμε με σταυρωμένα χέρια!».
Σε σχετική ανακοίνωσή της η ΑΣΕ σημειώνει μεταξύ άλλων:
«Την ώρα που η κυβέρνηση τζογάρει με την υγεία των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των οικογενειών τους, για να κρύψει τις εγκληματικές της ευθύνες τούς προσφέρει πραγματικά "άρτο και θεάματα". Αφού λοιπόν "ξεμπέρδεψαν" με το άνοιγμα των σχολείων, με 25άρια και βάλε τμήματα, δίνοντας μάσκες και παγουρίνο, είπαν τα σαΐνια του υπουργείου Παιδείας να ασχοληθούν και με εκπαιδευτικά θέματα.
Πριν από λίγους μήνες εξοβέλισαν από τα σχολεία ολόκληρα επιστημονικά αντικείμενα, όπως η Κοινωνιολογία, η Οικιακή Οικονομία και οι Τέχνες. Μάλιστα, οι μαθητές της Γ' Λυκείου δεν μπορούν να παρακολουθήσουν στο σχολείο τους τα μαθήματα ειδικότητας για να προετοιμαστούν για τις πανελλαδικές, αφού καταργήθηκαν από το υπουργείο Παιδείας. Μόλις πριν από μερικές μέρες, οι Μαθηματικές Σχολές καυτηρίαζαν το επίπεδο των Μαθηματικών από το Δημοτικό μέχρι το Λύκειο.
Πώς απαντάει το υπουργείο, λοιπόν, στη συνεχιζόμενη υποβάθμιση του περιεχομένου του σχολείου; Μα φυσικά με μαζορέτες και μαθήματα τσιρλίντινγκ! Αυτά μάλλον εννοούσε η κα Κεραμέως όταν νομοθετούσε τα εργαστήρια δεξιοτήτων στο τελευταίο νομοσχέδιο που έφερε στη Βουλή!».
Με αυτό το τεύχος, οι νεαροί αναγνώστες παίρνουν δώρο μια αφίσα, όπου μπορούν να σημειώνουν το εβδομαδιαίο τους πρόγραμμα και συζητούν για το πώς θα επιστρέψουν στα σχολεία με ασφάλεια. Παράλληλα, δεν λείπει από τις σελίδες του η πλούσια ύλη στην οποία μας έχει συνηθίσει το περιοδικό, με πολλά θέματα, κατασκευές, παιχνίδια κ.ά.
Η υπουργός Παιδείας, Ν. Κεραμέως, απαντώντας το απόγευμα της περασμένης Δευτέρας, στη Βουλή, σε σχετική Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, απέφυγε να πει με σαφήνεια αν θα αποκατασταθεί αυτή η μεγάλη αδικία ώστε να συμπεριληφθούν οι χιλιάδες αυτοί εκπαιδευτικοί στους πίνακες και «πέταξε» τις ευθύνες στο υπουργείο Εσωτερικών ως εποπτεύον υπουργείο του ΑΣΕΠ.
Ο βουλευτής του ΚΚΕ κατά τη διάρκεια της συζήτησης ανέδειξε καταρχήν ότι «η κατάρτιση αυτών των πινάκων έγινε με βάση το νόμο 4589/2019 του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος θυμίζουμε ότι τσάκισε κυριολεκτικά την προϋπηρεσία και απαξίωσε τα πτυχία των εκπαιδευτικών», τους οποίους έριξε στην αρένα του ανταγωνισμού και το αέναο κυνηγητό των ακριβοπληρωμένων προσόντων.
Η ΝΔ αν και διαλαλούσε ότι θα τον καταργήσει, τώρα όχι μόνο τον εφαρμόζει, αλλά έρχεται να προσθέσει προβλήματα στους εκπαιδευτικούς που φτάνουν στον αποκλεισμό χιλιάδων από τους πίνακες διορισμού, είτε για ένα παράβολο των 3 ευρώ που δεν καταχωρήθηκε ότι πληρώθηκε είτε άλλων τεχνικών ζητημάτων, ενώ έχουν παρατηρηθεί σοβαρά λάθη και στο πέρασμα των στοιχείων πολλών εκπαιδευτικών με αποτέλεσμα πότε να μην προσμετράται σωστά η προϋπηρεσία, πότε να υπολογίζονται λάθος μοριοδοτούμενα κριτήρια ή ακόμα και να εξαφανίζονται.
Τόνισε ότι πρόκειται για μεγάλη αδικία ακόμα και απανθρωπιά αφού πολλοί από αυτούς τους εκπαιδευτικούς διδάσκουν για 10 και 15 χρόνια. Ενώ ο αποκλεισμός τους τώρα από τους πίνακες σημαίνει ότι θα μείνουν χωρίς δουλειά για τα επόμενα 3 χρόνια. Δεν φτάνει όμως αυτή η αδικία, αλλά καλούνται όσοι θέλουν να υποβάλουν ενστάσεις να πληρώσουν και 20 ευρώ από πάνω χωρίς να γνωρίζουν αν τελικά αυτή γίνει δεκτή.
Κάλεσε την υπουργό να απαντήσει συγκεκριμένα «τι θα κάνετε σε πολιτικό, αλλά και σε νομικό επίπεδο, έτσι ώστε να μην αποκλειστεί κανένας υποψήφιος από αυτές τις προκηρύξεις, καθώς και από τις αντίστοιχες για την Ειδική Αγωγή, λόγω της μη καταβολής ενός παραβόλου ή οποιωνδήποτε άλλων τεχνικών προβλημάτων του συστήματος. Για να ενταχθούν σε όλους αυτούς τους πίνακες όσοι εκπαιδευτικοί δεν κατέθεσαν την εξομοίωση, εκπαιδευτικοί με πολύ μεγάλη - το ξαναλέω - προϋπηρεσία, για να προσμετρηθούν όλα τα υπαρκτά προσόντα των υποψηφίων και βεβαίως τι θα κάνετε για τη μόνη πραγματική, ριζική, ουσιαστική λύση, για το καλό των μαθητών πρώτα απ' όλα, αλλά και των ίδιων των εκπαιδευτικών, για τη μονιμοποίηση όλων αυτών των δεκάδων χιλιάδων αναπληρωτών που δουλεύουν όλα τα τελευταία χρόνια στην Εκπαίδευση, ώστε να λειτουργήσουν με τους καλύτερους δυνατούς όρους, ακόμη και σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες, τα σχολεία».
Οι απαντήσεις της υπουργού ήταν ότι «το ζήτημα της απόρριψης υποψηφίων λόγω μη πληρωμής παραβόλου εμπίπτει στην αρμοδιότητα του ΑΣΕΠ και όπως ξέρετε ο αρμόδιος υπουργός που εποπτεύει το ΑΣΕΠ, είναι ο υπουργός των Εσωτερικών». Πρόσθεσε πως «εξυπακούεται ότι το υπουργείο Παιδείας θέλει να βρεθεί λύση», για να συμπληρώσει ότι «το ΑΣΕΠ είναι μία ανεξάρτητη αρχή»... Ενώ παρέπεμψε στη διαδικασία ενστάσεων.
Συμπλήρωσε δε, για να εντείνει την πρόκληση, ότι η κυβέρνηση «έκανε πράξη μόνιμους διορισμούς».
Σχολιάζοντας τις απαντήσεις της υπουργού ο Γ. Δελής σημείωσε ότι «απογοητεύσατε πάρα πολλούς εκπαιδευτικούς», σημείωσε ότι ο υπουργός Εσωτερικών εδώ και πάνω από ένα μήνα είπε ότι θα συζητήσει με τον πρόεδρο του ΑΣΕΠ για το θέμα αυτό, όμως μέχρι τώρα τίποτα και ζήτησε να απαντήσει η υπουργός «γιατί ενώ σας προτάθηκε από το ΚΚΕ μια τροπολογία, όπως σας είχε προτείνει και η ΔΟΕ για την Ειδική Αγωγή, ώστε να λυθεί αυτό το πρόβλημα, εσείς την απορρίψατε». Η Ν. Κεραμέως βέβαια δεν απάντησε.
Οσο για τις μόνιμες προσλήψεις για τις οποίες κόμπασε η υπουργός, ο Γ. Δελής σημείωσε ότι πρόκειται για κάποιες χιλιάδες, όμως απαιτούνται άλλες τόσες και περισσότερες για να καλυφθούν τα κενά.
Eurokinissi |
Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, δεν θέλουμε να πούμε ότι στα πανεπιστήμια όλα είναι καλώς καμωμένα. Σε καμία περίπτωση - εξάλλου, το ίδιο νήμα δένει τις εξελίξεις σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, αφού όλες οι παρεμβάσεις που επιχειρούν διαχρονικά οι αστικές κυβερνήσεις επιχειρούν να προωθήσουν πιο αποτελεσματικά τη στρατηγική του κεφαλαίου και τις βασικές του επιδιώξεις για τα χαρακτηριστικά, τις δεξιότητες και τις ικανότητες που θα διατίθενται μελλοντικά στην αγορά εργασίας.
Από την άποψη αυτής της διαχρονικότητας, δεν μπορούμε να αποφύγουμε την πρόκληση να επισημάνουμε ότι επί κυβέρνησης ΝΔ φαίνεται ότι έγινε κατορθωτό αυτό που τελικά δεν υλοποίησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ: Η ελεύθερη πρόσβαση σε πολλά πανεπιστημιακά Τμήματα! Προφανώς αστειευόμαστε, όμως πίσω από την ειρωνεία υπάρχει και ένας λογικός πυρήνας: Το επιχείρημα που ουσιαστικά υιοθετούσε η πρόταση Γαβρόγλου για την ελεύθερη πρόσβαση, ότι δηλαδή η ζήτηση θα καθόριζε ποια Τμήματα θα ήταν ελεύθερης πρόσβασης και ποια όχι (ουσιαστικά σαν την περίφημη «αυτορύθμιση» της αγοράς, που - παρότι εδώ και αιώνες την ευαγγελίζονται οι αστοί θεωρητικοί - δεν έχει λειτουργήσει ποτέ), είναι ακριβώς αυτό που σηκώνουν σαν παντιέρα όσοι επιχειρούν να αξιοποιήσουν τις φετινές βάσεις προκειμένου να στρώσουν το έδαφος για την επικείμενη υλοποίηση των αναδιαρθρώσεων που ετοιμάζει η κυβέρνηση για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και την πρόσβαση στα πανεπιστήμια.
Μετά από τη σύντομη αυτή παρέκβαση, ας επανέλθουμε στην ουσία. Η οποία ουσία αφορά το μείζον ζήτημα που σχετίζεται με την Εκπαίδευση και είναι το μορφωτικό περιεχόμενο και διαδικασία, αυτό που με απλά λόγια λέμε «τι μαθαίνουν τα παιδιά μας και πώς». Γιατί, ακόμα κι αν υποθέσουμε ότι οι επιδόσεις των μαθητών στις πανελλαδικές αντανακλούν ευθέως και πλήρως την επιτυχία ή την αποτυχία της διδασκαλίας και την πρόσληψη της παρεχόμενης γνώσης από τον κάθε μαθητή1, τότε τι θα πρέπει να μας λέει το γεγονός ότι ένας στους τρεις υποψηφίους των πανελλαδικών που μπήκε φέτος σε πανεπιστημιακό Τμήμα είχε βαθμό κάτω από 10; Είτε ότι έσπασε ο διάολος το ποδάρι του και έχουμε τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερους μαθητές που δεν παίρνουν τα γράμματα, είτε ότι κάτι άλλο συμβαίνει. Για πληθώρα λόγων, της κοινής λογικής συμπεριλαμβανομένης, θεωρούμε ότι ισχύει το δεύτερο. Οπως εξάλλου έχει εύστοχα επισημάνει και αναλύσει το ΚΚΕ, «η μαθησιακή υστέρηση πολλές φορές αποτυπώνει τους ταξικούς φραγμούς (...) Μέσα στο σχολείο διαμορφώνεται πιο ισχυρά η τάση ενός παιδιού να "μη θέλει να μάθει" ή "να μην παίρνει τα γράμματα". Στη διαφοροποίηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων ανά μαθητή επιδρά δηλαδή και το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα, το σχολείο»2.
Περιττό, βέβαια, αλλά ας το συμπληρώσουμε: Ακόμα κι αν «ανέβουμε» στην κλίμακα της βαθμολογίας στις πανελλαδικές, πιστεύει κανείς που έχει την παραμικρή σχέση με το χώρο της Εκπαίδευσης ότι αυτή αντανακλά μια πιο ολόπλευρη μόρφωση και ολοκληρωμένη γνώση της εξεταστέας ύλης; Ας μη γελιόμαστε... Εκτός πια κι αν φτάσουμε στο σημείο να θεωρούμε αποδεκτό πρότυπο την απλή «παπαγαλία» και αποτύπωση στο χαρτί «γνώσης» η οποία, την επόμενη μέρα από την εξέταση του συγκεκριμένου μαθήματος, θα έχει σβηστεί από τη μνήμη του μαθητή.
Αλλωστε, από την ίδια τους τη φύση, οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι εισαγωγικές - κατατακτήριες και δεν έχουν στόχο να αποτιμήσουν το μορφωτικό επίπεδο και τις ικανότητες των μαθητών. Οι αυξομειώσεις στις βάσεις από χρονιά σε χρονιά εξαρτώνται, μεταξύ άλλων, από τη διαφοροποίηση στη δυσκολία των θεμάτων και από τις διαθέσιμες θέσεις σε κάθε Τμήμα. Αλλη θα ήταν μια χρονιά η βάση εισαγωγής σε ένα Τμήμα αν διπλασιαζόταν ο αριθμός των εισακτέων και άλλη αν μειωνόταν στο μισό. Αντίστοιχα, με σταθερό αριθμό εισακτέων στο ίδιο Τμήμα, άλλη θα ήταν η βάση εισαγωγής αν τα θέματα ήταν πανεύκολα και άλλη αν ήταν εξαιρετικά δύσκολα, άλλη αν το επέλεγαν 3.000 υποψήφιοι και άλλη αν το επέλεγαν 50.
Με αυτή την έννοια, οι συγκρίσεις μεταξύ βάσεων εισαγωγής σε διαφορετικές χρονιές έχουν σχετική μόνο αξία - πολύ δε περισσότερο αν ληφθεί υπόψη ότι φέτος οι μαθητές βρέθηκαν αντιμέτωποι με τις πρωτόγνωρες συνθήκες και δυσκολίες λόγω πανδημίας και ανεπάρκειας των κυβερνητικών πολιτικών για τη διαχείρισή της.
Μιας και ξεκινήσαμε το κείμενο με την αναφορά στο Τμήμα Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ας παραθέσουμε κάποιες διαπιστώσεις που καταγράφονται στο πόρισμα της 1ης Συνόδου των Προέδρων των Τμημάτων Μαθηματικών των Ελληνικών Πανεπιστημίων, το οποίο εκδόθηκε το Νοέμβρη του 2018: «Το σοβαρό πρόβλημα στη διδασκαλία των Μαθηματικών ξεκινά από την 5η και 6η τάξη Δημοτικού, όπου εισάγονται θεμελιώδεις και συνάμα ιδιαίτερα απαιτητικές στη διδασκαλία έννοιες των Μαθηματικών, η κατανόηση των οποίων, εν πολλοίς, καθορίζει τη μελλοντική σχέση των μαθητών με τα Μαθηματικά. (...) Αλλά και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση υποβαθμίζεται συνεχώς η παρεχόμενη μαθηματική παιδεία: Σημαντικές μαθηματικές ενότητες έχουν περικοπεί από τη διδασκαλία ή δεν υπάγονται στην εξεταστέα ύλη των προαγωγικών ή πανελλαδικών εξετάσεων. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της υποβάθμισης της Ευκλείδειας Γεωμετρίας, ενός μαθήματος που έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στην ιστορία της ελληνικής και παγκόσμιας εκπαίδευσης και που, κατά κύριο λόγο, προάγει την κατανόηση της αποδεικτικής διαδικασίας και της λογικής τεκμηρίωσης, με τον μαθητή να βιώνει την εμπειρία του χώρου και της γεωμετρικής κατασκευής».
Ανεξάρτητα από επιμέρους σχόλια που ενδεχομένως θα μπορούσε κάποιος να κάνει, το σίγουρο είναι ότι οι διαπιστώσεις αυτές αποτυπώνουν μια άκρως προβληματική κατάσταση που αφορά το περιεχόμενο της μαθηματικής εκπαίδευσης στο σχολείο. Το γεγονός δε ότι δημοσιεύτηκαν το Νοέμβρη του 2018, χωρίς κάτι να έχει αλλάξει έκτοτε, σημαίνει ότι το ουσιαστικό πρόβλημα που αναδεικνύεται είναι ανεξάρτητο - έως και άσχετο - από τις βάσεις εισαγωγής στα Τμήματα Μαθηματικών.
Αντίστοιχες ουσιαστικές επισημάνσεις μπορούν να γίνουν σχεδόν για κάθε μάθημα, και πολύ περισσότερο συνολικά για το μορφωτικό περιεχόμενο του σχολείου, που υπερβαίνει κατά πολύ το απλό άθροισμα των επιμέρους προβλημάτων που εντοπίζονται σε κάθε μάθημα του σχολικού προγράμματος.
Ας δούμε, όμως, και την άλλη όψη του νομίσματος. Η κουβέντα που σηκώνεται γύρω από τις βάσεις δεν είναι «αθώα». Οπως εξάλλου έσπευσε να επικοινωνήσει η κυβέρνηση, επίκεινται άμεσες παρεμβάσεις προκειμένου δήθεν να κυριαρχήσει πλέον η «αξιοσύνη» και με πνεύμα «αριστείας» και «αξιολόγησης» να εκλείψουν διά παντός τέτοιες «ανορθογραφίες». Με δυο λόγια, δηλαδή, σηκώνεται πάλι η ίδια συζήτηση που γίνεται εδώ και χρόνια, μόνο που αυτή τη φορά φαίνεται να είναι προκαθορισμένες οι αιχμές της: Κατοχύρωση της «βάσης του 10» ως προϋπόθεση για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο και δυνατότητα επιλογής εισακτέων από τα ίδια τα Ιδρύματα, που θα βγουν στη γύρα για να αναζητούν φοιτητές - πελάτες. Στις σελίδες του «Ριζοσπάστη» έχουμε γράψει πολλές φορές για τα θέματα αυτά, οπότε δεν θα κουράσουμε εδώ με επαναλήψεις. Θέλουμε μέσα από ένα παράδειγμα να αναδείξουμε μια άλλη πλευρά, που καταδεικνύει το αίολο της επιχειρηματολογίας των αστικών (φιλοκυβερνητικών, αλλά και αντιπολιτευόμενων) επιτελείων που έχουν σηκώσει τέτοιο ντόρο με το θέμα των βάσεων, με άξονα τη λογική της «αξιολόγησης».
Η βάση εισαγωγής στο Τμήμα Φυσικής του ΕΚΠΑ το 2000 ήταν 17.632 μόρια. Φέτος έφτασε τα 15.400 μόρια. Στα χρόνια που μεσολάβησαν, καθιερώθηκαν και εφαρμόστηκαν μια σειρά διαδικασίες «αξιολόγησης» της ποιότητας των σπουδών, στο ίδιο πνεύμα με τις εξαγγελίες που συνοδεύουν τις νομοθετικές παρεμβάσεις κάθε κυβέρνησης που έχει μεσολαβήσει έκτοτε. Ετσι, μέσα σε αυτή την εικοσαετία το πρόγραμμα σπουδών έχει αλλάξει κατά πολύ, έχει πλέον πιστοποιηθεί με δόξα και τιμή, ενώ με αντίστοιχη επιτυχία το Τμήμα έχει περάσει διαδικασίες εσωτερικής και εξωτερικής «αξιολόγησης». Θεωρητικά, δηλαδή, είναι ένα Τμήμα που με βάση τη λογική της «αξιολόγησης» και της «αριστείας» βρίσκεται πλέον σε πολύ καλύτερη θέση από αυτή στην οποία βρισκόταν πριν από 20 χρόνια. Σύμφωνα με τη λογική των «ανησυχούντων», η βάση εισαγωγής θα έπρεπε να είχε ανέβει, πολύ περισσότερο από τη στιγμή που στο μεσοδιάστημα δεν μεσολάβησε κάτι που να καθιστά τους Φυσικούς λιγότερο αξιοποιήσιμους στην αγορά εργασίας (μάλλον το αντίθετο, αφού π.χ. τα κενά στην Εκπαίδευση έχουν γιγαντωθεί, ενώ και μεταξύ των υπηρετούντων εκπαιδευτικών βρίσκονται να διδάσκουν Φυσική και άλλες, άσχετες, ειδικότητες3). Τότε πώς εξηγείται ότι η βάση εισαγωγής έχει πέσει κατά 2.200 μόρια; Αν υιοθετηθεί πλήρως το σκεπτικό των αστικών επιτελείων, το συμπέρασμα που προκύπτει μάλλον δεν είναι αυτό στο οποίο θα ήθελαν να καταλήξουν: Το «επιτυχώς αξιολογημένο» Τμήμα Φυσικής δέχεται εισακτέους με χαμηλότερες επιδόσεις από το «μη αξιολογημένο»!
Επειδή όμως η λογική «ο αστυνόμος είναι όργανο, το μπουζούκι είναι όργανο, άρα ο αστυνόμος είναι μπουζούκι» δεν ευσταθεί, μάλλον τα βαθύτερα αίτια του προβλήματος θα πρέπει να αναζητηθούν αλλού.
Σε αυτή την αναζήτηση οι συνεχείς παρεμβάσεις και τοποθετήσεις των δυνάμεων του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στο σχολείο, στους Συλλόγους Δασκάλων και τις ΕΛΜΕ, στους Συλλόγους και τις Ενώσεις Γονέων και τα μαθητικά συμβούλια, για τα ζητήματα του μορφωτικού περιεχομένου του σχολείου, τις στρατηγικές στοχεύσεις της εκπαιδευτικής πολιτικής όλων των αστικών κυβερνήσεων και - κυρίως - την προοπτική του αγώνα του κινήματος, μπορούν να αποτελέσουν οργανωτικό παράγοντα για να ενισχυθεί η αγωνιστική ανάταση ενός σημαντικού τμήματος εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών που δεν αποδέχονται τη μετατροπή του σχολείο σε εμπορομάγαζο δεξιοτήτων.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:
1. Φυσικά, μια τέτοια παραδοχή είναι πιο αναντίστοιχη με την αλήθεια ακόμα και από το μοντέλο του Μαγιορκίνη για τους 25 μαθητές στην τάξη.
2. Τμήμα Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ, Το ενιαίο Δωδεκάχρονο Σχολείο Σύγχρονης Γενικής Παιδείας, εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή», σελ. 19.
3. Παρεμπιπτόντως, το στοιχείο αυτό, δηλαδή οι ειδικότητες που διδάσκουν κάθε μάθημα, έχει παραδόξως μείνει εκτός συζήτησης για την επιτυχία ή μη των μαθητών στις αντίστοιχες εξετάσεις...