Τετάρτη 2 Αυγούστου 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
43ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΝΕ - «ΟΔΗΓΗΤΗ»
Ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά

Ενας ξεχωριστός χώρος, όπου οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τις θέσεις και τις πρωτοβουλίες της ΚΝΕ ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά, θα υπάρχει και φέτος στις κεντρικές εκδηλώσεις του 43ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή», 21 - 22 - 23 Σεπτέμβρη στο πάρκο Τρίτση. Μέσα από ένα σύνολο δραστηριοτήτων, η ΚΝΕ έχει στόχο να αναδειχθεί η ανάγκη να δυναμώσει το μέτωπο ενάντια στη ναρκωκουλτούρα και στην επίθεση του συστήματος, που με διάφορα τερτίπια προσπαθεί να αποσπάσει τη στήριξη της νεολαίας στα σχέδιά του για νομιμοποίηση της κάνναβης και για περιθωριοποίηση των χρηστών. Που προσπαθεί να πείσει τη νεολαία ότι τα ναρκωτικά είναι αποτέλεσμα ελεύθερης επιλογής, πράξη αντίστασης, έως και ωφέλιμα για την υγεία, παραβλέποντας τον κοινωνικό θάνατο που προκαλεί η εξάρτηση.

Η ΚΝΕ ορθώνει τείχος αντίστασης απέναντι σε όσους επιδιώκουν να βγάλουν τη νεολαία στο περιθώριο, να θολώσουν τη σκέψη της. Επιδιώκει σταθερά να αναδεικνύεται το έργο των θεραπευτικών κοινοτήτων και των κέντρων πρόληψης, στηρίζει έμπρακτα τη δράση τους. Μάχεται για τη διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου, αποκλειστικά δημόσιου και δωρεάν συστήματος πρόληψης, θεραπείας και κοινωνικής επανένταξης, με ενίσχυση των στεγνών προγραμμάτων απεξάρτησης, με την αναγκαία ενίσχυσή τους σε πόρους και ειδικευμένο δυναμικό.

Και φέτος στο χώρο του Φεστιβάλ θα φιλοξενηθούν θεραπευτικές κοινότητες και σύλλογοι οικογένειας των στεγνών θεραπευτικών προγραμμάτων του ΚΕΘΕΑ και του «18 Ανω», όπως και των Κέντρων Πρόληψης, που θα παρουσιάσουν το υλικό και τις πολύμορφες δραστηριότητές τους. Κάθε νέος που προβληματίζεται για τα ζητήματα της χρήσης και της εξάρτησης θα μπορεί να πάρει πληροφορίες, να συζητήσει, να διαμορφώσει ολοκληρωμένη αντίληψη και στάση γύρω από το ζήτημα των ναρκωτικών. Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά θα πραγματοποιηθεί συναυλία από το συγκρότημα του ΚΕΘΕΑ «Στροφή», στο μαθητικό Στέκι.

Φέτος, στο χώρο κατά των ναρκωτικών θα υπάρχει έκθεση με τη θέση του ΚΚΕ για το ζήτημα των ναρκωτικών, που έχει επιμεληθεί η Επιτροπή κατά των ναρκωτικών του ΚΣ της ΚΝΕ. Στο χώρο της έκθεσης θα γίνεται οργανωμένη ξενάγηση για να κατανοηθούν καλύτερα πλευρές που σχετίζονται με την εμφάνιση της εξάρτησης στον καπιταλισμό, τη σύνδεση με τις καπιταλιστικές σχέσεις παραγωγής και την εμφάνιση αλλοτριωμένων αναγκών, την αντιπαράθεση με άλλες δυνάμεις και τα ιδεολογήματα που αναπτύσσουν γύρω από τα ζητήματα της χρήσης. Επίσης, θα δημοσιευτεί μπροσούρα - επεξεργασία της Επιτροπής κατά των ναρκωτικών του ΚΣ της ΚΝΕ για μαθητές.

Στο χώρο κατά των ναρκωτικών στο Φεστιβάλ θα υπάρχει ακόμα έκθεση σκίτσου με θέμα "Με όπλο την πένα, ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά" και πρωτότυπο διαδραστικό ομαδικό παιχνίδι με θεματολογία ενάντια στα ναρκωτικά και τις αιτίες που τα συντηρούν.

Για μια κοινωνία όπου ο άνθρωπος είναι πραγματικά ελεύθερος

Οι παραπάνω δραστηριότητες δένονται με το κεντρικό σύνθημα του Φεστιβάλ, οι εκδηλώσεις του οποίου είναι αφιερωμένες στη μεγάλη επέτειο από την Οκτωβριανή Σοσιαλιστική Επανάσταση στη Ρωσία, που έφερε για πρώτη φορά την εργατική τάξη νικηφόρα στην εξουσία, καταργώντας την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο. Η οικοδόμηση του σοσιαλισμού έλυσε μια σειρά από προβλήματα, πραγματοποιώντας τεράστια βήματα στην άνοδο του επιπέδου της λαϊκής ευημερίας. Στηριγμένη στην επιστήμη του μαρξισμού - λενινισμού, έβαλε τα θεμέλια για τη διαμόρφωση του «νέου ανθρώπου». Για να μπορεί ο κάθε άνθρωπος, ενταγμένος στο κοινωνικό σύνολο, να είναι πρωταγωνιστής, να συμμετέχει ενεργά στη διαμόρφωση της νέας κοινωνίας, της νέας εξουσίας, να μπορεί να αναπτύσσει ολόπλευρα την προσωπικότητά του.

Στη σοσιαλιστική κοινωνία η εργασία αποκτά άλλο περιεχόμενο, αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνικής προσφοράς. Η μόρφωση δεν στηρίζεται στην απόκτηση αποσπασματικών γνώσεων, αλλά στην ικανότητα του ανθρώπου να ανακαλύπτει την αντικειμενική πραγματικότητα. Ο αθλητισμός και ο πολιτισμός γίνονται συστατικά στοιχεία του ελεύθερου χρόνου και αναπόσπαστο κομμάτι της προσωπικότητας. Σε αυτή την κοινωνία ο άνθρωπος μπορεί να είναι πραγματικά ελεύθερος, να δημιουργεί, να εξελίσσεται, να έχει ισότιμες σχέσεις με τους γύρω του. Δε νοιώθει απομόνωση, κενό, ανασφάλεια. Ζει την πραγματικότητα και θέλει να τη βελτιώσει προς όφελός του. Η χρήση ουσιών σαν μέσο φυγής γίνεται περιττή.

Το Φεστιβάλ στα νησιά του Αιγαίου

Το 43ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» έχει ξεκινήσει ήδη το ταξίδι του στα νησιά του Αιγαίου, όπως και στην υπόλοιπη Ελλάδα, με σύνθημα «100 χρόνια από τις μέρες που συγκλόνισαν τον κόσμο, το μέλλον δεν θα έρθει από μονάχο του...αν δεν πάρουμε μέτρα και εμείς...».

Οι προφεστιβαλικές εκδηλώσεις και οι αθλητικές δραστηριότητες που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, δείχνουν τη δυναμική που υπάρχει στα νησιά του Αιγαίου για την επιτυχία των κεντρικών εκδηλώσεων. Οι εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν στη Σάμο και στην Ικαρία, με προβολή ντοκιμαντέρ και βιβλιοπαρουσιάσεις σχετικές με την Οκτωβριανή Επανάσταση, όπως επίσης και η διήμερη στάση του Φεστιβάλ στη Νάξο αλλά και η αθλητική δραστηριότητα στη Ρόδο και την Κω, δείχνουν ότι οι νέοι και οι νέες των νησιών προβληματίζονται και ψάχνουν τη διέξοδο στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

Οπως επισημαίνουν οι Οργανώσεις Αιγαίου της ΚΝΕ, «οι νέοι και οι νέες, οι εργαζόμενοι και ο λαός συνολικότερα στα νησιά του Αιγαίου, έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με πλήθος εξελίξεων. Από τις μεγάλες προσφυγικές ροές και την κατάσταση στην περιοχή που μυρίζει μπαρούτι, τις εξελίξεις και τις άθλιες συνθήκες εργασίας που βιώνουν χιλιάδες εργαζόμενοι που δουλεύουν στους τουριστικούς "παραδείσους" του Αιγαίου, τις ελλείψεις σε τομείς όπως Υγεία και Πρόνοια, μέχρι και τις μεγάλες καταστροφές που υπέστησαν η Μυτιλήνη και η Κως λόγω της ανύπαρκτης αντισεισμικής θωράκισης, είναι ζητήματα που θα πρέπει να προβληματίζουν τον λαό και την νεολαία».

Οι Οργανώσεις Αιγαίου της ΚΝΕ καλούν τους νέους και τις νέες των λαϊκών οικογενειών, που νιώθουν αγανάκτηση και δεν συμβιβάζονται με τη ζωή και το μέλλον που τους ετοιμάζουν, να πάρουν μέρος στο μεγαλύτερο πολιτικό - πολιτιστικό γεγονός. Για το επόμενο διάστημα έχουν προγραμματιστεί προφεστιβαλικές εκδηλώσεις στο Βροντάδο Χίου (8/8), Βαθύ Σάμου (25/8) και κεντρικά φεστιβάλ στην Τήνο (7/8), Μονοκάμπι Ικαρίας (11/8), Μύρινα Λήμνου (13/8), Κω (26/8), Χίο (2/9), Κάλυμνο (3/9), Καρλόβασι Σάμου (9/9), Μυτιλήνη (16/9), Ρόδο (16/9).

Προφεστιβαλικές εκδηλώσεις

Αύριο Πέμπτη

Στις Μοίρες Ηρακλείου, στην πλατεία Λεωνίδα Κλάδου, στις 7.30 μ.μ., με ομιλήτρια την Ηλιάνα Μπούνταλη, μέλος του ΣΠ Κρήτης της ΚΝΕ.

Στη Χίο, στο Λιμανάκι Λαγκάδας, στις 8 μ.μ. Θα μιλήσει ο Θάνος Μπίμπας, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ, και θα ακολουθήσει αφιέρωμα στο προσφυγικό τραγούδι.

Στην Ιστιαία, στην κεντρική πλατεία, στις 8.30 μ.μ., με θέμα «Τουρισμός, αναψυχή, ξεκούραση, δικαίωμα του λαού και της νεολαίας και όχι προνόμιο των λίγων». Θα μιλήσει ο Θέμος Βασιλείου, μέλος του Γραφείου της ΤΕ Εύβοιας του ΚΚΕ. Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει σκετς αφιερωμένο στη ζωή του ξενοδοχοϋπαλλήλου και ζωντανή μουσική.

Παρασκευή 4 Αυγούστου

Στη Ναύπακτο, στην κεντρική πλατεία.

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
  • Τη δική τους ξεχωριστή θέση στο Φεστιβάλ έχουν ο αγώνας και οι θέσεις της ΚΝΕ και του ΚΚΕ ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά.
  • Αφιέρωμα Οκτωβριανή Επανάσταση και Παιδεία: Αρθρο της Ναντέζντα Κονσταντίνοβα Κρούπσκαγια για την επιλογή επαγγέλματος.
  • Αξιόλογη πρωτοβουλία η διοργάνωση αθλητικού camp από την ΚΝΕ στο Μεσολόγγι, από τις 18 έως τις 26 Αυγούστου.
ΟKΤΩΒΡΙΑΝΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΠΑΙΔΕΙΑ
Σε διαρκή διαπάλη με την παλιά κοινωνία

Μικρή αναφορά στη συμβολή της Ναντέζντα Κονσταντίνοβα Κρούπσκαγια

Η Ντ. Κ. Κρούπσκαγια στα φοιτητικά της χρόνια
Η Ντ. Κ. Κρούπσκαγια στα φοιτητικά της χρόνια
Συνεχίζοντας το αφιέρωμά μας στην Παιδεία και την Οκτωβριανή Επανάσταση οφείλουμε να σταθούμε στη συμβολή της Ναντέζντα Κονσταντίνοβα Κρούπσκαγια (1869 - 1939). Η Κρούπσκαγια ήταν σύζυγος του Λένιν, στέλεχος του μπολσεβίκικου κόμματος με μεγάλη συμβολή στην παιδαγωγική θεωρία και στην πρακτική. Ηταν μέλος του Λαϊκού Επιτροπάτου της Παιδείας και από κοινού με τον Λουνατσάρσκι ετοίμασαν τα πρώτα διατάγματα για τη Λαϊκή Παιδεία. Το 1918 εκλέχτηκε τακτικό μέλος της Σοσιαλιστικής Ακαδημίας Κοινωνικών Επιστημών. Οργάνωσε μια σειρά εθελοντικούς συλλόγους «Κάτω η αγραμματοσύνη», «Φίλος των παιδιών», ενώ ήταν συντάκτης και σε πολλά περιοδικά για την εκπαίδευση. Με την άμεση καθοδήγησή της ιδρύθηκε και λειτούργησε η Ακαδημία Κομμουνιστικής Αγωγής, που αποτέλεσε τη βάση για τη μόρφωση των εκπαιδευτικών στη χώρα. Εδινε βάρος στην ιδεολογική προετοιμασία του εκπαιδευτικού και στην κατανόηση από τους ίδιους τους εργάτες της ανάγκης για το πολυτεχνικό σχολείο και από τα γραπτά της στήριξε θεωρητικά αυτή την ανάγκη του πολυτεχνικού χαρακτήρα της εκπαίδευσης, στον οποίο επέμενε ιδιαίτερα ο Λένιν.

Σήμερα παραθέτουμε άρθρο της που δημοσιεύτηκε στην Κομσομόλσκαγια Πράβντα στις 26 Ιούνη 1936 για την επιλογή επαγγέλματος (οι υπότιτλοι του άρθρου είναι δικοί μας). Το άρθρο περιλαμβάνεται επίσης σε μεγάλο αφιέρωμα του περιοδικού «Θέματα Παιδείας» (τεύχος 39) με κείμενα της Κρούπσκαγια για την πολυτεχνική Παιδεία, που αξίζει να αναζητήσει κανείς για παραπέρα μελέτη.

Στο παρακάτω κείμενο για την επιλογή επαγγέλματος, η Κρούπσκαγια αναδεικνύει πώς η κατάργηση της εκμετάλλευσης καταργεί και τους ταξικούς φραγμούς στη μόρφωση, μιλάει για τις προσπάθειες που έγιναν τα πρώτα χρόνια για τη Λαϊκή Παιδεία, για τη διαρκή διαπάλη με αντιλήψεις και αντιθέσεις που αποτελούν κατάλοιπα της παλιάς κοινωνίας και φωτίζει τις δυνατότητες που ανοίγει είκοσι χρόνια μετά η αλματώδης ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων στο πλαίσιο οικοδόμησης της σοσιαλιστικής κοινωνίας.

Κάναμε επανάσταση για ν' ανατρέψουμε τους τεμπέληδες

Οταν μιλάει κανείς για την επιλογή επαγγέλματος, κομβικό ζήτημα είναι η αντίθεση μεταξύ πνευματικής και χειρωνακτικής εργασίας, που επιβιώνει στην ανώριμη φάση του σοσιαλισμού, όμως σταθερό μέλημα της εργατικής εξουσίας είναι να παίρνει μέτρα στην κατεύθυνση εξάλειψής της.

Είναι χαρακτηριστική η κριτική και η αυστηρότητα με την οποία στέκεται απέναντι στο ίδιο θέμα ο Μιχαήλ Ιβάνοβιτς Καλίνιν, μέλος του Πολιτικού Γραφείου του Κόμματος των Mπολσεβίκων, σε ομιλία του το 1941 σε έφηβους μαθητές σχολείων της Μόσχας:

«Μου φαίνεται πως στα σχολεία μας οι άνθρωποι, αν μου επιτρέπετε την έκφραση, "πνευματικοποιούνται" πολύ. "Πνευματικοποιούνται" όχι με την πνευματική έννοια, αλλά με την έννοια ότι τα παιδιά χαϊδεύονται και δεν μαθαίνουν να εκτιμούν τη χειρωνακτική δουλειά. Δεν μπορώ να πω ακριβώς ποιος φταίει, αλλά τα γεγονότα είναι γεγονότα.

Προφανώς η επίδραση των υπολειμμάτων της παλιάς αντίληψης για τη δουλειά εκδηλώνεται ως ένα βαθμό και σ' αυτό. Ισως η βασική μομφή ν' ανήκει στην οικογένεια, αλλά το σχολείο δεν αντιδρά κατάλληλα σ' αυτή την επίδραση, ούτε καλλιεργεί ικανοποιητικά την κομμουνιστική αντίληψη για τη δουλειά ανάμεσα στα παιδιά. Να γιατί πολλά παιδιά δεν θέλουν να δουλεύουν χειρωνακτικά και θεωρούν τη χειρωνακτική δουλειά ντροπή και υποτίμηση. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα από τα πιο σοβαρά λάθη. Στη χώρα μας κάθε δουλειά εκτιμάται. Σε μας δεν υπάρχει δουλειά κατώτερη ή ανώτερη. Στη χώρα μας η δουλειά είναι τιμή, δόξα, παλικαριά, ηρωισμός, ανεξάρτητα αν η δουλειά που κάνει κανείς είναι χτίστης, επιστήμονας, θυρωρός, μηχανικός, ταπητουργός, καλλιτέχνης, χοιροβοσκός, ηθοποιός, οδηγός τρακτέρ, γεωπόνος, λογιστής, γιατρός κ.λπ.

Ολοι οι Σοβιετικοί νέοι πρέπει να εκτιμάνε τη χειρωνακτική δουλειά και να μην αποφεύγουν ούτε την πιο συνηθισμένη δουλειά. Εκείνοι από σας που θ' απασχοληθούν σε χειρωνακτική δουλειά θα μάθουν να κάνουν μόνοι τους ή μόνες τους τις πιο βασικές δουλειές, όπως το πλύσιμο, η επιδιόρθωση των ρούχων, το μαγείρεμα, το συγύρισμα του δωματίου κ.λπ. - εκείνοι τέλος πάντων από σας που θα μάθουν μια τέχνη, δεν πρόκειται να χαθούν ποτέ, να είστε βέβαιοι γι' αυτό».

Και συνεχίζει στον ίδιο αυστηρό τόνο αναφερόμενος σε ρεπορτάζ για έναν νέο, γιο κολχόζνικου, που μετά το σχολείο αρνιόταν να δουλέψει στα χωράφια και καθόταν για δύο χρόνια σπίτι χωρίς δουλειά, λέγοντας ότι... θα βρει δουλειά γραφείου: «Οταν διάβασα αυτό το κομμάτι, είπα, ξέχωρα από όλα τ' άλλα, πως αυτός ο Βίκτωρ Ν. ήταν αμόρφωτος. Αφού δεν έκανε τίποτα δυο χρόνια τώρα, απ' όταν τέλειωσε το σχολείο, έχουμε κάθε λόγο να πιστεύουμε πως φοιτούσε τυχαία και κατόρθωνε να πηδάει απλώς από τη μια τάξη στην άλλη, δηλαδή δεν είναι ακόμα κατάλληλα μορφωμένος. Αν έτσι λοιπόν είναι τα πράγματα, μπορεί να σκεφτεί κανείς πως δεν κάνει ούτε για δουλειά σε γραφείο. (...) Πρέπει να εξασφαλίσουμε ώστε τα σχολεία μας να μη βγάζουν τέτοιους ανθρώπους. Ο σοβιετικός λαός δεν μπορεί ν' ανέχεται τεμπέληδες. Πραγματικά τι όφελος έχουμε; Κάναμε επανάσταση, για ν' ανατρέψουμε τους τεμπέληδες και τα παράσιτα, κι εδώ, παρακαλώ, νέοι αργόσχολοι και παράσιτα ξεφύτρωσαν. Οχι, είναι απαράδεκτο και σ' αυτή την περίπτωση μια ορισμένη ευθύνη την έχει το σχολείο».

Η επιλογή επαγγέλματος

Φοιτητές σε εθελοντική εργασία, τη δεκαετία του 1920
Φοιτητές σε εθελοντική εργασία, τη δεκαετία του 1920
Πρέπει να είναι κανείς σε θέση να διαλέγει το επάγγελμά του ελεύθερα.

Οταν αγαπάει κανείς το επάγγελμά του, αντλεί χαρά και ικανοποίηση απ' αυτό, μπορεί να δείξει πρωτοβουλία και ν' ανεβάσει χωρίς πάρα πολύ κόπο την αποδοτικότητα της εργασίας.

«Να κερδίζουν το ψωμί τους με τον ιδρώτα του προσώπου τους». Από την εποχή της δουλείας, η επιλογή επαγγέλματος του καθενός καθοριζόταν από την τοποθέτησή του στην ταξική ιεραρχία που ήταν διαιρεμένη η κοινωνία. Η σωματική δουλειά, μια πραγματική δουλειά καταδίκου, έπεφτε στον χωρικό. Η εργασία αυτή θεωρούνταν κατάρα. Αν πιστέψουμε στην παράδοση, ο Θεός τιμώρησε τον Αδάμ, τον πρώτο άνθρωπο, και τους απογόνους του, καταδικάζοντάς τους «να κερδίζουν το ψωμί τους με τον ιδρώτα του προσώπου τους». Η ιστορία του Μεσαίωνα χαρακτηρίζεται από μια σκληρή δουλειά σκλάβου των πλατιών λαϊκών μαζών.

«Οι αλυσίδες της δουλείας αντικαταστάθηκαν από άλλες, το ίδιο σκληρές», «της μισθωτής δουλείας». Η Γαλλική αστική Επανάσταση απελευθέρωσε τις μάζες. Η νομική αυτή απελευθέρωση ήταν απαραίτητη στην ανάπτυξη του καπιταλισμού. Αυτοί, που εκείνο τον καιρό πάλευαν για την επανάσταση, πίστεψαν πως έφτασε η εποχή της χειραφετημένης εργασίας. Ο Ρουσό λ.χ. εξυμνούσε την ελευθερία της επιλογής επαγγέλματος. Να όμως τι λέει γι' αυτό ο Νεκράσοφ, «οι αλυσίδες της δουλείας αντικαταστάθηκαν από άλλες, το ίδιο σκληρές» (ποίημα του Νεκράσοφ: «Η ελευθερία»). Κι ενώ το καπιταλιστικό σύστημα «της μισθωτής δουλείας» αντικατάστησε τη δουλεία, μονάχα ένα πολύ περιορισμένο στρώμα του λαού ήταν ελεύθερο να διαλέξει το επάγγελμά του.

Δεν απελευθερώνεται η επιλογή επαγγέλματος στον καπιταλισμό

Μνημείο της Κρούπσκαγια στη Μόσχα (φωτ. τραβηγμένη το 1976)
Μνημείο της Κρούπσκαγια στη Μόσχα (φωτ. τραβηγμένη το 1976)
Η διαίρεση της κοινωνίας σε κλειστές ταξικές κατηγορίες έδωσε τη θέση της στη διαίρεση σε τάξεις, η οποία με τη σειρά της εμπόδιζε την ελεύθερη επιλογή επαγγέλματος. Σύμφωνα με το νόμο, καθένας μπορούσε ν' ακολουθήσει την κλίση του, στην πραγματικότητα, όμως, σ' αυτό έμπαινε κάθε είδους φραγμός. Ανάμεσα στους φραγμούς αυτούς, ένας από τους πιο ισχυρούς ήταν το καπιταλιστικό σύστημα δημόσιας Εκπαίδευσης. Η ανάπτυξη της τεχνικής, η ομαδική δουλειά στη φάμπρικα απαιτούσαν ένα μίνιμουμ γνώσεων. Να γιατί η υποχρεωτική στοιχειώδης Εκπαίδευση μπήκε από καιρό σε πολλές καπιταλιστικές χώρες. Η Εκπαίδευση αυτή, ποτισμένη με το δηλητήριο της θρησκείας και της αστικής ηθικής, παρουσιάζει κάτω από ένα ψεύτικο φως το παρελθόν και το παρόν.

Το καπιταλιστικό σύστημα κάνει δύσκολο το πέρασμα από το δημοτικό σχολείο στο γυμνάσιο, που το πρόγραμμά του δεν είναι άμεση συνέχεια του δημοτικού. Το γυμνάσιο καταρτίζει στελέχη για τον κρατικό μηχανισμό, δίνει τις απαραίτητες γνώσεις για να εφαρμόζεται η θέληση των ισχυρών του καπιταλιστικού κόσμου. Στο σχολειό αυτό φοιτούν προπαντός τα παιδιά των εκπροσώπων της αστικής τάξης: Ξεπεσμένοι ευγενείς, μικροί και μεσαίοι έμποροι, ανώτεροι υπάλληλοι, πλούσιοι χωρικοί κ.λπ.

Υπάρχουν κάθε είδους γυμνάσια, που δίνουν τις πιο πλατιές γνώσεις και προπαρασκευάζουν τα παιδιά για την άσκηση «πνευματικού επαγγέλματος». Οι μικροαστοί έκαναν γυμνασιακές σπουδές, που θα τους απάλλασσαν από την κοπιαστική σωματική δουλειά και θα τους επέτρεπαν να «κάνουν το παν για να δώσουν τη δυνατότητα στα παιδιά τους να κάμουν καριέρα». Ξέχωρα απ' αυτό, το γυμνάσιο άνοιγε το δρόμο στ' ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα που κατάρτιζαν πιο ειδικούς και κατά συνέπεια καλύτερα αμειβόμενους. Με το πρόσχημα για μέλλοντες «διευθυντές της βιομηχανίας» δημιουργούσαν προνομιούχα σχολειά (λύκεια, γυμνάσια, πλήρη δευτεροβάθμια σχολειά).

Η Ναντέζντα Κονσταντίνοβα μιλάει σε συγκέντρωση που οργάνωσε η ομάδα διαφώτισης του ποταμόπλοιου «Κόκκινο Αστρο» στα παράκτια του Βόλγα το καλοκαίρι του 1919
Η Ναντέζντα Κονσταντίνοβα μιλάει σε συγκέντρωση που οργάνωσε η ομάδα διαφώτισης του ποταμόπλοιου «Κόκκινο Αστρο» στα παράκτια του Βόλγα το καλοκαίρι του 1919
Ολο το σύστημα δημόσιας Εκπαίδευσης προοριζόταν για τη στερέωση του καπιταλιστικού καθεστώτος. Οσο για ελεύθερη επιλογή επαγγέλματος, ήταν πολύ προβληματική. Στη διάρκεια του ιμπεριαλιστικού πολέμου ο διδασκαλικός Τύπος της Γερμανίας συζητούσε με ιδιαίτερη ζωντάνια το ζήτημα αν έπρεπε να ευνοούνται οι πιο ικανοί και οι πιο προικισμένοι. Διόλου όμως δεν επρόκειτο να δώσουν στον καθένα τη δυνατότητα ν' αναπτύξει τις ικανότητές του. Η ουσία του ζητήματος ήταν να διαλέξουν τους πιο ικανούς για να τους βάλουν στην υπηρεσία του κεφαλαίου, να τους αναθέσουν την υπεράσπιση του καπιταλιστικού συστήματος, να τους κάμουν πιστούς υπηρέτες των εκμεταλλευτών.

Η πολιτιστική μάχη μπαίνει σε πρώτο πλάνο πάλης

Η σοβιετική εξουσία κληρονόμησε από τον τσαρισμό το καπιταλιστικό σύστημα της Εκπαίδευσης, με τη διαφορά πως είχε ακόμη κι επιβιώσεις της δουλείας: Την αμάθεια και το δεσποτισμό.

Από τα πρώτα βήματά της, η εξουσία των Σοβιέτ γκρέμισε τους φραγμούς που χώριζαν τις τάξεις, αναμόρφωσε το σύστημα δημόσιας Εκπαίδευσης χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα για να εκπαιδεύσει τους εργάτες. Για το σκοπό αυτό έκανε την κατάλληλη διαλογή από τον όγκο των γνώσεων, έπαιρνε τις πιο ουσιώδεις για να τις χρησιμοποιήσει στην πολιτιστική ανάπτυξη του λαού.

Δημιουργήθηκε το ενιαίο σχολειό εργασίας, που ξεκαθαρίστηκε το πρόγραμμά του από κάθε παλιά σαβούρα. Οργανώθηκαν εργατικά Πανεπιστήμια. Οι εργάτες και οι αγρότες είχαν κάθε είδους προνόμιο σ' ό,τι αφορούσε την είσοδό τους στ' ανώτερα και μεσαία εκπαιδευτικά ιδρύματα. Η αναδιοργάνωση του συστήματος δημόσιας Εκπαίδευσης συμπληρωνόταν μέσα στη φωτιά του εμφυλίου πολέμου, μέσα στη φλόγα της ριζικής ανασυγκρότησης ολόκληρου του κοινωνικού συστήματος. Καταλαβαίνει κανείς έως ποιο βαθμό ήταν δύσκολο να πετυχαίνει κανείς έστω και τα πιο απλά πράγματα, πόσο δύσκολο να συγκροτήσει ακόμη κι αυτή τη στοιχειώδη γενική εκπαίδευση. Η πολιτιστική μάχη έμπαινε πάντα σε πρώτο πλάνο πάλης. Η ιστορία της δημόσιας Εκπαίδευσης στη διάρκεια των πρώτων είκοσι χρόνων της σοβιετικής εξουσίας δίνει λεπτομερειακή ανάλυση της πάλης αυτής.

Να δουλεύουμε για μια όλο και πιο στενή σύνδεση θεωρίας και πράξης

Σήμερα η χώρα μας έγινε αγνώριστη. Η ανάπτυξη της βαριάς βιομηχανίας, η κολεκτιβοποίηση και η μηχανοποίηση της γεωργίας βάζουν τις βάσεις για την εξαφάνιση της διαφοράς ανάμεσα στην πόλη και το χωριό. Ο πνευματικός ορίζοντας και η συνείδηση των μαζών πλάτυναν. Η ζωή του ανθρώπου γίνεται ολοένα και περισσότερο πολύπλευρη. Η ανάπτυξη της τεχνικής και της επιστήμης έχει ως αποτέλεσμα τη συνεχή σύσφιξη των δεσμών ανάμεσα στην πνευματική και σωματική εργασία. Γκρεμίστηκαν οι παλιοί φραγμοί που έφραζαν το δρόμο στη γνώση.

Σήμερα υπάρχουν πια στην ΕΣΣΔ οι βασικές απαραίτητες συνθήκες για την ελεύθερη επιλογή επαγγέλματος. Ωστόσο, αυτό δεν θα πει πως μπορούμε έστω και στο ελάχιστο να χαλαρώσουμε την επαγρύπνησή μας στο πολιτιστικό μέτωπο.

Δεν πρέπει ούτε στιγμή να ξεχνούμε πως η ελεύθερη επιλογή επαγγέλματος εμποδίζεται πάρα πολύ από τις επιβιώσεις του αναλφαβητισμού και της αμάθειας.

Ούτε στιγμή δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως πρέπει ακατάπαυτα να εργαζόμαστε, μέσα κι έξω από το σχολειό, για ν' ανεβάσουμε απ' την πιο νεαρή ηλικία το γενικό και πολιτικό επίπεδο της αυριανής γενιάς μας. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ένα χαμηλό επίπεδο γενικής και πολυτεχνικής μόρφωσης περιορίζει την ελευθερία επιλογής επαγγέλματος και την κάνει αυθαίρετη.

Χρειάζεται να συνεχίσουμε να γκρεμίζουμε τους αδιόρατους φραγμούς που υπάρχουν ακόμη ανάμεσα στο δημοτικό σχολειό, στο γυμνάσιο κι ανώτερο σχολειό, έχοντας τα μάτια μας δεκατέσσερα να μην παραμορφώνονται τα πράγματα με ανώφελες λεπτομέρειες που συσκοτίζουν τις επιστημονικές αρχές. Οφείλουμε να δουλεύουμε για μια όλο και πιο στενή σύνδεση θεωρίας και πράξης.

Χρειάζεται να παλέψουμε ενάντια στη βαθιά ριζωμένη άποψη που θεωρεί τη σωματική δουλειά κατάρα, στην οποία έχει καταδικάσει ο Θεός χιλιάδες ανθρώπους. Χρειάζεται να καταπολεμήσουμε την τάση για ανώτερες σπουδές «πάση θυσία» για να «γίνουμε κάτι», να γίνουμε μηχανικοί. Καμιά φορά η τάση αυτή αντανακλά τα παλιά ήθη που περιφρονούσαν τους ανθρώπους που δούλευαν σωματικά. Το σταχανοβικό κίνημα θα βοηθήσει να μπει γρήγορα τέρμα στην πρόληψη αυτή.

Οφείλουμε να ενισχύσουμε μ' όλα τα μέσα την υγεία των παιδιών μας, να φροντίσουμε για την τροφή τους, τον ύπνο τους, να επαγρυπνούμε για να μένουν όσο το δυνατό περισσότερο στον καθαρό αέρα και να μεγαλώνουν μέσα σε φυσικές συνθήκες. Είναι πολύ σημαντικό να τους κάνουμε οπτικούς και ακουστικούς τύπους, να τους μάθουμε να εργάζονται στο μέτρο των δυνάμεών τους.

Συνέπεια της ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων

Την εποχή που κυριαρχούσε η βιοτεχνία η επιλογή επαγγέλματος καθοριζόταν συνήθως από το επάγγελμα των γονέων. Η ποιότητα της εργασίας ήταν έργο της αποκτημένης πείρας. Για ν' αποκτηθεί όμως η πείρα αυτή, έπρεπε ν' αρχίσει κανείς να εργάζεται από τη νεαρή του ακόμη ηλικία. Υπήρχε η συνήθεια να διαλέγεται το επάγγελμα από νωρίς. Στη χειροτεχνία, οι περιορισμένες γνώσεις έπαιζαν βασικό ρόλο. Χρειάστηκαν χρόνια για ν' αποκτηθούν. Η μαθήτευση κρατούσε πάρα πολύ κι άρχιζε αμέσως από την παιδική ηλικία, απ' την ηλικία που στην εποχή της βιοτεχνίας γίνεται η επιλογή του επαγγέλματος. Πιο σωστό όμως θα 'ταν να πούμε πως η επιλογή αυτή στην ουσία δεν υπήρχε. Το επάγγελμα των γονέων καθόριζε το επάγγελμα των παιδιών τους.

Η σύγχρονη τεχνική άλλαξε ριζικά το χαρακτήρα της προπαίδευσης. Αυτή δεν είναι πια μια στενή τεχνική εξάσκηση που γίνεται σ' εκείνους που προπαρασκευάζονται γι' αυτό ή τ' άλλο επάγγελμα αλλά η γνώση του χειρισμού ενός πολύπλοκου μηχανήματος, ο πιο παραγωγικός τρόπος οργάνωσης μιας δουλειάς, η γνώση του προτσές παραγωγής στο σύνολό του. Δεν είναι τυχαίο γεγονός αν ένας μεγάλος αριθμός νεαρών σταχανοβικών βγήκαν από σχολή προπαίδευσης σε εργοστάσιο.

Τα σχολειά μιας γενικής μόρφωσης έχουν καθήκον να μάθουν στους μαθητές να παίρνουν μέρος στα πιο σύνθετα προτσές παραγωγής, μέσα στα πλαίσια της σύγχρονης τεχνικής, για να εξοικειωθούν μ' ολόκληρη σειρά ειδικοτήτων. Η βιαστική επιλογή επαγγέλματος είναι επιζήμια: Εμποδίζει την ελευθερία αυτής της επιλογής. Ο Λένιν ήταν αντίθετος με τη βιαστική επιλογή επαγγέλματος.

Υπάρχουν επαγγέλματα που απαιτούν ξεχωριστές ιδιότητες: Εξαιρετικά λεπτή όραση ή ακοή, πολύ ανεπτυγμένη αφή, υπέρμετρα εξασκημένα νευρικά κέντρα.

Την επιλογή επαγγέλματος την καθορίζει το κοινωνικό καθεστώς. Δεν υπάρχει άλλο σύστημα εκτός από το σοσιαλιστικό που να εξασφαλίζει απόλυτη ελευθερία επιλογής επαγγέλματος στις πλατιές λαϊκές μάζες.

Κλειδί το γενικό πολυτεχνικό σχολείο

Για να τελειώνουμε, θα πω μερικά λόγια σχετικά με τα «προικισμένα» παιδιά. Ενα παιδί με ταλέντο, όπως κι ένα άλλο, έχει δικαίωμα στη γενική μόρφωση. Οφείλουμε να του εξασφαλίσουμε αρμονική ανάπτυξη σ' ένα κοινό σοβιετικό σχολειό, γιατί αν απομονωθεί πρόωρα στην ειδικότητά του, θα του είναι αδύνατο να χρησιμοποιήσει σε συνέχεια πλατιά τις ικανότητές του. Να ένα παράδειγμα: Ενα παιδί έχει εξαιρετική οπτική μνήμη, σχεδιάζει θαυμάσια. Το βάζουν από νωρίς σε ειδικό σχολειό και του διδάσκουν την τεχνική του σχολειού. Κανείς ωστόσο δεν φροντίζει να πλατύνει τον ορίζοντά του, να του μάθει να βλέπει τη ζωή κομμουνιστικά, να γίνει ένας πραγματικός κομμουνιστής, ένας ομαδικός αγωνιστής. Ετσι, βλέπουμε να μεγαλώνει ένας σχεδιαστής με ταλέντο, ένας που ξέρει να ζωγραφίζει απ' το χέρι του δασκάλου ένα πανέρι με φρούτα, ένας ολότελα ανίκανος όμως σχεδιαστής που να 'ναι σε θέση να δώσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του σοσιαλιστικού συστήματος απλά, χωρίς περιφράσεις, ένας σχεδιαστής που να μας δώσει τον πίνακα του σοσιαλιστικού συστήματος έτσι που το σχέδιο να μιλάει καλύτερα απ' τις λέξεις.

Αν το σχολειό γενικής μόρφωσης και το ειδικό σχολειό κατορθώσουν να διαπλάσουν κομμουνιστές, τότε μόνο τα προικισμένα άτομα θα μπορέσουν ν' αξιοποιήσουν πλατιά το ταλέντο τους.

Αθλητικό camp αξιώσεων από την ΚΝΕ στο Μεσολόγγι

Από τις 18 έως τις 26 Αυγούστου με πλούσιο πρόγραμμα

Η μπροσούρα του Τμήματος Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, που κυκλοφόρησε το 2015
Η μπροσούρα του Τμήματος Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, που κυκλοφόρησε το 2015
Με πραγματικό μεράκι και έμπνευση, η Οργάνωση της ΚΝΕ στο Μεσολόγγι προετοιμάζει μέσα στον Αύγουστο ένα πλούσιο αθλητικό camp που θα διεξαχθεί από 18 έως 26 Αυγούστου και θα κορυφωθεί την τελευταία μέρα με προφεστιβαλική εκδήλωση.

Ο σκοπός του αθλητικού camp είναι να αναδείξει την ανάγκη της νεολαίας για δωρεάν άθληση μακριά από επιχειρήσεις, χορηγούς, ντόπινγκ, βία, ρατσισμό, ναρκωτικά. «Με σύνθημα "ο Αθλητισμός είναι δικαίωμα και ανάγκη της νεολαίας", καλούμε όλους τους νέους της πόλης μας και όχι μόνο να συμμετέχουν στις αθλητικές δραστηριότητες», σημειώνει η Οργάνωση και προσθέτει:

«Αυτές οι αθλητικές δραστηριότητες έχουν στόχο να αναδείξουν τη σημασία και την αναγκαιότητα της Φυσικής Αγωγής ως δραστηριότητας που συμβάλλει στη βελτίωση της υγείας, της προσωπικότητας και ποιότητας ζωής, που καλλιεργεί αγωνιστικές συλλογικές αξίες όπως η ευγενής άμιλλα, η φιλία, η αλληλεγγύη, η συνεργασία, η αγωνιστικότητα.

Για μας δεν έχει σημασία η ήττα ή η νίκη, τα έπαθλα, αλλά η συμμετοχή και η χαρά του παιχνιδιού. Επιδιώκουμε όλα τα παιχνίδια να γίνουν σε ευχάριστο κλίμα φιλίας και συνεργασίας μεταξύ των συμμετεχόντων, χωρίς αντιαθλητική και ανάρμοστη συμπεριφορά.

Σε όλα τα αθλήματα η συμμετοχή είναι δωρεάν και σε όλους τους συμμετέχοντες θα δοθούν αναμνηστικά διπλώματα, ορισμένα μετάλλια και βιβλία με συμβολικό χαρακτήρα».

Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα

Η Οργάνωση της ΚΝΕ στο Μεσολόγγι έχει φτιάξει και μια πολύ αξιόλογη ιστοσελίδα με πληροφορίες και υλικά γύρω από αυτήν τη διοργάνωση, στη διεύθυνση: 43ofestivalknemessolonghi.wordpress.com

Στην ιστοσελίδα αυτή μπορεί κανείς να βρει γενικά στοιχεία για το Φεστιβάλ της ΚΝΕ και την πλούσια δραστηριότητα που αναπτύσσεται στο πλαίσιό του, κομμάτι της οποίας είναι και η συγκεκριμένη αξιόλογη πρωτοβουλία της Οργάνωσης του Μεσολογγίου. «Το Φεστιβάλ της ΚΝΕ και του "Οδηγητή" είναι η μεγάλη γιορτή της νεολαίας! Των μαθητών, σπουδαστών, νέων εργαζομένων και ανέργων, κάθε νέου που ονειρεύεται, αγωνιά για το μέλλον και διεκδικεί μία καλύτερη ζωή», σημειώνεται χαρακτηριστικά.

Πολλά υλικά μπορεί κανείς να βρει στην ιστοσελίδα της διοργάνωσης
Πολλά υλικά μπορεί κανείς να βρει στην ιστοσελίδα της διοργάνωσης
Παράλληλα, ο επισκέπτης της ιστοσελίδας μπορεί να βρει όλο το πρόγραμμα και τις πληροφορίες που χρειάζεται για τη διοργάνωση, αλλά και πολλά περισσότερα. Για παράδειγμα κάτω από τον τίτλο «γνώρισε την ΚΝΕ» παρέχονται πληροφορίες για τον χαρακτήρα και τους στόχους της Οργάνωσης, ενώ πολύ ενδιαφέρουσα είναι και η ενότητα «Ηξερες ότι...», όπου στο πνεύμα του φετινού 43ου Φεστιβάλ, που είναι αφιερωμένο στην Οκτωβριανή Επανάσταση, δίνονται στοιχεία από την πείρα της Σοβιετικής Ενωσης στον τομέα της Φυσικής Αγωγής.

Η πείρα της ΕΣΣΔ και οι διεκδικήσεις του σήμερα

Στο πλαίσιο αυτό σημειώνεται ότι: «Κατά τη διάρκεια της σοσιαλιστικής οικοδόμησης, η Φυσική αγωγή και ο Αθλητισμός ήταν αναπόσπαστο κομμάτι του εκπαιδευτικού συστήματος, της καθημερινότητας των ανθρώπων, καθώς και της επιστημονικής οργάνωσης της εργασίας. Διαπνεόταν από την αρχή της ισόρροπης πνευματικής, φυσικής και κοινωνικής ανάπτυξης. Η ανάπτυξη της προσωπικότητας ήταν βασικής σημασίας ζήτημα για τη διαδικασία της σοσιαλιστικής οικοδόμησης.

Το σύστημα της Φυσικής Αγωγής στην ΕΣΣΔ είχε δύο μορφές:

  • Την υποχρεωτική, η οποία εφαρμοζόταν με ενιαίο πρόγραμμα στη προσχολική ηλικία, στα σχολεία, στα τεχνικά ανώτατα ιδρύματα κ.λπ.
  • Την προαιρετική.

Πολύτιμη η πείρα της ΕΣΣΔ στη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό
Πολύτιμη η πείρα της ΕΣΣΔ στη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό
Το 1920 η Φυσική Αγωγή εισήχθη στη Γενική Εκπαίδευση στα σχολεία. Τη περίοδο 1970 - 1980, περισσότερα από 70 εκατομμύρια άτομα παρακολουθούσαν τακτικά μαθήματα Φυσικής Αγωγής. Στα σχολεία Γενικής Μόρφωσης λειτουργούσαν περίπου 100 χιλιάδες ομάδες φυσικής κουλτούρας, που αποτελούνταν από 19 εκατομμύρια παιδιά. Στις βιομηχανικές και άλλες παραγωγικές μονάδες είχε καθιερωθεί γυμναστική κατά τη διάρκεια ειδικών διαλειμμάτων».

Ακολούθως επισημαίνεται η σημασία και τα οφέλη της Φυσικής Αγωγής, καθώς και οι σύγχρονες προτάσεις και διεκδικήσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ για το θέμα, όπως προβάλλονται και στην μπροσούρα του Τμήματος Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της ΚΕ του ΚΚΕ με τις θέσεις του Κόμματος για τη Φυσική Αγωγή στην εκπαίδευση, που κυκλοφόρησε το 2015:

  • «Δωρεάν από το κράτος όλων των προϋποθέσεων για τη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό της Νεολαίας .
  • Υλικοτεχνική υποδομή και επιστημονική στήριξη.
  • Αξιοποίηση όλων των υπαρχουσών αθλητικών εγκαταστάσεων.
  • Αξιοποίηση σχολικών χώρων με τη παρουσία καθηγητή Φυσικής Αγωγής.
  • Αγορά νέου αθλητικού υλικού.
  • Χώροι στους παιδικούς σταθμούς για τις δραστηριότητες των παιδιών.
  • Κρατικά κέντρα ΑμεΑ με ειδικά προγράμματα.
  • Οικονομική ενίσχυση αθλητικής έρευνας.
  • Συνεργασία του γυμναστή με άλλες ειδικότητες επιστημόνων.
  • Ανάπτυξη Αθλιατρικής.
  • Κονδύλια από το κράτος για την επιμόρφωση καθηγητών Φυσικής Αγωγής.
  • Κατάργηση κάθε επιχειρηματικής δραστηριότητας σε σχολεία και αθλητικά κέντρα».
Το πρόγραμμα αγώνων, δραστηριοτήτων, εκδηλώσεων

Αναλυτικά το camp περιλαμβάνει:

Από τις 18 έως τις 20 Αυγούστου, στο Ενωσιακό Αθλητικό Κέντρο, θα διεξαχθεί τουρνουά ποδοσφαίρου 5x5 και ένας φιλικός αγώνας - έκπληξη (δηλώσεις συμμετοχής έως 15 Αυγούστου στο 699 222 7421).

Την Τετάρτη 23 Αυγούστου, προγραμματίζεται λαϊκός αγώνας δρόμου 5 χλμ. ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά (δηλώσεις συμμετοχής έως 22 Αυγούστου στο 698 717 5698).

Στις 24 και τις 25 Αυγούστου, στα γηπεδάκια του Αγίου Νεκταρίου, θα διεξαχθεί τουρνουά μπάσκετ 3on3 (δηλώσεις συμμετοχής έως 22 Αυγούστου στο 6973 958 938) και ακόμα τουρνουά πινγκ πονγκ, σκάκι, ενώ θα υπάρχει και χώρος για γκράφιτι.

Η κεντρική εκδήλωση θα γίνει στις 26 Αυγούστου, στο Θεατράκι (Λιμάνι Μεσολογγίου ) και θα περιλαμβάνει: Επίδειξη πολεμικών τεχνών, συζήτηση για τον Αθλητισμό και την πείρα από την ΕΣΣΔ, βραβεύσεις των συμμετεχόντων στο αθλητικό camp, hip - hop συναυλία και λαϊκό γλέντι.

Οι διοργανωτές επισημαίνουν ότι: «Ολοι οι συμμετέχοντες θα πρέπει να δηλώνουν υπεύθυνα ότι δεν αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα υγείας και ότι η συμμετοχή τους γίνεται με προσωπική ευθύνη. Οι ανήλικοι συμμετέχοντες καλούνται να φέρουν υπεύθυνη δήλωση με υπογραφή γονέα».

Παράλληλα σημειώνουν πως όλο το αθλητικό camp στήνεται με το μεράκι των μελών και των φίλων του ΚΚΕ και της ΚΝΕ και δεν έχει καμία στήριξη από επιχειρήσεις και χορηγούς. Στο πνεύμα αυτό, η ΚΝΕ καλεί όποιον επιθυμεί να συμβάλει σε αυτή την προσπάθεια, είτε με την εθελοντική του προσφορά είτε με οικονομική ενίσχυση, ενώ έχει απευθυνθεί ζητώντας βοήθεια και σε ερασιτεχνικά σωματεία, που θα μπορούσαν να προσφέρουν είτε υλικοτεχνικά, είτε με τις συμβουλές τους, είτε με τη συμμετοχή των μελών τους στα τουρνουά.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ