Σάββατο 2 Μάρτη 2019 - Κυριακή 3 Μάρτη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ «Ο ΒΥΡΩΝ»
Στη μάχη της απεργίας στις 19 Μάρτη με αιχμή τη Συλλογική Σύμβαση

Μιλούν στον «Ριζοσπάστη» ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου

Στη μάχη για την προετοιμασία της απεργίας στις 19 Μάρτη που κηρύχθηκε στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών και στα Φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης βρίσκεται ο Σύλλογος Εργαζομένων στην Ιδιωτική Εκπαίδευση Ν. Αττικής «Ο Βύρων». Θέτοντας στο επίκεντρο το ζήτημα της υπογραφής Συλλογικής Σύμβασης, που θα ικανοποιεί τις ανάγκες των εργαζομένων απέναντι στην αντεργατική πολιτική της κυβέρνησης, η οποία εκφράζεται και στους όρους εργασίας στα φροντιστήρια, και απέναντι στις αξιώσεις των εργοδοτών που επιδιώκουν ακόμα μεγαλύτερη κερδοφορία των επιχειρήσεών τους.

Η απεργία προκηρύχθηκε από την Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ) με αφορμή την εκδίκαση εκείνη τη μέρα της προσφυγής της εργοδοτικής Ομοσπονδίας στο ΣτΕ. Υπενθυμίζεται πως η κυβέρνηση προχώρησε τον Αύγουστο του 2016, μακριά από συλλογικές διαπραγματεύσεις, σε καθορισμό ως πλήρους απασχόλησης στα φροντιστήρια των 21 ωρών εβδομαδιαίως, κάτι που στην πράξη σημαίνει, με βάση το κατώτατο ημερομίσθιο των 586 ευρώ, κατώτατο ωρομίσθιο της τάξης των 6,70 ευρώ. Η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας (ΟΕΦΕ) ζητά να ισχύσει το 40ωρο, που στην πράξη σημαίνει πως τα ωρομίσθια θα διαμορφωθούν στα 4 ευρώ. Ηδη, από τον περασμένο Απρίλη, οι δυνάμεις του «Βύρωνα» πραγματοποίησαν αλλεπάλληλες συνελεύσεις με αυτό το θέμα, κινητοποιήθηκαν μέσα στους χώρους δουλειάς, άνοιξαν πλατιά το θέμα στους συναδέλφους. Στο μεταξύ, οι δυνάμεις του «Βύρωνα», σε συντονισμό με άλλα σωματεία πανελλαδικά, κατάρτισαν σχέδιο ΣΣΕ και, μετά από πίεση που άσκησαν, άρχισαν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της ΟΙΕΛΕ και της εργοδοτικής πλευράς.

Από αριστερά ο Π. Μαργαρώνης και ο Α. Πετρέλλης
Από αριστερά ο Π. Μαργαρώνης και ο Α. Πετρέλλης
Με αφορμή αυτές τις εξελίξεις, ο «Ριζοσπάστης» συζητά με τον πρόεδρο του «Βύρωνα» Παναγιώτη Μαργαρώνη και τον αντιπρόεδρο Αγγελο Πετρέλλη για τις συνθήκες που επικρατούν στο χώρο, τη δράση και τις διεκδικήσεις του σωματείου.

Παρεμβάσεις του Συλλόγου μετά από καταγγελίες

-- Πώς καταγράφεται η κατάσταση σήμερα στα φροντιστήρια;

Π. Μ.: Η κατάσταση είναι χαοτική. Ακόμα και τα όσα στοιχειώδη προβλέπονται από το νόμο, δεν τηρούνται. Υπάρχουν περιπτώσεις που τηρείται μεν ο κατώτατος μισθός, αλλά δεν τηρούνται πολλά άλλα. Ενα παράδειγμα είναι ότι αντί για 45λεπτη διδακτική ώρα που επιβάλλεται και για την καλύτερη απόδοση των μαθητών, στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών θα δει κανείς συνεχόμενα τρίωρα. Δώρα και επιδόματα είναι υποχρεωτικό να δίνονται μέσω τράπεζας και συμβαίνει να πηγαίνει ο εργοδότης και να ζητά πίσω το Δώρο. Ενα ακόμα φαινόμενο είναι η αδήλωτη εργασία.

Οταν υπήρχε σύμβαση στην Αττική, το ωρομίσθιο ξεκινούσε τον πρώτο χρόνο εργασίας με 13 ευρώ. Καταργούνται οι συμβάσεις με το Μεσοπρόθεσμο - το οποίο δεν βλέπουμε να κατάργησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - και κατευθείαν οι εργοδότες περνάνε ότι οι εργαζόμενοι στα φροντιστήρια πρέπει να δουλεύουν 40ωρο. Και βλέπεις συμβάσεις με 3,5 ευρώ την ώρα, από 13.

Καταγγελίες φτάνουν συνεχώς και δεν υπάρχει περίπτωση που να μην έχει κάνει παρέμβαση το σωματείο και να μην έχει βρει το δίκιο. Και εδώ φαίνεται ο συσχετισμός δύναμης, το ότι ο «Βύρωνας» είναι το μεγαλύτερο σωματείο στο χώρο και εντάσσεται στις δυνάμεις του ΠΑΜΕ, ότι διατηρεί επαφή με σωματεία και Λαϊκές Επιτροπές.

Ενα άλλο κομμάτι της ιδιωτικής Εκπαίδευσης είναι τα κέντρα μελέτης, που μπορεί πριν τέσσερα χρόνια να θεωρούνταν «καινούργιο φρούτο», όχι όμως σήμερα. Μιλάμε για χώρους που μπορεί να είναι κέντρα δημιουργικής απασχόλησης, μπορεί να έχει μια άδεια από το δήμο ή την Περιφέρεια, δεν υπάγονται όμως στο υπουργείο Παιδείας, οπότε ο εργαζόμενος δεν προσλαμβάνεται ως καθηγητής, αλλά με μια απλή σύμβαση.

Α. Π.: Οι εργαζόμενοι στα κέντρα μελέτης αμείβονται με τρία - τριάμισι ευρώ την ώρα. Αυτό που κυκλοφορεί είναι «για τρεις ώρες, πάρε γύρω στα 200 ευρώ και τελειώσαμε». Και φυσικά αυτοί καθαυτοί οι χώροι δεν πληρούν καμία προϋπόθεση στέγασης παιδιών και δεν υπάρχει κανένας έλεγχος. Το ότι τα κέντρα μελέτης ανθούν, σημαίνει παράλληλα ότι υπάρχει μια ανάγκη των οικογενειών που δεν καλύπτεται.

Ευθύνη σε αυτό έχει η κυβέρνηση. Κάθε χρόνο κάνουμε παρεμβάσεις και συνειδητά έχουν αφήσει να εδραιωθεί αυτή η κατάσταση. Σε συνάντηση στο υπουργείο, μας έθετε επιτακτικά να πάρουμε θέση αν πρέπει ή όχι να υπάρχουν τα κέντρα μελέτης. Προσπαθώντας να εκμαιεύσει ότι είμαστε υπέρ και θέτουμε ζητήματα οικονομίστικα. Εμείς λέμε ότι άλλο αν πρέπει να υπάρχει επιχειρηματική δράση στην ιδιωτική Εκπαίδευση και τότε να τεθεί το ζήτημα και για τα Φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης και τα ξενόγλωσσα που θεωρείται ότι με... φυσικό τρόπο υπάρχουν. Για εμάς δεν έπρεπε να υπάρχει γενικότερα.

Δεν μπορούν να ζήσουν οι οικογένειές μας

-- Από την πλευρά της κυβέρνησης προβάλλεται μία προσπάθεια να «συμμαζέψει» τον χώρο της ιδιωτικής Εκπαίδευσης. Ποια είναι η πραγματικότητα που ζουν οι εργαζόμενοι;

Α. Π.: Ακόμα και το ημερομίσθιο των 6,70 ευρώ, που έχει παγιωθεί με την κυβερνητική ρύθμιση από το 2016, ουσιαστικά ικανοποιεί απαίτηση των εργοδοτών. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ίδιοι στις διεκδικήσεις μας το 2014 έλεγαν ότι το ωρομίσθιο που προτείναμε δεν ήταν βιώσιμο και μιλούσαν για ωρομίσθιο 7 ευρώ. Η ρύθμιση της κυβέρνησης το 2016 είναι πολύ κοντά σε αυτό, ενώ παράλληλα λειτούργησε και ως μέσο ενσωμάτωσης ενός κόσμου που είδε να κανονίζονται αυτά από τα πάνω, μακριά από συλλογικές διαπραγματεύσεις.

Π. Μ.: Δεν υπάρχει σύμβαση, άρα ό,τι δικαίωμα έχει ένας εργαζόμενος είναι με ό,τι προβλέπεται γενικότερα. Τώρα, αυτό που έχει κατοχυρωθεί είναι με 21 ώρες το πλήρες ωράριο, όμως με τον κατώτατο μισθό της Εθνικής Συλλογικής, που δίνει 6 ευρώ και 70 λεπτά την ώρα στα Φροντιστήρια Ξένων Γλωσσών και Μέσης Εκπαίδευσης.

Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι όταν διεκδικήσαμε αργίες, Χριστούγεννα - Πάσχα, ανακοίνωσε η κυβέρνηση ότι θα έχουμε 15 μέρες αργία. Ομως, με παρέμβαση των εργοδοτών, ο ΣΥΡΙΖΑ το πήρε πίσω στις 29 Δεκέμβρη, ενώ ήδη είχαμε φύγει για διακοπές και οι μαθητές είχαν ενημερωθεί ότι δεν θα κάνουν μάθημα...

Α. Π.: Προβάλλεται από την κυβέρνηση το κλασικό δίπολο «συντήρησης - προόδου». Είναι χαρακτηριστικό ότι στην τριμερή συνάντηση, ο γγ του υπουργείου Εργασίας έλεγε ότι η κυβέρνηση πήρε την ευθύνη και αύξησε τον κατώτατο μισθό, και οι εργοδότες αντέτειναν ότι αυτή η αύξηση έγινε μονομερώς. Η Ομοσπονδία από την πλευρά της σέρνει έναν κόσμο να στηρίξει τον νόμο Φίλη, χωρίς να φωτίζει τι ανάγκη εξυπηρέτησε και κυρίως τις ανάγκες των εργαζομένων, με την όλη αντιπαράθεση να βρίσκεται μακριά από τις ανάγκες των εργαζομένων. Για τους εργαζόμενους, μένει ένας μισθός 562 ευρώ με πλήρες ωράριο, για εννιά μόνο μήνες, με αύξηση 0,5 ευρώ την ώρα. Με αυτά δεν μπορούν να ζήσουν οι οικογένειές τους.

Η δράση μπροστά στην απεργία

-- Ποια είναι η δράση του σωματείου μπροστά στην απεργία;

Π. Μ.: Η απεργία έρχεται μετά από μία δράση του σωματείου που εξελίσσεται τα τελευταία δύο χρόνια, έχοντας στο επίκεντρο τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Μέσα από Γενικές Συνελεύσεις, από μια ανοιχτή συζήτηση με τους συναδέλφους, έχει διαμορφωθεί ένα πλαίσιο. Ηδη από πέρυσι το Πάσχα προχωρήσαμε σε κινητοποιήσεις, αρχικά στην Ομοσπονδία, στον ΣΕΦΑ (σ.σ. Σύλλογος Εκπαιδευτικών Φροντιστών Αττικής), ζητώντας να μπει μπροστά να υπογραφεί Σύμβαση. Η στάση που κρατά η Ομοσπονδία δεν είναι στάση οργάνωσης της πάλης, μαζέματος των πρωτοβάθμιων σωματείων, συντονισμού κ.λπ., ενώ θυμίζουμε ότι έχει διαγράψει τον «Βύρωνα» από τις δυνάμεις της.

Πήραμε πρωτοβουλία και καλέσαμε τα πρωτοβάθμια σωματεία σε πανελλαδική σύσκεψη, περάσαμε σε κινητοποιήσεις σε φροντιστήρια. Τελικά ξεκίνησε μια συζήτηση για τη ΣΣΕ. Αυτό που φάνηκε ήταν πως η Ομοσπονδία των εργοδοτών δεν έχει καμία διάθεση για αυξήσεις. Με τη σύμβαση που έχει προτείνει, ουσιαστικά η ασυδοσία που επικρατεί αυτήν τη στιγμή στο χώρο θα νομιμοποιηθεί.

-- Ποια είναι τα ζητήματα που προτάσσει ο «Βύρωνας» στις διεκδικήσεις του;

Π. Μ.: Το ωρομίσθιο που ζητάμε διαμορφώνεται μετά από μεγάλη συζήτηση στον παλιό κατώτατο μισθό και σε ένα πάγιο αίτημα του σωματείου, να ενσωματωθεί το επίδομα πτυχίου. Είναι άλλη μια αντίφαση του κλάδου το ότι ουσιαστικά με το δεύτερο μνημόνιο βάζουν τους εργοδότες να αναγνωρίσουν αν θέλουν το πτυχίο, αλλά στα φροντιστήρια ο καθηγητής προσλαμβάνεται π.χ. ως μαθηματικός, του ζητείται η άδεια διδασκαλίας, το φροντιστήριο τον διαφημίζει ως μαθηματικό αλλά δεν αποδέχεται το επίδομα πτυχίου.

Αλλα ζητήματα είναι να γνωρίζει ο εκπαιδευτικός από τον Μάη ότι θα προσληφθεί τον επόμενο Σεπτέμβρη, αλλά και η προστασία της μητρότητας, που αποτελεί σοβαρό θέμα και που στις Συλλογικές δεν το αποδέχτηκαν οι εργοδότες. Η μητρότητα ουσιαστικά δεν εξασφαλίζεται πουθενά στον κλάδο και βλέπεις συναδέλφους που έχουν γεννήσει και στο 20ήμερο γυρνούν στο χώρο δουλειάς. Η να γνωρίζουν ότι έχουν μείνει έγκυες το καλοκαίρι και τον Σεπτέμβρη να τους δίνονται μόλις δύο ώρες στο φροντιστήριο. Εμείς θέτουμε το αίτημα να είναι υποχρεωμένος ο εργοδότης να σε πάρει στη δουλειά.

Οι εκπρόσωποι του Συλλόγου στη συζήτηση δεν παραλείπουν να σημειώσουν πως από τη δράση του σωματείου αλλά και από τις πρόσφατες διαπραγματεύσεις με τους εργοδότες αναδεικνύεται η ανάγκη οργάνωσης των εργαζομένων και για τη μάχη της Συλλογικής Σύμβασης και γενικότερα για τη ζωή. «Το συμπέρασμα είναι ότι κάθε εργαζόμενος σε κάθε χώρο δουλειάς είναι κομμάτι της ταξικής πάλης και πρέπει να σηκώσει ανάστημα. Το σωματείο είναι εκεί για να δοθεί κάθε μάχη», σημειώνει ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου. Τονίζουν επίσης τη σημασία της συμμαχίας των σωματείων, φέρνοντας ως παράδειγμα την από κοινού παρέμβαση με Λαϊκή Επιτροπή απέναντι σε απόλυση εργαζόμενου σε παιδικό σταθμό στον Αλιμο, αλλά και τη συμμετοχή μελών του Συλλόγου στα λαϊκά φροντιστήρια.


Μ. Κ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ