Τετάρτη 18 Γενάρη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ

Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:

-- Αποσπάσματα από την κεντρική εισήγηση στην 7η Πανελλαδική Συνάντηση του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών.

-- Αρθρο με αφορμή τη θεματική βδομάδα στα Γυμνάσια με τίτλο «Σώμα και Ταυτότητα», που οργανώνει το υπουργείο Παιδείας.

-- Ματιές στο έργο του Μαξίμ Γκόρκι «Μάνα», που θα παρουσιαστεί το Σάββατο 21/1 στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ.

ΜΕΤΩΠΟ ΑΓΩΝΑ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ
«Οργανώνουμε το δικό μας σχέδιο αντεπίθεσης!»

Αποσπάσματα από την κεντρική εισήγηση στην 7η Πανελλαδική Συνάντηση του ΜΑΣ

Με τη συμμετοχή αντιπροσώπων από 37 φοιτητικούς και σπουδαστικούς Συλλόγους, 64 Επιτροπές Αγώνα και 1 Συνέλευση Τμήματος, από όλη την Ελλάδα, πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 15/1, στο ΤΕΙ Πειραιά, η 7η Πανελλαδική Συνάντηση του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών.

Οι συμμετέχοντες συζήτησαν για τη δράση το προηγούμενο διάστημα, έθεσαν τους στόχους του επόμενου διαστήματος και εξέλεξαν τη νέα Πανελλαδική Γραμματεία του ΜΑΣ, η οποία εξέλεξε την Εκτελεστική Γραμματεία. Εκ μέρους της απερχόμενης Εκτελεστικής Γραμματείας του ΜΑΣ, την κεντρική εισήγηση στη Συνάντηση έκανε ο Κώστας Θεοδωρόπουλος, ενώ ιδιαίτερες εισηγήσεις έγιναν για τις εξελίξεις στα ΤΕΙ από τον Ανδρέα Πούλο, μέλος της απερχόμενης Εκτελεστικής Γραμματείας και για την κατάσταση στις εστίες από τον Νίκο Τζαναβάρα, πρόεδρο του Συλλόγου Οικοτρόφων Εστιών Πάτρας.

Παραθέτουμε παρακάτω αναλυτικά αποσπάσματα από την κεντρική εισήγηση:

Η σημερινή Συνάντηση φανερώνει πολλές δυνατότητες, να ισχυροποιήσουμε τον αγώνα μας, να συζητήσουμε για το πώς θα δυναμώσει στη συνείδηση όλο και περισσότερων φοιτητών η ανάγκη ανασύνταξης του φοιτητικού κινήματος, να ισχυροποιηθεί η φωνή του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών σε κάθε σύλλογο. Το γεγονός ότι το ΜΑΣ αποτελεί τη μόνη πανελλαδική συσπείρωση φοιτητικών και σπουδαστικών Συλλόγων αποτυπώνει ότι η γραμμή πάλης που συγκρούεται με τη σημερινή κατάσταση, τα βάζει με τον πραγματικό ένοχο, που διεκδικεί για τις σύγχρονες ανάγκες μας, είναι αυτή που μπορεί να ανεβάσει την οργάνωση των φοιτητών και σπουδαστών, να δυναμώσει την ενότητά μας!


Για να οργανώσουμε το δικό μας σχέδιο αντεπίθεσης! Για να πάρουμε θέσεις μάχης απέναντι σε κεφάλαιο, κυβέρνηση, ΕΕ! Για να διεκδικήσουμε τις σύγχρονες ανάγκες μας!

Το φοιτητικό κίνημα βρίσκεται πίσω από τις ανάγκες σήμερα. Είναι αναντίστοιχη η απάντηση που δίνει μπροστά στην επίθεση την οποία δεχόμαστε οι φοιτητές των λαϊκών στρωμάτων και οι οικογένειές μας. Ομως, η ίδια η πορεία ενδυνάμωσης του ΜΑΣ αποδεικνύει ότι υπάρχουν δυνατότητες υπό καλύτερους όρους να διεξάγουμε τον αγώνα μέσα στις σχολές μας. Ξεπερνώντας τις δυσκολίες που συναντάμε στο δρόμο μας, όπως τις λογικές ότι «ο αγώνας δεν έχει αποτέλεσμα», την υποταγή στη βάρβαρη επίθεση που δεχόμαστε, την αυταπάτη ότι «θα λύσω μόνος μου τα προβλήματά μου». Για να δυναμώσει η οργάνωση του αγώνα μας ενάντια στους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους, τις αντιδραστικές κατευθύνσεις της ΕΕ, τις κυβερνήσεις που με την πολιτική τους τσακίζουν τα δικαιώματά μας για τα κέρδη των μονοπωλίων! Για να μπορούμε να σπουδάζουμε, να ασκούμε την έρευνά μας με όλα τα εργασιακά και ασφαλιστικά μας δικαιώματα, να ζούμε εμείς και οι οικογένειές μας με βάση τις σύγχρονες ανάγκες μας, με βάση την τεράστια πρόοδο της επιστήμης και της τεχνολογίας σήμερα.

«Αποκαλύπτουμε τα ψέματα της κυβέρνησης - Στοχεύουμε τον πραγματικό αντίπαλο»

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ θέλει να μας πείσει ότι η αντιλαϊκή πολιτικής της είναι προς όφελός μας, θέλει οι φοιτητές να συμφωνούμε με αυτή!

  • Οταν ψήφιζε το αντιασφαλιστικό νομοσχέδιο τσακίζοντας το δικαίωμά μας στην Υγεία και την Πρόνοια, το έκανε όπως έλεγε «για τη νέα γενιά, για να χτυπηθούν οι παχυλές συντάξεις».
  • Οταν χάριζε το επίδομα ανεργίας στους εργοδότες, επίδομα που παίρνει μόνο 1 στους 10 ανέργους, το έκανε για να «ανοίξουν νέες θέσεις εργασίας και να χτυπηθεί η ανεργία στη νεολαία».
  • Κάνει ότι στηρίζει τη φοιτητική μέριμνα την ώρα που το 91% όσων σπουδάζουν μακριά από τον τόπο διαμονής δεν δικαιούνται δωμάτιο σε εστία, ενώ οι ελάχιστες εστίες που υπάρχουν μαραζώνουν λόγω της υποχρηματοδότησης!
  • «Στεναχωριέται» για τη μετανάστευση των νέων επιστημόνων στο εξωτερικό την ίδια ώρα που συνεχίζει την υποχρηματοδότηση στην Παιδεία, την άθλια κατάσταση στα νοσοκομεία, τις ελλείψεις εκπαιδευτικών στα σχολεία!

Ξέρουμε πολύ καλά τι σημαίνουν «κινητικότητα» και «ευελιξία»:

-- 2 στις 3 νέες θέσεις εργασίας να είναι θέσεις υποαπασχόλησης!

-- 1 στους 2 νέους είναι άνεργος! Είναι χαρακτηριστικά τα στοιχεία της ΑΔΙΠ που περιγράφουν ότι ενώ το 37,2% των Ελλήνων 25 - 34 ετών είναι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, παράλληλα το 32,5% αυτών είναι άνεργοι.

-- Εργαζόμενοι και μισθωτοί επιστήμονες με μισθούς πείνας, με το ύψος του μισθού τους να καθορίζεται από τις ανάγκες των εργοδοτών τους, έχοντας ατομική σύμβαση εργασίας, πληρώνοντας από την τσέπη τους τις ασφαλιστικές εισφορές τους.

-- Μεγαλοεπιχειρηματίες με όλο και περισσότερες ελευθερίες στο να μετακινούν το εργατικό και επιστημονικό δυναμικό που έχουν στη δούλεψή τους, από χώρα σε χώρα. Σε αυτό είναι ενταγμένες και οι νέες διατάξεις για τις ομαδικές απολύσεις!

«Επιχειρηματικότητα» στον τομέα της έρευνας και της επιστήμης σημαίνει επιστήμονες που δεν θα συμβάλλουν με τις γνώσεις και την έρευνά τους στο να ζει καλύτερα ο λαός μας, αλλά στο πώς θα κάνουν την καλύτερη πατέντα που θα αυξήσει την κερδοφορία των κάθε φορά χορηγών! Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η λεγόμενη «ενσωματωμένη αχρήστευση», τεχνική που βάζει ημερομηνία λήξης σε διάφορα προϊόντα, όπως π.χ. εξαρτήματα αυτοκινήτων, κινητά τηλέφωνα κ.λπ., κατά την οποία οι επιστήμονες χαραμίζουν τις γνώσεις τους όχι στο πόσο ανθεκτικό θα είναι ένα προϊόν αλλά στο να γίνει προγραμματισμένο να χαλάει για να το ξανααγοράσει ο καταναλωτής.

«Ανταγωνιστικότητα» στον τομέα της εκπαίδευσης σημαίνει επιστήμονας και εργαζόμενος, του οποίου το πτυχίο δεν αποτελεί μοναδική προϋπόθεση για να ασκήσει το επάγγελμά του. Για να καταφέρει να αποκτήσει τις γνώσεις που χρειάζεται, μαζεύει προσόντα, πιστοποιήσεις, από σχολή σε σχολή και από χώρα σε χώρα, ώστε να προσαρμόσει τις γνώσεις και τις δεξιότητές του στις ανάγκες της αγοράς. Δηλαδή της εταιρείας που χρηματοδοτεί την έρευνά του με σκοπό το μέγιστο κέρδος από αυτή!

Ξέρουμε πολύ καλά τι σημαίνει «αυτονομία», «εξορθολογισμός των δαπανών για τα ιδρύματά μας», «ανταποδοτικότητα», με το κόστος για τις λαϊκές οικογένειες που σπουδάζουν τα παιδιά τους να ανέρχεται στο 1,5 δισ., υποβάθμιση των σπουδών που εκφράζεται με ελλείψεις σε βασικές υποδομές, εξοπλισμό, καθηγητές, στα προβλήματα των μετεγγραφέντων φοιτητών, στα ζητήματα μέριμνας, τα προβλήματα που προκύπτουν από την επιχειρηματική λειτουργία μέσα στις σχολές κ.ά. Την ίδια στιγμή ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2017 δεν προβλέπει καμία αύξηση!

Χρειάζεται το επόμενο διάστημα να είμαστε σε ετοιμότητα για αντιδραστικές αλλαγές που προωθούνται στα προγράμματα σπουδών στη βάση των κατευθύνσεων της ΕΕ, στην κατεύθυνση για απόσπαση της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας από το πτυχίο, στην επέκταση των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά.

Τα παραπάνω αποτελούν ενιαίες κατευθύνσεις της ΕΕ που εκφράζονται με τις εκθέσεις - κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ, τα πορίσματα των αξιολογήσεων. Γι' αυτό ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ από κοινού υπερασπίζονται αυτό το πανεπιστήμιο! Εδικά ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ Χρησιμοποιούν κυριολεκτικά μέχρι και τις ίδιες λέξεις.

Ενίσχυση της επιχειρηματικότητας προτείνει και ο ΣΥΡΙΖΑ. Ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και η ΝΔ.

Ανταποδοτικότητα και αυτονομία των ιδρυμάτων λένε και οι δύο. Γι' αυτό και συμφωνούν σε δίδακτρα στα αγγλόφωνα προγράμματα σπουδών για αλλοδαπούς φοιτητές, αλλά και στα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά.

«Χρειάζεται επαγρύπνηση και ετοιμότητα»

Με ετοιμότητα να απαντάμε στην προπαγάνδα της κυβέρνησης, να βάζουμε αντιστάσεις στα σχέδιά της τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό της χώρας! Γιατί παίζονται γερά παζάρια στις πλάτες μας, επικίνδυνοι σχεδιασμοί για εμάς και τις οικογένειές μας, με τη συμμετοχή της χώρας στους ανταγωνισμούς που οξύνονται μεταξύ των ιμπεριαλιστικών κέντρων. Να αποκαλύψουμε τις ευθύνες της κυβέρνησης που στηρίζει πολιτικά, οικονομικά και στρατιωτικά την ενίσχυση της παρουσίας του ΝΑΤΟ στο Αιγαίο και στην ευρύτερη περιοχή. Και που παράλληλα, αξιοποιώντας τις αποφάσεις της ΕΕ για το Προσφυγικό, όπως η συμφωνία ΕΕ - Τουρκίας, εγκλωβίζει στη χώρα μας πάνω από 65.000 πρόσφυγες κάτω από άθλιες συνθήκες, με τις κρατικές υπηρεσίες να είναι ανύπαρκτες ακόμα και τις προηγούμενες μέρες κακοκαιρίας!

Από την πρώτη στιγμή αποκαλύψαμε το χαρακτήρα των μέτρων, κόντρα στις αυταπάτες, στις λογικές αναμονής από το παραμύθι της «πρώτη φορά αριστεράς», του ΣΥΡΙΖΑ, αποδείξαμε ότι «ρεαλισμός» δεν είναι η σημερινή βαρβαρότητα που ζούμε σε όλες τις πτυχές της ζωής μας αλλά το να ικανοποιούνται οι σύγχρονες ανάγκες μας, με βάση την πρόοδο της επιστήμης και της τεχνολογίας, τις δυνατότητες που γεννιούνται από αυτή το 2017!

Οταν διοικήσεις και υπουργείο Παιδείας έλεγαν ότι «οι μετεγγραφέντες φοιτητές φταίνε για την επιβάρυνση των οικονομικών των σχολών μας» πρωτοστατήσαμε ώστε οι μετεγγραφέντες μαζί με τους υπόλοιπους φοιτητές και σπουδαστές να οργανώσουν τον αγώνα τους, να διεκδικήσουν δυναμικά το αυτονόητο, να μη μείνουν έξω από τις σχολές τους, να φτιάξουν την επιτροπή τους, να πραγματοποιήσουν μια σειρά κινητοποιήσεις και τελικά να καταφέρουν να επιβάλουν την αύξηση του ποσού των αιτήσεων που έγιναν δεκτές!

Οταν η κυβέρνηση προσπαθούσε να περάσει με νόμο την απόσπαση της παιδαγωγικής επάρκειας από το πτυχίο μας, οι φοιτητικοί και σπουδαστικοί σύλλογοι, των καθηγητικών σχολών, οι επιτροπές αγώνα, κατάφεραν με αλλεπάλληλες κινητοποιήσεις να την καθυστερήσουν!

Οταν οι εστίες σε όλη τη χώρα ήταν στον «αέρα», με την κυβέρνηση να πετάει έξω εκατοντάδες συναδέλφους μας, οι εστιακοί φοιτητές και σπουδαστές συντόνιζαν τη δράση τους, πραγματοποιούσαν καταλήψεις, παραστάσεις διαμαρτυρίας, αλλεπάλληλες κινητοποιήσεις και τελικά κατάφεραν να αποσπάσουν κατακτήσεις για τις εστίες τους, να μπουν όλο και περισσότεροι σε δωμάτιο!

Για αυτό, την ίδια ώρα που μας έλεγαν ότι «το κράτος δεν έχει λεφτά», βαφτίζοντας τη δημόσια και δωρεάν Παιδεία, «παράλογες απαιτήσεις» δώσαμε εκατοντάδες μάχες, ώστε να σπουδάζουμε χωρίς να βάζουμε το χέρι στην τσέπη, για δωρεάν μετακίνηση, για δωρεάν συγγράμματα που να καλύπτουν όλη την ύλη, για δωρεάν σίτιση!

Οταν επιδίωκε να βάλει εμπόδια στην ενότητά μας και να καλλιεργήσει ότι τα ιδρύματά μας επιστρέφουν στην «κανονικότητα» διοργανώσαμε πανελλαδικό συλλαλητήριο, στο οποίο καταφέραμε να συσπειρωθούν, σχεδόν 90 Σύλλογοι με το πλαίσιο πάλης των συλλόγων που συσπειρώνονται στο ΜΑΣ, να βροντοφωνάξουμε ταυτόχρονα σε δεκάδες πόλεις σε όλη την Ελλάδα για τις σπουδές και το μέλλον που μας αξίζει!

Παράλληλα, βρεθήκαμε σε μεγάλες μάχες πλάι στο εργατικό κίνημα, ενώσαμε τη φωνή μας με όλο το λαό! Ημασταν παρόντες σε σημαντικές απεργιακές μάχες, όπως αυτή του Ασφαλιστικού, στα εργατοαγροτικά συλλαλητήρια, δείξαμε έμπρακτα την αλληλεγγύη μας σε απεργούς εργάτες, όπως στο «Αthens Ledra Hotel», αλλά και στους αγωνιστές αγρότες, όπως στα μπλόκα της Νίκαιας! Δείξαμε την αλληλεγγύη μας στους μαθητές! Οργανώσαμε τη συμμετοχή φοιτητών στα λαϊκά φροντιστήρια!

Την ίδια ώρα που η πολιτική της κυβέρνησης μετέτρεπε το Αιγαίο σε θάλασσα νεκρών, δημιουργούσε εκατοντάδες κέντρα κράτησης, με άθλιες συνθήκες διαβίωσης για τους πρόσφυγες, οργανώσαμε την αλληλεγγύη ενάντια στα εγκλήματα των ιμπεριαλιστών, αναδείξαμε την ανάγκη να παλέψουμε ενάντια στους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς και τη συμμετοχή της χώρας μας σε αυτούς! Ενημερώσαμε για τον πραγματικό σκοπό που το ΝΑΤΟ βρίσκεται στο Αιγαίο, για το χαρακτήρα των αποφάσεων της ΕΕ, που ανοίγουν την κάνουλα του Προσφυγικού όποτε χρειάζονται φτηνό εργατικό δυναμικό και την ξανακλείνουν, παραδώσαμε είδη πρώτης ανάγκης στους πρόσφυγες, πραγματοποιήσαμε συναυλίες αλληλεγγύης μέσα στις σχολές μας, δημιουργήσαμε επιτροπές αλληλεγγύης για τους πρόσφυγες και τις οικογένειές τους.

Στην περσινή μας Συνάντηση μάς είχε προβληματίσει το ζήτημα της συμβολής μας στη αναζωογόνηση των Συλλόγων μας, κάτι για το οποίο μπορούμε να πούμε ότι έχουμε πολύ δρόμο ακόμα μπροστά μας για να το κατακτήσουμε. Βέβαια, έχουμε μετρήσει σημαντικά βήματα - αν και δεν είναι κατοχυρωμένα στην πλειοψηφία των Συλλόγων - σε αυτή την κατεύθυνση. Υπάρχουν δυνατότητες και πείρα που πρέπει να γενικευτεί από τις συνελεύσεις, τα διοικητικά συμβούλια, εκδηλώσεις, συσκέψεις, έντυπα, καλωσόρισμα πρωτοετών, πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες, τα πανελλαδικά συλλαλητήρια, τη συμμετοχή στους αγώνες του εργατικού κινήματος. Χρειάζεται το επόμενο διάστημα η πείρα από τους αγώνες αυτούς να γενικευτεί.

  • Να δυναμώσει η κουβέντα γύρω από τον προσανατολισμό του φοιτητικού κινήματος, ώστε να περάσει στην επίθεση, διεκδικώντας τις σύγχρονες ανάγκες, δυναμώνοντας τη σύγκρουση με τις κυβερνήσεις - ΕΕ - μονοπώλια, αξιοποιώντας την εμπειρία μέχρι σήμερα.
  • Να ανέβει ο βαθμός οργάνωσης των φοιτητών και των σπουδαστών με μαχητικούς και ζωντανούς Συλλόγους.
  • Να δυναμώσουμε τη συμμαχία μας με το εργατικό - λαϊκό κίνημα.
«Προτάσσουμε τους δικούς μας στόχους»

Κόντρα στις λογικές υποταγής και συμβιβασμού χρειάζεται να αγωνιστούμε ακόμα πιο αποφασιστικά:

  • Για επαρκή χρηματοδότηση των ιδρυμάτων μας από τον κρατικό προϋπολογισμό! Να κάνουμε στην μπάντα λογικές, που μιλάνε για αυτονομία των ιδρυμάτων μας, ενίσχυση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στις σχολές μας, χαρίζοντας φιλέτο στους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους τις δομές των σχολών μας, την έρευνα και τη γνώση μας, κάνουν λόγο για δίδακτρα στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ!
  • Για να σπουδάζουν οι φοιτητές και σπουδαστές δωρεάν και να μην είναι οι ίδιοι και οι οικογένειές τους πελάτες! Να κλείσουμε τα αυτιά μας σε όσους μιλάνε για κατάργηση των δωρεάν συγγραμμάτων, στο όνομα του ότι «δεν υπάρχουν λεφτά, όλοι μαζί ας βάλουμε ένα χεράκι».
  • Για επιστημονική μόρφωση και ειδίκευση υψηλού επιπέδου, ενάντια στην υποβάθμιση, για να αποτελεί το πτυχίο μας τη μοναδική προϋπόθεση για την άσκηση του επαγγέλματός μας! Κόντρα σε λογικές όπως αυτές που περιλαμβάνει το «σύγχρονο ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο», με ακριβοπληρωμένες πιστοποιήσεις μέσα από σεμινάρια και πανάκριβα μεταπτυχιακά!
  • Για σταθερή δουλειά με αξιοπρεπή μισθό κι εξασφαλισμένα εργασιακά δικαιώματα πάνω στο επιστημονικό αντικείμενο, χωρίς να αποδεχόμαστε λογικές ότι «αυτό είναι το μέλλον μας, χωρίς ΣΣΕ, ασφάλιση, ένσημα κ.λπ.»!
  • Για έρευνα στην υπηρεσία των κοινωνικών - λαϊκών αναγκών και όχι των μονοπωλίων! Να μη συμβιβαστούμε με το γεγονός ότι το 2017 και ενώ η επιστήμη και η τεχνολογία σημειώνουν μεγάλη πρόοδο, την ίδια στιγμή ο λαός μας δεν έχει πρόσβαση σε βασικά φάρμακα γιατί είναι πανάκριβα, ένας χιονιάς είναι ικανός να προκαλέσει ενεργειακό πρόβλημα σε ολόκληρη τη χώρα!
  • Με μεγαλύτερη κοινή δράση με το ταξικό εργατικό κίνημα, με τα σωματεία μισθωτών επιστημόνων κόντρα σε λογικές που εχθρεύονται την ενότητα των φοιτητών με το εργατικό κίνημα, τη συμμετοχή των Συλλόγων στις απεργίες με τα ταξικά σωματεία, με το ΠΑΜΕ!

Χρειάζεται να δυναμώσει ο αγώνας μας, κόντρα σε όσους βάζουν συνεχώς εμπόδια στην οργάνωση της πάλης μας, που διατηρούν φαινόμενα εκφυλισμού στις συλλογικές διαδικασίες, που θέλουν διοικητικά συμβούλια μακριά από τους φοιτητές, που δεν αναγνωρίζουν και καταδικάζουν ολόκληρους συλλόγους, που καταγγέλλουν τις συνελεύσεις και τις Επιτροπές Ετών, που βάζουν εμπόδια στη συμπόρευση του φοιτητικού με το οργανωμένο ταξικό εργατικό κίνημα.

Χρειάζεται να επικυρώσουμε το πλαίσιο πάλης και το διεκδικητικό πλαίσιο του ΜΑΣ και από τη σημερινή μας Συνάντηση!

Αξιοποιώντας τα υλικά της Συνάντησης να φτάσει σε κάθε φοιτητή και σπουδαστή το πλαίσιο πάλης του ΜΑΣ, να διοργανωθούν συσκέψεις μέσα στους Συλλόγους στις οποίες θα συζητηθεί ως θέμα, να γίνουν ενέργειες μέσα στους Συλλόγους ώστε να μην υπάρχει ούτε ένας που να μη γνωρίζει τι είναι το ΜΑΣ, γιατί χρειάζεται ο Σύλλογός του να συσπειρώνεται σε αυτό. Να μονιμοποιηθούν οι συναντήσεις σε επίπεδο πόλης των συνδικαλιστικών εκλεγμένων στα ΔΣ. Οι Σύλλογοι που αποτελούν στηρίγματα του ΜΑΣ να μετρήσουν βήματα στο βαθμό οργάνωσης, στη μαζικοποίησή τους. Αντίστοιχη δράση πρέπει να αναπτυχθεί στους Συλλόγους που οι συσχετισμοί είναι αρνητικοί. Οι Επιτροπές Αγώνα να αναλάβουν δράση! Να προωθούν το πλαίσιο πάλης, μέσα στο φοιτητικό Σύλλογο, να αποκαλύπτουν τις άλλες δυνάμεις και τα εμπόδια που βάζουν! Να προχωρήσουμε άμεσα σε όσες επιτροπές δεν έχουν ακόμα συγκροτηθεί! Να δυναμώσουμε τη συζήτηση για τον προσανατολισμό του φοιτητικού κινήματος, το περιεχόμενο και τη μαζικοποίηση των Γενικών Συνελεύσεων.

Αμεσα καθήκοντα
  • Ενημέρωση και δράση για τη νέα κατάσταση που διαμορφώνεται στις σχολές μας, με τον νέο κρατικό προϋπολογισμό, τις ελλείψεις σε καθηγητές και υποδομές. Αμεση απάντηση στα ιδιαίτερα προβλήματα που θα προκύψουν στην εξεταστική. Πραγματοποιούμε παραστάσεις διαμαρτυρίας στις διοικήσεις των Τμημάτων και απαιτούμε να μας δοθούν τα απαραίτητα στοιχεία, οικονομικού προϋπολογισμού των ιδρυμάτων μας κ.λπ.
  • Να μην περάσουν αντιδραστικές αλλαγές στα προγράμματα σπουδών μας. Εγκαιρα να εντοπίζουμε προσπάθειες αναδιαμόρφωσης των προγραμμάτων σπουδών και να παρεμβαίνουμε σε αυτές με αίτημα οι αλλαγές αυτές να είναι προς όφελος της γνώσης των φοιτητών και σπουδαστών, με βάση την πρόοδο της επιστήμης και της τεχνολογίας!
  • Να δείξουμε έμπρακτα την αλληλεγγύη μας στους πρόσφυγες, στα θύματα της ιμπεριαλιστικής βαρβαρότητας! Συλλέγουμε είδη πρώτης ανάγκης και τα καταθέτουμε στους πρόσφυγες και τις οικογένειές τους άμεσα και οργανωμένα με τους Συλλόγους μας. Να δυναμώσουν πρωτοβουλίες δημιουργικής απασχόλησης στα παιδιά των προσφύγων, όπως πήραν πέρυσι οι Σύλλογοι των δασκάλων και νηπιαγωγών. Να απομονώσουμε λογικές που χύνουν το δηλητήριο του ρατσισμού, του φασισμού στους Συλλόγους μας.

Χρειάζεται να ρίξουμε ιδιαίτερο βάρος στις δράσεις μας στις εστίες. Προτείνεται να καταλήξουμε μετά τη σημερινή μας Συνάντηση σε κοινό συντονισμό των Συλλόγων οικοτρόφων.

Με ευθύνη της νέας Εκτελεστικής Γραμματείας να μετρήσουμε βήματα το επόμενο διάστημα στη δουλειά μας στους εργαζόμενους και πρακτικάριους φοιτητές. Να στηρίξουμε κάθε εργαζόμενο φοιτητή, να περιφρουρήσουμε το δικαίωμά του στην απεργία στο χώρο δουλειάς του, ο Σύλλογος να σταθεί αλληλέγγυος στην εκμετάλλευση που υφίσταται από την εργοδοσία του. Την ίδια στιγμή θα πάρουμε πρακτικά μέτρα για να οργανώσουμε αυτήν τη δουλειά:

  • Να γίνει καταγραφή σε κάθε τμήμα των εργαζόμενων και πρακτικάριων φοιτητών.
  • Να δημιουργηθούν επιτροπές εργαζομένων και πρακτικάριων φοιτητών σε κάθε Σύλλογο.
Για τη «Μάνα» του Μαξίμ Γκόρκι

Εκδήλωση παρουσίασης του μυθιστορήματος, το Σάββατο 21 Γενάρη, στο Στέκι της ΚΝΕ

Το μυθιστόρημα του Μαξίμ Γκόρκι «Η Μάνα» παρουσιάζεται το Σάββατο 21 Γενάρη, στις 18.30, στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ (Τροίας 36, Αθήνα). Με αφορμή αυτή την εκδήλωση, αξίζει να ρίξουμε μια έστω σύντομη ματιά σε αυτό το σπουδαίο έργο...

Στη «Μάνα» που γράφτηκε το 1906, απεικονίζεται για πρώτη φορά στη λογοτεχνία ο αγώνας του επαναστατημένου προλεταριάτου να σπάσει τα δεσμά της σκλαβιάς του και κάτω από την καθοδήγηση του κόμματος της εργατικής τάξης να προχωρήσει στην οικοδόμηση της νέας σοσιαλιστικής κοινωνίας και τη γέννηση του νέου ανθρώπου μέσα σε αυτόν τον αγώνα. Με τη μοναδική γραφή του Γκόρκι δίνεται ο αγώνας των κομμουνιστών σε όλες του τις πτυχές: Στη δράση στις μάζες των εργοστασίων, στον αγώνα για τη μαρξιστική μόρφωση, στη σύγκρουση με τους μηχανισμούς του τσαρικού κράτους.

Η Πελαγία Νίλοβνα, η Μάνα, είναι μία γυναίκα φοβισμένη, κακοποιημένη από τον άντρα της. Ο Μιχαήλ, ο άντρας της, είναι άγριος, απότομος και επιθετικός. Σύντομα ο Μιχαήλ πεθαίνει και τη θέση του στο σπίτι παίρνει ο νεαρός γιος τους, Πάβελ. Αρχικά προσπαθεί να ακολουθήσει τα χνάρια του πατέρα του, δεν αργεί όμως να καταλάβει πως δεν του ταιριάζουν.

Μία νέα ζωή θα ξεκινήσει για την οικογένεια, όταν ο Πάβελ θα πρωτοστατήσει στον επαναστατικό αγώνα. Η Νίλοβνα στην αρχή διστακτικά, στη συνέχεια πιο θερμά, θα αποδεχτεί την επιλογή του παιδιού της. Θα γνωρίσει τους ομοϊδεάτες του Πάβελ, θα ταυτιστεί μαζί τους, θα νιώσει μέρος μιας ομάδας που αγωνίζεται για το δίκιο. Αργότερα, δεν θα διστάσει να αναλάβει και η ίδια επικίνδυνες αποστολές. Θα γίνει η «Μάνα» όλων των αγωνιστών.

Η Νίλοβνα, από αγάπη για τον γιο της, μαθαίνει να αγαπάει σαν μάνα όλους τους καταπιεσμένους, την εργατική τάξη και καταλαβαίνει πως είναι χρήσιμη στη μεγάλη υπόθεση του αγώνα. Βήμα - βήμα ξεπερνάει το φόβο, από δυστυχισμένη και υποταγμένη γίνεται ατρόμητη αγωνίστρια.

Στην παράνομη διαδήλωση της Πρωτομαγιάς, η Πελαγία νιώθει πια τη σιγουριά για το δρόμο που επέλεξε ο γιος της και η ίδια. Είναι εκεί όταν τον συλλαμβάνουν. Μαζεύει την πεσμένη κόκκινη σημαία και μιλάει στο αναστατωμένο πλήθος.

«Ακούστε, για το θεό! [...] κοιτάξτε χωρίς φόβο, τι ήταν αυτό που έγινε; Περπατούν φρόνιμα τα παιδιά, το δικό μας αίμα, πάνε για το δίκιο... για όλους! Για όλους εσάς, για τα δικά σας τα παιδάκια έταξαν τον εαυτό τους στο δρόμο του Γολγοθά... [...] Θέλουν το καλό για όλο τον κόσμο!».

Από αυτή τη στιγμή κι έπειτα, η ανάγκη της να προσφέρει και η ίδια στον αγώνα μεγαλώνει.

Ετσι προχωράει η ζωή της, άλλοτε με μικρότερες και άλλοτε με μεγαλύτερες αποστολές και σε αναμονή για τη δίκη του γιου της. Η ηρεμία του Πάβελ και των συντρόφων του στη δίκη τής δίνουν δύναμη και αισιοδοξία.

Η ποινή του Πάβελ είναι η εξορία. Η Μάνα παίρνει τη θέση του και συνεχίζει τη δουλειά του άφοβα. Μέχρι και το τέλος μένει πιστή στο χρέος που έχει αναλάβει απέναντι στο γιο της και όλα τα παιδιά της εργατικής τάξης.

«Νέοι, γέροι, δίνουν την ακατανίκητη δύναμή τους όλοι για ένα σκοπό, για το δίκιο! Προχωράν για να νικήσουν όλα τα καλά της ανθρωπότητας, για να καθαρίσουν τις αδικίες όλης της γης ξεσηκώθηκαν. Ορμάν να νικήσουν καθετί το αδιάντροπο και θα το νικήσουν! Θ' ανάψουμε καινούριο ήλιο, μου 'λεγε ένας τους, και σίγουρα θα τον ανάψουν! Θα ενώσουμε τις κομματιασμένες καρδιές, μου 'λεγε, και θα τις ενώσουν όλες μαζί σε μία καρδιά»!

Το πραγματικό όνομα του Γκόρκι ήταν Αλεξέι Μαξίμοβιτς Πέτσκοφ (1868-1936). Ορφανός και πάμφτωχος περιπλανήθηκε αναζητώντας δουλειά. Από πολύ νέος έχει συνειδητοποιήσει την αξία της εργασίας ως μέσο δημιουργίας. Αυτή η αντίληψη τον οδήγησε στο μαρξισμό, τον οποίο υπηρέτησε έως το θάνατό του. Ο γραπτός λόγος για τον Γκόρκι αποκαλύπτει τη ζωή των προλεταρίων της εποχής του, αλλά και την αναγκαιότητα του συνειδητού ξεσηκωμού για μια κοινωνία απαλλαγμένη από αφέντες και δούλους. Καθιερώθηκε ως πρωτεργάτης της νέας σοβιετικής λογοτεχνίας.

Αλλες εκδηλώσεις

Σήμερα, Τετάρτη, στις 20.00, στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ, θα προβληθεί η ταινία «Κούλε Βάμπε» (1932) του Ζλάταν Ντούντοφ, σε σενάριο Μπέρτολτ Μπρεχτ και μουσική του Χανς Αϊσλερ. Με τους: Χέρτα Τίλε, Ερνστ Μπους, Μάρτα Βόλτερ.

Επίσης, σήμερα Τετάρτη και αύριο Πέμπτη, στη Θεσσαλονίκη, η Οργάνωση Περιοχής Κεντρικής Μακεδονίας της ΚΝΕ καλεί στην παράσταση «Πού 'ναι η μάνα σου μωρή;», σε σκηνοθεσία Ενκε Φεζολλάρι, στο θέατρο «Αυλαία» (στη ΧΑΝΘ), στις 9 το βράδυ.

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΒΔΟΜΑΔΑ ΣΤΑ ΓΥΜΝΑΣΙΑ
Αλλο ένα πεδίο ιδεολογικής διαπάλης με την αστική τάξη με όπλο την επιστημονική κοσμοθεωρία μας και τις αξίες μας

Το υπουργείο Παιδείας θα προχωρήσει το επόμενο διάστημα, γύρω στο Μάρτη, σε μια παρέμβαση γύρω από ζητήματα διαμόρφωσης συνείδησης και στάσης ζωής μέσα από τη Θεματική Βδομάδα με τίτλο «Σώμα και ταυτότητα». Κατά τη βδομάδα αυτή (που κάθε σχολείο θα επιλέξει πότε ακριβώς θα την κάνει), εντός του σχολικού χρόνου, οι περίπου 300.000 μαθητές των Γυμνασίων θα αποτελέσουν το «κοινό» μιας μεγάλης σε έκταση και περιεχόμενο ιδεολογικής παρέμβασης της αστικής τάξης, του κράτους της και των διάφορων μηχανισμών της (ΜΚΟ) γύρω από σύγχρονα και επίκαιρα θέματα που προβληματίζουν, αγγίζουν τους νέους σε αυτές τις ηλικίες.

Η επιλογή του τίτλου της Θεματικής Βδομάδας από το υπουργείο δεν είναι καθόλου τυχαία. Εκφράζει την αστική αντίληψη ότι η κοινωνία αποτελείται από άτομα τα οποία - δήθεν ελεύθερα - επιλέγουν την ταυτότητά τους, ακόμα παραπέρα έχουν την ευθύνη και για τις συμπεριφορές που θα υιοθετήσουν. Μια τέτοια θέση συνδέεται επίσης και με τα ζητήματα της «αυτοδιάθεσης του σώματος», που κάνει θραύση στα ζητήματα της χρήσης ναρκωτικών, του βιολογικού και κοινωνικού φύλου, της αποκλειστικής ανάθεσης της ευθύνης στην οικογένεια για τη διατροφή των παιδιών της, γενικότερα για ζητήματα διαπαιδαγώγησης.

Φυσικά, η ιδεολογική παρέμβαση που επιχειρείται μέσω του συγκεκριμένου προγράμματος διαπλέκεται και με την ανάγκη αντιμετώπισης - από την αστική τάξη και το κράτος της - αντικειμενικών προβλημάτων που έχουν εντοπιστεί από διάφορες έρευνες με θέμα τη νεανική συμπεριφορά. Τέτοια ζητήματα αποτελούν, για παράδειγμα, η παχυσαρκία, η αντιμετώπιση της διαφορετικότητας μέσα στο σχολείο που σχετίζεται και με το bullying, που απασχολεί και τους μαθητές, το ζήτημα της εκτεταμένης χρήσης ναρκωτικών κ.ά.

Φαντάζει υποκριτικό να μιλάει το υπουργείο Παιδείας για προαγωγή της υγείας των μαθητών, όταν στα σχολεία υπάρχει υποσιτισμός, όταν μειώνονται ώρες του μαθήματος της Γυμναστικής, όταν ο αθλητισμός γίνεται εμπόρευμα. Για ποιες διατροφικές συνήθειες μιλάμε, όταν οι γονείς απολύονται, όταν το εισόδημα εξανεμίζεται από τη φοροληστεία;

Παρεμβαίνουμε στοχευμένα και χτυπάμε απ' όλες τις πλευρές

Οι στοχεύσεις της κυβέρνησης, πέρα από την ανάγκη ενίσχυσης του ιδεολογικού ρόλου του σχολείου και μέσα από νέες μορφές και εκσυγχρονισμένες δραστηριότητες, αφορούν και την πιο ανοιχτή σύνδεσή του με την «τοπική κοινωνία», την είσοδο των ΜΚΟ στο περιεχόμενο της σχολικής διαδικασίας, που με όρους κινήματος θέτουμε να μην τολμήσουν να μπουν μέσα στα σχολεία.

Το γεγονός, όμως, ότι το σχολείο αποτελεί όργανο της κυριαρχίας της αστικής τάξης, είναι ένα το κρατούμενο. Το ζητούμενο για τους κομμουνιστές, τους προοδευτικούς ανθρώπους που «πονάνε» για την αγωνιστική διαπαιδαγώγηση της νεολαίας, για την αντιμετώπιση ανορθολογικών απόψεων, για τους όρους διαμόρφωσης συνείδησης της αυριανής βάρδιας της εργατικής τάξης, είναι να αξιοποιήσουν, με επεξεργασμένο, πολύμορφο και πολυθεματικό σχέδιο, αυτή την ευκαιρία.

Κυριολεκτικά, έχουμε τη δυνατότητα να επιδράσουμε σε δεκάδες χιλιάδες μαθητές και εργαζόμενους γονείς, σε καλοπροαίρετους εκπαιδευτικούς.

Να αξιοποιήσουμε τη συζήτηση μέσα στον Σύλλογο διδασκόντων για το περιεχόμενο της παρέμβασης, για ζητήματα που μπορούν να πιαστούν, να συζητηθούν, για φορείς που μπορούν να κληθούν από το σχολείο προκειμένου να συζητήσουν σε σωστή βάση με τους μαθητές.

Να ζητήσουν αγωνιστικά προσανατολισμένοι Σύλλογοι Γονέων να γίνει ουσιαστική και επιστημονική συζήτηση για το πρόβλημα των ναρκωτικών, για τον αθλητισμό κ.ά.

Επιδιώκουμε, με λίγα λόγια, να βάλουμε τη δική μας σφραγίδα, στο βαθμό του δυνατού, στο περιεχόμενο της Θεματικής Βδομάδας.

Προφανώς, αυτή η προσπάθεια δεν θα είναι στρωμένη με ροδοπέταλα. Θα υπάρξει διαπάλη, ακόμα και εμπόδια από τη διοίκηση, αλλά και από άλλες δυνάμεις τόσο στο χώρο των εκπαιδευτικών, αλλά και από άλλους φορείς (π.χ. Χρυσή Αυγή, Εκκλησία κ.ά.).

Το κύριο είναι να μπει το νερό στ' αυλάκι. Επιδιώκουμε, με μεράκι και δημιουργική ανησυχία, να συνδυάσουμε τα επιμέρους γνωστικά αντικείμενα, τα μαθήματα που κάνει κάθε ειδικότητα στα Γυμνάσια, με τα ζητήματα της Θεματικής Βδομάδας. Είναι σίγουρο ότι οι μάχιμοι, αγωνιστές εκπαιδευτικοί έχουν πλούτο να δώσουν και σε αυτή την υπόθεση. Οι κομμουνιστές εκπαιδευτικοί, οι εκπαιδευτικοί που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ, θα παίξουν αντικειμενικά τον πρώτο ρόλο. Ωστόσο, δίπλα σε αυτούς, θέλουμε κι άλλος κόσμος να «ακουμπήσει» στην προσπάθειά μας.

Επικεντρώνουμε σε ορισμένα ζητήματα

Οι θεματικές ενότητες της βδομάδας είναι τρεις: «Διατροφή και ποιότητα ζωής», «εθισμός και εξαρτήσεις», «έμφυλες ταυτότητες». Σε κάθε θεματική υπάρχουν υποενότητες, ορισμένες από τις οποίες δίνουν τη δυνατότητα να ανοίξει γενικότερη συζήτηση, να τεθούν ερωτήματα και προβληματισμοί στους μαθητές, να δοθούν πρώτα και βασικά στοιχεία διαλεκτικής υλιστικής σκέψης, πληροφορίες που αποκαλύπτουν, που φωτίζουν πλευρές της κοινωνικής πραγματικότητας που η αστική τάξη και η ιδεολογία της συσκοτίζουν ή διαστρεβλώνουν.

Για παράδειγμα, στη θεματική ενότητα «διατροφή και ποιότητα ζωής», επικεντρώνουμε στην υποενότητα «διατροφή και οικονομική κρίση», για να ανοίξουμε τη συζήτηση για το ποιος φταίει για τον υποσιτισμό κ.τ.λ. Αξιοποιούμε επίκαιρες πληροφορίες, όπως ο τεράστιος πλούτος που συσσωρεύεται από 8 ανθρώπους που ισοδυναμεί με τον πλούτο του μισού πληθυσμού της γης. Εμπλουτίζουμε την παρέμβασή μας με την πρωτοπόρα πένα ποιητών, όπως ο Μπρεχτ, ο Χικμέτ, αλλά και την αγωνία προοδευτικών διανοούμενων όπως ο Αϊνστάιν για τα αδιέξοδα του καπιταλισμού. Να μια σκέψη για το πώς ένας φιλόλογος θα μπορούσε να αξιοποιήσει ένα ποίημα του Χικμέτ για το θέμα της διατροφής. Ο Τούρκος ποιητής γράφει:

«Είναι εδώ πέρα ένας κόσμος τόσο παράξενος

που μέσα στην αφθονία κανείς πεθαίνει,

μέσα στη σιτοδεία ζει.

Στις συνοικίες

σαν άρρωστοι λυσσασμένοι λύκοι

τριγυρνούνε οι άνθρωποι

κι οι αποθήκες είναι κλειδωμένες

γιομάτες στάρι.

(...)

Είναι εδώ

ένας κόσμος παράξενος

που ενώ τα ψάρια πίνουνε καφέ

τα μωρά δε βρίσκουνε γάλα.

Ζούνε οι άνθρωποι με λόγια

Κι οι χοίροι με πατάτες...».

Στην ενότητα «έμφυλες ταυτότητες», μπορούμε μέσα από την υποενότητα «ανθρώπινα δικαιώματα και δικαιώματα γυναικών» να ανοίξουμε τη συζήτηση για το ατομικό και το κοινωνικό δικαίωμα, το γυναικείο ζήτημα. Εκ των πραγμάτων, αυτή η διαδικασία μπορεί να συνδεθεί με την 8η Μάρτη, με την αναφορά στην ιστορικότητα του γυναικείου ζητήματος, για τη θέση της γυναίκας στον σοσιαλισμό που γνωρίσαμε. Να κληθούν οι γυναικείοι Σύλλογοι, μέλη της ΟΓΕ στα σχολεία.

Στην ενότητα «εθισμός και εξαρτήσεις» αναδεικνύουμε τον κοινωνικό χαρακτήρα προβλημάτων όπως τα ναρκωτικά, την ουσιαστική κοινωνική αποξένωση από την υπερβολική χρησιμοποίηση του διαδικτύου, την υποκατάσταση της ζωντανής διαπροσωπικής σχέσης από μορφές κοινωνικής δικτύωσης κ.ά. Μας προβληματίζει ιδιαίτερα ότι το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής κάνει λόγο για «κατάρριψη μύθων που συνδέονται με τη χρήση ουσιών» ή ότι αναφέρεται σε «εξαρτητικές» σε εισαγωγικά, λες και ότι δεν υπάρχει αντικειμενικό στοιχείο στην εξάρτηση και είναι ζήτημα από ποια σκοπιά το βλέπει κάποιος. Αντιπαλεύουμε τη λογική περί σκληρών και μαλακών ναρκωτικών και αξιοποιούμε σε αυτή την κατεύθυνση μέσα στα σχολεία φορείς που έχουν τέτοια αντίληψη.

Γενικότερα, δεν υποτιμούμε καμία πλευρά από αυτά που προτείνονται από το υπουργείο, γιατί «τίποτα το ανθρώπινο δεν μας είναι ξένο»! Μας ενδιαφέρει και το ζήτημα του εθισμού όχι μόνο από ναρκωτικές ουσίες, αλλά και από σύγχρονες μορφές που γεννάει η σήψη του καπιταλισμού, όπως ο τζόγος, το διαδίκτυο, που κυριολεκτικά τσακίζουν και αυτά τη νεολαία. Τοποθετούμε σε σωστή, επιστημονική βάση την αγωνία των γονιών αλλά και το ενδιαφέρον των μαθητών για τις σωματικές αλλαγές στην εφηβεία.

Σε θέση μάχης!

Παρ' όλες τις δυσκολίες, τη συνθετότητα των ζητημάτων που ανοίγονται, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι μια κρίσιμη πρωτοπόρα μάζα εκπαιδευτικών μπορεί να ταράξει τα νερά, να λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά, να συμβάλει αποφασιστικά, ώστε η βδομάδα αυτή να αποτελέσει θετικό παράδειγμα επίδρασης στη νεολαία.

Με ανοιχτά μάτια και αυτιά, να μην αφήσουμε να πέσει τίποτα κάτω, να εντοπίσουμε και να απαντήσουμε σε ό,τι αξιοποιηθεί από το αντιδραστικό οπλοστάσιο της αστικής τάξης για να μολύνει τους μαθητές.

Με αίσθηση ευθύνης αλλά και συνείδηση της υπεροχής που μπορεί να μας δώσει η γνώση και η προσαρμοσμένη αξιοποίηση της κοσμοθεωρίας μας, μπορούμε να πετύχουμε πολλά!


Κ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ