Πέμπτη 17 Απρίλη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ - ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ
Mε τον ατομικό δρόμο της φυγής ή με το συλλογικό δρόμο του αγώνα;

Στοιχείο πρώτο: Ενας στους δύο Ελληνες που βρίσκονται σε «εργάσιμη ηλικία» αναζητά απασχόληση στο εξωτερικό1.

Στοιχείο δεύτερο: 300.000 Ελληνες, στην πλειονότητά τους ειδικευμένοι επιστήμονες, έχουν ήδη συμπληρώσει βιογραφικά για να μεταναστεύσουν2.

Στοιχείο τρίτο: Στους 139.000 υπολογίζεται ότι ανέρχονται οι Ελληνες πτυχιούχοι/επιστήμονες (εκ των οποίων το 75% είναι κάτοχοι μεταπτυχιακού διπλώματος) που αναζήτησαν και βρήκαν την επαγγελματική τους αποκατάσταση στο εξωτερικό από την αρχή της κρίσης και μέχρι το 2011, ενώ πολλοί περισσότεροι εκτιμάται ότι έχουν φύγει από το 2011 ως σήμερα (μόνο στη Γερμανία και μόνο το 2013 βρήκαν δουλειά 123.000 Ελληνες σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Εργασίας)1. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι το φαινόμενο δεν περιορίζεται σε νέους, αλλά αρχίζει και καλύπτει ένα μεγάλο φάσμα ηλικιών.

Τα παραπάνω είναι μία (μερική προς το παρόν καθώς τα πλήρη στοιχεία θα πάρουν χρόνο να συλλεχθούν και να αναλυθούν) από τις αποδείξεις της τεράστιας καταστροφής που συντελείται στη χώρα τα τελευταία χρόνια. Η ραγδαία φυγή στο εξωτερικό μορφωμένου, ειδικευμένου και υψηλού επιπέδου επιστημονικο-τεχνικού δυναμικού είναι μια πλευρά της καταστροφής παραγωγικών δυνάμεων που προκαλεί η διαχείριση της κρίσης από την ελληνική κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Ενωση. Χιλιάδες νέοι επιστήμονες, τη στιγμή που είναι έτοιμοι να αρχίσουν να προσφέρουν τις γνώσεις τους και τις υπηρεσίες τους προς την κοινωνία, εγκαταλείπουν τη χώρα και τα προσφέρουν αυτά στην αλλοδαπή. Την ώρα που ο ελληνικός λαός πλήρωσε και πληρώνει για να υπάρχουν δημόσια πανεπιστήμια και να βγάζουν επιστήμονες που θα έπρεπε να υπηρετούν τις λαϊκές ανάγκες.


Ο δημοφιλέστερος προορισμός των μεταναστευόντων επιστημόνων/ερευνητών είναι ο βορράς της ΕΕ και κυρίως η Γερμανία, οι Σκανδιναβικές χώρες και η Μεγάλη Βρετανία. Ειδικά στη Γερμανία, σύμφωνα και με στοιχεία από τις στατιστικές υπηρεσίες τη χώρας αυτής, ο αριθμός των Ελλήνων επιστημόνων που εγκαταστάθηκαν και εργάζονται εκεί είναι κατά πολύ μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο από άλλες χώρες του νότου, και μάλιστα μεγαλύτερων πληθυσμιακά από την Ελλάδα, όπως η Ισπανία και η Ιταλία2. Παράλληλα, αυξημένη ροή καταγράφεται για χώρες όπως η Αμερική, ο Καναδάς και η Αυστραλία. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκαλεί τέλος η ραγδαία αύξηση των Ελλήνων επιστημόνων που μεταναστεύουν για να βρουν εργασία στις αναπτυσσόμενες οικονομίες, όπως η Κίνα, η Βραζιλία και η Ινδία, αλλά και προς τις χώρες του Κόλπου. Οσον αφορά τα αντικείμενα εργασίας, αυτά καλύπτουν κυρίως μηχανικούς (όλων των κλάδων), γιατρούς, νοσηλευτικό προσωπικό, δασκάλους, λογιστές, διοικητικά στελέχη επιχειρήσεων, δικηγόρους, επιστήμονες αγροτικού τομέα, αποφοίτους θετικών επιστημών κ.λπ.

Τα χαρακτηριστικά της σύγχρονης μετανάστευσης επιστημόνων

Το ρεύμα επιστημονικής φυγής δεν είναι απλά μια πρόσκαιρη επαφή με τους επιστήμονες άλλων χωρών για απόκτηση εμπειριών, αλλά πρόκειται για μια πραγματική και ουσιαστική μετανάστευση, παρόμοια με προηγούμενες περιόδους της ελληνικής ιστορίας. Ομως το σύγχρονο μεταναστευτικό κύμα έχει διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά από αυτό των μεταπολεμικών δεκαετιών. Τότε ήταν φτωχά αγροτικά και εργατικά στρώματα που αναζητούσαν εργασία για ένα πεπερασμένο χρονικό διάστημα. Σήμερα πρόκειται για πτυχιούχους/επιστήμονες/ερευνητές, στην πλειοψηφία τους μικροαστικής καταγωγής και προοπτικής, ο οποίοι φεύγουν χωρίς επιδίωξη επιστροφής. Πράγματι, ενώ ένα μεγάλο τμήμα των «γκασταμπάιντερς» επέστρεψε στα πάτρια εδάφη μετά από ένα μικρό ή μεγάλο χρονικό διάστημα, οι στατιστικές έρευνες λένε ότι η πλειοψηφία των σύγχρονων μεταναστών δεν θα επιστρέψει ποτέ2. Οι δε συνθήκες εργασίας τους μπορεί να είναι μεν καλύτερες από την ανεργία, την έλλειψη ασφάλισης, τις διαρκώς κατακρυμνόμενες απολαβές στην Ελλάδα κλπ., παρ' όλα αυτά κάθε άλλο παρά ευοίωνες είναι.

Πράγματι, οι νέοι επιστήμονες, που παίρνουν το δρόμο της ξενιτιάς, στατιστικά θα αλλάξουν πολλούς εργοδότες, σε διάφορες πόλεις, ακόμα και χώρες. Στην πλειοψηφία τους θα αμείβονται μεν περισσότερο από τα ελληνικά επίπεδα, αλλά λιγότερο από αυτό που θα τους επιτρέπει μια αξιοπρεπή και άνετη ζωή στις χώρες διαβίωσης. Παράλληλα, η εντατικοποίηση της εργασίας και η ανταγωνιστικότητα τόσο μεταξύ των εταιρειών/ιδρυμάτων, όσο και μεταξύ των ίδιων των εργαζομένων γίνεται καθημερινότητα. Κοινωνικά, ο προσωπικός προγραμματισμός δυσχεραίνει και ο γάμος, η οικογένεια και τα παιδιά καθίστανται εξαιρετικά δύσκολα, αν όχι αδύνατα. Και όμως, παρότι γνωρίζουν ή διαισθάνονται αυτές τις δυσκολίες, ένα μεγάλο τμήμα (αν όχι πλειοψηφικό) των νέων πτυχιούχων στρέφονται προς τη μετανάστευση.

Οι αιτίες πίσω από αυτό το πρωτοφανές ρεύμα φυγής είναι προφανείς: Πρώτον, η ανεργία φτάνει στο 59% στους νέους και αναλογικά χτυπά και τους πτυχιούχους Ανώτατης Εκπαίδευσης (κατέχουμε την 7η θέση στην ΕΕ σε ό,τι αφορά τους άνεργους αποφοίτους της Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, αλλά την πρώτη θέση στην ανεργία των αποφοίτων της ανώτερης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης3). Δεύτερον, η δραματική μείωση των απολαβών του επιστημονικο-τεχνικού δυναμικού εντός Ελλάδας που καθιστά τις απολαβές του εξωτερικού μακράν ελκτικότερες. Τρίτον, η διαφαινόμενη, ειδικά στον τομέα της έρευνας, πλήρης κατάρρευση εντός χώρας, που καθιστά τη φυγή στο εξωτερικό όχι απλά ζήτημα βελτίωσης, αλλά ζήτημα επιβίωσης και παραμονής στο αντικείμενο.

Για τις ανάγκες της χώρας σε επιστημονικό δυναμικό

Οι διάφοροι «πρόθυμοι» αρχίζουν αμέσως τους γκεμπελισμούς: «Στην Ελλάδα όλοι θέλουν να είναι επιστήμονες», «ο κρατικισμός έδωσε πτυχία σε όλους» κλπ. Δυστυχώς γι' αυτούς, τα πραγματικά στοιχεία είναι αμείλικτα: Ο μέσος όρος πτυχιούχων στην Ελλάδα είναι χαμηλότερος από το μέσο όρο πτυχιούχων στην ΕΕ (21η σε 30 χώρες της Ευρώπης ως προς τον αριθμό των επιστημόνων ανά κάτοικο)4. Η Ελλάδα υστερεί δηλαδή σε πτυχιούχους/επιστήμονες/ερευνητές. Τι συμβαίνει, λοιπόν; Πώς γίνεται η τεράστια φυγή επιστημονικο-τεχνικού δυναμικού να συντελείται από μια χώρα που διαθέτει λιγότερους αναλογικά επιστήμονες από τις χώρες προορισμού αυτής της φυγής;

Αναμφισβήτητα, το παράδοξο αυτό παύει να υφίσταται αν δει κανείς τις εξελίξεις στον Ευρωπαϊκό Χώρο Ερευνας, αλλά και στον ευρύτερο καταμερισμό εργασίας που πραγματοποιείται μέσα από τις διαδοχικές αναδιαρθρώσεις της ΕΕ. Αρχίζοντας από την κατοχύρωση της «κινητικότητας των επιστημόνων και ερευνητών» και της «ελευθερίας της διακίνησης πληροφορίας» (δίπλα στην «ελευθερία διακίνησης» ανθρώπων, αγαθών, κεφαλαίων και υπηρεσιών), ο Ευρωπαϊκός Χώρος Ερευνας καταλήγει στην πράξη να οδηγεί σε μια ανισόμετρη επιστημονική και τεχνολογική ανάπτυξη των πλουσιότερων και πιο ανεπτυγμένων χωρών της ΕΕ, σε βάρος των χωρών της περιφέρειας. Η επιδίωξη - αλλά και ήδη υλοποιούμενη τάση - είναι σαφής: Μία ΕΕ της οποίας το επιστημονικο-ερευνητικό κέντρο θα βρίσκεται στη Γερμανία και στη Γαλλία και δευτερευόντως στις μικρότερες χώρες της Βόρειας Ευρώπης, με την υπόλοιπη ΕΕ σε ρόλο φτωχού συγγενή, με ρόλο σε «υποδεέστερους» τομείς, όπως τον αγροτικό, τον τουριστικό και τον τομέα υπηρεσιών χαμηλής τεχνολογίας.

Η εξέλιξη αυτή ναρκοθετεί οποιαδήποτε προσπάθεια για ανοικοδόμηση/ανάπτυξη και πρόοδο της χώρας, προς μία άλλη κατεύθυνση. Ενα μορφωμένο και ειδικευμένο επιστημονικο-τεχνικό δυναμικό είναι απαραίτητος πυλώνας ανάπτυξης και προόδου, όταν αυτές γίνονται με κεντρικό σχεδιασμό και σε διαλεκτική αλληλεπίδραση με την ίδια την εργατική τάξη, για τις ανάγκες όλου του λαού. Οσο η χώρα αιμορραγεί επιστημονικο-τεχνικά με αυτούς τους ρυθμούς, η διαρκής υπανάπτυξη και υποβάθμιση του βιοτικού επιπέδου είναι νομοτέλεια. Το λεγόμενο brain drain, η «αποστράγγιση μυαλών», δηλαδή η διαρκής απορρόφηση και απομύζηση ειδικευμένου επιστημονικο-τεχνικού δυναμικού των υποανάπτυκτων και αναπτυσσόμενων χωρών, προς όφελος των ανεπτυγμένων, θεωρείται διεθνώς ένας από τους κύριους λόγους που η πλειοψηφία των χωρών της Αφρικής, της Κεντρικής και της Νότιας Αμερικής παραμένουν σε τραγικά επίπεδα βιοτικού επιπέδου5 (πρακτικά είναι ένας βασικός πυλώνας της ιμπεριαλιστικής επιβολής πάνω τους).

Αυτά βέβαια, με την πρώτη ματιά, λίγο ενδιαφέρουν τους ίδιους τους πτυχιούχους που επιλέγουν τη μετανάστευση, όσο καλοπροαίρετοι και αν είναι, καθώς οι συνθήκες στην Ελλάδα καθιστούν δυσχερέστατη την ίδια την καθημερινή τους επιβίωση. Αυτό όμως που θα πρέπει να γίνει κατανοητό σε αυτούς, ειδικά σε όσους έχουν εργατική και λαϊκή καταγωγή, μέσα και από την οργανωμένη δράση των σωματείων και των συλλόγων τους, είναι ότι η χώρα τούς έχει ανάγκη. Αντί για τον ατομικό δρόμο της φυγής, ο συλλογικός δρόμος της αλλαγής των συσχετισμών και της βελτίωσης και ανατροπής της κατάστασης, δίπλα στην εργατική τάξη, η οποία πλέον δεν μπορεί εύκολα να «αναζητήσει την τύχη της» στις οικονομίες υψηλής τεχνολογίας των ανεπτυγμένων χωρών, είναι η μόνη ολοκληρωμένη διέξοδος. Αντί να αναγκάζονται να φεύγουν αυτοί από τη χώρα, να αγωνιστούν, μαζί με το εργατικό και λαϊκό κίνημα, ώστε να φύγουν τα μονοπώλια και οι επιλογές τους, που τους εξωθούν στη φυγή. Και τότε, θα μπορούν απρόσκοπτα να προσφέρουν τα αποτελέσματα του μόχθου τους πίσω στο λαό που τους έφτιαξε.

ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ:

1. Ερευνα του ομίλου παροχής υπηρεσιών ανθρώπινου δυναμικού «Adecco».

2. Λόης Λαμπριανίδης, «Επενδύοντας στη Φυγή», εκδ. «Κριτική».

3. Ερευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ στο πλαίσιο της ετήσιας Εκθεσης για την Εκπαίδευση 2012-2013.

4. Eurostat: Key Data on Education in Europe 2012.

5. Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης: World Migration Report 2011.


Μάνος ΣΑΡΙΔΑΚΗΣ
Ερευνητής Θεωρητικής Φυσικής στη ΣΕΜΦΕ - ΕΜΠ

Μαθήματα από τον κόσμο της «αγοράς»

Αλλη μία συνάντηση της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας με τον κόσμο της «αγοράς» έγινε χτες, αυτή τη φορά για το πρόγραμμα «Διαδικτυακό Σχολείο Επιχειρηματικότητας» που υλοποιεί η Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης του υπουργείου Παιδείας και η Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα προσφέρει διαδικτυακά μαθήματα πάνω σε αντικείμενα όπως βασικές αρχές διοίκησης και επιχειρηματικότητας, χρηματοοικονομικά, καινοτομία, νομικά και λογιστικά θέματα, μάρκετινγκ, πωλήσεις κλπ. και εντάσσεται στο πλαίσιο της πολιτικής για τη «διά βίου μάθηση» και την «επιχειρηματικότητα», που κυβέρνηση και ΕΕ θέλουν να ανάγουν σε «αξία» για τη νέα γενιά. Στο προωθητικό βίντεο του προγράμματος δίνεται μία γεύση για τις «αρχές» που περνούν τα συγκεκριμένα βίντεο - μαθήματα, όπως «το ταλέντο παράγει χρήμα», «οτιδήποτε κάνετε στην επαγγελματική σας καριέρα να το κάνετε με χαρά», «να σκεφτόμαστε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σαν ενισχυτή της εικόνας για το προϊόν», «η καινοτομία χωρίς την εμπορευματοποίηση, χωρίς το κέρδος, ίσον εφεύρεση» κ.ά. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν καθηγητές Μάρκετινγκ, Οικονομίας, Διοίκησης Επιχειρήσεων και επιχειρηματίες.

Στη χτεσινή συνάντηση με τον υφυπουργό Παιδείας πήραν μέρος εκπρόσωποι του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου, του Ελληνογαλλικού Επιμελητηρίου, του Ελληνορωσικού Επιμελητηρίου, του ΣΕΒ, του ΣΕΣΜΑ, του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Συνδέσμου Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιά.

Κατά τη συνάντηση με τους επιχειρηματίες, ο υφυπουργός επισήμανε ότι η κυβέρνηση «θέλει να ενθαρρύνει την ενασχόληση των νέων με τον κόσμο του επιχειρείν προσφέροντας τη δυνατότητα, σε όσους το επιθυμούν, να έχουν πρόσβαση σε online εκπαιδευτικό υλικό», ενώ από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι των επιχειρηματικών επιμελητηρίων και συνδέσμων εξέφρασαν στον υφυπουργό Παιδείας ικανοποίηση για τη συγκεκριμένη δράση του υπουργείου, διευκρινίζοντας ότι αποτελούσε ένα πάγιο αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου.

Ενα ακόμα αίτημά τους που η ελληνική πολιτεία σπεύδει να κάνει πράξη...

ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
Μέτρα για την αποτροπή των μαθημάτων στις διακοπές του Πάσχα

Πρακτικά μέτρα για την αποτροπή του μέτρου δήθεν «αναπλήρωσης μαθημάτων» μέσα στις διακοπές του Πάσχα για τα σχολεία που έκαναν καταλήψεις, συζήτησαν μια σειρά φορείς στο Ηράκλειο Κρήτης σε σύσκεψη που έκαναν την περασμένη Τρίτη.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν η τοπική ΕΛΜΕ, οι Ενώσεις και η Ομοσπονδία Γονέων του νομού, Σύλλογοι Γονέων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και αντιπροσωπείες των μαθητικών συμβουλίων. Οι φορείς δήλωσαν ότι η αναπλήρωση των χαμένων ωρών διδασκαλίας είναι το πρόσχημα, ενώ ο σκοπός του μέτρου είναι η τρομοκράτηση και καταστολή του μαθητικού, εκπαιδευτικού και γονεϊκού κινήματος. Θεωρούν ότι το μέτρο έχει στόχο να τιμωρήσει τους μαθητές που κινητοποιήθηκαν και ότι είναι εμπαιγμός τα περί αναπλήρωσης των ωρών που χάθηκαν από τις καταλήψεις, όταν την ίδια χρονιά χάθηκαν χιλιάδες διδακτικές ώρες από το μη διορισμό και τις απολύσεις εκπαιδευτικών.

Οι φορείς αποφάσισαν να κάνουν νέα σύσκεψη για το θέμα την Τρίτη 22 Απρίλη, στις 5 μ.μ., στο «Καπετανάκειο», ενώ παράλληλα καλούν τα μέλη τους (εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς) έξω από τα σχολεία τις μέρες που έχει οριστεί να γίνει η «αναπλήρωση» (23, 24 και 25 Απρίλη), με στόχο την αποτροπή της εφαρμογής του αυταρχικού μέτρου. Σημειώνουν ότι ήδη η ΟΛΜΕ έχει λάβει απόφαση για κήρυξη 3ωρων στάσεων εργασίας (8-11 π.μ.) και για τις τρεις μέρες επιβολής του μέτρου, ενώ η ΕΛΜΕ Ηρακλείου έχει αποφασίσει επίσης για τις ίδιες ημέρες την κήρυξη 3ωρων στάσεων (11 π.μ.-2 μ.μ.), προκειμένου να διευκολύνει τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στις κινητοποιήσεις. Ακόμα, οι φορείς καλούν τον περιφερειακό διευθυντή Εκπαίδευσης Κρήτης να ανακαλέσει το μέτρο της λειτουργίας των σχολείων στις διακοπές του Πάσχα.

Εκδήλωση στα Τρίκαλα

Εκδήλωση μνήμης και τιμής για τα 5 απαγχονισθέντα παλικάρια της θρυλικής ΕΠΟΝ, Στέργιο Γάτσα, Γιάννη Μπριάζη, Κώστα Στεργιόπουλο, Κώστα Σύρμπα και Αποστόλη Τσανάκα, διοργανώνουν το Παράρτημα Λάρισας της ΠΕΑΕΑ-ΔΣΕ και η Οργάνωση Τρικάλων της ΚΝΕ, σήμερα Πέμπτη, στις 11 π.μ., στην πλατεία Ρήγα Φεραίου, όπου βρίσκεται και το μνημείο των 5 ΕΠΟΝιτών.

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΟΥ ΠΑΜΕ
Χαιρετίζει τις παραιτήσεις διευθυντών σχολείων

Τους προϊσταμένους νηπιαγωγείων και ολιγοθέσιων δημοτικών, που υπέβαλαν πρόσφατα τις παραιτήσεις τους αρνούμενοι να συνδράμουν το αντιδραστικό έργο της «αξιολόγησης», χαιρετίζει με ανακοίνωσή της η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ. Καλεί παράλληλα όλους τους εκπαιδευτικούς σε επαγρύπνηση και αγωνιστική ετοιμότητα, για να μπλοκάρουν μαζί με γονείς και μαθητές την αντιλαϊκή πολιτική στο σχολείο.

«Η επιλογή και των συγκεκριμένων συναδέλφων να αρνηθούν τα ψίχουλα του προϊσταμένου και να σταθούν αγωνιστικά με τη μεριά των μορφωτικών αναγκών των παιδιών της λαϊκής οικογένειας, των συναδέλφων εκπαιδευτικών, δίνει αποστομωτική απάντηση στην αντιδραστική πολιτική ΕΕ - κυβέρνησης. Αποδείχνει ότι υπάρχουν σήμερα οι διαθέσεις να εκφραστεί γενικευμένη απόρριψη της αντιδραστικής επέλασης στο σχολείο», σημειώνει μεταξύ άλλων το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών τονίζοντας ότι «αυτόν τον αγωνιστικό δρόμο τον σηματοδοτούν οι δυνάμεις που συσπειρώνονται σήμερα με το ΠΑΜΕ».

Το ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών θυμίζει ότι «έγκαιρα προειδοποίησε για το ρόλο που επιφυλάσσει η κυβέρνηση στα στελέχη της Εκπαίδευσης. Ο μοχλός της αντιδραστικής αξιολόγησης αναδείχνει ότι τα στελέχη της Εκπαίδευσης θα αναγκαστούν πλέον να επιλέξουν μεριά: Είτε με τον κλάδο και τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών του λαού μας είτε με την κυβέρνηση, το αστικό κράτος και την πολιτική της ΕΕ. Σήμερα τελείωσαν τα λόγια, μετράνε οι πράξεις». Επισημαίνει δε τις ευθύνες των άλλων δυνάμεων σε ΔΟΕ και ΟΛΜΕ, που καλλιεργούν ακόμα και σήμερα αυταπάτες ότι μπορεί τάχα τα στελέχη της Εκπαίδευσης να σταθούν στο πλευρό του κλάδου. «Αυτό γίνεται και επειδή τα ψηφοδέλτιά τους είναι γεμάτα από στελέχη της Εκπαίδευσης! Πιστοποιούν και με τον τρόπο αυτό ότι ο κυβερνητικός συνδικαλισμός, παλιός και νέος, είναι και θα είναι στενά συνδεδεμένος με το αστικό κράτος και την πολιτική του, ανεξάρτητα από το διαχειριστή στη διακυβέρνηση», σημειώνεται μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση, αναφέροντας ως χαρακτηριστικό της στάσης τους ότι προσπαθούν να παραπλανήσουν «ζητώντας από τους διευθυντές των σχολείων και των νηπιαγωγείων να θέσουν στη διάθεση της ΔΟΕ (!) την "πρόθεση παραίτησής τους"! Δηλαδή ζητούν μούφα παραίτηση!».

Πληθαίνουν τα ερωτήματα για την «Τράπεζα Θεμάτων»

Eurokinissi

Παρά τις έντονες αντιδράσεις εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών, το υπουργείο Παιδείας προχωρά τη διαδικασία δημιουργίας της «Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας» (ΤΘΔΔ) προκειμένου οι μαθητές της Α' τάξης των Γενικών Λυκείων και των ΕΠΑΛ να δώσουν προαγωγικές εξετάσεις με το καινούργιο σύστημα που ορίζει ο νόμος για το «νέο Λύκειο». Στην ιστοσελίδα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που έχει αναλάβει τη δημιουργία της «τράπεζας», αναρτήθηκε πρόσκληση προς την «εκπαιδευτική κοινότητα» να υποβάλει θέματα για τα εξεταζόμενα μαθήματα της Α' Λυκείου, προκειμένου να κριθούν και να ενταχθούν στην ΤΘΔΔ. Η πρόσκληση περιλαμβάνει μια σειρά οδηγίες για το πώς πρέπει να είναι δομημένα τα θέματα σε κάθε μάθημα. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην πρόσκληση δεν αναφέρονται ημερομηνίες, προθεσμίες μέχρι πότε μπορούν να αποστέλλονται θέματα, ενώ αναφέρεται ότι η υποβολή θα γίνεται ηλεκτρονικά σε μια φόρμα η οποία όμως δεν είναι ακόμα διαθέσιμη. Παράλληλα, στην πρόσκληση αναφέρεται ότι «οι εκπαιδευτικοί των οποίων θέμα ή θέματα θα εγκριθούν από την Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή για να ενταχθούν στην Τράπεζα Θεμάτων, θα λάβουν ηλεκτρονικά (και μόνο) Βεβαίωση ότι θέμα ή θέματά τους θα ενταχθούν στην Τράπεζα Θεμάτων».

Για άλλη μια φορά γεννιούνται πολλά ερωτηματικά για το πώς θα διασφαλιστεί να μην εμπλακούν στη διαδικασία συγκρότησης της ΤΘΔΔ τα ιδιωτικά φροντιστήρια, αφού η πρόσκληση απευθύνεται στην «εκπαιδευτική κοινότητα» και δεν αποκλείει τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, ενώ η ηλεκτρονική υποβολή διευκολύνει την παραποίηση ή τη δήλωση πλαστών στοιχείων. Παράλληλα, η ενημέρωση του εκπαιδευτικού ότι τα θέματα που υπέβαλε εγκρίθηκαν, τον καθιστά γνώστη ενός μέρους της τράπεζας, που μπορεί κάλλιστα να το κοινοποιήσει σε μαθητές, την ίδια στιγμή που όπως φαίνεται το σύνολο των θεμάτων της ΤΘΔΔ δεν θα υπάρξει χρόνος να ανοίξει για τους μαθητές της Α' Λυκείου πολύ πριν τις εξετάσεις.

Κάθε νέο βήμα και κάθε νέα ανακοίνωση που γίνεται τους τελευταίους μήνες γύρω από την υπόθεση της «Τράπεζας Θεμάτων» εντείνει τα ερωτηματικά και την ανησυχία εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών και καθιστά όλο και πιο αναγκαία την υιοθέτηση των αιτημάτων τους για: Να μην εφαρμοστεί το νέο σύστημα εξέτασης των μαθητών στην Α' Λυκείου μέσα από Τράπεζα Θεμάτων, οι εξετάσεις να έχουν αποκλειστικά ενδοσχολικό χαρακτήρα και να γίνονται με την ευθύνη των εκπαιδευτικών, να καταργηθεί ο νόμος για το «νέο Λύκειο».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ