Τρίτη 17 Νοέμβρη 2020
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Επίταξη ΚΤΕΛ και τουριστικών λεωφορείων για την αποσυμφόρηση των ΜΜΜ

Ηδη από το ξέσπασμα της πανδημίας τον περασμένο Μάρτη στη χώρα μας, ήταν φανερός ο κρίσιμος ρόλος που θα είχε στην εξέλιξή της ο τομέας της μεταφοράς επιβατών. Οι ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν στα μεταφορικά μέσα, ιδίως τις ώρες αιχμής, απαιτούσαν τη λήψη έκτακτων μέτρων ώστε να αποφορτιστεί το σύστημα και να αποφευχθεί ο επικίνδυνος συνωστισμός. Από την πρώτη στιγμή σωματεία και φορείς του κλάδου έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου στην κυβέρνηση, απαιτώντας μεταξύ άλλων:

-- Να αυξηθούν τα δρομολόγια στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ), ιδίως τις ώρες αιχμής.

-- Να γίνουν προσλήψεις μόνιμου προσωπικού με πλήρη δικαιώματα.

-- Επισκευή και ανανέωση του στόλου των αστικών λεωφορείων με αγορά οχημάτων για να καλύψουν τις ανάγκες σε όλη τη χώρα.

-- Επίταξη των ΚΤΕΛ και άλλων ιδιωτικών μέσων για την ικανοποίηση έκτακτων αναγκών στη μεταφορά.

Από τότε, η κυβέρνηση είχε όλο το χρόνο μπροστά της για να θωρακίσει το σύστημα των ΜΜΜ. Αντί όμως να λάβει ουσιαστικά μέτρα προστασίας του λαού και σε αυτό το χώρο, πιστή στην πολιτική που υπηρετεί θέλει τον δημόσιο χαρακτήρα των ΜΜΜ υποβαθμισμένο, έτσι ώστε να αφήνει ένα ακόμα πεδίο ανοιχτό για πολλά κέρδη στις μεγάλες ιδιωτικές εταιρείες.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι οι όποιες σπασμωδικές κινήσεις έγιναν όλο αυτό το διάστημα προς βελτίωση της κατάστασης ήταν προς όφελος συγκεκριμένων εταιρειών του κλάδου των μεταφορών (βλ. μίσθωση λεωφορείων με leasing, αγορά υπηρεσιών από τις ΚΤΕΛ ΑΕ), που στη δύσκολη συγκυρία τούς δίνεται η δυνατότητα να θησαυρίσουν σε βάρος του λαού. Παράλληλα, ενώ η έκτακτη κατάσταση θα μπορούσε να αποφέρει μόνιμα οφέλη στην ανανέωση και εκσυγχρονισμό του στόλου και των υπηρεσιών προς το λαό, οι κινήσεις της κυβέρνησης έχουν συγκυριακό χαρακτήρα.

Η συνεχής επίκληση από την κυβέρνηση και κάθε είδους παπαγαλάκια της στην ατομική ευθύνη γίνεται μόνο και μόνο για να κρύψουν τις αποκλειστικά δικές τους ευθύνες για τη δραματική κατάσταση όπου οδηγούν το λαό.

Αλήθεια, εναπόκειται στην ατομική ευθύνη η μετακίνηση χιλιάδων εργαζόμενων στη δουλειά τους όταν δεν έχουν την πολυτέλεια της ατομικής μετακίνησης; Είναι ατομική ευθύνη των χιλιάδων μαθητών η μετακίνηση από και προς το σχολείο τους; Φυσικά και όχι, και η σημερινή κρίσιμη κατάσταση δείχνει με εκκωφαντικό τρόπο την ανάγκη ύπαρξης ενός ολοκληρωμένου σχεδίου αντιμετώπισης των αναγκών και των δικαιωμάτων του λαού, στην υγεία πρώτα και κύρια.

Εδώ και τώρα απαιτούνται έκτακτα και δραστικά μέτρα. Η κυβέρνηση, εκτός όλων των άλλων μέτρων, πρέπει να αξιοποιήσει για την αποσυμφόρηση των ΜΜΜ τον τεράστιο στόλο των ΚΤΕΛ και των τουριστικών λεωφορείων. Ειδικά τα τελευταία, μιας και εξαιτίας του αντικειμένου δουλειάς τους βρίσκονται πρακτικά σε ακινησία και σκουριάζουν από τον προηγούμενο Μάρτη. Πρόκειται κυρίως για εργαλεία δουλειάς αυτοαπασχολούμενων στην πλειοψηφία τους, που το ένα ή τα δύο λεωφορεία είναι το μοναδικό περιουσιακό τους στοιχείο και με αυτό έβγαζαν τα προς το ζην. Η πανδημία σταμάτησε κάθε οικονομική δραστηριότητα στο χώρο. Το πολυδιαφημισμένο άνοιγμα του Τουρισμού ουδέποτε τους άγγιξε, καθώς αφορούσε μόνο τις μεγάλες πολυεθνικές του Τουρισμού. Εκτοτε έχουν αφεθεί στη μοίρα τους, με τα έξοδα και τις ανάγκες διαβίωσης να τρέχουν καθημερινά.

Η κυβέρνηση σήμερα θα πρέπει να επιτάξει εκτός των άλλων και τουριστικά λεωφορεία, και να τα συμπεριλάβει στον σχεδιασμό αποσυμφόρησης των ΜΜΜ και των υπόλοιπων μεταφορικών αναγκών. Να αναλάβει το κράτος τα έξοδά τους και τη διαχείρισή τους και όχι να τα χρυσοπληρώσει, όπως η κυβέρνηση συνηθίζει να κάνει σε άλλες περιπτώσεις (βλ. ιδιωτικές κλίνες ΜΕΘ, πανάκριβη μίσθωση αστικών λεωφορείων κ.ά.).

Φορείς και σωματεία του χώρου έχουμε έγκαιρα εκδηλώσει την διάθεσή μας να συνεισφέρουμε:

-- Στην αποσυμφόρηση των αστικών συγκοινωνιών.

-- Στη μεταφορά εργαζομένων στους μαζικούς χώρους δουλειάς.

-- Στη μεταφορά μαθητών προς τα σχολεία τους, καθώς η κυβέρνηση, καταπατώντας κάθε υγειονομικό πρωτόκολλο, στοιβάζει τα παιδιά για να μειώσει το κόστος.

-- Σε οποιαδήποτε ανάγκη προκύψει για ασφαλή μεταφορά του εργαζόμενου λαού.

Η μη αξιοποίησή τους στη σημερινή κατάσταση δείχνει τα όρια και τις αδυναμίες του συστήματος και του καπιταλιστικού δρόμου ανάπτυξης, που βάζει πάνω από την ασφάλεια και την υγεία του λαού τα κέρδη λίγων μονοπωλίων.


Αλέξης ΤΣΑΟΥΣΑΚΗΣ
Πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων Ηλείας



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ