Τετάρτη 15 Ιούνη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Για τις περικοπές εκπαιδευτικών από τα σχολεία

Με την Επίκαιρη Ερώτηση, που κατέθεσε, χτες, το ΚΚΕ στη Βουλή ζητά μια σειρά από μέτρα για να λειτουργήσουν όλα τα σχολεία από Σεπτέμβρη χωρίς κενά, αλλά και για να προσληφθούν όλοι οι εκπαιδευτικοί που εργάστηκαν φέτος ως αναπληρωτές. Το ΚΚΕ στηλιτεύει την πολιτική των μηδενικών διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών, που συνεχίζεται για 6η συνεχόμενη χρονιά, αυτή τη φορά από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, και αποκαλύπτει τις συνέπειές της. Τα νούμερα μιλάνε από μόνα τους, αν σκεφτούμε ότι ο αριθμός των εκπαιδευτικών συνολικά, από το 2010 μέχρι σήμερα, έχει μειωθεί κατά 30.000! Η σχολική χρονιά από τον ερχόμενο Σεπτέμβρη, αν λάβουμε υπόψη τις φετινές προσλήψεις αναπληρωτών, τα κενά που δεν καλύφθηκαν και τις συνταξιοδοτήσεις, θα ξεκινήσει με 27.000 κενά.

* * *

Παράλληλα, οι συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί τείνουν να γίνουν καθεστώς στην Εκπαίδευση, αντικαθιστώντας σταδιακά το μόνιμο προσωπικό. Το 2010 οι συμβασιούχοι ήταν το 8% του συνόλου των εκπαιδευτικών. Σήμερα αποτελούν το 17% του συνόλου! Το «μοντέλο» του συμβασιούχου - ελαστικά εργαζόμενου αποδεικνύεται βολικό για τις εκάστοτε κυβερνήσεις και το Δημόσιο - εργοδότη. Κοστίζουν λιγότερο γιατί δεν προσλαμβάνονται σε σταθερή ημερομηνία, απολύονται στο τέλος της σχολικής χρονιάς, έχουν περιορισμένα δικαιώματα (π.χ. άδεια λοχείας, ασθένειας κ.ά.). Χιλιάδες συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί με τσακισμένα εργασιακά δικαιώματα, αφήνοντας πολλές φορές πίσω τους οικογένειες και παιδιά, υποβάλλονται κάθε χρόνο στη δοκιμασία της μετακίνησης από περιοχή σε περιοχή, για να αναπληρώσουν ουσιαστικά τον ίδιο τους τον εαυτό. Το γεγονός αυτό συν τοις άλλοις έχει και παιδαγωγικές επιπτώσεις στη σχέση εκπαιδευτικού - μαθητή, ιδιαίτερα σε μια σειρά από ευαίσθητες κατηγορίες, όπως τα νήπια και οι πρώτες τάξεις του Δημοτικού και η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Και τώρα, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, σε ένα μεγάλο μέρος αυτού του κόσμου που δουλεύει για χρόνια με αυτούς τους όρους, θα δείξει το δρόμο της απόλυσης.

***

Τα βήματα της κυβέρνησης που θα οδηγήσουν στον περιορισμό - που αποτελεί ουσιαστικά απόλυση - των συμβασιούχων, έχουν προετοιμαστεί μεθοδικά. Συγκεκριμένα:

  • Με την τροπολογία για τα Τμήματα Ενταξης που ψήφισε η κυβέρνηση στις 13/2/2016 και την εγκύκλιο με αρ. πρωτ.50351/Δ3-24/3/2016 της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής του υπ. Παιδείας, αυστηροποιούνται τα κριτήρια για την ίδρυση και λειτουργία Τμήματος Ενταξης, οι εκπαιδευτικοί που εργάζονταν στα Τμήματα Ενταξης θα παίζουν πια το ρόλο των εκπαιδευτικών της Παράλληλης Στήριξης, με διαδικασίες περιοδικής συνάντησης με τα παιδιά που έχουν ανάγκη ειδικής στήριξης. Στόχος είναι η δραστική μείωση των προσλήψεων των εκπαιδευτικών για Παράλληλη Στήριξη.
  • Με την υπουργική απόφαση, που έχει τον παραπλανητικό τίτλο «Ενιαίου τύπου Ολοήμερο Δημοτικό», προχωρά σε ακόμα μεγαλύτερη περικοπή δασκάλων, νηπιαγωγών και εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων. Με την αλλαγή του ωρολόγιου προγράμματος στα πρώην ΕΑΕΠ περικόπτει σε κάθε σχολείο 12 ώρες δασκάλου, 2 ώρες Μουσικής, 2 ώρες Θεατρικής Αγωγής, 4 ώρες Φυσικής Αγωγής, 4 ώρες Πληροφορικής. Υπολογίζεται ότι για τη χρονιά 2015 - 2016 υπήρχαν 1.337 ΕΑΕΠ, τα οποία είχαν οργανικότητα τουλάχιστον 12 θέσεων. Οι περικοπές σε εκπαιδευτικούς, μόνο από αυτά τα σχολεία, υπολογίζονται κατά προσέγγιση: 1.337 δάσκαλοι, 110 μουσικοί, 220 γυμναστές, 110 θεατρολόγοι, 220 Πληροφορικής. Στις περικοπές αυτές δεν υπολογίζονται η κατάργηση του δασκάλου υπεύθυνου στο Ολοήμερο και η μείωση των Ολοήμερων Τμημάτων εξαιτίας των πιο αυστηρών κριτηρίων για τη συγκρότησή τους. Ιδιαίτερη ανησυχία, κυρίως στους εκπαιδευτικούς των ειδικοτήτων στο Δημοτικό, προκαλεί η εισαγωγή από το υπουργείο της έννοιας της «ανάθεσης» μαθημάτων σε δασκάλους. Το υπουργείο θα αξιοποιήσει την πρόβλεψη αυτή για να μειώσει κατά πολύ τις προσλήψεις ειδικοτήτων, όπως Εικαστικά, Θεατρολόγοι, Μουσικοί.
  • Με την τροπολογία για τα Νηπιαγωγεία, το υπουργείο αλλάζει τον ελάχιστο αριθμό για τη δημιουργία τμήματος από 7 σε 14 νήπια. Η αλλαγή αυτή θα οδηγήσει στο κλείσιμο πολλών μονοθέσιων Νηπιαγωγείων, αλλά και στην κατάργηση εκατοντάδων τμημάτων στα υπόλοιπα Νηπιαγωγεία. Σημειώνεται ότι για πρώτη φορά μπαίνουν κριτήρια και περιορισμοί αντίστοιχοι με το Δημοτικό, για την εγγραφή των νήπιων στο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο.
  • Με τις αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα των Γυμνασίων, χάνονται συγκεντρωτικά και στις τρεις τάξεις οι εξής ώρες: Φιλολογικά 2 ώρες, Φυσικές Επιστήμες 1 ώρα, Οικιακή Οικονομία 2 ώρες, από το project 4 ώρες. Επίσης, από την κατάργηση των υπευθύνων Εργαστηρίων, χάνονται Πληροφορική 3 ώρες, Φυσικές Επιστήμες 3 ώρες. Οι φετινές προσλήψεις αναπληρωτών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, στη Γενική Εκπαίδευση, ήταν 4.079. Δυνητικά μιλάμε για 55% μείωση των αναπληρωτών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση την επόμενη χρονιά, μόνο από τις αλλαγές στα Γυμνάσια.
* * *

Είναι προφανές ότι οι παραπάνω προσαρμογές δεν εκπορεύονται από παιδαγωγικά κριτήρια, ούτε έχουν στο επίκεντρο τους μαθητές, όπως διατείνονται η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας. Ενώ στο βασικό τους πυρήνα διατηρούν τη λογική των δεξιοτήτων (π.χ. Αγγλικά, Πληροφορική από την Α' Δημοτικού), που είναι κατεύθυνση της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, στην ουσία προσαρμόζουν και την Εκπαίδευση στη λογική των παραπέρα περικοπών, των «δημοσιονομικών στόχων», των δεσμεύσεων του 3ου μνημονίου.

Οι περικοπές στην Παιδεία, όπως και στην Υγεία, στην Ασφάλιση, η βαριά φορολογία, είναι οι αναγκαίες προϋποθέσεις για να εξοικονομηθούν κονδύλια ώστε να υπάρξουν φοροαπαλλαγές για τη μεγαλοεργοδοσία, για να χρηματοδοτηθεί ο νέος «αναπτυξιακός νόμος» και η περιβόητη «ανάπτυξη», δηλαδή, για άλλη μια φορά, τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων.


Γ.




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org