Αναλυτικά το πρόγραμμα του Διημέρου (αναχωρήσεις έχουν οριστεί από Χαλκίδα στις 8 π.μ. και από Λαμία στις 7 π.μ. Τηλέφωνο για συμμετοχές: 6976835185):
9.30 π.μ.: Επίσκεψη στο παλιό εργοστάσιο του Σκαλιστήρη, όπου θα γίνει συζήτηση για τον μεγάλο απεργιακό αγώνα των εργατών το 1976. Στον ίδιο χώρο, θα παρουσιαστεί δρώμενο αφιερωμένο στο 8ωρο.
12 το μεσημέρι, Πλατεία Ιστιαίας: Πορεία στο κέντρο της Ιστιαίας, που θα περάσει από το παλιό Αστυνομικό Τμήμα που εκδηλώθηκε η πρώτη επίθεση του ΔΣΕ στην Εύβοια.
5.30 μ.μ.: Επίσκεψη στη Λίμνη και κατάθεση στεφάνου στο σημείο που θάφτηκε ο Γιώργος Βλαχούτσικος, Πολιτικός Επίτροπος του Ανεξάρτητου Τάγματος Εύβοιας του ΔΣΕ.
6 μ.μ.: Οι μαθητές θα παίξουν «Το Κυνήγι του Χαμένου Θησαυρού» στη Λίμνη.
8.30 μ.μ.: Συνεστίαση στον Αγιόκαμπο στην ταβέρνα του Λ. Σούρα. Θα μιλήσει ο Μάκης Μακρής, μέλος του Γραφείου της ΕΠ Αν. Στερεάς - Εύβοιας και Γραμματέας της Τομεακής Επιτροπής Εύβοιας του ΚΚΕ. Θα παρουσιαστεί συλλογή ανέκδοτων τραγουδιών της περιοχής από την περίοδο της ένοπλης ταξικής πάλης 1940 - 1949, που επιμελήθηκε η Επιτροπή Περιοχής Ανατολικής Στερεάς και Εύβοιας του ΚΚΕ. Θα ακολουθήσει λαϊκό γλέντι.
10.30 π.μ.: Πεζοπορία στο Δερβένι, στο σημείο που σκοτώθηκε ο Θύμιος Καψής («Ανάποδος»), Διοικητής του Ανεξάρτητου Τάγματος Εύβοιας του ΔΣΕ.
12 το μεσημέρι: Εκδήλωση τιμής στο μνημείο του «Ανάποδου». Θα μιλήσει ο Δημήτρης Λιάσκος, μέλος του Συμβουλίου Περιοχής Ανατολικής Στερεάς - Εύβοιας της ΚΝΕ.
Το Διήμερο θα κλείσει με επίσκεψη και φαγητό στο χωριό Προκόπι.
Σύμφωνα με τη σχετική ενημερωτική εγκύκλιο που έχει σταλεί στα σχολεία από το υπουργείο Παιδείας: «Το πρόγραμμα απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές των τριών τάξεων του Λυκείου και επιδιώκει τη δημιουργία ενός δικτύου καθηγητών - "πρέσβεων του ΕΚ" (Senior Ambassadors) και αντιστοίχως ενός δικτύου μαθητών - "πρέσβεων του ΕΚ" (Junior Ambassadors). Συμμετοχή μπορούν να δηλώσουν ένας εκπαιδευτικός και ένας μαθητής ή δύο εκπαιδευτικοί και δύο μαθητές ανά τάξη και ανά Λύκειο. (...) Είναι υποχρεωτική η συμμετοχή και από τις τρεις τάξεις κάθε Λυκείου».
Από τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι το πρόγραμμα δεν απευθύνεται γενικά σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, αλλά στοχεύει να βάλει ολόκληρα σχολεία να συμμετάσχουν οργανωμένα σε αυτήν τη διαδικασία. Μάλιστα, θέτει προϋποθέσεις συμμετοχής για τους εκπαιδευτικούς (όπως γνώση ξένης γλώσσας, τεχνολογική εξοικείωση με μέσα κοινωνικής δικτύωσης κ.ά.) και κάνει ξεκάθαρο ότι αφού επιβληθούν οι αιτήσεις συμμετοχής από τα σχολεία θα ακολουθήσει διαδικασία αξιολόγησης και επιλογής των εκπαιδευτικών, απευθείας από το Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ΕΚ) στην Ελλάδα.
Σε αυτήν τη διαδικασία επιλογής για τους εκπαιδευτικούς θα μετρήσουν, μεταξύ άλλων, ο ευρωπαϊκός προσανατολισμός (συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα, σχεδιασμό και υλοποίηση δράσεων και πρωτοβουλιών σχετικών με την ΕΕ), η προηγούμενη εμπειρία σε θέματα Ευρωπαϊκής Ενωσης και/ή Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η διδακτική εμπειρία και επάρκεια (μέσα στην οποία προτάσσουν την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία), οι επιπλέον τίτλοι σπουδών πέρα από τον βασικό για το διορισμό (πιστοποιήσεις γλωσσών και Η/Υ, επιμορφώσεις, δημοσιεύσεις) και η λεγόμενη «κοινωνική δράση» που προσδιορίζεται ως «συμμετοχή σε ΜΚΟ, κοινωνικούς φορείς, ιδρύματα, ινστιτούτα ή άλλες εθελοντικές δράσεις της κοινωνίας των πολιτών»...
Σκοπεύουν, δηλαδή, να προχωρήσουν σε μια συγκεκριμένη επιλογή εκπαιδευτικών και σχολείων, που θα κάνουν στοχευμένη προπαγάνδα υπέρ της ΕΕ στις νεανικές συνειδήσεις και δεν είναι τυχαίο ότι το πρόγραμμα του Ευρωκοινοβουλίου απευθύνεται αποκλειστικά στα Λύκεια, δυο χρόνια πριν τις ευρωεκλογές, οπότε και όλοι οι σημερινοί μαθητές Λυκείου θα έχουν δικαίωμα ψήφου... Και, βέβαια, προωθείται παράλληλα με άλλα αντίστοιχα προγράμματα όπως το «teachers for Europe» που φιλοδοξεί να δημιουργεί εκπαιδευτικούς προπαγανδιστές της ΕΕ σε μαθητές Δημοτικού.
Ως προς το περιεχόμενο προτείνεται: «Τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές θα πρέπει να αναπτύξουν δράσεις και πρωτοβουλίες διαλόγου για ευρωπαϊκά θέματα, όπως για παράδειγμα "9η Μαΐου - Ημέρα της Ευρώπης" (...) ανεκτικότητα στη διαφορετικότητα κ.ά.». Πέρα από τους ύμνους στην ΕΕ για την 9η Μάη, που συνειδητά τη διαστρεβλώνουν, για να σβήσουν από τις συνειδήσεις το μήνυμα της Αντιφασιστικής Νίκης των Λαών που γιορτάζεται εκείνη τη μέρα, η ιδεολογική ομπρέλα του «σεβασμού στη διαφορετικότητας» είναι, στο πνεύμα του κοσμοπολιτισμού, το στοιχείο που συμβάλλει στην απόκρυψη της ταξικής διαίρεσης της κοινωνίας, που αποτελεί την πραγματική αιτία διαχωρισμού των ανθρώπων, αλλά και τη βάση για την ενότητα των καταπιεσμένων στρωμάτων.
Γενικότερα αναφέρεται στην εγκύκλιο ότι κύριος στόχος του προγράμματος «είναι η προώθηση των Ευρωπαϊκών αξιών και ιδιαίτερα της πολιτικής - κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, μέσω της καλύτερης γνώσης και κατανόησης από τους μαθητές - μελλοντικούς νέους πολίτες, της λειτουργίας των Ευρωπαϊκών θεσμών και ιδιαίτερα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (...) και τις δυνατότητες για ενεργότερη συμμετοχή τους στο δημοκρατικό γίγνεσθαι στην Ευρωπαϊκή Ενωση». Είναι φανερό ότι σε μια περίοδο που έχουν πληθύνει τόσο οι αστικές απειλητικές τάσεις για τη συνοχή της ΕΕ, όσο και η δυσαρέσκεια του λαού μας για το ιμπεριαλιστικό αυτό οικοδόμημα, γίνεται προσπάθεια να εξωραϊστεί η ΕΕ μέσω του αστικού κοινοβουλευτισμού. Αυτό όμως το δήθεν «δημοκρατικό γίγνεσθαι» είναι που έχει τσακίσει τα δικαιώματα των εργαζομένων, που έχει αιματοκυλήσει λαούς μέσα από επεμβάσεις και συνεχιζόμενους πολέμους κ.ο.κ.
Μια τέτοια εκδήλωση διοργάνωσε η Τομεακή Οργάνωση Βορείου Τομέα της ΚΝΕ, το Σάββατο 11 Μάρτη, στο Πολύκεντρο «Ηλέκτρα Αποστόλου», στο Νέο Ηράκλειο.
Στην εκδήλωση προβλήθηκε το ντοκιμαντέρ που επιμελήθηκε η ΤΟ Βορείου Τομέα με τίτλο «100 χρόνια από τον Κόκκινο Οκτώβρη», που απέσπασε θερμό χειροκρότημα και θετικά σχόλια. Μέλη και στελέχη της Οργάνωσης εργάστηκαν με μεράκι πολλές μέρες για τα κείμενα και τα πλάνα αυτού του ντοκιμαντέρ, έμαθαν να χειρίζονται τα απαιτούμενα προγράμματα στον υπολογιστή για να δουλέψουν το μοντάζ και τον ήχο και πέτυχαν ένα αποτέλεσμα που άξιζε το χειροκρότημα που εισέπραξε. Ο «Ριζοσπάστης» θα παρουσιάσει αναλυτικά σε επόμενο φύλλο του το ντοκιμαντέρ.
Ακολούθησε στην εκδήλωση η παρουσίαση των εκδόσεων του ΚΣ της ΚΝΕ «Αλήθειες και ψέματα για τον σοσιαλισμό» από την Στέλλα Παπαοικονόμου, μέλος του Γραφείου Περιοχής Αττικής της ΚΝΕ. Στο χώρο λειτούργησε βιβλιοπωλείο της «Σύγχρονης Εποχής» και σχεδόν εξαντλήθηκαν όλα τα βιβλία που διέθετε. Επίσης, όλοι οι παρευρισκόμενοι παρέλαβαν πρωτότυπο αναμνηστικό για τα 100 χρόνια από την Οχτωβριανή Επανάσταση.
Πετυχημένη ήταν και η εκδήλωση της Τομεακής Οργάνωσης Πειραιά που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Κυριακής, στη μουσική σκηνή «KREMLINO». Η εκδήλωση ξεκίνησε με προβολή βίντεο για την Οχτωβριανή Επανάσταση και ακολούθησε βιβλιοπαρουσίαση των εκδόσεων του ΚΣ της ΚΝΕ «Αλήθειες και ψέματα για το σοσιαλισμό», από τον Δημήτρη Βιτάλη, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ.
Στην ομιλία του ανέδειξε τη συμβολή της Οχτωβριανής Επανάστασης στην εργατική τάξη διεθνώς, καθώς επιβεβαίωσε στην πράξη τη μαρξιστική - λενινιστική θεωρία για την επανάσταση και έβαλε τη σφραγίδα της όχι μόνο στη ζωή των ανθρώπων στην ΕΣΣΔ, αλλά και σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Τόνισε ότι η προσωρινή νίκη της αντεπανάστασης δεν ακυρώνει τη νομοτελειακή επικράτηση του σοσιαλισμού, καθώς και ότι μέσα στα κορυφαία καθήκοντα των νέων κομμουνιστών είναι η αποκατάσταση της αλήθειας για τη σοσιαλιστική οικοδόμηση.
Ακόμα ένα μεγάλο τέτοιο νεανικό ραντεβού έδωσε η Περιφερειακή Οργάνωση Δυτικής Αθήνας της ΚΝΕ. Η εκδήλωση έγινε στο Χαϊδάρι, όπου παραβρέθηκε μεταξύ άλλων και ο δήμαρχος Μιχάλης Σελέκος. Εκεί παρουσιάστηκε το συλλογικό έργο της Ιδεολογικής Επιτροπής της ΚΕ του ΚΚΕ «Οκτώβρης 1917 "Η πορεία των μπολσεβίκων προς τη νίκη"» από τον Θοδωρή Σκολαρίκο, μέλος του Γραφείου Δυτικής Αθήνας του ΚΚΕ, και ακολούθησε μουσικό αφιέρωμα από το συγκρότημα «Ρωμιοσύνη», ενώ χαρακτηριστικό στιγμιότυπο ήταν όταν οι νεολαίοι σηκώθηκαν όρθιοι και ύψωσαν τις γροθιές στο άκουσμα της «Διεθνούς».
Στην Κέρκυρα, φοιτητικό διήμερο εκδηλώσεων θα γίνει την Παρασκευή 17 και το Σάββατο 18 Μάρτη στο Πανεπιστήμιο.
Το πρόγραμμα την Παρασκευή 17 Μάρτη αρχίζει στις 6.30 μ.μ. και περιλαμβάνει: Αφιέρωμα στον πρωτοπόρο Σεργκέι Αϊζενστάιν και το σοβιετικό μοντάζ, προβολή της ταινίας «Οκτώβρης (Δέκα μέρες που συγκλόνισαν τον κόσμο)» του Αϊζενστάιν και εκθέσεις, βιβλιοπωλείο κ.ά.
Αντίστοιχα, το Σάββατο 18 Μάρτη οι εκδηλώσεις αρχίζουν στις 7 μ.μ. και περιλαμβάνουν: Συζήτηση για το ρόλο της Τέχνης και του καλλιτέχνη με θέμα δανεισμένο από τα λόγια του Μπρεχτ «Παραστήστε αυτό που υπάρχει, αλλά παριστάνοντάς το, δείξτε κι αυτό που δεν υπάρχει, μα θα μπορούσε να υπάρξει και θα ήτανε ωφέλιμο». Ομιλητής θα είναι ο Λουκάς Αναστασόπουλος, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ και του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ. Θα ακολουθήσει συναυλία με τους «Red Trees» και άλλα φοιτητικά συγκροτήματα.
Στα Γιάννενα, το Φοιτητικό Φεστιβάλ θα γίνει αύριο, Πέμπτη, στη Λέσχη του Πανεπιστημίου. Η έναρξη των εκδηλώσεων είναι στις 5 μ.μ. και να σημειωθεί ότι στο χώρο θα υπάρχουν θεματικές εκθέσεις με βάση το επιστημονικό αντικείμενο της κάθε σχολής του Ιδρύματος.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει: Στις 6 μ.μ. χορευτικές επιδείξεις. Στις 7 μ.μ. συζήτηση με θέμα «Με το δρόμο που οδηγεί στην ανεργία και το εξωτερικό ή με το δρόμο του αγώνα για τις σύγχρονες ανάγκες;», με ομιλήτρια την Κέλλυ Παπαϊωάννου, μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ. Στις 8.30 μ.μ., τα φοιτητικά συγκροτήματα «Αυτόπτες Μάρτυρες», Νάγια Μελιγγιώτη, Στέλιος Κοτίδης και η μπάντα του, «Σκληροί», «Φρα-παίδες», Μαρία και Μαριάννα, «Feel». Στις 10.30 μ.μ. ακολουθεί μεγάλη συναυλία με τους «Gadjo Dilo» και μετά, η βραδιά θα κλείσει με λαϊκό γλέντι.
«Ελα στα Φοιτητικά Φεστιβάλ της ΚΝΕ. Ελα να συζητήσουμε τις σκέψεις και τους προβληματισμούς σου» καλεί η ΚΝΕ τους νέους φοιτητές και σπουδαστές, σημειώνοντας: «Τα φεστιβάλ μας τα χτίζουμε με το μεράκι και τη δίψα μας για συζήτηση, συλλογικότητα, πολιτιστική δημιουργία, άθληση, διασκέδαση. Τα χτίζουμε εμείς, τα μέλη και οι φίλοι της ΚΝΕ, που έχουμε βαλθεί να αλλάξουμε τον κόσμο. Ελα μαζί μας γιατί έχουμε κοινό συμφέρον: Να ανατρέψουμε το σύστημα που τσακίζει τη ζωή μας. Να οικοδομήσουμε τη νέα κοινωνία, της πραγματικής ελευθερίας, της ζωής με δικαιώματα, το σοσιαλισμό».
Ο «Ριζοσπάστης» παρουσιάζει σήμερα τα προγράμματα των Φεστιβάλ και των εκδηλώσεων που γίνονται αυτή τη βδομάδα, καθώς και στοιχεία για την αξιόλογη προετοιμασία που γίνεται για ανάλογες εκδηλώσεις το επόμενο διάστημα.
Αυτή τη βδομάδα είναι και το Φοιτητικό Φεστιβάλ στη Θεσσαλονίκη, που θα γίνει την Παρασκευή 17 και το Σάββατο 18 Μάρτη, στο φουαγιέ της Νομικής του ΑΠΘ.
Στο χώρο θα λειτουργούν δυο εκθέσεις με θέματα «Τι σήμαινε να σπουδάζεις στην ΕΣΣΔ» και «Η πρόταση της ΚΝΕ για την ανασύνταξη του φοιτητικού κινήματος», θα υπάρχουν βιβλιοπωλείο της «Σύγχρονης Εποχής», στέκια πολιτισμού και κατά των ναρκωτικών, ενώ θα γίνονται και παρουσιάσεις συλλογικών ερευνητικών εργασιών.
Αναλυτικά, το πρόγραμμα την Παρασκευή 17 Μάρτη περιλαμβάνει: Παρουσίαση της έκδοσης της «Σύγχρονης Εποχής» και του «Οδηγητή» με τίτλο «Ξεκίνα! Ολα πρέπει να τα ξέρεις! Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία!», θεατρικό δρώμενο με βάση το έργο του Μπ. Μπρεχτ «Ο βίος του Γαλιλαίου», συναυλία με τα φοιτητικά συγκροτήματα «Γουρούνια στο διάστημα», «Γιάλος Φιλ», «ΧΑΤΟΥ ΔΕΡΑ», «Datsoon», «Απτυχίωτοι», «Red 11», «Broken sticks», «Saint insane», «Blackberry jam», «Herzt».
Αντίστοιχα, το Σάββατο 18 Μάρτη το πρόγραμμα περιλαμβάνει εκδήλωση με θέμα «Ο καπιταλισμός γεννά κρίσεις - πολέμους - προσφυγιά! Παλεύουμε για την ανατροπή του!» με ομιλητή τον Σωτήρη Ζαριανόπουλο, ευρωβουλευτή του ΚΚΕ, και μετά μεγάλη συναυλία με τον Μίλτο Πασχαλίδη στα γρασίδια της Φιλοσοφικής.
Το Φεστιβάλ της Περιφερειακής Οργάνωσης Σπουδάζουσας Αθήνας της ΚΝΕ θα γίνει αύριο Πέμπτη και την Παρασκευή. Οι εκδηλώσεις της πρώτης μέρας θα πραγματοποιηθούν στη Φοιτητική Εστία Πανεπιστημίου Αθήνας, από τις 2 το μεσημέρι, ενώ τη δεύτερη μέρα οι εκδηλώσεις θα γίνουν στο Αίθριο της Φιλοσοφικής και θα ξεκινήσουν στις 6 το απόγευμα. Αναλυτικά, το πρόγραμμα περιλαμβάνει:
-- Επίδειξη χορευτικών ομάδων.
-- Μουσικό - θεατρικό αφιέρωμα στην Οχτωβριανή Επανάσταση από Ομάδα της ΚΝΕ.
-- 15.15 Ομιλία από τον Νίκο Αμπατιέλο, Γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ.
-- 15.45 Μεγάλη συναυλία με την Νατάσσα Μποφίλιου.
-- Οι εκδηλώσεις κλείνουν με νησιώτικο - ικαριώτικο γλέντι.
-- Παράσταση από Θεατρικές Ομάδες.
-- 20.00 Εκδήλωση - συζήτηση με τον Μάκη Παπαδόπουλο, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, με θέμα «Brexit, Grexit, Trump... Δεν τσακώνονται για το λαό! Μπορούμε να βάλουμε τη δική μας σφραγίδα στις εξελίξεις...».
-- Συναυλία με φοιτητικά συγκροτήματα.
-- Συναυλία με τους «Sober on Tuxedos».
-- Λαϊκό γλέντι.
Στην Πάτρα, το Φεστιβάλ των Οργανώσεων Πανεπιστημίων και ΤΕΙ της ΚΝΕ θα γίνει αύριο Πέμπτη, παράλληλα στην εστία του Πανεπιστημίου και στον κεντρικό διάδρομο του ΤΕΙ, από τις 12.30 το μεσημέρι, ενώ οι εκδηλώσεις θα συνεχιστούν και θα κορυφωθούν την Παρασκευή 17 Μάρτη στο γήπεδο της ΕΑΠ, από τις 7 μ.μ.
Αύριο Πέμπτη, το πρόγραμμα περιλαμβάνει: Αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες (στο Πανεπιστήμιο θεατρικό μονόπρακτο του Μπρεχτ από τη θεατρική ομάδα «Τρίτο κουδούνι» και στο ΤΕΙ το Χορευτικό του Δήμου Πατρέων), βιβλιοπαρουσίαση του έργου «Η πορεία των μπολσεβίκων προς τη νίκη» κι ακόμα συναυλίες (με τους «Αcoustic Two» στο ΤΕΙ και τους «Mask of Sorrow» στο Πανεπιστήμιο).
Την Παρασκευή 17 Μάρτη θα γίνουν: Μουσικοθεατρικό αφιέρωμα βασισμένο στο έργο του Ν. Καζαντζάκη «Ταξιδεύοντας: Ρουσία», ομιλία από τον Θανάση Σγούρο, μέλος της ΚΕΟΕ της ΚΝΕ, συναυλία με φοιτητικά συγκροτήματα («Mask of Sorrow», «Acoustic Two», «Rebano de Fuego»), μεγάλη συναυλία με τα «Υπόγεια Ρεύματα» και νησιώτικο γλέντι.
Ακόμα, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων για το Φεστιβάλ στην Πάτρα, λειτουργεί έως αύριο Πέμπτη έκθεση βιβλίου των εκδόσεων της «Σύγχρονης Εποχής», καθημερινά (12.00 - 14.00), στην Εστία του Πανεπιστημίου και στον κεντρικό διάδρομο του ΤΕΙ.
Στο Ηράκλειο Κρήτης, το Φεστιβάλ ΑΕΙ - ΤΕΙ της ΚΝΕ θα γίνει την Παρασκευή 17 Μάρτη, στο πάρκο Γεωργιάδη, από τις 7.30 μ.μ.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει: Συζήτηση με θέμα «H κατάσταση στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ και η προοπτική του φοιτητικού - σπουδαστικού κινήματος», με ομιλητή τον Γιώργο Τσακιράκη, μέλος του Γραφείου Περιοχής Κρήτης της ΚΝΕ. Συναυλία από νεανικά συγκροτήματα. Ομιλία από τον Βαγγέλη Μαγνήσαλη, μέλος του Γραφείου Περιοχής Κρήτης της ΚΝΕ. Συναυλία με τον Μίλτο Πασχαλίδη.
Στο χώρο θα υπάρχει περίπτερο για το 20ό Συνέδριο του ΚΚΕ, βιβλιοπωλείο της «Σύγχρονης Εποχής» και ταμπλό με θέμα «Η συμβολή του σοσιαλισμού στην Υγεία - Πρόνοια».
Την επόμενη βδομάδα, στις 21 και 22 Μάρτη, θα πραγματοποιηθεί και στο ΤΕΙ Χαλκίδας το Φεστιβάλ των Οργανώσεων της ΚΝΕ.
Στο επίκεντρο των εκδηλώσεων θέλουμε να βρεθεί το ζήτημα της σχέσης της Παιδείας με την οικονομία σε κάθε κοινωνία, πώς εκφράζεται αυτή η σχέση σήμερα στη ζωή ενός σπουδαστή του ΤΕΙ αλλά και τι θα σήμαινε Παιδεία και ανώτατη εκπαίδευση δομημένες σε μια διαφορετική οικονομία, τη σοσιαλιστική. Η συζήτηση αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία για ένα χώρο όπως το ΤΕΙ στη Χαλκίδα, που συγκεντρώνει χιλιάδες σπουδαστές των οποίων τα πτυχία έχουν άμεση σύνδεση με τις ανάγκες για εξειδικευμένο προσωπικό στη Βιομηχανική Ζώνη της περιοχής (τρίτης μεγαλύτερης στην Ελλάδα).
Μπροστά στο Φεστιβάλ, οι Οργανώσεις της ΚΝΕ διακινούν ερωτηματολόγιο στους σπουδαστές με στόχο να «σφυγμομετρήσουν» πώς αντιλαμβάνεται ένας σπουδαστής διάφορες πλευρές αυτής της σχέσης, που έχουν να κάνουν με την ανεργία στους νέους αποφοίτους, το κυνήγι της καινοτομίας και της πατέντας για μια «θέση στον ήλιο» της εργασιακής ζούγκλας κ.ά. Ταυτόχρονα, μέσω του ερωτηματολογίου, η ΚΝΕ ανοίγει τη συζήτηση για τη θέση του ΚΚΕ, επιδιώκει να γνωρίσουν οι σπουδαστές πώς ήταν η κατάσταση στη Σοβιετική Ενωση, να ανοίξει αντιπαράθεση με αντιδραστικές θεωρίες περί «αιωνιότητας του καπιταλισμού», ή το «πάντα θα υπάρχει κρίση και ανεργία στον κόσμο», που διδάσκονται στο Τμήμα της Λογιστικής.
Το ερωτηματολόγιο έχει απήχηση στους σπουδαστές. Είναι χαρακτηριστική μάλιστα η ευχάριστη έκπληξη με την οποία αντιμετωπίζουν τις ερωτήσεις για το «αν υπήρξε ποτέ χώρα όπου όλοι οι απόφοιτοι ανώτατης εκπαίδευσης έβρισκαν δουλειά» και «αν υπήρξε χώρα όπου η ανεργία ήταν στο 0%». «Δεν είχαμε ακούσει ποτέ κάτι τέτοιο για τη Σοβιετική Ενωση», απαντούν οι περισσότεροι...
Τα συγκεντρωτικά αποτελέσματα του ερωτηματολογίου θα παρουσιαστούν στην εκδήλωση της δεύτερης μέρας του Φεστιβάλ, με τίτλο «Επαγγελματικά δικαιώματα και επιχειρηματικότητα. Μύθοι και πραγματικότητα», όπου θα μιλήσει η Κέλλυ Παπαϊωάννου, μέλος του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, και θα παρέμβει η Αφροδίτη Κτενά, αναπληρώτρια καθηγήτρια του ΤΕΙ Στερεάς.
Eurokinissi |
Με αφορμή αυτές τις κινητοποιήσεις έχει αξία να θυμίσουμε τις τροπολογίες που κατέθεσε το ΚΚΕ στο πρόσφατο νομοσχέδιο - σκούπα του υπουργείου Παιδείας (για το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας και άλλες διατάξεις) που ψηφίστηκε στη Βουλή στις αρχές Φλεβάρη, οι δύο από τις οποίες αφορούσαν ακριβώς ζητήματα ανακούφισης και διευκόλυνσης των μαθητών αναφορικά με τις πανελλαδικές εξετάσεις. Οι τροπολογίες του ΚΚΕ ήταν συνολικά τέσσερις και απορρίφθηκαν όλες από τον υπουργό Παιδείας. Εχει όμως σημασία να δούμε και το σκεπτικό με το οποίο απορρίφθηκαν.
Μία από τις τροπολογίες του ΚΚΕ αφορούσε τον καθορισμό ημερομηνίας των ενδοσχολικών εξετάσεων και πρότεινε να «ανακοινώνεται αποκλειστικά τον Σεπτέμβρη, δηλαδή στην αρχή κάθε σχολικού έτους». Το ΚΚΕ εξηγούσε ότι «η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να μεταθέσει τις ενδοσχολικές εξετάσεις πριν τις πανελλαδικές εξετάσεις, έρχεται να προσθέσει ένα επιπλέον άγχος στους μαθητές και στις οικογένειές τους» και δημιούργησε κλίμα αιφνιδιασμού. Ετσι, με την τροπολογία πρότεινε να θεσμοθετηθεί ότι δεν θα υπάρχουν τέτοιου τύπου αιφνιδιασμοί στο μέλλον.
Η απάντηση του υπουργού Παιδείας στο λογικό και αυτονόητο αυτό αίτημα ήταν ότι «είναι σωστό, αλλά δεν νομίζω ότι πρέπει να είναι με τόση λεπτομέρεια σε νόμο. Αρα, δεν γίνεται δεκτό». Δηλαδή, συμφωνούμε αλλά δεν το δεχόμαστε! Δικαιολογήθηκε δε ότι «φέτος δεν το είπαμε στην αρχή (σ.σ. την ημερομηνία των εξετάσεων), γιατί υπήρξαν άλλου είδους τεχνικά προβλήματα». Τεχνικά προβλήματα βέβαια που είναι στην ευθύνη της κυβέρνησης να τα επιλύει κι όχι σε βάρος των μαθητών... Με άλλα λόγια, αρνήθηκε τη νομοθετική δέσμευση τόσο της παρούσας όσο και των επόμενων κυβερνήσεων ότι δεν θα αιφνιδιάζουν τους μαθητές, έτσι ώστε επικαλούμενες διάφορα... «τεχνικά προβλήματα» να ανακοινώνουν στη μέση της χρονιάς αλλαγές στις εξετάσεις.
Αναφορικά με τις πανελλαδικές εξετάσεις το ΚΚΕ κατέθεσε ακόμα μία τροπολογία που θα συνιστούσε ουσιαστική ανακούφιση των μαθητών και γενικότερα όλων των υποψηφίων στις εξετάσεις: Τη δυνατότητα κατοχύρωσης βαθμολογίας. Οι σημερινοί μαθητές πιθανότατα δεν γνωρίζουν ότι αυτή η δυνατότητα υπήρχε για πολλά χρόνια τις δεκαετίες του '80 και του '90 και ουσιαστικά έδινε μια δεύτερη (ή και τρίτη) ευκαιρία στους υποψηφίους να βελτιώσουν τη βαθμολογία τους σε κάποια μαθήματα. Πώς λειτουργούσε πρακτικά: Ενας υποψήφιος, τελειώνοντας το Λύκειο, έδινε εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα και αν δεν πετύχαινε στη σχολή που επιθυμούσε, είχε τη δυνατότητα την επόμενη χρονιά να συμμετέχει ξανά στις εξετάσεις, κατοχυρώνοντας τη βαθμολογία του στα μαθήματα που είχε πετύχει καλούς βαθμούς την πρώτη χρονιά και δίνοντας εξετάσεις μόνο στα μαθήματα στα οποία ήθελε να βελτιώσει τη βαθμολογία του.
Το ΚΚΕ, λοιπόν, με την τροπολογία του ζήτησε την επαναφορά αυτής της δυνατότητας. Στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας σημείωνε ότι όπως είναι το σύστημα σήμερα, χωρίς κατοχύρωση βαθμολογίας, μια «πιθανή αποτυχία ή μη αναμενόμενη βαθμολογία σε κάποιο από τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα οδηγεί στην επανάληψη όλης της διαδικασίας, του συνόλου δηλαδή των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων, προκειμένου οι υποψήφιοι να πετύχουν στις πρώτες σχολές επιλογής τους». Το σημερινό σύστημα, δηλαδή, αποθαρρύνει την πλειοψηφία των παιδιών να ξαναδοκιμάσουν για δεύτερη και τρίτη χρονιά τις εξετάσεις, αφού πέρα από τον κόπο και το άγχος που συνεπάγεται, σημαίνει και πολύ μεγαλύτερο κόστος, με φροντιστήριο σε όλα τα μαθήματα αντί μόνο σε ένα ή σε δύο... Και αυτή η τροπολογία, όμως, απορρίφθηκε από την κυβέρνηση.
Εκτός από όσα προαναφέραμε, το μέτρο της κατοχύρωσης βαθμολογίας βοηθά συνολικότερα στην καλύτερη κατανομή των εισακτέων στις σχολές που πραγματικά επιθυμούν, και όχι σε αυτές όπου έτυχε με την πρώτη να περάσουν. Μάλιστα, θυμίζουμε ότι η κυβέρνηση είχε κάνει σημαία της στο πλαίσιο του διαλόγου ότι βασική «στρέβλωση» στην ανώτατη εκπαίδευση είναι οι φοιτητές να σπουδάζουν σε σχολές που δεν τους ενδιαφέρουν πραγματικά και να τις εγκαταλείπουν. Αλλά ένα μέτρο που θα συνέβαλλε στην αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου (χωρίς να περιορίζει τις επιλογές των υποψηφίων, όπως θέλει το πόρισμα της Επιτροπής Διαλόγου), η κυβέρνηση το απορρίπτει.
Το εντυπωσιακό όμως είναι το σκεπτικό με το οποίο ο υπουργός Παιδείας απέρριψε την τροπολογία, επιχειρώντας να δώσει μια ...παιδαγωγική και ταξική διάσταση! «Παιδαγωγικά, κατά τη γνώμη μου - δεν θέλω να πω ότι είναι απαράδεκτη - νομίζω ότι υπονομεύει ένα παιδαγωγικό κλίμα στις εξετάσεις», είπε επί λέξει ο Κ. Γαβρόγλου και πρόσθεσε: «Δηλαδή εγώ φέτος περνάω με καλό βαθμό το μάθημα της Φυσικής, δεν περνάω με καλό βαθμό τα άλλα, κρατάω τη Φυσική και του χρόνου δίνω τα υπόλοιπα (...) Αυτό μου κάνει εντύπωση που το καταθέτει το ΚΚΕ, διότι είναι υπέρ των οικονομικά εύρωστων ομάδων του πληθυσμού. Διότι μπορώ κάθε χρόνο να πηγαίνω στο φροντιστήριο για να έχω ένα καλό μάθημα, δίνω όλη μου τη δύναμη σε ένα και θα κουβαλάω αυτόν τον βαθμό μέχρι να μπω στο πανεπιστήμιο». Με άλλα λόγια ο υπουργός ισχυρίστηκε ότι οι οικονομικά εύρωστοι υποψήφιοι θα κάνουν εξαρχής έναν προγραμματισμό ώστε να εισάγονται στην ανώτατη εκπαίδευση μετά από τέσσερα ή πέντε χρόνια εξετάσεων, δίνοντας ένα μάθημα τη χρονιά! Αυτό κι αν είναι παραλογισμός! Γιατί ξέρει πολύ καλά ο υπουργός ότι και τότε που ίσχυε η δυνατότητα κατοχύρωσης βαθμολογίας και τώρα, οι οικονομικά εύρωστοι ήταν αυτοί που δεν προσπαθούσαν καν για δεύτερη χρονιά, αλλά έφευγαν για το εξωτερικό. Αντίθετα, η κατοχύρωση βαθμολογίας βοηθά τους υποψηφίους που αναζητούν μια δεύτερη ευκαιρία στη δημόσια ανώτατη εκπαίδευση, που δεν έχουν άλλες επιλογές λόγω... οικονομικής ευρωστίας, και που επίσης δεν έχουν τα χρήματα για να επαναλαμβάνουν τα φροντιστήρια άλλη μια χρονιά σε όλα τα μαθήματα.
Πέρα από τα παραπάνω ανακουφιστικά μέτρα για τους μαθητές που απέρριψε η κυβέρνηση, πρέπει να σημειώσουμε και την άρνησή της να δεχτεί μια διεύρυνση των δικαιούχων μετεγγραφής, την οποία επίσης πρότεινε το ΚΚΕ με τροπολογία. Η συγκεκριμένη ρύθμιση προϋποθέτει επιπλέον, όπως σημείωσε το ΚΚΕ, την ουσιαστική στήριξη των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ της χώρας από τον κρατικό προϋπολογισμό, ώστε να εξασφαλίζονται ο αναγκαίος εξοπλισμός τους, το απαραίτητο επιστημονικό και λοιπό δυναμικό, η δωρεάν σίτιση και στέγαση για όλους τους φοιτητές και σπουδαστές, τα δωρεάν συγγράμματα.
Σύμφωνα με τον υπουργό, όμως, με μια τέτοια πρόταση το σύστημα των μετεγγραφών «τινάζεται στον αέρα, διότι προστίθενται κατηγορίες, προστίθενται νέα κριτήρια κ.λπ.». Επιπλέον ο υπουργός ισχυρίστηκε ότι οι μετεγγραφές με το σταγονόμετρο που γίνονται σήμερα είναι «ορθολογισμός» και ότι «αλλιώτικα θα έχουμε τα προβλήματα που έχουμε με τα τμήματα που δεν εγγράφουν κ.λπ.». Με άλλα λόγια, δηλώνει μεν την αντίθεσή του με τις ελιτίστικες και απαράδεκτες αποφάσεις Τμημάτων να μη δέχονται τους μετεγγαφέντες φοιτητές, αλλά από την άλλη αξιοποιεί αυτές τις απαράδεκτες αποφάσεις για να μην ανοίξει την κάνουλα των μετεγγραφών και να διευκολύνει περισσότερους φοιτητές να σπουδάσουν στον τόπο κατοικίας τους.
Από όλα τα παραπάνω, μαθητές και φοιτητές των λαϊκών στρωμάτων πρέπει να βγάλουν συμπεράσματα για τη στάση της κυβέρνησης, που δήθεν κόπτεται για τις ανάγκες τους, όμως απορρίπτει ακόμα και απλά μέτρα ανακούφισής τους, κάποια από τα οποία μάλιστα (όπως οι τροπολογίες για τις εξετάσεις) δεν έχουν καν οικονομικό κόστος ούτε ένα ευρώ! Και ακόμα, μαθητές και φοιτητές πρέπει να βγάλουν συμπεράσματα για τη στάση του ΚΚΕ, που βρίσκεται πάντα στο πλευρό τους, στηρίζοντας έμπρακτα τους αγώνες και τα αιτήματά τους και παλεύοντας και για νομοθετική κατοχύρωσή τους, προτείνοντας συγκεκριμένα μέτρα και μέσα στη Βουλή.