Eurokinissi |
Από τις βασικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, όπως φαίνεται από τον τίτλο του άλλωστε, είναι η μετεξέλιξη της μέχρι τώρα Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) σε ανεξάρτητη Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), η οποία, μέσω του Συμβουλίου Αξιολόγησης και Πιστοποίησής της, θα αξιολογεί τα Πανεπιστήμια και ανάλογα με τις επιδόσεις τους θα καθορίζει και την κατανομή της χρηματοδότησης. Οποιο ΑΕΙ ή Τμήμα δεν ανταποκρίνεται στα κριτήρια που θέτουν οι ανάγκες της αγοράς, θα τιμωρείται με μείωση κατά 20% της ήδη λειψής, πενιχρής κρατικής χρηματοδότησης για τα Πανεπιστήμια και συνολικά την Παιδεία, που μπορεί αυτό να σημάνει και κλείσιμο του Τμήματος. Αυτό σημαίνει ότι προκειμένου τα Τμήματα των ΑΕΙ να έχουν θετική βαθμολογία θα αναζητούν χορηγούς και κάθε είδους επενδυτές.
Οπως ανέφερε μάλιστα με ιδιαίτερο κομπασμό η υπουργός Παιδείας, Ν. Κεραμέως, μιλώντας στην Επιτροπή, «για πρώτη φορά» προβλέπεται σε νόμο ότι ένα τμήμα της κρατικής χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων συνδέεται απευθείας και αποκλειστικά με την «αξιολόγησή» τους. Πρόσθεσε εξάλλου ότι το ζητούμενο του νομοσχεδίου είναι να «ενισχυθεί το αυτόνομο και αυτοδιοίκητο» των Πανεπιστημίων...
Αντίστοιχα, οι ρυθμίσεις για τους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Ερευνας (ΕΛΚΕ) των ΑΕΙ αποσυνδέουν την έρευνα από την όποια σχέση είχε διατηρήσει έως τώρα με το υπόλοιπο εκπαιδευτικό και επιστημονικό έργο στα Πανεπιστήμια, ενώ καταργείται ακόμα και η μικρή δυνατότητα οικονομικής ενίσχυσης των Πανεπιστημίων που υπήρχε μέσα από τη λειτουργία των ΕΛΚΕ. Οι ρυθμίσεις ουσιαστικά ανοίγουν διάπλατα το δρόμο για να παρεμβαίνουν μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι στη χρηματοδότηση, στους όρους διεξαγωγής και στην αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας.
Η υπουργός διευκρίνισε ακόμα ότι το νομοσχέδιο αυτό αποτελεί την αρχή της μεγάλης μεταρρύθμισης που θέλει να προωθήσει η κυβέρνηση της ΝΔ. Αλλωστε, οι πραγματικοί στόχοι που θέλει να «τρέξει» η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο, αναφέρονται ξεκάθαρα στο κείμενο της «Εκθεσης Αξιολόγησης Συνεπειών των Ρυθμίσεων». Οσον αφορά τις διατάξεις για την ΕΘΑΑΕ σημειώνεται ότι «αναμένεται να προωθήσουν την αξιοκρατία, τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα των ΑΕΙ μέσω της ευθύνης του κάθε ιδρύματος, για την ορθολογική και διαφανή οικονομική διαχείριση των πόρων του, συμβάλλοντας με τη σειρά του σε μια ελληνική ανταγωνιστική οικονομία». Αντίστοιχα, σχετικά με τους ΕΛΚΕ, αναφέρεται ότι «με τις ρυθμίσεις για την έρευνα και τεχνολογία» του νομοσχεδίου, «οι ελληνικές επιχειρήσεις θα έχουν έμμεσα σημαντικά οφέλη που θα αυξήσουν τη διεθνή ανταγωνιστικότητά τους».
Οι διαφωνίες που εξέφρασε ο ΣΥΡΙΖΑ, μέσω της εισηγήτριάς του, Μ. Τζούφη, και του βουλευτή του Ν. Φίλη, ήταν ότι το νομοσχέδιο «είναι περιορισμένο, χωρίς καινοτομίες», προτρέποντας ουσιαστικά την κυβέρνηση για την επίσπευση των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων σε βάρος της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ενώ χαρακτηριστικό στιγμιότυπο της σύμπλευσής τους ήταν όταν ο Ν. Φίλης ζήτησε την απόσυρση του πράγματι απαράδεκτου άρθρου 50 που προβλέπει ότι απόφοιτοι ιδιωτικών κολεγίων μπορούν να διοριστούν ως εκπαιδευτικοί μέσω ΑΣΕΠ, λέγοντας ότι καταργεί έμμεσα το άρθρο 16 του Συντάγματος, με την υπουργό να του απαντάει ότι είναι επαναφορά διάταξης της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ που είχε καταργήσει λίγο πριν από τις εκλογές για ψηφοθηρία. Παράλληλα, όλα τα αστικά κόμματα της αντιπολίτευσης εξέφρασαν την αγωνία τους κατά πόσο το νομοσχέδιο συμβάλλει στη μεγαλύτερη σύνδεση της Ανώτατης Εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής, καταψήφισε το νομοσχέδιο τονίζοντας ότι με αυτό «η κυβέρνηση της ΝΔ διατηρεί και ενισχύει όλους τους νόμους της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και των προηγούμενων κυβερνήσεων, πηγαίνει ένα βήμα παρακάτω στην προώθηση των κατευθύνσεων της ΕΕ», δηλαδή, του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης, «με σκοπό να αντιστοιχηθούν τα Πανεπιστήμια με τις επιταγές των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων» και ότι «αποτελεί τον προπομπό του επικείμενου πιο αντιδραστικού νόμου - πλαισίου για τα ΑΕΙ που ετοιμάζεται να φέρει η κυβέρνηση της ΝΔ» για να δέσει ακόμα πιο σφιχτά «την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στις ανάγκες, οικονομικές και ιδεολογικές, των επιχειρηματικών ομίλων σε βάρος των αναγκών της μεγάλης λαϊκής πλειοψηφίας».
Επισήμανε ότι μέρος αυτής της προσπάθειας της κυβέρνησης της ΝΔ ήταν η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου με στόχευση την επιβολή της «σιγής νεκροταφείου» στα Πανεπιστήμια, προκειμένου να εφαρμόζεται χωρίς εμπόδια η πολιτική που προωθεί τις μπίζνες του κεφαλαίου.
Σημείωσε για την ΕΘΑΑΕ ότι «αφορά στην επιβολή της αντιδραστικής "αξιολόγησης" ως εκείνου του αποφασιστικού μοχλού τόσο για την προώθηση της επιχειρηματικότητας των Πανεπιστημίων όσο και τη σύνδεσή τους ή καλύτερα την πλήρη παράδοσή τους στις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων και πολυεθνικών».
Πρόσθεσε ότι «άμεσο αποτέλεσμα αυτής της "αξιολόγησης" είναι πως θα ενταθούν και οι κατηγοριοποιήσεις ανάμεσα στα ιδρύματα, αυτά που θα αξιολογούνται ως "καλά" με βάση τα ζητούμενα της αγοράς - οπωσδήποτε πρόσκαιρα γιατί αυτά τα ζητούμενα αλλάζουν ανάλογα με τις ανάγκες των κερδών των επιχειρηματιών - και αυτά που θα υποβαθμίζονται επειδή δεν έχουν πέραση. Ετσι, με ιδρύματα 1ης και 2ης κατηγορίας, με πολλούς και διάφορους τίτλους σπουδών, με διετή - τριετή προγράμματα που προχωράνε έτσι κι αλλιώς, να πώς γίνονται αυτά όχημα για να συμπιέζονται τα εργασιακά δικαιώματα όλων των αποφοίτων προς τα κάτω».
Οσον αφορά την Ερευνα επισήμανε ότι «δεν είναι τυχαία η στιγμή που προχωρούν τέτοιου είδους μέτρα από την κυβέρνηση της ΝΔ, όταν ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια ερευνητικά προγράμματα των Πανεπιστημίων που αξιοποιούνται από μεγάλα μονοπώλια και ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς, π.χ. ΝΑΤΟ».
«Πραγματικά σύγχρονο - τόνισε - δεν είναι το Πανεπιστήμιο παραδομένο στα χέρια των επιχειρηματιών, αλλά αυτό στο οποίο θα μπορούν όλοι να σπουδάζουν ολοκληρωμένα. Ενα Πανεπιστήμιο που δεν θα κοιτάει στην τσέπη, πετώντας εκτός τους εστιακούς, τους μετεγγραφέντες, τους εργαζόμενους φοιτητές. Αναβάθμιση των σπουδών σημαίνει να σπουδάζουν όλοι και ολοκληρωμένα το επιστημονικό τους αντικείμενο χωρίς απαράδεκτους διαχωρισμούς και πολυκατηγοριοποιήσεις, να κατοχυρώνουν όλοι με το πτυχίο τους την πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα και στη δουλειά με πλήρη δικαιώματα».
Σύσκεψη Συλλόγων Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ΕΛΜΕ και Επιτροπών Αγώνα Αναπληρωτών διοργανώνεται αύριο, Πέμπτη, με στόχο την οργάνωση της πάλης ενάντια στο αντιασφαλιστικό έκτρωμα και για τη διεκδίκηση μαζικών μόνιμων διορισμών. Η σύσκεψη θα πραγματοποιηθεί στα γραφεία της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, στις 6.30 μ.μ.
Κάλεσμα συμμετοχής στη σύσκεψη απευθύνουν ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών ΠΕ Ανατολικής Αττικής «Ο Σωκράτης» καθώς και η Πρωτοβουλία Αναπληρωτών - Ωρομισθίων.
Η Περιφερειακή Οργάνωση ΑΕΙ Θεσσαλονίκης της ΚΝΕ οργανώνει εκδήλωση με τίτλο «Οι εξελίξεις στην περιοχή και οι θέσεις του ΚΚΕ», σήμερα, Τετάρτη, στις 7.30 μ.μ., στο υπόγειο της πτέρυγας Πολιτικών Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, στο αμφιθέατρο 515. Θα μιλήσει ο Λεωνίδας Στολτίδης, βουλευτής Β' Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ.
Η ΚΝΕ οργανώνει δύο εκδηλώσεις στο Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας στην Αθήνα (Τροίας 36) με τίτλο «Η ελευθερία και η δημοκρατία στην εποχή του διαδικτυωμένου κόσμου»:
Ο δήμος Πατρέων και το Λαϊκό Φροντιστήριο Αλληλεγγύης του δήμου διοργανώνουν πάρτι, με χορό και τραγούδι, για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς, την Παρασκευή 24 Γενάρη, στην αίθουσα «Αλέκα Σιούλη» του Παμπελοποννησιακού Σταδίου.
Για την καλύτερη εξυπηρέτηση όλων θα αναχωρήσουν δύο λεωφορεία, από και προς το Στάδιο (στις 5.30 το απόγευμα από τα Γυμνάσια 21ο και 12ο και στις 8.30 μ.μ. από το Στάδιο).
Ανακοίνωση με αφορμή τους διορισμούς εκπαιδευτικών
Σε ανακοίνωση σχετικά με τους διορισμούς εκπαιδευτικών τονίζει:
«Η κατάσταση στα σχολεία τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση μετά τα 10 χρόνια αδιοριστίας με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων είναι πλέον εκρηκτική. Τα τελευταία χρόνια έχουν βγει πάνω από 35.000 συνάδελφοι στη σύνταξη. Παρ' όλα αυτά με τις πολιτικές της σημερινής και των προηγούμενων κυβερνήσεων, με την πιστή εφαρμογή των κατευθύνσεων της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, η ελαστική εργασία γενικεύεται, το ποσοστό των αναπληρωτών μεγαλώνει.
Τη φετινή χρονιά προσλήφθηκαν 38.000 συνάδελφοι αναπληρωτές στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και περίπου 5.000 ΕΕΠ και ΕΒΠ. Παρ' όλες τις χιλιάδες προσλήψεις αναπληρωτών, η σχολική χρονιά έχει φτάσει στη μέση της και υπάρχουν ακόμα ελλείψεις στα σχολεία, θα υπάρξουν μαθητές στα Γυμνάσια και στα Λύκεια που δεν θα πάρουν βαθμό τετραμήνου σε μαθήματα, αφού δεν έχουν διδαχθεί ούτε ώρα από την αρχή της χρονιάς. Είναι χαρακτηριστικό ότι το υπουργείο Παιδείας στις 8 Γενάρη έκανε ειδική πρόσκληση για την κάλυψη 604 κενών σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Η κυβέρνηση της ΝΔ, μπροστά σε αυτήν τη μη βιώσιμη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί εξαιτίας των εκρηκτικών κενών αλλά και κάτω από το βάρος των μαζικών κινητοποιήσεων των τελευταίων χρόνων και ιδιαίτερα των μεγάλων απεργιακών κινητοποιήσεων του περασμένου Γενάρη με αίτημα τους μαζικούς διορισμούς, τη μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών, αναγκάζεται να προχωρήσει σε ορισμένους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και να προχωρήσει, για άλλη μια φορά, σε εξαγγελίες για διορισμούς για το 2020 και 2021 για τη Γενική Εκπαίδευση.
Είναι ντροπή να περηφανεύονται ότι θα προχωρήσουν σε 4.500 διορισμούς στην Ειδική Αγωγή, τη στιγμή που μέχρι τώρα εργάζονται 15.524 ως αναπληρωτές αλλά και στη Γενική Αγωγή είναι σταγόνα στον ωκεανό η εξαγγελία των 5.250 για το 2020 και άλλων τόσων για το 2021, αφού ήδη δουλεύουν σχεδόν 25.000 στη Γενική Αγωγή και αν συνεχιστεί η ίδια ροή συνταξιοδοτήσεων, στη διετία θα έχουν δημιουργηθεί άλλα 5.000 κενά.
Προκλητικός είναι ο τρόπος με τον οποίο θα γίνουν αυτοί οι διορισμοί, αλλά και οι προσλήψεις των αναπληρωτών για τα επόμενα χρόνια. Η κυβέρνηση της ΝΔ εφαρμόζει στο ακέραιο το νόμο 4589/19 του Γαβρόγλου, γιατί συμφωνεί με τις πολιτικές της πλήρους εμπορευματοποίησης της Εκπαίδευσης και της ίδιας της ζωής των εργαζομένων. Ο νόμος αυτός δημιουργεί τεράστιες αδικίες, απαξιώνει την προϋπηρεσία και τον κόπο χιλιάδων συναδέλφων που πάνω από 10 χρόνια αλωνίζουν όλη τη χώρα για να υπηρετήσουν το δημόσιο σχολείο, ενισχύει το ακριβοπληρωμένο κυνήγι τίτλων και δεξιοτήτων. Ενας νόμος που ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων, αλλεπάλληλες απεργιακές κινητοποιήσεις που απαντήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση με βίαιη καταστολή.
Είναι το πιο τρανό παράδειγμα ότι η έκφραση "το κράτος έχει συνέχεια" αναφέρεται μόνο στην προσήλωσή τους στην υλοποίηση της αντιλαϊκής πολιτικής και των κατευθύνσεων της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, γιατί μόνο ως ανέκδοτο ακούγεται αυτή η φράση στα αυτιά των χιλιάδων συναδέλφων που τόσα χρόνια ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ τους έλεγαν "μαζέψτε προϋπηρεσία, υπηρετήστε στα δυσπρόσιτα για να διπλασιάσετε τα μόριά σας, δώστε ΑΣΕΠ για να διοριστείτε" και σήμερα βιώνουμε την απόλυτη εξαπάτηση και τον εμπαιγμό. Οι 2.500 παραιτήσεις αναπληρωτών από την αρχή της χρονιάς δείχνουν ότι η απαξίωση της προϋπηρεσίας γιγαντώνει το πρόβλημα και όσο συνεχίζεται ο εμπαιγμός οι παραιτήσεις θα πολλαπλασιάζονται, δημιουργώντας ένα επιπλέον πρόβλημα στη στελέχωση των σχολείων που θα οξυνθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό.
Πλέον δεν χωράνε δικαιολογίες, έχουμε πείρα. Η εφαρμογή του νόμου 4589/19 στην Ειδική Αγωγή έφερε πάνω από 2.000 αποκλεισμούς από τους πίνακες για τα επόμενα 3 χρόνια, βίαιη ανακατανομή που οδηγεί στην αβεβαιότητα αλλά και στην απόλυση συναδέλφων που για χρόνια ολόκληρα υπηρετούν ως αναπληρωτές από άκρη σε άκρη της Ελλάδας. Συνάδελφοι που μετά από χρόνια κατάφεραν να σταθεροποιηθούν σε κάποια περιοχή, να κάνουν έναν στοιχειώδη οικογενειακό προγραμματισμό, βρίσκονται στον αέρα. Ακόμα και η κατανομή αυτών των θέσεων ανά κλάδο και ειδικότητα αποκαλύπτει το μέγεθος του προβλήματος και τις τεράστιες ανάγκες στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Είναι προκλητικός ο αποκλεισμός ολόκληρων ειδικοτήτων (Θεατρολόγοι, Εικαστικοί, Μουσικοί, Γυμναστές, Πληροφορικοί, Ξένων Γλωσσών) από τους πίνακες της Ειδικής Αγωγής στην Πρωτοβάθμια αλλά και η απουσία ολόκληρων κλάδων όπως ο ΠΕ04 (Φυσικοί, Χημικοί, Γεωλόγοι, Βιολόγοι) από τη μεγάλη πλειοψηφία των Τμημάτων Ενταξης στη Δευτεροβάθμια.
Το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή δουλειά σχετίζεται άμεσα με την επίθεση στην Κοινωνική Ασφάλιση!
Η Κοινωνική Ασφάλιση δεν είναι μόνο η σύνταξη. Αφορά όλη τη ζωή μας: Την Υγεία, την Πρόνοια, την περίθαλψη, τις άδειες, το δικαίωμα στη μητρότητα, τις παροχές. Ολα αυτά επιδιώκουν να τα μετατρέψουν σε ατομική υπόθεση, να τα παραδώσουν στους ιδιώτες.
Ολα αυτά αφορούν πρώτα και κύρια στους χιλιάδες αναπληρωτές συναδέλφους που δουλεύουν με ελαστικές εργασιακές σχέσεις, που απολύονται κάθε Ιούνη, που έχουν τσακισμένα εργασιακά δικαιώματα (βλ. άδειες, μητρότητα, επιδόματα).
Είναι τεράστιες οι ευθύνες των πλειοψηφιών ΔΟΕ και ΟΛΜΕ απέναντι στους αναπληρωτές, συνολικά στον κλάδο. Εδειξαν με τη στάση τους ότι ούτε θέλουν, ούτε μπορούν να οργανώσουν την πάλη. Πολέμησαν και πολεμούν σθεναρά το αίτημα για μονιμοποίηση εδώ και τώρα όλων των αναπληρωτών που δουλεύουν τα τελευταία χρόνια στην Εκπαίδευση, υιοθετώντας πλήρως την επιχειρηματολογία των κυβερνήσεων περί λαϊκισμού, ανέφικτων αιτημάτων, ανέξοδου μαξιμαλισμού. Ενα σωματείο οφείλει να καλύπτει όλα τα μέλη του, μόνιμους και αναπληρωτές, να διεκδικεί μόνιμη και σταθερή δουλειά, αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας για αυτά. Κάθε άλλη συζήτηση είναι έξω από τη φύση του. Αντίθετα, οι πλειοψηφίες αυτές καλλιεργούν συνειδητά το διαχωρισμό των συναδέλφων ανάμεσα σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια αλλά και ανάμεσα στις διάφορες ειδικότητες. Μπαίνοντας στη λογική των κριτηρίων διορισμού, όχι μόνο έδωσαν άλλοθι στο υπουργείο, αλλά μαζί με τις διάφορες υποομάδες που λειτουργούν στο χώρο των αναπληρωτών, συνέβαλαν στην πολυδιάσπαση και τον ατομικισμό.
Συνάδελφοι, παίρνουμε την υπόθεση στα χέρια μας. Δεν θα ανεχτούμε να τους χαρίσουμε ούτε ένα λεπτό από την προϋπηρεσία μας, να πεταχτεί στο δρόμο έστω και ένας συνάδελφος αναπληρωτής σε όλη την Ελλάδα. Συμμετέχουμε μαζικά στα σωματεία μας, βάζουμε στο επίκεντρο της διαπάλης τα πραγματικά μας αιτήματα, παλεύουμε μέχρι τέλους για τη μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών. Ενωμένοι και αποφασισμένοι μπορούμε να νικήσουμε.
Την τελευταία λέξη θα την πούμε εμείς! Μέσα από τα σωματεία μας και τις Επιτροπές Αγώνα, μέσα από τις κινητοποιήσεις και τους απεργιακούς μας αγώνες», καταλήγει η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ.
Ανακοίνωση της Πανελλαδικής Γραμματείας Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ
Σε σχετική ανακοίνωσή της η Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ σημειώνει:
«Η περαιτέρω αναγνώριση των κολεγίων με τις διατάξεις αυτές απαξιώνει ακόμα περισσότερο τα πτυχία, έχει άμεσες επιπτώσεις στο σύνολο των σπουδών. Επί της ουσίας μετατρέπει τα πτυχία σε ένα ακόμα προσόν που ανεξάρτητα από τα χρόνια σπουδών δεν διασφαλίζει την ολόπλευρη επιστημονική γνώση. Ταυτόχρονα ανοίγονται πλευρές ιδιωτικοποίησης της λειτουργίας των πανεπιστημίων, αφού ανάμεσα στη γενίκευση των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά και τα εγκαίνια προπτυχιακών προγραμμάτων με δίδακτρα στο ΕΚΠΑ, χωράνε πλέον και τα κολέγια, ενισχύοντας τη λειτουργία του πανεπιστημίου - επιχείρηση. Θύματα αυτής της πολιτικής είναι το σύνολο των νέων ανθρώπων που επιδιώκουν να σπουδάσουν ένα αντικείμενο και βλέπουν συνεχώς εμπόδια να ορθώνονται μπροστά τους.
Για αυτές τις αρνητικές εξελίξεις έχουν διαχρονικές ευθύνες τα κυβερνητικά κόμματα, τόσο η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ. Ο ΣΥΡΙΖΑ, πριν ακόμα αναλάβει τη διακυβέρνηση, με συνεχείς παρεμβάσεις του στα όργανα της ΕΕ (Κομισιόν, Ευρωβουλή κ.λπ.) διαμαρτυρόταν για τη μη εφαρμογή της Οδηγίας 89/48/ΕΚ, που αφορούσε την αναγνώριση των κολεγίων. Οταν είχε τη διακυβέρνηση υλοποίησε κατά γράμμα τις κατευθύνσεις αυτές, εντείνοντας έτσι την κατηγοριοποίηση των αποφοίτων. Ψήφισε τον απαράδεκτο νόμο 4589/19! Προώθησε την απόσπαση της Παιδαγωγικής Επάρκειας από το πτυχίο. Εστρωσε το δρόμο στη ΝΔ, η οποία τώρα προχωρά στην περαιτέρω "απελευθέρωση" και αναγνώριση των κάθε είδους ιδιωτικών κολεγίων, παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Η εφαρμογή της συγκεκριμένης διάταξης στη διαδικασία κατάρτισης των νέων πινάκων για διορισμούς και πρόσληψη αναπληρωτών στη Γενική Αγωγή θα εντείνει την πολυκατηγοριοποίηση, τις αδικίες και την απαξίωση χρόνων δουλειάς χιλιάδων αναπληρωτών συναδέλφων.
Οσες πολιτικές και συνδικαλιστικές δυνάμεις υποκλίνονται στις κατευθύνσεις της ΕΕ είναι υπόλογες στους χιλιάδες εργαζόμενους που πλήττονται από αυτές. Στο όνομα των ποινών και των κοινοτικών δεσμεύσεων, χρόνια τώρα στήριζαν αυτά τα μέτρα. Αποδεικνύεται για άλλη μια φορά ότι μόνο με σύγκρουση με αυτές τις πολιτικές μπορεί να δοθεί διέξοδος.
Οι χιλιάδες μόνιμοι και αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, μέσα από τις ΕΛΜΕ και τους ΣΕΠΕ να μπουν μπροστά στον αγώνα ενάντια στην πλήρη ιδιωτικοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης και στην εμπορευματοποίηση της γνώσης και των σπουδών.
Καλούμε τις ΕΛΜΕ και τους ΣΕΠΕ να πάρουν αποφάσεις συμμετοχής στην κινητοποίηση και την 3ωρη στάση εργασίας τη μέρα ψήφισης του νομοσχεδίου στη Βουλή (με πιθανότερη ημερομηνία τις 23/1)».
Ανακοίνωση με αφορμή το νομοσχέδιο που συζητιέται στη Βουλή
Σε ανακοίνωσή του αναφέρεται στις ρυθμίσεις που φέρνει η κυβέρνηση, στις στοχεύσεις που υπηρετούν, στις επιπτώσεις στις σπουδές, στα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα των φοιτητών. Καλεί παράλληλα σε δυνάμωμα της πάλης για τη διεκδίκηση του πανεπιστημίου των πραγματικά σύγχρονων αναγκών.
Αναλυτικά το ΜΑΣ τονίζει:
«Το νέο νομοσχέδιο όχι μόνο δεν λύνει κανένα από τα εκρηκτικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στις σπουδές μας αλλά προσθέτει νέα εμπόδια στα μορφωτικά και εργασιακά μας δικαιώματα. Προχωρά η βαθύτερη σύνδεση της "αξιολόγησης" των Ιδρυμάτων, του προσωπικού, των Προγραμμάτων Σπουδών, κάθε πτυχής της λειτουργίας τους με την κρατική χρηματοδότηση με τα κριτήρια της αγοράς. Αυτό σημαίνει ότι τα Τμήματα που δεν αξιολογούνται θετικά θα υποβαθμίζονται μέχρι που τελικά θα κλείνουν. Για να αναβαθμιστούν τα Ιδρύματα θα μετακυλούν το κόστος σπουδών στους φοιτητές, θα ξεπουλήσουν υποδομές, τη λειτουργία των Ιδρυμάτων και την ήδη υποβαθμισμένη φοιτητική μέριμνα σε ιδιώτες, χορηγούς και επενδυτές. Την "αξιολόγησή" τους την ξέρουμε! Είναι αυτή που εδώ και χρόνια κάνει τα Ιδρύματα να λειτουργούν με επιχειρηματικά κριτήρια, καλεί τους φοιτητές και τις οικογένειές τους να βάλουν το χέρι στην τσέπη για τα μεταπτυχιακά, με τη θέσπιση διαφόρων "τελών", τώρα και με προπτυχιακά που έχουν δίδακτρα. Με την "αξιολόγηση" θέλουν να κάνουν τους φοιτητές συνένοχους στις απολύσεις και στις τιμωρίες διδασκόντων και προσωπικού, συνυπεύθυνους στο μεγαλύτερο ξεπούλημα της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Εντείνονται οι κατηγοριοποιήσεις ανάμεσα στα Ιδρύματα: Αυτά που θα αξιολογούνται ως "καλά" με βάση τα ζητούμενα της αγοράς - ίσως και πρόσκαιρα - και αυτά που θα υποβαθμίζονται επειδή δεν έχουν πέραση. Τα Ιδρύματα 1ης και 2ης κατηγορίας, οι διάφοροι τίτλοι σπουδών, διετή - τριετή προγράμματα που ταχύτατα προχωράνε γίνονται όχημα για να συμπιέζονται τα εργασιακά δικαιώματα όλων των αποφοίτων προς τα κάτω! Προχωρά παραπέρα η απόσπαση απαραίτητης γνώσης από το πτυχίο με στόχο να ενισχυθεί η "αγορά" σεμιναρίων, πιστοποιητικών επί πληρωμή στο όνομα της "ανταγωνιστικότητας".
Ενισχύονται η "αυτονομία" και το "αυτοδιοίκητο" των Ιδρυμάτων. Η περίφημη αυτονομία που διαφημίζουν είναι στην ουσία η απαλλαγή του κράτους από οποιαδήποτε υποχρέωση χρηματοδότησης, πρόσληψης προσωπικού, ενίσχυσης των υποδομών, διασφάλισης του περιεχομένου σπουδών και των πτυχίων. Τα Τμήματα "αυτονομούνται" στην αναζήτηση χορηγών, επενδυτών για να καλύψουν και τις πιο στοιχειώδεις λειτουργίες τους. Αυτό συμβαίνει με το Τμήμα Αρχιτεκτονικής της Πάτρας που συζητά την επιβολή διδάκτρων σε προπτυχιακό επίπεδο, αυτό συμβαίνει με πολλές εστίες όπου οι φοιτητές πληρώνουν "νοίκι".
Αποσυνδέεται η έρευνα από την όποια σχέση είχε διατηρήσει έως τώρα με το υπόλοιπο εκπαιδευτικό και επιστημονικό έργο στα Πανεπιστήμια. Ανοίγει διάπλατα ο δρόμος να παρεμβαίνουν μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι στη χρηματοδότηση, στους όρους διεξαγωγής και στην αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας. Δεν είναι τυχαία η στιγμή που προχωρούν τέτοιου είδους μέτρα από την κυβέρνηση ΝΔ όταν ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια ερευνητικά προγράμματα των Πανεπιστημίων που αξιοποιούνται από μεγάλα μονοπώλια και ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς.
Ο νέος νόμος δεν αποτελεί "καινοτομία" ούτε έρχεται να εξαλείψει "παθογένειες του παρελθόντος", όπως προπαγανδίζει η κυβέρνηση της ΝΔ. Διατηρεί και ενισχύει όλους τους νόμους της προηγούμενης κυβέρνησης, πηγαίνει ένα βήμα παρακάτω στην προώθηση των κατευθύνσεων της ΕΕ με σκοπό να αντιστοιχηθούν τα Πανεπιστήμια και οι σπουδές μας με τις επιταγές των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων. Αυτή η πολιτική εδώ και χρόνια ενισχύει τους ταξικούς φραγμούς, τσακίζει τα μορφωτικά και εργασιακά μας δικαιώματα. Γνωρίζουμε τα αποτελέσματά της και από άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπου είναι δεδομένα τα δίδακτρα στα δημόσια Πανεπιστήμια, όπου οι φοιτητές παίρνουν δάνεια για να αντεπεξέλθουν στο κόστος των σπουδών τους.
Βάζουμε στο στόχαστρο όσους τσακίζουν τα δικαιώματά μας. ΝΔ σήμερα και ΣΥΡΙΖΑ χτες χτίζουν στην ίδια κατεύθυνση: Αυτή της υλοποίησης των κατευθύνσεων της ΕΕ. Υπερασπίζονται και προωθούν την ίδια αντιλαϊκή πολιτική γι' αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ δεν αμφισβητεί την ουσία των νέων μέτρων της ΝΔ στην Εκπαίδευση. Από κοινού πανηγυρίζουν για το τσάκισμα της Κοινωνικής Ασφάλισης και την ακόμη βαθύτερη εμπλοκή της χώρας μας στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς και ανταγωνισμούς. Εχουμε πείρα πλέον από το ότι ο αγώνας μας δυναμώνει, πετυχαίνει όταν στοχεύει τον πραγματικό αντίπαλο!
Δυναμώνουμε την πάλη για το Πανεπιστήμιο των σύγχρονων αναγκών μας με μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα! Πραγματικά σύγχρονο δεν είναι το Πανεπιστήμιο παραδομένο στα χέρια των επιχειρηματιών, αλλά αυτό στο οποίο θα μπορούμε όλοι να σπουδάζουμε ολοκληρωμένα. Ενα Πανεπιστήμιο που δεν θα κοιτάει στην τσέπη, πετώντας εκτός τους εστιακούς, τους μετεγγραφέντες, τους εργαζόμενους φοιτητές. Αναβάθμιση των σπουδών μας σημαίνει να σπουδάζουμε ολοκληρωμένα το επιστημονικό μας αντικείμενο χωρίς απαράδεκτους διαχωρισμούς και πολυκατηγοριοποιήσεις, να κατοχυρώνουμε με το πτυχίο μας την πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα, δουλειά με δικαιώματα.
Η κατάργηση του ασύλου, οι νομοθετικές αλλαγές για τον περιορισμό των διαδηλώσεων, το χτύπημα στην απεργία και τα συνδικαλιστικά δικαιώματα, η προσπάθεια αθώωσης της ναζιστικής εγκληματικής Χρυσής Αυγής είναι η άλλη όψη της πολιτικής κυβέρνησης - ΕΕ - κεφαλαίου! Παλιοί και νέοι υποστηρικτές της πολιτικής που μας στερεί το δικαίωμα στη μόρφωση και τη δουλειά φοβούνται τη δύναμη του εργαζόμενου λαού, των φοιτητών, της συλλογικής τους διεκδίκησης για τα σύγχρονα δικαιώματά τους. Γι' αυτό πασχίζουν να στερήσουν από το λαό το δικαίωμα να αμφισβητεί άδικους νόμους, καλλιεργούν την τρομοκρατία, εντείνουν την καταστολή και τη συκοφαντία ενάντια σε όποιον σηκώνει κεφάλι, όπως είδαμε να συμβαίνει το προηγούμενο διάστημα και απέναντι στις φοιτητικές κινητοποιήσεις.
Να δυναμώσει ο αγώνας με την ένταξη νέων δυνάμεων στη συλλογική συζήτηση και διεκδίκηση! Να δυναμώσουν η οργάνωση, η δράση, η αλληλεγγύη μέσα στους Φοιτητικούς Συλλόγους! Ενάντια σε κυβερνήσεις, διοικήσεις, εκπροσώπους τους στις σχολές και ΜΜΕ που θέλουν τους φοιτητές θεατές και όχι πρωταγωνιστές στην υπόθεση των σπουδών τους, δίνουμε πνοή και ζωντάνια στους Φοιτητικούς μας Συλλόγους! Υπερασπιζόμαστε τις διαδικασίες και την πάλη για όσα έχουμε ανάγκη, ενάντια σε όσους προσπαθούν να μας αφοπλίσουν, να κρύψουν τις τεράστιες ευθύνες τους παρουσιάζοντας ως προοδευτικό το να αντιμετωπίζουμε τα προβλήματα ο καθένας μόνος του πίσω από μια οθόνη.
Διεκδικούμε σπουδές - δουλειά με σύγχρονα δικαιώματα!
Κόντρα στην πολιτική κυβερνήσεων - ΕΕ - κεφαλαίου!».
Οπως εξηγεί, με βάση τη σχετική εγκύκλιο του υπουργείου, μπαίνουν ως προϋποθέσεις για τη δημιουργία οργανικής θέσης Τμήματος Ενταξης (ΤΕ) ο συνολικός αριθμός των μαθητών του σχολείου και ο αριθμός των μαθητών με διάγνωση. «Η συγκεκριμένη ρύθμιση δεν ανταποκρίνεται και δεν καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών στην ειδική εκπαιδευτική παρέμβαση που χρειάζονται με βάση τις σύγχρονες ανάγκες και δυνατότητες», σημειώνει το ΝΤ Κεφαλονιάς - Ιθάκης της ΑΔΕΔΥ και προσθέτει: «Οι οργανικές θέσεις θα πρέπει να σχετίζονται με τον αριθμό των φοιτώντων μαθητών στα ΤΕ και όχι με το σύνολο των μαθητών του σχολείου. Τα συγκεκριμένα όρια είναι πλήρως αντιεπιστημονικά, διότι παραβλέπουν τις σύνθετες εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών που φοιτούν σε Τμήματα Ενταξης και εξισώνουν τις ιδιαίτερες ανάγκες τους. Για παράδειγμα, είναι πιθανόν σε ένα σχολείο να υπάρχουν λιγότεροι από 300 μαθητές, αλλά περισσότεροι των 15 μαθητών με διάγνωση ή να υπάρχουν λιγότεροι από 15 μαθητές με διάγνωση αλλά να υπάρχει ανάγκη να στηριχθούν για περισσότερες ώρες από τον ειδικό παιδαγωγό».
Παράλληλα, το ΝΤ της ΑΔΕΔΥ καταγγέλλει ότι «υπάρχουν εκατοντάδες σχολεία της Δευτεροβάθμιας στα οποία παρά τις ανάγκες που υπάρχουν, δεν λειτουργεί καθόλου Τμήμα Ενταξης. Είναι χαρακτηριστικό πως στα Λύκεια δεν υπάρχουν καθόλου ΤΕ, λες και σταματούν οι ανάγκες των μαθητών αυτών. Την ίδια ώρα, δεν υπάρχουν οι αναγκαίες δομές ή αυτές που έχουν δημιουργηθεί παραμένουν επί της ουσίας στα χαρτιά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Ειδικό Λύκειο Κεφαλονιάς, που, παρά τις δεσμεύσεις, ακόμα εκκρεμεί η ίδρυσή του και μια σειρά άλλων σχολείων που αναδεικνύουν το γονεϊκό και αναπηρικό κίνημα».
Και το ΝΤ της ΑΔΕΔΥ διεκδικεί:
Σχόλιο των εκλεγμένων της «Πανσπουδαστικής ΚΣ» για το θέμα
Συγκεκριμένα, τη Δευτέρα 13 Γενάρη, φοιτητές επιχείρησαν να πραγματοποιήσουν παράσταση διαμαρτυρίας στο κτίριο της Πρυτανείας του ΑΠΘ για το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας που κατατέθηκε στη Βουλή. Ομως, μετά την άρνηση του πρύτανη να συναντηθεί με τους φοιτητές, οι πρυτανικές αρχές κλείδωσαν με λουκέτο τον 7ο και τον 8ο όροφο του κτιρίου.
Στο σχόλιό τους, οι εκλεγμένοι με την «Πανσπουδαστική ΚΣ» αναφέρουν:
«Τη στιγμή που οι Πρυτανικές Αρχές του ΑΠΘ στηρίζουν και υλοποιούν την πολιτική της σημερινής και των προηγούμενων κυβερνήσεων που δημιουργούν πτυχία και αποφοίτους πολλών ταχυτήτων, Ιδρύματα πλήρως εναρμονισμένα με τις επιθυμίες της καπιταλιστικής αγοράς εργασίας, που μετακυλούν ολοένα και περισσότερο το κόστος σπουδών στους φοιτητές και βρίσκονται μακριά από τις σύγχρονες ανάγκες για ολοκληρωμένη μόρφωση, εμποδίζουν τη διεξαγωγή παράστασης διαμαρτυρίας των φοιτητικών συλλόγων.
Καλούμε τους φοιτητές να βγάλουν συμπεράσματα από τη στάση της πρυτανείας και με όπλο τους φοιτητικούς τους συλλόγους, τις μαζικές τους διαδικασίες, να οργανώσουν τον αγώνα ενάντια στην πολιτική που τσακίζει τις σπουδές μας σήμερα, τη δουλειά με δικαιώματα αύριο».
Οπως σημειώνει σε σχετική ανακοίνωσή της η «Λαϊκή Συσπείρωση» Κύμης - Αλιβερίου, «η διεύθυνση του σχολείου από τον Οκτώβρη είχε ενημερώσει τη δημοτική αρχή εγγράφως για τα προβλήματα στη θέρμανση, αλλά και για κακοτεχνίες που υπάρχουν συνολικά στο Γυμνάσιο Αλιβερίου, με επακόλουθο να βάζει νερά ο πάνω όροφος.
Φθάσαμε λοιπόν σήμερα στο 2020, με τις χαμηλές θερμοκρασίες που επικρατούν, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί να παγώνουν, με αποτέλεσμα τη σημερινή κινητοποίηση των μαθητών.
Ζητάμε την άμεση λύση στο ζήτημα της θέρμανσης, μέχρι και τη συνολική αποκατάσταση των κτιριακών προβλημάτων που αντιμετωπίζει το Γυμνάσιο Αλιβερίου».
Οπως σημειώνει χαρακτηριστικά το Εργατικό Κέντρο Σάμου: «Είναι απαράδεκτο μαθητές να μην πηγαίνουν σχολείο γιατί δεν υπάρχουν δρομολόγια ή γιατί οι γονείς τους δεν μπορούν να πληρώσουν τα εισιτήρια μετακίνησής τους, ενώ άλλα από τη μια να πληρώνουν και από την άλλη να στοιβάζονται σε λεωφορεία σαν σαρδέλες σε κουτί, με κίνδυνο για την ασφάλειά τους. (...) Είναι ανεπίτρεπτο γονείς να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη εκτός όλων των άλλων και για τη μετακίνηση των παιδιών τους στα σχολεία.
Η πολιτική που έχει κάνει την Παιδεία και τη μεταφορά των μαθητών εμπόρευμα ευθύνεται γι' αυτή την κατάσταση. Αν τα λεφτά που διαθέτει το κράτος σε ιδιώτες για τη μετακίνηση των μαθητών τα διέθετε για να έχει δικά του λεωφορεία και εργαζόμενους, τότε όλοι οι μαθητές (πρωινών σχολείων, ΙΕΚ, ΕΠΑΛ, νυχτερινών, σχολείων δεύτερης ευκαιρίας κ.λπ.) θα είχαν δωρεάν και δημόσια μετακίνηση, μέσα από έναν ενιαίο κρατικό φορέα μεταφορών που θα συμπεριλάμβανε και τα μαθητικά δρομολόγια. (...)
Απαιτούμε εδώ και τώρα, χωρίς άλλη καθυστέρηση, αυτοί που έχουν την ευθύνη για την απαράδεκτη σημερινή κατάσταση να δώσουν άμεση λύση. Να επανέλθει και να συνεχιστεί απρόσκοπτα, δωρεάν και με ασφάλεια η μεταφορά όλων των μαθητών του νησιού προς και από τα σχολεία τους».
Τα παραπάνω καταγγέλλει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ικαρίας - Φούρνων, εκφράζοντας την κατηγορηματική του αντίθεση «στη συνεχιζόμενη υποβάθμιση της Ειδικής Αγωγής στο νησί».
Επιπλέον, εκτός από την έλλειψη εκπαιδευτικών, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών καταγγέλλει ότι «από το Σεπτέμβρη μέχρι και σήμερα, παιδιά μένουν στα σπίτια τους λόγω έλλειψης μεταφορικών μέσων. Φτάσαμε το 2020 να ζητάμε το αυτονόητο, να πάνε τα παιδιά σχολείο. Οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία έχουν ανάγκη όχι μόνο έναν εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής, αλλά και όλες εκείνες τις ειδικότητες που ένα σχολείο Εδικής Αγωγής μπορεί να προσφέρει.
Καλούμε τους συναδέλφους να συσπειρωθούν στο σωματείο για να διεκδικήσουμε: