Παρασκευή 14 Μάη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πού το πάνε με τις πανελλαδικές εξετάσεις;

Με αφορμή τις απαράδεκτες προτάσεις του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων

Στην εκπαιδευτική ιστοσελίδα esos.gr αναρτήθηκαν πληροφορίες στις 12/5/2021, σύμφωνα με τις οποίες ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων προτείνει:

«1. Να υπάρχει ύλη, αλλά να καθορίζεται με επιστημονικές περιοχές, όχι με σελίδες από τα σχολικά βιβλία.

2. Η ύλη των εξεταζόμενων μαθημάτων πρέπει να περιγράφεται στις υπουργικές αποφάσεις με τρόπο γενικό και περιγραφικό και να μην αναλύεται με σχολαστικό τρόπο και λεπτομερείς παραπομπές σε σελίδες, παραγράφους, ενότητες και υποενότητες των σχολικών βιβλίων».

Μάλιστα, προτείνει ως πρότυπο το Βασιλικό Διάταγμα 277 του 1965, με το οποίο καθοριζόταν η εξεταστέα ύλη του Ακαδημαϊκού Απολυτηρίου του 1965.

Παρατηρήσεις:

α) Ο Οργανισμός Εξετάσεων πατάει σε μερικές σοβαρές και υπαρκτές διαπιστώσεις για να απομακρύνει την πρόσβαση στα ΑΕΙ από τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών.

Πράγματι, σε μερικά μαθήματα όπως η Φυσική η ύλη είναι μικρή με αποτέλεσμα και να οδηγεί στην παπαγαλία αλλά και σε καταστάσεις... σολαρίσματος των φροντιστών, οι οποίοι προτείνουν εξωφρενικά θέματα, πολλές φορές ακόμα και ξεκάθαρα εκτός της επίσημης ύλης. Παράδειγμα θέμα στο επίσημο κρατικό φροντιστήριο study4exams.gr στο τέταρτο φετινό διαγώνισμα στο κεφάλαιο των ρευστών, όπου ερωτάται ο μαθητής για την πίεση που ασκείται στον πυθμένα ενός δοχείου σε ένα επιταχυνόμενο σύστημα μέσα στο πεδίο βαρύτητας της Γης. Η ξεκάθαρη απάντηση δίνεται στο σχήμα 5.10 στην παράγραφο 5.5 με τίτλο αδρανειακά και μη αδρανειακά συστήματα. Μόνο που η παράγραφος αυτή είναι εκτός ύλης. Στην παράγραφο αυτή το σχολικό βιβλίο απλά παρουσιάζει σε εικόνα το φαινόμενο χωρίς να δίνει καμία μαθηματική σχέση καθώς θεωρεί ότι είναι εκτός αντικειμένου του Λυκείου. Το θέμα λοιπόν του επίσημου κρατικού φροντιστηρίου ουσιαστικά ζητάει την απόδειξη αυτή την οποία μπορούν να κάνουν οι μαθητές καθώς στηρίζεται σε πράγματα που ξέρουν. Αν μόνο σκεφτούμε ότι όταν το κατάλαβε αυτό ο Αϊνστάιν δήλωσε ότι αυτή ήταν η ευτυχέστερη σκέψη της ζωής του μπορούμε να καταλάβουμε τι ακριβώς ζητούν από τους μαθητές...

Αν λοιπόν αυτή είναι η κατάσταση σήμερα με απόλυτα καθορισμένη ύλη με βάση το σχολικό βιβλίο μπορεί ο καθένας να καταλάβει τι θα συμβεί αν η ύλη αντικατασταθεί απλώς με τίτλους κεφαλαίων. Η πρόβλεψη είναι εύκολη. Θα δημιουργηθούν μερικά καλά και πανάκριβα φροντιστήρια στα οποία θα φοιτούν όσοι έχουν τη δυνατότητα για τρία χρόνια και σε αυτά θα διδάσκονται όσο περισσότερα μπορούν να καλυφθούν κάτω από αυτούς τους γενικούς τίτλους, ενώ ταυτόχρονα θα υποβαθμιστεί ακόμα περισσότερο το δημόσιο σχολείο, στο οποίο κάποια από τα μαθήματα θα διδάσκονται λόγω έλλειψης καθηγητών από κοντινές ειδικότητες. Δηλαδή, σε ένα νησί με π.χ. μόνο δύο Λύκεια θα υπάρχει και βιολόγος και φυσικός και χημικός; Μάλλον όχι. Πώς τότε αυτά τα παιδιά θα συναγωνιστούν τα παιδιά των μεγάλων αστικών κέντρων; Και αυτό το γιγάντωμα της παραπαιδείας ο Οργανισμός προσπαθεί να μας το πουλήσει ως χτύπημα κατά της παραπαιδείας. Και τελικά θα οδηγηθούμε πάλι στην εμφάνιση σχολικής μετανάστευσης και σε πολλαπλασιασμό των μαθητών των καλών ιδιωτικών σχολείων που θα φροντίζουν να διαφημίζουν το γεγονός πως οι καθηγητές τους είναι κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων στο αντικείμενό τους. Και οι καημένοι οι γονείς θα ξηλώνονται κανονικά για το μέλλον των παιδιών τους.

Η απάντηση είναι ξεκάθαρη: Εξορθολογισμός της ύλης όπου χρειάζεται ώστε να καλύψει τις ανάγκες για γνώση που έχει ο σύγχρονος πολίτης και μείωση της δυσκολίας των θεμάτων που έχουν φθάσει σε πραγματικά γελοία επίπεδα, τουλάχιστον στη Φυσική. Ομως, αυτή η ύλη πρέπει να μείνει απόλυτα συνδεδεμένη με το σχολικό βιβλίο για να παρέχεται με ενιαίο τρόπο σε όλους τους μαθητές και να αντιμετωπίζονται και όχι να ενισχύονται οι κοινωνικές και μορφωτικές ανισότητες.

β) Το άρθρο δεν αναφέρεται ούτε σε εργαστηριακή άσκηση για κάποια μαθήματα (που είναι πια αποδεκτό διεθνώς ότι πρόκειται για μια απαραίτητη ικανότητα στον 21ο αιώνα) αλλά ούτε και στις ανάγκες του δημόσιου σχολείου σε καταρτισμένους καθηγητές όλων των ειδικοτήτων. Φυσικά αυτό το θέμα είναι απαγορευμένο γιατί κοστίζει στον προϋπολογισμό. Συζήτηση για την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου δεν γίνεται παρά μόνο συζήτηση για τον μηχανισμό εισαγωγής. Και εγώ ρωτάω: Αν οι γνώσεις που παίρνει ο μαθητής στο σχολείο είναι μηδαμινές έχει σημασία το πώς και σε ποια σχολή θα μπει; Και δεν είναι αυτό κοροϊδία της νεολαίας μας; Τους βάζουμε απροετοίμαστους στα πανεπιστήμια και μετά τους λέμε ότι αν δεν πάρουν πτυχία σε έξι χρόνια θα τους διαγράψουμε. Και πώς θα πάρουν με τις γνώσεις που θα έχουν; Δεν οδηγεί αυτό σε γιγάντωμα της ήδη υπάρχουσας πανεπιστημιακής παραπαιδείας; Δηλαδή εισάγουμε άλλο ένα έξοδο στα πορτοφόλια των λαϊκών οικογενειών. Μήπως τελικά όλα αυτά γίνονται για να μην παίρνουν πτυχία τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών; Μήπως τελικά είναι ένας άλλος τρόπος για να χωρίσει η πλέμπα από την πλουτοκρατία, ο λαουτζίκος από τους άρχοντες;


Βασίλης ΚΑΡΑΒΟΛΑΣ
Φυσικός




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org