Πέμπτη 13 Φλεβάρη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
Κοινοί τόποι...

Το γεγονός ότι μια σειρά υποψήφιοι, που θα μπορούσαν κάλλιστα να είναι υποψήφιοι του ΠΑΣΟΚ, εμφανίζονται ως υποψήφιοι του ΣΥΡΙΖΑ, ή άλλοι, που θα μπορούσαν να είναι με τη ΝΔ επίσης, εμφανίζονται είτε στον ΣΥΡΙΖΑ ή στο ΠΑΣΟΚ και τη ΔΗΜΑΡ, δε στέκεται στον αέρα, δεν αφορά προσωπικές επιλογές διαφόρων. Πατάει στην αντικειμενική ύπαρξη μιας κοινής στρατηγικής βάσης που διαπερνά τα προγράμματα - θέσεις όλων αυτών των πολιτικών χώρων.

Οταν το ΚΚΕ εκφράζει αυτήν την εκτίμηση, το κατηγορούν ότι ταυτίζει όλες τις άλλες πολιτικές δυνάμεις, ότι δε βλέπει τις διαφορές. Πράγμα βεβαίως που δεν είναι σωστό. Το ΚΚΕ επισημαίνει τις διαφορές, ιστορικές - ιδεολογικές, στο μείγμα διαχείρισης. Δείχνει όμως την ταύτιση στους στρατηγικούς στόχους των δυνάμεων που διεκδικούν την αστική διακυβέρνηση.

Ομως, όλο και πιο συχνά στην αστική αρθρογραφία εμφανίζεται τόσο η γενική εκτίμηση περί «κοινών τόπων» στην πολιτική ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ όσο και παραδείγματα γι' αυτήν την πολιτική.

Ετσι, σε χτεσινό άρθρο στο «Εθνος», π.χ., διαβάζουμε: «Κοινός τόπος η ουσιαστική μείωση του χρέους σε εύλογο χρονικό διάστημα». Πράγματι, είναι κοινός τόπος τόσο της ΝΔ όσο και του ΣΥΡΙΖΑ. Και οι δύο αναγνωρίζουν το χρέος και παζαρεύουν ως προς τον τρόπο αναδιάρθρωσής του (με «κούρεμα» ή επιμήκυνση της αποπληρωμής).

Παρακάτω: «Σημείο σύγκλισης η επανασυγκρότηση του δημόσιου τομέα». Πράγματι, και οι δύο μιλάνε για επανασυγκρότηση του κράτους, ώστε να υπηρετεί πιο αποτελεσματικά τις ανάγκες της σύγχρονης καπιταλιστικής οικονομίας. Σ' αυτόν το στόχο συναντώνται και στο «τρίτο κοινό στοιχείο», στην «οικονομική μεγέθυνση και ανάκαμψη», δηλαδή στην επαναφορά της καπιταλιστικής οικονομίας σε τροχιά ανάκαμψης της κερδοφορίας, διεύρυνσης της δραστηριότητας των επιχειρήσεων.

Συναντώνται - ταυτίζονται τόσο που ο αρθρογράφος διαπιστώνει ότι η μόνη διαφορά που έχουν «είναι στον τρόπο υλοποίησης».

Σωστή είναι και η εκτίμηση του συγκεκριμένου αρθρογράφου ότι «κοινός τόπος είναι και οι κριτικές στην ΕΕ». Και η ΝΔ, και το ΠΑΣΟΚ, και ο ΣΥΡΙΖΑ ασκούν κριτική στην ΕΕ από θέση παραπονούμενου που έχει καταλήξει στην ίδια «κοινή εκτίμηση ότι ο βορράς αντλεί ρευστότητα από το νότο» και άρα δε χρειάζεται τίποτα άλλο σ' αυτήν τη φάση από τη «μεταφορά ευρωπαϊκών πόρων στο νότο».

Για ποιο λόγο, όμως, η αστική αρθρογραφία επισημαίνει την κοινότητα θέσεων των δυνάμεων της αστικής διαχείρισης; Οχι, βεβαίως, για να προβοκάρει τον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά για να επισημάνει την ανάγκη διαμόρφωσης ενός πλατιού ρεύματος συναίνεσης που θα προχωρήσει σε κοινούς στόχους με βασικό άξονα τις αναγκαίες αλλαγές στο μείγμα. Θεμιτός, λοιπόν, ο ανταγωνισμός ΣΥΡΙΖΑ - κυβέρνησης για το ποιος θα πραγματοποιήσει αυτές τις αλλαγές, ποιο τμήμα του κεφαλαίου θα ευνοηθεί, ποιες συμμαχίες θα ενισχυθούν. Ομως, δεν πρέπει να αφαιρούμαστε από το κοινό στρατηγικό πλαίσιο. Αλλωστε, ποτέ δεν πρέπει να φεύγει από την προοπτική και η πιθανότητα κυβερνήσεων μεγάλης συνεργασίας, εάν αυτό προκύψει ως ανάγκη. Με δεδομένο ότι το πολιτικό σκηνικό είναι, όπως λένε οι αστοί, «ρευστό».

Οι κοινοί τόποι αστικών, ρεφορμιστικών, σοσιαλδημοκρατικών και οπορτουνιστικών πολιτικών δυνάμεων, δείχνουν με τον τρόπο τους τη διαμετρικά αντίθετη βάση στην οποία οφείλει να χτίζεται η λαϊκή συμμαχία, με άμεσο καθήκον την αντιμετώπιση της επίθεσης, σε στενή σύνδεση με την προοπτική της ανατροπής.

Με αφορμή το «φόρο λίπους» στη Δανία

Συζήτηση γίνεται από την κυβέρνηση για την επιβολή του λεγόμενου «φόρου λίπους». Ηδη όμως ανάλογος φόρος είχε επιβληθεί στη Δανία από το 2010. Η τότε κυβέρνηση του φιλελεύθερου συνασπισμού είχε επιβάλει τον λεγόμενο «φόρο λίπους» σε μια σειρά προϊόντα. Κριτήριο ήταν το 2,5% σε περιεκτικότητα λίπους. Οποια προϊόντα είχαν ποσοστό λίπους πάνω από 2,5% φορολογούνταν ανάλογα, με αποτέλεσμα βασικά για τη διατροφή του λαού προϊόντα, όπως το βούτυρο, το κρέας, τα αλλαντικά, τα γλυκά κ.ά. να γίνουν πολύ ακριβότερα και μάλιστα σε περίοδο κρίσης που σημειώνεται αντίστοιχα μείωση των μισθών.

Η αποκαλούμενη ως «κόκκινη κυβέρνηση», αυτή των σοσιαλδημοκρατών, μετά την εκλογή της το 2011, με το δικαιολογητικό ότι θα πάρει μέτρα για την προστασία της υγείας του λαού και την πρόληψη ασθενειών που προέρχονται από το πάχος, διεύρυνε τη λίστα με μια σειρά προϊόντα, μεταξύ άλλων και τη ζάχαρη. Το οπορτουνιστικό κόμμα των Πρασινοκόκκινων, μέλος του ΚΕΑ, δήλωσε αντίθετο σ' αυτά τα μέτρα, έμεινε όμως στα λόγια, αφού συνέχισε να δίνει ψήφο στήριξης σ' αυτήν την αντιλαϊκή κυβέρνηση, όπως και με μια σειρά άλλα σοβαρά θέματα. Είναι ενδεικτικό ότι η τιμή για ένα πακέτο βούτυρο 250 γρ. ξεπέρασε τα 3 ευρώ και οι εταιρείες, για να διατηρήσουν τα κέρδη τους, λιγόστεψαν το περιεχόμενο των πακέτων κι έτσι το βούτυρο άρχισε να πουλιέται στην ίδια τιμή που είχε πριν, όμως το πακέτο από 250 γρ. έγινε 200 γρ.

Τα έσοδα από αυτήν τη φοροληστεία ξεπέρασαν τα 2,5 δισ. κορώνες.

Μετά από σωρεία αντιδράσεων και πάλι για ψηφοθηρικούς λόγους, στο τέλος του 2012 αποσύρθηκε η φορολογία του λίπους.

Αν όμως η δανέζικη κυβέρνηση πραγματικά είχε ενδιαφέρον για την υγεία του λαού, υπήρχαν μια σειρά άλλα μέτρα να πάρει. Για παράδειγμα, ενώ όλοι οι ειδικοί συστήνουν διατροφή με περισσότερα λαχανικά και φρούτα, ο ΦΠΑ σ' αυτά τα είδη ανέρχεται στο 25%! Ακόμα έχουν, με ευθύνη των δήμων, ανέβει αισθητά τα κόμιστρα στα αθλητικά κέντρα και σε πολλά από αυτά, που είναι στην ευθύνη των δήμων, σήμερα έχουν μπει χορηγοί, άλλα ιδιωτικοποιούνται και η συμμετοχή κοστίζει, με αποτέλεσμα να μειώνεται ο αριθμός των παιδιών και των νέων που γυμνάζονται συστηματικά.


Π.Α



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ