Κυριακή 12 Σεπτέμβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η εμπειρία του Σίδνεϊ είναι αποκαλυπτική

Προς το παρόν δεν έχουν δει το φως της δημοσιότητας τα κέρδη των εταιριών που ενεπλάκησαν στη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων. Συνήθως αυτό γίνεται γνωστό αρκετό διάστημα μετά τους Αγώνες, αφού σε αυτό συνυπολογίζονται και τα μακροπρόθεσμα οφέλη από την προβολή των εταιριών μέσω των Ολυμπιακών Αγώνων.

Σύμφωνα με ανάλυση οικονομικών στοιχείων από τη ΔΟΕ σε συνεργασία με τις επιχειρήσεις - χορηγούς για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2000 στο Σίδνεϊ, προκύπτει ότι:

  • Η τράπεζα «Γουέστ Μπανκ» που ήταν χορηγός των Ολυμπιακών Αγώνων του Σίδνεϊ έρχεται πλέον στις προτιμήσεις των Αυστραλών, από που ήταν πριν την ανάληψη της χορηγίας.
  • Η αυστραλιανή αεροπορική εταιρία «Ασετ» αύξησε τα έσοδά της κατά 12 φορές, από το ποσό που επένδυσε για τη χορηγία.
  • Τα έσοδα της εταιρίας VISA (παγκόσμιος χορηγός της ΔΟΕ) αυξήθηκαν κατά 23% στην αγορά της Αυστραλίας, λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων.
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΚΑΙ ΚΕΡΔΗ ΧΟΡΗΓΩΝ
Τρελός χορός δισεκατομμυρίων!

Eurokinissi

Εναν «τρελό» χορό δισεκατομμυρίων δολαρίων έστησαν οι πολυεθνικές-χορηγοί της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής και της Οργανωτικής Επιτροπής Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004», γύρω από τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας.

Αυτό αποκαλύπτουν τα στοιχεία που οι ίδιες οι εταιρίες δημοσιοποιούν μέρα με τη μέρα, καθώς και οι επίσημες δηλώσεις στελεχών των πολυεθνικών.

Μέχρι σήμερα, περίπου 15 μέρες μετά την τελετή λήξης, κάποιοι από τους μεγάλους χορηγούς δίνουν μια γεύση για τους πραγματικούς κερδισμένους αλλά και τους χαμένους της Ολυμπιάδας. Από την άλλη πλευρά, ήδη, η «Αθήνα 2004» κάνει λόγο για «πρωτοφανή επιτυχία του χορηγικού προγράμματος». Ολα αυτά αποδεικνύουν την άκρατη εμπορευματοποίηση των Ολυμπιακών Αγώνων, τους οποίους κυβέρνηση και «Αθήνα 2004» προσπάθησαν να παρουσιάσουν σαν τους λιγότερο «εμπορικούς».

Χαρακτηριστικό των ...ξέφρενων πανηγυρισμών των χορηγών είναι το γεγονός ότι πριν ακόμα ολοκληρωθούν και τυπικά οι Αγώνες, την Κυριακή 29 του Αυγούστου, έδωσαν στη δημοσιότητα μέσω της Οργανωτικής Επιτροπής δηλώσεις κορυφαίων στελεχών των πολυεθνικών, με τις οποίες εκφράζουν τις ευχαριστίες τους προς τους διοργανωτές για την άρτια - όπως τη χαρακτηρίζουν - διοργάνωση.

Οσα δίνουν τα παίρνουν πίσω διπλάσια

Σημειώνεται ότι η ανάδειξη των παγκόσμιων χορηγών προκύπτει από απευθείας διαπραγματεύσεις των ενδιαφερομένων με τη ΔΟΕ. Ενα από τα προνόμια των χορηγών αυτής της κατηγορίας είναι η αποκλειστική χρήση των Ολυμπιακών Σημάτων στα προϊόντα τους και στη διαφημιστική τους εκστρατεία, πληρώνοντας τεράστια ποσά γι' αυτό το σκοπό στη ΔΟΕ. Στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Βαρκελώνης, το 1992, οι εταιρίες «Κόκα Κόλα» και «Μαρς» πλήρωσαν από 30 εκατομμύρια δολάρια η καθεμία για να εξασφαλίσουν την παγκόσμια αποκλειστικότητα προβολής των προϊόντων τους μέσω των Ολυμπιακών Αγώνων. Η κοινοπραξία ΟΤΕ-COSMOTE- OTENET πλήρωσε 20 δισ. δρχ. (10 σε χρήμα και 10 σε υλικό εξοπλισμό και υποδομές) για να αναδειχτεί εθνικός χορηγός των Αγώνων της Αθήνας.


ICON

Αυτά τα χρήματα οι επιχειρήσεις τα παίρνουν πίσω διπλάσια και τριπλάσια, αφού στην πραγματικότητα το κόστος της χορηγίας το πληρώνουν οι ίδιοι οι καταναλωτές. Κι αυτό γιατί τα χρήματα που δαπανούν οι εταιρίες για να αναδειχτούν χορηγοί προστίθενται στην τελική τιμή των προϊόντων που κυκλοφορούν στην αγορά, κατά συνέπεια οι εισπράξεις είναι πολλαπλάσιες.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο παίρνουν πίσω οι χορηγοί τα χρήματα από τους καταναλωτές είναι το εμπορικό πανηγύρι που είχε στηθεί για ένα μήνα στο Φάληρο (σ.σ. τη λεγόμενη WATER PLAZA), δίπλα στις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις, από την «Κόκα Κόλα», τον ΟΤΕ, την ΚΟΣΜΟΤΕ, την ΑΛΦΑ Τράπεζα και τη «Χιουντάι»). Από εκεί πέρασαν περισσότεροι από 200.000 άνθρωποι και για τις εταιρίες ήταν μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να διαφημίσουν και να πουλήσουν τα προϊόντα τους, μέσα σε κλίμα ...εθνικής έπαρσης που έλκυε πελάτες... Αυτό ακριβώς άλλωστε είναι οι Ολυμπιακοί Αγώνες. Η καλύτερη ευκαιρία για τζάμπα διαφήμιση των πολυεθνικών εταιριών σε όλο τον κόσμο, «διακοσμημένη» και με την Ολυμπιακή Ιδέα.

Οι χορηγοί χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:

  • Στους Διεθνείς χορηγούς, οι οποίοι διαπραγματεύονται απευθείας με τη ΔΟΕ («Κόκα Κόλα», «Atos Origin», «Τζον Χάνκοκ», «Κόντακ», «Μακ Ντόναλντς», «Πανασόνικ», «Σάμσουνγκ», «Σπορτς Ιλουστρέιτεντ», «Swatch», VISA και ΧΕRΟΧ)
  • Στους Μεγάλους εθνικούς χορηγούς και στους επίσημους υποστηρικτές των Αγώνων, οι οποίοι διαπραγματεύονται απευθείας με την «Αθήνα 2004» (ΟΤΕ, ΚΟΣΜΟΤΕ, ΑΛΦΑ Τράπεζα, «Χάινεκεν», ΔΕΛΤΑ, ΦΑΓΕ, ΕΡΤ, ΕΛΤΑ, «Ολυμπιακή», ΔΕΗ, «Χιουντάι», ADIDAS, SHELL, «Τζένεραλ Ελέκτρικ», «Clean Culture», «Jet set», ΔΙΕΚΑΤ, SIEMENS, ABB, AREVA Ticketmaster).


Ας πάρουμε μια πρώτη γεύση από τα στοιχεία που δημοσιοποίησαν ορισμένοι από τους χορηγούς των Ολυμπιακών Αγώνων.

Εσπασαν τα ρεκόρ...

Σε ανακοίνωσή της η εταιρία VISA - χορηγός της ΔΟΕ - γνωστοποιεί ότι: «Κάθε ρεκόρ προηγούμενων Ολυμπιακών Αγώνων σε αριθμό και όγκο συναλλαγών έσπασε η Visa κατά τη διάρκεια των Αγώνων της Αθήνας, πετυχαίνοντας τα καλύτερα επιχειρηματικά αποτελέσματα όλων των εποχών. Οι συναλλαγές με κάρτα Visa στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια του Αυγούστου αυξήθηκαν κατά 55%, σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2003.

Η Visa - αναφέρεται στην ανακοίνωση - κατέγραψε όγκο συναλλαγών που έφτασε τα 10 εκατ. ευρώ (12 εκατ. δολάρια) για αγορές μέσω των καρτών της στις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις σε διάστημα 17 ημερών. Συνολικά καταγράφηκαν 108.977 συναλλαγές. Η μέση αξία συναλλαγής κυμάνθηκε στα 86,25 ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 44% σε σύγκριση με τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Σίδνεϊ το 2000. Παράλληλα, τα στοιχεία δείχνουν ότι το 75% των συναλλαγών έγινε με κάρτες που έχουν εκδοθεί εκτός Ελλάδος. Επιπλέον, περισσότερες από 50.000 αναλήψεις συνολικής αξίας 5,4 εκατ. ευρώ πραγματοποιήθηκαν στα 17 Ολυμπιακά ΑΤΜς, παρουσιάζοντας και πάλι αύξηση περισσότερο από 41% σε σχέση με το Σίδνεϊ».

32 εκατομμύρια κλήσεις


Η εταιρία ΚΟΣΜΟΤΕ, χορηγός της «Αθήνα 2004», ανακοίνωσε: «Περισσότερα από 34,1 εκατ. λεπτά ομιλίας (2 εκατ. λεπτά ομιλίας κατά μέσο όρο την ημέρα) διεκπεραίωσε το Ολυμπιακό δίκτυο της Cosmote κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας».

Αν και δεν έχει δώσει στοιχεία του τζίρου της ας κάνουμε την εξής υπόθεση: Υπολογίζοντας ότι η πιο φτηνή χρέωση της εταιρίας είναι 0,096 ευρώ (32,7 δρχ.) το λεπτό, τότε προκύπτει ότι το ποσό που μπήκε στα ταμεία της ΚΟΣΜΟΤΕ αγγίζει τουλάχιστον τα 3,072 εκατ. ευρώ (1,046 δισ. δρχ.). Δηλαδή, περίπου το 1/10 του ποσού που έδωσε σε χρήμα η κοινοπραξία ΟΤΕ- ΚΟΣΜΟΤΕ για να ανακηρυχτεί χορηγός των Ολυμπιακών Αγώνων επέστρεψε στα ταμεία της μόνο μέσα σε 17 μέρες!

Πιο συγκεκριμένα, από τις 13 έως και τις 29 του Αυγούστου πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 32 εκατ. κλήσεις μέσα και γύρω από όλες τις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων και μη αγωνιστικών εγκαταστάσεων, όπως το Ολυμπιακό Χωριό και το Βασικό Κέντρο Τύπου. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο στο συγκρότημα του Ολυμπιακού Σταδίου ο αριθμός των κλήσεων ξεπέρασε τα 5,7 εκατομμύρια. Ακόμα, μέσω του δικτύου της εταιρίας, ανταλλάχτηκαν συνολικά περισσότερα από 100 εκατ. γραπτά μηνύματα SMS.


Σύμφωνα με την εταιρία, αυξημένη κίνηση παρουσιάστηκε κατά την τελετή έναρξης των Αγώνων καθώς και κατά τη διεξαγωγή των τελικών των αθλημάτων, με κορυφαίο τον τελικό του δρόμου 200 μ. ανδρών στο Ολυμπιακό Στάδιο, κατά τη διάρκεια του οποίου διεκπεραιώθηκαν 240.000 κλήσεις. Ιδιαίτερα αυξημένη ήταν η κίνηση και κατά τη διάρκεια της Τελετής Λήξης καθώς μεταξύ 17.00 και 01.00 (ώρες αιχμής) πραγματοποιήθηκαν 310.000 κλήσεις.

Χρυσοφόρο δίκτυο

Ο ΟΤΕ - χορηγός της «Αθήνα 2004» - με ανακοίνωσή του σημειώνει ότι παρουσιάστηκε πανελλαδικά αύξηση 38% στην τηλεφωνική κίνηση προς 200 διεθνείς προορισμούς τον Αύγουστο σε σχέση με τον Αύγουστο του 2003.

Επιπλέον, χαρακτηρίζει «εξαιρετικές» τις επιδόσεις του εμπορικού δικτύου TETRA του ΟΤΕ (OTELink), το οποίο εξυπηρέτησε τις ανάγκες ραδιοεπικοινωνίας ομάδων χρηστών της «Αθήνα 2004», του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά, της «Αττική Οδός», της «Αττικό Μετρό», κ.ά., κατά την περίοδο των Αγώνων. Οπως έγινε γνωστό, καθ' όλη τη διάρκεια του Αυγούστου και στο σύνολο των Ολυμπιακών πόλεων χρησιμοποιήθηκαν 44 σταθμοί βάσης στην Αττική και 23 στην υπόλοιπη Ελλάδα. Σημειώνει χαρακτηριστικά ότι κατά τις μέρες των Ολυμπιακών Αγώνων «πραγματοποιήθηκαν συνολικά 11 εκατ. κλήσεις σε σύγκριση με τα 4,7 εκατ. τον Απρίλη του 2004, πριν από την περίοδο Ολυμπιακής προετοιμασίας».


Οπως ανακοίνωσε ο Οργανισμός, κατά τη διάρκεια των Αγώνων υπήρξε 100% διαθεσιμότητα στα κυκλώματα μεταφοράς εικόνας από όλους τους χώρους διεξαγωγής αγώνων προς το Διεθνές Ραδιοτηλεοπτικό Κέντρο (IBC) με αδιάλειπτη λειτουργία. Παραγωγή 3.700 ωρών ζωντανού ραδιοτηλεοπτικού προγράμματος συμβατικής και υψηλής ευκρίνειας από την «Αθηναϊκή Ολυμπιακή Ραδιοτηλεοπτική» (ΑΟΒ) και μετάδοση μέσω του δικτύου του ΟΤΕ. Μετάδοση περισσοτέρων των 10.000 ωρών παγκοσμίως μέσω του ελληνικού δορυφόρου Hellas-Sat 2.

Μακ ...επιτυχία

«Η "Μακ Ντόναλντς" αισθάνεται ιδιαίτερα ικανοποιημένη από τους Ολυμπιακούς Αγώνες της "Αθήνα 2004". Κατά τη διάρκεια των Αγώνων, θεατές, αθλητές και δημοσιογράφοι χάρηκαν τα γεύματα της "Μακ Ντόναλντς" όπως το Big Mac, τις τηγανητές πατάτες World Famous Fries, τις σαλάτες Μακ Ντόναλντς και το επιδόρπιο με γιαούρτι και φρούτα». Η δήλωση του Λάρι Λάιτ, αντιπροέδρου της εταιρίας, καταμαρτυρά τα τεράστια οικονομικά οφέλη από τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Λι Χίου Τσανγκ, αντιπρόεδρος της «Σάμσουνγκ», δήλωσε ότι «η "Σάμσουνγκ" αισθάνεται ιδιαίτερα χαρούμενη με τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων. Περισσότεροι από 6.500 αθλητές και 600.000 θεατές που επισκέφτηκαν το Olympic Rendezvous (σ.σ. χώρος όπου η "Σάμσουνγκ" διοργάνωνε εκδηλώσεις) ήταν μια τεράστια επιτυχία για την εταιρία».


Στις 31 του Αυγούστου η εταιρία «Atos Origin», χορηγός της ΔΟΕ στον τομέα της τεχνολογίας, ανακοίνωσε την «επιτυχή ολοκλήρωση των προγραμμάτων της Ολυμπιάδας». Και ανακοινώνει ότι: Ετοίμασε και διένειμε 200.000 διαπιστεύσεις της Ολυμπιακής οικογένειας (αθλητές, συνοδοί, Εθνικές Ολυμπιακές Επιτροπές, κ.ά.). Διαχειρίστηκε με ασφάλεια εκατομμύρια δεδομένα και ανταποκρίθηκε σε περίπου 18 εκατομμύρια ερωτήματα όσων ζήτησαν πληροφορίες μέσω του δικτύου της «Αθήνα 2004» που ήταν εγκατεστημένο στο Βασικό Κέντρο Τύπου.

Και όλ' αυτά, ως γνωστόν, με το αζημίωτο...



Κώστας ΠΑΣΑΚΥΡΙΑΚΟΣ

ΞΕΝΟΔΟΧΟΫΠΑΛΛΗΛΟΙ ΚΕΡΚΥΡΑΣ
Η χλιδή της βιτρίνας δεν μπορεί να κρύψει την άγρια εκμετάλλευση

Χώροι, όπου έχουν καταργηθεί το 8ωρο και το 5ήμερο. Εργάτες, που δεν πληρώνονται υπερωρίες, δεδουλευμένα ρεπό. Καθυστερήσεις σε δουλεμένους μισθούς. Περικοπές σε μισθούς, σε επιδόματα (σχολής, προϋπηρεσίας, ανθυγιεινά), σε αναδρομικά αυξήσεων που προκύπτουν από τις συλλογικές συμβάσεις. Ανύπαρκτες οι καταστάσεις των ρεπό. Δεν αναρτώνται καν οι καταστάσεις προσωπικού στους χώρους εργασίας. Δε δίνεται ούτε κι αυτή η νόμιμη κατάσταση πληρωμής. Στους μήνες αιχμής, κανένας δεν παίρνει το ρεπό του, σε αντίθεση με τους πρώτους και τους τελευταίους μήνες της σεζόν, που δίνονται μαζεμένα. Γεγονός είναι επίσης οι εργαζόμενοι με ατομικές συμβάσεις, έξω και κάτω από τα οριζόμενα από τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Ακόμα χειρότερα, αλλοδαποί εργαζόμενοι χωρίς καμία σύμβαση. Ολα αυτά μέσα σ' ένα πλαίσιο, όπου βασιλεύουν η εντατικοποίηση και η τρομοκρατία.

Αυτή είναι η Κέρκυρα των ξενοδοχοϋπαλλήλων. Σε πλήρη αντίθεση με την εικόνα της βιτρίνας του «τουριστικού προορισμού».

Η κατάσταση στα δεκάδες ξενοδοχεία του νησιού είναι τραγική. Αρκεί να επισκεφτεί κάποιος τους χώρους αυτούς και να κουβεντιάσει με τους ξενοδοχοϋπαλλήλους, για να καταλάβει ότι σ' αυτό το νησί οι ξενοδόχοι νομίζουν ότι βρίσκονται ακόμα στην εποχή του «Libro d Oro» και των «σαγράδων». Με όπλο την τρομοκρατία και πατώντας στην ανάγκη του σύγχρονου εργαζόμενου για μόνιμη εργασία, προσπαθούν να ικανοποιήσουν τις αδηφάγες ορέξεις τους, καταπατώντας στοιχειώδη δικαιώματα και εξαπολύοντας απειλές. Που κάνουν σμπαράλια τον άνθρωπο που έχει ανάγκη κι αυτό ακόμα το ένα μεροκάματο.

Να θυμίσουμε την περίπτωση ξενοδοχοϋπαλλήλου, που «βούτηξε στο κενό» από μπαλκόνι του «Κορφού Παλλάς» και ακόμα την πιο πρόσφατη περίπτωση ενός άλλου ξενοδοχοϋπαλλήλου, που δούλευε στο «Ακτή Μεσογγή» κι έπαθε ψυχολογικό σοκ, με αποτέλεσμα να μεταφερθεί στο Νομαρχιακό Νοσοκομείο Κέρκυρας; Και οι δύο, προηγουμένως, είχαν δεχτεί μεγάλη πίεση έως και απειλές για απόλυση. Και όσο και αν δεν μπορεί να αποδειχτεί με στοιχεία η σχέση των απειλών με το «φουντάρισμα στο κενό» ή το ψυχολογικό σοκ, είναι κοινό μυστικό πως οι πιέσεις φέρνουν και απόγνωση.

Δεν έλειψε και η «περίπτωση» ξυλοδαρμού συνδικαλιστή από «μπράβο» ξενοδοχείου, γιατί θέλησε να ενημερώσει τους συναδέλφους του για τα δικαιώματά τους...

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ξενοδοχοϋπάλληλοι της Κέρκυρας δεν είναι κάτι ξέχωρο από τα αντίστοιχα σε όλο τον κλάδο. Απότοκα όλα της αντεργατικής πολιτικής που εφάρμοσαν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, που συνεχίζει η ΝΔ. Μιας πολιτικής, η οποία, στη βάση της διασφάλισης της περίφημης «ανταγωνιστικότητας» του κεφαλαίου, έχει εξασφαλισμένη τη συμφωνία και των δυνάμεων του ΣΥΝ.

Ενα αποκούμπι ως προς τις διασφαλίσεις τους είχαν οι εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία: Το Ταμείο τους, το ΤΑΞΥ. Κι αυτό, όμως, σημαδεύεται από τις ελλείψεις ιατρικού προσωπικού των ειδικοτήτων που έχουν άμεση ανάγκη κάθε χειμώνα οι ξενοδοχοϋπάλληλοι, δηλαδή ορθοπεδικών, οφθαλμιάτρων, ακτινολόγων, φυσιοθεραπευτών, οδοντιάτρων. Τώρα προκύπτει και νέο πρόβλημα με την προωθούμενη ενοποίηση του Ταμείου τους με το ΙΚΑ, σχεδιασμός που δεν τους βρίσκει σύμφωνους.


ΡΕΠΟΡΤΑΖ:
Μαρία ΠΕΡΓΑΝΤΗ

Κανένας αγώνας δεν πάει χαμένος

Από τις πρόσφατες κινητοποιήσεις των ξενοδοχοϋπαλλήλων στην Κέρκυρα
Από τις πρόσφατες κινητοποιήσεις των ξενοδοχοϋπαλλήλων στην Κέρκυρα
Οι «νέες» συνθήκες εργασίας και οι εργασιακές σχέσεις, στα ξενοδοχεία της Κέρκυρας, μόνο νέες δεν είναι. Δε θα ήταν υπερβολή να τις χαρακτηρίσουμε «μεσαιωνικές». Κάτω από αυτή την πραγματικότητα προβάλλει επιτακτική η ανάγκη συσπείρωσης των ξενοδοχοϋπαλλήλων στο σωματείο τους για την ισχυροποίησή του σε ταξική κατεύθυνση. Κι έχουν λόγους να πιστεύουν πως μπορούν να τα βάλουν με τους ξενοδόχους.

Μετά την πρόσφατη κινητοποίηση στο «Ακτί Μεσογγί», το μεγαλύτερο ξενοδοχείο της Κέρκυρας, όπου οι ξενοδοχοϋπάλληλοι απαίτησαν την καταβολή δεδουλευμένων, 8ωρο - 5ήμερο, να σταματήσει η εντατικοποίηση και η τρομοκρατία από διεύθυνση και προϊσταμένους, άνοιξε μία νέα σελίδα στο ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα του νησιού. Η κινητοποίηση ήταν το ξέσπασμα των εργαζομένων σε ένα νησί, όπου η εκμετάλλευση στα ξενοδοχεία «τσακίζει κόκαλα». Τα προβλήματα του «Μεσογγί» δεν είναι ούτε μεμονωμένη περίπτωση ούτε κάτι το καινούριο για το νησί.

Η πλειοψηφία των ξενοδοχοϋπαλλήλων στην Κέρκυρα εργάζονται από τον Απρίλη - Μάη έως το Σεπτέμβρη - Οκτώβρη. Το χειμώνα βγαίνουν στην ανεργία και κατά κύριο λόγο έχουν ως συμπληρωματικό εισόδημα την ελαιοκαλλιέργεια, η οποία όμως τα τελευταία χρόνια απαξιώνεται και καταστρέφεται εξαιτίας της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής της ΕΕ που εφαρμόζεται από τις ελληνικές κυβερνήσεις και ρίχνει τις τιμές, κάνοντας ασύμφορη την αγροτική απασχόληση.

Κι όμως. Παρά το φόβο που σπέρνει η εργοδοσία των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων στους ξενοδοχοϋπαλλήλους με την απειλή της απόλυσης ή της μη επαναπρόσληψης, το κίνημα των ξενοδοχοϋπαλλήλων του νησιού μετράει «νίκες», ύστερα από παρεμβάσεις του ΠΑΜΕ και τις κινητοποιήσεις των ίδιων των εργαζομένων.

Για παράδειγμα, τον Ιούνη του 2002, στα πλαίσια πανελλαδικής απεργίας, οι καμαριέρες στο «Regency» συμμετείχαν μαζικά σε κινητοποίηση με αιτήματα μισθολογικά και κατά της ελαστικοποίησης των ωραρίων. Αυτή η κινητοποίηση είχε ως αποτέλεσμα να περιοριστεί η εργοδοτική αυθαιρεσία και οι παρεμβάσεις στη συνέχεια της παράταξης, σε περιπτώσεις που επανεμφανίζονται προβλήματα, να διορθώνουν την κατάσταση.

Το Φλεβάρη του 2002 η «Αγωνιστική Πορεία», η παράταξη που συσπειρώνει τις ταξικές δυνάμεις στο σωματείο, κινητοποιείται για την αύξηση του προσωπικού σε ΣΕΠΕ και ΟΑΕΔ. Πετυχαίνει να προσλαμβάνεται έκτακτο προσωπικό στον ΟΑΕΔ σε περιόδους αιχμής και να πυκνώσουν οι έλεγχοι από το ΣΕΠΕ. Τον Απρίλη του 2003, η «Αγωνιστική Πορεία» κάνει διαμαρτυρία έξω από το ξενοδοχείο «Marbella» κατά της ανασφάλιστης εργασίας το μήνα Απρίλη, όπως συνηθίζεται, και απαιτεί να γίνουν προσλήψεις.

Μέσα στον ίδιο μήνα, οι προσλήψεις αυξάνονται κατά πολύ σε σχέση με εκείνες της προηγούμενης χρονιάς (200 το 2002, 1.800 το 2003 και 1.600 το 2004).

Επίσης, τον Ιούνη του 2002 ύστερα από στάση εργασίας στο «Mira Mare» που κάνουν οι καμαριέρες κατά του αυταρχισμού και των περικοπών στη μισθοδοσία, η εργοδοσία αλλάζει «συμπεριφορά».

Τέλος, τον Αύγουστο που μας πέρασε, μετά από παρεμβάσεις και κινητοποιήσεις στο «Messonghi», πληρώθηκαν δεδουλευμένα που χρωστούσε η επιχείρηση.

Τα 'χουν «πλακάκια» με την εργοδοσία

Οι κατακτήσεις, όμως, που υπάρχουν κάτω από την πίεση των ταξικών δυνάμεων δεν μπορούν να κρύψουν την κατάσταση που επικρατεί στο Σύνδεσμο Ξενοδοχοϋπαλλήλων Κέρκυρας, το μεγαλύτερο σωματείο στο νησί με πάνω από 2. 000 εγγεγραμμένα μέλη.

Η πλειοψηφία της διοίκησης του Συνδέσμου, δηλαδή η παράταξη του ΠΑΣΟΚ «Ανεξάρτητη Συνδικαλιστική Ενότητα» (5 από τις 9 έδρες), που έχει τη στήριξη της ΝΔ και του ΣΥΝ (υπενθυμίζουμε ότι στο Εργατικό Κέντρο Κέρκυρας, η πλειοψηφία συγκροτείται από την κοινή παράταξη των ΠΑΣΚ, ΔΑΚΕ, Αυτόνομη Παρέμβαση), δηλώνει κατά των κινητοποιήσεων, «συνεργάζεται» με την εργοδοσία, φέρνει εμπόδια στην κλιμάκωση του αγώνα. Είναι το «αγαπημένο παιδί» των ξενοδόχων και των πολιτευτάδων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, αλλά και προϊσταμένων και διευθυντών.

Η «Αγωνιστική Πορεία» σημειώνει πως η ανατροπή των αρνητικών συσχετισμών είναι στο χέρι των ξενοδοχοϋπαλλήλων. Να μαζικοποιήσουν και να δυναμώσουν το σωματείο τους σε ταξική, ενωτική, αγωνιστική κατεύθυνση, στηρίζοντας τις δυνάμεις που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ, την «Αγωνιστική Πορεία», που ήταν μπροστά σε όλους τους αγώνες (π.χ. «Ακτί Μεσογγί»). Πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι αυτοί οι ίδιοι οι εργαζόμενοι είναι το Σωματείο. Ενα σωματείο μαζικό το οποίο με άλλους συσχετισμούς, λειτουργώντας στα πλαίσια της δράσης του ΠΑΜΕ μπορεί να γίνει το όπλο τους, η γροθιά που μπορεί να φέρει το θετικό αποτέλεσμα. Η «Αγωνιστική Πορεία» και το ΠΑΜΕ τους καλούν να παλέψουν για:

  • Αμεση εξόφληση όλων των μισθολογικών εκκρεμοτήτων
  • Επανεξέταση των μισθοδοσιών με τις απαραίτητες διορθώσεις σε επιδόματα, σύμφωνα με τη ΣΣΕ καθώς και τα δεδουλευμένα ρεπό και υπερωρίες που δεν έχουν εξοφληθεί
  • Καταβολή των αναδρομικών που προέρχονται από τη φετινή αύξηση της ΣΣΕ
  • Εφαρμογή του 8ωρου, 5μέρου
  • Τήρηση της ημίωρης ανάπαυσης για φαγητό, σύμφωνα με τη ΣΣΕ
  • Να σταματήσει η εντατικοποίηση της εργασίας
  • Να σταματήσει η τρομοκρατία
  • Κατάργηση των ελαστικών μορφών εργασίας
  • Δημιουργία Επιτροπών Αγώνα σε κάθε τόπο δουλιάς

Σ' αυτόν τον αγώνα οι ξενοδοχοϋπάλληλοι δεν είναι μόνοι. Ηδη, και στις πρόσφατες κινητοποιήσεις στο «Μεσογγί» την έμπρακτη αλληλεγγύη τους έχουν εκφράσει τα Σωματεία Οικοδόμων, Ιδιωτικών Υπαλλήλων, Λογιστών και Εργαζομένων στην ΑΝΕΔΚ.




Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org