Σάββατο 12 Οχτώβρη 2019 - Κυριακή 13 Οχτώβρη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Αμεση λύση σε όλα τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές των πρώην ΤΕΙ που «πανεπιστημιοποιήθηκαν»

Από τις κινητοποιήσεις των φοιτητών την περίοδο των συγχωνεύσεων
Από τις κινητοποιήσεις των φοιτητών την περίοδο των συγχωνεύσεων
Εχει γίνει πλέον ένα μεγάλο βήμα στη διαμόρφωση του ενιαίου χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα, στα πρότυπα της ΕΕ μέσα από τις πανεπιστημιοποιήσεις των πρώην ΤΕΙ. Η πραγματικότητα δύο χρόνια μετά την ολοκλήρωση του «εμβληματικού» αυτού έργου, όπως το αποκαλούσαν, επιβεβαιώνει τις θέσεις, τη στάση του ΚΚΕ, που από την πρώτη στιγμή εναντιώθηκε σε αυτούς τους σχεδιασμούς αποκαλύπτοντας πως αποτέλεσμα αυτών θα είναι το σάρωμα μορφωτικών - εργασιακών δικαιωμάτων φοιτητών και εργαζομένων.

Ποια είναι η κατάσταση σήμερα σε αυτά τα ιδρύματα;
  • Δεν έχει εξασφαλιστεί η έναρξη του εξαμήνου και των μαθημάτων, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη φοιτητικής μέριμνας.
  • Οι φοιτητές δεν μπορούν να γραφτούν σε εξάμηνα, εργαστήρια είτε λόγω ελλείψεων καθηγητών και υποδομών είτε γιατί οι γραμματείες έχουν μπλοκάρει και δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στο φόρτο δουλειάς.
  • «Τρέχουν» 2 ή και 3 προγράμματα σπουδών σε κάθε τμήμα, σε πολλά από τα οποία δεν υπάρχει ωρολόγιο πρόγραμμα, ποιος καθηγητής κάνει ποιο μάθημα, αίθουσα, βιβλία. Η πρακτική άσκηση των φοιτητών είναι «στον αέρα».
  • Οι έκτακτοι καθηγητές που σήκωναν στις πλάτες τους τη βασική εκπαιδευτική διαδικασία (αφού το μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό είχε μειωθεί στις προηγούμενες «ανωτατοποιήσεις των ΤΕΙ») είναι «στον αέρα». Αλλού δεν έχουν ανανεωθεί συμβάσεις ενώ αλλού έχουν ανανεωθεί πολύ λιγότερες από πέρυσι.
  • Οι φοιτητές από 2ο ή 3ο έτος και πάνω που εισάχθηκαν σε τμήμα ΤΕΙ δεν ξέρουν τι πτυχίο θα πάρουν και πώς. Δεν έχουν αντιστοιχηθεί ακόμα τα μαθήματα των παλιών με τα νέα προγράμματα σπουδών, δεν έχουν ανακοινωθεί παντού τα επιπρόσθετα μαθήματα που χρειάζεται να διδαχτούν. Οι φοιτητές των μηχανικών και γεωπονικών σχολών είναι εγκλωβισμένοι στα «ταξίματα» της κυβέρνησης ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ ότι θα «σας κάνουμε 5ετείς σχολές». Ποιο το αποτέλεσμα; Να στήνουν επιτροπές που «θα» εξετάσουν τα προγράμματα σπουδών, «θα» εκτιμήσουν την κατάσταση, «θα» αξιολογήσουν και «θα» αποφασίσουν τι θα γίνει. Μέχρι τότε οι φοιτητές ΔΕΝ ξέρουν τι πτυχίο θα πάρουν, ΔΕΝ ξέρουν εάν πρέπει να παρατείνουν το χρόνο σπουδών τους ή να τελειώσουν παίρνοντας το πτυχίο του ΤΕΙ, που όμως αύριο δεν θα έχει κανένα απολύτως αντίκρισμα.
  • Η πλειοψηφία των φοιτητών δεν έχει δικαίωμα μετεγγραφής γιατί δεν έχουν γίνει οι αντιστοιχήσεις των ομοειδών τμημάτων.
  • Οι φοιτητές των τμημάτων που πάνε για κατάργηση είναι «στο έλεος του θεού»! Δίνεται η κατεύθυνση οι φοιτητές (ανεξαρτήτως έτους) να δώσουν όλα τα μαθήματα γιατί το τμήμα κλείνει, ενώ μεγάλο κομμάτι φοιτητών έχει εγκαταλείψει ήδη τις σπουδές και έχει πάει σε ΙΕΚ, ιδιωτικά κολέγια κ.λπ.
Η κυβέρνηση της ΝΔ, οι διοικήσεις των σχολών έχουν τεράστιες ευθύνες γι' αυτήν την κατάσταση, αυτοί πρέπει να δώσουν λύση!

Είναι προκλητική η αντιμετώπισή τους απέναντι στους φοιτητές, επιβεβαιώνουν με τη στάση τους ότι δεν τους καίγεται καρφί για τα δικαιώματα των φοιτητών. Εχουν κάνει τους φοιτητές μπαλάκι, κάνοντας όλοι τον ανήξερο, σηκώνοντας ψηλά τα χέρια στην κατάσταση που οι ίδιοι δημιούργησαν. Η κυβέρνηση ρίχνει την ευθύνη στις διοικήσεις των σχολών που «είναι αυτοδιοίκητες και αυτόνομες» και πρέπει να το λύσουν μόνες τους και οι διοικήσεις στην κυβέρνηση που δεν παίρνει μέτρα για κόψιμο των μετεγγραφών και των εισακτέων. Κοροϊδεύουν κανονικότατα τους φοιτητές αφού από κοινού:

  • Συνέβαλαν στη διαμόρφωση των ιδρυμάτων, υλοποιούν τους νόμους Γαβρόγλου.
  • Οταν διαμόρφωναν τα νομοσχέδια όλοι μαζί, από κοντά οι δυνάμεις ΔΑΠ και ΠΑΣΠ στους φοιτητικούς συλλόγους, έλεγαν στους φοιτητές ότι δεν πρέπει να κινητοποιούνται γιατί «θα χάσουν το τρένο της αναβάθμισης», «δεν καταλαβαίνουν το καλό που τους κάνουν»!

Οι δικαιολογίες που χρησιμοποιούν για να μαζέψουν τα ασυμμάζευτα της πολιτικής τους, καλλιεργώντας στους φοιτητές την αναμονή, τις χαμηλές απαιτήσεις και τη νομιμοποίηση της σημερινής κατάστασης, δεν μπορούν να κρύψουν την πραγματικότητα: Οσο τα πανεπιστήμια προσαρμόζονται στις επιταγές της ΕΕ, της καπιταλιστικής αγοράς και ανάπτυξης, τόσο χειρότερα θα είναι για τους φοιτητές.

Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί δεν οφείλεται στην κακοδιαχείριση, στην προχειρότητα, στην «κάθε αρχή και δύσκολη» αλλά στα κριτήρια και τους σκοπούς για τους οποίους φτιάχτηκαν αυτά τα πανεπιστήμια.

  • Το «έγκλημα» ήταν προμελετημένο... Ηξεραν πολύ καλά τα προβλήματα που θα προκληθούν αφού η δημιουργία των ιδρυμάτων έθετε εξαρχής ότι θα γίνουν με τα ελάχιστα χρήματα που ήδη δίνονταν από τον κρατικό προϋπολογισμό, χωρίς προσλήψεις προσωπικού, χωρίς κατασκευή υποδομών.
  • Οι φοιτητές μαθαίνουν σκόρπια - ασύνδετα πράγματα όχι μόνο λόγω των ελλείψεων που υπάρχουν αλλά και γιατί τμήματα κατά παραγγελία βιομηχάνων οδηγούν στη διαμόρφωση προγραμμάτων σπουδών όπου μπαίνουν όπως όπως μαθήματα επιχειρηματικότητας, συγκεκριμένων δεξιοτήτων χωρίς να λύνονται ζητήματα όσον αφορά την υποδομή, το συνολικό επίπεδο γνώσεων, τους καθηγητές για να το κάνουν. Υπάρχουν παραδείγματα νέων προγραμμάτων σπουδών στα οποία έχουν πολλαπλασιαστεί μαθήματα επιχειρηματικότητας, ειδικού «εφοπλιστικού ενδιαφέροντος» και έχουν βγει μαθήματα όπως προστασία από εργατικά ατυχήματα, προστασία περιβάλλοντος, ενώ μαθήματα και εργαστήρια που εκπαιδεύουν σε βασικές δεξιότητες που «παίζουν στην αγορά» π.χ. ενεργειακά, 3d printers, έχουν μεταφερθεί στα επί πληρωμή μεταπτυχιακά ή πιστοποιητικά.
  • Οι διαγραφές φοιτητών και οι νέοι φραγμοί στην πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση γίνονται όχι επειδή «δεν χωράνε οι φοιτητές στα ιδρύματα» αλλά επειδή ο ΣΕΒ απαιτεί πιο γρήγορη διοχέτευση φτηνού, ορισμένης ειδίκευσης δυναμικού στην αγορά εργασίας μέσα από τις διετείς σπουδές, τη μαθητεία και την κατάρτιση, χωρίς συγκροτημένα μορφωτικά - επαγγελματικά και εργασιακά δικαιώματα.
  • Τα ιδρύματα δεν συμβάλλουν στο καλό του λαού της τοπικής κοινωνίας αλλά στο καλό των κερδών των επιχειρήσεων της τοπικής κοινωνίας. Είναι χαρακτηριστικό πως στον ένα χρόνο λειτουργίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής δεν έχει λυθεί κανένα από τα ασφυκτικά προβλήματα των φοιτητών αλλά έχει προχωρήσει πολύ γρήγορα ό,τι έχει σχέση με μπίζνες στην περιοχή. Οι συμβάσεις που έχουν συναφθεί με επιχειρηματικούς φορείς, δήμους και Περιφέρειες ανανεώνονται συνεχώς, στηρίζονται μέχρι και μπίζνες για κινεζικά τσαρλατάνικα γιατροσόφια με το δήμο Περιστερίου, έχουν δοθεί χώροι σε ιδιωτικό κολέγιο, την ώρα που οι φοιτητές δεν έχουν ούτε αίθουσα για μάθημα. Ενώ είναι τουλάχιστον γελοίες οι περιβαλλοντικές ευαισθησίες της διοίκησης της σχολής, που στο όνομα της «κλιματικής αλλαγής» δεν θα δίνει, λέει, σημειώσεις στους φοιτητές αλλά θα τις ανεβάζει όλες στο ίντερνετ (την ίδια στιγμή στο πανεπιστήμιο δεν υπάρχει ούτε υπολογιστικό κέντρο!). Για τα ζητήματα βέβαια που απασχολούν το λαό της Δυτικής Αττικής, όπως η αντισεισμική θωράκιση των σχολείων, τα αντιπλημμυρικά έργα στην περιοχή, το κλείσιμο του ΧΥΤΑ Φυλής, η αύξηση του καρκίνου στους κατοίκους της περιοχής... το πανεπιστήμιο λέει πως δεν μπορεί να κάνει κάτι!
  • Δεν φταίνε οι φοιτητές των πρώην ΤΕΙ για τις μορφωτικές ανισότητες που υπάρχουν σε σχέση με αυτούς των ήδη υπαρχόντων πανεπιστημίων και δεν είναι λύση να παραμείνουν υποβαθμισμένα τα προγράμματα σπουδών γιατί «δεν θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν και θα παρατήσουν τις σπουδές τους». Οι μορφωτικές ανισότητες που υπάρχουν μπορούν να αντιμετωπιστούν με ειδικά μέτρα στήριξης εκπαιδευτικού χαρακτήρα, που να εντάσσονται στο πρόγραμμα σπουδών, να αντιμετωπιστούν οι λόγοι που εντείνουν τη δυσκολία σπουδών, μελέτης και διαβάσματος των φοιτητών. Η διαβάθμιση που υπάρχει στο μορφωτικό επίπεδο των φοιτητών δεν οφείλεται στο «ποιοι παίρνουν τα γράμματα και ποιοι όχι» αλλά στους ταξικούς φραγμούς που υπάρχουν από τα σχολικά χρόνια. Η πλειοψηφία των φοιτητών των πρώην ΤΕΙ είναι παιδιά που κατάγονται από εργατικές, λαϊκές, φτωχές οικογένειες, δουλεύουν από μαθητές ακόμα για να τα καταφέρουν. Ηδη ένας στους δύο παρατά τις σπουδές του αφού δεν υπάρχει κανένα μέτρο φοιτητικής μέριμνας, στήριξης των εργαζόμενων φοιτητών, ενώ ήταν εγκλωβισμένοι και στο απαράδεκτο καθεστώς της αλυσίδας και της λίστας αναμονής.
Να εμπιστευτούν το ΚΚΕ και την ΚΝΕ

Οι δυνάμεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ είναι αυτές που μπορούν να εμπιστευτούν οι φοιτητές, το έχουν άλλωστε αποδείξει και αναγνωρίζεται πλατιά πως είναι μπροστά στη μαχητική διεκδίκηση των φοιτητών για να δοθεί άμεση λύση σε αυτήν την κατάσταση, για σπουδές και δουλειά με σύγχρονα δικαιώματα.

Η πολιτική πρόταση του ΚΚΕ, η κοινωνία και το πανεπιστήμιο για τα οποία παλεύει αποτελούν την πραγματική διέξοδο από τα ατελείωτα αδιέξοδα που γεννά το σημερινό σύστημα στις σπουδές και τη ζωή χιλιάδων νέων.

Η θέση του ΚΚΕ για Ανώτατη Εκπαίδευση πραγματικά ενιαία και δωρεάν για όλους απαντά σε όλα τα προβλήματα που σήμερα αντιμετωπίζουν οι φοιτητές, αναδεικνύει τι πραγματικά σήμερα είναι σύγχρονο, μπορεί να δώσει ώθηση στον αγώνα των φοιτητών για να αντιμετωπίσουν τις χαμηλές απαιτήσεις που παλιά και νέα κυβέρνηση καλλιεργούν και εκμεταλλεύονται συμπιέζοντας διαρκώς προς τα κάτω τα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα της νεολαίας.

Ηδη με πρωτοβουλία των δυνάμεων της ΚΝΕ και των εκλεγμένων με την «Πανσπουδαστική ΚΣ» στα Διοικητικά Συμβούλια πραγματοποιούνται αγωνιστικές παρεμβάσεις, κινητοποιήσεις στα ιδρύματα για να δοθεί έκτακτο κονδύλι από τον κρατικό προϋπολογισμό, για μονιμοποίηση των έκτακτων καθηγητών, να παρθούν όλα τα μέτρα για να ξεκινήσει η λειτουργία των ιδρυμάτων.

Οι φοιτητές πλέον έχουν πείρα!

Η αναμονή δεν θα λύσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές. Ο συλλογικός οργανωμένος αγώνας, η διεκδίκηση των σύγχρονων δικαιωμάτων τους είναι ο μόνος δρόμος για να σπουδάσουν αντιμετωπίζοντας τις δυσκολίες.

Από τώρα να κρίνουν και να βγάλουν συμπεράσματα για την ανάγκη να κάνουν στην άκρη τις δυνάμεις του συμβιβασμού ΔΑΠ και ΠΑΣΠ, που είναι συνένοχες για την κατάσταση που βιώνουν. Υπερασπίστηκαν τις αλλαγές, υιοθετούν όλα τα επιχειρήματα αυτής και της προηγούμενης κυβέρνησης, κατήγγειλαν κινητοποιήσεις ως παράνομες, τρομοκρατούν τους φοιτητές ότι εάν κάνουν κατάληψη θα χάσουν το εξάμηνο, ότι θα τους σταμπάρουν οι καθηγητές...

Η μαζικοποίηση των συλλόγων, η συγκρότηση νέων όπου είναι απαραίτητο, η οργάνωση σε κάθε τμήμα και έτος, είναι προϋπόθεση για να στηρίξουν οι φοιτητές ο ένας τον άλλον, μαχητικά στην κοινή προσπάθειά τους να πάρουν πτυχίο.

Κι ακόμα, η υιοθέτηση του πλαισίου πάλης του ΜΑΣ, η συμπόρευση με τους δεκάδες συλλόγους σε όλη την Ελλάδα που μαχητικά διεκδικούν όλα αυτά που δικαιούνται, ενάντια σε όλους αυτούς που τους τα στερούν, μπορούν να δώσουν αντοχή και διάρκεια στους αγώνες τους.


Της
Ζωής ΧΑΧΑΜΗ*
*Η Ζωή Χαχάμη είναι μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ