Μαζί με τον «Οδηγητή» θα κυκλοφορήσει μια πολύ ενδιαφέρουσα έκδοση της Επιτροπής του ΚΣ της ΚΝΕ για τις νέες γυναίκες και τα νέα ζευγάρια, με τίτλο «Παλεύουμε για την απελευθέρωση της γυναίκας από κάθε κοινωνική ανισοτιμία τον 21ο αιώνα».
Ιδιαίτερα μαζική ήταν η εκδήλωση της επιστημονικής ομάδας του Συλλόγου Φοιτητών Φυσικού με τίτλο «Αστέρες Νετρονίων: Ο πιο συναρπαστικός συνδυασμός ύλης και Ενέργειας». Ο Γιάννης Μπάμπος, πρόεδρος του ΣΦ Φυσικού, σημείωσε ότι η δημιουργία της επιστημονικής ομάδας του Συλλόγου έδωσε χώρο στους φοιτητές που έχουν μεράκι με το επιστημονικό τους αντικείμενο, θέλουν να ασχοληθούν ευρύτερα με αυτό, αλλά ήταν και βήμα στη διαρκή προσπάθεια για το ζωντάνεμα και τη μαζικοποίηση του Συλλόγου.
Με αντίστοιχη συμμετοχή πραγματοποιήθηκε και η εκδήλωση για το «Brain Drain και την Ιατρική ειδικότητα στο Εξωτερικό» των Επιτροπών 4ου και 5ου έτους της Ιατρικής. Στην παρέμβασή του, ο Στέφανος Κότο, πρόεδρος του ΣΦ Ιατρικής, τόνισε ότι «δεν επιδιώκουμε σε καμία περίπτωση να δώσουμε απάντηση στο δίλημμα Ελλάδα ή εξωτερικό. Εξάλλου, πιστεύουμε ότι είναι ένα δίλημμα πλαστό όσο δεν συνδέεται με τη συζήτηση για τον διαρκή αγώνα που οφείλει να καταβάλει ένας γιατρός στο σήμερα, για σύγχρονα επαγγελματικά δικαιώματα και αξιοπρεπείς μισθούς, για άσκηση της επιστήμης μας με γνώμονα τον άνθρωπο, στην κατεύθυνση της εξυπηρέτησης των λαϊκών αναγκών, σε οποιαδήποτε χώρα και αν βρίσκεται». Παράλληλα, σημείωσε ότι η εκδήλωση αποτελεί αφορμή για τη γνωριμία ακόμα πιο πολλών με τις επιτροπές ετών και τον Σύλλογο Φοιτητών της Ιατρικής.
Με επιτυχία πραγματοποιήθηκαν και οι εκδηλώσεις του Συλλόγου Φοιτητών Ψυχολογίας με θέμα: «Ενδοοικογενειακή Βία: Αίτια έντασης του φαινομένου και ποια η διέξοδος», καθώς και των Επιτροπών Αγώνα Ηλεκτρολόγων - Μηχανολόγων από κοινού με το Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Τηλεπικοινωνιών και Πληροφορικής για την εργασιακή πείρα από τον κλάδο της Πληροφορικής και την εργασιακή προοπτική, με πλήθος ερωτήσεων και προβληματισμών γύρω από τα θέματα αυτά να απασχολούν τη συζήτηση.
Στο μεταξύ, Σύλλογοι της Θεσσαλονίκης προχώρησαν το προηγούμενο διάστημα σε συντονισμό της δράσης τους και κατέληξαν σε ένα κοινό πλαίσιο δράσης. Συγκεκριμένα, οι Σύλλογοι Φοιτητών Ψυχολογίας, Γεωλογίας, Κτηνιατρικής, ΜΜΕ, μαζί με εκλεγμένους σε ΔΣ του ΑΠΘ και του ΠΑΜΑΚ και άλλους φοιτητές, σε μαζική σύσκεψη που έκαναν αποφάσισαν να παλέψουν συλλογικά στη βάση του παρακάτω πλαισίου:
Προγράμματα σπουδών που θα παρακολουθούν τις επιστημονικές εξελίξεις. Χωρίς ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Εξω οι επιχειρήσεις από τις σχολές. Πτυχίο χωρίς κατηγοριοποιήσεις, με πλήρη εργασιακά δικαιώματα. Πτυχίο μοναδική προϋπόθεση για δουλειά. Ενταγμένη παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια στον κορμό του πτυχίου. Οχι στην αποσύνδεση πτυχίου - επαγγέλματος. Μόνιμη δουλειά με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Δωρεάν περιοδική επιμόρφωση όλων των αποφοίτων για να συμβαδίζουν με την επιστημονική εξέλιξη. Επιμόρφωση ενιαία, δημόσια και δωρεάν, με κεντρική κρατική ευθύνη και πλήρη και αποκλειστική κρατική χρηματοδότηση.
Καμία συμμετοχή της χώρας, των νέων, των πανεπιστημίων στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς. Εμπρακτη αλληλεγγύη στα θύματα των ιμπεριαλιστικών πολέμων, στους πρόσφυγες και τους μετανάστες. Να κλείσουν όλα τα hot spots στα νησιά του Αιγαίου και να μη δημιουργηθούν νέα, ούτε κλειστά, ούτε ανοιχτά. Απεγκλωβισμός από τα νησιά και με γρήγορες διαδικασίες να πάνε οι πρόσφυγες στις χώρες προορισμού τους. Αμεσα να ξεκινήσουν οι διαδικασίες υποβολής αιτήσεων ασύλου μέσα στην Τουρκία και στα σύνορα με την Ελλάδα και στα σύνορα με τη Συρία. Να σταματήσει τώρα κάθε συμμετοχή, στήριξη και εμπλοκή στις ενέργειες και τις επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ, των ΗΠΑ και της ΕΕ στην περιοχή της Μέσης Ανατολής, που στηρίζουν την εισβολή της Τουρκίας στη Συρία, τις επεμβάσεις στη Λιβύη, διαιωνίζοντας τον πόλεμο και τις καταστροφές. Εμπρακτη αλληλεγγύη στα θύματα των ιμπεριαλιστικών πολέμων, στους πρόσφυγες και τους μετανάστες.
Σε κινητοποίηση με παράσταση διαμαρτυρίας σήμερα, Τετάρτη, με ραντεβού στις 4 μ.μ., στα Προπύλαια, καλεί τους σπουδαστές ο Σύλλογος Σπουδαστών Δημοσίων ΙΕΚ Αττικής (ΣΥΣΔΙΕΚ).
Κεντρικά αιτήματα της κινητοποίησης είναι: Να δοθεί πάσο για τα μέσα μαζικής μεταφοράς σε όλους τους σπουδαστές. Να δοθούν δωρεάν συγγράμματα με ευθύνη του υπουργείου Παιδείας. Σύγχρονα εργαστήρια, με εξοπλισμό και αναλώσιμα, με ευθύνη του υπουργείου Παιδείας. Τέρμα στο αίσχος της απλήρωτης και ανασφάλιστης πρακτικής άσκησης. Πρακτική άσκηση ενταγμένη οργανικά στη μάθηση, με ουσιαστική εποπτεία από το υπουργείο. Ολοι οι σπουδαστές που κάνουν πρακτική να αμείβονται με βάση την ΕΓΣΣΕ του ανειδίκευτου εργάτη, να έχουν πλήρη ασφαλιστική κάλυψη και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, ΣΣΕ με κατώτατο μισθό 751 ευρώ. 6ωρο - 5ήμερο - 30ωρο για όσους σπουδαστές εργάζονται ή κάνουν πρακτική. Υποχρεωτική άδεια με αποδοχές την περίοδο των εξετάσεων. Να καταργηθούν τα δίδακτρα στο Δημόσιο ΙΕΚ Σιβιτανιδείου. Ούτε σκέψη για δίδακτρα στα υπόλοιπα. Εκπαιδευτικό προσωπικό με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας.
Παραθέτουμε τη συνέντευξη:
-- Τα αποτελέσματα της έρευνας του Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ δείχνουν ότι οι μαθητές σε ένα μεγάλο ποσοστό αγνοούν τους κινδύνους του διαδικτύου και το πώς να προστατευτούν από αυτούς. Με δεδομένο όμως ότι εδώ και πολλά χρόνια τα παιδιά διδάσκονται Πληροφορική σε όλες τις τάξεις από την Α' Δημοτικού, πώς δικαιολογείται να παρατηρούνται τέτοια αποτελέσματα στην έρευνα;
-- Το υπουργείο Παιδείας αρχικά προώθησε τη χρήση των νέων τεχνολογιών και του διαδικτύου στους μαθητές με πλήρη εξωραϊσμό τους και συνειδητή απόκρυψη των κινδύνων. Παλιότερα, όταν ο εκπαιδευτικός «άνοιγε» τέτοια ζητήματα αντιμετωπιζόταν ούτε λίγο ούτε πολύ σαν γραφικός. Σήμερα πια, το σχολείο, πάλι με ευθύνη διαχρονικά των κυβερνήσεων, ασχολείται με το ασφαλές διαδίκτυο, κυρίως μέσω κάποιων εκδηλώσεων και προγραμμάτων, των οποίων το περιεχόμενο είναι πολλές φορές αμφισβητούμενο ή που απλώς καταγράφουν καταστάσεις και χρησιμοποιούνται στη γενικότερη πολιτική τού να απευθυνθείς τηλεφωνικά σε κάποιο κρατικό ή ιδιωτικό φορέα.
Στο μάθημα της Πληροφορικής υπάρχουν ελάχιστα κεφάλαια αφιερωμένα στους κινδύνους από το διαδίκτυο. Αυτό συμβαίνει και σε άλλα μαθήματα, όπως π.χ. η Κοινωνιολογία. Ωστόσο, αναφερόμαστε στους φανερούς κινδύνους, στη διαδικτυακή παρενόχληση κ.λπ. Δεν είναι όμως κίνδυνος, βλάβη στη σκέψη του μαθητή και το να ψάχνει πληροφορίες στο Internet π.χ. για μια εργασία που αφορά τα ναρκωτικά και να βρίσκει ως «έγκυρη» πληροφορία πως μόνο καλό κάνει η κάνναβη; Η Wikipedia έχει αναχθεί σε «Μέκκα» των βιβλιογραφικών πηγών, όταν, πολλάκις, έχει αμφισβητηθεί η εγκυρότητα των άρθρων και των αναφορών που περιέχει. Βιβλία και επιστημονικά περιοδικά που υπάρχουν σε ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες και αποθετήρια, στις περισσότερες περιπτώσεις, απαιτούν συνδρομή. Τέτοια κι άλλα ανάλογα περιστατικά δεν είναι μεμονωμένα, συμβαίνουν μέσα στα εργαστήρια και στα σπίτια των μαθητών και συνδυάζονται με την παρέλαση μιας σειράς οργανώσεων «κάθε καρυδιάς» μέσα στο σχολείο. Η υποκρισία περισσεύει...
-- Αν επικεντρωθούμε στην ύλη του μαθήματος της Πληροφορικής στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο: Τι προβλέπεται να διδάσκονται τα παιδιά μας στο σχολείο και τι γίνεται στην πράξη;
-- Η εισαγωγή της Πληροφορικής απαιτεί μια επιστημονική μελέτη γύρω από τους όρους και τις προϋποθέσεις που τη διέπουν, γύρω από το πότε και το πώς θα διδαχθεί, γύρω από το ποια είναι τα αναμενόμενα αποτελέσματα σε κάθε φάση εξέλιξης του μαθητή. Μια τέτοια προσέγγιση είναι πριν από όλα αναγκαία για το Δημοτικό, μιας και εκεί οποιοδήποτε λάθος έχει σοβαρές συνέπειες στη γλωσσική, νοητική και γενικότερη κοινωνική συγκρότηση του νέου ανθρώπου. Η εισαγωγή της Πληροφορικής στο Δημοτικό έγινε όχι με βάση μια τέτοια μελέτη αλλά με βάση μια κατεύθυνση «εργαλειακής» εξοικείωσης των παιδιών με τις νέες τεχνολογίες, όπως απαιτούσε η αγορά.
Το γεγονός ότι η εισαγωγή της Πληροφορικής στο σχολείο έγινε με αυτούς τους όρους, οδήγησε και σε εγκατάλειψη του εκπαιδευτικού. Ομως, το παιχνίδι μέσω του υπολογιστή, οι ασκήσεις που συνδέονται με μαθήματα όπως η Γλώσσα και τα Μαθηματικά, η ηλεκτρονικά διαμεσολαβημένη γνωριμία με το φυσικό κόσμο, η χρήση οπτικοποιημένων προγραμματιστικών εργαλείων όπως το Scratch ή η Logo δεν μπορεί να γίνονται αυτοσχεδιαστικά ή να είναι διαλείμματα σε μια παιδοφύλαξη. Στο πλαίσιο της πολυδιάσπασης της Εκπαίδευσης δεν έχουν φροντίσει να υπάρχει υλικό ενιαίας διδασκαλίας στο Δημοτικό (βιβλίο, ασκήσεις κ.λπ.). Αποτέλεσμα: Ο κάθε εκπαιδευτικός διδάσκει ό,τι θέλει, όπως θέλει, ακόμη και στην ίδια τάξη στο ίδιο σχολείο (αν υπάρχουν δύο ΠΕ86, όπως ορίζεται ο κλάδος της Πληροφορικής)!
Το μάθημα της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο, για το οποίο διατίθεται ένα βιβλίο και για τις τρεις τάξεις, όπως περιγράφεται στο αναλυτικό πρόγραμμα, καλύπτει ένα ευρύ περιεχόμενο που αφορά τα πάντα. Αφορά τη γνωριμία και εξοικείωση με τεχνολογικές εξελίξεις και πολυχρησιμοποιούμενα πακέτα, όπως ο κειμενογράφος ή τα λογιστικά φύλλα, τη δημιουργία και διαχείριση ιστοσελίδων, την αλγοριθμική σκέψη και τον προγραμματισμό, τη σύνδεση λογισμικού - υλικού, την επίδραση των τεχνολογικών αλλαγών σε όλο το φάσμα της υλικής παραγωγής και των υπηρεσιών. Από όλα αυτά, όμως, λείπει ένας συνεκτικός ιστός που να τα συνδυάζει και να τα συνδέει με τη γενική μόρφωση. Το μάθημα, στην πράξη, κατευθύνεται στην έμφαση της χρηστικότητας, αποδεσμευμένης από τη γενική παιδεία. Αυτή είναι η πραγματικότητα, αντί τα επιτεύγματα των επιστημονικών και τεχνολογικών εξελίξεων να συμβάλλουν στην καλύτερη σύνδεση θεωρίας - πράξης, στη διαλεκτική σκέψη, στην επικοινωνία μεταξύ των επιστημών, αντί να βαθαίνει και να πλαταίνει η γενική μόρφωση για την κατανόηση της φύσης και της κοινωνίας. Αυτό αποτελεί τη βάση, παρά το γεγονός ότι υπάρχει μια δυνατότητα του εκπαιδευτικού να δράσει βάσει ενός λιγότερο αυστηρού και περισσότερο ελαστικού αναλυτικού προγράμματος. Και βέβαια, όταν η πολιτεία δεν εξασφαλίζει ενιαία - επιστημονικά θεμελιωμένη κατεύθυνση, αλλά και την απαιτούμενη υποδομή, οδηγεί στη διαφοροποίηση των επιπέδων μάθησης από σχολείο σε σχολείο.
Η επιφανειακή επαφή με τις λεγόμενες ψηφιακές δεξιότητες, το παρωχημένο συχνά περιεχόμενο και οι αλληλοεπικαλύψεις, ο μεγάλος αριθμός μαθητών στα εργαστήρια χαρακτηρίζουν την Πληροφορική, ως ένα μονόωρο μάθημα τη βδομάδα (για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο). Η ανάγκη αναμόρφωσης των αναλυτικών προγραμμάτων, ώστε να υπηρετείται η άνοδος του σύγχρονου γενικού μορφωτικού επιπέδου, καθίσταται ολοένα και πιο επιτακτική. Αυτό, σε συνδυασμό με τα προβλήματα στις σχολικές εργαστηριακές υποδομές αλλά και με το γεγονός ότι τα σημερινά παιδιά γεννιούνται με υπολογιστές, κινητά και ταμπλέτες μέσα στα σπίτια τους, οδηγεί είτε να βαριούνται οι μαθητές είτε να αυτοσχεδιάζουν οι εκπαιδευτικοί σε τομείς όπως η ρομποτική ή το STEM, με προσωπική προσπάθεια (όντας μέσα στη μετακίνηση από σχολείο σε σχολείο και στο συμπιεσμένο χρόνο), είτε να δίνεται χώρος για «δημιουργικές δραστηριότητες» σε ιδιώτες ή ακόμη και πρεσβείες, όπως η αμερικάνικη, που δημιουργούν τους λεγόμενους «τεχνολογικούς χώρους» για μαθητές ανά την επικράτεια. «Σκοντάφτουμε», δηλαδή, κι εδώ στο έλλειμμα των ενιαίων εφοδίων (βιβλίων, υλικών, κατευθύνσεων κ.λπ.), που θα δίνονται με κρατική ευθύνη και για ειδικές κατηγορίες μαθητών. Η «παρότρυνση» είναι ότι «το κάθε σχολείο και ο κάθε εκπαιδευτικός αντιμετωπίζει την ύλη όπως θέλει και με όποια εργαλεία θέλει»!
-- Τι συμβαίνει στο Λύκειο;
-- Στο Γενικό Λύκειο (ΓΕΛ), γιατί στα ΕΠΑΛ υπάρχει σχετικός τομέας προσανατολισμένος επαγγελματικά με όλα τα προβλήματα που έχουν επισημανθεί, υπήρξε, χωρίς καμία ιδιαίτερη αιτιολόγηση, στο πλαίσιο των μνημονιακών δημοσιονομικών προσαρμογών, περικοπή μαθημάτων. Συγκεκριμένα, οι «Εφαρμογές Πληροφορικής» (επιλογής) από το σύνολο των τριών τάξεων περιορίστηκαν στην Α' τάξη, στη Β' τάξη σταμάτησε να διδάσκεται η «Τεχνολογία Επικοινωνιών» και από τη Γ' τάξη αφαιρέθηκαν δίωρα μαθήματα επιλογής, όπως τα «Πολυμέσα» και τα «Λειτουργικά Συστήματα». Οι αλγόριθμοι διδάσκονται στη Β' τάξη, ως μάθημα γενικής παιδείας, αλλά μόνο μία ώρα τη βδομάδα. Στη Γ' τάξη η «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον - ΑΕΠΠ», μάθημα ομάδας προσανατολισμού (κατεύθυνσης), δεν διδάσκεται ως μάθημα εργαστηριακό, όπως είναι χαρακτηρισμένο και συνθλίβεται μέσα στον ανταγωνισμό των πανελλαδικών εξετάσεων. Οι κατευθύνσεις που δόθηκαν πρόσφατα για εργαστηριακή διδασκαλία του (στο πλαίσιο των γενικότερων αλλαγών επί Γαβρόγλου στη Γ' Λυκείου το ΑΕΠΠ μετονομάστηκε σε «Πληροφορική» και έγινε 7ωρο) είναι απλώς οδηγίες προς «ναυτιλλομένους», μιας και ο ανταγωνισμός απογειώθηκε, με αιχμή τον γραπτό διαγωνισμό των πανελλαδικών εξετάσεων.
Συμπερασματικά, στο ΓΕΛ, ενώ υπάρχει προσανατολισμός στη διδασκαλία της αλγοριθμικής σκέψης και του προγραμματισμού, ενώ υπάρχει η δυνατότητα, δηλαδή, ο μαθητής να δει τι κρύβεται, από πλευράς λογισμικού, πίσω από αυτό που εμφανίζεται και γνωρίζει ως εφαρμογές στον υπολογιστή, στο κινητό του κι αλλού, ενώ μπορεί να διαπιστώσει και να παρέμβει στο «στήσιμο», το πλαίσιο στο οποίο εντάσσονται τα εναπομείναντα μαθήματα Πληροφορικής ακυρώνει, σε μεγάλο βαθμό, αυτήν τη δυνατότητα.
-- Πρόσφατα ανακοινώθηκε η παροχή γρήγορου ίντερνετ σε 3.000 σχολεία. Υπάρχουν οι απαραίτητες υποδομές για να γίνεται ολοκληρωμένα το μάθημα στην πλειοψηφία των σχολείων;
-- Συνολικά, για τη διδασκαλία απουσιάζουν οι σύγχρονες εργαστηριακές υποδομές, ενώ όλο και πιο συχνά οι εκπαιδευτικοί καλούνται να εξοπλίσουν τα εργαστήρια μέσω χορηγιών ή μέσω διαδικασιών επιλογής των ΕΣΠΑ. Το τμήμα στα εργαστήρια χωρίζεται στους 21 μαθητές, προκαλώντας επιπλέον προβλήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Το γρήγορο ίντερνετ είναι μια ανάγκη, οι μαθητές πρέπει να διευκολύνονται στην πρόσβαση, χωρίς χαλασμένους υπολογιστές και χωρίς οι υπάρχοντες να «σέρνονται». Δίπλα στα εργαστήρια που καταρρέουν «συνωστίζονται» εταιρείες για να πουλήσουν την πραμάτεια τους. Απαιτεί κυριολεκτικά θράσος να βιώνουμε αυτήν την κατάσταση και την ίδια στιγμή να γίνεται μια κυβερνητική διαφήμιση εντυπωσιασμού, περί γρήγορου Internet και σχολείων - προτύπων στο STEM και στη ρομποτική.
Ωστόσο, χρειάζεται να αντιμετωπιστούν κι άλλα θέματα. Για παράδειγμα, στο δήμο Αθήνας, στο όνομα της «εξοικονόμησης πόρων», άλλαξε ο πάροχος των τηλεφωνικών γραμμών στα σχολεία, ενώ τα εργαστήρια παρέμειναν στο σχολικό δίκτυο, χωρίς οι εταιρείες να έρθουν σε επαφή μεταξύ τους (για λόγους ευνόητου ανταγωνισμού), με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλά προβλήματα συμβατότητας, βλάβες, που αρκετές παραμένουν ακόμη. Εργαστήρια σημαίνει, επιπλέον, να έχεις τα απαραίτητα προγράμματα, να διαθέτεις τον εξοπλισμό για εργασίες ρομποτικής και άλλες δραστηριότητες, για όλους τους μαθητές κι όχι με βάση την τσέπη των γονιών και τους χορηγούς που θα βρεθούν. Κι ακόμα, εργαστήριο σημαίνει προετοιμασία, ώστε οι μαθητές να μπορούν να κάνουν τις ασκήσεις τους με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες. Κάτι που, για τον εκπαιδευτικό, σημαίνει διαρκή εγρήγορση, για να αντιμετωπίζονται προβλήματα, βλάβες κ.λπ., μέσα σε μια δυναμική διαδικασία, με διαρκή εναλλαγή τμημάτων.
Η κατάργηση των Κέντρων Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών (ΚΕΠΛΗΝΕΤ), που δρούσαν υποστηρικτικά στα εργαστήρια, χωρίς ποτέ να έχουν το αναγκαίο προσωπικό και επαρκή χρηματοδότηση, αλλά και η κατάργηση της μείωσης κατά τρεις ώρες του ωραρίου των υπευθύνων εργαστηρίων σχετίζονται με την απαράδεκτη αναντιστοιχία στις υποδομές. Επισημαίνω, ακόμη, τις δυσκολίες στην κάλυψη των λειτουργικών εξόδων των εργαστηρίων από τις σχολικές επιτροπές των δήμων. Μέσα από όλα τα προηγούμενα καθίσταται σαφές πως οι επικοινωνιακές κυβερνητικές διακηρύξεις (που πάντα μένει να δούμε πώς υλοποιούνται) και η πραγματικότητα δεν συμβαδίζουν...
Από τα πρώτα ευρήματα της έρευνας, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς την απουσία του σχολείου στο συγκεκριμένο θέμα. Η πλειοψηφία των παιδιών (58%) δηλώνει ότι έμαθε μόνο του να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο και μόλις ένα 4% δηλώνει ότι έμαθε να το χρησιμοποιεί στο σχολείο από κάποιον εκπαιδευτικό. Στην ερώτηση «σε ποιον θα απευθυνθείς στην περίπτωση που σου συμβεί κάτι διαδικτυακά», μόλις το 3% απάντησε ότι θα απευθύνονταν σε κάποιον εκπαιδευτικό. Λογική συνέπεια των παραπάνω είναι το γεγονός ότι η πλειοψηφία των παιδιών αγνοεί τους κινδύνους που ελλοχεύουν στο διαδίκτυο, θεωρεί ότι γνωρίζει πώς να το χρησιμοποιεί με ασφάλεια και μόνο το 12% δηλώνει λίγο ή καθόλου ενημερωμένο.
Να σημειωθεί μάλιστα ότι η πλειοψηφία των παιδιών (41%) ξεκινά να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο στην ηλικία των 7-8 ετών, ενώ ένα 20% δηλώνει ότι ξεκίνησε τη χρήση του διαδικτύου στην πολύ μικρή ηλικία των 4-6 ετών. Το κινητό τηλέφωνο είναι το κύριο μέσο πρόσβασης των παιδιών στο διαδίκτυο, με ποσοστό 73%. Στην ηλικία των 10-12 ετών το 40% των παιδιών έχει ήδη αποκτήσει δικό του κινητό τηλέφωνο, ενώ ένα 23% το αποκτά στην ηλικία των 8-10 ετών.
Το πόσο αθωράκιστα είναι τα παιδιά απέναντι στους κινδύνους του διαδικτύου, σε μια εποχή που έρχονται σε επαφή με αυτό από πολύ μικρές ηλικίες, φαίνεται παρακάτω στην έρευνα από τα υψηλά ποσοστά που σημειώνονται σε συγκεκριμένες ερωτήσεις. Ετσι:
Η έρευνα προσανατολίζεται πιο πολύ στον ρόλο και την ευθύνη των γονιών, σημειώνοντας ότι σύμφωνα με τις απαντήσεις των παιδιών σχεδόν οι μισοί γονείς (43%) δεν τους βάζουν όρια στη χρήση του διαδικτύου, ενώ το 83% των παιδιών δηλώνει ότι μπαίνει στο διαδίκτυο χωρίς την επίβλεψη των γονιών του.
Ομως αυτό είναι μόνο η μια πλευρά. Γιατί πρέπει να σκεφτούμε ότι οι γονείς των παιδιών αυτών των ηλικιών δεν μεγάλωσαν με τις νέες τεχνολογίες και το διαδίκτυο, πολλοί από αυτούς μπορεί να μη διδάχτηκαν καν Πληροφορική στο σχολείο, αν δεν το απαιτεί η δουλειά τους δεν έχουν εκπαιδευτεί στα νέα μέσα και δεν γνωρίζουν και οι ίδιοι τους κινδύνους.
Ωστόσο, τα παιδιά που απαντούν στην έρευνα διδάσκονται στη συντριπτική τους πλειοψηφία Πληροφορική από την Α' Δημοτικού και σε όλα τα χρόνια του Δημοτικού και του Γυμνασίου. Και πολλές φορές φτάνουν στο Γυμνάσιο χωρίς να έχουν ακούσει ούτε μία διάλεξη, χωρίς να έχουν κάνει ούτε ένα μάθημα για τους κινδύνους του διαδικτύου και την προστασία τους από αυτούς! Επομένως, τα ανησυχητικά ποσοστά της έρευνας φωτογραφίζουν ακριβώς τις τεράστιες ελλείψεις που υπάρχουν στο σχολείο για το συγκεκριμένο θέμα.
Συνέντευξη με μέλη του ΔΣ του Συλλόγου Εστιακών Φοιτητών
Με αφορμή τα παραπάνω, ο «Ριζοσπάστης» συνομίλησε με τον Λαυρέντη Κουρελά, πρόεδρο του Συλλόγου, και την Ζωή Τσαβαλιά, μέλος του ΔΣ.
-- Με ποια προβλήματα έρχονται αντιμέτωποι οι φοιτητές στην εστία;
Ζ. Τσ.: Καταρχάς, κάθε χρόνο κάθε εστιακός φοιτητής αναγκάζεται να πληρώσει το ποσό των 400 ευρώ για μονόκλινο και 150 ευρώ για δίκλινο δωμάτιο. Σε αντίθετη περίπτωση, η διοίκηση του Ιδρύματος αρνείται να μας παραδώσει το κλειδί του δωματίου μας! Με αποτέλεσμα φοιτητές που δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν, να αναγκάζονται να φεύγουν και από την πόλη.
Ταυτόχρονα η κυβέρνηση της ΝΔ, συνεχίζοντας την ίδια πολιτική που ακολούθησε και ο ΣΥΡΙΖΑ, συνεχίζει να δίνει ψίχουλα για τη φοιτητική μέριμνα με αποτέλεσμα να έχουν υποβαθμιστεί κι άλλο οι συνθήκες ζωής μας. Για παράδειγμα υπάρχουν ελλείψεις σε προσωπικό και υποδομές λειτουργίας, συντήρησης, φύλαξης των εστιών. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο πρώην ΤΕΙ Λάρισας, μέχρι τα Χριστούγεννα δεν υπήρχε κανένας εργαζόμενος στην τεχνική υπηρεσία του Ιδρύματος. Ακόμα, τα δωμάτιά μας μένουν πολλές φορές χωρίς κλιματισμό το καλοκαίρι, η θέρμανση και το ζεστό νερό παρέχονται με το σταγονόμετρο μέσα στο χειμώνα.
Ταυτόχρονα η παράδοση δομών της φοιτητικής μέριμνας σε εργολάβους όχι μόνο δεν βοηθάει αλλά αποτελεί την αιτία για πολλά προβλήματα των εστιών. Ετσι, πέρυσι τέτοιο καιρό οι συμβάσεις των εργαζομένων που είχαν την ευθύνη για την καθαριότητα των εστιών είχαν λήξει και απολύθηκαν, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν σοβαρά προβλήματα, με κίνδυνο ακόμα και για την υγεία μας. Κι αυτό γιατί όταν ο εργολάβος έχει την ευθύνη για την καθαριότητα σημαίνει ότι οι σχολές και οι εστίες μας θα είναι τόσο καθαρές όσο θα συμφέρει τα κέρδη του κάθε εργολάβου. Αντίστοιχα, πριν από δύο χρόνια τα πλυντήρια έκλεισαν και μέχρι να γίνει ο διαγωνισμός για την ανάθεση της λειτουργίας τους σε νέο εργολάβο, πέρασε σχεδόν ένα εξάμηνο. Βέβαια, όταν ολοκληρώθηκε, η τιμή των υπηρεσιών αυξήθηκε.
-- Ποια είναι η δράση του Συλλόγου για τη βελτίωση των συνθηκών για τους φοιτητές;
Λ. Κ.: Απέναντι σε αυτά τα προβλήματα έγιναν το προηγούμενο διάστημα βήματα συλλογικής διεκδίκησης αλλά και συντονισμού, αφού συμμετέχουμε μαζί με άλλους 14 Συλλόγους στο Πανελλαδικό Συντονιστικό Συλλόγων Οικοτρόφων.
Από την αρχή της χρονιάς έγιναν συζητήσεις ώστε ο Σύλλογος να αναπτύξει κινητοποιήσεις απέναντι στην επιβολή χαρατσιού. Η διοίκηση του Ιδρύματος ζητούσε όλα τα χρήματα στην αρχή της χρονιάς, χωρίς να δέχεται καμία εξαίρεση για παιδιά ανέργων, κακοπληρωμένων κ.λπ. Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου αποφάσισε ότι κανένας φοιτητής δεν πρέπει να πληρώσει ούτε ένα ευρώ. Αντιμετωπίσαμε λογικές όπως «από το να νοικιάσω, πάλι καλά που θα δώσω μόνο 400 ευρώ, υπάρχουν και χειρότερα», «το χαράτσι υπάρχει τόσα χρόνια, γιατί να τα καταφέρουμε τώρα». Εβγαλε ανακοίνωση το ΔΣ του Συλλόγου, απαντώντας στα παραπάνω και θέτοντας αιτήματα. Κάναμε παράσταση διαμαρτυρίας στον πρύτανη, στη Μέριμνα. Τελικά καταφέραμε να μην πεταχτεί κανένας φοιτητής από το δωμάτιό του επειδή δεν έχει να πληρώσει.
Ανάλογες πρωτοβουλίες πήραμε για τη θέρμανση, τα πλυντήρια, την καθαριότητα. Ταυτόχρονα, πήραμε μέρος σε μια σειρά από κινητοποιήσεις που αφορούσαν τα γενικότερα προβλήματα των Τμημάτων μας, ώστε να παρθούν όλα τα μέτρα για να προχωρήσει κανονικά η λειτουργία τους. Μέσα από αυτές τις δράσεις οι φοιτητές κατάλαβαν την αξία του συλλογικού - οργανωμένου αγώνα, συμμετείχαν πιο ενεργά στον Σύλλογο. Ετσι γίνονται συχνά Γενικές Συνελεύσεις όπου συζητάμε για όλα τα προβλήματα που υπάρχουν στις εστίες, για ό,τι μας απασχολεί, πώς θα διεκδικήσουμε, πώς θα παλέψουμε. Επίσης ο Σύλλογός μας μάζεψε είδη πρώτης ανάγκης για τους πρόσφυγες, για τους σεισμοπαθείς στην Αλβανία. Ολον αυτόν τον καιρό διοργανώσαμε γλέντια, πάρτι, αθλητικά τουρνουά.
Στηρίζοντας ξανά το ψηφοδέλτιο της «Πανσπουδαστικής ΚΣ» στις 18 Μάρτη θα δυναμώσει περαιτέρω ο Σύλλογος, ώστε να ξεπερνάμε τα εμπόδια, οργανωμένα να διεκδικούμε πίσω όσα μας πήραν κυβερνήσεις - ΕΕ - επιχειρηματικοί όμιλοι όλα αυτά τα χρόνια, αλλά και να κατακτήσουμε τις σύγχρονες ανάγκες μας στη μόρφωση, στη δουλειά, στη ζωή. Καλούμε κάθε εστιακό φοιτητή να γνωρίσει τον Σύλλογό του, να έρθει σε επαφή με το ΔΣ, να συμμετάσχει στις δράσεις του, για να καταφέρει να βγει από το αδιέξοδο όπου τον βάζει η πολιτική της κυβέρνησης!
-- Πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι οι Φοιτητικές Εστίες του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στον Βόλο και στη Λαμία θα κατασκευαστούν μέσω ΣΔΙΤ. Την ίδια απάντηση έδωσαν η κυβέρνηση και ο πρύτανης στο αίτημά σας για νέες Εστίες. Πώς βλέπετε αυτήν την εξέλιξη;
Ζ. Τσ.: Με αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση ανοίγει το δρόμο στους επιχειρηματικούς ομίλους να κάνουν κερδοφόρες μπίζνες με την ανάγκη για φοιτητική στέγη, χωρίς να λύνονται τα προβλήματά μας. Η συγκεκριμένη λύση, όπου έχει εφαρμοστεί, έχει ως αποτέλεσμα επιβολή ενοικίου στους φοιτητές! Οι εστιακοί ξέρουμε πολύ καλά πως στις εστίες μένουν τα πιο φτωχά παιδιά, λαϊκών οικογενειών, που αναγκάζονται να δουλέψουν για να αντεπεξέλθουν στο κόστος σπουδών, πόσο μάλλον να βάζουν και το χέρι στην τσέπη για τη διαμονή τους στις εστίες. Ξέρουμε όμως επίσης τι θα πει επιχειρήσεις και εργολάβοι μέσα στις εστίες μας. Το παράδειγμα με τους εργολάβους στην καθαριότητα δείχνει τι θα ακολουθήσει. Η επιχειρηματική δραστηριότητα διογκώνει το πρόβλημα, δεν το λύνει.
Η εξαγγελία αυτή δείχνει ακόμα πιο έντονα τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης της ΝΔ αλλά και της πρυτανικής αρχής για το τι πανεπιστήμιο θέλουν: Ενα πανεπιστήμιο που θα κοιτάει τους φοιτητές στην τσέπη και θα τους αντιμετωπίζει σαν πελάτες.
Εμείς παλεύουμε ώστε να εξασφαλιστεί τώρα από το κράτος η πλήρης δημόσια ανέγερση των εστιών, όπως εξασφαλίζονται τόσα χρόνια οι φοροαπαλλαγές και οι διαγραφές χρεών για το μεγάλο κεφάλαιο, όπως βρίσκονται τα 4 δισ. για το ΝΑΤΟ και τόσα άλλα που μαρτυρούν ότι σήμερα υπάρχει αυτή η δυνατότητα.
-- Πρόσφατα συναντήσατε την άρνηση της Πρυτανείας να παραχωρήσει τους εκλογικούς καταλόγους στο ΔΣ για να πραγματοποιηθούν οι εκλογές του Συλλόγου. Τι λέτε για αυτήν την εξέλιξη;
Λ. Κ.: Μετά την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου από την κυβέρνηση της ΝΔ, έρχεται η Πρυτανεία σε ρόλο λαγού να καταργήσει και τους ίδιους τους φοιτητικούς συλλόγους, τις δημοκρατικές τους διαδικασίες. Συγκεκριμένα, αρνούνται να μας δώσουν τους εκλογικούς καταλόγους, επικαλούμενοι το γεγονός ότι «το Πανεπιστήμιο έχει συλλέξει τα προσωπικά δεδομένα των φοιτητών για συγκεκριμένους σκοπούς, μεταξύ των οποίων δεν συγκαταλέγονται οι αρχαιρεσίες των Φοιτητικών Συλλόγων του Πανεπιστημίου». Για το σκοπό αυτό έχει αναλάβει ιδιωτική εταιρεία (!) που διαχειρίζεται τα προσωπικά δεδομένα των φοιτητών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και συνεργάζεται επίσης με τα Πανεπιστήμια Ιωαννίνων, Πατρών και Πειραιώς. Η πρεμούρα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας για την «προστασία των προσωπικών δεδομένων των φοιτητών» είναι γνωστή σε όλους: Πέρυσι παρέδωσε το μητρώο φοιτητών μιας ολόκληρης σχολής σε στελέχη της ΟΝΝΕΔ που δεν ήταν καν φοιτητές, φέτος ανάρτησε τα ονόματα όλων των δικαιούχων εστίας σε κοινή θέα, βγάζοντας «στα μανταλάκια» κάθε εστιακό.
Φαίνεται ότι αυτό που τους ενοχλεί είναι η δράση του Συλλόγου μας, γι' αυτό θέλουν να βάλουν εμπόδια στη λειτουργία του. Τελικά, επιδιώκουν είτε να ακυρώσουν τις εκλογές του Συλλόγου είτε ο ίδιος ο Σύλλογος να παραδώσει τους ψηφίσαντες στη διοίκηση για να γίνει η ταυτοποίηση! Πρόκειται για κανονικό φακέλωμα όλων των μελών του Συλλόγου. Δεν θα το επιτρέψουμε! Καλούμε τον πρύτανη και τη σύγκλητο να αναιρέσουν την άθλια μεθόδευση. Καλούμε τους φοιτητικούς συλλόγους και τους μαζικούς φορείς να καταγγείλουν τις αντιδημοκρατικές πρακτικές.