Την πρόθεση για επέκταση του προγράμματος της επιχειρηματικότητας σε κάθε βαθμίδα και σε κάθε περιοχή της χώρας, εξέφρασε χτες η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας στο πλαίσιο της συνάντησης στελεχών θυρίδων νεανικής επιχειρηματικότητας. Οι θυρίδες επιχειρηματικότητας είναι ουσιαστικά τα τοπικά γραφεία που λειτουργούν σε επίπεδο νομού προκειμένου να προωθηθεί το πρόγραμμα, το οποίο υλοποιείται με κοινοτικά κονδύλια. Απευθυνόμενος στα στελέχη τους, ο υπουργός Παιδείας τους κάλεσε να αναπτύξουν πρωτοβουλίες για την προώθηση του προγράμματος, να ενημερώσουν τις τοπικές κοινωνίες, λέγοντας ότι το υπουργείο θα είναι «πριμοδοτικό» απέναντι στις πρωτοβουλίες αυτές και σημείωσε ότι μια τέτοια δράση μπορεί να αποτρέψει με θετικό τρόπο «φαινόμενα αρνητισμού», φέρνοντας σαν παράδειγμα τα πρόσφατα γεγονότα στα πανεπιστήμια. Η προώθηση της επιχειρηματικότητας παρουσιάζεται ούτε λίγο ούτε πολύ σαν «λύση» στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η νεολαία με κύριο αυτό της απασχόλησης. Ωστόσο, δεν μπορεί να κρυφτεί ο ιδεολογικός ρόλος αυτών των προγραμμάτων. Οπως ομολογείται, στόχος δεν είναι να γίνουν όλοι επιχειρηματίες - σε μία περίοδο μάλιστα που οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις συνθλίβονται από τα μονοπώλια - αλλά να «συμβάλουν» οι νέοι ως εργαζόμενοι στην αύξηση των κερδών των αφεντικών τους, να γίνουν πειθήνιοι και αποδοτικοί «απασχολήσιμοι».
Μπορούμε να κοιμόμαστε ήσυχοι: «Η συνταγματική σταθερότητα του άρθρου 16 όχι μόνο επιβεβαιώνεται, αλλά διασφαλίζεται για μια δεκαετία» και την ίδια στιγμή ο νόμος - πλαίσιο «έχει ναυαγήσει καθώς σε πολλά σημεία του είναι ανεφάρμοστος και μη λειτουργικός»! Αυτά από τον ΣΥΡΙΖΑ και συγκεκριμένα διά στόματος Α. Αλαβάνου και Τ. Κουράκη, στη χτεσινή εκδήλωση της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ με θέμα «Τι πανεπιστήμιο θέλουμε».
Η όλη συζήτηση κινήθηκε στο πλαίσιο της αντιδραστικής λογικής που πλασάρει ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ ότι δήθεν και η «αξιολόγηση», τα τετραετή αναπτυξιακά προγράμματα, οι εσωτερικοί κανονισμοί και η «αυτονομία» μπορούν να συμβάλουν στην «αναβάθμιση» του δημόσιου πανεπιστημίου. Ετσι, ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ συνεχίζει να σπέρνει αυταπάτες περί διασφάλισης του δημόσιου χαρακτήρα του Πανεπιστημίου (ο οποίος έχει ήδη απολεσθεί με τις επιχειρήσεις να περιδιαβαίνουν στα ιδρύματα και να παραγγέλνουν προγράμματα και καταρτίσεις) και αδυναμίας εφαρμογής του νόμου - πλαισίου (τη στιγμή που στο ένα μετά το άλλο τα τμήματα συζητούν και ορισμένες φορές ψηφίζουν εσωτερικούς κανονισμούς και αναπτυξιακά προγράμματα).
Ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ προτείνει τα ίδια μέτρα με την κυβέρνηση και την ΕΕ, αλλά υποστηρίζει ότι κινούνται σε ...άλλο πλαίσιο, λες και το Πανεπιστήμιο είναι μια «νησίδα» απομονωμένη και ξέχωρη από την οικονομία... Ετσι, επανέλαβαν χτες το «αντινομοσχέδιο» του ΣΥΡΙΖΑ για να μιλήσουν για «διαφάνεια και απολογισμό σε όλες τις δραστηριότητες των πανεπιστημίων: Εκπαιδευτικές, ερευνητικές, οικονομικές και διοικητικές», «δημοσιότητα στις πηγές και στη διαχείριση των πόρων», «να γίνει αυστηρή και τεκμηριωμένη αποτίμηση του ακαδημαϊκού και διοικητικού έργου των ΑΕΙ (...) με βάση τα κριτήρια που έτσι κι αλλιώς διαμορφώνει η πανεπιστημιακή κι επιστημονική κοινότητα», «ακαδημαϊκό προγραμματισμό των ΑΕΙ»... Ακόμα, επανέλαβαν την πρόταση για «ελεύθερη πρόσβαση στο δημόσιο πανεπιστήμιο», που αποτελεί προπομπό για τη μετατόπιση του ταξικού φίλτρου στα ίδια τα Πανεπιστήμια («πρώτο πανεπιστημιακό έτος» το οποίο πρέπει να συμπληρωθεί επιτυχώς για τη συνέχιση των σπουδών), όσο και για την εφαρμογή στην πράξη των κύκλων σπουδών της Μπολόνια. Ολα αυτά για να κρύψει ο ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ τη συμφωνία του με τις βασικές κατευθύνσεις της ΕΕ, τις οποίες ντύνει με διάφορες καλολογίες, την πασπαλίζει και με ολίγη «αυτονομία» (δήθεν από το κράτος και τις επιχειρήσεις, στην πράξη σύνδεση με το κράτος και τις επιχειρήσεις ταυτόχρονα!).
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι θέσεις του ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ, όπως ειπώθηκαν και χτες, δε διαφοροποιούνται στο ελάχιστο από εκείνες του ΠΑΣΟΚ, όπως τις επανέλαβε ο Γ. Παπανδρέου προχτές: «Απάντηση (...) είναι το πανεπιστήμιο που λειτουργεί με πλήρη αυτοτέλεια, που είναι υπόλογο στην κοινωνία για το αποτέλεσμά του, που παράγει και δε χειραγωγείται από την κυβέρνηση, που είναι ελεύθερο, χρηματοδοτούμενο σωστά, με λογοδοσία και αξιολόγηση, με λόγο και ρόλο στην πορεία της οικονομίας, με λόγο και ρόλο στην περιφερειακή ανάπτυξη της κοινωνίας μας».
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι παρά τις κορόνες ενάντια στην αναγνώριση των ΚΕΣ, ο Α. Αλαβάνος κατά το κλείσιμο της εκδήλωσης δήλωσε ότι στόχος είναι «να σταματήσει η δικαιόχρηση. Δηλαδή όσες ιδιωτικές σχολές - όχι όλες, δε λέμε όλες - συνεργάζονται με ξένο πανεπιστήμιο απ' αυτές να αφαιρείται άμεσα, από το υπουργείο Εμπορίου κιόλας που ανήκει σήμερα, να αφαιρείται το δικαίωμα λειτουργίας τους».
Την ίδια στιγμή, ο Τ. Κουράκης υποστήριξε ότι «δεν πρέπει να εφαρμοστεί το σύστημα των πιστωτικών μονάδων». Το κείμενο των τροπολογιών που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή, με τις υπογραφές των Α. Αλαβάνου και Φ. Κουβέλη, στην τροπολογία στο άρθρο 16 του νόμου - πλαισίου λέει καθαρά: «Σύμφωνα με τα οριζόμενα (...) αν δε συμπληρωθεί ο ελάχιστος αριθμός διδακτικών εβδομάδων και πιστωτικών μονάδων σε κάποιο μάθημα, τότε το μάθημα αυτό θεωρείται ως μη διδαχθέν και δεν επιτρέπεται η εξέτασή του». Ομως, στο κείμενο που μοιράστηκε χτες στην εκδήλωση της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ και υποτίθεται πως είναι ανατύπωση των 28 τροπολογιών, το σημείο «πιστωτικές μονάδες» έχει απαλειφθεί...
Ολοκληρώθηκε το 8ο Φεστιβάλ των Συλλόγων Σπουδαστών Δημοσίων ΙΕΚ (ΣΥΣΔΙΕΚ) και Ιδιωτικών Σχολών (ΣΥΣΠΙΣ) με την αυξημένη συμμετοχή των σπουδαστών να είναι το κύριο χαρακτηριστικό των πολυήμερων και ποικιλόμορφων εκδηλώσεων. Τουρνουά μπάσκετ και ποδοσφαίρου, προβολές ταινιών, συναυλίες σπουδαστικών συγκροτημάτων, εκδήλωση - συζήτηση για την ανάγκη κάθε σπουδαστή να «μάθει τα δικαιώματά του, να οργανωθεί στο Σωματείο του», ήταν μερικές από τις εκδηλώσεις που έγιναν, «ως συνέχεια των δραστηριοτήτων και των πρωτοβουλιών που έχουν παρθεί από τους Συλλόγους - που πλέον έχουν αποκτήσει παναττικό χαρακτήρα - όλο το προηγούμενο διάστημα», όπως υπογράμμισε ο Νίκος Λάππας, πρόεδρος του ΣΥΣΔΙΕΚ.
«Είναι υποχρέωση και καθήκον μας να υπερασπίζουμε και να διευρύνουμε τα δικαιώματά μας. Να κερδίζουμε και να ατσαλώνουμε συνειδήσεις της εργατικής τάξης, για να χαράζουμε καθημερινά το δρόμο προς τον κόσμο του μέλλοντός μας, το σοσιαλισμό», σημείωσε ο Αλέξανδρος Περράκης, πρόεδρος του Συνδικάτου Τηλεπικοινωνιών και Πληροφορικής Ν. Αττικής, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης με τα ταξικά σωματεία, που έγινε το περασμένο Σάββατο στο «ΣΥΡΜΟ».
Ενώ ο Γιώργος Χαρβαλιάς, εκ μέρους του Σωματείου Ιδιωτικών Υπαλλήλων ΑΕ και Γραφείων, αναφέρθηκε στην ανάγκη «να καταλάβουν οι νέοι ποια είναι τα σωματεία εργαζομένων για εργαζόμενους, να βρεθούν μέσα στους χώρους δουλειάς. Οι νέοι να γίνουν μέλη των ταξικών σωματείων, των σωματείων που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ, γιατί είναι το μοναδικό όργανο που ακουμπάει στις ανάγκες των εργαζομένων».
Η Ελένη Κατσάκου, εκ μέρους της Ενωσης Επαγγελματιών Λογιστών Αθήνας, με δήλωσή της στον «Ρ», υπογράμμισε ότι «ένας σπουδαστής είτε έχει μπει στην αγορά εργασίας είτε όχι, πρέπει να μάθει πώς θα διεκδικεί τα δικαιώματά του. Μόνο όταν ενισχύσουμε μαζικά τα σωματεία, τις ομοσπονδίες μας μπορούμε να διεκδικήσουμε και να κερδίσουμε τα δίκια της τάξης μας».
Το Σάββατο 14 Ιούνη διαδηλώνουν στην Κρήτη
Η Σύνοδος Πρυτάνεων, που θα διεξαχθεί την ερχόμενη Παρασκευή και Σάββατο, 13 και 14 Ιούνη, στα Χανιά, φιλοξενούμενη από το Πολυτεχνείο Κρήτης, δίνει αφορμή για το επόμενο αγωνιστικό ραντεβού των φοιτητικών και σπουδαστικών συλλόγων, που έχουν αποφασίσει να συνεχίσουν πολύμορφα τις κινητοποιήσεις ενάντια στην επίθεση που δέχεται η ανώτατη εκπαίδευση. Φοιτητές και σπουδαστές βάζουν στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης την προσπάθεια «ιδιωτικοποίησης» των δημόσιων ΑΕΙ, μέσω της εφαρμογής του νόμου - πλαισίου (μαζί με τους υπόλοιπους νόμους που εφαρμόζουν στην πράξη την πολιτική της ΕΕ), αλλά και μέσω της προσπάθειας αναγνώρισης των ΚΕΣ.
Φοιτητικοί και σπουδαστικοί σύλλογοι της Κρήτης, ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα της ΠΚΣ, οργανώνουν κινητοποίηση στη Σύνοδο, στις 14 Ιούνη, ημέρα που θα παραβρεθεί στην Κρήτη και θα έχει κοινή σύσκεψη με τους πρυτάνεις ο υπουργός Παιδείας, Ευ. Στυλιανίδης. Σχετικές αποφάσεις έχουν πάρει οι σύλλογοι Νηπιαγωγών και Δασκάλων (από Ρέθυμνο) καθώς και οι σύλλογοι Ρεθύμνου του ΤΕΙ Κρήτης. Επίσης, οι σύλλογοι Φυσικού Αθήνας, Γεωλογικού Θεσσαλονίκης και Εστίας Πάτρας έχουν πάρει αποφάσεις συμμετοχής στην κινητοποίηση με αντιπροσωπείες των διοικητικών τους συμβουλίων. Οι σχετικές αποφάσεις, από την Κρήτη και την υπόλοιπη Ελλάδα, αναμένεται να αυξηθούν τις επόμενες μέρες.
Οι πρυτάνεις (παρά τις επιμέρους διαφοροποιήσεις τους) έχουν αναλάβει το τελευταίο διάστημα ενεργό ρόλο στήριξης της κυβερνητικής επίθεσης, αποπροσανατολίζοντας από την ουσία των αναδιαρθρώσεων που προωθούνται και ανάγοντας σε κύρια προβλήματα των ιδρυμάτων τις «"δυναμικές μειοψηφίες" που καταλύουν τη λειτουργία των Πανεπιστημίων» και τις «κομματικές αντιπαραθέσεις για την παιδεία».
Η λεγόμενη «αυτονομία», «αυτοτέλεια» ή «αυτοδιοίκηση» των ιδρυμάτων είναι το συνδετικό νήμα πάνω στο οποίο πλέκεται η συμφωνία των πρυτάνεων με την ουσία των αναδιαρθρώσεων που προωθούνται. Στο όνομα της ίδιας αυτής «αυτονομίας», εκφράζονται και οι όποιες - δευτερεύουσες - διαφωνίες των πρυτάνεων με το νόμο - πλαίσιο. Κάποιοι από τους πρυτάνεις σήμερα εκφράζουν την άποψη ότι πρέπει να φτιαχτεί νέο νομοθετικό πλαίσιο, πιο λιτό, που θα τους δίνει μεγαλύτερη «αυτοτέλεια». Ανάλογη είναι και η επίσημη πολιτική θέση του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΝ. «Αυτοτέλεια» όμως, σήμερα, σημαίνει ότι τα ιδρύματα θα λειτουργούν ακόμα περισσότερο σαν επιχειρήσεις.
Εξάλλου, καμιά από τις επόμενες Συνόδους δεν έχει αναιρέσει τους πανηγυρισμούς της 53ης Συνόδου για το νόμο - πλαίσιο (Φλεβάρης 2007), όπου ο προεδρεύων της Συνόδου, Κ. Μπαγιάτης (πρύτανης του Παν. Θεσσαλίας), είχε δηλώσει ότι «σε κάποια σημεία ξεπερνά και τις δικές μας προσδοκίες (...) ανησυχώ εάν θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε σε ένα νόμο σαν κι αυτό που μας υποσχέθηκε η κα Υπουργός»!
Βασικό θέμα συζήτησης της 58ης Συνόδου των Πρυτάνεων, που θα διεξαχθεί τώρα στα Χανιά, είναι η περιβόητη «αυτοδιοίκηση και αυτοδιαχείριση» των Πανεπιστημίων. Από αυτό το πρίσμα θα εξετάσουν «προβλήματα που απορρέουν από το νομοθετικό πλαίσιο 1982-2008», «τροποποίηση νομοθετικού πλαισίου για τη διαχείριση των αποθεματικών των ΕΛΚΕ» (σ.σ. Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Ερευνας, δηλαδή του βασικού «κρίκου» μέσω του οποίου τα ιδρύματα κάνουν μπίζνες με τις επιχειρήσεις), «θέσεις των πανεπιστημίων για τις Μεταπτυχιακές Σπουδές και την Ερευνα» κ.ά.