Πλατιά συζήτηση για τον ταξικό χαρακτήρα των αντιλαϊκών μέτρων και για την ανάγκη να αντιπαραθέσουν οι εργαζόμενοι τις δικές τους σύγχρονες ανάγκες
Η ενημέρωση των εργαζομένων για το χαρακτήρα των νέων αντιλαϊκών μέτρων, που προετοιμάζουν κυβέρνηση και κουαρτέτο, συνδυάζεται με το κάλεσμα για οργάνωση και δράση απέναντι στο σύνολο της πολιτικής που τσακίζει το λαό για τα κέρδη των επιχειρήσεων. Το κάλεσμα για απάντηση με όλες τις μορφές μπροστά στη νέα επίθεση, και με πανεργατική απεργία, περνά μέσα από το δυνάμωμα των σωματείων με νέες εγγραφές, δημιουργία σωματειακών επιτροπών, συσπείρωση περισσότερων εργαζομένων. Η συζήτηση συνδυάζεται με αγωνιστικές πρωτοβουλίες, με βάση τα προβλήματα που βασανίζουν τους εργαζόμενους σε κλάδους και χώρους δουλειάς.
Πλευρές αυτής της καθημερινής δράσης σε μια σειρά κλάδους παρουσιάζει σήμερα ο «Ριζοσπάστης», ενώ οι εξορμήσεις και περιοδείες συνεχίζονται και σε άλλους κλάδους, όπως στις Τηλεπικοινωνίες, το Φάρμακο, την Κλωστοϋφαντουργία, τον Τύπο - Χαρτί, τις Μεταφορές και το Χρηματοπιστωτικό.
Μια μέρα πριν, την Πέμπτη 16/3, η Ομοσπονδία καλεί συνδικάτα και επιτροπές σε σύσκεψη στις 7 μ.μ., στην αίθουσα του Συνδικάτου Οικοδόμων Αθήνας (Βερανζέρου 1, πλατεία Κάνιγγος, 2ος όροφος), για την οργάνωση του αγώνα ενάντια στα μέτρα που προετοιμάζουν κυβέρνηση και κουαρτέτο, καθώς και για τα οξυμένα προβλήματα των εργαζομένων του κλάδου.
Τη συμμετοχή του στη σύσκεψη και την κινητοποίηση έχει ήδη αποφασίσει το Συνδικάτο Οικοδόμων Αθήνας. Στη συνεδρίασή του, την περασμένη Δευτέρα, το Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδικάτου συζήτησε για τα νέα αντιλαϊκά μέτρα και αποφάσισε να εντείνει τις προσπάθειές του για την καλύτερη οργάνωση της πάλης των εργαζομένων του κλάδου.
Στο πλαίσιο των αποφάσεών του, το Συνδικάτο προγραμματίζει Γενικές Συνελεύσεις σε όλα τα Παραρτήματά του, καθώς και καμπάνια εγγραφών. Επίσης, σχεδιάζει πρόγραμμα περιοδειών και εξορμήσεων, συνελεύσεων και συγκεντρώσεων σε χώρους δουλειάς, με στόχο να μη μείνει κανένας εργαζόμενος ανενημέρωτος. Στους χώρους στους οποίους απευθύνεται το Συνδικάτο, έχει εντάξει και τους δήμους, καθώς σε αυτούς εργάζονται οικοδόμοι μέσα από τα 8μηνα προγράμματα «κοινωφελούς εργασίας». Αντίστοιχα, εξορμήσεις και περιοδείες οργανώνονται και σε σχολές ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, όπου υπάρχουν ειδικότητες του κλάδου. Πλησιάζοντας προς την Πρωτομαγιά, το Συνδικάτο θα οργανώσει εκδηλώσεις στις εργατογειτονιές.
Κάλεσμα οργάνωσης απηύθυνε χτες στους εργαζόμενους στην επιχείρηση «Λακωνική Τροφίμων» στο Περιστέρι, στη βιομηχανική ζώνη που εκτείνεται κατά μήκος του Κηφισού, αντιπροσωπεία του Συνδικάτου Γάλακτος, Τροφίμων και Ποτών. Οι συνδικαλιστές συζήτησαν με τους εργαζόμενους στη διάρκεια του διαλείμματός τους, με αφορμή τα νέα αντιλαϊκά μέτρα, καλώντας τους να δώσουν και οι ίδιοι συνέχεια στην επικοινωνία με το Συνδικάτο τους.
Μοίρασαν την ανακοίνωση της Ομοσπονδίας του κλάδου, η οποία καλεί τους εργαζόμενους να απαντήσουν στην επίθεση κυβέρνησης και εργοδοσίας με κινητοποιήσεις και απεργία για την υπεράσπιση και τη διεύρυνση των δικαιωμάτων τους.
Στη συζήτηση με τους εργαζόμενους, ο Βασίλης Γαρμπής, μέλος της διοίκησης του κλαδικού Συνδικάτου, μετέφερε τη θετική αλλά και την αρνητική πείρα που υπάρχει από άλλες επιχειρήσεις στον κλάδο. Μειώσεις μισθών, απολύσεις, εργατικά «ατυχήματα» και εργοδοτική τρομοκρατία, είναι προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στον κλάδο. Δεν τα αντιμετωπίζουν όμως με τα ίδια «όπλα» εκεί που οργανώνονται στα σωματεία και παλεύουν με άξονα τις ανάγκες τους και εκεί που μένουν ο καθένας μόνος του, που αφήνουν τον εργοδοτικό συνδικαλισμό να έχει «το πάνω χέρι».
«Υπάρχει τρόπος να αντιδράσουμε», τόνισε ο Β. Γαρμπής και κάλεσε τους εργαζόμενους να γραφτούν στο κλαδικό Συνδικάτο, να προβληματιστούν για την ανάγκη να δημιουργήσουν σωματείο στο χώρο δουλειάς τους. Σχολιάζοντας την άποψη που συστηματικά καλλιεργείται ανάμεσα στους εργαζόμενους, πως «δεν γίνεται τίποτα», υπενθύμισε το παράδειγμα του 8ωρου, που κατακτήθηκε μέσα από σκληρούς αγώνες των εργαζομένων. Επισήμανε ότι στην κατάκτηση αυτή σήμερα «βάζουν χέρι» επιχειρήσεις του κλάδου που καλούν τους εργαζόμενους να δουλεύουν 10ωρο, με απλήρωτες υπερωρίες, για να «βγει η δουλειά».
Με τις εργαζόμενες στο ξενοδοχείο συζήτησε την Τετάρτη 8/3, με αφορμή και τη Μέρα της Γυναίκας, το επιχειρησιακό σωματείο στο «Royal Olympic», μαζί με την ΟΓΕ. Το σωματείο έχει αποφασίσει να προχωρήσει στη δημιουργία Επιτροπής Γυναικών, ενώ κάλεσε τις εργαζόμενες να πάρουν μέρος στη Γενική του Συνέλευση, που θα γίνει μέσα στο Μάρτη, αλλά και στην Επιτροπή.
Στη συζήτηση αναδείχθηκαν τα προβλήματα που δημιουργούν ιδιαίτερα στις γυναίκες οι ελαστικές εργασιακές σχέσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι «έξτρα» εργαζόμενοι, η διαλείπουσα εργασία και άλλες παρόμοιες εργασιακές σχέσεις, έχουν γενικευτεί με το πρόσχημα της εποχικότητας. Οπως τόνισαν χαρακτηριστικά οι εκπρόσωποι του σωματείου, περίπου το μισό προσωπικό όσον αφορά στις καμαριέρες, τους μαγείρους και τους σερβιτόρους, δουλεύει με συμβάσεις, σε ένα ξενοδοχείο που έχει υψηλές πληρότητες σε όλη τη διάρκεια του έτους. Αποτέλεσμα είναι οι εργαζόμενες να αντιμετωπίζουν την απειλή να μείνουν χωρίς δουλειά αν αρρωστήσουν, αν μείνουν έγκυες, αν ο εργοδότης κρίνει ότι οι ευθύνες τους στην οικογένεια τις κάνουν «ασύμφορες» για την επιχείρηση.
Κάλεσαν, τέλος, τις εργαζόμενες να πάρουν μέρος στην εκδήλωση που διοργανώνουν από κοινού το Σωματείο Εργαζομένων στο ξενοδοχείο «Athens Ledra» με τους Συλλόγους της ΟΓΕ σε Καλλιθέα, Νέα Σμύρνη και 2ο Διαμέρισμα Δήμου Αθήνας, αύριο Σάββατο, στις 6 μ.μ., στο χώρο του ξενοδοχείου.
Τις δράσεις του το αμέσως επόμενο διάστημα καθόρισε το Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΤΑ Αττικής στη Γενική Συνέλευση που πραγματοποίησε την περασμένη Κυριακή. Ζητήματα αιχμής τα Βαρέα και Ανθυγιεινά (ΒΑΕ), οι συμβασιούχοι και οι εργαζόμενοι μέσω προγραμμάτων «κοινωφελούς εργασίας» 8μηνης διάρκειας, οι ιδιωτικοποιήσεις, η οργάνωση και το περιεχόμενο της Πρωτομαγιάτικης απεργίας κ.ά.
Η σχετική νομοθετική ρύθμιση της κυβέρνησης οδηγεί στην κατάργηση των ΒΑΕ, η οποία σημαίνει μείωση εισοδήματος λόγω κατάργησης του αντίστοιχου επιδόματος, αλλά και κατάργηση παροχών που αποσκοπούν στην προστασία των εργαζομένων.
Το Συνδικάτο αναλαμβάνει πρωτοβουλία ενημέρωσης των εργαζομένων για όλα τα θέματα, με κύρια αιχμή τα ΒΑΕ, με ανακοίνωση, αφίσα και γενικές συνελεύσεις, μέσα από τις οποίες προτείνει να ληφθούν αποφάσεις για αγωνιστικές κινητοποιήσεις. Τέλος, η οργάνωση της Πρωτομαγιάτικης απεργίας θα έχει φέτος στο επίκεντρο τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο, με στόχο να αναδειχθούν οι αιτίες του και να υπάρχει εργατική - λαϊκή επαγρύπνηση.
Το Συνδικάτο Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγικής Βιομηχανίας Ελλάδας καλεί τους εργαζομένους σε Γενική Συνέλευση την Τετάρτη 15/3, στις 6 μ.μ., στο Εργατικό Κέντρο Πειραιά. Στη συνέλευση θα συζητηθεί ο απολογισμός δράσης, καθώς και ο προγραμματισμός των επόμενων βημάτων. Το Συνδικάτο, μάλιστα, προετοιμάζει συγκέντρωση την Πέμπτη 23/3, στις 6 μ.μ., στην Ομόνοια και στη συνέχεια πορεία προς το υπουργείο Εργασίας.
Σε ανοιχτή συνεδρίαση του Διοικητικού του Συμβουλίου προχωρά ο Σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας, την Τετάρτη 15/3, στις 8 μ.μ., στα γραφεία του (Αγίας Φιλοθέης 5β). Καλεί τα επιχειρησιακά σωματεία του κλάδου, τις Επιτροπές Αγώνα και τα μέλη του σωματείου να πάρουν μέρος και να συζητήσουν για τον προγραμματισμό δράσης.
Σε σύσκεψη καλούν τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», ΠΕΕΜΑΓΕΝ, ΠΕΠΡΝ και ΠΕΣ ΝΑΤ, την Πέμπτη 16/3, στις 10.20 π.μ., στα γραφεία της ΠΕΜΕΝ (Μπουμπουλίνας 21).
Σε Γενική Συνέλευση καλεί ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Υπαλλήλων Αθήνας, την Τετάρτη 22/3, στις 6.30 μ.μ., στα γραφεία του στο ΕΚΑ, με θέμα την προετοιμασία των εργαζομένων για απεργιακή απάντηση σε παλιά και νέα αντεργατικά μέτρα.
Ο «Ριζοσπάστης» συζητά με τον Γ. Κιούση, μέλος του ΔΣ του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ και στέλεχος του ΠΑΜΕ
Eurokinissi |
Αντικείμενο της συζήτησης αποτέλεσαν, επίσης, η στάση των άλλων συνδικαλιστικών δυνάμεων, αλλά και οι θέσεις που προτάσσει το ΠΑΜΕ, το ταξικό εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα.
***
-- Ας ξεκινήσουμε τη συζήτησή μας με τη σημασία που έχουν οι αστικές συγκοινωνίες στη λειτουργία του κράτους.
-- Οι αστικές συγκοινωνίες αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου δικτύου μεταφορών - εναέριων, θαλάσσιων και χερσαίων - κι έχουν ως βασικό έργο τη μετακίνηση του εργατικού δυναμικού στους χώρους δουλειάς, στα εργοστάσια, στις υπηρεσίες, στους χώρους δουλειάς. Είναι νευραλγικός τομέας σε κάθε εποχή και ένας από τους καθοριστικούς παράγοντες της οικονομίας. Είναι σημαντικός παράγοντας επίσης για τη ζωή των λαϊκών στρωμάτων.
Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι χρόνια κρατούν καθηλωμένο το εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα στο χώρο των αστικών συγκοινωνιών τα αστικά κόμματα με τις συνδικαλιστικές τους παρατάξεις, ΠΑΣΚΕ, ΔΑΚΕ, ΜΕΤΑ που έχουν την πλειοψηφία. Μια απεργία στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) παραλύει την πόλη, την παραγωγή.
Μόνο έτσι μπορούμε να δούμε και να εξηγήσουμε και την πορεία των αστικών συγκοινωνιών στη χώρα μας και σε άλλες χώρες. Πάντα με γνώμονα τα συμφέροντα του κεφαλαίου, άλλοτε βρίσκονται στα χέρια του και άλλοτε αναλαμβάνουν τη λειτουργία τους τα κράτη.
-- Ποιες είναι οι εξελίξεις σήμερα στις αστικές συγκοινωνίες;
-- Η απελευθέρωση των μεταφορών τα προηγούμενα χρόνια από τις κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ έχει ενεργοποιήσει όλες τις αρνητικές εξελίξεις στην αστική συγκοινωνία όπως τις βιώνουν σήμερα οι εργαζόμενοι στα ΜΜΜ και φυσικά οι επιβάτες, τα φτωχά λαϊκά στρώματα, αφού αυτά κυρίως χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Η σημερινή κυβέρνηση αξιοποιεί όλο το αντεργατικό οπλοστάσιο, επιταχύνοντας τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις στην αστική συγκοινωνία, με το βλέμμα στην εξυπηρέτηση και την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων.
Ο νόμος που ορίζει τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών δίνει τη δυνατότητα στην ΟΣΥ και τη ΣΤΑΣΥ (σ.σ. εταιρείες του ομίλου ΟΑΣΑ, η πρώτη διαχειρίζεται τις οδικές συγκοινωνίες και η δεύτερη τα μέσα σταθερής τροχιάς) να παραδίδουν τμήματα των έργων τους σε άλλες ιδιωτικές επιχειρήσεις. Επιπλέον, υπάρχει η δυνατότητα να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο και άλλες ιδιωτικές επιχειρήσεις ως «πάροχοι δημόσιας συγκοινωνίας». Ηδη μια σειρά από υπηρεσίες και έργα των αστικών συγκοινωνιών έχουν δοθεί σε εργολάβους: Καθαριότητα, φύλαξη, τμήματα της τεχνικής υποστήριξης, συντήρηση ανελκυστήρων, μέρος των ηλεκτρολογικών εργασιών, έκδοση εισιτηρίων κ.ά. Με αυτόν τον τρόπο οι προηγούμενες και η σημερινή κυβέρνηση έχουν ανοίξει διάπλατα τις πόρτες για τη δράση των ιδιωτικών επιχειρήσεων.
Από εκεί και πέρα εξαρτάται από το τι υπηρετεί κάθε φορά την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων. Μπορεί, λοιπόν, να συνεχίζει να δίνεται ένα μέρος των εργασιών σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, το οποίο θα μεγαλώνει σταδιακά, μπορεί όμως και να προχωρήσουν σε πώληση μέρους ή του συνόλου των αστικών συγκοινωνιών. Μπορεί ακόμα να δούμε παράλληλες συγκοινωνίες. Για παράδειγμα, σε άλλες χώρες, δίπλα στην «κρατική» συγκοινωνία υπάρχει και η ιδιωτική συγκοινωνία.
Αλλωστε, ήδη από πέρυσι, οι αστικές συγκοινωνίες έχουν ενταχθεί στο «Ταμείο αξιοποίησης δημόσιας περιουσίας»...
-- Ποια είναι η σημερινή κατάσταση σε ό,τι αφορά το στόλο των οχημάτων, τις ελλείψεις, το προσωπικό κ.ο.κ.;
-- Το 2015 τα οχήματα ήταν 2.031 και από αυτά κυκλοφορούσαν τα 1.177. Το ίδιο έτος στα τρόλεϊ από τα 356 οχήματα κυκλοφορούσαν μόνο τα 169, γιατί δεν υπήρχαν και δεν υπάρχουν οι τεχνίτες και τα ανταλλακτικά για τη συντήρηση και την επισκευή των οχημάτων, δεν υπήρχαν και δεν υπάρχουν οι οδηγοί για να τα κυκλοφορήσουν. Και η κατάσταση σήμερα είναι ακόμα χειρότερη.
Στο μετρό έχουμε κυρίως ελλείψεις σε τεχνικό προσωπικό. Τα τρένα πρώτης γενιάς, τα γαλλικού τύπου που λένε, έχουν αρχίσει και αποσύρονται, γιατί δεν υπάρχει η δυνατότητα συντήρησής τους, λόγω έλλειψης κονδυλίων. Στον ηλεκτρικό από τους 31 συρμούς κυκλοφορούν οι 19.
Αρκετά οχήματα παρουσιάζουν σοβαρές βλάβες που, σε ορισμένες περιπτώσεις, κινούνται στα όρια της επικινδυνότητας για εργαζόμενους και επιβάτες.
Για το προσωπικό, αρκεί να αναφέρουμε ότι κατά την περίοδο 2009 - 2015 μειώθηκε κατά 35% στις οδικές συγκοινωνίες και κατά 28% στα μέσα σταθερής τροχιάς. Επιπλέον, τα χρόνια αυτά οι μισθοί μειώθηκαν 45%.
-- Πείτε μας λίγα λόγια για τις συνθήκες εργασίας.
-- Το πρώτο που μπορούμε να πούμε είναι ότι υπάρχει εντατικοποίηση. Για παράδειγμα, λόγω της έλλειψης χεριών, το προσωπικό που υπάρχει δουλεύει τα ρεπό του. Στην ΟΣΥ έχουν συσσωρευτεί χιλιάδες μέρες άδειας και ρεπό που δεν έχουν δοθεί ακόμα. Για παράδειγμα, στα τρόλεϊ οφείλονται 3.400 ρεπό, ακόμα δεν έχουν δοθεί 1.110 άδειες από το 2015 και 67 από το 2016. Η κατάσταση αυτή οδηγεί στην εντατικοποίηση της δουλειάς.
Οι οδηγοί σε λεωφορεία και τρόλεϊ δεν προλαβαίνουν να κάτσουν ούτε δύο λεπτά από δρομολόγιο σε δρομολόγιο. Δεν προλαβαίνουν να κάνουν ούτε το προβλεπόμενο διάλειμμα. Τα καθίσματά τους είναι κατεστραμμένα, κάθονται πάνω στα σίδερα. Η πίεση αυξάνεται όταν υπάρχει κίνηση στους δρόμους. Εχουμε φθάσει στο σημείο να μην έχουμε δικαίωμα να αρρωστήσουμε. Στα τρόλεϊ έχει συσταθεί μια επιτροπή από τον ΕΟΠΥΥ. Ερχεται ετεροχρονισμένα, ένα μήνα μετά που έχει αρρωστήσει ο εργαζόμενος και έχει λείψει κάποιες μέρες από τη δουλειά και του κόβει μέρες από την αναρρωτική άδεια που είχε πάρει ισχυριζόμενη ότι δεν έπρεπε να τις πάρει. Τις επιπλέον μέρες βγαίνεις «αδικαιολογήτως απών».
Διαμορφώνεται καθημερινά ένα κλίμα αβεβαιότητας, ανασφάλειας και φόβου. Οι διοικήσεις των εταιρειών ξεζουμίζουν τους εργαζόμενους, παραβιάζουν το ωράριο, τις αναπαύσεις και ζητάνε και τα ρέστα.
Σήμερα, η απαίτηση για μείωση του χρόνου εργασίας σε όλες τις ειδικότητες είναι πέρα για πέρα αναγκαία. Πόσο να αντέξει στις συνθήκες ζούγκλας της Αθήνας ένας οδηγός ή πόσο ένας ηλεκτροδηγός στα σκοτεινά τούνελ του μετρό;
-- Τι επιπτώσεις έχει αυτή η πολιτική στους εργαζόμενους και τα φτωχά λαϊκά στρώματα που χρησιμοποιούν τις αστικές συγκοινωνίες;
-- Μείωση προσωπικού και οχημάτων σημαίνει πρώτα - πρώτα μείωση του συγκοινωνιακού έργου. Αυτό με τη σειρά του οδηγεί σε μεγάλες καθυστερήσεις στα δρομολόγια. Υπάρχουν τοπικές γραμμές που έχουν από 20 έως 45 λεπτά αναμονή. Αυτό δεν είναι μια εξαίρεση αλλά κάτι το συνηθισμένο. Ακόμα υπάρχουν περιοχές που είτε δεν εξυπηρετεί όπως θα έπρεπε το υπάρχον δίκτυο γραμμών είτε δεν υπάρχουν καθόλου γραμμές. Ενα μεγάλο μέρος της Αττικής δεν καλύπτεται.
Η άλλη αρνητική συνέπεια της λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών με γνώμονα το καπιταλιστικό κέρδος είναι ότι ο λαός καλείται να γίνει ο βασικός αν όχι ο αποκλειστικός χρηματοδότης τους. Ο ΟΑΣΑ έχει καθιερώσει τον λεγόμενο «συντελεστή ανάκτησης» του κόστους λειτουργίας των συγκοινωνιών, που δείχνει πόσα από τα έξοδα καλύπτονται από τα έσοδα των εισιτηρίων. Το 2009, ο συντελεστής ήταν 38%. Δηλαδή, αν το κόστος λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών ήταν 100 ευρώ, τα 38 ευρώ καλύπτονταν από τα εισιτήρια. Το 2015 πήγε στο 63%.
Η αύξηση του συντελεστή ανάκτησης πάει χέρι - χέρι με την αύξηση του εισιτηρίου. Το 2008 καθιερώθηκε το ενιαίο εισιτήριο, το οποίο κόστιζε 0,8 ευρώ. Σήμερα, έχει 1,4 ευρώ, δηλαδή αυξήθηκε κατά 75%. Ομως οι μισθοί παρουσίασαν την ακριβώς αντίθετη πορεία.
Την ίδια ώρα, η κρατική χρηματοδότηση μειώνεται συνεχώς. Για παράδειγμα, το 2009 έφθανε σχεδόν τα 200 εκατομμύρια και το 2015 μειώθηκε σχεδόν στο μισό, μόλις στα 108 εκατομμύρια. Στόχος τους είναι η πλήρης κατάργηση της κρατικής επιχορήγησης.
-- Τι γίνεται με το ηλεκτρονικό εισιτήριο;
-- Η εφαρμογή θα γίνει εντός τους έτους. Τώρα μπαίνουν τα μηχανήματα με μπάρες που θα επιτρέπουν την είσοδο στους σταθμούς μόνο σε όσους διαθέτουν το λεγόμενο ηλεκτρονικό εισιτήριο. Η εφαρμογή του, μεταξύ άλλων, θα διευκολύνει την υλοποίηση αντιλαϊκών μέτρων όπως η σύνδεση της απόστασης μετακίνησης με το κόστος του εισιτηρίου. Πυρήνας του μέτρου είναι η αντίληψη των κυβερνήσεων του κεφαλαίου ότι οι μεταφορές είναι εμπόρευμα το οποίο ο λαός πρέπει να το πληρώνει δύο και τρεις φορές.
Δηλαδή, μια τετραμελής οικογένεια για να πάει επίσκεψη σε ένα φιλικό της σπίτι χρειάζεται να πληρώσει με τα σημερινά δεδομένα 11,4 ευρώ για να πάει και να γυρίσει. Ενας νέος με μερική απασχόληση και «καθαρό» μισθό 240 ευρώ, πληρώνει 30 - 45 ευρώ το μήνα και αν δουλεύει μακριά από τον τόπο κατοικίας του θα χρειάζεται μισό μισθό για τις μετακινήσεις του, αφού η πολιτική κατεύθυνση είναι όσο περισσότερο μετακινείται ένας επιβάτης τόσο πιο ακριβό εισιτήριο πρέπει να πληρώνει. Η πολιτική αυτή υπηρετεί την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των αστικών συγκοινωνιών, δημιουργώντας εύφορο έδαφος για την περαιτέρω διείσδυση και την άμεση εμπλοκή επιχειρηματικών ομίλων.
Μια άλλη επικίνδυνη όψη της αξιοποίησης του ηλεκτρονικό εισιτηρίου από τις κυβερνήσεις του κεφαλαίου είναι η προσπάθεια που γίνεται να περιέχει πληθώρα στοιχείων του χρήστη, έτσι ώστε οι μηχανισμοί καταστολής να μπορούν ανά πάσα στιγμή να παρακολουθούν και να καταγράφουν τις καθημερινές κινήσεις φυσικών προσώπων, να ελέγχουν, για παράδειγμα, ποιοι και πόσοι πήγαν με μέσα μαζικής μεταφοράς σε κάποια πολιτική εκδήλωση, διαδήλωση, κοινωνική συγκέντρωση κ.λπ.
-- Ποια είναι η στάση των άλλων δυνάμεων στο συνδικαλιστικό κίνημα του κλάδου;
-- Στήριξαν και στηρίζουν αυτήν την πολιτική. Κυρίαρχη ευθύνη τα προηγούμενα χρόνια και σήμερα, φέρουν οι συνδικαλιστικές δυνάμεις της ΠΑΣΚΕ και της ΔΑΚΕ που βοήθησαν να περάσουν όλοι οι νόμοι για την «απελευθέρωση» των μεταφορών και τη δράση των επιχειρηματικών ομίλων στον κλάδο. Ακόμα, έχουμε τις συνδικαλιστικές δυνάμεις που αποκαλούνται «ανεξάρτητες» ή της «αριστερής πτέρυγας», όπως το ΜΕΤΑ, και καλλιεργούν την αυταπάτη ενός κράτους που δρα τάχα σε όφελος των εργαζομένων, την ίδια ώρα που τα δικαιώματά μας συρρικνώνονται ή και καταργούνται. Η αντίληψη που καλλιεργούν είναι η λογική στήριξης της κερδοφορίας των επιχειρήσεων.
Χαρακτηριστική είναι η στάση όλων αυτών των δυνάμεων στις τελευταίες απεργιακές κινητοποιήσεις στα μέσα σταθερής τροχιάς. Το βασικό αίτημα που προέβαλλαν ήταν να μην περάσει η εμπορική εκμετάλλευση των χώρων των μέσων μαζικής μεταφοράς από τη ΣΤΑΣΥ στον ίδιο τον ΟΑΣΑ.
Οι δυνάμεις αυτές, δυνάμεις προσκείμενες στη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, δυνάμεις της ΑΝΤΑΡΣΥΑ και του ΜΕΤΑ, ως πλειοψηφίες στα σωματεία, υπέγραψαν από κοινού, το φθινόπωρο του 2016, Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που συνδέει τμήμα των μισθολογικών αποδοχών των εργαζομένων με τα κέρδη της ΣΤΑΣΥ! Γι' αυτό αντιδρούν στην παραχώρηση της εμπορικής εκμετάλλευσης.
Πρόκειται για μια ΣΣΕ ντροπή για το συνδικαλιστικό κίνημα. Προσπαθούν να πείσουν τους εργαζόμενους ότι τα συμφέροντά τους είναι κοινά με τα συμφέροντα της εργοδοσίας, βάζοντας τους εργαζόμενους να παλεύουν για τα κέρδη του εργοδότη. Ταυτόχρονα, βάζουν τον κλάδο να στέκεται εχθρικά απέναντι στους εργαζόμενους των άλλων κλάδων, αφού δεν τους αντιμετωπίζει ως συνάδελφους αλλά ως πελάτες. Η λογική τους είναι ότι όσο περισσότεροι πληρώνουν πιο ακριβό εισιτήριο τόσο θα αυξάνουν τα κέρδη και έτσι μπορεί να αυξηθούν και οι μισθολογικές αποδοχές των εργαζομένων στα μέσα σταθερής τροχιάς.
Τη λογική αυτής της ΣΣΕ τη στηρίζουν οι συνδικαλιστικές πλειοψηφίες σε όλα τα μέσα. Εξάλλου, δεν είναι τυχαίο ότι οι ίδιες οι διοικήσεις των εταιρειών προσπαθούν να την περάσουν παντού. Ανάλογος όρος, που προσωρινά αποσύρθηκε, υπήρχε και στο προσχέδιο που πρότεινε η διοίκηση της ΟΣΥ για τη ΣΣΕ. Είναι προφανές ότι πρόκειται για κυβερνητική εντολή, η σύνδεση του μισθού με τα έσοδα των επιχειρήσεων. Παρόμοιο άρθρο έχουν υπογράψει οι συνδικαλιστικές πλειοψηφίες στην ΟΣΥ που συνδέει την παραβίαση του ωραρίου με την υποχρεωτική υπερωρία.
-- Τι επιπτώσεις έχει η στάση και η δράση αυτών των δυνάμεων;
-- Η στάση τους είναι εχθρική για τους εργαζόμενους. Εχουν ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση. Διατηρούν διασπαστικό κλίμα μεταξύ των συναδέλφων, διαμορφώνουν διχαστικούς διαχωρισμούς όχι μόνο μεταξύ συναδέλφων από σωματείο σε σωματείο, αλλά και από ειδικότητα σε ειδικότητα.
Αυτήν τη στιγμή, στον κλάδο υπάρχουν πάνω από 16 σωματεία, γεγονός που δεν ευνοεί την οργάνωση ενιαίας αγωνιστικής δράσης των εργαζομένων. Την κατάσταση αυτή συντηρούν οι ίδιες συνδικαλιστικές δυνάμεις που θέλουν τους εργαζόμενους διαιρεμένους και, άρα, αποδυναμωμένους.
Με την αντιμετώπιση που έχουν στα πράγματα, χωρίς οργάνωση, χωρίς αιτήματα που να πατάνε στις ανάγκες εργαζομένων και επιβατών, χωρίς μαζικές διαδικασίες, χωρίς πλαίσιο πάλης που να ενώνει τον κλάδο και τους άλλους κλάδους σε ταξικό μέτωπο ενάντια στην κυβέρνηση, οι απεργιακές κινητοποιήσεις γίνονται άσφαιρα πυρά, ανούσιες. Οχι μόνο είναι ακίνδυνες αλλά στρώνουν το έδαφος για την ένταση της αντεργατικής επίθεσης σε όλα τα επίπεδα. Διευκόλυναν τον πρόεδρο της ΝΔ - ο οποίος αντέδρασε σαν να το περίμενε - να κάνει τοποθετήσεις ενάντια στο δικαίωμα της απεργίας.
-- Τι εκφράζει αυτή η τοποθέτηση;
-- Δεν είναι τυχαίο ότι οι δηλώσεις έγιναν σε συνθήκες κλιμάκωσης της επίθεσης των «θεσμών» και της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, έχοντας τη στήριξη της ΝΔ και των άλλων αστικών κομμάτων, ενάντια στα εργατικά δικαιώματα. Ενα νέο πακέτο αντιλαϊκών - αντεργατικών μέτρων έρχεται να προστεθεί στα υπάρχοντα. Αιχμή του δόρατος οι νέες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις, η νέα φοροεπιδρομή, η παραπέρα ανατροπή εργασιακών σχέσεων, η ισοπέδωση της Κοινωνικής Ασφάλισης. Παράλληλα, επιταχύνεται η εφαρμογή των μέτρων για το διευθυντικό δικαίωμα σε συνδυασμό με την απελευθέρωση των απολύσεων.
Οι δηλώσεις του προέδρου της ΝΔ επιβεβαιώνουν ότι ο συνδικαλιστικός νόμος έχει μπει για τα καλά στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, προετοιμάζουν νέο, πιο αντιδραστικό νόμο, με κύριο σκοπό να εμποδίσουν την εργατική τάξη να οργανώσει τους αγώνες της ενάντια στην επίθεση που δέχεται.
-- Ποιες είναι οι θέσεις και οι διεκδικήσεις που προβάλλει το ΠΑΜΕ;
-- Για τις δυνάμεις του ΠΑΜΕ ούτε ο κουμπαράς της ΣΤΑΣΥ ούτε ο κουμπαράς του ΟΑΣΑ είναι υπέρ των εργαζομένων. Παραπέρα, ούτε η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης που συντελείται σταδιακά ούτε η κρατική καπιταλιστική επιχείρηση διασφαλίζει τα συμφέροντα των εργαζομένων. Δεν λύνει βασικά λαϊκά προβλήματα.
Εμείς καλούμε τους εργαζόμενους να οργανώσουμε τον αγώνα, όλοι μαζί, χωρίς διαιρέσεις και συντεχνιασμούς, με σαφή ταξικό προσανατολισμό. Να παλέψουμε για τη δημιουργία ενιαίου κρατικού φορέα αστικών συγκοινωνιών, ο οποίος θα λειτουργεί με κριτήριο τις ανάγκες του λαού, για μετακίνηση, συγκοινωνία κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα.
Παράλληλα, να κάνουμε ένα βήμα παραπέρα. Να αναπτύξουμε κοινή δράση με τους εργαζομένους που χρησιμοποιούν τα μέσα. Και για το ζήτημα αυτό οι δυνάμεις του ΠΑΜΕ παίρνουμε μια σειρά από πρωτοβουλίες.
Πολλές φορές έχουμε κάνει παρεμβάσεις μαζί με Λαϊκές Επιτροπές, σωματεία άλλων κλάδων, με ανέργους για το ζήτημα των εισιτηρίων και της βελτίωσης του δικτύου, με κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες. Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η απόφαση του ΟΑΣΑ για την ίδρυση νέας γραμμής τρόλεϊ, η οποία λήφθηκε ύστερα από συνεχείς, κοινές παρεμβάσεις της Λαϊκής Επιτροπής 2ου Διαμερίσματος (Παγκράτι - Γούβα - Νέος Κόσμος) και των Επιτροπών Αγώνα των εργαζομένων στις Αστικές Συγκοινωνίες που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ. Η δράση μας αυτή προώθησε ένα πάγιο αίτημα των κατοίκων της περιοχής για τη συγκοινωνιακή σύνδεση Νέου Κόσμου - Γούβας - Παγκρατίου με την Καισαριανή και την Πανεπιστημιούπολη, σε πρώτη φάση, και σε δεύτερη φάση την επέκτασή της μέχρι τα Νοσοκομεία «Λαϊκό» και «Παίδων».
Προβάλλουμε με επιμονή τα αιτήματα για ανάπτυξη - επέκταση του δικτύου σε όλο το νομό Αττικής. Μείωση της τιμής των εισιτηρίων κατά 50%. Φτηνή, συχνή, αξιόπιστη συγκοινωνία για τις ανάγκες μετακίνησης του λαού και όχι για την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων. Τα μέσα μεταξύ τους να είναι συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά. Καμιά επιχειρηματική δράση. Κρατική χρηματοδότηση 100%. Κάλυψη των απωλειών που έχουμε υποστεί στα χρόνια της κρίσης. Διεκδικούμε μισθούς και δικαιώματα με βάση τις σύγχρονες ανάγκες μας. Να γίνουν άμεσα προσλήψεις προσωπικού, να συντηρηθεί και να ανανεωθεί το σύνολο του στόλου (συρμοί, τραμ, λεωφορεία, τρόλεϊ).
-- Εχετε καθορίσει κάποιο πρόγραμμα δράσης για τη συνέχεια;
-- Ηδη οι δυνάμεις μας μέσα από συσκέψεις, περιοδείες, γενικές συνελεύσεις ανοίγουν τα ζητήματα για τη συγκοινωνία που θέλουμε. Αναδεικνύουμε την ανάγκη ενιαίας δράσης και πάλης όλων των εργαζομένων στα ΜΜΜ με το σύνολο των εργαζομένων. Καλούμε τους εργαζόμενους σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ να πάρουν την υπόθεση στα χέρια τους, να οργανώσουν αγωνιστικές δράσεις και απεργιακές κινητοποιήσεις με ένα τέτοιο περιεχόμενο.
Ξέρουμε ότι ο δρόμος στον οποίο καλούμε δεν είναι εύκολος αλλά είναι μονόδρομος. Χρειάζεται πάλη ενάντια στη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών με γνώμονα το καπιταλιστικό κέρδος, σύγκρουση με τα μονοπώλια. Απαιτείται πάλη για έναν άλλο δρόμο ανάπτυξης που θα αξιοποιεί όλες τις παραγωγικές δυνάμεις σε όφελος των ίδιων εργαζομένων και του λαού. Στο δρόμο αυτό θα αξιοποιείται στο έπακρο, για παράδειγμα, η τεράστια μονάδα συντήρησης της ΣΤΑΣΥ στα Σεπόλια, όπου σήμερα ανά δέκα μηχανές βλέπεις έναν εργαζόμενο, η επισκευαστική βάση της ΟΣΥ στου Ρέντη που υπολειτουργεί, τα ναυπηγεία που μπορούν να φτιάχνουν τα αμαξώματα των βαγονιών και των λεωφορείων και σήμερα τα έχουν κλειστά γιατί έτσι συμφέρει τα μονοπώλια.
Μπορούμε να τα καταφέρουμε αν κατανοήσουμε, παραφράζοντας το κεντρικό σύνθημα του ΠΑΜΕ, ότι... «Χωρίς εσένα η ρόδα δε γυρνά, εργάτη μπορείς χωρίς αφεντικά».
Συνεχίζονται σήμερα και τις επόμενες μέρες οι εκδηλώσεις Συλλόγων και Ομάδων της ΟΓΕ, σωματείων και Εργατικών Κέντρων για την Παγκόσμια Μέρα της Γυναίκας.
Μεταξύ άλλων, τη σκυτάλη των σχετικών πρωτοβουλιών παίρνουν οι εξής φορείς:
-- Οι εργαζόμενες στην καθαριότητα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου καλούν σε εκδήλωση στις 12.30 το μεσημέρι, στο κτίριο της Διοίκησης. Στην εκδήλωση, που θα περιλαμβάνει και γλέντι, οι καθαρίστριες καλούν τους φορείς που τους συμπαραστάθηκαν στον πολυήμερο απεργιακό τους αγώνα ενάντια στις μειώσεις των μισθών τους.
-- Το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Λαμίας πραγματοποιεί εκδήλωση στις 18.30, στα γραφεία του (πλατεία Διάκου).
-- Η Ομάδα Γυναικών Ρόδου και τα Σωματεία Εργαζομένων στα ξενοδοχεία της Ρόδου «Mira Mare», «Sheraton», «Amilia Mare» και «Paradise Village» διοργανώνουν εκδήλωση στις 19.00, στο Εργατικό Κέντρο Ρόδου, με θέμα «Εντατικοποίηση της δουλειάς και οι επιπτώσεις στην υγεία, τη μητρότητα, τη ζωή των γυναικών ξενοδοχοϋπαλλήλων. Η συμμετοχή τους στο κίνημα».
-- Οι Σύλλογοι της ΟΓΕ σε Καλλιθέα, Νέα Σμύρνη και 2ο Διαμέρισμα Δήμου Αθήνας διοργανώνουν εκδήλωση μαζί με το Σωματείο Εργαζομένων στο ξενοδοχείο «Athens Ledra», στις 6 μ.μ., στο χώρο του ξενοδοχείου. Το πρόγραμμα της εκδήλωσης, κατά τη διάρκεια της οποίας θα λειτουργεί στο χώρο παιδότοπος, περιλαμβάνει προβολή ντοκιμαντέρ με θέμα το εργατικό και το ριζοσπαστικό γυναικείο κίνημα, ομιλία με επίκεντρο τον αγώνα για μόνιμη και σταθερή δουλειά με δικαιώματα, και θεατρική παράσταση με το έργο «Η πτώση και η άνοδος του κυρίου Γκρόσαπ», την οποία θα παρουσιάσουν τα παιδιά των Συλλόγων της ΟΓΕ και των εργαζομένων του «Athens Ledra».
-- Η Ομάδα Γυναικών Χαλκίδας καλεί στις 19.00, στο θεατράκι του Δημαρχείου Νέας Αρτάκης, σε εκδήλωση με θέμα «Οταν τα παιδιά ρωτούν για τον πόλεμο». Η εκδήλωση περιλαμβάνει επίσης αφήγηση του μουσικού παραμυθιού «Με τα φτερά της Ειρήνης».
-- Η Ενωση Γονέων και Κηδεμόνων και η Ομάδα Γυναικών Σπάτων - Αρτέμιδας καλούν στις 18.00, στο 1ο και 5ο Δημοτικό Σχολείο Αρτέμιδας (Σπετσών και Θεμιστοκλέους).
-- Ο Σύλλογος Γυναικών Μοσχάτου - Ταύρου πραγματοποιεί εκδήλωση στις 18.30, στην αίθουσα απέναντι από το Δημαρχείο. Θα προβληθεί ταινία με θέμα τους αγώνες και τα δικαιώματα των γυναικών.
-- Η Ομάδα Γυναικών Τρίπολης καλεί στις 19.00, στην «Αλέα» (πλατεία Αρεως), σε εκδήλωση με θέμα εργασία - μητρότητα - ελεύθερος χρόνος και προβολή ταινίας.
-- Ο Σύλλογος Δημοκρατικών Γυναικών Περιστερίου καλεί στις 18.00, στην αίθουσα «Ανοιξη» (Λάρνακος 16), σε εκδήλωση με θέμα τον ελεύθερο χρόνο των γυναικών.
-- Η Ομάδα Γυναικών Σταυρούπολης διοργανώνει εκδήλωση με θέμα «Αυτοαπασχολούμενες γυναίκες και ελεύθερος χρόνος - Η σημασία της "Κυριακής αργίας"», στις 7 μ.μ. στο ΚΑΠΗ Σταυρούπολης (οδός Παλαιολόγου, δίπλα στο καφέ «ΣΕΠΑΡΕ»).
-- Ο Σύλλογος για τα Δικαιώματα της Γυναίκας στην Καλαμάτα καλεί στις 19.00, στο Εργατικό Κέντρο της πόλης, σε εκδήλωση με θέμα τη μητρότητα.
-- Η Ομάδα Γυναικών Λοκρών, στις 20.00, στο Κωνσταντίνειο Πνευματικό Κέντρο Αταλάντης, καλεί σε προβολή της ταινίας «Δυο Ημέρες, Μία Νύχτα».
-- Ο Σύλλογος Γυναικών Μανταμάδου καλεί σε εκδήλωση, στις 19.00, στη Μηχανή τ' Αγιού (Πολύκεντρο).
Στο μήνυμά του το ΠΑΜΕ μετέφερε τον προβληματισμό, την ανησυχία του για τις εξελίξεις και την ανάγκη επαγρύπνησης του εργατικού κινήματος, ενάντια στους σχεδιασμούς των αστικών κυβερνήσεων, των ιμπεριαλιστικών οργανισμών και των μηχανισμών τους. Ενάντια στις δυνάμεις που θέλουν τους λαούς διχασμένους και διαιρεμένους, ώστε να εξασφαλίζονται τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων.
Αυτή η πρωτοβουλία αποτελεί συνέχεια στα βήματα που έχουν γίνει στην επικοινωνία μεταξύ των συνδικαλιστικών οργανώσεων των δύο χωρών, με κοινές δράσεις, διμερείς συναντήσεις και συνεργασία, αλλά και στην κοινή δράση στα πλαίσια της Παγκόσμιας Συνδικαλιστικής Ομοσπονδίας. Δεν είναι τυχαίο ότι στην 4η Συνδιάσκεψη του ΠΑΜΕ συμμετείχαν οι πρόεδροι των 3 από τις πιο σημαντικές κλαδικές συνδικαλιστικές οργανώσεις της Συνομοσπονδίας DISK της Τουρκίας (Μέταλλο, Μεταφορές, Εμπόριο - Υπηρεσίες).
Συγκεκριμένα, το μήνυμα του ΠΑΜΕ δημοσιεύτηκε στην τουρκική γλώσσα ολόκληρο από τα συνδικάτα - μέλη της ΠΣΟ στην Τουρκία, των Μεταφορών Νakliyat is και Εμπορίου - Υπηρεσιών Sosyal is. Αυτά τα Συνδικάτα, μάλιστα, προχώρησαν σε αναδημοσίευση του κειμένου του ΠΑΜΕ με πολλά μέσα (σε ιστοσελίδες, μέσα «κοινωνικής δικτύωσης»).
Επίσης, το μήνυμα του ΠΑΜΕ, εκτός από συνδικαλιστικές οργανώσεις, αναδημοσιεύτηκε από κόμματα, οργανώσεις που προσπαθούν να ενημερώσουν τους εργαζόμενους από τη μεριά των συμφερόντων της εργατικής τάξης (όπως το Κομμουνιστικό Κόμμα Τουρκίας), αλλά και άλλα ΜΜΕ με διαφορετικό ιδεολογικό - πολιτικό προσανατολισμό (π.χ. «Akdeniz Son Haber», «Etkin Haber Ajansi», κ.ά.)
Παράλληλα, από το Συνδικάτο Μεταλλεργατών Τουρκίας, Birlesik Metalis, ο γενικός γραμματέας του, Ozkan Atar, βρέθηκε την προηγούμενη βδομάδα στην Αθήνα, με αφορμή την απεργία στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, και μετέφερε τη θετική ανταπόκριση και του δικού του σωματείου στο μήνυμα του ΠΑΜΕ, αλλά και τους γενικότερους προβληματισμούς που υπάρχουν στους εργαζόμενους της Τουρκίας για τις εξελίξεις. Οπως είπε και στο χαιρετισμό του στην απεργιακή συγκέντρωση στη Ζώνη, «θέλουν την εργατική τάξη της μιας χώρας απέναντι στην εργατική τάξη της άλλης χώρας. Δική μας ευθύνη είναι να αντεπιτεθούμε, να παλέψουμε για σύγχρονα δικαιώματα, να εκφράζουμε την αλληλεγγύη μας στους λαούς».
Στο σύντομο χρονικό διάστημα, από τη μέρα που το ΠΑΜΕ ξεκίνησε αυτήν την πρωτοβουλία, προκύπτουν μερικά πρώτα συμπεράσματα.
Πρώτον, ότι σε συνθήκες κλιμάκωσης της έντασης και του εθνικισμού μεταξύ των κυβερνήσεων των δύο χωρών, είναι αναγκαία η απευθείας επικοινωνία μεταξύ των συνδικάτων των δύο χωρών, που θα στηρίζει την ταξική, εργατική αλληλεγγύη και τον προλεταριακό διεθνισμό. Από τη θετική ανταπόκριση που υπάρχει φαίνεται ότι και η πρωτοβουλία και ο προσανατολισμός του ΠΑΜΕ είναι σε σωστή κατεύθυνση και βοηθούν τον διάλογο και τη συζήτηση με τα συνδικάτα της Τουρκίας.
Αντίστοιχα, η συζήτηση που υπήρχε και από πριν στο εργατικό κίνημα της Τουρκίας για τα Ελληνοτουρκικά και τη στάση του εργατικού κινήματος απέναντι στις εξελίξεις εμπλουτίζεται με την πείρα του εργατικού κινήματος της Ελλάδας, με τις θέσεις και τις τοποθετήσεις του ΠΑΜΕ. Ειδικότερα, βοηθά εκεί που υπάρχουν από πριν επαφή και επικοινωνία, έκφραση αλληλεγγύης μεταξύ των συνδικαλιστικών οργανώσεων των δύο χωρών. Σε συνδικαλιστικό επίπεδο, βασικό ρόλο παίζουν οι δυνάμεις με τις οποίες υπάρχει συνεργασία και επαφή στο πλαίσιο της ΠΣΟ.
Ταυτόχρονα, όμως, υπάρχουν σημαντικές δυσκολίες και εμπόδια. Υπάρχουν διαφορετικές αντιλήψεις, προκαταλήψεις, διαφορετικές συνθήκες δράσης, κυριαρχία των δυνάμεων της σοσιαλδημοκρατίας, αλλά και εθνικιστών στο συνδικαλιστικό κίνημα της Τουρκίας. Ο ιμπεριαλισμός παρεμβαίνει πολύμορφα και στα συνδικάτα, ειδικά μέσω των διεθνών συνδικαλιστικών οργανώσεων, όπως οι ITUC, Industriall, UNI, Education International, οι οποίες στοιχίζονται με τους σχεδιασμούς των ιμπεριαλιστικών κέντρων, του ΝΑΤΟ, των ΗΠΑ και της ΕΕ. Από αυτές τις δυνάμεις γίνεται μια προσπάθεια «προσωποποίησης» των πολιτικών εξελίξεων (π.χ. «ο σουλτάνος Ερντογάν»), που αποκρύπτει τα συμφέροντα των μονοπωλίων, τους ανταγωνισμούς των ιμπεριαλιστών, εντός και εκτός Τουρκίας. Είναι μια ύπουλη προσπάθεια για να στοιχηθούν οι εργαζόμενοι πίσω από ξένες σημαίες, να διαλέξουν ιμπεριαλιστικό στρατόπεδο.
Σε αυτό το κουβάρι εξελίξεων, η παρέμβαση του ΠΑΜΕ είναι επίκαιρη, είναι αναγκαία και πρέπει να προχωρήσει. Τα όποια εμπόδια, καθυστερήσεις, ακόμη και επιμέρους διαφωνίες δεν πρέπει να κρύψουν το βασικό διεθνιστικό καθήκον του ταξικού κινήματος.
Αγώνας των εργαζομένων σε κάθε χώρα ενάντια στον κοινό αντίπαλο, ενάντια στα μονοπώλια, τους επιχειρηματικούς ομίλους, ενάντια στον ιμπεριαλισμό και τους πολέμους του.
Για να ζήσει η εργατική τάξη κάθε χώρας με ειρήνη, φιλία των λαών, ευημερία, σε μια κοινωνία χωρίς εκμετάλλευση.